Sidor: 1, 2, 3, 4
Hannele
CITAT (lotta_ @ 13-12-2004, 21:36)
Jag jobbar med allt som har med ekonomi att göra i ett företag med 17 anställda.

Den som jobbar med andras ekonomi, är man bra på sin egen också?
Milex
Japp, det är för få som känner till ROT-avdraget.

Det går fint att samla från flera hantverkare. Summan är inklusive moms.
Totala arbetskostnaden från alla måste uppgå till 2 000 kr. Max 35 000 kr är möjligt att dra av för den som har småhus. Du får tillbaks 30 %. På maxbeloppet blir det 10 500 kr tillbaka. För bostadsrätt är max fakturabelopp 16 666 kr. Avdraget blir då 5 000 kr smile.gif
Sollan
Ha, det ante mig... Så fort man förjade tjäna pengar i det första yrket stod skattmasen där och ville ha sin del... wacko.gif
Tesa
Kan du inte skicka mina skattepengar då, Milex...jag vääääntar....
lotta_
CITAT
Den som jobbar med andras ekonomi, är man bra på sin egen också?

Nja, pengarna räcker alltid men jag ÄLSKAR att shoppa. Köper gärna kläder och saker till hemmet, går ofta på auktioner och loppmarknader, köper färdiga plantor istället för att driva upp själv (har inte plats).

Summa summarum så sköter jag jobbets ekonomi bättre än min egen. TUR att min man hjälper mig med hemekonomin. laugh.gif laugh.gif
Tesa
Kanske skulle tala om vad jag pysslar med...KOR...driver mjölkproduktion tillsammans med gubben...50 kossor + ungdjur...
Och när jag nångång är ledig och INTE rotar i trädgården så har jag massor av intressen jag skulle vilja ägna mig åt....allt från släktforskning till näverslöjd..men det blir aldrig av....
Jag har en digitalkamera som är jättekul...får jag bara en bättre dator så skall jag få fart på avtryckarfingret igen...
Milex
CITAT (Sollan @ 13-12-2004, 22:10)
Ha, det ante mig... Så fort man började tjäna pengar i det första yrket stod skattmasen där och ville ha sin del... wacko.gif

Ja såna e vi tongue.gif

Om jag visste vem du är Tesa, hade jag fixat det för längesen biggrin.gif
Inga från Närke
Arbetar som administratör/inköpare på heltid på ett företag som säljer tjänster.
Vi jobbar inom maskinunderhållsbranchen. Totalt är vi snart 400 anställda men filialen där jag finns är vi "bara" 35 st. Är ensam "kärring" resten är killar och det är toppen. Är också kassör i ett annat företags fritidsklubb.
Just nu sjukskriven 50% året ut sedan får vi se.
Har jobbat på samma ställe i 36 år i år, men med olika arbetsuppgifter och de senaste 3,5 åren ny arbetsgivare. Företaget sålde oss till ett annat företag, men arbetsuppgifterna är de samma.
Har ingen fin utbildning. 7-årig folkskola som det då hette och läst in 7-9 på komvux när min dotter började i 7:an. Var då tjänstledig men gick tillbaka till gamla jobbet när jag var klar.
På fritiden har jag arbetat lite som övervakare till missbrukare, varit sjukvårdare på t.ex. handboll , fotboll och speedway men det är några år sedan. Även hjälpt andra att deklarera.
Sedan 13 år tillbaka har man barnbarn som jag försöker att hjälpa till med och skjutsa till olika saker. Sedan är det ju sambo, hus och trädgård så det är fullt upp. / Inga
gammelnalle
Är det bara jag som tycker det är OK att betala skatt???

Och Lokala skatteverket är trevliga att ha att göra med... mycket bättre än för 20 år sedan när jag startade min firma.. (då var det många paragrafryttare idag är det en helt annan attityd)

sleep.gif sleep.gif smile.gif smile.gif
Tesa
Jag skulle inte vilja leva i ett samhälle där man inte betalar skatt.....så det är helt OK för mig.....
lotta_
Eftersom jag aldrig har provat något annat så är det helt OK för mig också att betala skatt.
Kanske vore det tvärt om ifall jag var van att tjäna "svarta pengar" ...... men fy så orättvist mot alla som betalar. sad.gif
*Felix matte*
Jag tycker också att det är helt OK att betala skatt....
men nog ville jag att pengarna fördelades på ett mera rättvist sätt. wub.gif
Kattgräs
Jag är bara glad över att vi betalar skatt, för det betyder att jag som statligt anställd får lön! wub.gif
kristerh
Men halooo, nu har ni väl spårat ur wink.gif ämnet var: vad gör ni när ni inte är här! till ordningen gott folk ohmy.gif
krister
Iza
Jag är utbildad husbyggnadsingenjör, men jobbar som mättekniker inom industrin med kalibering av mätdom mm.
Fialotta
Ha, ha...urspårning på gång tongue.gif

Jag skulle gå i lyxpension nu...men men men det blev till att fortsätta jobba med cateringen ett tag till smile.gif

Har jobbat i serviceyrket i hela mitt liv haft livsmedelsbutik och nu catering...egen företagare smile.gif
Nanna
Just nu så jobbar jag för ett företag som heter Allego som sysslar med offentliga upphandlingar... Alltså jag lägger in olika domar på internet. Det är bara halvtid.. men det är perfekt tills jag hittar en bra utbildning som florist.
Har läst lite mediekommunikation på högskolan innan, och även grafisk kommunikation... Men det blev inget med det. smile.gif
Bettson
Själv är jag redovisningskonsult. Med tiden blir man lite som en morsa för sina kunder. Är med i vått och torrt som bollplank och uppmuntrare.

Småföretagare behöver ofta någon att prata med eftersom de inte har så mycket arbetskamrater att vända runt ideér med.

Bara man inte är överbelastad själv så är det ett toppenjobb.
evarina
I normala fall jobbar jag som apotekare på läkemedelsupplysningen.

Just nu är jag hemma och kräks hela dagarna pga graviditet.
/E
pisanggoreng
Doktorand vid Lunds Universitet.

(Så jag är också glad att ni tycker om att betala skatt biggrin.gif )
Eva St
Arbetar inom Akutvården och har så gjort i en hel bunt med år måste väl bero på att jag trivs kan jag tro
norpan
Har jobbat inom psykatrin i sex år.
Just nu har jag världens bästa jobb, är mammaledig (mamma och ledig passar egentligen inte ihop rolleyes.gif ). Ebba är snart tre månader, så jag tänker vara hemma ett bra tag till. Helt underbart jobb wub.gif !!

// Norpan
Malvia
Har eget företag med maken. Vi är 4 anställda. Jag sköter om papper, ekonomin, bokföring, och får rycka ut och hjälpa till ute på fältet när det behövs. På fritiden är jag engagerad i olika föreningar, har poster som ordförande i en, revisor i två, kassör i en fjärde.
Den egna ekonomin har jag rätt bra ordning på. Är en sån där BLÅ/GRÖN person som gillar att ha koll på saker.
Skatteverket är trevliga att ha att göra med nu för tiden. rolleyes.gif
Ewa smålänska höglandet
Redovisningsekonom i privata näringslivet
sköter ekonomin åt min man - egen företagare

Har tre jakthundar - jägarexamen finns wub.gif

Dansar gärna och ofta - square-dance, bugg, foxtrot, folk- gammaldans har jag dansat i drygt 20 år men den för nu en tynande tillvaro

Annars syr jag, stickar, väver, broderar....

/Ewa zon 4-5
Lena
Jag arbetar på sjukhuslaboratorium som Biomedicinsk analytiker, numera endast halvtid, har sjukbidrag halvtid, efter utbrändhet som så många andra nu förtiden, resten av tiden finns jag sommarhalvåret i trädgården, promenerar cyklar och badar, älskar bad på sommaren gärna från vår lilla motorbåt , som vi har i älven, eller i havet som finns ganska nära.
Nu på vintern blir det promenader och gym, annars läser jag mycket, ser nästan aldrig på Tv, umgås hellre med de vuxna barnen eller vänner och spelar kort eller andra spel eller bara pratar., dansar gärna om tillfälle finns och då helst till rockmusik, inte hålla i varannlåtar.

Lena zon 4
AntoonW
Jobbar som växtinredare, växter till kontor och offentliga miljöer och ibland en vinterträdgård rolleyes.gif
mulle
Jag är den eviga frilansaren med konstnärlig och massmedial utbildning i bagaget. Tanken på att ha samma jobb hela livet får mig att rysa, jag är en renodlad projektarbetare.
På vintrarna jagar jag äventyr och reser så ofta det bara går.
Från maj till oktober är det däremot trädgård, hav och fiske, får, höns och ankor som gäller...
Mulle
Kakaduan
Advokatsekreterare på större affärsjuridisk byrå.

Kakaduan
Mia, zon 3
Jag är mamma till en 2-åring, och går och väntar på nummer 2, så vad jag gör på "fritiden" (ha!) kan väl de flesta förstå. Nu lät jag visst negativ, tror jag? Det var inte tanken, det är UNDERBART att ha ungar (egnas ungar, alltså....), men det där med egen tid får man vänta några år med, tror jag. Fast skulle jag ha någon tid över när det inte är läge att vara i trädgården är det konst, hantverk och skogsvistelse som gäller för min del.
Yrkesmässigt är jag konsultjävel (ursäkta franskan), som det kallas på vissa håll.... Bemanningspersonal med finare ord. Alltså inte en sån där konsult som tjänar 1500:- i timmen, tyvärr, utan den där sorten som man hyr in för att ens egen personal inte vill/orkar göra vissa uppgifter. Har varit på bank några år, och nu sedan 5 år tillbaka på ett av de största elbolagen. Trivs jättebra med allt utom min egentliga arbetsgivare....
vickeva
Lärare
estet
Jag arbetar som vårdbiträde (75%) på ett äldreboende, började där -99 och trivs bra!

smile.gif
amaira
Ja, jag är sjukpensionerad bussförare, snart 53.
Började jobba i bussgaraget som nittonåring stinta, bland idel män ohmy.gif .
Överlevde, och började köra buss som 21-åring.
Överlevde det också, och så småningom tillkom fler tjejer bland kollegorna.

Sedan har bussförare varit mitt yrke, om än inte alltid på heltid. Hittat på en del annat, studerat en hel del, mestadels med biologinriktning, men provat på många olika områden, även jobbat lite med turism, och en del egna projekt. Och så har jag två vuxna barn också.

I botten har jag en "sårbarhet" eller vad jag ska säga, skuggsyndrom av ADHD, som begränsar mig en del. Min sjukpension baserar sig på det, har inte en ork som räcker till, för mycket "bakgrundsbrus" som tar ork, energi och koncentration ifrån mig. Och jag har en lite annorlunda utbrändhet, för jag är världens bästa nej-sägare redan från födseln.
Fast, det där var så förenklat beskrivet så det nästan inte är sant tongue.gif .

Jag älskar att köra buss i linjetrafik, har kört både i Stockholm, i Västerort och på Mälaröarna. Älskar "livet", folket, pulsen, kollegerna och bussarna.
Men det är hos oss numera, som på de flesta andra arbetsplatser, längre och sämre arbetspass, sämre arbetstider (hur det nu kan vara möjligt, med tanke på utgångsläget), saknas folk, saknas hela bussar, saknas tid, saknas kisspauser (nån som har hört det tongue.gif ), så det är inte mycket kvar av nöjet.

Men, det är ju inte mitt problem längre.

Har ingen värk, mår fysiskt bra, och psykiskt också. När jag får gå och "skrota" som jag vill, så mår jag fantastiskt bra. Har också en mängd fritidsintressen och sysselsättningar, när ork och vilja faller på.
Fotografering är kul. Forumet på Odla.nu är något jag tycker ni ska prova på, där trivs jag wub.gif

Ska gå en hemsidebyggarkurs på komvux i vår, hoppas det funkar och att jag orkar genomföra det. Har ju inte ork för att "ta mig i kragen" om det skulle behövas, och tänker inte ens försöka om det känns för tufft. (jag säger NÄ! tongue.gif )

Ja, det var lite om vad jag pysslar och har pysslat med.
Kul att lära om er!

/amaira.
amaira
Glömde det självklaraste: Såklart har jag ett stort naturintresse och en egen trädgård där jag låter en del av min natur frodas under mina överinseende ögon!
*Felix matte*
CITAT (amaira @ 14-12-2004, 21:28)
När jag får gå och "skrota" som jag vill, så mår jag fantastiskt bra.
Forumet på Odla.nu är något jag tycker ni ska prova på, där trivs jag  :wub:

Så känner också jag... Njuter av livet och suger ur det gottaste av varje dag tongue.gif biggrin.gif wub.gif
Odla... en kär vän har hon blivit wub.gif
Evin
Jag är butikschef i en hobbyaffär.

När jag inte är här, erhm....surfar eller chattar jag, eller filosoferar eller tittar på mina krukväxter och tror att de växer snabbare då.
Är ute och går en hel del, tittar en del på tv och myser med min pv såklart.
Gillar även att laga mat .

That's it....

/E
Ullet
Vad är jag? unsure.gif unsure.gif Just nu sjukskriven förskollärare men med en kulturadministrativ utbildning i bagaget samt en del ledarskapsutbildningar och har även en egen firma som just nu får vila. Ska rehabiliteras i vår är det tänkt och till sommaren tänkte jag klämma fram familjens tredje barn, få se hur det går om det går alls. biggrin.gif biggrin.gif

Intressen förutom trädgård? Finns sånt? laugh.gif Vi har en multihandikappad pojke på fem år som tar enormt med tid så några fritidsintressen kan vi inte ha maken och jag, det blir familjen som får all vår vakna tid faktiskt. Jag skriver en del på bla nätet och det är nåt som passar mig utmärkt. Kul att vi är en sådan himla bredd här inne, då finns det alltid nån med liknande bakgrund osv eller nån med helt annorlunda liv o som pga det kan ge en massor med input, sånt gillar jag. smile.gif laugh.gif biggrin.gif
kerstin z5-6

Grattis Ullet !!!när kommer underverket smile.gif ?
Susanna
För närvarande arbetar jag som personaladministratör på ett universitet. Har en examen som personalvetare i botten. Det är ganska kul men inte lika roligt som mitt stora fritidsintresse: Klassisk arkeologi. Så fort jag får chansen tar jag tjänstledigt och åker på utgrävningar i Grekland. Finns det något roligare än att gräva?!
*Felix matte*
CITAT (Ullet @ 14-12-2004, 21:43)
 Ska rehabiliteras i vår är det tänkt och till sommaren tänkte jag klämma fram familjens tredje barn, få se hur det går om det går alls.  :D  :D

Intressen förutom trädgård? Finns sånt?  :lol: Vi har en multihandikappad pojke på fem år som tar enormt med tid så några fritidsintressen kan vi inte ha maken och jag, det blir familjen som får all vår vakna tid faktiskt. Jag skriver en del på bla nätet och det är nåt som passar mig utmärkt. Kul att vi är en sådan himla bredd här inne, då finns det alltid nån med liknande bakgrund osv eller nån med helt annorlunda liv o som pga det kan ge en massor med input, sånt gillar jag.  :)  :lol:  :D

Grattis! då blir ni fem snart wub.gif

Visst är väl "nätet" en gudomlig uppfinning. Man hittar och får kontakt med människor med liknande problem och funderingar som en själv och då blir plötsligt allt mycket lättare. smile.gif
wub.gif
LillaTiger
Jag har hunnit med ett jobb sen jag slutade skolan i våras. Parkarbetare i stadsträdgården här i karlstad. Riktigt mysigt. =) Jag gick naturbruksprogrammets trädgårdsinriktning på Kvinnersta i örebro, men vill läsa vidare och bli Hortonom såsmåningom. wub.gif
Hoppas på mer jobb som parkarbetare eller nått liknande. laugh.gif

Annars pysslar jag om mina övervuxna fönster här hemma, och anlägger nytt i föräldrarnas trädgård. Det ska bli ett stenparti där till våren hade jag tänkt. rolleyes.gif
ariana
Jag är förtidspensionär sen ett år har jobbat mest inom vården
men haft många olika sorters jobb ett tjugotal sen tretton år ålder
nu blir det måleri i ateljen och kul laga mat av det man odlar låna läsa böcker resor kameran är oftast med mej och min hund i naturen
vuxna barn och så barnbarn
och så finns ju ni här det är trevligt
rolleyes.gif
Blomstertanten
unsure.gif Vad jag gör när jag inte är här ? wink.gif

Längtar hit ! wub.gif

Arbetslös , städar en gymnastikhall 2 tim/ dag , städar hemma hos några äldre tanter , hoppar in som vikarie med mer städning , hoppar in som perssonlig assistent åt min mamma när det behövs , fritidspolitiker i en skol- och områdesnämnd.

Hoppar över mina intressen nu för det skulle bli otroligt långt då ! tongue.gif
Ullet
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-12-2004, 21:53)

Grattis Ullet !!!när kommer underverket smile.gif ?

15 juli, om allt går som det är tänkt. sleep.gif Man vet ju inte längre och tar inget för givet heller. wub.gif
Ullet
CITAT (Felix matte @ 14-12-2004, 22:40)
CITAT (Ullet @ 14-12-2004, 21:43)
 Ska rehabiliteras i vår är det tänkt och till sommaren tänkte jag klämma fram familjens tredje barn, få se hur det går om det går alls.  biggrin.gif  biggrin.gif

Intressen förutom trädgård? Finns sånt?  laugh.gif Vi har en multihandikappad pojke på fem år som tar enormt med tid så några fritidsintressen kan vi inte ha maken och jag, det blir familjen som får all vår vakna tid faktiskt. Jag skriver en del på bla nätet och det är nåt som passar mig utmärkt. Kul att vi är en sådan himla bredd här inne, då finns det alltid nån med liknande bakgrund osv eller nån med helt annorlunda liv o som pga det kan ge en massor med input, sånt gillar jag.  smile.gif  laugh.gif  biggrin.gif

Grattis! då blir ni fem snart wub.gif

Visst är väl "nätet" en gudomlig uppfinning. Man hittar och får kontakt med människor med liknande problem och funderingar som en själv och då blir plötsligt allt mycket lättare. smile.gif
wub.gif

Jag vet inte vart jag varit om jag inte haft nätet! Det har varit en stor källa till både information om handikappet men även för att möta andra människor som har liknande erfarenheter och för att få stöd i sin situation. Jag ville inte vara utan det.... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif När det gäller trädgård så finns det inget bättre sätt att få njuta av det man gillar mest än nätet, särskilt när man bor i ödebygd som jag...*blinkar retsamt till kerstin som bor strax bortanför mig....* biggrin.gif tongue.gif
torvan
Barnskötare sen 30 år, största delen på fritidshem men 12 år var jag dagbarnvårdare när barnen var små. Kommer att bli tillfälligt sjukpensionerad efter en cykelolycka med whiplash och skallskada som följd. Efter olyckan hade jag turen att få en "trädgårdsknäpp" från en dag till en annan. Utan den hade jag nog blivit riktigt knäpp men det intresset har räddat mig från att deppa ihop. Klarar inte att vara ute "i vimlet" längre stunder för min hjärna har inget "filter", utan alla intryck och ljud och ljus går rakt in och jag blir snabbt så fruktansvärt trött. Syrebrist i hjärnan kallar jag det för, braincrash är ett annat namn. Sen blir det inte bättre av att jag är förvirrad och glömsk och det hoppar grodor ur munnen på mig, så jag känner mig inte så social längre. Därför är jag ute och "luktar på blommorna" hela dagen som tjuren Ferdinand. Trädgårdsarbete är den bästa terapin för mig. Kroppen får röra på sig så jag får mindre värk och förhoppningsvis lite muskler. Kreativiteten som alltid varit min drivkraft arbetas sakta upp igen, den försvann till stor del efter olyckan och jag kände mig "lätt lobotomerad". Sen mår man ju så himla gott att vara ute och jag har äntligen fått ro att njuta av dom små sakerna i livet. wub.gif

Sen kommer det roliga laugh.gif jag kommer inte att kunna gå tillbaka till mitt gamla jobb när jag blir bättre. Men nu får jag chansen att börja om och det ska bli kul! Jag är en sån som halkade in på ett bananskal i mitt yrke och egentligen aldrig vetat vad jag ska bli när jag blir stor... så nu har jag fått en ny chans, för tillbaka i arbetslivet ska jag! rolleyes.gif torvan

Jo, jag är så himla tacksam att bo i Sverige och att jag och ni alla betalar skatt! Annars hade jag inte haft råd att ha en trädgård att vara i... laugh.gif
Cal
Logistik på ett kul företag, Cross Sportswear rolleyes.gif
ah56
Arbetssökande ekonom. Blev uppsagd pga arbetsbrist ?? i juni. Trodde att jag lätt skulle få nytt arbete. Har sökt över 50 jobb, varit på en del intervjuer men inte fått napp ännu. Vi verkar vara ungefär 200 personer som konkurrerar om samma jobb i regionen.
Intressen i övrigt är min lilla kolonilott och lite sömnad, pyssel och knåp.
Jag har lagt in lite bilder i mitt album på en del som jag knåpat ihop.
Pyssel o knåp
cala98
CITAT (ah56 @ 15-12-2004, 15:42)

Jättefina saker du gjort! Har du haft nån utställning nån gång?
amaira
CITAT (ah56 @ 15-12-2004, 15:42)

Så helt fantastiskt himla FINT wub.gif !!

Och så oerhört intressant att få lära känna er alla såhär wub.gif .
ah56
CITAT (cala98 @ 15-12-2004, 16:09)
Jättefina saker du gjort! Har du haft nån utställning nån gång?

Tack för berömmet. Nej utställning har jag inte ens funderat på. Jag har precis börjat med applikationer och quilt. Har sytt en del kläder innan men bara till husbehov.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon