|
birgitek
28-05-2004, 15:41
Tycker fortfarande att all saklighet, sunt förnuft och proportioner saknas i den här debatten. Vad jag förstår så tycker ni som inte använder Roundup elller liknande, utan gör allt den svåra vägen, att ni är någon slags bättre människor än vi andra. Tänk om det vore så enkelt att vara en bra människa! Tycker kanske inte att det är så värst trevligt att säga till någon med funktionshinder: Vill du inte gräva så asfaltera! Man behöver inte vara så oerhört kategorisk tycker Birgit Ek.
Hannele
28-05-2004, 15:45
CITAT (Copycat @ 28-05-2004, 14:20) Du får ursäkta Hannele. Men om det inte är kritik när du påstår att jag visst kan odla giftfritt oavsett hur min kropp mår. Jag har inte påstått något om dej. Jag berättade om min farbror, som trots ohälsa odlade giftfritt. Jag kan även berätta om min far, som trorts två decenniers ständiga värk och händer, som inte ens går att knyta ihop, sköter sin trädgård utan gifter. Om du inte gillar mitt förslag om krukor, behöver du inte 'köpa' det.
CITAT Krukor på asfalten är bra alternativ för dej. Jag tror inte en sekund på att du bara har kirskål. OM just detta, som du skrev, inte är riktat till Copycat, så vet jag inte Hannele... vem är det du påstår det om i så fall? Vad har du emot Copycat eftersom du valt ut henne bland alla Round Up-användare? Får väl gratulera till att du kommer från en så "rättskaffens" släkt! Mvh Fenja
MRLINDELL
28-05-2004, 17:44
En del miljöaktivister (asså Miljömuppizar) uppträder som fundamentalister, ingen mening att debattera överhuvudtaget.
Jaaa, du har så rätt MrLindell! Det mest skrattretande i sammanhanget är dock att miljömupparna inte förstår budskapet i att Round Up förbjuds för hobbyodlare... och inte för storanvändarna!! "Ge hunden ett ben...." Mvh Fenja
MRLINDELL
28-05-2004, 18:11
11 sidor på denna tråd, inte illa. Vad skall vi sedan diskutera, något som inte blir så långdraget, typ äta kött, veganer, veganhuliganer, våldsamma vaganaktivister mm ... välj något Fenja
MRLINDELL
28-05-2004, 18:36
Lite nya siffror. "Försäljningen av glyfosatbaserade ogräsbekämpningsmedel har ökat från 222 ton per år 1986 till 468 ton 1998. Majoriteten används inom jordbruket där man också är tvungen att gå en kurs för att få använda dem. Inom den så kallade hemträdgårdssektorn där man nu vill införa en utbildning för att få använda bekämpningsmedel har användningen av medlen ökat från några hundra kilo till drygt tio ton de senaste tio åren." Jordbruket 468 ton. Hemträdgårdssektorn 10 ton. För den som kan räkna är det 2.1% man kanske förbjudit i bästa fall. Alltså 97.9% mumsar vi fortfarande i oss. Visst är motionen KORKAD, det fattar även de som inte bryr sig om miljön. 10 ton är ca 10.000 liter. Hur många "hemträdgårdar" har vi i sverige? Vi gissar ca 1.000.000 (1 miljon). Det blir 1/100 liter per trädgård i snitt. Om en metrisk matsked är 15 ml, hur många matskedar blir det då? FYYYYYYYYYYYY på er, storförbrukare
MRLINDELL
28-05-2004, 18:54
Här är mupparna som skrev den fantastiska motionen, det tog bara nästan 6 år att behandla ärendet. Vad har det kostat skattebetalarna? Stockholm den 22 oktober 1998 Gudrun Lindvall (mp) Helena Hillar Rosenqvist (mp) Mikael Johansson (mp) Barbro Johansson (mp) Thomas Julin (mp) Gunnar Goude (mp) Länk till motionen ... http://www.riksdagen.se/debatt/9899/motion...er/mj/Mj707.asp
Copycat
28-05-2004, 19:10
Hannele ! Jag undrar, har du möjligen bara skummat igenom denna tråd? Om du läst redan från början, jag menar LÄST, så hade du fattat att jag inte har använt Round up (ÄN). Du drar förhastade slutsatser bara för att jag är emot ett förbud. Jag har redan talat om att jag marktäckt största delen av min lilla plätt. och satt pallkragar. Vad jag inte kan göra, så är det att försöka gräva under husgrunden. Det enda ställe som jag går bet på är just husgrunden. Visst, jag har övervägt hett saltvatten, så Round up är inte den enda lösningen. Men det är det ingen som påstår heller, däremot så påstår du och en del andra på forumet att den enda lösningen är total avhållsamhet (från bekämpningsmedel) det är inte så enkelt. Det finns alltid fler sidor av ett problem. Men i era ögon är allt platt, rakt och enkelt. Odla ni "giftfritt" det gör jag också, så gör säkert MR Lindell, Fenja och Birgitek m.fl. Vi använder inte "GIFT" i odlingarna, möjligtvis ogräsbekämpningsmedel på ogräset. Så Hannele, sluta att behandla/klassa mig som en miljöbov i fortsättningen.
CITAT (MRLINDELL @ 28-05-2004, 19:36) Inom den så kallade hemträdgårdssektorn där man nu vill införa en utbildning för att få använda bekämpningsmedel har användningen av medlen ökat från några hundra kilo till drygt tio ton de senaste tio åren." Äährrm...tycker nog att det känns som en relativt stor ökning? Även inom jordbruket känns ökningen stor i mina ögon/öron...men kanske det beror på att man förbjudit något lite "värre" innan statistiken sköt i höjden ,vad vet väl jag :wacko??. Att man kommer att kräva utbildning för att få använda medlet i hemträdgårdar ät väl inte så konstigt...alla är ju inte lika sunda och förnuftiga som vi här på odla, som är insatta i det kontroversiella i detta, som kan läsa en innehållsförteckning, som inte släpper ut barn och husdjur i trädgården under ex antal dagar efter att medlet använts och dessutom är så förståndiga att vi har kommunalt renat vatten i kranarna....
CITAT (tomas99 @ 28-05-2004, 07:43) Och då undrar jag var är ägaren till den här sidan? Gossen ruda följer ej reglerna han kränker människor varför blir han ej tillsagd? Om du har klagomål tror jag att du ska vända dig till Ingemar, webmaster@odla.nu Här är väldigt "högt i tak" - jag kan inte minnas att jag någonsin under mina ca 1½ år som medlem sett någon bli åthutad av webmaster, forumvärdar e.dyl..
MRLINDELL
29-05-2004, 08:05
Unn, läs om vårt dricksvatten om hur många ppm klor det finns, tillsatt för att hålla bakterier borta, hur många ppm fluor det finns för att förbättra tandhälsan mm. Andra ämnen kan bara mätas i umol, dvs molekylvikten * antalet molekyler av olika ämnen. Vill man uppnå bättre dricksvatten hjälper det inte att byekymmra sig för glyfosfaten, den är knappt mätbar även för användningen inom jordbruket, den brytrs också ner succesivt. Kloren däremot förenar sig med allt och är mycket reaktivt, kan skapa kemiska substanser som kan ta kål på oss. Vill vi något med miljön skall vi diskutera dricksvattnet och de stora kemikalierna. Det finns fortfarande kvicksilver i våra vatten men debatten har dött ut etc.
Just NU är Roundup JÄTTEFARLIGT, jag vet inte vad det är för något som driver dessa människor, Cancerskräcken? Det handlar i många fall av ren okunskap om olika kemiska substanser.
Alltså, om roundup nu används i så stor utsträckning inom jordbruket och det är såpass farligt att man förbjuder det för hemmabruk, då borde man naturligtvis även förbjuda användningen inom jordbruket. Men hur lätt är det, politiskt sett? Jag är inte så insatt men jag antar att det finns mycket starka intressen bland storodlarna, och att de kan utöva vissa påtryckningar för att få som de vill (inte lika starka som i Frankrike, men ändå). Eller så kanske det finns andra orsaker? Det kanske är som med TBT-haltiga båtbottenfärger, de är också förbjudna för privatbruk men tillåtna på oceangångare av den anledningen att det inte finns några alternativ för så stora fartyg. Jag vet inte riktigt hur parallellen till jordbruket och roundup skulle vara, men den kanske finns?
och så tycker jag att det är lite dålig stil att "hänga ut" de som skrivit under motionen i denna debatten. visst, det är offentlig information som alla har tillgång till, men i sammanhanget känns det obehagligt. som att på en sida för militanta aktivister skriva ner namnen på de poliser som deltog i göteborgskravallerna. Eller att på en nazistsida skriva ner namnen på alla medlemmar i Göteborgs judiska församling. (inte för att jämföra någon här med anarkister, poliser, nazister eller något annat - men förstår ni vad jag menar?).
Om forumvärdarna (moderatorerna) inte går in i en sådan här debatt, som hålls på otroligt låg nivå, med pajkastning hit och dit och indirekta insinuationer och andra former av nedvärdering av varandra, ja då fungerar ju inte forumet som det ska. Forumvärdar ska gå in och bryta debatter som börjar spåra ur, i alla fall har jag inte läst några forumregler som inte innehåller någon form av uppmaning att man måste uppföra sig även på internet.
Vidare: om något är ett gift eller inte, beror på vems synvinkel du har, och vilka mängder man talar om. Salt är ofarligt i liten mängd, men äter man jättemycket salt så blir man saltförgiftad och dör. Samma sak med alkohol, med vanliga läkemedel, med fettlösliga vitaminer (särskilt för barn) osv. Ett ämne blir giftigt när dosen ökas och organismens känslighet ökas. Så JA, för ogräset som dör av roundup så ÄR medlet ett gift. För odlaren är det kanske ett bekämpningsmedel, det är helt enkelt det medel han/hon använder för att bekämpa ogräs (vad detta nu är). Men för de växter som får det på sig är det ett gift i allra högsta grad. Kalla det vad ni vill, men faktum kvarstår: "bekämpningsmedel" ÄR i sammanhanget en synonym till "ogräsgift".
...och slutligen tycker jag att man ska akta sig för att börja jämföra bibeln, koranen, mein kampf och das kapital. för det första är de inte samma typ av skrifter, för det andra så blir effekten (även om den är oavsiktlig) en sorts "guilt by association", dvs "kristna, muslimer, nazister och marxister är likadana hela bunten". Det är ett mycket vanligt knep att ta till för att komma åt meningsmotståndare. I det här fallet var det säkerligen inte avsiktligt, men jag vill visa varför vissa känner sig kränkta av den jämförelsen som gjordes.
Jag är mållös....
OM man ska dra några slutsatser av de olika ståndpunkterna här så torde det väl ligga närmare till hands att anta att de miljövänliga och fina människorna i miljöpartier härmed skulle komma i åtnjutande av förtjänt beundran och hedras för sin insats, eller?
Jag får instämma i MrLindells tidigare inlaga att ibland är det inte lönt att ge sig i debatt med "talibanerna"....
Mvh Fenja
MRLINDELL
29-05-2004, 12:38
Rättsmedvetandet är väldigt primitivt bland många som inte förstår vad det fria ordet innebär. Webmastern har säkert fått ett 10-tal PM om att inlägg skall tas bort mm. Så länge det finns människor kommer det att finnas rättshaverister.
CITAT (MRLINDELL @ 28-05-2004, 04:51) CITAT (Ralf @ 27-05-2004, 22:33) Och om det du gör påverkar naturen utanför din trädgård, vad ska vi andra göra då? Då skall jag tala om att när Miljömupparna här tar på sig hörselskydd och kör med sin motorgräsklippare så att det bullrar en halvtimme och luktar huggorm i hela området upphör plötsligt alla regler. Större negativ inverkan på grannar kan jag inte tänka mig. Miljömuppen borde haft handjagare som jag. Miljömuppen har bil, en gammal pundarvolvo som säkert drar 2 liter milen. Ibland undrar man vem som är miljövänligast i det stora hela. Herr Lindell Stilen i dina inlägg säger egentligen allt om dig. Trodde i min enfald att vi skulle debatera RoundUp men du väljer att kasta "skit" på allt som ej passar dig. Med tanke på ditt ordval så verkar du ej ha höga tankar på dina medmäniskor. Slut för mig.
Skatmor
29-05-2004, 14:30
Vad kännetecknar en äkta "miljömupp"?
MRLINDELL
29-05-2004, 20:21
Ralf, det är inte många som lever som dom lär.
Kände du dej träffad eftersom du tog åt dej?
MRLINDELL
29-05-2004, 20:51
Skatmor, hittar jag en äkta "miljömupp" skall jag ta av mej hatten Det finns säkert dom som gör miljön en stor tjänst genom att ta upp de stora problemen och verka för en bättre miljö. Att jobba för ett förbud som bara "försvårar" i ca 2% av fallen och som tagit 6 år att genomföra är ett katastrofalt misslyckande. Många som anser sig vara miljöaktivister är det bara när dom skriker och lever till. När dom kommer hem betér dom sig som vilken Svensson som helst. Jag känner några som åker på alla möjliga träffar och tillhör "förbjuda gänget" som vill ta bort allt och förbjuda allt. Dom ställer stora krav på renare bilar och mindre bilism, utökad kollektivtrafik mm mm och syns & hörs varje helg. Ändå åker de omkring i gamla bilar som inte ens har katalysator, har inte sett någon av dem åka kollektivt. Det är lätt att föreslå regler. Det är mindre trovärdigt om man sedan inte ens själv följer dessa regler. Jag har tappat förtroendet för alla de som påstår att de är miljöaktivister där jag bor. De har inte uträttat någonting mera än ställt till kaos för vanliga medborgare. Påstår man sig vara miljöaktivist har man inte en gammal rykande tvåtakts Klippo till 160 kvadratmeter gräsmatta som jag klipper för hand på mindre än 5 minuter. Är man miljövän kan man åtminstone köra omkring i en bil som har katalysator. Är man miljövän eldar man inte en massa gräs på tomten utan förpassar det till komposteringen. etc etc. Man lever inte som man lär. Därav en del klagomål om dubelmoral och annat. Roundup debatten har visat att de ägnar stor tid åt småsaker och låter de stora miljöproblemen vara, de är för jobbiga att hantera helt enkelt. Man har kastat in handuken, varför då vara miljöaktivist?
Nu kommer mitt inlägg att hamna sist MEN:
Jag tycker att det skulle hedra den här tråden och dess medverkande om MrLindells, återigen, kloka ord fick avsluta den!
Mvh Fenja
CITAT (MRLINDELL @ 29-05-2004, 21:21) Ralf, det är inte många som lever som dom lär.
Kände du dej träffad eftersom du tog åt dej? Nä jag tog ej åt mig ett dugg. Och diskusionen har du mfl förstört genom att avvika från ämnet. Vill någon mig något i denna tråd så messa mig privat för nu är det: *SLUT*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|