Sidor: 1, 2, 3, 4
anna.
jag ser det mer som en början till ett konsekvent användande av försiktighetsprincipen. det är många tiotusentals befintliga kemikalier som aldrig har blivit testade, och man måste ju börja någonstans.
Fenja
Ja, tänk om alla här, som sitter med översvallande energi och engagemang och slår "bordet i knytnäven" lade allt detta, unisont, på ett stort, globalt miljöproblem! Istället för att sitta hemma, tryggt bakåtlutade bakom sina datormonitorer och gnälla över hobbyodlares användande av Round up eller rökarnas "utsläpp" utomhus. Då kanske, kanske man skulle kunna åstadkomma lite mer än att det "bidde en tumme"?!!
Appropå att se längre än näsan räcker...
Fenja
Copycat
Men.... huh.gif slutade inte sagan "det bidde inte en tummetott, det bidde ingenting"? unsure.gif Det är ungefär så det här känns. tongue.gif
anna.
ett engagemang som visar sig på nätet behöver inte betyda att man begränsar sig till datorns värld, snarare är det väl ett tecken på ett engagemang även utanför...?
Ralf
CITAT (Copycat @ 22-05-2004, 11:43)
Jag tror inte att "Lilleputtlandet" Sverige påverkar andra länders regeringar genom att förbjuda något här hemma. Vi kan fortfarande bli förgiftade av alla fabriker både i Sverige och i andra länder. Våra förbud anses bara löjligt och småaktigt av medborgare utomlands. Min svåger t.ex. i Cypern, anser att Sverige gör allt baklänges och aldrig riktigt går på där problemen sitter. Jag håller fullständigt med "Vihemma".

Undrar vad din svåger har för yrke, om han här kemist, arbetar med färskvatten eller jordbrukare.

Copycat den stilen du har nu den hade vissa när man pratade om DDT för ca 35 år sedan, men du kanske tycker man skall ta fram det igen?

Jag måste få påpeka att många många saker som är tillåtna i Sverige är förbjudna/reglerade ute i Europa. Båtfarandet är mkt mera reglerat i tex Tyskland o Frankrike. För att vara friluftsledare i Alperna så måste du ha en licens. Bungyjump är förbjudet i dessa länder. Jag upplever att dessa länder reglerar mkt mera än Sverige.
Copycat
Svågern är restaurantägare och överbefälshavare i det militära. Vad nu det har med saken att göra. Att jämnföra t.ex.Round up med tyska alpfritidsledare eller liknande, jag förstår inte riktigt kopplingen där. unsure.gif
Ralf
CITAT (Copycat @ 22-05-2004, 18:50)
Svågern är restaurantägare och överbefälshavare i det militära. Vad nu det har med saken att göra. Att jämnföra t.ex.Round up med tyska alpfritidsledare eller liknande, jag förstår inte riktigt kopplingen där. unsure.gif

Alltså har svågern ej kommit kontakt med Roundup å yrkets vägnar. Hade han gjort det kanske han varit mera bekymmrad.

frilusftslivs grejen råkar vara dom sakerna som jag har kommit i kontakt med o kan se skillanden mellan Sverige o Tyskland/Frankrike. Du påstår att man har en annan syn på myndighetsutövning utanför Sverige. Jag påstår att du har fel.

Vet oxå att växtskyddet är "starkare" till centraleuropa, men det beror nog till en del på vårt klimat.

Undrar fortfarande vad du tex skulle säga om DDT som är ett underbart gift i vissas ögon.
Copycat
Jag vet inte hur gammal du är, men jag var nog rätt ung när det diskuterades. Jag anser fortfarande att det är lättare att få tag på betydligt giftigare saker i Grekland och Cypern t.ex. Där kan du köpa ditt gift för ohyra, skadedjur och ogräs i den vanliga matvarubutiken. Utan restriktioner och överförmynderi. Dom lär sig att använda produkterna genom att ta eget ansvar, precis som med alkoholen, den säljs i den vanliga mataffären. Men inte super dom skallen av sig i medelhavsområdet för det , det gör Svenskarna så bra så ändå där nere. Vore inte allt så förbjudet i Sverige så var det ju ingen stor grej av det hela att komma utomlands, Svenskarna skulle inte supa som svin om det var mindre lagar här hemma. Samma gäller ogräsgifter, som nu denna tråd behandlar. Alla förbud gör ju att det är mer intressant att testa vad det är som är så förbjudet. Jag hade själv ALDRIG testat något sådant förän jag fick intresset via Odla.nu. Så tack alla miljörättsaktivister för all information, Jag har nu testat Top gun och Rambo, med mycket gott resultat vill jag lova. tongue.gif
andersen
Copycat Jag bara gapar av förvåning när jag läser dit sista inlägg!

Menar du på fullt allvar att det är en fördel att köpa gift i en mataffär?
Har du inte föllt med i debatten om våra flytt fåglar som blir färre för vart år som går pga att det fortfarande används DDT och andra gifter på bla Cypern och Malta.

Och ang förbud så är det väll inte många som testar allt pga att det är förbjudet,tror att dom flesta följer lagar och vill ha ett samhälle som värnar om sina medborgare.
Copycat
Nä, jag sa inte att dom testar för att det är förbjudet. Jag sa att dom inte skulle supa skallen av sig om det inte var som det är i Sverige. JAG däremot testade för att se vad ni miljörättsaktivister kämpar så hårt emot, jag har dock inte testat Round up än men köper förmodligen en flaska innan det är försent. Och nej, jag har inte lagt mig i någon debatt om våra flyttfåglar. ALLA måste inte vara så aktiva, vissa är det ju för flera. Vad skulle det vara för fel att köpa ohyremedel på matvaruhuset? Min syster tycker att det fungerar toppen att kunna handla mat, välling, blöjor, loppmedel till hunden och så nånting starkt till myrorna. DOM ser inget fel i det, det gör inte jag heller.
Unn
CITAT (Fenja @ 22-05-2004, 14:29)
Istället för att sitta hemma, tryggt bakåtlutade bakom sina datormonitorer och gnälla över hobbyodlares användande av Round up eller rökarnas "utsläpp" utomhus. Då kanske, kanske man skulle kunna åstadkomma lite mer än att det "bidde en tumme"?!!
Appropå att se längre än näsan räcker...
Fenja

Njae....Självklart finns det mycket i omvärlden som skulle rättats till om jag finge önska, men som anna. var inne på, någonstans måste man ju börja och på odla.nu diskuterar vi ju oftast hemträdgårdsfrågor och inte vanligtvis världspolitiken...
(Rökares vara eller inte vara är väl inte aktuellt i just denna tråden...långsinthet leder väl sällan till något konstruktivt tycker undertecknad? smile.gif )
Ibland undrar jag nästan om det inte är synen på, och acceptansen för, ogräset som borde ändras på...Hur länge har vi haft kemikalier att använda och hur länge , historiskt sett, har vi nordbor haft en trädgård att odla? Ogräs hör liksom till en trädgård tycker åtminstone jag. Vi vanliga, som inte har råd att anlita trädgårdsmästare, borde väl kunna leva med en del kirskål etc. så som det alltid gjorts...en kliniskt ogräsren trädgård brukar faktiskt få mig lite misstänksam mot innehavarna, åtminstone om de är förvärvsarbetande också...
Unn, stolt miljömupp laugh.gif
andersen
Copycat Varför ska man köpa gifter och ej bry sig om miljön där flyttfåglar groddjur och andra djur ingår.

Jag tycker att vi har alla en skyldighet att lämna över till nästa generation så mycket som det är möjligt av våran fauna.

Och tillsist det är inte bara djuren som blir drabbade även vi människor lider av gifterna i miljön,och vi vill väll alla bli svärmor/svärfar eller hur?
och kunna ge bort växter som det finns en annan tråd om.
Copycat
kan du, Andersen, tala om för mig (utan en massa saxat och länkat) med egna ord, HUR påverkar det flyttfåglarna vad jag gör på mina 30 kvm.? Grodlivet är många kilometer från mitt hem, så det bör inte påverkas. Mitt egenhändiga myrmedel skulle i så fall vara betydligt mer skadligt för miljön. Men tycker man att det är fruktansvärt obehagligt med myror runt fötterna så, nöden har ingen lag. Jag tar helt sonika tändvätska och sprutar på för fullt och tuttar på. Jag anser mig vara en mycket större miljöbov då. Det är många med mig som testat denna metod, med stor framgång.
andersen
Ja Flyttfåglarna kom jag in på pga du talade om att det var så bra på Cypern där kan man köpa gift i mataffären som är så starkt att jag skulle sätta mitt kaffe i halsen, och jag vet att som fågel och natur vän jag är så använder dom fortfarande bla DDT på cypern och det gör att fåglarna blir försvagare och ej orkar med hela resan till oss i Sverige, det har i det här perspektivet inget att göra med din lilla plät.

Grodlivet blir lidande pga att föroreningar från bekämnings medel rinner ut i dammar och vatten drag och påvärkar att äggen inte kläcks som dom ska, dessutom så minskar insäkterna så att grodorna får helt enkelt mindre att äta och där kan du påvärka even med din lilla plätt.

Vad du har i ditt myrmedel vet jag inte, men jag är even vän med dom så låt dom vara, men om du inte kan det så kan du ta bort stacken på vinter och lägga den i grönsakslandet så har du bra jordförbättrings medel.
Copycat
Jag talade ju om vad jag använde som myrmedel.Tändvätska och tändare. Det går lika bra med lacknafta eller liknande, men det stinker så förbenat. OM det gått att lyfta bort "stacken" så tror jag inte att jag skulle gjort det ändå. Dom myror jag har på min plätt finns under stenplattorna I jorden under ogräset dom finns praktiskt taget överallt. Sen om jag sa att det var bra att det såldes "gift" i mataffären, det är ju helt klart praktiskt. Istället för att kuska runt på en massa olika affärer. Jag tror nu inte att det är den lilla människan som är orsak till att det finns färre flyttfåglar och groddjur. Dom STORA miljöbovarna är fabriker både i Sverige och utomlands.
*Felix matte*
Mycket är farligare än vi vet och förstår just idag. När jag var barn var den största uppståndelsen då Hormoslyrplanen kom till byn.
Vi barn och många vuxna samlades kring planen och såg beundrande på giftmolnen som spreds över markerna.
Inte någon av dem som då var vuxen är nu kvar i livet. Alla har dött i olika cancersjukdomar. De flesta i lung- strup, mag- och levercancer.
Att påstå att så många (fler än 20% av byborna ) dog av just cancer skulle vara en slump... det är att förtränga och vara rädd för sanningen.
Vi kan alla göra åtminstone litegrann för att minimera giftanvändningen.
Inte gagnar det oss eller våra efterkommande släkten att vi skyller på att omvärlden ändå använder gifter trots att vi sagt stopp.
Någon måste starta Stoppet och där tror jag att vi i Sverige har ett försprång tack vare all forskning och info vi har tillgång till.
Ingen kan frälsa världen från onda gifter men tillsammans kan vi göra mycket.
Posse
CITAT (Felix matte @ 22-05-2004, 21:26)
Mycket är farligare än vi vet och förstår just idag. När jag var barn var den största uppståndelsen då Hormoslyrplanen kom till byn.
Vi barn och många vuxna samlades kring planen och såg beundrande på giftmolnen som spreds över markerna.
Inte någon av dem som då var vuxen  är nu kvar i livet.  Alla har dött  i olika cancersjukdomar. De flesta i lung- strup, mag- och levercancer.
Att påstå att så många (fler än 20% av byborna ) dog av just cancer  skulle vara en slump... det är att förtränga och vara rädd för  sanningen.

På sidan Arvet efter hygget nämns byn Jutis, som kallas "änkornas by". sad.gif
*Felix matte*
CITAT (Posse @ 22-05-2004, 21:35)
CITAT (Felix matte @ 22-05-2004, 21:26)
Inte någon av dem som då var vuxen  är nu kvar i livet.  Alla har dött  i olika cancersjukdomar. De flesta i lung- strup, mag- och levercancer.
Att påstå att så många (fler än 20% av byborna ) dog av just cancer  skulle vara en slump... det är att förtränga och vara rädd för  sanningen.

På sidan Arvet efter hygget nämns byn Jutis, som kallas "änkornas by". sad.gif

Det finns fler "Jutis".... fastän bara en blev "pilot"

I mitt Jutis drabbades både kvinnor och män.
MRLINDELL
Vem beställer flygbesprutning med roundup till sin trädgård?
Svenska staten, SJ m fl har i åratal flygbesprutat jättearealer av skog för att ta död på lövsly, för att käna mera på det gröna guldet på 60-70 talet.
Det fanns inga privata företag eller privata användare av Hormoslyr.
Det är den miljöpolitik som bedrevs i Sverige på den tiden. Idag 25-30-40 år senare sitter samma typ av gäng och styr och inget har hänt. Visserligen har man förbjudit några preparat pga tydliga effekter på människor och djur, men miljöpolitiken är densamma. Enda skillnaden är att den idag sker tillsammans med ett miljöparti. Oavsett vad som sägs om kemikalier är det som sker på den politiska arenan idag en större skandal.
Sedan är det lika korkat att jämföra Hormoslyr med Roundup.
Fenja
Salut, MrLindell!! wub.gif
Fenja
Ralf
CITAT (Copycat @ 22-05-2004, 19:16)
Jag vet inte hur gammal du är, men jag var nog rätt ung när det diskuterades. Jag anser fortfarande att det är lättare att få tag på betydligt giftigare saker i Grekland och Cypern t.ex.

Och ja folk har blivit förgiftade där därför att det är "friare" där nere i Grekland. Du kanske har läst i svensk press om hu svenskar blivit blyförgiftade efter sin Greklandsresa? Man har tydligen ingen restrektioner när det gäller användade av bly. Men det gör väl inget?
Copycat
Blyförgiftade? Hur då?
Ralf
CITAT (Copycat @ 22-05-2004, 22:33)
Blyförgiftade? Hur då?

Man har köpt keramikkaraffer i Grekland och haft dryck i dem. Då har bly i glasyrfärgen lösts ut.
Fenja
Jamen hallå, va?!! Det användes blybaserade keramikfärger här med och man skulle vilja tro att svenskar är så pass upplysta runt detta att de är lite försiktiga men sådant som inte är vdn-deklarerat....
Ralf
ja men gränsvärden finns här.
Copycat
Och det assosierar förstås alla till att det var just DEN karaffen som hade för mycket bly? Det är nästan lika otroligt som att folk trott sig veta var dom fick "galna kosjukan" av, det var just DEN hamburgaren i Grekland. När sjukdomen tar upp till tio år innan den visar sig. Snacka om minne, inte skulle jag veta VILKEN hamburgare jag åt för tio år sedan som smittade mig om jag blev sjuk.
Ralf
CITAT (Copycat @ 22-05-2004, 22:43)
Och det assosierar förstås alla till att det var just DEN karaffen som hade för mycket bly? Det är nästan lika otroligt som att folk trott sig veta var dom fick "galna kosjukan" av, det var just DEN hamburgaren i Grekland. När sjukdomen tar upp till tio år innan den visar sig. Snacka om minne, inte skulle jag veta VILKEN hamburgare jag åt för tio år sedan som smittade mig om jag blev sjuk.

ja nu lämnade man ju in keramiken till lab.... Så man kunde i flera fall konstatera att det var grekisk keramik som man blivit blyförgiftad av.
Berith
Livsmedelsverket! Läs och begrunda.... unsure.gif
azofia
CITAT (Copycat @ 22-05-2004, 20:07)
kan du, Andersen, tala om för mig (utan en massa saxat och länkat) med egna ord, HUR påverkar det flyttfåglarna vad jag gör på mina 30 kvm.? Grodlivet är många kilometer från mitt hem, så det bör inte påverkas. Mitt egenhändiga myrmedel skulle i så fall vara betydligt mer skadligt för miljön. Men tycker man att det är fruktansvärt obehagligt med myror runt fötterna så, nöden har ingen lag. Jag tar helt sonika tändvätska och sprutar på för fullt och tuttar på. Jag anser mig vara en mycket större miljöbov då. Det är många med mig som testat denna metod, med stor framgång.

Det är just det där jag blir så trött på: Jag, jag, jag. Hur just du påverkar miljön med dina 30kvm är kanske marginellt men nu är ju inte du den enda med 30 kvm att odla på. Tänk om alla tillämpade dina principer.
Jag blir alltid förundrad över denna vägra att se sig själv som en del av det stora hela och oförmågan att se sin roll i påverkan av miljöförstöringen.
Att kunna köpa gifter helt fritt utan någon som helst kontroll låter som en mardröm tycker jag, att man på något sätt skulle lära sig att använda dem "säkert" är ju ett helt bissart påstående: gifter är aldrig säkra! De försvinner aldrig!

Att du eldar upp myror... wacko.gif what can I say. Avancerat djurplågeri kanske?

Sen, angående din referens till att svenskar åker ner till sydligare länder och super skallen av sig.. Det har, i mina ögon, inget med svenska alkoholpolitik att göra, det beror på att en del inte har mognat i samma takt som andra och utvecklat normala gränser som vuxna, det är samma människor som superskallen av sig varje helg här hemma.
Jag kan, trots att jag är uppvuxen i detta "förmyndarsamhälle" kontrollera mitt alkholintag även om jag hamnar i miljöer där reglerna ser annorlunda ut, det kallas självkontroll och är rätt nyttigt i många olika situationer.
Du beskriver svenskar som en samling vilejlösa klumpar som bara gör vad omgivningen säger åt oss, ditt resonemang bevisar ju snarare att svenskar behöver starkare regler eftersom vi engligt dig inte kan kontrollera oss.
Copycat
Selektivt hörande (man hör det man VILL höra) har jag hört talas om , men selektivt fattande, det var nytt. Om du vill fatta det så att Svenskarna är viljelösa så är det upp till dig. Jag sa egentligen tvärt om, låt Svenskarna få handla sin sprit där dom vill (på mataffären). Det är denna överförmyndarmentaliteten som gör att Svenskarna super som dom gör när dom kommer utomlands. Just det att det är så nytt att kunna gå in i en kiosk och köpa en flaska vin. Om vi hade det likadant i Sverige så skulle Svenskarna bete sig bättre när dom är på semester, och inte behöva ett par dagar extra semester för att nyktra till.Det är lätt för er miljörättsaktivister att ge er på "den lilla människan" istället för att gå på dom VERKLIGA miljöbovarna. Nä, fortsätt bara , sparka på dom små. Skit i fabrikerna, det går ändå inte att ändra på, ge er på små trädgårdsodlare istället. Vad tror ni att vi gör? Gödslar med Round up? Nä skärp till er.
andersen
NEJ låt inte Svenskarna köpa sin sprit i mataffären vi har nog med alkohol problem endå!

Och tänk på vilken ökad fara som dom arbetar i mataffären skulle bli utsatta för tex rån,misshandel,hot osv

Men tillbaka till gift användningen så är det ju så att det är beslutat att du Copycat inte får köpa något mera av Round up och det är ju bra, och om du inte tycker om det så kan du ju gå med i ett politisk parti som driver frågan (om den nu finns något parti som gör det) annars är det väll bara att göra som ungdomarna säjer.... gilla läget.
Posse
CITAT (Copycat @ 24-05-2004, 10:04)
.... Jag sa egentligen tvärt om, låt Svenskarna få handla sin sprit där dom vill (på mataffären). Det är denna överförmyndarmentaliteten som gör att Svenskarna super som dom gör när dom kommer utomlands. Just det att det är så nytt att kunna gå in i en kiosk och köpa en flaska vin. Om vi hade det likadant i Sverige så skulle Svenskarna bete sig bättre när dom är på semester, och inte behöva ett par dagar extra semester för att nyktra till.

Ingressen till artikeln Sveriges unga super ned sig:
CITAT
En hel ungdomsgeneration är på väg att supa ner sig. Sedan EU-inträdet och alkoholpolitikens avreglering har Sverige fått en ny alkoholkultur. Och de som leder trenden – och dricker mest – är de unga.
MRLINDELL
Roundup är inte förbjudet!! Inte förbjudet att använda!!

FATTA!!!

Det är bara uppklassat, den enda åtgärd man fick göra. Kan man påvisa att man har lämplig utbildning får man använda roundup. Man kan bara inte köpa det var som helst, man får gå till någon som har deponi.

JAG kan använda roundup i fortsättningen, inga problem.

Miljömupparna har gjort ett slag i luften igen.
Copycat
"gilla läget" Andersen, HA ! Det finns andra än MR Lindell som har kontakter. Och om du läst istället för att skriva och klanka ner på folk, så skulle du veta att jag ALDRIG har använt Round up, ännu mindre vet jag hur flaskan ser ut. tongue.gif
azofia
Jodå MrLindell, vi har FATTAT! Det är inte förbjudet, men det har förts in restriktioner mot RoundUp. Grejen är att du själv började med att använda ordet förbud....

Jag förstår inte riktigt vad du vill med dina inlägg; i ena minuten så verkar du avsky allt vad miljöskydd heter och alla som arbetar aktivt med att införa bättre skydd, sen verkar det som om du faktiskt vill ha restriktioner men att de du föraktar är de som inte lyckas införa fungerande lagar och förbud, eller hur är det du menar?
MRLINDELL
azofia, du läser inte allt, bara det du vill, därför förstår du inte heller.

Man behöver inte avsky allt vad miljöskydd heter bara för att man tycker Miljömuppar är "intellektuella kalhyggen" som idag inte arbetar för en bättre miljö.
azofia
CITAT (Copycat @ 24-05-2004, 10:04)
Selektivt hörande (man hör det man VILL höra) har jag hört talas om , men selektivt fattande, det var nytt. Om du vill fatta det så att Svenskarna är viljelösa så är det upp till dig. Jag sa egentligen tvärt om, låt Svenskarna få handla sin sprit där dom vill (på mataffären). Det är denna överförmyndarmentaliteten som gör att Svenskarna super som dom gör när dom kommer utomlands. Just det att det är så nytt att kunna gå in i en kiosk och köpa en flaska vin. Om vi hade det likadant i Sverige så skulle Svenskarna bete sig bättre när dom är på semester, och inte behöva ett par dagar extra semester för att nyktra till.Det är lätt för er miljörättsaktivister att ge er på "den lilla människan" istället för att gå på dom VERKLIGA miljöbovarna. Nä, fortsätt bara , sparka på dom små. Skit i fabrikerna, det går ändå inte att ändra på, ge er på små trädgårdsodlare istället. Vad tror ni att vi gör? Gödslar med Round up? Nä skärp till er.

Vaddå selektivt förstående? Jag läste ditt inlägg och tolkade det utifrån det du skrev....
Det är INTE svenska lagar som gör att vissa beter sig som svin på semester, det är bristande kontroll hos dessa individer och det är samma människor som super sig redlösa hemma en lördagkväll.
Jag anser inte att svenskar är viljelösa det är du som verkar anse det genom att påstå att svenskar på något sätt skulle drivas till superier pga att det är andra lagar hemma.
Är man så barnslig att man måste köpa en flaska vin bara för att den säljs i en mataffär så borde man kanske se över sina alkoholvanor. Merparten av svenskar klarar det, det är en liten del som inte kan det och det är pga dem som vi har de regler vi har i Sverige, inte tvärtom.

Förresten: hur vet du vad vi "miljörättsaktivister" (är jag en sån nu också?) gör och inte gör? Jag kanske är ute med GreenPeace båtar varje ledig stund och attackerar tankers.
Inte för att jag gör det biggrin.gif men jag gör mycket annat för att få stora företag och miljöbovar att ändra sig. Det är inte lite fräckt av dig att påstå något annat.

Jag "attackerar" inte småodlare, bara folk som inte har vett att se sin egen roll i det stora hela, typ: "det spelar väl ingen roll om det bara är jag som gör så", det är tur att inte fler resonerar så för då skulle det verkligen gå utför snabbare.

Fattar inte resonemangen att "stora miljöbovar gör ju så, då spelar det väl ingen roll om jag gör det" och "hacka inte på mig, det finns de som är värre".

Skärp till dig själv och ta och öppna en tidning, läs en forskarrapport om miljöförstöring eller gå till närmsta bibliotek och läs en bok om miljögifter...

Förövrigt kan jag rekomendera följande böcker: "This Other Eden" (Ben Elton), "Oryx & Crake" (Margret Atwood) och "Stark" (Ben Elton igen)
Skönlitteratur, ja, men tänkvärt....
Copycat
Tyvär så är det inte alls samma personer som super utomlands, till viss del kanske. Det är vanliga arbetare som vill "koppla av" och lämnar hjärnkontoret hemma i Sverige. Min syster som har en restaurant med sin man och hennes svåger som äger en nattklubb, dom säger samma sak som många runt Medelhavet. Fy fan för Svenska fyllesvin ! Det är inte utan anledning som Svenska turistgrupper är portade från vissa turistmål. (detta gäller även i alperna, där Svenskarna har dåligt rykte) Sen måste jag faktiskt få gå tillbaka till ett inlägg som Fenja hade för ett tag sedan, hon hade funderingar på om två personer var en och samma egentligen, jag har fått en bättre förklaring, har ni hört den där låten ? " Jag är ute när gumman min är inne, jag är inne när gumman min går ut....." verkar stämma bättre.
azofia
Jag tycker du har fel angående svenskar på semester men det är en annan sak.

Angående att jag skulle vara samma person som en annan på detta forum: det är bara larv (ungefär lika sant som att du och MrLindell skulle vara samma person).
Jag känner överhuvudtaget inte den person som Fenja syftade till i tidigare inlägg, vi råkar ha samma åsikt i denna fråga bara. Så sluta komma med era larviga insinuationer, det visar bara på vilken nivå ni argumenterar.

Fler sådana antydningar undanbeder jag mig, kommer det sådana så.. ja, det får jag väl ta upp med värden för forumet.
andersen
Copycat, jag säjer samma sak som azofia, vi är inte samma person! om du inte tror på vad vi säjer så kontakta admin för den här sidan!

Annars så är det väll så att mina skriv svårigheter borde väll åxå lysa igenom om jag utgav mej för att vara någon annan.

Jag tror nog att det går att hitta resturang ägare utomlands som tycker att vi Svenskar uppträder lungt och stilla, och inte bara super som svin, man kan tex höra med dom resturanger jag går på när jag är utomlands, jag dricker inte alkohol.

Copycat Round up är förbjudet för dej att köpa i affären om du inte har tillstånd att använda den, och det är bara yrkes mässiga bönder som har det inte hobby odlare med 30kvm.. så åter igen... gilla lägget
azofia
CITAT (MRLINDELL @ 24-05-2004, 12:39)
azofia, du läser inte allt, bara det du vill, därför förstår du inte heller.

Man behöver inte avsky allt vad miljöskydd heter bara för att man tycker Miljömuppar är "intellektuella kalhyggen" som idag inte arbetar för en bättre miljö.

Jodå, jag läser allt, flera gånger, det är därför jag inte fattar vad du vill. Du vill verka för bättre miljö (varför skulle du annars bry dig om hur (in)effektiva de beslutsfattare är som fattar beslut angående miljöskydd), men samtidigt vill du inte att förbud ska införas så att miljön blir bättre?

Att dra alla miljöengagerade över en kam och kalla oss mentala kalhyggen är ungefär så lågt man kan gå, men du brukar ju ta till såna knep, kalla de som inte tycker som du för mindre intelligenta så behöver du inte oroa dig för att dessa kanske kan ha en poäng...
Posse
CITAT (Copycat @ 24-05-2004, 12:32)
....ännu mindre vet jag hur flaskan ser ut. tongue.gif

Copycat
Om ni två läste ALLT som ni nu båda säger så skulle ni inte hetsa upp er så mycket. JAG har ALDRIG använt Round up, när ska ni fatta det? Sen om man blir fundersam, Azofia sa att "VI fattar" till MR Lindell. Jag antydde möjligen att ni kunde vara makar. Eller är låten lite för gammal för er? Jag har ju ingaen aning om eran ålder.Det går faktiskt att ha flera användare från samma familj, det räcker med att det är mer än en som har e-postadress. Att olika namn kommer när den andre går ut, konstant, kan inte vi andra rå för. Jag tycker att ni, BÅDA TVÅ ska läsa inläggen INNAN ni drar förhastade slutsatser om folk. Jag hoppas att det har gått in hos ER att jag ALDRIG använt Round up. mad.gif (bannade besserwissar)
Copycat
TACK POSSE !!!! wub.gif
andersen
Copycat har läst! det är bra hoppas att du inte ska använda giftet heller,

Sedan är det ju så att du kan fråga admin om vi har samma ipnr.

och tillsist vi är inte gifta med varandra.
andersen
Copycat jag förstår inte varför du vill att alla ska få möjlighet att använda giftet. har dom inlägg som jag och andra kommit med inte på något sätt fått dej att fundera över att giftet, är ett gift= farligt?
andersen
Posse. Det är bättre att använda den här.Men det vet du väll.

Copycat
Andersen ! Om jag ger fan i att svara på din fråga så slipper du och några med dig att bli irriterade. Det enda som du har skapat för min del är insikten att jag faktiskt kan använda något effektivt istället för att ligga på alla fyra och bryta sönder kroppen. Jag tackar och bugar för alla upplysningar och all information jag fått angående mitt kirskålsproblem. Jag hade ingen AAAANING om att det gick att undvika grävning. Jag står fortfarande på mig, kämpa för förbud, men tuta inte i oss andra att det är VI som skall börja innan vi ens kommit i kontakt med medlet. ( att det är inte vi som skall börja att upphöra med användningen, om det skulle kunna missförstås. Det händer ju så lätt här på dessa "gifttrådar")
azofia
Jag har aldrig skrivit något om ditt (Copycat) användande av RoundUp, bara andra saker du skrivit om att du gör (tex eldar småkryp). Faktum är att du försvarat användandet av dyl gifter och det är det jag ifrågasatt...

Sen att jag skrev "vi", varför skulle det syfta till just mig och andersen?Kan du förklara det?
"Vi" användes i en rätt "luftig" betydelse, man kan säga "vi" utan att åsyfta någon mer specifik än sig själv och andra som den andra debattören åsyftar, inte helt korrekt kanske men inte ovanligt .
Snacka om selektiv förståelse från din sida.

Fattar fortfarande inte varför jag skulle var gift med andersen? För att vi tycker samma sak? Då antar jag per automatik att du är gift med MrLindell, det är ju bara logiskt eller?

Det här har spårat ut alldeles för mycket. Tänker inte komentera detta mer. Har inget emot andersen, han är säkert jättetrevlig men vi har inget med varandra att göra.

Sen kan man ju fråga sig vem som hetsar upp sig här? Du som inte kan komma med sakliga argument längre utan måste ifrågasätta andras identiteter och eventuella släktskap bara för att era argument brister

/Besserwissern som härmed avslutar diskusionen för sin del smile.gif
Copycat
Ja, det var väl just det där. Jag tilltalar Andersen och får HANS svar via Azofia, men, men, skit samma. Vem har pratat om gifta? Inte jag , det var ni som tog upp släktförhållandet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon