Jag arbetar själv socialt och har i mitt yrke varit tvungen att lämna flera anmälningar om "misstanke om att barn far illa" som det heter.
Jag vill inte förstora detta, men jag hajar till när jag läser om dessa barn. Och funderar om det är fog för en anmälan, då det nästan låter så.
Är det så att föräldrarna verkar ha missbruksproblem? Copycat, du beskrev något om "fyllan och villan"? Tas de inte omhand, är de skitiga,kläder inte tvättade och så vidare? Deras beteende verkar ju minst sagt gränslöst vilket tyder på en del problem hemma.Bara några saker som man kan ha i åtanke.
Det låter dramatiskt att göra en anmälan, men det är det egentligen inte. Det ansvaret som du som anmälare har är just att påpeka något som verkar vara misstänkt, inte att veta precis hur allt hänger ihop eller behöva stå med en stor bevisbörda. Det ska sedan göras en utredning av det sociala och det är dem som ska stå med bevisbördan så att säga.Hittar de inget eller kan inget göra så lägger man ner.
Du kan anmäla anonymt, du ringer ditt ärende till närmsta socialkontor och ber att få vara anonym.
Jag vet ju inte hur just detta hänger ihop men vill bara ge denna sidan av saken i fall det hela skulle komma ifråga. Vi som vuxna har alltid ett ansvar för de barn som kommer i vår väg.