Full version: Flirt
Sidor: 1, 2, 3, 4
Caprice
Amaira;
Om du är sambo / gift tycker du det är helt ok att din sambo flirtar, alltså....?

På ett helt "oskyldigt" sätt, såklart...?

Caprice
amaira
Flirt? Nej!

Trevlig, uppmärksam, artig? Ja.
Snäll och hjälpsam? Ja.

Men egentligen har jag inte funderat på det tongue.gif, för en annan viktig egenskap för mig, är STIL, och det har han wub.gif wub.gif ,
utan att för den skull vara det minsta "tråkig" på något vis.

Vi har faktiskt mycket roligt ihop, och mycket skratt - liksom allvar.
Och förmågan att kunna prata om allt. Något som jag faktiskt tror är ganska ovanligt...

I alla fall har det varit det för mig, i och med att jag är så " annorlunda" än "vanligt folk".

Och Sommartorparn:
CITAT
Men var och en må bli salig med sin förståelse.

Ja, precis! wub.gif Liksom var och en har rätten att framföra sin egen tolkning.

Kramisar från amaira wub.gif .
kerstin z5-6
Det verkar som om Jag , och Sommartorpan har flirtat på samma ställe smile.gif
I samma kultur . Den man som var allra bäst på detta ,var om jag minns en 86 år gammal fiskare med tre tänder kvar smile.gif
En gentleman och chamör av guds nåde
Låt mej gissa på sydligare delen av europa torpan laugh.gif
Vi verkar i alla fall ha samma syn på saken .

Jag kan omöjligt lägga in så mycket luteranskt allvar i begreppet . spm sagt.
Och svartsjuka -då skulle jag gå direkt !
fast nu har jag samma gube sen mer än 20 år .. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif .
Caprice
Amaira,

du menar att om du har fått höra att din sambo sagt till en tjej på jobbet att han tycker hon har snygga ben, och att du dessutom vet att de har käkat lunch ihop någongång, så tycker du det är trevligt att han bryr sej om henne....?

Och den stackars tjejen har ju precis skilt sej, så han har ju bara gjort det för att vara trevlig och artig...

Du vet dessutom att hon är skitsnygg.... smile.gif

VEM är det som ska bedöma om han bara varit snäll o hjälpsam...

Han har en version, du har kanske en annan... wink.gif

Om du flamsar runt med en gammal kompis, så ska väl han få hjälpa en tjej som har det svårt på jobbet, eller....?

Caprice
amaira
CITAT (Caprice @ 15-12-2004, 14:19)
Amaira,

du menar att om du har fått höra att din sambo sagt till en tjej på jobbet att han tycker hon har snygga ben, och att du dessutom vet att de har käkat lunch ihop någongång, så tycker du det är trevligt att han bryr sej om henne....?

Och den stackars tjejen har ju precis skilt sej, så han har ju bara gjort det för att vara trevlig och artig...

Du vet dessutom att hon är skitsnygg.... smile.gif

VEM är det som ska bedöma om han bara varit snäll o hjälpsam...

Han har en version, du har kanske en annan... wink.gif

Om du flamsar runt med en gammal kompis, så ska väl han få hjälpa en tjej som har det svårt på jobbet, eller....?

Caprice

??

Förlåt, nu hänger jag inte med.

Jag förstår helt enkelt inte vändningen.

Tror att vi tolkar ordet olika.

Kerstin:
CITAT
Den man som var allra bäst på detta ,var om jag minns en 86 år gammal fiskare med tre tänder kvar  
wub.gif wub.gif
Tycker jag låter UNDERBART wub.gif ... underbart ... oskyldigt...

biggrin.gif /amaira.
Caprice
Amaira,
återigen, vad tycker du om situationen som jag beskrev...?

Är det helt ok enligt dej...?

Din sambo ville ju bara vara trevlig mot tjejen på jobbet...

Han har ju inte bjudit ut henne, eller så...

Caprice
Sommartorparn
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-12-2004, 14:16)
Den man som var allra bäst på detta ,var om jag minns en 86 år gammal fiskare med tre tänder kvar smile.gif
Låt mej gissa på sydligare delen av europa torpan laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Bra exempel!

(inte Europa utan ännu längre söderut - sak samma..... )

Kanske vi svenskar har svårt att hantera budskap som INTE ska tolkas bokstavligt. I Sverige hade väl denne farbror blivit kallad "ful gubbe".
biggrin.gif
Sommartorparn
CITAT (Caprice @ 15-12-2004, 14:35)
Amaira,

Caprice

Nu talar du väl till fel person ?????
wacko.gif

Kolla vem som började den här tråden.
Caprice
Sommartorparn,
nej, jag vet att det är neetave som skapat tråden...
men enligt Amaira är det ok att vara artig, trevlig, hjälpsam mm...

Undrar bara var gränsen går, och VEM som ska avgöra vad som är just vad... Den som "gör" det, eller ens partner...?

Det är ABSOLUT inget påhopp på Amaira, jag gillar henne skarpt... wub.gif

Men jag tror att det är svårt att avgöra just var gränsen går...

Om det är en gammal farbror som är en charmör så är det ok...

Men om det är någon i ens egen ålder, då...?

Jag är helt övertygad om att om ett förhållande ska funka friktionsfritt och utan missförstånd är det viktigt att partnerna har samma syn på det här vad flirt egentligen är... Och vad som är tillåtet...

Caprice
Fisan
Hallå där!
Mycket intressant diskussion på en väldigt bra nivå tycker jag! smile.gif

Jag läste en bok som hade en bra beskrivning på ämnet flirt, nämligen denna:
"...den oskyldiga cocktailflirten, där man i princip utbytte tjänster- 'jag visar dig uppskattning, så visar du mig uppskattning.' "

Visst är det trevligt att bli SEDD och att SE.

Kram på er alla i juletider!

wub.gif Fisan
Hannele
CITAT (Fisan @ 15-12-2004, 15:55)
"...den oskyldiga cocktailflirten, där man i princip utbytte tjänster- 'jag visar dig uppskattning, så visar du mig uppskattning.' "

unsure.gif Är det flirt?
Måste det vara någon av motsatt kön man visar uppskattning till?
netaave
Hallå där!
Mycket intressant diskussion på en väldigt bra nivå tycker jag! smile.gif

Visst är det trevligt att bli SEDD och att SE.

Kram på er alla i juletider!

wub.gif Fisan

Ja du och många andra har en sund inställning till det här, men när man läser en del andra inlägg blir man mörkrädd. Många likställer flirt med otrohet, men då har man nog inte klart för sig vad det handlar om.

Många verkar haka upp sig på att jag känner lite mer än kompisskap för den här killen, men herregud vi har ju varit tillsammans en gång i världen, det är väl klart att jag känner så då. Vi var inte på något sätt ovänner när vi bröt och har fortsatt att träffats med våra nya respektive.
Den här killen får mig att må bra genom den vänskap vi utvecklat från vårt tidigare förhållande, vi har ett slags samförstånd jag inte har med andra kompisar, men så är det ju med min man också naturligtvis men på ett helt annat sätt.
Att vi kan flirta som vi gör är ju för att vi känner varandra och är trygga i det, vi vet vad det handlar om och har kul helt enkelt.

Vad gäller min man och jag så är vi rätt lika och har samma inställning som tur är. Otrohet är däremot helt uteslutet.

Varför jag gjorde frågeställningen här är att jag är så less på missunnsamheten från vissa andra som är ute och dansar till dom lika ofta som vi. Varför folk drar förhastade slutsatser utan att veta hur det är, kunde väl inte drömma om att det skulle bli likadant här.
Caprice
netaave,
om det känns ok både för dej själv och din sambo, då är det väl helt ok...?

Det som jag menar, och säkert många andra här med mej menar, är helt enkelt VARFÖR...?

Det är ju bara du och den gamla kompisen som vet vad som finns i luften mellan er två..
Och är det så att oavsett vad som händer och under vilka omständigheter, typ om ni har druckit eller likn, så skulle ni aldrig hamna i samma säng, så kvarstår ändå frågan VARFÖR iaf för mej...

Skulle jag känna det behovet skulle jag flytta ifrån min sambo och leva glada singeldagar igen... Då skulle jag kunna dejta tio olika killar samtidigt... ! Och dessutom flirta hejvilt...

Att visa uppskattning är alltid trevligt, men det kan jag visa till någon annan tjej oxå, typ kommentera frisyr, kläder eller liknande... Och jag är inte dragen åt det hållet... smile.gif

Tycker själv tråden är kul, därför lägger jag mej i så mycket... biggrin.gif
Det är intressant att se och höra vad andra människor har för inställning till frågan...

Hoppas ingen tar illa vid sig pga olika åsikter...?

Vi ska ju självklart respektera varandras åsikter, även om vi inte delar dem...

Caprice
Fenja
CITAT (Caprice @ 15-12-2004, 16:38)
Det som jag menar, och säkert många andra här med mej menar, är helt enkelt VARFÖR...?

Det är ju bara du och den gamla kompisen som vet vad som finns i luften mellan er två..
Och är det så att oavsett vad som händer och under vilka omständigheter, typ om ni har druckit eller likn, så skulle ni aldrig hamna i samma säng, så kvarstår ändå frågan VARFÖR iaf för mej...

Mmmmm, precis så ja! Men det är väl bara envar som kan svara på varför man har behov av att visa upp för andra att man är populär och kan flörta när man är ute med sin partner...
Mvh
Fenja
netaave
Varför, ja men det är väl uppenbart att vi fortfarande gillar varann, men på "rätt sätt", jag är aldrig onykter när vi är ute och dansar så det kan inte bli nån nostalgisk fyllegrej. Knappast om jag vore påverkad heller, det är redan avklarat.
Obs också att vi faktiskt umgås tillsammans med våra respektive, och träffas vi alla 4, har vi samma jargong. Mina tjejer gillar också dom båda väldigt mycket.
Sommartorparn

Jag undrar mest VARFÖR hon över huvudtaget hon har lagt ut frågan här på forumet.
huh.gif

Eftersom de närmast inblandade tydligen är överens om vad som gäller, vad spelar det då för roll vad andra tycker och tänker?
unsure.gif
Fenja
CITAT (Sommartorparn @ 15-12-2004, 17:40)

Jag undrar mest VARFÖR hon över huvudtaget hon har lagt ut frågan här på forumet.
huh.gif

Eftersom de närmast inblandade tydligen är överens om vad som gäller, vad spelar det då för roll vad andra tycker och tänker?
unsure.gif

*nickar* Det kanske handlar om just uppmärksamheten...
Mvh
Fenja
amaira
CITAT (Caprice @ 15-12-2004, 14:35)
Amaira,

Caprice

Hoppas du förlåter hjärnsläppet, Caprice sleep.gif , så svårförståelig är inte din fråga. (och jag tog det inte som påhopp, det var bara skallen som tog slut tongue.gif )

Svar: Nej! Det är inte okej! Klart slut.

Om frågan är vem som ska avgöra vad som är okej, så är svaret i mina ögon LÄTT.

Den som är KRÄNKT har ALLTID rätten att bli tagen på allvar!! Oavsett vad som har kränkt. Situationen kan aldrig lösas på annat vis.

Om den ena blir kränkt, och den andre avgör att det inte spelar någon roll - så är den andre hänsynslös mot sin partner, och hänsynslöshet hör inte hemma i en relation med min definition av relation-av-värde.

Sedan vill jag skriva under på dessa av Caprices ord:
CITAT
Tycker själv tråden är kul, därför lägger jag mej i så mycket...  
Det är intressant att se och höra vad andra människor har för inställning till frågan...

Hoppas ingen tar illa vid sig pga olika åsikter...?

Vi ska ju självklart respektera varandras åsikter, även om vi inte delar dem...

Och netaave, TACK för din tråd!!! Och din fråga!
Eftersom det här inte verkar vara något problem för någon av er - så, ja, då ÄR det ju inte det!

Sedan, vad "folk" ibland ska roa sig med att skvallra och jävlas och skicka hotbrev och sånt - ja, jag kan bara säga en sak om det: En del människor ÄR faktiskt inte kloka! Så är det bara.

Kan inte tänka mig annat än att det handlar om högst ett par eller kanske tre personer, gör det? Kanske är det bara en... I alla fall en drivande...

Det är svårt att låta bli att bli arg eller ta illa upp eller i alla fall bli uppretad - men en sådan uppmärksamhet är de inte värda. *står på din sida*

Sedan, i den allmänna diskussionen, så ger jag enbart min åsikt, min bara. Det är inte någon "sanning" som jag försöker driva igenom.
Någon allmängiltig sanning har jag inte, jag har bara min egen sanning. Och det räcker för mig.

Däremot är jag faktiskt oerhört intresserad av även era åsikter!

wub.gif /amaira.
Copycat
Hejsan ! Varför??? Ja, just det, varför? Varför lägga ut frågan här? Varför flirta när man har ett tryggt och fast förhållande? Inget förhållande är så starkt att det är helt säkert att ingen blir sårad av en "oskyldig" flirt. var går gränsen för "oskyldig? VEM bestämmer att den skall klassas som "oskyldig"? Att låta andra flirta med sig är en sak, men att flirta med andra en helt annan. Din nuvarande kärlek kanske inte vill förstöra er vänskap genom att tala om var gränsen går eller när han känner sig sårad av dina flirtningar med ditt ex. Man vet vad man har, men vet aldrig vad man får. Om du älskar din nya kärlek så håll fast vid honom då, låt det inte finnas en anledning till tvivel i honom. Ett förhållande är värt mycket mera än så, mer än bara en flirt. unsure.gif Jaha, tråkmånsen har talat, ursäkta en äkta glädjedödare, men frågan är ställd och jag besvarade ur min synvinkel. Inget ont menat. wub.gif
amaira
CITAT (netaave @ 13-12-2004, 18:37)
Vi känner ju den här killen i orkestern väl båda två liksom vi känner hans sambo.
Ingen av oss "inblandade" bryr oss.

De som snackar skit, skriver anonyma hotbrev m.m. det har gått för långt på den kanten. Jag är så himla förvånad över att det är så tabu, att det finns "s.k. groupies" till den här orkestern som på allvar lägger sig i och till och med kontaktar hans sambo och snacker om oss.

Här är svaret på "Varför" så som jag har förstått det.

wub.gif /amaira.
birgitek
Om man lever i bra förhållande som bygger på kärlek, tillit, attraktion och ömsesidig respekt, kan jag helt enkelt inte förstå att FLIRT kan vara ett hot.
FLIRTt är ju en spännande lek som gör livet lite roligare, inget annat. Tycker det helt Ok om min man tycker att en annan kvinna har snygga ben, vi vet ju var vi har varandra och litar på varandra, och det skulle aldrig falla mej in att ha synpunkter när min man äter lunch med en annan kvinna. Skulle inte heller tycka det var OK om min man hade synpunkter på vem jag äter lunch med..
Hannele
CITAT (birgitek @ 15-12-2004, 21:44)
Tycker det helt Ok om min man tycker att en annan kvinna har snygga ben

Jag vill inte att mina manliga lunchvänner talar om för mej att jag har snygga ben. wacko.gif
*Felix matte*
CITAT (birgitek @ 15-12-2004, 21:44)
Om man lever i bra förhållande som bygger på kärlek, tillit, attraktion och ömsesidig respekt, kan jag helt enkelt inte förstå att FLIRT kan vara ett hot.
FLIRTt är ju en spännande lek som gör livet lite roligare,  inget annat. Tycker det helt Ok om min man tycker att en annan kvinna har snygga ben, vi vet ju var vi har varandra och litar på varandra, och det skulle aldrig falla mej in att ha synpunkter när min man äter lunch med en annan kvinna. Skulle inte heller tycka det var OK om min man hade synpunkter på vem jag äter lunch med..

Att tycka att en kvinna har snygga ben är väl ändå inte att flirta ohmy.gif
Jag kan öppet säga att jag tycker en man är snygg och charmig...
likaså kan min man (vi firar snart 40 årig bröllopsdag) säga samma sak om kvinnor.
Men... att börja flirta... Näää!!!!
Jag skulle känna mig så sårad och kränkt om min man började flirta med andra kvinnor och samma skulle han känna om jag gjorde det.

Hela denna tråd är lite kluven. I starten frågas om det är OK att flirta
" Om man ex.vis träffar en gammal kärlek, känner lite mer än bara kompisskap, men ändå inte vill bryta det man har, kan man inte få flirta lite då?"
Sedan påstås att bägge parter... eller alla fyra... är överens om att det är OK. ohmy.gif ohmy.gif
Varför då ställa fråga????
"men ändå inte vill bryta det man har,".. där har jag fastnat.. det säger mig att man eg. vill ut men stannar av bekvämlighet
för hade det handlat om kärlek då säger man inte så.

Säger som amaira... detta är vad jag tycker i frågan.
Andra kan ha helt motsatt åsikt och det respekterar jag.
Fialotta
Delar Agnetas åsikt......fattar inte
varför man ska flirta med kompisar...dom är ju kompisar o inget annat.
netaave
Herre gud! *skakar på huvet*
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 15-12-2004, 22:56)
Herre gud! *skakar på huvet*

Förlåt! ... men kan du förklara vad du "skakar på huvet" åt unsure.gif
Caprice
Netaave,
det är väl inget att skaka på huvudet åt...?
Alla har rätt till sin uppfattning...

Du tycker att det är jättefånigt att inte få flörta lite, medans andra ( de flesta ) inte tycker det...

Du ställde en fråga, och har fått massor av svar...

Caprice
Fenja
CITAT (netaave @ 15-12-2004, 16:14)
Varför jag gjorde frågeställningen här är att jag är så less på missunnsamheten från vissa andra som är ute och dansar till dom lika ofta som vi. Varför folk drar förhastade slutsatser utan att veta hur det är, kunde väl inte drömma om att det skulle bli likadant här.

Istället för att skaka på huvudet netaave, kanske du skulle ta omgivningens reaktioner på lite större allvar och göra halt precis just här och fundera en lång stund över varför det blev likadant här...
Jag tror inte att någon dragit några förhastade slutsatser, det ser helt enkelt osmakligt ut när en vuxen kvinna i sällskap med sin man flörtar med andra. (Eller vice versa givetvis!)
Mvh
Fenja
amaira
Instämmer med Fenja. Och Felix matte. Och Caprice och Maudan. Och många fler.

Och ska jag var ärlig så dyker frågan fortfarande upp inom mig,
varför du netaave tycker det är okej att ge ett ex "credit" men aldrig i livet din man??
Jag förstår helt enkelt inte, bara så, förstår inte.
Men det behöver jag ju inte göra heller, jag är ju inte ni, huvudsaken är att NI är helt överrens - i maggropen - att detta är helt okej för alla inblandade.

Ni har rätten att leva era egna liv på era egna vis, så länge det inte skadar eller kränker någon av er.

Att sedan en utomstående får nojan och börjar skriva hotbrev, är ju en annan sak. "Vanligt" folk gör inte så! Och det har heller inte förekommit här, har det?
Eller ... Menar du detta på fullt allvar netaave?
CITAT
kunde väl inte drömma om att det skulle bli likadant här.
Här försegår en ärlig diskussion, där "folk" ger sin egen uppfattning om flirt - precis som du netaave frågade efter.

Människor som skriver hotbrev och behöver använda sitt liv till att försöka styra och bråka med andra utomstående människor, ÄR "inte kloka" i ordent egentliga mening - utan värdering i "bra" eller "dåligt", bara som ett sorgligt faktum, mest sorgligt för den som "inte är klok" eftersom sådana tillstånd är mycket smärtsamma.

Men det är två olika saker, två olika diskussioner, två olika vändningar.
Vilken av dem är det du egentligen frågar efter?

Ville du bara höra vår åsikt om "flirt", rent allmänt, så har du fått höra den.

Felix matte:
CITAT
Att tycka att en kvinna har snygga ben är väl ändå inte att flirta  
likaså kan min man (vi firar snart 40 årig bröllopsdag) säga samma sak om kvinnor.
Men... att börja flirta... Näää!!!!
Jag skulle känna mig så sårad och kränkt om min man började flirta med andra kvinnor och samma skulle han känna om jag gjorde det.

Precis!!! Jag kan inte instämma mera (annat än jag jag då, inte är gift...och inte heller har fyrtio år bakom mig med min man, bara sex (ähum, det här ohmy.gif lät konstigt) )

Handlar inte "flirt" egentligen om HUR man gör det, inte VAD man gör?

Att kunna ha skoj ihop, med varandra och andra, att kunna se och bekräfta, ha kul och må bra, utan att för den skull vara "lutheranska tråkmånsar" ... var GÅR egentligen "gränsen" för definitionen av själva ordet "flirt" ...

funderar amaira...
birgitek
Kanske menar vi helt olika saker med FLIRT. För mej är det prat, skratt och skoj, med ett ett litet inslag av attraktion. Kan inte se något som helst osmakligt i det
amaira
Öppenhet, ärlighet, inga dolda hemliga avsikter, beredskap till ärlig kommunikation, vanlig mänsklig HEDER, respektfullhet, ett beteende som man kan STÅ FÖR oavsett vilka situationer som dyker upp.

En inre beslutsamhet att vara RÄDD OM sig själv, sitt förhållande och sin partner, vilja att ARBETA för att ha en bra relation och inte tro att sådant är "gratis".

Att "bry-sig-om", äkta, (även sig själv vilket är svårare än det låter och en grundförutsättning för att kunna bry sig om andra) utan egna inre hemliga syften.

Frihet från manipulation och känslomässig utpressning eller andra "styrmedel" eller syften.

Frihet från egen inre "frustration" som man ger utlopp på detta vis, oavsett orsak.

När allt detta uteslutits ... finns det egentligen någon "flirt" kvar då?

Och - viktigast av allt - är det TRÅKIGT då????????????????

När allt detta uteslutits (vilket i och för sig nog är en omöjlighet i livets alla lägen, vi är inte mer än människor) - så är vi ju snarare känslomässigt FRIA att verkligen HA roligt, och njuta av livet!!!

CITAT
prat, skratt och skoj, med ett ett litet inslag av attraktion
tycker jag också får plats, även när allt det jag skrivit uteslutits.

Det handlar nog inte så mycket om VAD man gör - sagt i ORD såhär, utan HUR man gör och vad som ligger under ytan. För sånt "känner man" även när "orden" inte kan avslöja det.

Filosoferar amaira.
kerstin z5-6
"Att "bry-sig-om", äkta, (även sig själv vilket är svårare än det låter och en grundförutsättning för att kunna bry sig om andra) utan egna inre hemliga syften.

Frihet från manipulation och känslomässig utpressning eller andra "styrmedel" eller syften.

Frihet från egen inre "frustration" som man ger utlopp på detta vis, oavsett orsak."

Tror du att detta är möjligt ? ens önskvärt ?Kan uppnås? Bör vara strävansmål??

Kan en enda person uppfylla alla dina behov ?

De hemliga syften man ev har -/ hur styr man sitt undermedvetna ?
Går det ? Finns det kanske inte något som heter så ?
Vad driver oss vidare , får oss upp ur sängen , är frustrationer bara till skada eller kan de vara nyttiga ?

huh.gif

mer frågor :)inga svar

Fortfarande tycker jag :
prat, skratt och skoj, med ett ett litet inslag av attraktion,

Instämmer med Birgit.

smile.gif
Hannele
CITAT (Felix matte @ 15-12-2004, 22:06)
Att tycka att en kvinna har snygga ben är väl ändå inte att flirta ohmy.gif

Jag säger till mina väninnor, att de är snygga i håret eller har fin tröja.
Jag säger bara till en man, att han har snygga ben. wub.gif
mulle
För mig är flirt ett språk.
Då jag tar initiativet till flirt säger jag egentligen: "Du är en attraktiv man".
Då en sympatisk man flirtar med mig flirtar jag tillbaka med budskapet "Tack, det är ju trevligt att du tycker det. Du är inte så dum, du heller..."
Då en motbjudande man flirtar med mig låtsas jag inte se det.

Fullständigt ofarligt men skoj!

Mulle
Fisan
Hannele, som svar på din fråga om det måste vara till det motsatta könet som man visar sin uppskattning; svar NEJ!!!! Boken ifråga som jag citerade ur handlar om (i stora drag) en tjej som lever heterosexuellt, som träffar o bli kär i en annan tjej. Men även i platoniska tjejförhållanden och mansförhållanden är det viktigt att man visar sin uppskattning. What´s friends for??
Kramar Fisan
Hannele
CITAT (Fisan @ 16-12-2004, 09:46)
Hannele, som svar på din fråga om det  måste vara till det motsatta könet som man visar sin uppskattning; svar NEJ!!!!

Den frågan har jag väl inte ställt?
Jag visar uppskattning för mina vänner, mina barn, mina arbetskamrater.
Men min chef ska låta bli att berömma mina ben!
amaira
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-12-2004, 09:27)

De hemliga syften man ev har -/ hur styr man sitt undermedvetna ?
Går det ? Finns det kanske inte något som heter så ?
Vad driver oss vidare , får oss upp ur sängen , är frustrationer bara till skada eller kan de  vara nyttiga ?

huh.gif

mer frågor :)inga svar

Många bra frågor Kerstin! smile.gif wub.gif

Gillar bra frågor!

Om jag tror det är möjligt ... Hmmm, nej.
Önskvärt? Kan inte svara.
Kan uppnås? Är samma fråga som "är det möjligt?".
Bör vara strävansmål. Kan inte svara.

Bör vara diskussionsvärt? Ja, det tror jag på. tongue.gif

Jag tror inte på att en enda person kan uppfylla alla mina behov. Inte ens att det någonsin är eller varit "meningen".

"Styra sitt undermedvetna" tror jag inte en sekund på! Det är ju tvärtom det är.
Men jag TROR PÅ självkännedom, som ett bra livsverktyg. (i den mån det är möjligt)

Jag tror på ... det goda (för en själv) att söka balansen (även om den aldrig kan uppnås i alla lägen) mellan acceptans och förändring.

Jag tror på INSIKT, i den mån det är möjligt, som ett verktyg för människor att VÄLJA "godhet" istället för "ondska".
Inte bara i bemärkelsen "utagera" eller inte, utan som ett inre lugn.

Jag "tror på" att "Ett offer är en bödel och en bödel är ett offer".
Jag tror på "Att ta ansvar över sig själv".
Jag TROR PÅ det goda i att möta sina egna känslor.

Jag "tror" väldigt mycket, jag har en hel egen underliggande tros- och världsbild, och den fungerar för MIG, för den har gett mig själv stora doser av både lycka och känslomässig frihet. Till slut.

Jag har bra många egna erfarenheter med mig i bagaget, som jag klarat av att vända till något gott. wub.gif

Med all rätt är jag stolt över det sleep.gif wub.gif wub.gif biggrin.gif .

Självklart är både frustrationer och ilska och vrede och ALLA känslor "drivkrafter", det är ju känslorna som får oss att agera över huvud taget, att bry oss, att kunna vara sociala, att känna empati, att skydda oss, att bedöma situationer, osv, osv.

Inget av det jag skriver, menar jag som "bra" eller "dåligt", snarare som "livsfaktum, som jag uppfattar det". Det är så många saker som "bara ÄR".

Det är bättre att veta om dem, och se dem - anser jag - (i den mån det är möjligt!!!) eftersom det då ger oss möjligheter att själva avgöra vad vi kan göra med det, OM vi nu kan det, och om vi inte kan, försöka lära oss acceptera.

Men nu tror jag bestämt att jag börjar bli lite väl "djup" rolleyes.gif .

wub.gif /amaira.
Ullet
Att visa andra människor uppskattning, oavsett kön, ser jag inte som flirt, flirt har en attraktionsfaktor som i mina ögon har en sexuell underton, så nej, jag skulle inte uppskatta om min man flirtade med andra och jag flirtar inte med andra heller.

I o m min makes arbete så representerar vi en del, har människor på middag, reser bort i arbetet m.m och jag lägger mig alltid vinn om att vara trevlig, sällskaplig, uppmärksam etc på dom som vi representerar inför men jag flirtar inte. När vi är ute på lokal flirtar jag inte heller, finns ingen anledning, finns ingen annan än min man som får mig att gå igång wub.gif wub.gif men jag försöker vara trevlig och glad till alla jag möter, oavsett kön.

Jag får uppskattning för min person, som en glad och trevlig prick men flirtig tror jag inte man ser mig som. Jag behöver inte sexuell bekräftelse eller "spänning" genom att få andra män att uppskatta min kropp, mina fysiska företräden, mitt hår, mina ögon osv, det räcker alldeles utmärkt med att dom tycker jag är trevlig och intelligent, mer vill jag inte ha, får jag mer är det oönskad uppmärksamhet. Hellre bli sedd som personlighet än som kropp eller sexuell varelse, jag är så nöjd med det jag har och jag ser inte andra män som potentiella sexobjekt heller, så därför med min definition av flirt så flirtar jag inte annat än med såna som jag faktiskt är intresserade av och jag är inte intresserad av någon annan än min man. rolleyes.gif tongue.gif smile.gif
amaira
CITAT (Ullet @ 16-12-2004, 10:41)
Att visa andra människor uppskattning, oavsett kön, ser jag inte som flirt, flirt har en attraktionsfaktor som i mina ögon har en sexuell underton, så nej, jag skulle inte uppskatta om min man flirtade med andra och jag flirtar inte med andra heller.

I o m min makes arbete så representerar vi en del, har människor på middag, reser bort i arbetet m.m och jag lägger mig alltid vinn om att vara trevlig, sällskaplig, uppmärksam etc på dom som vi representerar inför men jag flirtar inte. När vi är ute på lokal flirtar jag inte heller, finns ingen anledning, finns ingen annan än min man som får mig att gå igång  :wub:  :wub: men jag försöker vara trevlig och glad till alla jag möter, oavsett kön.

Jag får uppskattning för min person, som en glad och trevlig prick men flirtig tror jag inte man ser mig som. Jag behöver inte sexuell bekräftelse eller "spänning" genom att få andra män att uppskatta min kropp, mina fysiska företräden, mitt hår, mina ögon osv, det räcker alldeles utmärkt med att dom tycker jag är trevlig och intelligent, mer vill jag inte ha, får jag mer är det oönskad uppmärksamhet. Hellre bli sedd som personlighet än som kropp eller sexuell varelse, jag är så nöjd med det jag har och jag ser inte andra män som potentiella sexobjekt heller, så därför med min definition av flirt så flirtar jag inte annat än med såna som jag faktiskt är intresserade av och jag är inte intresserad av någon annan än min man.  :rolleyes:  :P  :)

wub.gif
Det där skriver jag under på.

Och du som skriver detta, har en stor lugn portion självförtroende, och mognad, som är bra mycket mer inspirerande och "trevligt" att möta och bli bemött i, än "flirt" wub.gif

/amaira.
Mia, zon 3
Vi menar nog (som birgitek sade) olika med själva ordet "flirt".....
Jag tycker inte det är OK att flirta när man har ett förhållande (såvida man inte flirtar med den man har förhållande med, för DÅ är det krydda osv.)
Men å andra sidan är det VÄLDIGT svårt att ha en väldigt nära kompis av motsatt kön utan att det blir förhastade slutsatser osv av det. Jag tolkar det som, netaave, att det inte alls verkar som om du känner "mer än kompisskap" med den här mannen, utan helt enkelt känner DJUP VÄNSKAP. Så länge du OCH ALLA BERÖRDA vet detta är det ju inga bekymmer.
Jag hade en sådan väldigt nära vänskap med en kille i skolan, det var ALDRIG något annat, men alla runt omkring verkade utgå från det. Både han och jag hade förhållanden med andra, och det var (oftast) inga bekymmer, men utomstå5ende hade svårt att inte lägga sig i. Min syster har upplevt samma sak med en killkompis, men med en annan får hon ha samma kompisrelation med utan att någon säger något. Han är nämligen gay, och då är det tydligen "tillåtet".....
Tycker det är samma syndrom som får folk att gotta sig åt såpor på TV - vill man inte ta itu med sina egna fel och brister kan man alltid påpeka andras...
Titta - nu fick jag med en moralkaka på slutet, hurra! smile.gif
birgitek
Betr. attraktion, kan någon, åtminstone bland oss som lever i långvariga relationer, ärligt säga att vi aldrig kännt oss attraherade av någon annan än vår partner?
En bra relation bygger ju på så mycket mera än attraktion, även om det måste finnas med, t.ex tillit, förtoende, gemensamma värderingar, respekt, vänskap, gemensamma minnen och framtidsmål, att vilja varandras bästa, att dela ansvaret för det gemensamma livet, men även att kunna ge varandra stor frihet.
Vad attraktion är har jag svårt att definiera, det har för mej inget med utseende att göra, men ibland tänds en gnista och det är en härlig känsla. Kanske är det det som kallas FLIRT, och det tycker jag att man kan unna sej att ta vara på.
amaira
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-12-2004, 09:27)

Tror du Kerstin, att jag med detta syftadr till vad den ANDRE ska göra och inte göra, för att jag ska vara "nöjd"?
biggrin.gif
Det menar jag inte. En av mina livsparoller är att man inte kan förändra andra människor, bara sig själv - och jag har inte (medvetna tongue.gif ) "förväntingar" på andra människor att vara s.k. "perfekta". Jag föredrar ändå mänsklighet, annars har jag nog inget bland människor att göra... huh.gif wink.gif (lite stelbent uttryckt).

CITAT
Betr. attraktion, kan någon, åtminstone bland oss som lever i långvariga relationer, ärligt säga att vi aldrig kännt oss attraherade av någon annan än vår partner?

Det händer, till och från wub.gif , och jag vet inte vad det är för fel med det?

Än en gång, det är väl en mognadsfråga, hur vi handskas med våra känslor, vilka val vi gör, hur vi prioriterar och vad som är VIKTIGT för oss.

Världen är ganska full av attraktiva män, och det tycker jag om wub.gif

För mig känns det viktigast att satsa på en bra relation till den MYCKET attraktiva man som jag VALT att vilja leva med.

Och så lägger jag till allt det som jag redan skrivit wub.gif .

Kramisar från amaira.
Fisan
CITAT (Hannele @ 15-12-2004, 16:13)

unsure.gif Är det flirt?
Måste det vara någon av motsatt kön man visar uppskattning till?
[QUOTE]

Vad missförstod jag?
Fisan
Fisan
Är tydligen inte så bra på det här med att citera andra inlägg! smile.gif
Fisan
birgitek
Jag är helt inne på ditt spår Amaira, jag har också valt att satsa på den attraktive man som jag lever med sen mer än 30 år tillbaka. Det som en gång började som ren attraktion har genom åren vuxit till något mycke större och fylls på hela tiden.
Precis som du tycker jag världen är full av attraktiva män, och jag njuter när det ibland gnistrar till, men låter det aldrig gå längre än till just FLIRT
Copycat
Hejsan ! jag tycker att det är skillnad på attraktion och flirten ändå.
En attaktion finns ju om man ser en yttre eller inre tilldragande egenskap hos en annan person, oavsett kön.
En flirt har en underliggande sexuell anspelning, där ena eller båda parter känner en tilldragning till den andre.
Om man som levande i ett stadigt och tryggt förhållande låter flirten då ha sin gång, och tycker att det är ok att flirta tillbaka, då är det gränsfall på otrohet.
Man är ju då rent mentalt otrogen. Att däremot, som jag tidigare sagt, tillåta att någon flirtar med sig är en helt annan sak. Det kan kännas bra att veta att det finns andra som uppskattar en också, men att ge tillbaka till den som flirtar, det är att ha passerat gränsen.
Sen är det ju som så att det är var och en själv som sätter sin egen gräns.
Min gräns går vid att tillåta en flirt från andra, men hålla mig själv till min egen man, det kan krydda ett förhållande det också.
man behöver inte vara ute och flirta med andra för att krydda något man har. Och skulle det behövas så är det ändå något fel i det förhållandet man redan har. Det kanske är dags att byta partner om det ska behövas så mycket krydda att man vill riskera att såra sin partner. unsure.gif
Fenja
Per definition enligt Nationalencyklopedien:

flirt el. flört [flört´] subst. ~en
ORDLED: flirt-en, flört-en
• beteende som avser att, på ett finare sätt, väcka erotiskt intresse genom ögonkontakt, konversation m.m. {ekurtis, äventyr 1}: sommarflirt; en oskyldig ~ ledde till skandal i societeten
BET.NYANSER: a) om flirtig person el. person som är föremål för uppvaktning: där kommer hans senaste ~ b) överfört om inställsamt beteende e.d. [särsk. pol.]: NN:s ~ med kommunismen
KONSTR.: (ngns) ~ (med ngn el. ngt), ~ (mellan ngra)
Mvh
Fenja
amaira
CITAT (Fenja @ 16-12-2004, 12:52)
Per definition enligt Nationalencyklopedien:

• beteende som avser att, på ett finare sätt, väcka erotiskt intresse genom ögonkontakt, konversation m.m.

YES!

Bravo Fenja!

Där fångade du det ordagrant, så som JAG tolkar att "flirt" är, och det är något som jag inte är intresserad av! sleep.gif

Kram/amaira.
pisanggoreng
Håller med Fenja, amaira, och Nationalencyklopedien! smile.gif
Mia, zon 3
Och för att skilja ännu mer på attraktion och flirt: är jag ensam om att anse att en attraktion kan uppstå utan att man agerar på den, och utan att någon annan blir medveten om den (kanske inte ens föremålet för attraktionen....). En flirt är väl en medveten handling, som är menad att uppfattas av åtminstone en viss del av omgivningen? Plus att flirtande kan ske utan föregående attraktion; det finns ju faktiskt grymma människor som roar sig med att mobba/driva med andra genom att flirta med dem/någon de har känslor för....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon