Full version: Vädertråden 2018
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Gossen Ruda
Riktigt behaglig temperatur idag, det stannade vid 28 grader. 5 grader lägre än igår.
Berith
Det här är verkligen en svettig sommar. Helkonstigt. 20 grader nu och det är ju vad man kan önska sig mitt på dagen en "vanlig" sommardag.
Mjärden
Varmaste juli i mannaminne (varför inte kvinnominne ?)
Huggorm
CITAT (Mjärden @ 04-08-2018, 23:12) *
Varmaste juli i mannaminne (varför inte kvinnominne ?)
Man som i människa, båda könen tillsammans. Människominne blir lite omständligt att säga så man förkortar det.
Gossen Ruda
Ungefär 31 grader nu så det räcker. Regnet är dock på väg, det har lämnat Danmark. Är nog här vid 13-tiden.
Gossen Ruda
Räknade lite fel eller så hade regnet bråttom. Klockan är 12:30 och det regnar lite lätt. Nu kom dessutom 2:ra åskknallen.
Gossen Ruda
Det blev int så mycket regn, ej mätbart. Men tempen sjönk från 31 grader till 24 på en timme.
Huggorm
Det är mer på väg från Danmark nu men det blir väl inget av det heller
Gossen Ruda
Det är här nu, får se hur mycket det blir. Det åskar iaf längre söderut i Halland.
Huggorm
SMHI räknar ihop dagens regn hos mig till 0,6mm och det ligger nog ganska nära sanningen. Alltid något men inte hjälper det på torkan
Gossen Ruda
Det blev nog inte ens det här, marken blev bara fuktig. Vi får hoppas på fredagens förväntade busväder.
Gossen Ruda
Här i Väst får vi mest blåst på fredag. Regnet tar vägen via Norge upp mot Norrland, fast några mm får vi nog. Både SMHI och DMI tycks vara eniga på den punkten.
Huggorm
Ja, ännu på morgonen trodde de på 13mm men nu har de sänkt till 8 och de stryker nog dom också vad det lider. Det är inte meningen att vi skall få något regn förrän resten av skogen också torkat ihjäl.

Varning klass 2 för storm här i Bohuslän. Det är ovanligt på sommaren, det kan bli spännande. Undrar hur bra förankrad skogen är i denna torra jord?
Gossen Ruda
Jo, spännande fredag. Hoppas bara det inte tar eld någonstans med den vinden. Då kanske vi får se skogsbrand av kaliforniskt snitt.
Gossen Ruda
Det känns lite underligt, en fin kväll med klar himmel, 22-23 grader och knappt någon vind, men redan i natt kommer det regn och blåst.
Huggorm
Ja, än finns det inget som tyder på någon storm. Dessutom håller SMHI på och sänker nattens regnmängd bit för bit, från 13 till 8 till 5,7 till nu 4,8mm. Det blir nog bara småskvättar till slut. Lördagen ser ännu bra ut med 12,2mm dom hinner sänka innan det är dags...
Gossen Ruda
Risken för stormbyar över Bohuslän har ändrats till mycket hårda vindbyar. rolleyes.gif Jag har just anlänt till Landvetter och här har det kommit 5 mm i natt. I Göteborg var det inte mätbart, men det är normalt att det kommer mer en bit från kusten.
tomas99
nu Regnar det.
Huggorm
Inget regn här, men det kanske är lika bra när det blåser som det gör nu
Gossen Ruda
Jo, det blev ett ordentligt oväder vad gäller blåsten. Mycket problem med nerblåsta träd.
Huggorm
Ja, jag har åtminstone sju stora träd nedblåsta på tomten och jag såg fler när jag var ute och åkte. Ett låg över vägen så jag fick backa och ta en annan väg
Gossen Ruda
Nu börjar det likna normalt sommarväder, sol, regn, åska, hagel, blåst mm. 10 mm i Landvetter men 26 i Göteborg. Hur är det hos huggis?
Mjärden
Jag var med om en lite ovanlig händelse igår natt. Jag vaknade vid 3-tiden av att det åskade och sen kom det kraftiga skurar. Åskan klingade av och jag gjorde mig beredd att gå och lägga mig. Först tittade jag ut från sovrumsfönstret och plötsligt brakade det till och en jättestor gren föll i marken. På morgonen gick jag ut och tittade och det visade sig att det var en ek och med grymt mycket ekollon. Tyngden från ekollonen i kombination med regnet gjorde att grenen inte höll för trycket utan bröts loss från stammen. Hyresbolaget har spärrat av runt eken och planerar av säkerhetsskäl ta ner den.
hattstugan

Efter gårdagens hårda blåsande har det varit lite lugnare idag och 22-23 grader varmt men nu mulnar det på och det har varnats får åska och regn till natten! Får se hur det nu blir med den saken!
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 11-08-2018, 13:34) *
Nu börjar det likna normalt sommarväder, sol, regn, åska, hagel, blåst mm. 10 mm i Landvetter men 26 i Göteborg. Hur är det hos huggis?
Jo, vi fick ett par hyggliga skurar också. Skulle gissa på runt 15mm.
Uggi
Fick ytterligare 10 mm inatt. tummenupp.gif
Gossen Ruda
Har fått sammanlagt 21 mm. Håller koll på brunnen för att se när nivån börjar stiga. Det tar nog ett tag.
Huggorm
Ja, detta regn sugs nog snabbt upp av växtligheten. Nu kommer det ju mer regn i veckan och efter att växtligheten och jorden sugit upp sitt kanske det blir lite till brunnen framåt nästa helg. Skulle vara skönt med rinnande vatten igen, det är tre månader sedan nu.
hattstugan

Här har det regnat snart 1 dygn men vet ej hur mkt!
Mjärden
9 mm i onsdags, 9 mm i torsdag-fredag och sen lördag 24 mm = 42 mm sen i onsdags.
Visst verkar det som finns kvar i grönsakslandet fräschare, fast för potatisen är det nog försent. Fick en snigel på en squash i kväll, annars har jag lagt ner snigeljakten pga att det är svårt att se dem i det brunbrända gräset, de få som överlevt torkan.
Mjärden
Sen kom det en omgång med 8 mm och sen har det matat på i omgångar. Nu är det precis som luften gått ur mig när jag inte har tvånget att vattna varje dag. Har inte varit på kolonilotten sen sista mätningen för flera dar sen.
Gossen Ruda
Skurväder idag. Igår kom det mer sammahängande regn fast bara 6 mm. Under den gångna veckan hela 43 mm. Innan dess sammanlagt 40 mm, men ännu ingen reaktion i brunnen. Vattnet har tom sjunkit en mm sen förra helgen. Det tar tid för vattnet att sjunka genom jorden. Men torkan har fört med sig en bra sak, brunsniglarna har tagit mycket stryk. Bara en och annan finns för att stampas.
Myosotis
Det regnar yahoo.gif Visst är det skönt att denna HEMSKA sommar äntligen är över!!! Någon vattenbrist har det inte varit hos mig, det sjönk aldrig under 40cm och börjar nu stiga långsamt igen. I fjor var det 25cm under lång tid.
Gossen Ruda
Nu är solen och värmen tillbaka, fast bara tillfälligt. Medans vi njuter förbereder man sig i Japan på årets hittills kraftigaste orkan i världen, en 5:a. Prognoserna säger är den når land i morgon och på onsdag de centrala delarna.

Huggorm
Nedgraderad till en 1:a nu, om jag inte missförstår?
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 03-09-2018, 21:20) *
Nedgraderad till en 1:a nu, om jag inte missförstår?

Det måste vara ett missförstånd. https://www.theguardian.com/world/2018/sep/...rm-for-25-years
Berith
Kom 5 mm regn i natt. 15 grader nu och grått.
Huggorm
Regn och regn och mer regn. Har nog kommit 40-50mm sedan i fredags och det skall bli mycket mer i veckan
Mjärden
Regnmängden efter att det började regna efter torrperioden är uppe i drygt 100 mm här.
Det märks på växtligheten att vi fått mycket regn sista tiden, då det ogräs som man brukar få rensa bort under odlingssäsongen nu kommit upp. Så regnet var efterlängtat och behövligt det är väl de flesta överens om iaf de som odlar eller har uttorkade brunnar.
Miljöpartiet hade dock behövt torka ända fram till valet för att inte tappa så många väljare som man gjorde. g.gif
Huggorm
100mm är ungefär vad vi har i tiodygnsprognosen just nu. Nja, inte riktigt men väl över 50mm i alla fall. Det är ingen måtta på vädret, antingen är tre månader av torka eller så är det tre månader med skyfall. Enda hoppet om att regnet skall avta är att det så småningom skall övergå i snö i alla fall.
Berith
14 grader, vindigt, smådroppigt... Höst.
Huggorm
Här "böttar" det ner regn, skall komma runt 20mm idag så det får ligga i.
Uggi
Vilken fin söndagsmorgon men endast +4 grader inatt.
Myosotis
Huggorm, du kan skicka ditt regn direkt till min brunn. Det har ju regnat en del nu och luftfuktigheten är hög, men ner till grundvattnet har det inte kommit. Bäcken är inte uttorkad längre men en liten damm är det. Efter veckor med bara 25cm vatten i brunnen i fjor var jag så glad att det verkade klara sig bra i år trots torkan, det sjönk aldrig under 40cm! När regnet kom i mitten av augusti steg det lite och jag trodde verkligen att faran var över. Men nu sjunker det snabbt, 34cm just nu. Ska brunnen sina på hösten efter att ha klarat hela sommaren?! Vi behöver mer regn!!

Lägsta temperaturen i natt: 0,2°!
Huggorm
Ja, jag skulle helt klart kunna undvara lite vatten nu rolleyes.gif Här fylldes brunnen redan för några veckor sedan och efter det har det bara fortsatt regna. Det är vatten i alla diken och gropar och blötare än det är nu blir det i princip aldrig här
Myosotis
Vi får bygga en pipeline biggrin.gif
Huggorm
En till, Skåne har ju redan en pipeline med vatten från Småland
Mjärden
Kanske det är läge att gräva brunnen djupare nu när den nästan sinat. Eller hjälper det ?
I mitt föräldrahem under min uppväxt kom en "klykgubbe" och markerade källåder en bit från huset. En grävmaskin grävde 5 m djup brunn, men det kom inte mycket vatten. Då anlitade min far en brunnsborrare, som borrade 27 m ner, innan han kom till källådern.
Sen har brunnen hållit vatten i alla år inkl torkåren, så tydligen prickade borraren rätt till slut.
Huggorm
Borrar man 27m skall man ha otur om man inte hittar vatten...
Gossen Ruda
CITAT (Mjärden @ 16-09-2018, 23:17) *
Kanske det är läge att gräva brunnen djupare nu när den nästan sinat. Eller hjälper det ?
I mitt föräldrahem under min uppväxt kom en "klykgubbe" och markerade källåder en bit från huset. En grävmaskin grävde 5 m djup brunn, men det kom inte mycket vatten. Då anlitade min far en brunnsborrare, som borrade 27 m ner, innan han kom till källådern.
Sen har brunnen hållit vatten i alla år inkl torkåren, så tydligen prickade borraren rätt till slut.

Tror du fortfarande på myten om källådror? Läs på om grundvatten.

Beträffande min brunn på landet så stannade vattennivån på 3 meter under brunnskanten även när det var som torrast. Det är en meter över sjöns yta så jag misstänker att kapillärkrafterna förhindrar ytterligare sänkning. Det dröjde en månad efter att det börjat regna innan nivån stigit 3 cm. Nu en vecka senare hade det stigit med 180 cm. Troligen en del ytvatten, så snabbt fylls nog inte grundvattnet på. Så nu räcker det med regn, det får gärna regna i Skåne eller på de norrländska vattenmagasinen istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon