Sidor: 1, 2
netaave
CITAT (Helen i Skåne @ 30-12-2006, 20:12)
Blir säkert en kanonmiddag, våra vänner är duktiga i köket! wub.gif
Vi har fixat efterrrätten, citronpannacotta med lakritsmaräng, alldeles ljuvligt! wub.gif

Lakritsmaräng, hur gör du den?
Reserv
ska slänga ihop en Quiche lorraine av rsterande julskinkan.
Magdis
Som nyårsmiddag blir det hemmagjord sushi här. smile.gif Lilltjejen har smakat och tyckte det var gott, fast utan wasabi på förstås. Hon älskar surimisticks så jag ska göra lite barnvänliga bitar med surimi, avocado och gurka. LAX ska vi vuxna ha förstås.
Summersun
Snart blir det knackkorv och prinskorv med bacon och ost virat runt och potatissallad och vitlöksbatong.

Ikväll är vi bortbjudna och då blir det hemlagad pizza.
Pirum
Har redan avverkat rådjursfilén tidigare idag, så ikväll blir det väl lindriga mängder alkolholhaltiga drycker samt korv&bröd.
Kathy
Min kock håller precis på med att tillaga svensk entrecote med pepparsås smaksatt med konjak och till det halstrade grönsaker (morötter, svartrötter) samt egengjord rösti. Rött vin till. Efterrätt blir färsk ananas.
askar
Entreote åt vi igår... idag blev det revbensspjäll.
Äter aldrig på kvällen, mer än kanske lite hyvlat torrkött (istf godis)smile.gif
Gösfeskarn
Det bästa jag vet!
Helstekt älg med vaniljsås.Elegant dukat naturligtsvis.Pressening på
rostigt oljefat.
Klädsel kavaj.
Helen i Skåne
Lakritsmaräng:
Gör marängsmet som vanligt och blanda med "lakritsirap". Behöver ca 1 1/2 timme i ugnen för att torka, är osäker på tiden så ta eventuellt ut en och se om den blir torr eller faller ihop. Själva sirapen görs på ca 6 st krossade turkisk peppar och någon matsked vatten som får smälta i en kastrull. Krossa några extra och strö över marängerna. Tyvärr har jag inget bättrre recept och har försökt hitta de rätta proportionerna på egen hand. Fick receptet av en kock och han var lika otydlig som jag nu är när jag lämnar det vidare laugh.gif
netaave
Vi åt min rom- och kräftstjärtstårta med skumpa till som förrätt, oxfilé med kulpotatis och bearnaise, olika sorters sallad med oliver och permesan till var kanongott, rött vin, hjortronpannacotta till dessert, sherry.
Päroncognac och struvor till kaffet
Snittar till skumpan på tolvslaget.
imk
CITAT (Gösfeskarn @ 01-01-2007, 09:35)
Det bästa jag vet!
Helstekt älg med vaniljsås.Elegant dukat naturligtsvis.Pressening på
rostigt oljefat.
Klädsel kavaj.

Helstekt älg ?!?!?!?!?!

Det är till att ha stor ugn förmodar jag!!!!

laugh.gif tongue.gif
Gösfeskarn
Om du bara visste!!!
Kathy
Ikväll jobbar jag och då blir det wokad kyckling med nudlar och grönsaker. Imorgon kommer det bli färsk lammstek provencale med potatisgratäng. wub.gif
netaave
Grillade skivor av skinkstek, potatisgratäng och till dessert pannacotta.
cic
Jag ska åka till Malmö i helgen och planerar äta den godaste falafel som finns! Flera gånger.. wub.gif
anna_rispan
Ikväll blir det tacos!!! Mums!!!
Annan mat i helgen är: Fiskgratäng och varm potatissallad med bönor o kyckling
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon