|
netaave
05-11-2004, 13:29
Jag tror jag ska göra det här som jag hittade i dagens blad.
Inbakad kycklingfilé för 4
4 kycklingfiléer 4 frysta smördegsplattor 150 gr blå castello 1 ägg 4 tomater 1 gul lök 2 msk olivolja 2 msk balsamvinäger 1 kvist färsk basilika
Sätt ugnen på 200 gr Tina och kavla ut smördegsplattorna tunt. Bryn kycklingfiléerna tills de fått fin färg runt om. Lägg dem på varsin smördegsplatta tillsammans med en tjock skiva blå castello. Vik ihop paketen och pensla dem med uppvispat ägg och grädda i 20 min.
Skiva tomater och lök tunt, varva på ett fat och ringla över olja och vinäger, garnera med basilikan. Servera t.ex. med Hasselbackspotatis (den kan man även göra på kokt kall potatis om äter med lågt GI). Lägg potatisen i en träslev och skiva tunt, men inte riktigt igenom. Pensla med smält smör på den skivade sidan och strö över skorpmjöl kryddat med salt & peppar. Grädda i 225 gr tills de får fin färg.
Ingen kommer att hitta dessa recept som läggs in överallt utom där de ska vara. På receptavdelningen!
Jag vet vad jag skall äta..och det behövs inget recept till....GOOOODIS!!!
CITAT (Tesa @ 05-11-2004, 13:41) Jag vet vad jag skall äta..och det behövs inget recept till....GOOOODIS!!! MUMS I kväll blir det nog grillad kyckling - men längre än så har vi inte planerat...
jag hittade dom recepten alltså
Har ingen aning om vad jag ska äta men det blir säkert något riktigt gott. Är bortbjuden på middag både i kväll och i morgon kväll.
elleave
06-11-2004, 23:59
Åt tacos  igår och fläskkotletter idag.
La Strega
07-11-2004, 00:06
PIZZA!!
Hannele
07-11-2004, 10:29
Lite ost och ett glas gott vin tackar vi inte nej till. Otroligt, att jag gått ner från BMI 31 till BMI 25!  I dag blir det Africana; ris, fläskfilégryta, tillbehör; jordnötter, banan, mandarin, russin, kokos.  Färsk ananas, papaya, druvor, kiwi till efterrätt.
Inga från Närke
07-11-2004, 11:49
Igår lördag åt vi fläskkotlett och pommes, på kvällen delade sambon och jag på en pizza och tog lite vitt vin. Idag gör jag danska köttbullar (kallar jag dem för) tar blandköttfärsen som den är och plattar till typ hamburgare och kryddar innan stekning, med kokt potatis, stekt lök och rivna morötter (hela rätten tar cirka 25-30 min.), ikväll vet jag inte ännu beror på hur hungriga vi är. Är just nu sjukskriven efter en tid på sjukhuset och gör inte så mycket ståhej kring maten, även min sambo är lite krasslig, ska till doktorn imorgon. /Inga
pisanggoreng
07-11-2004, 14:35
Våfflor!
Mumselifubba, idag äter jag tacos!  Oh, höll nästan på o glömma! Och till efterrätt, äter jag prinsesstårta! Mmmm, gott gotti gott gott =)
Christoffer
07-11-2004, 15:58
Vad vore livet utan mat?!
Smekajsa
07-11-2004, 16:20
Igår bjöd Smén på pizza, mums. Idag har jag bjudit honom på Sjömansbiff i ugnen det är såååå gott
netaave
13-11-2005, 18:21
Idag har vi gjort skinkstek i lergrytan med lök och morötter. Kokt potatis, äppelmos och brytbönor till och så sås gjord på vätskan som blir i grytan + lite grädde och smaksatt med soya, salt och peppar. Mums filibabba!
netaave
29-04-2006, 10:48
Äter ni sillunch i dessa valborgstider eller är det bara här i stan? Själva strejkar vi och går på restaurang. Till kvällen blir det kall marinerad fläskfile i tunna skivor med pot.sallad. Den är i ugnen nu.
Vi ska äta lammfärsbiffar med klyftpotatis och lättfraiche-sås. Jag är helsåld på lammfärs efter att ha testat Det blir så saftiga och goda biffar med lammfärs, och det smakar inte alls kofta! Lite vitlök, chili och peppar kanske men absolut inte kofta. Vilka fördomar mot lamm jag gått och burit på i så många år..!
fruberglund
29-04-2006, 12:20
Idag blir det marinerat kött med potatisgratäng...mmmm, längtar redan
Hannele
29-04-2006, 12:25
Vi äter, vad Arméns Musikkår har på matsedeln.
ninnisky
29-04-2006, 14:35
Äter lite enkelt idag : grillad fläskkaree´ och potatisgratäng, imorgon blir det vätternröding med grön sparris och örtcremfraiche + äggost med färska hallon och en flaska vitt, 1:a maj blir det familjemiddag på restaurang för att fira alla våra april/maj-barn
*Felix matte*
29-04-2006, 14:55
Har precis ätit... entrecote , strips och brysselkål. Vad det blir för middagar under helgen... ingen aning. Finns mat i kyl och frys.. och går att beställa färdigt beror på vad som smakar just den dagen.
entrecote med potatisgratäng blir det idag
morellen
29-04-2006, 15:59
grillad entrecote med klyftpottis och vitlökssmör på gång här... *drägglar*
ninnisky
29-04-2006, 16:14
CITAT (Felix matte @ 29-04-2006, 15:55) Vad det blir för middagar under helgen... ingen aning. Finns mat i kyl och frys.. och går att beställa färdigt beror på vad som smakar just den dagen.  I normala fall planerar vi aldrig en dag i förväg heller utan smaken styr - det finns ju alltid att beställa  men nu i helgen kommer gamla mor (87) och sönerna med familj på besök så jag vill visa lite vad jag kan/eller har kunnat!!!! 1:a maj firar vi sedan på restaurang Blomstermåla!
netaave
10-11-2006, 17:09
Barnen gör pizza just nu, sen blir det nog en köttbit åt far på söndag. I morgon, ja chili con carne kanske.
Vi skall äta det vi inte vågade röra i Indien: en massa sallad, mjölkprodukter, skaldjur och fisk! Och så har jag köpt finskt rågbröd och skinka! Mums Mulle
Hannele
10-11-2006, 17:58
Finns det någon god mat i huvustaden...?
Huvudstaden har ett rikt utbud av krogar, om det var vad du frågade efter. Alla sorter, från vegetarisk till biff-frossa, liksom alla landsvarianter, indisk, kinesisk, japansk, spansk, mexikansk, italiensk, tibetansk osv osv
Dessutom finns råvaror från i stort sett varje land på jorden om du vill gegga själv. Vad vill du ha?
*Stintan*
10-11-2006, 18:23
CITAT (Hannele @ 10-11-2006, 17:58) Finns det någon god mat i huvustaden...? Jaadå alldeles för mycket
Har slängt ihop nåt mycket gott men lättlagat. 1 fläskfilé 5dl créme fraishe 200g stuvad spenat 2 vitlöksklyftor fläskfilén skivas, saltas och peppras och steks Créme fraishen, vitlöken och spenaten "smälts" på svag värme lägg i dom stekta filéskivorna serveras med en god sallad och vitt bröd.....det är både enkelt och mycket gott. Tar max 30 minuter att laga
Köttsoppa och så blev jag sååå godissugen... men jag har glömt köpa nåt.  Letade i skåp och lådor... blev jättelycklig när jag nyss hittade ett litet pkt russin
wolkenkrabber
10-11-2006, 18:47
jag ska nog fortsätta att äta chicken a la king hela helgen... har trånat efter det i år och dar... morsan har skyllt på att hon inte hittat receptet.. så erbjuder jag mig tt göra det så hittade hon det fort som fan  vart en hel del gryta! mums!
netaave
10-11-2006, 19:21
CITAT (Hannele @ 10-11-2006, 17:58) Finns det någon god mat i huvustaden...? En liten gemytlig Italiensk krog på Östermalm, jättenära humlegården den hette MrSavini, (tror vi eller något mycket lika det). Kvarterskrog med en otrolig service. Man gick gata ner bredvid Åhlens från Östermalms torg.
Ikväll har vi ätit fullkornspasta med köttfärssås. Imorgon blir det min favorit med fläskfilé på rotsaksbädd (recept finns i recepttråden). Söndag vet jag inte ännu - kallops kanske eller köttfärslimpa eller så kanske jag gör kroppkakor om jag orkar.....
Ikväll blev det snabba varianten med pizza från pizzabagaren.
I morgon blir det kassler med smördeg.
Söndag blir det förmodligen hemlagade kåldolmar som jag fått av snäll släkting.
CITAT (Alba @ 10-11-2006, 20:58) Ikväll blev det snabba varianten med pizza från pizzabagaren.
I morgon blir det kassler med smördeg.
Söndag blir det förmodligen hemlagade kåldolmar som jag fått av snäll släkting. Åh, kåldolmar! Vilken bra idé. Nu blev det svårt inför söndagsmaten....
Björken
10-11-2006, 20:09
I morgon blir det fullkornspasta med supergod pastasås. Fräs två pressade vitlöksklyftor, 1 tsk anis och en halv finhackad chilepeppar i lite olivolja, tillsätt passerade tomater och lättcreméfraiche, låt koka någon minut. Därefter häller man i en burk kräftstjärtar en sådan där plastburk ni vet och strimmlad salami helst italiensk men det går bra med vilken man har att tillgå. Värm observera låt inte koka, ja ni vet det där med skaldjuren som blir sega. Toppar alltihop med lite basilika helst färsk. En vanlig enkel grönsallad till.
Söndag ska jag göra några matmuffins tror jag.
Hannele
20-11-2006, 10:02
Fyra-rätters knytkalas, toppen, för det blir aldrig tjatigt och man slipper göra allt själv.
Igår hade vi en gregisk delikatesspanna till middag och idag ska vi ha potatisgratäng och skinka.
*Mademoiselle*
17-12-2006, 14:07
Här blir det Flygande Jakob
CITAT (Rossi @ 17-12-2006, 11:11) Igår hade vi en gregisk delikatesspanna . Rossi! Vad har du i delikatesspannan? Kan du inte ge oss receptet, snälla...?  Jag är himla svag för grekisk mat
netaave
27-12-2006, 14:27
Vi är bortbjudna i nyår men tänkte göra en fråsch lite festlig nyårslunch hemma. I min idébank är det dock semesterstängt.
netaave
30-12-2006, 17:36
Har fortfarande ingen aning men det finns räkor, lite kött och gravad lax i frysen, + lite falukorv, julkorv och fiskpanetter men det känns inte som nyårslunch. Vad ska ni äta?
Vi äter inte någon nyårslunch, men till kvällen blir det:
Förrätt: Löjromstoast Varmrätt: Oxfilé med bakad potatis, vitlökssmör och någon god sallad Efterrätt: Chevré med lite honung på + blandade exotiska frukter i bitar
*Mademoiselle*
30-12-2006, 17:59
Ikväll blir det T benstek med pommes, bearnaise och vitlökssmör.
netaave
30-12-2006, 18:05
Vi ska som sagt bort på kvällen och jag ska göra förrätten det här blir det eftersom det är lätt att frakta, men eftersom det är nyårsafton ska jag göra den med kräftstjärtar och löjrom.
EKOS LAXTÅRTA MED ROM
Botten: 200 gr mörk kavring 75 gr smör
Fyllning: 5 gelatinblad 250 gr rökt lax 1 schalottenlök eller 1 liten gul lök 2 ½ dl mellangrädde 500 gr kesella mager 2 dl lätt cremefraiche 1-2 msk press citron salt och peppar
Garnering: 200 gr röd stenbitsrom dill citron
Finhacka kavringen eller kör den i mixer. Smält smöret och blanda det med smulorna, häll det i en form med löstagbar kant och platta till med handen eller en sked till en botten. Låt stå i kylen ca 15 min.
Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten ca 10 min. Skär laxen i små bitar, skala och finhacka löken. Vispa grädden i en stor bunke, rör i kesella och fraiche. Rör i lax och lök, smaka av med citron och kryddor. Krama vattnet ur gelatinet, smält det på svag värme och rör ned det i smeten. Häll fyllningen i formen och ställ i kyl att stelna 3-4 tim. Bred över rommen. Tag bort kanten på formen och lägg den på serveringsfat. Garnera med dill och citron.
Helen i Skåne
30-12-2006, 20:12
Blir säkert en kanonmiddag, våra vänner är duktiga i köket! Vi har fixat efterrrätten, citronpannacotta med lakritsmaräng, alldeles ljuvligt!
Hannele
30-12-2006, 20:22
Vet ej, det blir överraskning; knytkalas, men jag ska baka bröd och göra exotisk fruktsallad till femton personer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|