|
CITAT (Saiai @ 29-05-2004, 23:18) CITAT (cic @ 06-05-2004, 12:20) Fasligt vilket jävla väsen det är på alla hysteriska icke-rökare. Varför diskuterar vi ens det på odla.nu? Det fantastika är också att man har bestämt sig för hur "rökare är". Det finns rökare som inte visar hänsyn, betyder det att alla rökare är hänsynslösa? Det finns zigenare som stjäl i butiker, betyder det att alla zigenare är tjuvar? Listan kan göras lång, men jag undviker det. Hoppas att min poäng har framgått. Låt oss diskutera och utbyta tankar, åsikter och tips om hur vi ska ta hand om våra växter. Är inte tobak gjort av växter? Finns det inte dom som odlar egen tobak? Visst pratar vi om växter och odling....:-) Kan vi inte diskutera odling av cannabis oxå? Jag vet det finns en tråd om det...:-) Är det förresten icke-rökarna som är hysteriska? Tycker det verkar tvärtom... Men det är väl som att ta nappen från ett spädbarn.... Jag vet, nu var jag elak, men varför ska jag va snäll...? Jag gillar inte att bli kallad hysterisk......men jag vill inte sparka på dom som redan ligger...(rökarna alltså)
CITAT För övrigt finns det nikotintuggummin/plåster/inhalatorer/sugtabletter för den som vill dra i sig nikotin. Alltså fler alternativ än snus. Visst, men problemet är att de inte ger samma effekt. Åtminstone fungerade det uselt för min sambo...för honom var det en massa runtomkring själva rökningen som betydde mycket också. Något som sysselsatte händerna, gemenskapen med andra rökare mm, bara känslan. Nikotinet var alltså bara en del av det hela...
Busskur: Ena gången jag skulle vänta på bussen stod en person där inne och rökte, jag ställde mig utanför eftersom det var fint vädet. Det blåser alltid åt mitt håll, oavsett vilken sida av rökaren står och om jag flyttar mig så följer röken efter,.....;-) Men en annan gång när jag stod i kuren och väntade, kom en tjej och efter en stund frågade hon om det var ok att hon rökte. Jag kunde sagt nej, men jag sa javisst......Och bussen kom rätt snart så jag hade inte ont av det. Konstigt...det är lättare att stå ut med röken om rökaren frågar först........
Äh ta och ägna er åt mijöföstöringen istället :
andersen
30-05-2004, 07:24
Írma det är märkligt dom som försvarar rökning och annan miljöförstöring i den här tråden och i roundup tråden är samma människor.
Kan det finnas ett samband tro eller är det en slump?
Ja, Andersen, det finns SÄKERT ett samband mellan att "samma" människor behåller proportinerna i båda trådarna... : God perception, förmåga att se helheten och inte få tunnelseende på detaljer, kapacitet att skilja på orsak och verkan för att nämna något. Vill minnas att förhållandena var ungefär de samma även i den gamla Lidl-tråden. Mvh Fenja
andersen
30-05-2004, 12:45
Fenja Ja visst är det så, och det är tur att det finns det finns hjälp för nikotinslavar. värre är det för dom att själva komma till insikter där det rör droger och gifter där oskyldiga medborgare får sätta livet till pga att vi inte har ett rättväsen som kan sätta till hårdhanskarna för vilken annan drog gotar vi att hundratals människor dör som ej brukar drogen, tänker even på alla anhöriga till dom oskyldiga.
Copycat
30-05-2004, 13:09
Man häpnar över hur olika vi kan tolka det skrivna. Jag tolkade Fenjas svar som att det var " dom hysteriska ickerökarna" som hade tunnelseendet inte tvärtom, att det var dom "måttliga" användarna som var sundast i sitt resonemang, att dom som handlade på Lidl inte gjorde detta för att djävlas med fackförbundet. Utan för att det var billigt och hyffsade priser. Att sen säga att alla som dör av lungcancer gör det p.g.a. dom förbannade rökarna, är inte till att se hela sanningen. Man kan oftast få veta INNAN man drabbas av cancer, det ligger redan latent i kroppen hos de flesta som drabbas. Ja, se hur olika vi kan tolka det skrivna ordet. Det skulle vara roligt att höra HUR Fenja hade menat i det hon skrev.
EmmaGold
30-05-2004, 14:05
Jag är själv rökare och jag röker på offentliga platser. MEN jag går ALLTID undan lite så att ingen direkt får min rök på sig. Att röka tex i en busskur där det står någon annan skulle inte falla mig in. Jag har även frågat innan jag tänder en cigg om personen nära mig har något emot det.
Lika självklart som jag tycker att jag ska få röka när jag vistas utomhus tycker jag att det är att ändå visa respekt för andra.
Är det barn nära mig skulle jag aldrig tända en cigarett!
Fimparna tar jag alltid hand om. Finns det ingenstans att slänga dem som ett askfat så tar jag med dem i en liten ask tills tillfälle ges. Fimpar är inte vackra och de är defenitivt inte nyttiga för små barn som kan stoppa dem i munnen!
andersen
30-05-2004, 14:34
Copycat Ja jag förstod åxå hur Fenja menade, efter att jag har precis som med dej svarat på varandras frågor, jag vet din ståndpungt lika väl som jag tror mej veta Fenjas ståndpungt.
Ang tunnelseende så är det väll rökarna som har det efter som dom inte vill förstå att passivrökning dödar ca 500personer om året i Sverige.
Dom som handlar på LIDL har jag alldrig sakt att dom djävlars med fackförbunden, nej dom djävlars med dom som är dom svaga dvs anställda med låglön och sjukskrivna människor frånskilda med låglön mm vi får ett samhälle som blir konkuransutsat och vem vill ha det ibland sjukhus dagis mm.
Rökarna som själva dör i cancer som är rökrelaterad är det inte lika synd om dom har ju själva valt att utsätta sig för drogen, och därför tycker jag Copycat att man inte kan säja som du säjer att dom är drabbade, hårda ord men dom har ju valt att själva använda drogen.
Skatmor
30-05-2004, 15:04
CITAT (andersen @ 30-05-2004, 15:34) Rökarna som själva dör i cancer som är rökrelaterad är det inte lika synd om dom har ju själva valt att utsätta sig för drogen, och därför tycker jag Copycat att man inte kan säja som du säjer att dom är drabbade, hårda ord men dom har ju valt att själva använda drogen. Vart skall samhället göra av dom förtappade rökarna om dom nekas vård på grund av självförvållad lungcancer?
CITAT (andersen @ 30-05-2004, 15:34) Rökarna som själva dör i cancer som är rökrelaterad är det inte lika synd om dom har ju själva valt att utsätta sig för drogen, och därför tycker jag Copycat att man inte kan säja som du säjer att dom är drabbade, hårda ord men dom har ju valt att själva använda drogen. De som själva aktivt röker borde kanske också få betala hela sina vårdkostnader själva.... Ja, och så borde de ju förstås få t.ex. 25% lägre lön och kortare semester.
andersen
30-05-2004, 16:00
Skatmor Det finns många grupper i vårt samhälle som det ej sätts in livs upprättande behandlig, tänker då främst på äldre lungsjuka människor dom får ej samma vård som unga människor får!
Jag tycker att det är fördjävligt, och det borde inte få finnas för vi har ingen dödshjälp i Sverige och det vill jag inte heller ha.
Men jag tror inte att det finns några förtappade rökare som systematiskt nekas vård pga att dom är rökare,men det finns det bland andra missbrukar grupper bla narkomaner som har ett bland missbruk.
*Felix matte*
30-05-2004, 18:45
CITAT (Posse @ 30-05-2004, 16:17) De som själva aktivt röker borde kanske också få betala hela sina vårdkostnader själva....
Ja, och så borde de ju förstås få t.ex. 25% lägre lön och kortare semester. Den här diskussionen blir bara värre och värre... lite mer tolerans skulle kanske inte vara helt fel och att som du Posse komma med påstående att rökarna kanske borde betala vårdkostnaden själv... Hur ställer du dig i fråga om självförvållad cancer pga födointag? 33% av all cancer beror på mat vi äter. Hur ställer du dig i fråga om vård av idrottare av alla de slag? bilförare? rallyförare? bergsklättrare? ryttare? mc-förare? överviktiga? m.fl. alla dessa utsätter sig för stora hälsorisker/olycksrisker... skall de också betala hela sin vård ur egen plånbok och få lägre lön och kortare semester? Javisst är rökning farligt men fakta är att inte alla som blev fast i lasten visste om farligheten... på 60-talet fanns till och med något som kallades astmacigarett (menthol) som doktorn rekommenderade att byta till vid förkylningar och ingen doktor varnade om ev. risker (de visste inte heller) Jag törs säga att numera de flesta vill sluta röka men det är faktiskt inte så där jätteenkelt för alla. Beroendegraden går att jämföra med heroinets och inte många heroinister klarar att sluta utan proffshjälp.... sådan får inte rökare som vill sluta...många rökare får betala stora pengar för att klara ett stopp.
Copycat
30-05-2004, 19:07
Andersen, när jag skrev "drabbade" syftade jag inte på rökarna. Jag syftade på alla som drabbas av cancer i någon form, rökare eller ickrökare, spelar inte någon större roll. Att du läser en sak och automatiskt tolkar det som det passar just din synpunkt, har många fått erfara. Det är inte första gången som det blivit fel i komunikationen när det som lästs tolkats alldeles fel. Visserligen anser jag ändå att även rökare med cancer är drabbade, inte ens en läkare skulle anse något annat. Rökarna är i sådana fall dubbelt "drabbade", dels drabbade av en last och dels av ev. cancer. Läs och begrunda det skrivna ordet, innan du tolkar in dina egna ord i det jag skrivit. Mvh. Copycat
MRLINDELL
30-05-2004, 20:26
Rökningen hämmar mera än bara röken .. Kommer man in till typ akuten med bröstsmärtor och är rökare eller lite storförbrukare i alkohol får man inte mycket avancerad hjälp, man kan helt enkelt inte hjälpa. Det offras minst sjukhusresurser på rökare. Försök få en bypass operation om du är rökare, meningslöst. Doktorn frågar inte bara, han tar prover som talar om vem du är!! Kommer det in två akuta infarktfall, den ena är icke rökare och måttlig i alkoholen, den andra är rökare och kanske tar sig en tuting ofta, då åker patient icke rökare på kranskärlsröngten bums.
CITAT (Felix matte @ 30-05-2004, 19:45) CITAT (Posse @ 30-05-2004, 16:17) De som själva aktivt röker borde kanske också få betala hela sina vårdkostnader själva....
Ja, och så borde de ju förstås få t.ex. 25% lägre lön och kortare semester.
Den här diskussionen blir bara värre och värre... lite mer tolerans skulle kanske inte vara helt fel och att som du Posse komma med påstående att rökarna kanske borde betala vårdkostnaden själv... (---) Javisst är rökning farligt men fakta är att inte alla som blev fast i lasten visste om farligheten... på 60-talet fanns till och med något som kallades astmacigarett (menthol) som doktorn rekommenderade att byta till vid förkylningar och ingen doktor varnade om ev. risker (de visste inte heller) Jag törs säga att numera de flesta vill sluta röka men det är faktiskt inte så där jätteenkelt för alla. Beroendegraden går att jämföra med heroinets och inte många heroinister klarar att sluta utan proffshjälp.... sådan får inte rökare som vill sluta...många rökare får betala stora pengar för att klara ett stopp. Som jag tänker mig en sådan "reform" skulle den inte ha "retroaktiv" effekt, däremot skulle den gälla alla som envetet fortsätter, eller börjar röka efter reformens genomförande. Ett bra knep för att sluta röka aktivt är att man slutar sätta tända rökverk i munnen...
*Felix matte*
30-05-2004, 20:38
CITAT (MRLINDELL @ 30-05-2004, 21:26) Rökningen hämmar mera än bara röken .. Kommer man in till typ akuten med bröstsmärtor och är rökare eller lite storförbrukare i alkohol får man inte mycket avancerad hjälp, man kan helt enkelt inte hjälpa. Det offras minst sjukhusresurser på rökare. Försök få en bypass operation om du är rökare, meningslöst. Doktorn frågar inte bara, han tar prover som talar om vem du är!! Kommer det in två akuta infarktfall, den ena är icke rökare och måttlig i alkoholen, den andra är rökare och kanske tar sig en tuting ofta, då åker patient icke rökare på kranskärlsröngten bums. Stämmer inte heller... Min make... rökare dåförtiden... gick raka spåret till Bypassop (7veckor väntetid) Inga frågor eller krav på rökstopp överhuvudtaget, bara prat om risker med op. mm. Jag försvarar på intet sätt rökning men vill ändå visa att inte alls hela sjukvården stänger dörren för nikotinberoende. Tack o lov!
*Felix matte*
30-05-2004, 20:51
CITAT (Posse @ 30-05-2004, 21:30) Ett bra knep för att sluta röka aktivt är att man slutar sätta tända rökverk i munnen...  Ja du Posse... Tänk om det vore så enkelt för alla som sitter fast i beroendet. För mig var det inga större problem att skippa giftpinnen efter 39 års missbruk... men fördenskull vill eller vågar jag inte säga att andra skall ha det lika lätt... jag vet att där finns så många som lider alla helvetes kval... kämpar och kämpar och kanske ändå misslyckas ett antal ggr men kommer igen och till slut lyckas bli fri från beroendet. Det är inte så lätt som du påstår och jag hoppas att du inte ens tror att det är så.... utan att du överdrev en hel del. F.ö så svarade du inte på ställd fråga ang övriga "självförvållade"
kerstin z5-6
30-05-2004, 21:03
O vad blir nästa .. fettpoliser -haha tror jag skrivit samma sak förr - i samma tråd .. ni är uthålliga må jag säja :)och sen undrar man ju vilket lansdsting Lindell bor i ?? I Norr o Västerbotten prioriteras patienternas SYMTOMGRAD .. som etta -rökare eller ej .. Allt annat är ren facism och klart oetiskt enl sjukvårdlagen
CITAT (Felix matte @ 30-05-2004, 21:51) CITAT (Posse @ 30-05-2004, 21:30)
Ett bra knep för att sluta röka aktivt är att man slutar sätta tända rökverk i munnen... :rolleyes:
Ja du Posse... Tänk om det vore så enkelt för alla som sitter fast i beroendet. För mig var det inga större problem att skippa giftpinnen efter 39 års missbruk... men fördenskull vill eller vågar jag inte säga att andra skall ha det lika lätt... jag vet att där finns så många som lider alla helvetes kval... kämpar och kämpar och kanske ändå misslyckas ett antal ggr men kommer igen och till slut lyckas bli fri från beroendet. Det är inte så lätt som du påstår och jag hoppas att du inte ens tror att det är så.... utan att du överdrev en hel del. F.ö så svarade du inte på ställd fråga ang övriga "självförvållade" Ja, som sagt, slutar man stoppa rökverk i munnen så har man slutat.. Ang uteblivit svar så handlar ju faktiskt tråden om rökningen........ men okey, nog tycker jag det är märkligt att det alltid verkar finnas snabb, effektiv och säkerligen mycket dyrbar vård för utövare av diverse sporter som mer eller mindre ser ut att gå ut på att utmana döden; men ofta inte - pga av landstingens "besparingar" - för vanligt folk som oförskyllt drabbas av diverse krämpor och sjukdomar.
*Felix matte*
30-05-2004, 21:19
OK.. då är jag nöjd med svaret ditt men visst måste du väl ändå hålla med om att det är hart när omöjligt att avgöra om en sjukdom är "egenförvållad" eller inte. Alltså... Vi är inte satta eller i stånd att avgöra vem som skall ha tillgång till vård... det får vi överlåta till professionen som innehar kunskapen.
Copycat
30-05-2004, 21:32
Visst, alla som röker KAN sluta. Vissa innan andra efter att dom dött. Därmed inte sagt att dom dött p.g.a.rökningen. Att straffa rökare i sjukvården eller ens komma på den idén att man borde göra det är ju absurd. Jag förmodar att du inte idrottar (då detta kan leda till onödiga sjukhusbesök p.g.a.skador) Jag förmodar också att du är smal och smärt och inte har ett kilos övervikt ( då detta kan leda till hjärt och kärlsjukdommar) Det finns så mycket som andra kan klassa som självförvållande sjukhusbesök. Vad är det som säger att en rökare som kommer till sjukhuset med cancer, inte skulle ha fått det ändå?
andersen
31-05-2004, 05:34
Copycat Ja det är fel att vi i dag ej har samma sjukvård för alla oavsätt hur gammal eller tjock eller rökare, men är det inte så att det har blivit så pga att det fattas pengar och då är det ett sätt att spara på? alltså har vi en form av konkurans utsättning, det kan man ju tänka på när man ropar att man vill ha så låga skatter som möjligt,fast o andra sidan så tror jag att det går att få en billigare sjukvård om man låter läkare vara läkare och anställer sekreterare till dom som skriver ut all pappers arbete, så att inte läkaren behöver göra det.
Mvh Andersen(som är överviktig och åxå vill ha vård när jag blir sjuk)
CITAT (Copycat @ 30-05-2004, 22:32) Visst, alla som röker KAN sluta. Vissa innan andra efter att dom dött. Därmed inte sagt att dom dött p.g.a.rökningen. Att straffa rökare i sjukvården eller ens komma på den idén att man borde göra det är ju absurd. Jag förmodar att du inte idrottar (då detta kan leda till onödiga sjukhusbesök p.g.a.skador) Jag förmodar också att du är smal och smärt och inte har ett kilos övervikt ( då detta kan leda till hjärt och kärlsjukdommar) Det finns så mycket som andra kan klassa som självförvållande sjukhusbesök. Vad är det som säger att en rökare som kommer till sjukhuset med cancer, inte skulle ha fått det ändå? Ja, du har rätt - det är visst ganska utbrett att folk slutar röka när de dött. Du skriver om "straffa"... Min skissade reform skulle ju som sagt inte drabba "retroaktivt", men tjäna till att efter införandet få folk att sluta röka. Lungcancer. Av Håkan Mellstedt, professor i onkologi.
Är det inte dags att LÅSA den här tråden också? Vore väl synd att säga att meningutbytet här leder någonstans..... Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 31-05-2004, 11:10) Är det inte dags att LÅSA den här tråden också? Tolerans?
myskmadra
31-05-2004, 11:15
Dags för mig att göra ett inlägg nu när tråden börjar gå mot sitt slut...... Jag är glad över att jag aldrig har börjat röka - jag skulle få kämpa mycket för att kunna sluta tror jag. Jag är även glad för att det blir rökförbud på krogen - nu kan jag äntligen gå ut igen, astmatiker som jag är! Förbud blir ju tyvärr konsekvensen, tror jag, när människan inte klarar av att ta hänsyn mot sin nästa av sig självt. Själv har jag lyckats bli av med min övervikt och vad det verkar ska jag nog klara att behålla normalvikten. Jag har ju gjort en så oerhörd hälsovinst! Så kämpa på alla som försöker sluta röka, snusa, äta för mycket eller vad det kan vara! Det går att lyckas, ge inte upp! Bra är om man kan stötta varandra -kanske finns det någon stödförening för dem som vill sluta med sitt nikotinberoende, något liknande anonyma alkoholister? Annars är det kanske dax att starta en. Känn er manade rökare! Det är aldrig lönt att vänta på att någon annan ska göra det (åt en!)! Viktväktarnas metoder som (numera) inbegriper mycket av mental träning har fungerat bra när det gäller att gå ner i vikt/ ändra livsföring för mig. Grupptrycket funkar både som piska och morot. Rekommenderas. Ha en skön sista dag på långhelgen alla forumister! Sommarhälsningar
Catarina
31-05-2004, 15:23
Tänkte på detta med vård och att rökare kostar mer pengar... Kanske skulle man helt slopa den delen av skatten och låta alla människor skaffa sig försäkringar...? Jag är inte rökare men har många vänner som är det. De flesta av dem skulle gladeligen göra på det viset...då skulle vi ju slippa alla fåniga diskussioner om att "jag minsann betalar skatt och mina pengar går till att vårda rökare för att de har lungcancer" o dyl. Hur många icke rökande skulle ställa upp på att själva betala sin sjukhusräkning? Man blir fantastiskt trött på att människor inte respekterar varandra..rökande som icke rökande. De som inte röker gör förmodligen något annat som påverkar andra negativt. Själv kör jag både bil och handlar livsmedel som inte är ekologiskt odlade. Ibland använder jag t o m parfym fast jag VET att en del människor då får jobbigt att andas i närheten av mig. Alltså...detta handlar inte om att förhöja rökare, men alla har väl en mun att tala med(i alla fall de flesta)? Säg ifrån om en rökare står precis intill och blossar! Han/hon kanske inte tänker på det själv! Någon sa att vi skulle ha bostadsområden för rökare....utmärkt idé så länge vi också kan gå och titta på de områden där alla feta bor, alla alkoholister, alla mentalpatienter, alla gamla kåkfarare och alla som riskerar att bli det. Glöm heller inte att placera alla med vänstervriden politisk åsikt på ett ställe och de högervridna på ett annat. Den lilla elit som vi får kvar kan ju sedan dunka varandra i ryggen...man kan undra hur många av oss som flanerar på odla.nu som skulle vilja leva i den verkligheten.
andersen
31-05-2004, 16:02
Catarina Men det är ju så redan i dag vi har bostads områden där dom rika åker till sofiahemmet när dom blir sjuka, vi har even bostads områden där vi ej har några vänster människor=rika vällmående områden lika väll som vi har områden med välldigt få moderater tex norrlands inland.
Ang att varje människa ska ha en egen försäkring det finns ett sådant system i USA som inte fungerar miljoner människor är oförsäkrade där pga att dom ej har råd, dessutom så i vårat system så betalar vi ju alla ska vi betala engång till?
Jag har svårt att respektera rökare som jag vet tar död på ca 500personer varje år i passivrökning vilken annan grupp dödar så många och det är legalt!
Skatmor
31-05-2004, 16:47
CITAT (andersen @ 31-05-2004, 17:02) Jag har svårt att respektera rökare som jag vet tar död på ca 500personer varje år i passivrökning vilken annan grupp dödar så många och det är legalt! Det har jag också - rökarna dödar alltså varje år ungefär lika många som trafiken gör.
På tal om sluta-röka-grupper och så, lite off-topic: Jag gick med i en sådan grupp (via vårdcentralen). Vi var 2 som lyckades sluta, båda storrökare sedan många långa år. I gruppen fick vi 2 inget som helst stöd, utan all uppmärksamhet riktades mot de andra som fallit dit och feströkt etc. All sympati och allt stöd gick till de som inte försökte på allvar. Jag blev så förbannad av att gå till mötena, likaså den andra som faktiskt lät bli och röka och satsade helhjärtat. Vi fick inte ett stödjande ord på vägen. Så, av rena ilskan så slutade jag faktiskt röka. Jag blev så arg av att gå på dessa meningslösa möten att jag helt enkelt arbetade upp tillräckligt med konstruktiv ilska för att sluta röka, för gott, för alltid. Min sista cigarett var tagen. Inte rökt en liten zip sedan dess och det var länge sedan nu. Så kan det gå. Jag gav mitt ärliga utlåtande om kursen på frågeformuläret efteråt. Jag brukar säga, att om JAG kunde sluta röka, då kan alla det! Var lite hyggliga mot rökarna, är ni snälla, det är inte speciellt lätt att sluta och heller inte alltid helt lätt att inte börja. Själv var jag 13 år gammal då och förstod inte bättre och sedan när man väl blir klokare så sitter drogen fastetsad i ens nervsensorer. Har du försökt konversera med en nervsensor någon gång? Ingen helt lätt uppgift...
Catarina
31-05-2004, 20:39
andersen~Visst har vi "gräddhyllor" i Sverige där rika bor...men de är inte hänvisade dit (som jag menar att rökare skulle vara i det förslag jag syftade på).
Vi betalar skatt, men den skatt vi har betalat är ju redan historia! De pengarna har gått till annat, annars skulle ju pengarna finnas kvar och kunna döda vårdköer o dyl. Sofiahemmet fungerar precis som du skriver, men där är det förskräckligt dyrt att "ligga". Om alla sjukhus fungerade så, skulle det inte finnas något elithem likt Sofiahemmet i sthlm eller Carlanderska i gbg.
I Usa har de ett försäkringssystem...det täcker absolut inte in alla. Jag har själv bott i Usa och vet precis hur det fungerar, min poäng är att det kanske borde bättre för alla eftersom rökarna skulle få en högre premie än de som inte röker. Visserligen skulle överviktiga osv också få en högre premie. Men då behövde ingen känna att han eller hon betalar extra mycket för vård av rökare.
Fortfarande är jag inte FÖR rökning...men FÖR individen och dess vilja! Jag TYCKER inte att staten ska bestämma om allt som vi ska få göra. Det känns lite 1984 a la Orwell i den här debatten.
Fialotta
31-05-2004, 21:18
Näääänu...måste jag lägga mig i här....Sophiahemmet är inte alls till för dom rika...vad är det för snack
Vem som helst som begär att komma dit får en remiss från sin läkare...min gubbe har just legat där en vecka för operation av ett knä...ingen väntetid och räkningen var på 80 Kr om dagen som vilket sjukhus som helst...min mamma var där för ögonoperation förra året....samma pris och remiss från vanlig läkare....detta är fakta
CITAT (Catarina @ 31-05-2004, 21:39) I Usa har de ett försäkringssystem...det täcker absolut inte in alla. Jag har själv bott i Usa och vet precis hur det fungerar, min poäng är att det kanske borde bättre för alla eftersom rökarna skulle få en högre premie än de som inte röker. Visserligen skulle överviktiga osv också få en högre premie. Men då behövde ingen känna att han eller hon betalar extra mycket för vård av rökare.
Fortfarande är jag inte FÖR rökning...men FÖR individen och dess vilja! Jag TYCKER inte att staten ska bestämma om allt som vi ska få göra. Det känns lite 1984 a la Orwell i den här debatten. I USA - som så många idealiserar - saknar visst ca 40.000.000 människor sjukförsäkring... Nej, staten ska väl inte kunna förbjuda allt, men rökningen är ju ändå uppenbart hälsofördärvande: CITAT Det svenska samhället lägger ut ca 20 miljarder kronor årligen för att betala den merkostnad man har från de 20% av befolkningen som röker. (kostnad angiven efter det att intäkterna från tobaksskatten är avdragen). (---) Det finns ca 4000 giftiga ämnen i varje bloss på varje typ av rökverk. Filtren tar inte bort dessa ämnen! Benzpyrener, bi-fenyler, bifenoler, etyl och ekry-lamider (5 av de mest cancer-framkallande ämnen vi känner). Cyanväte (cyanid), svavelväte (sumpgas) och formalin ingår också. Men värst av allt: kolmonoxid och nikotin. (---) Hälften av alla vanerökare kommer att dö som en direkt följd av sitt rökande. Alla som röker blir sjuka av det. Citerat från Att nämna det onämnbara
*Felix matte*
31-05-2004, 21:47
CITAT (maudan @ 31-05-2004, 22:18) Näääänu...måste jag lägga mig i här....Sophiahemmet är inte alls till för dom rika...vad är det för snack
Vem som helst som begär att komma dit får en remiss från sin läkare...min gubbe har just legat där en vecka för operation av ett knä...ingen väntetid och räkningen var på 80 Kr om dagen som vilket sjukhus som helst...min mamma var där för ögonoperation förra året....samma pris och remiss från vanlig läkare....detta är fakta Tack Maudan för den informationen... precis som i mycket annat så har vi förutfattade meningar... så kallade "sanningar" som vi oftst bygger på efter att ha följt medias rapportering. I detta fall har media största ansvaret till att Sophiahemmet framstår som "de rikas" hjälpinstans.... Inte någon gång har iaf jag läst att "vanliga" Svensson kan få hjälp på Sophiahemmet till samma kostnad som på "vilket sjukhus som helst" Tack för att du berättade hur det ligger till
Sophiahemmet har en fantastisk canceravdelning - Radiumhemmet - för alla, min mormor var ofta där innan hon gick bort. Mvh Fenja
anncharlotte
31-05-2004, 22:14
Hej ! Som rökare har jag onekligen fått en del att tänka på här, aldrig har det fallit mej in att min granne 50 meter bort skulle ha ont av att jag röker. Får nog ta och fråga honom om det när vi träffas härnäst. Det händer att jag röker vid tågstationen ibland, jag sätter mej isåfall på en tom bänk eller om så är brevid någon annan som röker, men alla övriga som är där, inte har jag märkt att någon tittar snett på mej eller ser lidande ut. Ska titta lite extra nästa gång, eller kanske fråga, men jag skulle tro att dom tycker jag är lite underlig då. På jobbet går vi ut och röker, alla vi som röker och dom som inte röker, hur ska vi göra då ? Det blir riktigt krångligt ! Om jag eller någon annan rökare säjer, nu går vi ut och röker och hela gänget hänger på, ska vi låta bli att röka av hänsyn och gå ut lite senare igen, med risk att alla följer med en gång till, eller hur ska vi bära oss åt ? Ärligt talat, jag tycker detta känns löjligt ! Visst förstår jag att ickerökare uppskattar rökfria krogar och att rökare tänker sej för på ställen där folk står tätt samlade, men det får väl vara måtta på det.
Hej Anncharlotte! Vad trevligt med en förnuftig röst till här i sammelsuriet, VÄLKOMMEN!! Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 31-05-2004, 23:29) Hej Anncharlotte! Vad trevligt med en förnuftig röst till här i sammelsuriet, VÄLKOMMEN!! Mvh Fenja Vilka räknar du som de förnuftiga?
Copycat
01-06-2004, 11:27
Hejsan Posse ! Jag kan inte svara för Fenja, men vad det gäller mig så instämmer jag till fullo med både Anncharlotte och Fenja. De förnuftiga är dom som lever i verkligheten och har lite mer distans till en fantasivärld (där tyvär många verkar leva i). Anncharlotte beskrev med en skrämmande exakthet en rökares vardag. Det ÄR många ickerökare som håller sig nära rökarna, av egen fri vilja, utan att fördenskull klaga och klanka ner på personer som tänder en cigarett.
andersen
01-06-2004, 11:29
 Posse jag tror att du är förnuftig för du röker väll inte, det borde vara dom som inte röker som är förnuftiga,ska bli intressant och se om fenja svarar på din fråga.
andersen
01-06-2004, 11:32
Copycat leva i verkligheten? verkligheten är den att ca500 oskyldiga passiva icke rökare dör varje år pga rökarna.
Vill åxå tillägga att tobaken dödar drygt 8 000 människor i Sverige per år – nästan 20 personer om dagen.
Copycat
01-06-2004, 11:49
Men, det är dock verkligheten, Andersen. Det spelar inte någon större roll HUR många gånger man skriver att folk dör av passiv rökning. Antalet blir ju inte mindre av att man läser det 20-30 gånger direkt. Visst är det en tragisk siffra, men det är inte sagt att dessa personer garanterat skulle ha klarat sig om dom bott avsides högst upp i Lappland och bara andats frisk luft hela sitt liv. Många bär tyvär cancer latent, hur många som dör av passiv rökning eller inte är en relativt luddig siffra.
Posse! HAR du verkligen så här bristfällig varseblivning eller låtsas du? Mvh Fenja
andersen
01-06-2004, 12:13
Copycat Inte för att jag vill bråka men spelar det ingen roll hur många som dör av passiv rökning? det tycker jag varje människa som dör i passiv rökning oavsätt om det är en eller flera så är det fel det borde inte vara så. Jag ser att du åxå tycker att det är en tragisk siffra.
Tänk om vi hadde samma synsätt på våra arbetsplatser att det är ok om det händer en arbetsplatsolycka med dödlig utgång.
Jag är 44år gammal och har sett hur synen på rökningen har förändras från att jag var barn då fick folk röka på bussar bio mm, jag tror att du är äldre en mej så du har väll åxå varit med om det? och jag tror och hoppas att rökningen i framtiden blir förbjuden.
Vill even tala om att jag är kanske lite jävig i frågan min mor gick bort för drygt ett år sedan i sjukdomen KOL och det var en plåga att se henne dom sista åren och den sjukdomen vill jag inte att någon ska få, den drabbar nästan bara rökare.
Mvh Andersen
Copycat
01-06-2004, 12:22
Men snälla Andersen ! Jag skrev inte att det inte spelade någon roll hur många som dör av passiv rökning. Det spelar ingen roll hur många gånger du eller någon annan skriver detta, det förändrar inte siffran, faktum kvarstår. Jag beklagar din mors bortgång, och hoppas att forskningen kan ta ett steg närmare att hjälpa rökarna, innan dom nått det stadium som din mor. Forskningen bör kunna gå fram så att det kan komma ett preparat som löser problemet smärtfritt. Eller , det är nog ett önsketänkande?
CITAT (Fenja @ 01-06-2004, 12:50) Posse! HAR du verkligen så här bristfällig varseblivning eller låtsas du? Mvh Fenja  V.g. förklara.
Kära Posse! Om du behöver det där förklarat tror jag faktiskt inte ens att det hjälper att försöka... jag önskar dig en riktigt trevlig, solig och regnfri sommar i stället! Fenja
evarina
01-06-2004, 18:20
Nu blir jag så där trött igen! Det är lustigt att det oftast är rökarna som kallar ickerökarna icke-toleranta, trångsynta och fanatiska. Vad är de folk säger: Där hjärnan tar slut tar nävarna vid!! Verkar tyvärr stämma ganska bra i den här tråden! Eller iallafall där argumenten tar slut (och det gör de ganska fort för rökarna) tar nävarna vid. Det stämmet INTE att man inte kan få hjälp att bli av med sitt nikotinberoende. Det finns nästan lika bra hjälp för rökarna att få som narkomanerna. Det finns receptbelagda läkemedel som minskar suget, det finns nässpray som ger samma "buzz" som en cigarett och så finns det otaliga nikotinersättningspreparat (bl a en inhalator för de som har "plockbehovet"), kuratorer, stödlinjer (t ex Sluta röka linjen), rubbet!! Ja, det är en svårt missbruk men det går att ta sig ur det. De som inte lyckas är inte tillräckligt motiverade!! Det finns INGA argument som talar FÖR rökning. Det är dyrt, det är ohälsosamt och man skadar andra. Ifall inte rökarna vill tolerera att vi vill slippa röken, varför ska vi tolerera att de vill röka?! Min rätt att slippa röken måste väl vara lika stor som rökarnas rätt att suga i sig giftpinnar. Så är det inte i dagens samhälle och ifall ickerökarna försöker protestera mot att bli utsatta för ett gift så är vi icke-toleranta och trångsynta. Det är väl precis lika icke-tolerant och trångsynt av rökarna att inte acceptera oss icke-rökare!! Så undrar jag fortfarande varför rökarna tycker att det är ok att motivera rökningen med att det finns andra saker som också är farliga. Ingen av oss blir väl lyckliga över att det finns så många ohälsosamma saker som möjligt utan man bör försöka minimera alla olämpliga saker. Eller ska jag börja hävda min rätt till att använda DDT. Rökning är ju också farligt... Håhåjaja, hur som helst önskar jag alla icke-rökare och nåja, även rökarna  en riktigt skön sommar nu när den verkar vilja titta fram.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|