|
Smekajsa
01-06-2004, 18:25
att ni bara orkar..............................
Copycat
01-06-2004, 18:41
För att återgå (närmare bestämt 10 sidor) till ämnet. "Är det rätt att röka i närheten av ickerökare?" Det tråden från början skulle behandla var inte hur farligt det är att röka eller hur många som dör av passiv rökning. Det enda som frågan gällde var om det är rätt eller fel. Jag anser inte att det är fel att röka i närheten av ickerökare, huvudsaken är att rökaren tar hänsyn och låter bli om någon skulle ha något emot röken. Att komma med argument om att det finns minst lika bra hjälp för rökare som för narkomaner/alkoholister. Jag undrarevarina, var någonstans i Sverige Rökavvänjningshemmet ligger? Jag har tyvär aldrig hört talas om det, men det låter väl bra, att det finns ett menar jag. Sen har vi alla rökavvänjningspreparat, det är faktiskt dyrare att köpa dessa än att röka. Många av dom är heller inte särskilt effektiva, om jag får säga min mening. Men tron kan försätta berg, och TROR man att det hjälper så kanke då. Rökarna på denna tråden har inte hetsat heller tycker jag, däremot ickerökare som visat siffra på siffra om rökrelaterade sjukdommar o.s.v. Frågan var enkel: ÄR DET RÄTT ATT RÖKA I NÄRHETEN AV ICKERÖKARE ?
andersen
01-06-2004, 18:54
Copycat På mitt jobb har jag varit med om att som facklig förtroendevald hjälpa medlemar med rökavvänjnings kurser som vi har ordnat på arbetsplatsen, men resultatet har varit mycket magert många har kämpat i många månader men tyväär åkt ditt igen.
Jag är övertygad om att beslutet att sluta röka måste komma i från människan själv, och där ifrån ha hjälp av sin egen omgivning dvs familj arbetskamrater ev sjukvården.
Mvh Andersen(som inte har rökt själv)
Copycat
01-06-2004, 19:09
Ja du Andersen, om du tycker att "rökavvänjningskurser" är nästan lika bra hjälp som narkomaner och alkoholister får, då har du inte en aning om vad detta innebär. En narkoman/alkoholist bor på plats under en mer eller mindre lång period. Dom får all den hjälp och stöd som krävs av sjukvårdspersonal, kuratorhjälp. Och även efter att dom kommit ut från behandlingshemmet får dom hjälp och stöd. Rökavvänjningskurs, vad hjälper det? Jag kan gå en sjukvårdskurs och läsa om allt som läkare gör, inte blir jag en läkare för det? Man kan gå en "rökavvänjningskurs" också, inte blir man mindre rökare av det heller? Det var kanske en väl långsökt paralell, men för att ni motståndare ska förstå hur det är. Jag sa det förut, "tron kan försätta berg" Dom som klarar kursen, TROR mera på ett bra resultat än dom som misslyckats. Jag tycker ändå att vi ska hålla oss till det tråden var ämnad för:Är det rätt att röka i närheten av ickerökare?
andersen
01-06-2004, 19:16
Copycat nej det tycker jag inte! det skriver jag inte! märkligt att vi har så svårt att förstå vad vi menar du och jag  . Ang alkolister där är arbetsgivaren skyldig att rehabilitera någon sådan skyldighet finns ej för rökare eller narkomaner.
evarina
01-06-2004, 20:13
Som svar på frågan Nej, det är inte rätt att röka i närheten av ickerökare. (Sedan anser jag att man bör motivera sin ståndpunkt, men det är tydligen inte intressant...)
Som svar till Copycat: Tror inte att du har testat alla preparat. Tror inte att du har bett att få den hjälp som faktiskt finns att få. Det kan hända att det inte finns något "rökavvänjningshem" men det finns alla annan tänkbar hjälp att få. Psykologer, stödgrupper, samtalsterapi, motiveringscirklar, läkemedel, läkare etc etc. Men precis som men narkomaner och alkoholister så VILL man inte så KAN man inte.
Drar ett streck i debatten nu!
Copycat
01-06-2004, 20:23
Är man narkoman eller alkoholist och kommer på behandlingshem, så kostar det inte skjortan. Det kostar 80:-/dag men för landstingen kostar dessa platser flera tusen /dygn. Behandlingen pågår i flera månader, många gånger, och slutsumman blir enorm per patient. En rökare får betala alla kostnader själv, avvänjningsmedel, kurator, psykolog, kurser och all som kan tillkomma. För landstingen är det en besparing för varje individ som lyckats i sin kamp mot tobaken. Men var finns besparingen för narkomaner och alkoholister? Nej, lika för alla. Gratis kurser, preparat och behandlingshem om nu det skulle behövas. Då talar vi om lika villkor ändå.
Det är sant... VILL man inte så KAN man inte... Vill man inte vara öppen och förstående, vill man inte visa hänsyn och medmänsklighet, vill man inte gå fram genom livet med öppna ögon så kan man det inte heller. Och om man tar in det man läser i den här tråden så är faktiskt både rökare och ickerökare överens om svaret på frågan "Är det rätt att röka i närheten av ickerökare?". Svaret är att alla bör visa hänsyn mot varandra. Jag önskar så att man kunde sluta döma människor och klumpa ihop dem i grupper, alla är individer, vi är olika, beter oss olika, har olika lyten och laster... Överallt finns det folk som inte visar hänsyn. Men det betyder inte att alla är på det sättet. Man kan inte ändra på andra, den enda man kan ändra på är sig själv. Visa hänsyn, så kanske förhoppningsvis andra ser ditt goda exempel... (kolla, wow, jag lyckades utan ett ord om rökning!!*stolt*)
Tack Echo! Ett av de absolut bästa och klokaste inläggen i den här tråden. Kan vi inte bara sluta nu allihopa? Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 02-06-2004, 00:27) Kan vi inte bara sluta nu allihopa? Toppen - isåfalll har jag nått mitt mål! Och det passar väl bra att ni avrapporterar, tröstar och uppmuntrar varandra i den här tråden.
 Tyvärr har jag inte alls sett till några rapporter från några som vill sluta. Men åter till trådens rubrik "ar det rätt att röka i närheten av ikke rökare?"... Väldigt ofta ser jag en av grannfruarna stå ute på deras veranda, bolma och hosta. Ganska ofta samtidigt som hon passar sin lille son ca 3 år(?) gammal. Och jag tänker på det gamla talesättet: CITAT Barn gör inte som du säger, de gör som du gör. Är det rätt att röka inför sina egna eller andras barn och ungdomar?
andersen
19-06-2004, 13:24
Nej Posse. Det är inte rätt att röka inför egna eller andras barn.
Barn är extra utsatta för gifter, jag kan tycka att det borde finnas rapporterings skyldighet till dom sociala myndigheterna i det läget att barn blir utsatta för tobaksrök, precis som det är när föräldrar använder andra droger.
Copycat
19-06-2004, 20:43
Posse och Andersen, nu får ni nästan ta och ge er. Det är väl bra att dom går ut och röker, dom hade lika gärna kunnat stannat kvar vid kaffekoppen inne och rökt där. Dom visar hänsyn till barnen genom att gå ut och röka. Barnet var ju som du själv sa Posse, 3 år gammal. Det betyder att det inte är ett spädbarn som hon har i famnen samtidigt som hon röker. Jag tycker att detta börjar likna hetsjakt på alla rökare. Och Andersen,  ......jag saknar ord, det vänder sig i magen när man läser åsikterna ibland. Jag skulle inte velat vara Jude i Tyskland om du varit Hitlers hantlangare, anmäla hit och dit. Jag säger som maken "sköt dig själv och skit i andra", i alla fall om du inte har något konstruktivt att komma med. Kan du förstå hur en rökande småbarnsmamma känner sig när hon läser ett sånt inlägg som ditt sista? Jag tror inte det, din starka sida verkar inte vara medmänsklighet och sympati. JAG känner starkt för er alla småbarnsföräldrar som ännu inte tagit beslutet att sluta, eller inte känner er motiverade att sluta röka.
Tack för att du ger ett bra svar Copycat! Jag såg att "antigardet" plockat upp tråden igen, men orkade inte svara! Mvh Fenja
Blomstertanten
19-06-2004, 21:04
CITAT (Posse @ 19-06-2004, 14:01) Och jag tänker på det gamla talesättet: CITAT Barn gör inte som du säger, de gör som du gör. Det stämmer inte alltid ! Trots att jag är inbiten rökare har ingen av mina söner börjat röka ! Den äldsta är en riktig "rökhatare" ! Jag är väldigt glad för att de har haft bättre förstånd än jag hade när jag var tonåring ! För övrigt hade jag slutat röka för länge sedan om det varit så lätt som en del påstår. Och man kan faktiskt vara rökare samtidigt som man tar hänsyn till andra !
Bra sagt, Blomstertanten! Jag har en sextonårig son som ALDRIG heller skulle ens drömma om att röka. Jag tror att man kan vara en bra förebild genom att förklara varför man har vissa olater för sig trots allt! Barnen vet att de kan välja själva. Mvh Fenja
Copycat
19-06-2004, 21:14
Barn gör inte som du säger, barn gör som du gör???  Då skulle mina barn svära som värsta sjöbusen, röka tre paket om dan och gärna ta ett glas vin till maten. Det är faktiskt jag som förälder som bestämmer över mitt bar. Man är väl ändå lite slapphänt i sin uppfostrna om man accepterar att barnen skulle göra som vi i allt. Och det sexuella?? Är det ok att dom har en tidig sexdebut för att mamma och pappa försöker att skaffa ett syskon. Dom kan inte få göra ALLT som vi gör. Mina barn har inte gjort något av detta som vi vuxna gör, p.g.a.att det inte varit tillåtet
*Felix matte*
19-06-2004, 21:25
CITAT (Blomstertanten @ 19-06-2004, 22:04) CITAT (Posse @ 19-06-2004, 14:01) Och jag tänker på det gamla talesättet: CITAT Barn gör inte som du säger, de gör som du gör. Det stämmer inte alltid ! Trots att jag är inbiten rökare har ingen av mina söner börjat röka ! Den äldsta är en riktig "rökhatare" ! Jag är väldigt glad för att de har haft bättre förstånd än jag hade när jag var tonåring ! För övrigt hade jag slutat röka för länge sedan om det varit så lätt som en del påstår. Och man kan faktiskt vara rökare samtidigt som man tar hänsyn till andra ! Det bär mig emot att skriva fler inlägg i denna tråd men jag måste ändå säga att jag håller med Blomstertanten i det hon säger ang. att barnen gör som vi. Inte heller någon av våra fyra röker trots att vi gjort det... Tack o lov! Blomstertanten... det är lätt att sluta när man väl bestämt sig... men det krävs en massa jävlaranamma...det vet jag och min man som snart firar 3 år i det fria. Hoppas bara att du och andra tar beslutet innan ni nåtts av den lömska sjukdomen KOL.
En strålande insats alltså, om ni rökare kan tjäna som avskräckande exempel...? Undrar förresten hur många husdjur som plågas av och dör i förtid pga passiv rökning.
Copycat
19-06-2004, 22:41
En strålande insats? Att rökare skulle tjäna som avskräckande exempel? Jag hoppas verkligen inte att du syftar på sjukdomen KOL. Det finns faktiskt folk som mist sina anhöriga i den sjukdomen, taktlöst, det är ett passande ord. Jag hoppas att jag missförstod dig. Men på vilket sätt skulle rökare tjäna som avskräckande exempel? Och VAD är en strålande insats???
Den där kommentaren Posse förtjänar tre kalkoner och en spypåse. Skärp dig, om det finns någon möjlighet!! Mvh Fenja
andersen
20-06-2004, 06:16
CITAT (Copycat @ 19-06-2004, 21:43) Posse och Andersen, nu får ni nästan ta och ge er. Det är väl bra att dom går ut och röker, dom hade lika gärna kunnat stannat kvar vid kaffekoppen inne och rökt där. Dom visar hänsyn till barnen genom att gå ut och röka. Barnet var ju som du själv sa Posse, 3 år gammal. Det betyder att det inte är ett spädbarn som hon har i famnen samtidigt som hon röker. Jag tycker att detta börjar likna hetsjakt på alla rökare. Och Andersen,  ......jag saknar ord, det vänder sig i magen när man läser åsikterna ibland. Jag skulle inte velat vara Jude i Tyskland om du varit Hitlers hantlangare, anmäla hit och dit. Jag säger som maken "sköt dig själv och skit i andra", i alla fall om du inte har något konstruktivt att komma med. Kan du förstå hur en rökande småbarnsmamma känner sig när hon läser ett sånt inlägg som ditt sista? Jag tror inte det, din starka sida verkar inte vara medmänsklighet och sympati. JAG känner starkt för er alla småbarnsföräldrar som ännu inte tagit beslutet att sluta, eller inte känner er motiverade att sluta röka.  Copycat! vad i helvete skriver du för något! blanda inte in mej med Hitler. Självklart att man ska värna om barnen och det gör man inte om man röker när dom är med.
Inga från Närke
20-06-2004, 08:03
CITAT (vickeva @ 03-05-2004, 19:27) För att inte tala om alla som kastar sina fimpar lite var det passar. Vad tänker man på då? För att inte tala om alla icke rökare som slänger papper m.m. i en behållare avsedd för fimpar. Tänker de inte på brandfaran och oftast är askkoppar fulla av detta så det inte får plats fimpning. Då blir det på backen. Som ni förstår är jag rökare men jag tar hänsyn till de som INTE röker. Men ett tycker jag är konstigt. På min arbetsplats har jag rökt ute i många år men dit kommer icke rökarna också för det är liksom en social snackhörna man pratar och umgås. Detta fenomen har jag träffat på många gånger i t.ex. rökrutor m.m. Varför?
Inga från Närke
20-06-2004, 08:25
CITAT (16kvm stor balkong @ 05-05-2004, 15:28) Ang rökning och hetsjakt...
Knark, sprit osv är ju en helt annan sak eftersom det "bara" är användaren som skadas. Om man nu inte tänker på psykiskt lidande osv för de anhöriga.
Mvh G Jag vill tillägga en sak när jag nu är igång. Det sägs att rökare kostar pengar när vi blir sjuka. Vi luktar m.m. Snus och sprit luktar väl också känns lång väg. Alkolister kostar också samhället mycket pengar när de tas in för behandlingar kanske flera gånger i sin livstid. Så det är inte bara användaren som drabbas. Alkolister och knarkare kan även begå brott p.g.a. sitt missbruk som drabbar andra.
ojoj... Vilket krig det var här... Vill man röka så bör man gå unddan av respekt för andra, det gjorde jag alltid under de 7 år jag rökte. Jag gick igenom ett personligt helvete för att lycka sluta. Jag tycker faktiskt synd om de som röker för jag vet att när de var små barn så ville de inte göra det, men att nu se dem vuxna och göra det är rätt hemskt faktiskt. Jag ser mig själv i dem, den som jag var själv en gång... Kram till er alla och jag hoppas ni klarar av att göra er fria från det som är giftigt... (gäller snus och alkohol med...) mvh Ut och spring i skogen med er istället....!!
CITAT (Inga från Närke @ 20-06-2004, 09:03) CITAT (vickeva @ 03-05-2004, 19:27) För att inte tala om alla som kastar sina fimpar lite var det passar. Vad tänker man på då? För att inte tala om alla icke rökare som slänger papper m.m. i en behållare avsedd för fimpar. Tänker de inte på brandfaran och oftast är askkoppar fulla av detta så det inte får plats fimpning. Då blir det på backen. Som ni förstår är jag rökare men jag tar hänsyn till de som INTE röker. Men ett tycker jag är konstigt. På min arbetsplats har jag rökt ute i många år men dit kommer icke rökarna också för det är liksom en social snackhörna man pratar och umgås. Detta fenomen har jag träffat på många gånger i t.ex. rökrutor m.m. Varför? Det har jag gjort med av sociala skäl,men helt frivilligt,inte dog jag av det. Jag har slutat röker för snårt 8 år sedan men inte predika jag för rökare hur farligt det är att röka,det vet de själva......................... Renate som inte tänkte blanda sig i diskusionen.
Copycat
20-06-2004, 10:29
Andersen ! Du behöver väl inte undra vad jag menade. Som du själv skrev "Det borde finnas rapporteringsskyldighet till soc". Det du säger är att alla småbarnsföräldrar är dåliga föräldrar om dom är rökare. Jag drog paralellen med HitlerTyskland för att det gjorde det möjligt för Hitler att köra sitt race genom rapporteringsskyldighet. Tycker du så illa om dina medmänniskor att du vill anmäla och rapportera allt som du inte är nöjd med. Jag har en granne som är likadan, men hon går lite längre, hon ringer och anmäler folk till höger och vänster annonymt. Grannar har blivit av med sina barn tappat bostadsbidrag, fast dom är ensamstående. Allt detta för att det sitter en misslyckad person som inte har ett eget liv, utan måste djävlas med andra. Jag frågade dig Andersen om du överhuvudtaget TÄNKT på alla rökande småbarnsföräldrar som läst ditt inlägg. Lägg inte mer börda på dom, dom vet ändå att det är onyttigt, dom lider nog ändå. Att sen gå ut och starta en "egen"tråd för att beklaga sig när man själv hoppat på redan svaga personer tycker jag är högst patetiskt, för att inte tala om skickade PM. Sopa rent framför din egen dörr innan du skriker på medhåll. Jag värna om alla svaga personer och föraktar alla som tror att deras åsikt är lag, och att myndigheterna borde följa den. Jag försöker att intala mig själv att detta är ett underbart levande och intressant Forum, men sånt här kan vi alla vara utan. Visst är det ok att tycka och tänka olika, men för det är inte andra mindre värda. Inte tycker jag att du är en sämre person för att du ligger på knä och handplockar ogräs, men du tycker att dom som använder Roud up och liknande är miljöbovar. Inte är du en sämre människa för att du inte röker, men du tycker att alla småbarnsföräldrar som röker borde anmälas till soc. Inte tycker jag att du är en sämre person för att du inte nyttjar alkohol, men du tycker att vi andra som vill ta ett glas vin till maten borde bestraffas med högre skatt p.g.a. alla alkoholrelaterade sjukdommar. Jag har sagt det förr och säger det igen, måla inte fan på väggen jämt. Kan du aldrig försöka se det positiva i att vi människor är olika och har olika åsikter om det mesta? Jag tycker också att Forumet tagit en tragisk vändning, men det är för att vi andra som ser positivt på våran omgivning och våra medmänniskor, blir nedtryckta och tystade av sådana personer som dig. Tragiskt men sant.
Hannele
20-06-2004, 10:35
CITAT (Copycat @ 20-06-2004, 11:29) Jag frågade dig Andersen om du överhuvudtaget TÄNKT på alla rökande småbarnsföräldrar som läst ditt inlägg.  Har Copycat funderat en stund på alla oskyldiga barn, som inte bett att få nikotin i sej? Visste du att ett foster får hjärtstillestånd varje gång mamman tar ett halsbloss?
Copycat
20-06-2004, 10:45
Snälla Hannele, det ger väl ändå inte Andersen fullmakt att hoppa på dessa? Eller är du också utsedd till allsmäktig domare? Varför svara man egentligen på ett sådant inlägg som era i detta fall? Jo för att man blir så in i vassen förbenad på folk som ska tala om för andra hur dom ska leva sitt liv. Inte är det väl någon här som talat om hur bra det är att röka och att ni ickerökare borde börja? Eller är det någon som försöker tuta i dig att det skulle vara MYCKET bättre om du använde Round up, istället för att se fånig ut och krypa omkring på gräsmattan och jaga ogräs? Svaret på samtliga frågor är NEJ. Det beror på att alla vi "dåliga" människor åtminstånne tänker på den personliga integriteten. Vilket fler borde göra.
Hannele
20-06-2004, 16:06
CITAT (Copycat @ 20-06-2004, 11:45) Det beror på att alla vi "dåliga" människor åtminstånne tänker på den personliga integriteten. Vems integritet...?
Copycat
20-06-2004, 16:13
Hannele, dom förjävliga småbarnsföräldrarna som förpestar hela sin omgivning och fördärvar sina små barns uppväxtmiljö  Man bör tänka på vad man skriver, är det verkligen ingen som kan bli ledsen om jag skickar detta inlägg. SEN kan man gå till verket och skriva sin åsikt. T.ex. en skriver att den är rökare och trivs med det, då bör ett vänligt svar vara att ni ickerökare har slutat och är stolta över det eller vara stolta över att ni aldrig börjat med denna last. Nä, istälet så vill ni trampa ytterligare på dom som redan vet att det inte är nyttigt. Nu tar jag bara rökning som ex. Detsamma gäller naturligtvis även ogräsbekämpningen, oavsett metod.
CITAT (Fenja @ 20-06-2004, 01:26) Den där kommentaren Posse förtjänar tre kalkoner och en spypåse. Skärp dig, om det finns någon möjlighet!! Mvh Fenja  Anser du dig skärpt?
Blomstertanten
20-06-2004, 17:59
CITAT (adrian @ 20-06-2004, 09:44) ojoj... Vilket krig det var här... Vill man röka så bör man gå unddan av respekt för andra, det gjorde jag alltid under de 7 år jag rökte. Jag gick igenom ett personligt helvete för att lycka sluta. Jag tycker faktiskt synd om de som röker för jag vet att när de var små barn så ville de inte göra det, men att nu se dem vuxna och göra det är rätt hemskt faktiskt. Jag ser mig själv i dem, den som jag var själv en gång... Kram till er alla och jag hoppas ni klarar av att göra er fria från det som är giftigt... (gäller snus och alkohol med...) mvh Ut och spring i skogen med er istället....!!   Tack för kramen adrian ! Du får en grattiskram tillbaks ! Ska ut och springa i skogen nu genast !
birgitek
20-06-2004, 18:08
Måste bara gratta Andersen o Posse som anser sej helt felfria utan laster, som alltid vet bäst och alltid har den rätta åsikten. Birgit Ek
SNÄLLA SNÄLLA SLUTA NU INNAN NI FÖRSTÖR HELA DETTA FORUM  kärlek till varandra är underbart fint man måste börja i det lilla för att världen ska kunna förändras så börja alltid med dej själv då du vill förändra världen o sprid hellre ett litet leende till var o en du möter så ska ni se va mycket glädje det kommer tebax kram på er nu
Christoffer
20-06-2004, 18:30
Herregud vilken lång tråd... det är nog Odlas längsta skulle jag tro.
Copycat
20-06-2004, 18:41
Nähä Christoffer, det är Dagens citat som är det längsta. Men håller med dig, det är alldeles för långt, det borde avslutats för längesedan. men det var någon som tyckte annorlunda och plockade upp tråden igen. Vi får väl räkna med 4-5 sidor till i denna omgång, utan ett resultat, bara tjafs.
CITAT (birgitek @ 20-06-2004, 19:08) Måste bara gratta Andersen o Posse som anser sej helt felfria utan laster, som alltid vet bäst och alltid har den rätta åsikten. Birgit Ek Personligen brukar jag aldrig gratta någon här... ty det är så lätt att andra känner sig bortglömda eller förbigångna...
birgitek
20-06-2004, 20:08
Ja, du är utomordentligt präktig Posse, men kanske inte så särskilt kul. Birgit Ek
CITAT (birgitek @ 20-06-2004, 21:08) Ja, du är utomordentligt präktig Posse, men kanske inte så särskilt kul. Birgit Ek Nej, där leder säkert du.
Copycat
20-06-2004, 21:35
Ursäkta Posse men min lilla tonårsdotter har en hälsning till dig " mog 1 Posse, mycket mog 1". Själv känner jag bara för att ge upp. Vem är det som sätter hänglås på trådarna? Jag har en hel bunt i lådan, gud vad jag önskar att jag kunde sätta dom på den här tråden. Lite mognad skulle inte skada. Det finns ungdomar på det här Forumet som har en enormt mycket högre mognad än vissa andra.
CITAT (Copycat @ 20-06-2004, 22:35) Ursäkta Posse men min lilla tonårsdotter har en hälsning till dig " mog 1 Posse, mycket mog 1". Själv känner jag bara för att ge upp. Vem är det som sätter hänglås på trådarna? Jag har en hel bunt i lådan, gud vad jag önskar att jag kunde sätta dom på den här tråden. Lite mognad skulle inte skada. Det finns ungdomar på det här Forumet som har en enormt mycket högre mognad än vissa andra. Känner du dig mogen?
el_fishko
20-06-2004, 21:50
finns det inga moderatorer här?
Fialotta
20-06-2004, 21:56
CITAT (el_fishko @ 20-06-2004, 22:50) finns det inga moderatorer här? Säger detsamma!!!!!!!!!!!!!
Ingemar...snälla lås denna tråd nu
Har ni alla tänkt på hur långt ifrån ämnet alla har kommit!? (Iof. borde ni ha gjort det, då ni medvetet smutskastar varandra! Om ni verkligen vill smutskasta varandra så starta en ny tråd då!) Vad har posses(eller någon annans) mogenhet med att göra med var man får röka eller inte röka!?
Visst kan det vara kul för andra att läsa allt detta, (om det nu är någon som tycker det) men blir det inte jobbigt för de som utsätts av det??
Jag tycker att vi (ni) slutar att smutskasta varandra och om ni verkligen vill skriva något mer i denna tråd så får det väl åtminstone ha med ämnet att göra!
CITAT (alex @ 20-06-2004, 23:15) Har ni alla tänkt på hur långt ifrån ämnet alla har kommit!? (Iof. borde ni ha gjort det, då ni medvetet smutskastar varandra! Om ni verkligen vill smutskasta varandra så starta en ny tråd då!) Vad har posses(eller någon annans) mogenhet med att göra med var man får röka eller inte röka!?
Visst kan det vara kul för andra att läsa allt detta, (om det nu är någon som tycker det) men blir det inte jobbigt för de som utsätts av det??
Jag tycker att vi (ni) slutar att smutskasta varandra och om ni verkligen vill skriva något mer i denna tråd så får det väl åtminstone ha med ämnet att göra! Jag instämmer, alex! Ämnet är alltså: "ar det rätt att röka i närheten av ikke rökare?" Jag har på något sätt fått intrycket att alla rökare inte riktigt tror på giltigheten i uttrycket: CITAT Barn gör inte som du säger, de gör som du gör. Men det finns fler ickerökare: husdjuren... är det rätt att röka i närheten av dem?
Posse, vi har alla på forumet nyss fått meddelandet om att Wargens dotter Nina gått bort... och du ÖPPNAR RÖKTRÅDEN?!!! SKÄMS för helvete och försök att ha något hut i kroppen!! Fenja
Jill-Ulrika
27-06-2004, 13:19
Rökning kan vara ett jä-lskap särskilt för mig som är icke-rökare och vill leva balkongliv! "Rökarna" bl.a. mina grannar har nu kommit på att det inte är bra att röka... inomhus så var gör de? Går ut på balkongen och röker istället. Vari ligger logiken? Vad blir bättre av att röka utomhus, de drar ju ändå ner röken i lungorna och där är väl ändå det värsta stället att ha den och inte i tapeten!?!? Det luktar rök och gammal fimp på min balkong för att mina grannar inte har vett på att sluta röka.... Men jag tänker skaffa blommor som doftar starkt för att kompensera detta, har redan en vit liten sak som doftar starkt honungsaktigt (vet ej namnet) Tar därför gärna emot tips på väldoftande senblommande blomster
Copycat
27-06-2004, 13:23
Jag får beklaga. Taktfullhet verkar inte vara Posses starkaste sida. Att dra igång röktråden igen då vi har en medlem i sorg, kan bara anses som mycket tanklöst. Varför starta något som har svalnat av sig självt? Det som finns att säga om rökandets vara eller icke vara, har redan sagts. det finns inget mer att tillägga, varför spä på den infekterade stämmningen som redan varit? Är det så att någon sitter och rent av njuter av intriger. I sådana fall anser jag att man behöver skaffa sig ett eget liv. Alla har ansett tråden nerlagd, det finns ingen anledning att rota vidare i den. Bevara den goda stämmning som återgått till forumet istället. jag hoppas innerligt att alla låter tråden falla i glömska och inte medverkar till att hålla den aktiv.
För mig framstår det fullständigt solklart att just Copycat och Fenja som skriver om "hut" och "takt" totalt tycks sakna det, och är de i särklass värsta kränkarna och personangriparna på Odla, och vilka jag storligen förundras över att de som driver forumet inte försöka stopp för!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|