Sidor: 1, 2
amaira
För sådär tusen år sedan, fanns här en by som hette Berga.
Under medeltiden byggdes en kungsgård och byn fick namnet Kungsberga.

Byn ägdes av kungen (kungarna, Mälaröarna var i kungarnas egen privata egendom ända fram mot 1700-talet).

År 1452 delades byn upp i tolv exakt lika stora gårdar, som fick benämningen Ettan, Tvåan, Trean osv, t.o.m. Tolvan.

Jag bor i "tvåan". Mina farföräldrar köpte gården i 1942, och mina föräldrar brukade den in på femtio- sextiotalen.
När jag var fyra dagar gammal, flyttade jag in i det huset där jag bor nu.
Det var minsann på själva julaftonen 1951.
Så jag har bott här ett tag nu...

Det huset som jag bor i, består av både den äldsta och den nyaste delen av husen. Lite svårt att förklara, för det har byggt till lite si och så under århundradenas lopp.
Ursprungligen var det nog en enkelstuga från 1700-talet. Vad som fanns före, vet jag mycket lite om.

Efter 1880 vet jag en del mera.

Då var det ett par som bodde här, Gustav och Helena Janson, som lät bygga till den nyare delan till den gamla. Det nya huset, som sitter ihop med det gamla, byggdes som en kopia av deras hus på Östermalm (i Stockholm) förtäljer den muntliga traditionen.
Det såg då ut som ett "stadhus", med rappade ytterväggar, höga spöjsrade fönster, högt till tak inne, och fantastiska takmålningar.

Sedan byggdes det om igen, invändingt, när jag föddes, för att bli mer bostadsvänligt. Och sedan har även jag fått nytt kök och badrum.
Så gammalt och nytt möts här, med övervägande gammalt.

Huset i sig är kanske inte så "stort", två rumoch kök ordenligt vinterbonat och vämt med oljeeldning. Sedan ett rum till isolerat från insidan, och eluppvärmt, där har jag mitt dator-rum nu, och gästrum.
Sedan är det gamla köket, som inte går att hålla uppvärmt vintertid. Brukar elda i spisen där ibland när jag vill ha större hus. men då får jag elda ordentligt! (Ibland ryker det in...rolleyes.gif )

På sommaren är där underbart. Liksom 1800-tals-verandan ut mot gården wub.gif .
Sedan finns det två ganska små vindskammar-rum uppe på "vinden", som också är isolerat från insidan, och där jag har mina eluppvärmda rum.
Där finns världens sötaste lilla kalelugn, men den går tyvärr inte att elda med.

Kanske fixar jag till den, med det är så dyrt...

Fem rum och två kök och två farstur, på två våningar. Inte så "stort", men folk går vilse när de kommer första gången! biggrin.gif biggrin.gif

Det är så många vinklar och vrår och dörrar och hemliga "prång" - det var ett äventyr att växa upp här wub.gif , och jag älskar "gården".

Nu finns ju inga djur här längre, en undulat som heter Ernie och är sonens, håller fortfarande ställningarna...

Det var himlans svårt att fota, så det både syns hur det ser ut, och så att själva stämningen komemr med. Det gick nog just inte... tyvärr.

Med det blir de foton jag har.
Så håll tillgodo góvänner:

Ja, här bor jag alltså. De två närmaste fönstrena är köket till vänster och sonens rum till höger.
Fotat för ett par veckor sen.

Så här ser det ut från stallbacken. Fotat förra året.
Det lilla gula huset till höger, är en gammal tvättstuga, numera pumphus.
Till vänster skymtar en liten bastu.
Den "svarta pricken" på vägen, är Trisse, som numera farit till katthimlen.

Och här är köksfönstret inifrån, idag.
Det som ser ut som en mörk "klump" mot himlen, är mängder av mistlar i en lönn, femtio meter utanför fönstret.

Närbild på fönstret.

Jag skulle kunna ha bättre ordning på diskbänken - men nu har jag inte det. (Dessutom brukar det vara värre tongue.gif )

Åt vänster fortsätter diskbänken och övergår i spis och sedan denna sida.

Detta rum var från början ett sovrum, med kakelugn där sedan kom en vedspis, och sedan ... och sedan ... och såhär är det nu...

Hoppsan! Ursäkta, jag har visst inte stängt toadörren.

Vardagsrumsfönstret.

Här lutar jag mig bekvämt mot dörrposten, medan jag fotar "datarummet" med spegel.

Och här en bild uppifrån mina två små rum. (Bilden ger inte alls rättvisa)

fortsättning följer...
amaira
Jaha, då kommer slutet här.
(Det går visst inte (klokt nog) att ha med fler än tio bilder i ett inlägg. Så jag delar upp mitt inlägg i två:)

En hörna av f.d. "salens" (nu vardagsrum bl.a.) takmålning.

Här detalj på två av "mina drakar", som har skyddat och vakat över mig i hela mitt liv.

Två rum, köket, hallen och toan har alla takmålningar, schablonmålningar från 1880-talet. De är LJUVLIGA!

Jaha! ?? Och hur har NI det?
Månne jag får kika in lite... ??? Äääälskar att "gå husesyn".

Fast det kanske är för mycket begärt, såhär i bråda juletider...

Kramisar från värdinnan amaira tongue.gif wub.gif .
Orchid
Vilket mysigt och fint hus du har! Om jag har fattat det hela rätt så har du bott i det huset hela ditt liv? Är det så?

Tack för titten!

Ps: Läcker takmålning!! smile.gif
Caprice
Tack för titten, Amaira!

Jättetrevlig berättelse... wub.gif

Gillar oxå din takmålning...

Caprice
Hannele
Tack för titten, amaira!
Vårdiskbänk har jag redan visat! tongue.gif

Vårt slott på berget. wub.gif
LenaTuring
Tack för titten! takmålningarna var jättehäftiga, de är något du kan vara stolt över, inte alla som har såna! smile.gif
mulle
En idyll! Tack för att du visade den!
Mulle
yla
jag vill också ha drakar i taket
tongue.gif
tack för titten du har de verkligen fiiiiiint
amaira
CITAT (oldwolfie @ 09-12-2004, 17:29)
jag vill också ha drakar i taket
tongue.gif

Oldwolfie, du har svamp i skogen! Det får väl ändå räcka! (och är väl lika ovanligt tongue.gif )

Hannele, jag minns diskbänken tongue.gif ! Och reportaget i tidningen, var det Allers trädgård? Har den nånstans bland de andra tidningarna. Så ditt hemma-hos-reportage har jag redan sett wub.gif
yla
CITAT (amaira @ 09-12-2004, 17:42)
CITAT (oldwolfie @ 09-12-2004, 17:29)
jag  vill också ha drakar i taket
tongue.gif

Oldwolfie, du har svamp i skogen! Det får väl ändå räcka! (och är väl lika ovanligt tongue.gif )

Hannele, jag minns diskbänken tongue.gif ! Och reportaget i tidningen, var det Allers trädgård? Har den nånstans bland de andra tidningarna. Så ditt hemma-hos-reportage har jag redan sett wub.gif

amaira jag har drakar som vaktar min ytterdörr på ett draperi jag sytt själv
fyra drakar en för varje väderstreck så jag får väl vara nöjd me dom då tongue.gif
få se om jag lägger upp en tur här nångång om jag tar o fotar
tongue.gif måste vara jättefint där du bor iallafall o att ha bott där hela livet i en så fin omgivning rolleyes.gif skulle velat gjort wub.gif
fast jag trivs som fisken i vattnet me både livet o platserna där jag bott förstås o dessutom e de ju jättekul o se hur andra har det
så jag väntar me spänning på flera hemma hos reportage här,,det kommer nog bli en lika bra tråd som dagens bild
jag återkommer me bilder då jag får tid unsure.gif
Sulawesii
Avundsjuk, jag blir så avundsjuk...... rolleyes.gif tongue.gif
renate
Du har ett underbart hem Amaira,takmålningarna är verkligen fina.Jag har ett helt vanigt 70 talshus.Jag kallar det för militärlänga,men när vi flyttade till Sverige/Hyltebruk var det det ända lediga hus som fann och jag bor kvar här.Jag trivs i detta hus,sedan i somras håller vi på och gör om en del.Det är paus nu,vi fortsätter till sommaren,sonen hinner inte nu,jobb,ombyggnat av eget hus familj med sambo och bäbis.Jag kan fota lite i morgon,en del foton finns i album från husets baksida,köket finns med också och diskbänken där jag fota byten som Fritz tar in.
kul ide med husesyn.
kerstin z5-6
Vilket vackert hus , och fina färger , !! Underbara takmålningar .Vinklar och vår som hos mej -Trevligt kök och fina omgivningar .

Här är det bara jag som målar fast huset verkar nog så gammalt .
Smakfullt allihopa -tack för titten !

Vårt hus heter Kalanderska och tidningar från 1906 har vi hittat i väggarna men antar att det är äldre i stommen ..
Renoveringar pågår hela tiden .Nu är äntligen en del klart
Fick precis i ordning kammaren -matrum -numer med utgång till växthuset smile.gif
Här är några nyatagna bilder

*Felix matte*
Så fint du bor amaira och vad roligt att känna till historia om huset/n wub.gif
Tack för titten.

Jag bor i lgh... onsdag nästa vecka är det 27 år sedan jag (och fam så klart) flyttade till denna adress. smile.gif
Snöflinga
Jättefint ni har det, tyvärr har jag ingen digital kamera så jag kan visa er hur jag har det sad.gif

Men Kerstin, du måste bara berätta var du får dina tecknade bilder ifrån ! Dom är bara så roliga och fiiiina !!!! ?????
*Felix matte*
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-12-2004, 21:59)
Vårt hus heter Kalanderska och tidningar från 1906 har vi hittat i väggarna men antar att det är äldre i stommen ..
Renoveringar pågår hela tiden .Nu är äntligen en del klart
Fick precis i ordning kammaren -matrum -numer med utgång till växthuset smile.gif
Här är några nyatagna bilder

Kul att få titta in i huset också, så fint du har det wub.gif
De vackra gardinerna fastnade jag för...har du gjort dom själv?...tryckt mönstret menar jag.
jendah
Jätte kul att se!!
Så här ser vårt hus ut på utsidan:

Insidan är fortfarande under arbete (utsidan också...) smile.gif Skall tapetseras och målas och mycket mer, och på måndag skall vi installera en braskamin wub.gif wub.gif

Huset är byggt 1946, och har bara haft två ägare - och de var släkt (ingift) med varandra.
Solhöjden är det gamla namnet smile.gif
Vi har bott här sen 1 juli i år, och trivs jätte bra!
lisselbo
Vi flyttade hit för ganska precis 3 år sedan. Huset är byggt runt 1948.
Håller på att renoverar hela huset, sist dom gjorde någonting här var på mitten av 70-talet, vilket syns på färgerna på tapeter och golv. På övervåningen är vissa rum från 60-talet. Men fina trägolv finns det iallafall under alla gräsliga mattor. Köket gjorde vi förra året, när vi flyttade hit så var det mörkbruna köksluckor och mörkbruna bänkar. Jag brukar säga att vi bor i Björklinges mörkaste hus. Har fotat lite nu på morgonen, men bara på nedervåningen eftersom övriga familjen har sovmorgon. Har heller inte varit in i lägenheten vi hyr ut till en kompis.

En somrig bild

Stökig hall

Vardagsrum

Mera vardagsrum med öppen spis

Serveringsgång mellan kök och vardagsrum

Kök

Kök igen

Väldigt rörigt "datarum"

Trappan upp till övervåningen
yla
härligt o gå på visning utan att bli trött i fötterna

o kul o se sladdarna vinda omkring hos andra än en själv vid datorn rolleyes.gif tänk att vi inte har trådlösa system överallt ,,,men de kommer väl rolleyes.gif

jag vill också ha öppenspis
tack för titten
Yin o Yang
Ska försöka ta lite kort hos mig i helgen. Kul att se hur ni andra har det. Bor själv i ett hus byggt ca 1865 smile.gif . När jag var och tittade på första gången, kände jag direkt att det här är det hus jag vill bo i wub.gif , och jag känner fortfarande så.
Och Kerstin, jag undrar hur Du får in bilderna i Dina inlägg
blink.gif . Jag har försökt flera gånger, men det blir ingen bild eller också bara URLen. Vad gör jag för fel, tror Du? Jag menar inte fotona utan de tecknade, rörliga bilderna sleep.gif
Iza
Lisselbo!
Har du redan börjat med pussel inför julen? tongue.gif
Malvia
Amira, mysigt hus. Jag tyckte att köksluckorna verkar fasligt lika de som vi har. Kan de vara Ädel från IKEA?
Jag klarar inte heller tyvärr att lägga in bilder. Ska försöka få någon dotter att hjälpa mig.
Ewa smålänska höglandet
Gunvor Nilsson beskrev på ett pedagogiskt sätt för mig när jag inte fick in bilder

Ewa! Om du går in i ditt album och klickar så du får stor bild så högerklickar du på den och markerar 'Egenskaper'. Då får du upp en fönster med en webbadress i mitten. Högerklicka på den och markera 'Markera allt'! Högerklicka igen på den markerade adressen och klicka på 'kopiera'. Klicka på OK så försvinner fönstret!

Gå tillbaka till länken och "ändra" och då klickar du på BILD så kommer ett avlångt fönster upp där det står http:// här högerklickar du igen och markerar 'klistra in' och sedan OK. Då har du underlaget till bilden i skrivrutan . Scrolla ner och klicka på 'Förhandsgranska' så ser du om du fått med bilden! Lycka till!

/Gunvor

Tack vare Gunvor går det som en dans numera

/Ewa zon 4-5
kerstin z5-6
Yin o Yang -jag vet inte om jag fattar dej rätt men du skriver :
-Jag har försökt flera gånger, men det blir ingen bild eller också bara URLen. Vad gör jag för fel, tror Du? Jag menar inte fotona utan de tecknade, rörliga bilderna -Men tomten då -??
1.- Går du in i redigera signatur ?
2.Tar du url från nätet?
3. Du ska inte spara ner den rörliga bilden först utan plocka -Copy direkt från den sajt som den rörliga bilden finns på
4.I redigera signatur välj BILD
5.Infoga din kopierade rad .
Då går det
Malvia- bilder/foton från album kolla svaret ovan
Tänk på att bilden du vill ha in ska finnas i album
tänk på att ta bort http// från Bildrutan som kommer upp, innan du klistar in ditt -det finns redan med -Nu vill vi se bilder o gubbar som rör sig smile.gif

Felix matte -Nej jag har inte målat gardinerna själv smile.gif De har jag köpt :)Roligt att du gillade dem smile.gif
lisselbo
CITAT (Iza @ 10-12-2004, 10:27)
Lisselbo!
Har du redan börjat med pussel inför julen? tongue.gif

Ja, här har det börjat pusslats.
Har även börjat måla om hallen, tänkte att det ska bli vita väggar.
Funderar på att måla dörrkarmar, lister och träinslagen på trappan i en annan färg.
Förslag på vad som kan bli snyggt.
mvh Marie
renate
Alla bilder jag tog blev för mörkt,så de slängde jag.Äsch det finns inte mycket att titta här,det stökigaste rum ,mitt datarum visar jag här.

Det är så mörkt i dag,lättast var det att fota på altanen Fritz kom med på bilden.
Yin o Yang
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-12-2004, 11:54)
Yin o Yang -jag vet inte om jag fattar dej rätt men du Men tomten då -??

Jodå, signaturen fixar jag. Är det kanske bara där man kan lägga in de trevliga filurerna wink.gif . Jag trodde man kunde lägga in i texten också, men det går kanske bara med foton och bilder utan animation wacko.gif . I och för sig spelar det ingen roll var de finns tongue.gif , mysiga är de wub.gif
kerstin z5-6
Ja det går bara lägga in amimationer via signatur
Hannele
Om inte innan, så till jul badar jag. tongue.gif
Och vi städar diskbänken - och byter allt det blåa till julrött!

Syns den fina flaggan vid fönstert?
netaave
Måste vara ett mycket bättre klimat där på andra sidan sjön, ca 3 km härifrån med tanke på den bilden Lisselbo tog av huset nu på morgonen. ohmy.gif biggrin.gif
Betty

Det går bra att infoga animationer i inlägg, bara du ser till att det är gif-filer.
Zanna
Detta var en jätte kul tråd! Jag älskar att se hur folk har det - inte vad de gör utan hur de har det hemma. Kanske jag kan få in någon bild under helgen.

Tack till er som lagt in bilder, de är jätte roligt att se!

Trevlig helg allihopa!
Fialotta
[color=purple]Kul tråd...min tur med lite bilder då rolleyes.gif

Bilder i mitt album
Fialotta
Hemma hos repotage i mitt album smile.gif
kerstin z5-6
Lysande Betty -alltid nåt nytt här-då kan man giffa som man vill då smile.gif
Fint ni har det ,och kul att se allas insida:)smile.gif
fiffigafrun
Det här var ju en kul tråd, gillar också att gå husesyn. Tyvärr hajjar jag inte hur jag ska kunna visa bilderna bara då de ligger på AoTs forum och de länkarna är "dynamiska" vilket inte funkar här...

Ja ja, jag bor i ett nybyggt falurrötthus med vita knutar, 1,5 plan kan man säga.
Dzad
Vilka fina rum Maudan. Mycket träfärg i rummen, vilket jag tycker är fint. Så har du ju platt datorskärm och allt också. smile.gif
Fialotta
CITAT (Dzad @ 10-12-2004, 17:41)
Vilka fina rum Maudan. Mycket träfärg i rummen, vilket jag tycker är fint. Så har du ju platt datorskärm och allt också. smile.gif

Tack Dzad

Är ju ett skärgårdshus och va byggt redan när vi köpte de, jag
trivs här som fisken i vattnet smile.gif tongue.gif
amaira
Mmmm, det här tycker jag om!!! Att tassa runt i era hus och se hur ni har det wub.gif wub.gif wub.gif .

Hus, lägenhet, nytt eller gammalt, det är ju ens HEM, och det är DET som blir intressant, att det är LEVANDE.
Ni har så fint och mysigt, blir lite förälskad både hit och dit... wub.gif .

Gillade oredan vid datorn, för sådär ser det så ofta ut hos mig med.

Blev förskräckligt förtjust i jendahs hus, det skulle jag vilja ha wub.gif , om jag inte redan hade...

Och jo Orchid, jag har bott här i hela mitt liv.

Här i den här tråden kommer jag att tassa runt mycket!
Jättekul att se hur ni har det, där på andra sidan om min datorskärm här.

/amaira.
lisselbo
CITAT (netaave @ 10-12-2004, 14:06)
Måste vara ett mycket bättre klimat där på andra sidan sjön, ca 3 km härifrån med tanke på den bilden Lisselbo tog av huset nu på morgonen. ohmy.gif biggrin.gif

Jodå, klimatet är nog lite annorlunda här på andra sidan sjön, det skiljer drygt 6 km, om man åker E4:an först sedan Sandbrovägen och sist in på Kambovägen. Om jag ska vara riktigt ärlig så tog jag den bilden i somras.
mvh Marie
zaaritha
Ja--jag vill då inte visa hur vi har det! Gammalt hus, gamla möbler.
Tapeter i hallen som katterna klöst på.
Gammal målning i köket som jag avskyr, svärfar målade, för många
år se´n. Gult o brunt!
T o m sotaren har frågat, om vi inte ska renovera!!!!!
Yin o Yang
Nu har jag lagt in lite bilder från mitt hem smile.gif . De finns i mitt album "Husesyn" sleep.gif
Har försökt att lägga in en bild här, men det vill bara inte fungera idag
mad.gif . har ätit (och druckit) julbord med mina jobbarkompisar - kan det vara en förklaring wacko.gif tongue.gif
*Felix matte*
Så här ser det ut hos mig smile.gif
Husesyn
amaira
CITAT (Malvia @ 10-12-2004, 10:43)
Amira, mysigt hus. Jag tyckte att köksluckorna verkar fasligt lika de som vi har. Kan de vara Ädel från IKEA?

Jag vet inte tongue.gif det är möjligt. Minns inte vad de hette. Det är körsbär i alla fall, körsbärsträ alltså, och inköpt på IKEA, just det, för fyra år sen tror jag det var. Det var på utgående då.

Nu har jag också kikat in i Yin och Yangs husesynsalbum, och vandrat runt hemma hos Felix och hans matte.

Kan bara säga : wub.gif wub.gif wub.gif

Och Kerstin, vilka härliga julbilder du lyckas hitta!!! (Fast tomteekipaget som fastnat i flygplatet, slår allt laugh.gif )

/amaira.
estet
Trevlig tråd säger jag också! Ska försöka bidra med lite bilder jag också...snart.
renate
CITAT (fiffigafrun @ 10-12-2004, 15:51)
Det här var ju en kul tråd, gillar också att gå husesyn. Tyvärr hajjar jag inte hur jag ska kunna visa bilderna bara då de ligger på AoTs forum och de länkarna är "dynamiska" vilket inte funkar här...

Ja ja, jag bor i ett nybyggt falurrötthus med vita knutar, 1,5 plan kan man säga.

JAg tog mig friheten och hämta en bild av ditt hus från ditt album,inget problem.
Renate
Sollan
Fantastiskt ställe!
MEN eftersom jag har ångmodem är det hopplöst med en massa bilder i inläggen. Går det inte att lägga in dem i album istället? unsure.gif
Inga från Närke
Så här har jag det.
Tyvärr blev inte bilderna så bra, mitt barnbarn får träna lite mera, de har inte haft kameran mer än 4 dagar så det kanske kommer lite nya senare.
Se mitt album:

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...=2343&uuid=inga

Häslningar Inga
kerstin z5-6
Det tycker jag var bra jobbat Inga , om barnbarnet bara haft 4 dagar på sig -Trevligt du har det ! Tomte landskapet var jättegulligt !
Caprice
Jaja, känner pressen... Jag kan ju inte snoka hos andra utan att visa hur vi bor.. biggrin.gif

Kul tråd..!
Här är köket, som ni ser har vi bytt alla fönster, och fönsterfoder har inte kommit på plats... Och inte har jag hunnit diska heller...

Sedan kommer vi till vardagsrummet, det sprakar i spisen... wub.gif

Och här är hallen...

Det var lite iaf...

Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon