|
birgitek
03-07-2004, 20:00
En liten fråga. Är inte risken att barnen får i sej fågekskit större än risken med kattskit?. Fåglar sprider ju både salmonella och fågelinfluensa och fåglar kan vi ju varken förbjuda eller hålla inomhus. Tror att det är klokt att kolla vad barnen stoppar i munnen, det finns ju betydligt farligare saker än kattskit, även om det också är otrevligt. Birgit Ek.
Copycat
03-07-2004, 20:30
..
EmmaGold
03-07-2004, 23:54
Nä nu börjar jag bli riktigt förbannad! Jag låter väl för **** inte mitt barn äta avföring, spik, glas osv osv om det går att undvika! Jag har honom under uppsyn ute och jag har kollat gräsmattan noga efter just sånt som spik, glas eller annan skrot men det går på en halv sekund sedan har han smakat på nåt. Lika lång tid som det tar för mig att slänga en blick åt ett annat håll. Sedan handlar det inte bara om det. Som ni säkert har läst så handlar det om urin o kattvrål i löptider osv. Detta nämndes bara tillsammans med detta. Har era 1 åringar ALDRIG stoppat nåt i munnen eller? Det tror jag inte ett enda ögonblick på ska ni veta.
Det finns väl en jäkligt stor skillnad mellan fåglar o katter. Katterna har en ägare som är skyldig att hålla katten under uppsyn när den vistas ute.
Ja det är tröttsamt att tala för döva öron och till folk som bara läser det dem vill o sedan tar för givet att man är nån dålig mamma som inte håller någon som helst koll på sitt barn.
Men visst jag ger mig! Det är väl heeelt ok att skaffa sig ett djur som sedan grannen får plocka skit, tvätta o skura efter! Att man dessutom inte får en natts sömn under vissa perioder för att dessa sk ägare inte tar in djuren på natten eller allra helst kastrerar dem är ju också något man mer än gärna står ut med. Men jag tar inte att någon anklagar mig för att vara en dålig mamma. Ni skulle bara veta era präktiga....
Tack för mig o hädan efter sätter jag inte min fot mer i dessa forum!
birgitek
04-07-2004, 08:46
För att nyansera debatten lite, ingen har anklagat dej för att vara en dålig mamma, barn stoppar saker i munnen det tror jag att alla vet. MEN det finns värre saker än kattskit, t.ex all den råttgift vi var tvungna att sprida om inte katterna fanns. Det är faktiskt fakta att katter håller råttor borta från bostadsområden.Och råttor sprider också en massa otrevligheter Mina barn vuxit upp med katter i familjen och inte har dom blivit sjuka av det.Däremot har det tillfört mycket positivt till deras uppväxt Visst kan för många katter bli ett problem, men jag tycker att du överdriver ordentligt. Sen att lämna forumet för att inte alla tycker som du är också att överdriva rejält. Birgit Ek
Måste be om att få återkomma igen. Det är inte katten som är problemet egentligen. I slutändan är det kattägaren. Katterna gör bara vad deras instinkter säger åt dem att göra, samt vad deras "mamma" lärt dem. En kattunge som är född inomhus vars mamma går på sandlåda, lär kattungen att gå på sandlåda, varmed kattungen när den kommer ut går på sandlåda. Är kattungen född utomhus på landet (ex i en ladugård) går mamman bakom busken, alltså kattungen lär sig att gå bakom busken.
kan du inte lösa ditt "kattproblem" via de andra tipsen med citronmeliss, vatensprutor och eteriska oljor, så är det LAGLIGT att ringa miljö och hälsoskyddsnämnden i den kommun du bor. Det är då deras skyldighet att sätta ut kattfällor. Fångas katterna och de inte är ID-märkta, placeras de på kattpensionat, kastreras och placeras hos ansvarsfulla kattägare istället. De flesta kattpensionat ställer mycket höga krav på en eventuell kattägare!
Alla problem går att lösa på ett eller annat sätt. Tyvärr går det inte att ändra kattägarnas inställning bara. Alla har sina katter på sina villkor och tror sig veta bäst.
Det är samma sak med nollvissionen och fortkörare. Det är inte nollvissionen som måste ändras utan bilförarens attityder. Detta sker medelst böter, samma sak för kattägaren om katten är ID-märkt, annars mister ju kattägaren sin katt. Eller hur.
MariaS
MRLINDELL
04-07-2004, 17:25
MJAUUU!
netaave
04-07-2004, 21:59
Jag bor också i ett villaområde och har ingen egen katt. Däremot en kanin som vi tycker ska kunna vara ute ibland, i sin bur. Tar vi ut henne så måste vi vara ute själva annars sitter grannens katt och lurar utanför buren och vår kanin är så rädd att hon stampar. Kaniner som stampar kan lätt bryta ryggen om de blir för rädda.
Kattavföring i rabatterna har vi också haft, det är möjligt att det är bra för växterna men skitäckligt att få på händerna då man rensar. Katter på altanen, jo tack fick mina nya dynor förstörda vid ett regnväder, då katten först gått i lera och sen på mina dynor. Det var bara att kasta och köpa nya.
Jag har valt att inte ha katt, kommer det katter på min tomt eller på min altan eller t.o.m. in, så anser jag att jag har rätt att reagera och protestera.
Jag ska inte behöva strö ut kaffesump eller citron i mina rabatter, jag ska inte behöva ta in dynor, jag ska inte behöva avhysa katter[B][B][B]
Jag tar ansvar för mitt djur, och förutsätter att andra tar ansvar för sina, men kattägare tycks vara befriade från det, det är tydligen helt ok för en katt att skita var som helst och gå in var som helst på altaner, balkonger, och in i bostäder, för så gör ju katter.
Skulle min kanin däremot gå in och gnaga av grannens sladd eller pinka i deras dynor, så tror jag inte en kattägare skulle tycka det var ok.
Nej fram för infångande och dödande av katter som gör livet till ett helvete för icke kattägare.
Copycat
04-07-2004, 23:42
..
Irganox
05-07-2004, 00:24
Är det verkligen sant att en kanin kan stampa ryggen ur led?
*Laika*
05-07-2004, 00:33
Nja, det är väl en sanning med modifikation. Lite överdrivet. Men det är större risk att det händer då skator och kråkor attakerar burarna. Då jag hade kaniner gick det inte att lämna dom i betesburarna för fåglarna. Katterna i grannskapet blev dom mera vänner med. En katt och kanin kommer oftast mycket bra överens, och busar på sitt eget lilla vis.
Irganox! Jag vet bara att stampandet är en varning på kaninspråk som de använder flitigt i kommunikationen. Har svårt att tro att de ska får ryggskador av detta... harar gör likadant. Mvh Fenja
netaave
05-07-2004, 10:28
Jo, de kan de faktiskt! Vi hittade vår förra kanin som vi hade som utekanin i en bur, på rygg en morgon. Den levde men kunde inte röra sig. Vetrinären berättade då att det är vanligt när de blir skrämda att de stampar så ryggen skadas. Den var bara att avliva, och det vill vi inte vara med om igen.
Vad beträffar katter och kaniner så ska de nog växa upp tillsammans för att komma överens, kaninen är en gnagare, i vårt fall en LITEN dvärgkanin, och är nog mer intressant som byte eller mar för katterna.
Copycat, det var varken skämt eller ironi, katter som inte sköts av sina ägare och som ställer till ett helvete för sin omgivning mår nog inte så bra.
*Laika*
05-07-2004, 11:21
I själva verket netaave, är kaninen farligare för katten än katten för kaninen. Kaninen läger sig på rygg o kan lätt sprätta upp buken på en attackerande katt (eller hund). Jag har också haft kaniner som dött, men det var av hjärtslag för att skatorna skrämde ihjäl dom. Det kan lika gärna vara skator som fått din kanin o stampa sönder sin ryggrad. Alla mina kaniner har varit räddare för fåglarna än för katterna (även lösa främmande katter). mvh. Laika
Airamya
05-07-2004, 12:36
Jag tror MrLindell måste vara spåman... Det han skrev om införlivades genast i debatten... Helt plötsligt talas det om att ha ihjäl andras djur bara för sin egen bekvämlighets skull... Sen postar han en bild på en kanin o i nästa ögonblick är kaniner det heta ämnet... Det generaliseras lite väl häftigt här tycker jag. Alla kattägare dras över en kam som om det vore ett släkte där alla har samma tänkande o värderingar. Jag har både katt o kanin och de är bästisar. Min katt springer lös ute och hon hälsar på hos grannarna men skiter o pissar gör hon hemma på tomten där jag laft ut en hög med sand som hon föredrar att gå i. Inga grannar har klagat, tvärtom, de tycker om katten. Skulle någon uppleva obehag så hoppas jag innerligt att de kommer o talar om det för mig eftersom alla problem går att lösa med lite vilja o samarbete. På tal om kaniner så har jag bott på en kaninfarm och aldrig varit med om att de stampat ihjäl sig så speciellt vanligt förekommande kan det inte vara.
birgitek
05-07-2004, 13:04
Netaave, tycker du att alla levande varelser som på något sätt stör dej skall avlivas? Jag bara undrar. Birgit Ek
Irganox
05-07-2004, 13:24
CITAT (netaave @ 04-07-2004, 22:59) Nej fram för infångande och dödande av katter som gör livet till ett helvete för icke kattägare. Lite drastiskt att döda dem kanske, då det inte är katternas fel. Fånga in dem däremot kan man ju göra, och ge dem till personer som kan sköta sina katter. Men, katter gör väl ändå inte så stor skada, och vad sandlådor beträffar, så kan man ju faktiskt utrusta dem med ett lock. Så slipper man inte bara kattbajs.
netaave
05-07-2004, 14:14
CITAT (Irganox @ 05-07-2004, 14:24) CITAT (netaave @ 04-07-2004, 22:59) Nej fram för infångande och dödande av katter som gör livet till ett helvete för icke kattägare. Lite drastiskt att döda dem kanske, då det inte är katternas fel. Fånga in dem däremot kan man ju göra, och ge dem till personer som kan sköta sina katter. Men, katter gör väl ändå inte så stor skada, och vad sandlådor beträffar, så kan man ju faktiskt utrusta dem med ett lock. Så slipper man inte bara kattbajs. Ja då är vi där igen, att det är vi som inte valt att ha katt som ska åtgärda saker och ting medans kattägarna fullständigt struntar i att deras katter skiter i rabatter och sandlådor, hoppar upp hos sovande barn i vagnen, går in i hus och altaner m.m. Jag uttryckte mig lite drastiskt det kan jag hålla med om, men hur mår en katt som släpps ut vid 6-tiden på morgonen och sen inte kan komma in i sitt hus förrän på kvällen igen? Hur tas den om hand, tycker ni? Jag har försökt prata med våra grannar men de hävdar bestämt att katten bara går på sin egen låda, trots att den springer vind för våg hela dar. Att den bara behöver äta på kvällen och att den ligger på sin kudde på deras altan när dom jobbar. Den ligger iofs där när dom åker och kommer hem, katter är ju inte dumma. Nu har en granne kontaktat kommunen idag och de ska komma hit och sätta in fångstburar så att ägarna till dessa katter som inte sköts kan uppmärksammas. De har också uppmanat oss att fota katter som kommer in eller in i trädgårdarna och gör ifrån sig. Så vi får väl sitta på span nu då. Återigen är det vi som inte har katt som ska göra något. Jag har haft stockrosor som växt där grannens katt har "toalett", de har inte klarat sig och samma problem med att perenner dör av de katterna gör ifrån sig har min mor. Nu har jag gett upp, jag planterar inga nya.
Copycat
05-07-2004, 14:28
..
Irganox
05-07-2004, 14:30
CITAT (netaave @ 05-07-2004, 15:14) De har också uppmanat oss att fota katter som kommer in eller in i trädgårdarna och gör ifrån sig. Jag tycker det är fel att angripa djur med våld. Faktum är att jag tycker att det skulle vara stränga straff på det, och ingenting som bör uppmuntras. Det är trots allt inte kattens fel. En liten dusch kan man väl skrämma katten med, men fota till den, avskyvärt. Jag har själv katt, som jag låter vara ute precis hur mycket den vill, men jag bor på landet. Personligen så tycker jag inte att man ska ha katter i miljöer med tät bebyggelse, men det är ju upp till var och en och jag är ingen kattpolis. Jag förstår att det måste vara frustrerande, och egentligen så har jag inga innovativa tips eller idéer. Kaffesump håller min och grannarnas katter borta från de ställen där jag inte vill ha dem och det räcker för mig. Enda lösningen till problemet är väl egentligen att hålla katterna inne. Vill man så gärna ha en katt i ett bostadsområde, så borde man ju kunna skaffa en innekatt. Tycker man att det är elakt att behöva hålla katten inne, så kan man ju tänka ett steg längre; Det kanske inte är så snällt att ha katter i ett bostadsområde överhuvudtaget.
netaave
05-07-2004, 14:41
Fotografera, inte fota med fötterna.
Jag tar alltid in dynorna på natten, men på dagarna får de ligga.
Jag fick ett besök av en granne som också har katt, och till och med hon var irreterad, de har nätat in sin uteplats och en bit av gräset för att katten ska kunna vara ute, men ändå hålla sig hemma.
Nu är de andra katterna där och jamar och fräser åt hennes katt som ju inte kommer åt dom. Även hos henne så gräver och skiter katterna i rabatter.
Irganox
05-07-2004, 14:45
Haha... Jaja... Då förstår jag. Har dåliga erfarenheter med människor som faktiskt "fotat till" katterna. Så fel det kan bli med den tvetydiga svenskan.
Att bygga en inhängnad till sina katter låter som en väldigt bra ide tycker jag. Kan inte alla här som antingen inte vill ha katter på sin tomt eller som är rädd att katterna ska behandlas illa av någon, lobba för att fler kattägare inom tättbebyggt område har kattgårdar? Det skulle lösa de flestas problem tror jag. katterna får komma ut men grannen slipper besök. tyvärr så tror jag att liknande problem som i denna tråd uppstår pga att olika människor har olika referensramar, jag tror tyvärr att samma människor som "släpper katter vind för våg" enligt grannen är samma granne som är oförstående när man påpekar att deras barn gjort nåt dumt. Jag har svårt att förklara vad jag menar , men en del människor tar mer plats och de tycker att det är rätt. jag personligen kommer aldrig att flytta till ett villaområde just pga av liknande personer, just för jag kan reta upp mig väldigt på grannar. Bor tyvärr idag i lägenhet men kommer så snart som möjligt att fly ut i skogen
 Gå och köp dig en flaska "Get Off" och spraya med. Ganska dyr kostnad. Eller gör som jag gjorde, köpte eltråd för hund och satte den lågt ner och jag lovar dig att den invensteringen på en tusen kronor håller ännu efter fyra år. Men den måste vara för smådjur inte hästar det är för starkt. Mitt stängsel tar barnen i men det berör inte dem ett dugg det killar lite inte mer. Inga fyrbenta djur kommer in i trädgården, sorry till och med ekorren sticker. Fast igelkotten tycks det inte beröra alls. Mvh Anne
Irganox
07-07-2004, 21:10
Man kan även gräva en vallgrav, cirka två meter bred. I vallgraven kan man ha fiskar och annat skoj.
Copycat
07-07-2004, 21:11
..
Annelie
07-07-2004, 21:59
CITAT (Copycat @ 07-07-2004, 22:11) Det finns det som är värre att sätta fingrarna i än kattskiten, barnskit från ungar i 5-10 årsåldern. Dom har tydligen satt i system att "skita"in ett revir, ja, dom pinkar in det också. Du menar inte på fullt allvar att barnen går omkring och bajsar utomhus - i andras trädgårdar??!
Copycat
07-07-2004, 22:20
..
andersen
08-07-2004, 06:36
CITAT (Copycat @ 07-07-2004, 23:20) Om det bara var i trädgårdarna, det är i lekparkerna, i sandlådorna och där "nöden" faller på. Dom kan sätta sig rakt upp och ner på en gångväg också, det stör inte dom. Säger man något till familjerna så får man till svar, "skaffa ett eget liv". Dessa barn är även inne på tomterna och skövlar av det vi planterat och odlat. Förra året fick jag alla rosorna sönderklippta. Gissa hur det ser ut när 6 ungar med saxar härjat villt, ingen vacker syn alls. Jag visste inte om jag skulle börja gråta eller ta ihjäl ungarna MED föräldrar.   Vad gör man åt sådant! vilket elände.
råse-marie
08-07-2004, 06:43
CITAT (Copycat @ 07-07-2004, 23:20) Om det bara var i trädgårdarna, det är i lekparkerna, i sandlådorna och där "nöden" faller på. Dom kan sätta sig rakt upp och ner på en gångväg också, det stör inte dom. Säger man något till familjerna så får man till svar, "skaffa ett eget liv". Dessa barn är även inne på tomterna och skövlar av det vi planterat och odlat. Förra året fick jag alla rosorna sönderklippta. Gissa hur det ser ut när 6 ungar med saxar härjat villt, ingen vacker syn alls. Jag visste inte om jag skulle börja gråta eller ta ihjäl ungarna MED föräldrar.  Väldigt intressant Ämnet börjar med att endel( tex jag själv) är irriterade över att behöva ordna med olika saker för att inte ha katter på tomt och altan inklusive stora sandlådan och har kommit till en önskan att ha ihjäl barn med föräldrar???? Det är var väl aldrig någon som påstog att det gällde ALLA kattägare??? utan som vanligt är det ju en lite klick som ställer till besvär för andra. Så ni som tar åt er.....finns det anledning?  Alla vågar inte säga till grannen att katten INTE är välkommen på altanen! Det vore bättre att som granne få säga - "kan inte eran katt få komma in till oss en stund och kela !!!!! Det är tråkigt att bara för att man INTE vill ha en katt på altanen så behöver man inte vara katthatare. Dessutom skulle jag oxå bara vilja låta mina saker ligga på altanen som kattägare kan göra. ( Där har ju katten låda att eller annat att göra sina behov på ) Jag vill självbestämma om jag ska ta in mina dynor och jag skulle vara glad om jag slapp belamra våran lilla hall med trädgårdssaker Till Copycat kan jag bara säga att ens skoja om att ha ihäl ungar med familj är inte ett dugg kul. Och med sådana besvär som DU verkar ha borde du göra en polisanmälan( men det kanske redan är gjort?) Dessutom finns ju sociala som du kan göra anmälan till! BAJS PÅ GÅNGVÄGAR AV BARNEN RING HÄLSOVÅRDSNÄMDEN!!!!! Menar du att det är fler barnfamiljer som gör så hos er??? Jag blir verkligen förvånad? Att anmäla en katt ägare som inte har koll på sin katt är inte lika lätt
*Felix matte*
08-07-2004, 08:08
CITAT (Copycat @ 07-07-2004, 23:20) Om det bara var i trädgårdarna, det är i lekparkerna, i sandlådorna och där "nöden" faller på. Dom kan sätta sig rakt upp och ner på en gångväg också, det stör inte dom. Säger man något till familjerna så får man till svar, "skaffa ett eget liv". Dessa barn är även inne på tomterna och skövlar av det vi planterat och odlat. Förra året fick jag alla rosorna sönderklippta. Gissa hur det ser ut när 6 ungar med saxar härjat villt, ingen vacker syn alls. Jag visste inte om jag skulle börja gråta eller ta ihjäl ungarna MED föräldrar.  Barnens och föräldrarnas beteende verkar vara helsjukt Ni som är vittnen till det hela borde ta ert ansvar och kontakta sociala myndigheter... allt står inte rätt till och familjerna bör snarast få professionell hjälp. Man ska inte stillatigande se på när något så sjukt pågår. Det måste vara helt unikt för hela landet.... i alla fall så har jag aldrig hört talas eller läst om sånt.
MRLINDELL
08-07-2004, 08:09
Man kan välja en lugn och avslappad approach till småsaker och bry sig om livets väsentligheter och låta kattplutten vara. Alternativt är att gå på kattpruttjakt och till slut bli omhändetragen av personal med vita rockar ... Ser man till allt man läser här är det bannemej något fel på människorna, som alltid. det är bara att inse att katter är katter och man kan inte göra något åt det, utan det finns saker man får lära sig leva med ooch hantera på ett normalt sätt. Det är när de här normala sätten i livet blir onormala som sjukdomar och andra psykoser uppstår och man ger sig fan på att man skall göra livet till ett problem för sig själv och andra. Kattkoppel, inhängnader, kattrastgårdar you-name-it. Många som "tror" de luktar kattkiss i dynor är i själva verket dynor som varit uute men inte klarat av klimatet och fukten och kvalster mm har flyttat in i dynan och luktar, sedan får grannskapets stackars katter skulden för detta. Tycker ni inte katter och kiss & bajs är utrett grundligt nog nu? I vilket fall som helst finns tydligen inget svar på alla otroliga funderingar.
råse-marie
08-07-2004, 08:20
Annelie
08-07-2004, 08:41
CITAT (Copycat @ 07-07-2004, 23:20) Om det bara var i trädgårdarna, det är i lekparkerna, i sandlådorna och där "nöden" faller på. Dom kan sätta sig rakt upp och ner på en gångväg också, det stör inte dom. Men stackars barn säger jag bara.. jag håller med Felix matte att det kanske vore lägligt med en rapport till det sociala... Att hela familjen behöver hjälp råder det väl knappast något tvivel om..
Copycat
08-07-2004, 08:47
..
råse-marie
08-07-2004, 08:58
Copycat visst har all rätt att skriva om du syftade till mig??? Jag menade att om man tycker att inlägget inte till för något nytt så kan man bara hoppa över. Jag måste bara förfäras över din syn att Citat" man borde låsa in dom " och jag antar att det är dessa bokstavsbarn du talar om. Vissa värnar väldigt om djur med barn som faktiskt lider av en eller fler diagnoser tycker du att man ska straffa och låsa in????  Jag häpnar ... men jag är glad att jag förhoppningsvis inte är granne med dig! Inte för att min dotter är bokstavsbarn men av den människo syn du verkar ha.
Copycat
08-07-2004, 09:08
..
*Laika*
08-07-2004, 09:26
Om nån tycker att den här tråden spårat ur, så vill jag bara säga att min sambos dotter tyckte att tråden var urspårad från början. HUR kan man välja att skriva om katter i skadedjur? Var hennes enda kommentar, då hon läste om alla kattproblem. Vi bor ute på landet o plockar ändå in alla dynor o filtar när vi går in. Det är inte så ovanligt att det kommer en o annan fågelskit nerpluttandes, det luktar inge vidare det heller vill jag lova. Att man i ilskan kan önska folk (o fä) till hecklafläll (o varmare trakter) är vällan ingen ovanlighet, i Copycats situation vete tusan om jag inte dragit på dom dj.....na en snyting (föräldrarna alltså). Man måste vällan få ge uttryck för sina känslor i forumet, utan att det ska tolkas som att man vore massmördare eller nåt? Copycat, gör anmälan emot ditt hyresföretag, för att dom inte sköter trivseln på området. Det kanske går bättre då, hoppas att det ordnar sig på gården för dig. mvh.Laika
Ja ungar som skiter i sandlådan har jag också upplevt. Särskilt i början av nittiotalet, då vissa bostadsföretag invaderades av icke svenskfödda. (Inget illa menat) Problemet här var att barnen helt enkelt inte hittade hem. Alla portar såg ju lika dana ut och inte kunde de stackarna läsa sitt eget efternamn heller. Det är som flera av er skriver under detta ämnet, det finns mycket mer än bara katter. Hur man än vänder och vrider på saken, så är det i slutänden alltid en vuxen som är ansvarig, men vissa vuxna människor klarar inte av att ta sitt ansvar varmed man får gå till myndigheterna istället. Fågelskiten däremot, liksom avföringen och urinen från annat vilt, tycks accepterat. Eftersom ingen kan ställas till svars! Visst har väl debatten spårat ur lite här och där, men jag måste säga att det har ändå framkommit en rad tips på vad man kan göra åt problemet. Faktum är att jag kommer att använda några av tipsen på mina inomhuskatter, då jag har problem med att de är ngt klumpiga och river ner mina dyrbara blommor ur fönstren. Som exempel kan jag nämna att den ena katten ytrodde min Bananplanta på 2,85 meter var ett klätterträd och plantan gick av 15cm över jorden! Det kallar jag problem. Bananen hade just satt bananstock!
MariaS
MRLINDELL
08-07-2004, 12:24
Jaha!?! Vad kom ni fram till? Att Råse-marie skall ha koppel? eller var det barnen? Varning för Kaninen!  Puh! Snart semester ...
birgitek
08-07-2004, 13:13
Min erfarenhet är att dom som störs av grannens djur oftast också störs av "grannens ungar",det finns faktiskt dom som störs av det mesta. Sen tycker jag förstås att man bör kunna ställa större krav på barn som är stora nog att på egen hand vara utanför den egna gården, än på djur. Birgit Ek P.s Tycker inte heller att katter hör hemma under "skadedjur", dom gör ju betydligt mer nytta än skada, och dessutom är dom ju så gosiga.D.s
Bokstavsbarn ...  *viftar försynt med ena handen ... Hej ... * /amaira
framför allt borde man ställa högre krav på föräldrar. vet inte om ni har läst om de som lämnar barnen på dagis fast de har semester. en del kanske skulle upplysas om att om man inte vill ha barn så måste man inte skaffa sig det heller.
Airamya
08-07-2004, 13:28
*viftar tillbaks till amaira*
Jag hoppas du inte blivit sårad av debatten här? Den blir lite hetsig ibland har jag märkt...
CITAT Jag hoppas du inte blivit sårad av debatten här? Inte ett dugg, min vän! Jag har mina egna erfarenheter bara, och mitt eget sätt att vilja få "folk" att "tänka till" ... Dessutom har jag förhållandevis lite skam i kroppen
Airamya
08-07-2004, 14:02
Låter bra
andersen
08-07-2004, 14:41
Annelie
08-07-2004, 14:59
CITAT (birgitek @ 08-07-2004, 14:13) Sen tycker jag förstås att man bör kunna ställa större krav på barn som är stora nog att på egen hand vara utanför den egna gården, än på djur. Birgit Ek P.s Tycker inte heller att katter hör hemma under "skadedjur", dom gör ju betydligt mer nytta än skada, och dessutom är dom ju så gosiga.D.s Hur ska man kunna ställa krav på barn som växer upp under sådana förhållande? Det vet förmodligen inget annat.. Döm ingen annan förrän du vandrat ett par mil i hennes skor..
Copycat
08-07-2004, 15:40
..
andersen
08-07-2004, 16:45
Jo Copycat nu är det ju såhär att om barn far illa och det finns missbruk som du skriver så HAR DU anmälnings plikt till dom socialamyndigheterna.
Obs Copycat blanda inte ihop ev andra trådar där jag har pratat om anmälningsplikt.
Copycat det du beskriver är hemskt av föräldrar att låta sina barn ha en sådan uppväxt.
Vad säjer lagen?
Anmälan om ett barn eller ungdom far illaFör att skydda barn och ungdomar i Sverige har det lagstiftats om en anmälningsplikt vad gäller barn och ungdomar som kan misstänkas fara illa och där socialnämnden kan behöva ingripa till den unges skydd. Anmälningsplikten vad gäller barn och ungdomar regleras i Socialtjänstlagen 14 kap. 1 §. Allmänhetens anmälningsplikt Var och en som i sitt dagliga liv kommer i kontakt med barn och ungdomar, bör anmäla misstanke om barn som far illa till socialtjänsten.
Är du orolig för att ett barn eller en ungdom far illa bör du genast kontakta socialtjänstens områdeskontor och berätta om detta. Du kan ringa eller skriva ett brev. Du har rätt att vara anonym.
Är du tveksam till om du ska göra en anmälan eller ej kan du kontakta sektionschefen för familjegruppen eller en socialsekreterare på socialtjänstens områdeskontor och rådfråga om hur du ska göra utan att nämna vem det gäller.
Vill du vara anonym? Om du vill vara anonym så har du rätt till detta och socialtjänsten måste ändå ta din anmälan på allvar. Vill du vara anonym är det viktigt att du inte talar om ditt namn eftersom huvudregeln är att socialsekreteraren ska berätta för den som blivit anmäld vem som gjort anmälan.
Om socialsekreteraren känner till vem du är ska socialsekreteraren ta reda på om det innebär fara för dig att bli röjd. Om socialtjänsten beslutar att inte röja ditt namn kan detta överklagas av den du anmält till kammarrätten.
Tjänstemäns anmälningsskyldighet Du som yrkesmässigt arbetar med barn och ungdomar eller i din yrkesverksamhet kommer i kontakt med barn och ungdomar är skyldig att anmäla misstanke om att barn far illa till socialnämnden.
Således skall yrkesmässigt bedriven verksamhet inom:
* socialtjänst * barnomsorg * skola * fritidsförvaltningen * kyrkans verksamhet för barn och ungdom t.ex. kyrkans förskoleverksamhet och konfirmationsundervisning * hälso- och sjukvård
tandvård
Vare sig verksamheten är i offentlig eller privat tjänst omfattas av skyldigheten att anmäla och lämna uppgifter till socialnämnden till skydd för barn och ungdomar.
Du måste inte ha konstaterat att barnet far illa. Det räcker med att du misstänker att så är fallet. Socialtjänsten har utredningsansvaret.
Du har inte rätt att vara anonym om du yrkesmässigt arbetar med barn. Du kan ringa till sektionschefen eller en socialsekreterare på familjegruppen på socialtjänstens områdeskontor, för att få råd och stöd i hur du ska gå till väga.
Vad händer efter anmälan?
Socialsekreteraren tar genast kontakt med familjen som du anmält och berättar om vad du varit orolig för.
* Om du gjort anmälan i egenskap av tjänsteman är det bra om du och den du anmält träffas tillsammans med socialsekreterare. Du får då möjlighet att berätta om din oro direkt för den det gäller. * Socialsekreteraren gör därefter en förhandsbedömning av förhållandena och tar ställning till om förhållandena ska utredas eller ej. * När utredningen är klar, erbjuds barnet eller familjen den hjälp som är lämplig.
Du kan, som anmälare få reda på vad din anmälan lett fram till, endast om familjen ger tillstånd till detta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|