|
CITAT (Posse @ 05-05-2004, 17:23) CITAT (Catarina @ 05-05-2004, 17:07)  Hehe...i vanlig ordning lyckas jag inte få till det med citaten lika snyggt som alla ni andra...  Felet kanske är att du inte klickar på "Stäng taggen", utan istället på "CITAT" där citatet ska upphöra.  Hmm... du kanske inte heller uppmärksammat det enklaste sättet att citera någon i tråden, nämligen att klicka på "Citera" längst till höger precis ovanför resp inlägg. Sedan kan man om man så vill välja ut och korta av i det nedre skrivfältet "Orginalinlägg att citera".
Smekajsa
05-05-2004, 18:38
..rökare är också människor men inte lika länge
vihemma
05-05-2004, 23:57
CITAT (Posse @ 05-05-2004, 17:04) CITAT (Fenja @ 05-05-2004, 15:04) "Dessutom producerar rökarna mindre pga sina ideliga rökpauser. Varför ska sådant vara tillåtet?"
DET DÄR, Posse är FEL! Det finns studier som visar att rökare har en väsentligt högre aktivitetskurva än icke-rökare. I synnerhet direkt efter nikotinintag. Så vitt jag vet är fem minuters paus per timme lagstadgad för alla arbetande. Så väl icke-rökare som rökare. Den arbetsplats där man kan springa och röka oftare torde se över produktionen av andra skäl än rökarna gissar jag. Mvh Fenja Rökare dyr post för arbetsgivareHmm... som före detta rökare och nu mera kaffepimplare så verkar det som att mörkertalet är stort vad gäller vad icke rökare gör på den tid som rökarna är ute. Det tas nog nån små paus här och där oavsett vad man intar för någon substans... Ta det bara lugnt alla så skall ni nog se att det blir bra
Efter att ha arbetat över tio år, i min ungdom, på en av landets riktigt tunga riksanstalter, har jag ärligt talat mycket svårt att se tobaksbruk som ett missbruk. När man sett vad lim/thinner- alkohol-, tablett/medicin-, narkotikamissbruk ställer till med så förefaller tobak mycket lindrigt i sammanhanget. Jag vill också ta samtliga icke-rökare ur den villfarelsen att effekterna av bruk av tyngre droger enbart drabbar missbrukaren: Det kan tusentals arbets-, skolkamrater, vänner och familjemedlemmar vittna om. Jämför gärna samhällets vårdkostnader också. Min gamla chef, Ann-Britt Grûnewald har skrivit en del intressanta böcker i ämnet för den som är intresserad. Precis som Copycat skrev här ovan: Byt ut ordet rökare mot invandrare i era åsikter och uttalanden så skulle många här kunna åtalas för hets mot folkgrupp! Märk också väl att de rökare som uttalat sig här, i stort sett ger er rätt i att vi (rökare) ska ta hänsyn, gå undan, inte röka inomhus etc. Lite proportioner i debatterandet skulle inte skada... Fenja
CITAT (Fenja @ 06-05-2004, 09:44) Efter att ha arbetat över tio år, i min ungdom, på en av landets riktigt tunga riksanstalter, har jag ärligt talat mycket svårt att se tobaksbruk som ett missbruk. När man sett vad lim/thinner- alkohol-, tablett/medicin-, narkotikamissbruk ställer till med så förefaller tobak mycket lindrigt i sammanhanget. CITAT Allra viktigast är dock att förebygga att beroende och missbruk uppstår. Då är det viktigt att känna till sambanden mellan de olika beroende- och missbruksframkallande drogerna. Under senare år har forskning presenterats som stöder antagandet att rökdebut i unga år kan vara en inkörsport till missbruk och droger senare i livet. I en undersökning i Malmö omfattande elever i årskurs 2 på gymnasiet fann man att nästan två av tre rökare, drygt en av tre feströkare och en av 13 ickerökare hade använt narkotika. Ingen av de alkoholfria tonåringarna, två rökare och 25 ickerökare, hade använt narkotika. Samtliga narkotikaanvändare och feströkare drack dessutom alkohol. I samma underökning visades att tre av fyra skolungdomar gjorde sin narkotikadebut med haschrökning. Omkring nio av tio narkomaner debuterar med hasch. Så länge man inte lärt sig att dra halsbloss via cigarettrökning röker man inte heller hasch. Halsblosset är nämligen en förutsättning för att man skall kunna tillgodogöra sig haschets effekter. Liknande resultat har också redovisats i en amerikansk undersökning över vägarna in i kokainmissbruk. 65 % hade börjat med cigaretter och 35 % med alkohol/öl innan de började missbruka kokain. Ingen hade börjat använda kokain utan att tidigare ha använt tobak/alkohol.
( - - -)
Tobaksbruk påverkar ungdomar på många sätt. På grund av exponering för tobaksbruk redan i moderlivet kan barn påverkas redan innan de föds. De har lägre vikt och risken för vissa missbildningar är ökad. Nyligen har en australisk undersökning presenterats som funnit att mammans rökvanor kan vara orsaken till att en fjärdedel av barnen uppvisar utåtagerande problematik. Orsaken kan vara att fostrets nikotinreceptorer förändrats av moderns cigarettbruk. Trots vetskapen om riskerna för fostret röker fortfarande 16 % av svenska kvinnor vid graviditetens början. Knappt en tredjedel av dessa lyckas hålla upp med rökningen under resten av graviditeten. Det visar hur svårt det är att upphöra med bruket och vikten av att aldrig börja. Exponering för tobaksrök har visats öka risken för tidig spädbarnsdöd och för utveckling av astma och infektioner bl a i mellanörat med hörselskada som följd. Att rökning ökar risken för olika cancerformer är välkänt. Särskilt oroande är nu ökningen av lungcancer bland kvinnor. Rökning är den viktigaste orsaken till emfysem och kronisk luftrörskatarr. Vid fortsatt rökning blir andningssvårigheterna så svåra att syrgasbehandling krävs. Trots detta slutar mycket få patienter att röka. Rökning är också den viktigaste orsaken till cirkulationsstörningar i benen. Den ökar riskerna för komplikationer vid sockersjuka och försämrar prognosen ytterligare vid vissa cancerformer. En patientgrupp som inte uppmärksammats tillräckligt tidigare är alkohol- och drogmissbrukare som oftare dör av rökningens skadeverkningar än av sina andra missbruk. Statens beredning för utvärdering av medicinsk metodik (SBU) sammanfattar situationen för rökare så här:
Var fjärde rökare kommer att avlida till följd av rökningsrelaterade orsaker redan i medelåldern, dvs i 25 till 69 års ålder. I Sverige motsvarar detta att tolv procent av alla dödsfall bland män och fyra procent av alla dödsfall bland kvinnor är relaterade till rökning. Denna andel ökar nu bland kvinnor medan den avtar bland män. Därutöver tillkommer det faktum att rökare drabbas av många sjukdomar som en direkt eller indirekt följd av sin rökning.
( - - - )
Eftersom, som tidigare nämnts i denna motion, de flesta narkotikamissbrukare börjat sin missbrukarkarriär med först rökning och sedan alkohol, är en viktig åtgärd att förhindra tobaksdebut och att erbjuda ungdomar andra aktiviteter som tillgodoser deras behov av att uppleva något nytt, att ta risker. Det kräver ett aktivt opinions- och informationsarbete på en rad nivåer, såväl professionella som frivilliga Citerat från Motion till riksdagen 1998/99:So461
Hur mycket sådant skulle man inte kunna kopiera in här eller länka till, rörande tyngre missbruk tror du, Posse? Det här är inte givande längre. Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 06-05-2004, 10:14) Hur mycket sådant skulle man inte kunna kopiera in här eller länka till, rörande tyngre missbruk tror du, Posse? Det här är inte givande längre. Mvh Fenja Jag befarar att du inte kunde uppfatta "poängen" i det jag citerade från motionen. Hursomhelst förstår jag om du tycker att det inte är "givande längre".
Jodå, jag förstod poängen, det är har diskuterats länge. Drogmissbruket ökar bland yngre på grund av utbudet av nya kemiska, designade droger som är billiga att tillverka. Personligen tror jag att de som väljer att testa droger gör det oakttat om de brukar tobak eller inte. Det handlar mycket som den sociala miljön, umgänge och eventuella gängtillhörigheter. Det pågår också en forskning som undersöker huruvida de som får cancer och andra tobaksrelatierade sjukdomar är predisponerade för detta och skulle ha kunnat drabbas hursomhelst. Att rökningen är en påskyndande faktor är väl däremot sannolikt. Men det finns ju 80 åringar som kedjerökt i hela sitt liv och är kärnfriska, detta skulle väl kunna tyda på att denna aspekt är riktig. Jag tycker det är bra att förebygga att någon börjar röka och har under flera år arbetat med en organisation som verkar för detta i ungdomsleden. Trots att jag röker, för jag tycker att det ena behöver inte utesluta det andra. Att jag röker är inte liktydigt med att jag förspråkar bruket av tobak. Men jag tycker innerligt illa om att bli påhoppad och anklagad av rabiata icke-rökare på ett urskiljningslöst sätt. Mvh Fenja
evarina
06-05-2004, 11:04
Nej, det är inte möjligt att byta ut rökare mot invandrare. Grundproblemet är fortfarande att rökarna tvingar på andra sitt missbruk. Så länge de bolmar så jag måste inhalera skiten anser jag mig vara i min fulla rätt att klaga, speciellt som jag får astma av eländet. Ifall rökarna åt sina cigaretter istället så hade jag inte klagat.
Tycker Posses idé om speciella rökområden var bra. Det är lättare att flytta rökarna än ickerökarna eftersom ickerökarna är fler. Men hade det funnits bostadsområden där man inte fick röka så hade jag flyttat dit bums!
Tycker inte heller att icke-rökarna är mer intoleranta än rökarna. Det är ju bara röken vi klagar på. Grillning, borrning, hög musik etc är ju irriterande vare sig det är rökare eller ickerökare som utför handligen. Men klagar gör man bara om det t ex borras varenda natt i flera dagar/veckor...
Skulle vara intressant att istället för att hävda att icke-rökarna är intoleranta få höra lite argument från rökarna om varför det är ok för dem att tvinga andra människor till att röka...
Copycat
06-05-2004, 11:12
Det var ju det jag sa tidigare. ordna ett område för ickerökare istället , då det finns många ickerökare som inte har något emot rökare eller röken.
Fasligt vilket jävla väsen det är på alla hysteriska icke-rökare. Varför diskuterar vi ens det på odla.nu? Det fantastika är också att man har bestämt sig för hur "rökare är". Det finns rökare som inte visar hänsyn, betyder det att alla rökare är hänsynslösa? Det finns zigenare som stjäl i butiker, betyder det att alla zigenare är tjuvar? Listan kan göras lång, men jag undviker det. Hoppas att min poäng har framgått. Låt oss diskutera och utbyta tankar, åsikter och tips om hur vi ska ta hand om våra växter.
CITAT (Copycat @ 06-05-2004, 12:12) Det var ju det jag sa tidigare. ordna ett område för ickerökare istället , då det finns många ickerökare som inte har något emot rökare eller röken. Om det nu verkligen finns några icke-rökare som skulle föredra att försöka leva bland rökare - framför att bo i lagstadgat helt rökfria normala områden - skulle det väl stå dem fritt att bosätta sig i de toleranta rökarnas områden... Likaväl som att det är fullt möjligt att resa kollektivt utan att besväras av rökare, borde det vara en självklar mänsklig rättighet att få slippa besväras av rökare i och vid sin bostad, tycker jag.
Vill bara inflika med att jag tycker att rökarna är så få nu för tiden så de stör inte mig iallafall. står någon och röker någonstans så kan jag lätt få plats någon annanstans. enda platsen där jag upptäckt att det är för många rökare (för min del) är på krogen och som resultat går jag väldigt sällan dit, vilket säkert är bra både för min plånbok och kropp.
Tilläggas att jag är en rökfri astmatiker. värre är det med gubb j-vlar och tanter med för mycket parfym, de är överallt och blir jättesura när jag försöker hitta någon plats där jag kan andas. åker därav inte buss längre.
160kvm stort hus
06-05-2004, 14:24
Resa kollektivt utan rökare? Jag vet inte vart du bor men här i sthlm så spelar det ingen roll hur mycket skyltar det finns. Folk röker överallt ändå. Ok kanske inte på bussen eller t-banan ( där skulle maninte få plats med en cigg ) men i alla vänthallar osv.
Det är ju en sak om det är en ute vänthall. Men måste man verkligen röka på innevänthallarna?
Eller ett fenomen som jag stött på många gånger. Det spöregnar och rökaren står I (!!!!??? ) kuren och röker under tak!!
Hallå!!! Om man nu så gärna vill röka kan man ställa sig i regnet. jag ska inte behöva stå i regnet bara för att en person vill förpesta sitt ( och mitt ) liv?
Eller?
Mvh G
Här i östergötland har jag inte märk av rökare i kollektivtrafiken, varken i busskuren eller annat. det kanske är ett större problem i stockholm då vi inte har innevänthallar på samma sätt.
Å, jag som tyckte att det var "så franskt" när parisarna rökte i metron trots rökning-förbjuden-skyltar när jag var där...
Om man är utan körkort och bil är det då en mänsklig rättighet att slippa alla bilavgaser också? Nu börjar det bli ganska tramsigt, det här... Mvh Fenja
Catarina
06-05-2004, 18:50
Varför inte ta i från tårna så att vi får ordning på vårt samhälle?
Inför lagstadgat boende i speciellt utformade område för:
Rökare Narkomaner Alkoholister F.d fängelseinterner Klottrare Djurägare - det där med päls är ett gissel när man är allergisk... Osv osv...
Då slipper vi alla som bär på otäcka laster och så kan vi andra leva nöjda och glada i vårt felfria samhälle. Kanske skulle man också införa kameraövervakning..ett slags Big Brother i multistorlek a la George Orwell.
Nej, jag röker inte, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Men jag har gärna vänner, grannar, familj och arbetskamrater som röker.
CITAT (Fenja @ 06-05-2004, 17:25) Om man är utan körkort och bil är det då en mänsklig rättighet att slippa alla bilavgaser också? Nu börjar det bli ganska tramsigt, det här... Mvh Fenja Visst bör man ha rätt slippa bilavgaser i och vid sitt hem!  Varför slutar inte rökare att röka? Finns det några fördelar med att vara nikotinslav?
Copycat
06-05-2004, 21:30
Det är lugnande och sänker blodtrycket.  om det var en BRA anledning vet jag inte.
CITAT (Posse @ 06-05-2004, 23:24) Varför slutar inte rökare att röka? Finns det några fördelar med att vara nikotinslav?  Nämen, Posse! Bättre kan du väl, du som verkligen gillar att gnugga skit i andras ögon! Micke
evarina
07-05-2004, 09:35
CITAT (Fenja @ 06-05-2004, 17:25) Om man är utan körkort och bil är det då en mänsklig rättighet att slippa alla bilavgaser också? Nu börjar det bli ganska tramsigt, det här... Mvh Fenja Detta är precis ett sådant ICKEARGUMENT som jag kommenterade förut. Bara för att det finns andra saker som är farliga betyder inte det att det är ok med cigarettrök!! Och fortfarande har inte rökarna kommit med ett enda argument om varför det skulle vara ok för dem att förpesta luften för sina medmänniskor. Kommer det ett riktigt bra argument är jag beredd att böja mig, men hittills har jag inte hört ett enda.
[QUOTE] Det är lugnande och sänker blodtrycket. om det var en BRA anledning vet jag inte. [QUOTE]
Kan inte låta bli att lägga mig i diskussionen... att röka sänker inte blodtrycket, tvärtom, det höjer puls och blodtryck vilket inte är särskilt hälsosamt.
Copycat
07-05-2004, 12:37
Då borde jag nästan vara död då? Mitt blodtryck låg på 115/45 INNAN jag slutade röka, det är mer normalt nu. Min mamma som har fruktansvärt högt blodtryck avråddes av sin läkare att sluta röka p.g.a.att det skulle höja trycket ytterligare.
ICKEARGUMENT?!! I så fall är väl inget som skrivits här värt att ta på allvar evarina, eller? Var ska man dra gränsen då? Varför är ett gift mer okay än ett annat? Varför är det ett godtagbart argument (uppenbarligen) gällande rökning men inte annat fall? Vad tror du man får i sig mest av i en storstad till exempel, cigarettrök eller bilavgaser?
Det lämnas mycket övrigt att önska gällande proportioner på den här tråden... Fenja
evarina
07-05-2004, 13:23
Ja, det är väl ett ickeargument att motivera något med att det finns ännu farligare saker. (Det är ok med DDT eftersom giftormar också är farliga...)?
Det är lovvärt att försöka minska biltrafiken också. Men som privatperson är det mycket svårare att välja bort bilavgaser eftersom viss biltrafik faktiskt är befogad, t ex ambulanstransporter eller brandbilar. Cigarettrök är mycket lättare att välja bort som privatperson och det finns ingen cigarettrök som är befogad ur ett samhällsperspektiv. Cigaretterna är inte livsviktiga för någon (även om storrökarna säkert anser det) vilket t ex en ambulanstransport kan vara.
Ifall jag inte vill dricka så tvingas jag inte till det om jag står bredvid någon som dricker, vill jag inte snusa så slipper jag. Vill jag inte röka så slipper jag inte eftersom det alltid är någon som står och röker i dörröppningen, i busskuren, på balkongen bredvid etc etc
lavendel
07-05-2004, 14:04
CITAT (16kvm stor balkong @ 06-05-2004, 15:24) Resa kollektivt utan rökare? Jag vet inte vart du bor men här i sthlm så spelar det ingen roll hur mycket skyltar det finns. Folk röker överallt ändå. Ok kanske inte på bussen eller t-banan ( där skulle maninte få plats med en cigg ) men i alla vänthallar osv.
Det är ju en sak om det är en ute vänthall. Men måste man verkligen röka på innevänthallarna?
Eller ett fenomen som jag stött på många gånger. Det spöregnar och rökaren står I (!!!!??? ) kuren och röker under tak!!
Hallå!!! Om man nu så gärna vill röka kan man ställa sig i regnet. jag ska inte behöva stå i regnet bara för att en person vill förpesta sitt ( och mitt ) liv?
Eller?
Mvh G Jag vet inte var i Stockholm du bor och reser...men jag åker mycket kollektivt och ser nästan aldrig nån som röker i vänthallar eller busskurer...eller ens på perrongerna!! Det är möjligt att det är mer sånt på kvällar och nätter...är sällan ute sent nuförtiden så det kan jag inte uttala mej om! Lavendel
lavendel
07-05-2004, 14:29
CITAT (Catarina @ 06-05-2004, 19:50) Varför inte ta i från tårna så att vi får ordning på vårt samhälle?
Inför lagstadgat boende i speciellt utformade område för:
Rökare Narkomaner Alkoholister F.d fängelseinterner Klottrare Djurägare - det där med päls är ett gissel när man är allergisk... Osv osv...
Då slipper vi alla som bär på otäcka laster och så kan vi andra leva nöjda och glada i vårt felfria samhälle. Kanske skulle man också införa kameraövervakning..ett slags Big Brother i multistorlek a la George Orwell.
Nej, jag röker inte, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Men jag har gärna vänner, grannar, familj och arbetskamrater som röker. Hej Catarina! Glöm föralldel inte dom överviktiga i din "spetälskekoloni"!! Har läst ett antal insändare av människor som blir äcklade av att se tjocka människor äta...det ska naturligtvis ingen behöva stå ut med...så förpassa tjockisarna till kolonin!! Och för att verkligen hårddra det...alla människor som odlar växter som kan vara allergiframkallande..trädplanterare framförallt....till kolonin med dom! Lavendel Ps.Hoppas nu ingen tror att jag menar allvar..det är en satir!Ds
160kvm stort hus
07-05-2004, 15:16
Jag bor i haninge och åker buss till gullmarsplan, där byter jag till tunnelbanan som tar mig till t-centralen. Samma sak överallt... Host host host.....
Sen brukade jag åka mycket på helgerna oxå men det har jag slutat med. Åker bil istället för att inte lukta illa när jag kommer fram .
Tyvärr kan jag inte ta bilen på vardagarna då en parkerings plats här mitt i smeten skulle kosta en 2500kr per månad... Och så är det ju sånna jävla köer.
Och värst är nog dom som står och tokröker utanför buss / pendel för att få i sig så mycket av ciggen som möjligt. Och det första dom gör när dom kommer in är att blåsa ut all rök.. Yuäk!!! För att inte tala om vad dom luktar. JAg har inte astma eller så, men tom jag får andnöd. Undrar vad en asmatiker skulle göra?
Och så slänger dom fimpen på marken, om du åker kollerktivt så titta ner på pendelspåret. Fattar inte att man inte kan använda soptunna?
Tänk om jag skulle göra så varje gång jag ätit tex godis, slänga i väg pappret på golvet... Vilket jävla liv det skulle bli, men tydligen är det helt ok att röka och slänga fimpen vart man vill...
Förstår inte???
Mvh G
lavendel
07-05-2004, 15:43
Hej "16 kvm stor balkong"! Får naturligtvis tro dej om du säger att det är så....och det är självklart inte acceptabelt!!!! Kan det vara så stor skillnad på västra sidan där jag mest åker och på södra sidan??? Lavendel
andersen
07-05-2004, 17:40
Tänker på en annan sak ang rökning som inte är bra, det är flera unga flickor/kvinnor som röker nu än det någonsin har varit förut.
Nu är det ju så att dom flesta av unga kvinnorna ska bli mammor och det är bara att hoppas att dom hinner att sluta innan dom blir mammor.
Jag har läst att det finns sjukhus, där dom anställda blir tvungna att stämpla ut och byta kläder och gå ut ifrån lokalen för att röka, det tycker jag är bra.
birgitek
07-05-2004, 22:05
Tycker nog att hetsjakten på rökare gått lite för långt, det finns faktiskt tekniska möjligheter att ordna rökrum så att icke-rökare inte blir störda. Tänker på min 90-åriga pappa som för ett tag sedan var inlagd på sjukhus och där fanns inget rökrum för patienter. Vad hände? Jo, pappa rökte i korridorer, på toaletter m.m och störde en massa andra patienter. Pappa har rökt sedan han var tolv, och nu ganska uppjagad, rädd och lite senil klarade han helt enkelt inte av att avstå. Så bra det varit om det funnits fungerande rökrum, då hade han inte behövt störa andra och väcka förargelse. Birgit Ek
CITAT (birgitek @ 07-05-2004, 23:05) Tycker nog att hetsjakten på rökare gått lite för långt, det finns faktiskt tekniska möjligheter att ordna rökrum så att icke-rökare inte blir störda. Tänker på min 90-åriga pappa som för ett tag sedan var inlagd på sjukhus och där fanns inget rökrum för patienter. Vad hände? Jo, pappa rökte i korridorer, på toaletter m.m och störde en massa andra patienter. Pappa har rökt sedan han var tolv, och nu ganska uppjagad, rädd och lite senil klarade han helt enkelt inte av att avstå. Så bra det varit om det funnits fungerande rökrum, då hade han inte behövt störa andra och väcka förargelse. Birgit Ek Ja, det är uppenbart att rökare orsakar mycket förargelse bland dem som inte låtit sig förslavas under denna otrevliga och ohälsosamma last. Personligen anser jag det vara mycket lyckade "signaler" när man förbjuder och låter stänga tidigare chanser att få röka inomhus.
Kattgräs
08-05-2004, 13:10
När det gäller rökning finns det en god tumregel som gäller både rökare och icke-rökare. Den är enkel: Visa hänsyn.
Låt folk röka ifred utomhus, på sina egna tomter, i sina egna lägenheter/hus. Låt bli att ställa er precis intill på perrongen, tågen är långa!
Låt bli att röka där det är rökförbud, rök inte mitt framför entréer och liknande utan stå längre bort i vindriktningen så det inte ryker in. Ställ er en bit bort innan ni tänder ciggen.
Det skulle bli mycket trevligare för oss alla, icke-rökare, rökare och f.d./ibland-rökare, med mer tolerans mot varandra.
För den händelse någon missat nyheten... Från SVT text-tv 040512: CITAT ...Riksdagen beslutade i dag att rökning på restauranger och krogar förbjuds den 1 juni nästa år. Restaurangerna får möjlighet att inrätta speciella rökrum. Där får dock ingenting inmundigas, inte ens en kopp kaffe. Riksdagsman Gabriel Romanus, fp: -Nu får personalen en bättre arbetsmiljö. Passiv rökning tar 500 liv om året.....
annchapanncha
13-05-2004, 11:49
Som anställd på sjukhus, så skulle jag bara vilja säga att man kan ju tänka ut hur mycket pengar som rökare kostar skattebetalarna i sjukvårdskostnader.... så tycker jag man har en anledning att inte röka. Har sett vad rökning gör med lungor och hjärta...inte bra, eller kul för rökaren heller för den delen. Man skall välja tycker en del. Men vad får jag välja som skattebetalare, vart mina skattepengar går till?? Jag skulle inte ge en spänn på onödiga utgifter för rökare. OM jag fick välja dvs. Men det får jag inte...men rökaren får välja...att röka eller inte röka. Skönt att slippa röken på krogar.
Mia, zon 3
13-05-2004, 12:24
CITAT (16kvm stor balkong @ 07-05-2004, 16:16) JAg har inte astma eller så, men tom jag får andnöd. Undrar vad en asmatiker skulle göra? Ja, tyvärr måste vi astmatiker antingen medicinera i tid & otid, eller försöka undvika det vi blir dåliga av, inklusive de HÄNSYNSLÖSA rökarna (ni "vanliga" rökare är helt OK - jag vet att ni inte är monster. Fast jag kan inte säga att jag förstår varför någon överhuvudtaget börjar....) MEN - och detta bör man komma ihåg i en infekterad debatt som denna - det är ju fler än andra som tyvärr är lite korttänkta. På jobbet till exempel, tycker man ju att folk bör ta hänsyn, men parfymplågan härjar svårt om man jobbar på kontor! Och folk som kommer och luktar häst, eller tar med hyacinter etc.... Det är alltid svårt att komma ihåg att ta hänsyn när man inte själv är utsatt, och jag tror nog inte att vare sig rökare, ryttare, "parfymister" eller andra vet hur illa somliga av oss lider pga dem. Så som en tidigare talare uttryckte det: Säg till, men i vänlig ton! Kanske blir någon sur ändå, men då har man gjort vad man kan. Information har väl aldrig skadat någon... Och hurra för rökförbudet på krogen! Nu kanske även jag kommer kunna gå på restaurang utan att bli sjuk! Hoppas ni rökare kan känna att det är OK att vänta med cigaretten tills ni kommer ut, och unna mig & andra den lilla lyxen! Kram på er alla, oavsett laster!
Catarina
13-05-2004, 20:27
Bra med rökförbud på krogen....jag är bara lite undrande över hur t ex Avenyn här i Göteborg kommer att se ut en lördagkväll....packad med folk antagligen......
Copycat
13-05-2004, 20:34
Ja, ska man resonera som så? Då tycker jag synd om alla barnlösa som ändå måste betala skatt till skola och barnomsorg. Det är redan bestämt hur många procent som ska gå till landstingen. Det spelar ingen roll hur många eller hur få rökare det är. Och visst håller jag med om att det kan vara skönt att slippa rök på krogen. Men det måste bli rökrum, annars står alla rökarna utanför krogen och ska ränna ut och in. Det bästa borde väl ändå vara en krog för ickerökare och en för rökare/ickerökare som tål rök?
Hmmmm......förlåt, men jag kan inte låta bli.....
Någon skrev....visa hänsyn........absolut, det ska man, men förbjuda??? Lagstadga om rökförbud på allmän plats....var blir det nästa gång?
Jag kan förstå att ingen vill sitta på en restaurang med en rökare vid sidan om som sitter och blåser rök i ansiktet på mej när jag äter, men om det finns särskilda platser för rökare borde det väl vara ok? Skulle aldrig själv sätta mig på en sådan avdelning, trots att jag själv röker. Däremot går jag ut när jag röker. Men det är väl snart förbjudet det med.
Lite överdrivet tycker jag nog att detta är. Det är ingen som klagar på alla bilavgaser i städerna när de sitter i köerna t ex.....precis lika farligt, om inte farligare än att röka....
Nix, jag försvarar inte rökare. Men förbjuda rökning på allmän plats är att gå för långt i lagstiftningen.
Anita S
14-05-2004, 17:26
Jag tycker att fler kvinnor liksom jag (och även män), borde upptäcka vårt Svenska SNUS. Detta är unikt för oss. Du får ditt nikotinbehov utan att vara rädd för lungcanser. Du får snusa på krogen och andra ställen! SNUS är bäst. Om alla rökare övergick till snus så skule denna disskussion inte behöva existera. P.S ni kvinnor, det finns "tjejsnus", små portionsförpackningar som inte syns under läppen. Jag själv använder Catch dry, ett torrare snus som inte heller rinner. Det är toppen.........Har tidigare varit rökare........
CITAT (Anita S @ 14-05-2004, 18:26) Jag tycker att fler kvinnor liksom jag (och även män), borde upptäcka vårt Svenska SNUS. Detta är unikt för oss. Du får ditt nikotinbehov utan att vara rädd för lungcanser. Du får snusa på krogen och andra ställen! SNUS är bäst. Om alla rökare övergick till snus så skule denna disskussion inte behöva existera. P.S ni kvinnor, det finns "tjejsnus", små portionsförpackningar som inte syns under läppen. Jag själv använder Catch dry, ett torrare snus som inte heller rinner. Det är toppen.........Har tidigare varit rökare........ Jag håller med dig. Det är väl inte så nyttigt att snusa heller men av två onda ting så är det ju bättre än att röka. Jag hade aldrig kunnat sluta med cigaretterna om jag inte haft snuset. Slutade för snart fem år sedan.
Copycat
14-05-2004, 17:36
Att börja snusa är bara att byta nikotinanvändning. Ok, man tar hänsyn till ickerökarna men det är lika skadligt för den egna kroppen. Min pappa fick läppcancer av att snusa, det skulle aldrig falla mig in att stoppa sånt i min mun. Men ickerökarna lär nog vara nöjda.
evarina
16-05-2004, 20:57
Tja, vill man missbruka en substans så är det bättre att göra det på ett sätt som inte drabbar andra. För övrigt finns det nikotintuggummin/plåster/inhalatorer/sugtabletter för den som vill dra i sig nikotin. Alltså fler alternativ än snus.
Att tillåta att man röker i en del av lokalen är som att tillåta att man pinkar i en del av bassängen!!
Jag tycker rökare ska ta mer hänsyn till sig själva! Om dom gjorde det skulle de sluta tvärt.....
Jga har ingen aning varför jag började röka, naturligtvis är det dumt. Ingen kan väl hellär påstå idag att han/hon inte känner till skadeverkningarna. Att sluta är (åtminstone för mig) mycket svårt. Sen är tyvärr också en cigg till ölen eller morgonkaffet ute i trädgården så otroligt gott!
CITAT (JonasQ @ 17-05-2004, 15:16) Jga har ingen aning varför jag började röka, naturligtvis är det dumt. Ingen kan väl hellär påstå idag att han/hon inte känner till skadeverkningarna. Att sluta är (åtminstone för mig) mycket svårt. Sen är tyvärr också en cigg till ölen eller morgonkaffet ute i trädgården så otroligt gott! Hur var det om du slutade med ölen och morgonkaffet först...? ;-) Jag förstår att det är svårt att sluta, det handlar inte om dåliga vanor tror jag utan att man tillhör kategorin "beroendepersonlighet". Slutar du med ett beroende, kanske du skaffar ett annat, eftersom det tillhör din personlighet att vara beroende. Av nån anledning tror jag att vissa hamnar i kategorin "oberoendepersonlighet" eller "frihetsberoende" där man tar avstånd från sånt som gör oss beroende och inkräktar på vår frihet att välja vad vi vill och inte vill utsätta oss för. Det kanske är därför som det blir konfliket mellan rökare och icke-rökare, vi försöker påverka varandras personligheter, och det går ju inte......?
För en tid sen så läste jag att vissa ohälsosamma saker kan skapa hälsa genom att de ger stimulans och höjer det allmänna välbefinnandet, som ex. ett glas vin. Visst tror jag att det finns beroendemänniskor, som i Tage Danielssons film "mannen som slutade röka", där man konstaterar att summan av lasterna är total. Laster upphör inte, de bara byts ut  Hoppa över morgonkaffet, nä tror inte det. Det vill jag nog skona min omgivning från.
Christoffer
18-05-2004, 19:12
Tips istället för tobak eller snus: Odla egen tobak, gör ett superstarkt extrakt av det som du för över i en flaska med pipett och därefter droppar under tungan vid behov.
CITAT (Saiai @ 18-05-2004, 12:14) CITAT (JonasQ @ 17-05-2004, 15:16) Jga har ingen aning varför jag började röka, naturligtvis är det dumt. Ingen kan väl hellär påstå idag att han/hon inte känner till skadeverkningarna. Att sluta är (åtminstone för mig) mycket svårt. Sen är tyvärr också en cigg till ölen eller morgonkaffet ute i trädgården så otroligt gott! Hur var det om du slutade med ölen och morgonkaffet först...? ;-) Jag förstår att det är svårt att sluta, det handlar inte om dåliga vanor tror jag utan att man tillhör kategorin "beroendepersonlighet". Slutar du med ett beroende, kanske du skaffar ett annat, eftersom det tillhör din personlighet att vara beroende. Av nån anledning tror jag att vissa hamnar i kategorin "oberoendepersonlighet" eller "frihetsberoende" där man tar avstånd från sånt som gör oss beroende och inkräktar på vår frihet att välja vad vi vill och inte vill utsätta oss för. Instämmer, Saiai! Personligen bröt jag mig loss ur nikotinslaveriet bl.a. just för att jag insåg att jag blivit slav under lasten. Kaffeslaveriet har jag aldrig inordnat mig i - jag tycker bara det är en fånig och opraktisk last ytterligare. Jag vill leva helt fri från drogberoende!
CITAT (cic @ 06-05-2004, 12:20) Fasligt vilket jävla väsen det är på alla hysteriska icke-rökare. Varför diskuterar vi ens det på odla.nu? Det fantastika är också att man har bestämt sig för hur "rökare är". Det finns rökare som inte visar hänsyn, betyder det att alla rökare är hänsynslösa? Det finns zigenare som stjäl i butiker, betyder det att alla zigenare är tjuvar? Listan kan göras lång, men jag undviker det. Hoppas att min poäng har framgått. Låt oss diskutera och utbyta tankar, åsikter och tips om hur vi ska ta hand om våra växter. Är inte tobak gjort av växter? Finns det inte dom som odlar egen tobak? Visst pratar vi om växter och odling....:-) Kan vi inte diskutera odling av cannabis oxå? Jag vet det finns en tråd om det...:-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|