|
lavendel
28-09-2004, 13:09
CITAT (Felix matte @ 27-09-2004, 21:19) [ Jag skall vandra — ensam, utan spår. Hej Felix matte...känner med dej...i min sorg efter mamma...som är så mycket mer omfattande än jag nånsin kunnat föreställa mej...så känner jag att där har han fel..dom vandrar inte ensamma utan spår..dom har hittat ett annat spår...och för oss som är kvar så lämnar dom spår som kommer att följa oss resten av vårt liv! Lavendel
Jag såg ett ljus inatt en fladdrande låga, vid en gravsten Inget mer, bara mörker
Men ljuset var så mjukt så levande och varmt
En människa bland alla andra främmande för mig förgänglig som vi alla död nu borta begraven.
Livslågan förändrar sig och blir till marken som vi går på blir atomerna i mark och luft formar nya liv i varje ögonblick
Någonting har gått sin kretsgång det som tagits, har getts tillbaka det borde vara slut så.
Men så brinner det ett ljus en låga i en annan lågas ställe
Ur livet skapades något annat något som inte kan lösas åter i atomer en tanke och en medvetenhet
Ur det liv som gått en kretsgång klart alstrades en kärlek som strålar ur ett ensamt ljus och värmer mitt hjärta.
amaira, 3 feb -88.
lavendel
28-09-2004, 14:01
Tack amaira!! Jag gråter och gråter...men känner ändå sån tröst av din dikt...den stämmer så bra med det jag känner! Lavendel
En till, bara för att jag kan känna igen mig så i det som skrivs. Det är härligt att kunna skriva, att ha "makten" över den skrivna tillvaron, att vara "penn-världens Gud". Tänk att ha en plats i universum, där jag, bara JAG, kan bestämma ALLT vad som ska hända och ske! Glädjen att skriva, av Wislawa Szymborska. Vart springer det skrivna rådjuret genom den skrivna skogen? Ska det dricka ur den skrivna källan som speglar dess mule likt en kopia? Varför lyfter det huvudet, hör det någonting? Det står på fyra ben, lånade från sanningen, och spetsar öronen under mina fingrar. Tystnad – det ordet prasslar också över papperet och för åt sidan de av ordet ”skog” föranledda grenarna. Över det vita papperet lurar de på språnget, bokstäverna kan hamna fel, de ansättande meningarna, från vilken ingen räddning finns. I bläckdroppen finns en betydande reserv av jägare med spejande blickar, redo att rusa ner för den branta pennan, omringa rådjuret och lägga an. De glömmer att det här inte är livet. Andra lagar råder här, svart på vitt. Ett ögonblick varar så länge som jag vill, det låter sig uppdelas i mindre evigheter fulla av kulor hejdade i flykten. För evigt händer, om jag så befaller, ingenting. Utan min vilja kan inget löv falla eller grässtrå krökas under hovens punkt. Finns det alltså en värld vars självständiga öde jag styr? En tid som jag binder med skrivtecknens bojor? En tillvaro ständigt på mina order? Glädjen att skriva. Möjligheten att föreviga. Hämnden från en dödlig hand. Wislawa Szymborska, nobelpristagare i litteratur 1996. Edit ... nänä, jag har inte alls skrivit nåt fel...tro inte det!  (sjuttsingen också!)
...och en kram till lavendel...
Vitsippan
28-09-2004, 14:34
Jag har just tagit mig tid att läsa alla 7 sidor dikter och kommentarer! Helt otroligt! Jag har tårar i ögonen! Kram till er allihop!
*Felix matte*
28-09-2004, 21:45
CITAT (lavendel @ 28-09-2004, 14:09) CITAT (Felix matte @ 27-09-2004, 21:19) [ Jag skall vandra — ensam, utan spår. Hej Felix matte...känner med dej...i min sorg efter mamma...som är så mycket mer omfattande än jag nånsin kunnat föreställa mej...så känner jag att där har han fel..dom vandrar inte ensamma utan spår..dom har hittat ett annat spår...och för oss som är kvar så lämnar dom spår som kommer att följa oss resten av vårt liv! Lavendel Javisst lämnar de spår. Hon var ju jämgammal med min son...tvåbarnsmor. Hon orkade inte leva längre och det var därför jag valde just den dikten. För...I vatten hittar man inga spår. Tröst-och styrkekram till dig lavendel.
*Felix matte*
29-09-2004, 21:09
Återkommer med min Höstdikt ... som faktiskt inte alls känns lika aktuell i år som förr... Tack vare denna sajt. Hösten tycker jag inte om. Den sveper in med sina iskalla vindar Dödar allt som är vackert Dödar det vi tycker om
Tar all värme ifrån oss Trädens löv buskar och blommor dödar den Inte ens en liten maskros lämnar den kvar åt oss
Mörkret har den med sig och släpper ner hos oss Hos oss som haft midnattssol
Hösten tycker jag inte om.
CITAT (oldwolfie @ 14-08-2004, 11:19) DET BLÅSER EN MILD DECEMBERVIND DET KÄNNS VEMODSGRÅTT O LITE SORGDISIGT NATUREN HAR TAPPAT ALL SIN PRAKT OCH INTE ENS SOLEN LYSER UPP VATTENDROPPSDIAMANTERNA SOM BRUKAR SKYLA TRÄDENS NAKENHET MEN SNART SKA TRÄDEN DANSA BLAND FROSTKNAPRANDE LÖV STOLTA OCH VACKRA SKA DOM DANSA VINTERN IGENOM STUNDOM KLÄDDA I BARA DE VACKRASTE SMYCKEN KUNG BORES REGALIER snart är det dags en till dikt av mej,,eller va det kallas  jag älskar våra årstider MEN SNART SKA TRÄDEN DANSA BLAND FROSTKNAPRANDE LÖV STOLTA OCH VACKRA SKA DOM DANSA VINTERN IGENOM STUNDOM KLÄDDA I BARA DE VACKRASTE SMYCKEN KUNG BORES REGALIER just så vackert kan de vara jag vet att jag upprepade mej nu men de e ju nu man måste komma ihåg det vackra o höstens färger har ju just börjat
Den här höstdikten tycker jag så mycket om. Hösten Hösten är kommen hör stormarna gny Svanen tar avsked, och svalorna fly Blomman har bäddat i mossan sin grav Vågorna brusa på villande hav. Näcken mot klippan guldharpan slår skogsbruden fäller sitt grönskande hår. O.W. Uddén
Den var fin Betty! Tack. CITAT jag vet att jag upprepade mej nu men de e ju nu man måste komma ihåg det vackra o höstens färger har ju just börjat Mmm just det Oldwolfie. Det är "bara förhöst" här! Fortfarande. På väg in i höghöst, men fortfarande går de flesta färgerna i grönt... även om gult och rött börjar komma in. Minusgraderna har inte dykt upp, frosten syns inte till. Till efterhösten är det en tid kvar. Jag bidrar med två höstdikter idag. De är ordlösa  .  och  /amaira.
*Felix matte*
30-09-2004, 21:02
"Vid himmelens grind där blåser en vind från närmaste stjärna så sval mot din kind. Vid himmelens port står tofflor i rad när barfota änglar går molnpromenad. I himmelens sal är väggarna blå. Där leker vår herre tittut med de små”.
................................................................................ ....................................
En natt hade en man en dröm.
Han drömde att han gick längs med en strand med gud. På himlen trädde plötsligt händelser från hans liv fram. Han märkte att vid varje period i livet
fanns spår i sanden av två par fötter:
det ena paret var hans, det andra var Guds. När den sista delen av hans liv framträdde,
såg han tillbaka på fotspåren i sanden.
Då såg han att många gånger under sin vandring
fanns det bara ett par fotspår.
Han märkte också att detta inträffade
under hans mest ensamma och svåra perioder av hans liv. Detta bekymrade honom verkligen och han frågade Gud om detta: "Herre, Du sa den gången jag bestämde mig för att följa Dig, att Du aldrig skulle överge mig utan gå vid min sida hela vägen.
Men jag har märkt att under de allra svåraste
tiderna i mitt liv har det bara funnits ett par fotspår. Jag kan inte förstå att Du lämnade mig
när jag behövde dig allra mest" Gud svarade: "Mitt kära barn, jag älskar dig
och skulle aldrig lämna dig under tider av prövningar och lidande. När du endast såg ett par fotspår, då bar jag dig..."
*Felix matte*
02-10-2004, 20:31
Höstvisa.
Förtrogen hälsning låt mig vid ditt bröst dig kärligt bringa, klara, blida höst! Om dagen går du som en jaktgudinna och blåser horn inunder björkars glans, men som en ung och levnadslustig kvinna du svingar het och yr på nattens dans.
Ja, du är glad, ty du är god och skön. Av dig får sommarns legofolk sin lön. Och vi som akta nyttans håvor ringa, för oss du tänder dina färgers glöd och låter stormens djupa strängar klinga av allt ditt hjärtas stämningsöverflöd.
Från badstusvalen höres skäktans vin och bråkans tuggning på det sega lin; där drömmer flickan, agnig, varm om kinden, om bröllopsrustning och om lakansväv. Därutanföre rasslar ödsligt vinden i backens rönnar och i vikens säv.
På vägen leder tiggarkvinnan stolt sin unge, pösande i trasig kolt. Nu vankas i var bondgård rik förtäring, vid varje skördefest en tår på tand. Knappt nog hon nickar åt en backstukäring som rotar i sitt magra jordbärsland.
Lugnt sitta husets hjon i blåsig kväll vid stängda dörrar och vid stängda spjäll. Dem sommarns oro skingrat hösten enar i hemmets vila, hägnande och ljuv. Vem smyger ute unde gårdens grenar - en blygsam giljare, en äppeltjuv?
- Ja, det är höst. Mitt hjärtas väna vän, vad lust, att vårfödd kärlek lever än! Vad lust att se din unga fägring mogna, din barm bli hög, din kind bli äppelröd! Stort är att älska, mer att vara trogna i älskogs brusande och bråda glöd.
När hem jag kommer från en tidig jakt, bak trappans jungfruvin du står på vakt, och när från ljustring sent jag återvänder, ur fönstrets mörker hälsar mig din röst; din blick har följt mitt bloss längs älvens stränder. Vad lust att älska i den kära höst!
Erik Axel karlfeldt.
lavendel
04-10-2004, 00:56
Tack för kramar Felix matte...ger domsamma till dej!
Ännu en Karlfeldt...jag vet att det är bara valda delar av dikten Höstens vår..men det är några rader jag brukar läsa inom mej när jag ger mej ut i höststormarna...som jag älskar!
Nu är den stolta vår utsprungen den vår de svage kallar höst nu blommar heden röd av ljungen och vitt av liljor älvens bröst nu stiger uppför bergens trappa trumpetarn storm i dunkel kappa!
Nu äro alla blombarn döda som fötts av vårens skira lek likt buskens rosentyll den röda som första bistra natt gör blek men alla starka känslor glöda som snårens nypon,kullens ek och ropa högt mot storm och nordan om gyllne mognad och fullbordan!!
Lavendel
Åh lavendel så fin... Den kommer jag också att "läsa inom mig när hösten stormar"  /amaira
*Felix matte*
05-10-2004, 21:28
Dagen i dag.
Dagen i dag är en märklig dag. Den är din. Gårdagen föll ur dina händer. Den kan inte få mera innehåll än du redan har givit den. Morgondagen vet du ingenting om. Men dagen i dag har du. Använd dig av det. I dag kan du glädja någon. I dag kan du hjälpa en annan. Dagen i dag är en märklig dag. Den är din
Indisk dikt
lavendel
06-10-2004, 17:52
Läste en katttråd här på odla och då flög det här igenom mitt huvud! Vad är en katt för mej om den inte får leva sitt liv får gå sina egna vägar i frihet Vad är en trädgård...en skog..en stig eller ens en gata i stan utan en katt en lösspringande katt som visar oss friheten ! Men när friheten blir för tuff då kan den komma hem då finns det ett varmt välkomnande Det är det jag önskar en katt precis som jag önskar mej men jag vet att måste jag välja då väljer jag friheten!
*Felix matte*
08-10-2004, 20:17
Ord kan såra en människas själ. Ord kan glädja ens sinne.
Ord kan göra en människa väl, men sätter sår i ens minne.
Välj dina ord när du säger dem så att ingen du sårar.
Ditt ord kan du aldrig ta igen men lämna miljoner tårar.
Ruth Lindström Martinson, Motala.
Denna som jag skrev i en annan tråd, hör ju hemma här:
Ju mer tiden går desto sötare var ungdomens äpple
Så mycket större Så mycket rödare Och denna ljuva smak av honung
Aldrig kan ungdomens äpple vara ljuvligare än när vi själva mognat.
/amaira.
Ett fruset ögonblick.   /amaira.
lavendel
13-10-2004, 16:49
Om förälskelse: Jag trodde det var över jag trodde jag var trygg trygg i min lugna relation! Men nu tindrar jag nu vibrerar jag av längtan efter den mannen och vi dras ihop fast allt är så fel fel för mej och fel för honom! Trodde jag kunde bli tant en lugn liten tant men uppenbarligen inte! Och det är så härligt fast det är då fel! En nyförälskad Lavendel Men nu tindrar jag nu vibrerar jag av längtan efter den mannen och vi dras ihop fast allt är så fel fel för mej och fel för honom! Trodde jag kunde bli tant en lugn liten tant men uppenbarligen inte! Och det är så härligt fast det är så fel! En störtförälskad Lavendel
Härligt! Det finns inget bättre än förälskelse. Jag ler igenkännande och önskar dig lycka till!
lavendel
13-10-2004, 17:42
Tack Lotta! Ja jag hoppas verkligen att vi kan hantera det här så att ingen behöver få lida av det...!!! Lavendel
På ängar av maskros och törnen Dansar en flicka en sällsam dans Runt och runt i cirklar Men alltid på väg någonstans Mitt liv
Eva Dahlgren
CITAT (lavendel @ 13-10-2004, 18:42) Ja jag hoppas verkligen att vi kan hantera det här så att ingen behöver få lida av det...!!! Du är inte där du har dina skor - utan där du har dina drömmar.
*bumpar* Mera! Den här tråden får inte försvinna in i skuggorna  . (har inget egen bidrag just nu  )
Att dansa och att rida är samma sak. Det handlar om förtroende och samtycke. Man har gripit tag i varandra. Mannen leder, men han släpar henne inte med, han försöker skapa en känsla och hon uppfattar den och hon följer honom. Man är i harmoni och rör sig till varandras rytm, bara följer känslan.
Den här är inte så munter.. Men jag gillar Hjalmar Gullberg.
De slocknade ögonen, den stela munnen och kindernas sorgset sköra gipsavgjutning... Mjukt och försiktigt lyfte dina händer från mitt ansikte vad jag trodde var mitt ansikte. Jag protesterade, rör mig inte! Varför petar du ett lik i ögonhålorna, låt mig ha mitt ansikte i fred! Djärva av medlidande lyfte dina händer, utan att darra, långsamt och metodiskt från mitt ansikte vad jag trodde var mitt ansikte, ensamhetsårens grimas, min dödsmask av frusna tårar.
gammelnalle
05-11-2004, 21:41
Denna kanske inte heller verkar så munter , men jag tycker den VAR bra, KORT och koncis: och speglar livets skiftningar och till slut döden. Någon upphovsman har jag inte hittat , men den fanns tydligen först publicerad i : Gunnar Emanuel Mattsons Visbok från omkring 1915. Själv hittade jag den i : Visor & Verser från Haven , kompilerad av Anders Björklund och Gunnar Nordlinder. ISBN 91-38-05574-0
Livet är en långsam kryssning
Livet är en långsam kryssning Vind i seglen mången stund. Döden är ett slutligt skeppsbrott på ett outprickat grund
evelina
06-11-2004, 08:55
...Dagen i dag... Dagen i dag är en märklig dag. Den är din. Gårdagen föll ur dina händer. Den kan inte få mera innehåll än du redan har givit den. Morgondagen vet du ingenting om. Men dagen i dag har du. Använd dig av det. I dag kan du glädja någon. I dag kan du hjälpa en annan. Dagen i dag är en märklig dag. Den är din Indiskt ordspråk
våga vara patetisk vägra vara cynisk; säg att du är konstnär, förälskad och rädd, säg att du älskar solnedgångar, soluppgångar; mata dina enhörningar.
våga vara poetisk, vägra vara ironisk; visa dina bottenlösa ögon, berätta om det vackra med stora ord- reborn your darlings, slå ut med armarna och gråt; säg att det gäller livet.
våga vara idealist, vägra vara realist; säg att alla gränser är fel, att vi kan leva utan pengar bortom skogen, bergen och fälten, skrik:
ÄLSKEN VARANDRA! Frihet, fred och nektar- kyss en humla, bränn en karta, älska en främling.
My pet!
She is the one.. who loves me for me.
she is the one.. who right through me see.
she is the one.. who comforts me when I´m sad.
she is the one.. who cares for me even though I´m bad.
she is the one.. who comes when I call.
she is the one.. who loves running after a ball.
she is the one.. who collects cones.
she is the one.. who barks at stones.
she is the one.. who gives me a big kiss.
she is the one.. who I really miss.
lavendel
16-11-2004, 19:32
CITAT (cic @ 16-11-2004, 13:53) våga vara patetisk vägra vara cynisk; säg att du är konstnär, förälskad och rädd, säg att du älskar solnedgångar, soluppgångar; mata dina enhörningar.
våga vara poetisk, vägra vara ironisk; visa dina bottenlösa ögon, berätta om det vackra med stora ord- reborn your darlings, slå ut med armarna och gråt; säg att det gäller livet.
våga vara idealist, vägra vara realist; säg att alla gränser är fel, att vi kan leva utan pengar bortom skogen, bergen och fälten, skrik:
ÄLSKEN VARANDRA! Frihet, fred och nektar- kyss en humla, bränn en karta, älska en främling. Så underbart cic....så glad jag blir av detta!  Lavendel
CITAT (lavendel @ 16-11-2004, 19:32) [Så underbart cic....så glad jag blir av detta!  Lavendel Tack.. Nu blir jag lite generad.. *skrapar med foten..*
CITAT (lavendel @ 16-11-2004, 19:32) [Så underbart cic....så glad jag blir av detta!  :wub: :wub: Lavendel Tack.. Nu blir jag lite generad.. *skrapar med foten..*
lavendel
16-11-2004, 21:08
Åh...var det du som hade skrivit det..jag trodde det var nåt du citerat..nu blir jag såå imponerad...så nu får du skrapa med alla fötterna.....fantastiskt och inspirerande är det! Lavendel
Kärleken är spontan och visar sig i glädje, i skönhet, i uppriktighet men även i tårar. Kärleken lever i nuet, den förlorar sig varken i året som gått eller längtar till i morgon. Kärlek är NU!
Leo Buscaglia
En jättefin dikt som jag fick av min bästa vän när livet kändes svårt..
TRO PÅ DIG SJÄLV
Varför är det så svårt att tro att man är bra att känna att just jag är den jag helst vill va.
nån annans kvalitéer är sånt man bara vet. Men uppskattning från andra tas emot med tveksamhet.
Tänk om vi bara kunde byta plats ett litet tag och genom andra ögon se oss själva för en dag.
Då skulle du få veta det du inte tror på nu - att det är helt fantastiskt att det finns någon som du.
Sulawesii
14-12-2004, 16:24
Vilken fin dikt! Jag brukar faktiskt tänka så, att man skulle se sig själv utifrån. För man dömmer alltid sig själv så hårt....
*Felix matte*
14-12-2004, 20:51
Så vacker dikt du fick, flower Knyckte den Vill ha den inramad bland mina tankeord och dikter...... går det bra?
Hej Felix matte.. det går så bra så.. jag la ut den här för att alla skulle få njuta av den.. Hoppas den kommer till nytta för fler. Kram Flower
Vill inte att tråden ska halka för långt bak.. Ska skriva i den senare..
du vet vad du har... men ej vad du får. när du sitter och tänker..du fäller en tår. är du nöjd med ditt liv...är du nöjd med din lott. när du vet att ditt liv kan vara så kort.. vill du ha någonting som du inte kan få? nej du har allt du vill,... men du gråter ändå.
*Felix matte*
22-12-2004, 21:53
CITAT (pejori @ 22-12-2004, 16:33) du vet vad du har... men ej vad du får. när du sitter och tänker..du fäller en tår. är du nöjd med ditt liv...är du nöjd med din lott. när du vet att ditt liv kan vara så kort.. vill du ha någonting som du inte kan få? nej du har allt du vill,... men du gråter ändå. Tänkvärt knycker den också om det går bra...och sätter den inom glas och ram.
du får så gjärna ta den agnetha det är min egen dikt
*Felix matte*
22-12-2004, 23:15
CITAT (pejori @ 22-12-2004, 23:12) du får så gjärna ta den agnetha  :lol: det är min egen dikt  Tack!  kánske har du fler... liggandes i byrålåda.
Den här tänkte jag skriva in igår, eftersom det var gårdagens sång. Men mitt internet ville inte igår, så det blir en dag försent  . Kortast och blekast vintersol finns en decemberdag Kallad för Thomas Tvivlaren för att hans tro var svag. Han skulle aldrig någonsin trott på en sol, en vår. Ändå förvandlas vintern till sommar vartenda år! Jag tror jag tror på sommaren Jag tror jag tror på sol igen Jag pyntar mig i blå kravatt och hälsar dig med glada skratt! Jag tror på dröm om sommarljus med lycka och med vindars vindars sus, en speleman med sin fiol och luften full av kaprifol! Med reservation för felskrivning, skriver ur minnet. Är det Stig Ohlin som har skrivit sången kanske? /amaira.
En borde inte sova när natta faller på, för tänk då blänker stjärnera högt oppe i dä blå. Dä ä så tyst å stilla. Te sova vure illa. Ja vandrar mina vägar över slätt å gynum skog å stjärnera di följer mej, så sällskap har ja nog.
Dä säjs att di ä tusen mil å mer ändå från oss. Än brinner di mä stadit sken, än flammar di som bloss. Som silver å kristaller nu deras gnister faller. Så faller ho. Då blir dä som en strimma rök te slut.
En kan´le allri drömma så grannt och underbart som själva natta ter sej, då stjärner lyser klart. Dä ä som um dä hördes ett silverspel som rördes. En borde inte sova, när natta faller på! En borde si på stjärnera ... En borde vara två.
Av:Levi Richson (Jeremias i Tröstlösa)
/amaira.
*Felix matte*
09-01-2005, 20:55
Jag tror på dröm om sommarljus med lycka och med vindars vindars sus, en speleman med sin fiol och luften full av kaprifol! Kaprifol...vet inte jag vad det är men hittar säkert på google
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|