Full version: kaffetant
Sidor: 1, 2, 3
lilla mamma
Hej kära vänner
nu ska vi diskutera kaffe.
Eftersomn jag är inom vården så är jag KAFFEBEROENDE
Nu ska jag yttra något;
Kaffet gör livet värt att leva

Tänk, även mina blommor blir vackrare av en dutt kaffe här och där, blandat med akvarievatten wink.gif
abborrmaster
jag nöjer mej med varmt kranvatten och lite snabbkaffepulver...

/Simon
Louise i Göteborg
Vad är det du vill diskutera?
Att svenskarna dricker mest(?) kaffe i världen?
Detta gäller nog inte bara vården, inom byggbranschen är vi också svårt kaffeberoende. Visste du att man till byggarbetsplatser beställer kaffe från samma leverantör som spik?
Hälsoriskerna? Kaffe ansågs förr vara fertilitetssänkande. Kardemumma lär ha motsatt effekt därav vetebulle, med kardemumma, till kaffet. En sed som lär härstamma från hovets läkare som oroade sig för kungaättens fortbestånd.
Hannele
Varmt kranvatten ska man aldrig dricka - investera i en vattenkokare!
abborrmaster
hehehe.... Vård ja.... För att inte tala om "brandbranchen" fiifan vad micket kaffe det blev när jag praoade där!
Har man tränat e det bara fika som gäller jue....

/Simon
lilla mamma
Finland dricker mest kaffe i världen. De tycker vårt mörkrostade kaffe är
rävgift

Nej, Löfbergs lila ska det va, från kalsta

rolleyes.gif

[Släng er i väggen Leksand, Färjestad vann igår ha haa]
lilla mamma
VARMT KRANVATTEN OCH PULVERKAFFE-
ÖVER MIN DÖDA KROPP
abborrmaster
...snobbar... tongue.gif koffeinet remains biggrin.gif
Ina
CITAT (abborrmaster @ 08-03-2003, 14:34)
...snobbar... tongue.gif koffeinet remains biggrin.gif

Finns det inte koffeintabletter på apoteket? Det har funnits i alla fall.... då skulle du slippa pina dig med detta vedervärdiga blask du beskriver.... wink.gif

Jag blev tvungen att börja dricka kaffe när jag började som vikarie i hemtjänsten för en massa år sedan. De gamla blev så oerhört sårade om de inte fick bjuda på kaffe att jag inte kunde säga nej. Jag kommer från en te-drickande familj och tyckte då att kaffe var nåt' av det äckligaste man kunde servera....... Nu har jag vant mig! rolleyes.gif
abborrmaster
hehe... Jag provocerade faktiskt bara...

Jag känner mer skillnad på bra och dåligt kaffe än god och äcklig öl... Även om jag föredrar beyerskt...

Koffeintabletter är förövrigt receptbelagda tror jag!

/Simon
Ralf
CITAT (Louise i Göteborg @ 08-03-2003, 11:31)
Detta gäller nog inte bara vården, inom byggbranschen är vi också svårt kaffeberoende. Visste du att man till byggarbetsplatser beställer kaffe från samma leverantör som spik?

Louise jobbar du oxå på bygge! smile.gif
Gissa om jag blir mobbad, jobbar på bygge o dricker EJ kaffe....
Ina
Aha... de gick att köpa - bara sådär - när jag var lika gammal som du är nu. Jag köpte...... wink.gif

Jag brukar ibland säga att kaffe är lika mycket en social handling som en dryck... rolleyes.gif
abborrmaster
hehe... Ush för kafe säjer jag bara iallfall...

JO koffeintabletter e ju inte så kul...

part of being drunk is drinking... Om du förstår min poäng där...

/Simon
abborrmaster
varför jag däremot sa det på engelska vet jag ej...
Berith
(Jag dricker inte kaffe jag heller...)
Samot
koffeintabletter är receptfria.
Berith
CITAT (Samot @ 08-03-2003, 19:24)

Mina favoriter är dock kaktusarna...? blink.gif
Ralf
CITAT (Berith @ 08-03-2003, 19:29)

kaktus-te kanske??
huh.gif
lilla mamma
Simon, lär dig stava till bayerskt innan du dricker det..
Länge leve Guiness, och en stark kopp kaffe
Samot
Bara min signatur smile.gif Men en kopp kaktuste dricker jag gärna laugh.gif
Berith
CITAT (Berith @ 08-03-2003, 19:29)

Nu blev ju mitt gamla inlägg lite goddagyxskaft....!! ohmy.gif
Ingrid på Västkusten
Jaha och jag som tänker försöka lägga av med kaffet jag - men det är vekrligen att vara 'anti' i Sverige att vägra kaffe.

Hälsar Ingrid fundersamt ( men maggen gillar itne kaffe)
Berith
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 09-03-2003, 15:24)
Jaha och jag som tänker försöka lägga av med kaffet jag - men det är vekrligen att vara 'anti' i Sverige att vägra kaffe.

Näähäädå Ingrid! Vi blir fler och fler som inte dricker kaffe. biggrin.gif
Folk bara tror att det är inne att dricka kaffe för att det finns olika sorter att välja på...
Ingrid på Västkusten
Åhh tack Berith! jag tycker att jag mår bättre utan ...... och har ju inte behov avv kaffe på morronen.
Dricker ört-te enbart - 'svart' te har också fått respass :-)

Hälsar ingrid
Lena N
Min favoritdryck är vanligt vatten. Det är det som är allra svårast att lyckas bli bjuden på. Man får själv smyga ut i köket och hämta för att slippa försvara sitt val av dryck. laugh.gif
Ina
De sista inläggen förstärker min tro på att kaffe är en social handling! Det verkar som att man trampar folk på tårna nåt' alldeles ofantligt om man inte vill ha kaffe.... "Vill du inte ha mitt kaffe vill du säkert inte ha med mig att göra egentligen"-stuket, på nåt' vis.... Att bjuda på kaffe är liksom samma sak som att godkänna en person och att acceptera inbjudan är att göra detsamma, godkänna den som står för inbjudan.... flummiga funderingar, kanske, men jag tror att det är så. rolleyes.gif
Hannele
En synd får jag väl ha kvar?! unsure.gif
Och lite vin för hälsan...

Men gravida och ammande ska vara mycket måttfulla
med koffein, nikotin och alkohol!
Hannele
"kaffe är en social handling!"

Tja, jag älskar att sitta ensam med gott nybryggt kaffe & skorpa
på kökstrappan, filosofera och räkna fjärilar! smile.gif
Jag dricker bara ett par koppar kaffe per dag - och har
inga problem att säga 'nej tack' i sällskap med andra.
Berith
Många gånger är det så Ina! När jag tackar nej till kaffe blir svaret ofta 'men du kan väl ta en kaka iaf! mad.gif'. Precis som om jag tackar nej till deras unika gemenskap och som bara finns bland kaffedrickarna.

Hannele, testa att sitta på trappan utan kaffe, du njuter säkert lika mycket av fjärilarna iaf! smile.gif
Ina
Kaffe i lugn och ro när man sitter för sig själv, kanske med en spinnande katt bredvid sig...... mmmmmmm rolleyes.gif

Får väl lägga till att jag är "periodare" vad det gäller kaffe, sitter gärna och räknar fjärilar även utan att dricka kaffe samtidigt!

Berith! Annan svarsvariant; "VA!! Dricker du inte KAFFE???????"
Berith
CITAT (Ina @ 09-03-2003, 16:45)

"Men herreGUD! VEM har släpat hit henne????"
Ina
CITAT (Berith @ 09-03-2003, 16:50)
CITAT (Ina @ 09-03-2003, 16:45)

"Men herreGUD! VEM har släpat hit henne????"

laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif

Att vilja ha te när man hamnat i kaffekretsar är en knepig historia... wink.gif
Ralf
En gång så fuktade jag min ytterläpp med kaffe o det gör jag aldrig om.... *ryser vid minnet* wink.gif
Louise i Göteborg
Ralf, det tyder på starkt självförtroende eller bara rejäl envishet att jobba på bygge utan att dricka kaffe.
Jag jobbar inte på ett bygge i taget utan utför olika uppdrag på olika arbetsplatser, ofta kommer jag inte mer än nån' enstaka gång till vart ställe. då är det mycket en fråga om att "inte göra sig märkvärdig", "vara kompis", "smälta in bland grabbarna" osv. Kaffe är i sanning en social handling.
Även om jag gärna dricker kaffe (även ensam) så är inte alltid den tjärliknande bryggd som serveras så lockande....Var det kanske sånt du drack den där gången?
Ralf
Louise
Det kan tyda på dumhet oxå : /
Min sambo försökte truga i mig kaffe o jag tänkte pröva. Men jag är botad nu.
Däremot så jag ett mkt ruskigt betende en morgon när vi åt mat kvart i nio. Ingen hade satt på kaffe än. Fem i nio kom platschefen in, hällde upp det gamla kalla kaffet i en mugg, drack det i ett svep i sade: fy faan vad äckligt o sedan gick han o fortsatte att arbeta. *ryser* När suget är så starkt måste kaffe vara en farlig dryck!
Louise i Göteborg
Från kvart i till fem i utan att nån' satt på kaffet - låter inte klokt biggrin.gif
Ralf
tror ingen drack kaffe i samband med maten i det gänget...
Vet ej, jag lägger aldrig märke till det.
Hannele
Kaffe är gôrgott - och jättefarligt; orsakar abstinens med illamående och huvudvärk, dödar foster och orsakar hjärtinfarkt... Och dödar mödarsniglar - för deras lilla hjärta tål inte heller koffein! wink.gif
Ralf
Hmm nu börjar det bli intressant Hannele, hur får man in det i sniglarna då???

Äntligen kan kaffe göra nytta!!!
jag har iofs inga mördarsniglar än men dom kommer nog... : (
Berith
CITAT (Ralf @ 09-03-2003, 21:54)
En gång så fuktade jag min ytterläpp med kaffe o det gör jag aldrig om....

Snälla Ralf, kan du inte förstora fotot av dej - jag skulle vilja se din ytterläpp.... wub.gif biggrin.gif ohmy.gif
Hannele
Rolf, du kan ju inte göra det - och inte jag heller; bjuda sniglarna på en skvätt gammalt överblivet kaffe i nåt litet fat. Jag är för snål - så det blir inget kaffe över! tongue.gif
Ralf
CITAT (Berith @ 09-03-2003, 22:48)
En gång så fuktade jag min ytterläpp med kaffe o det gör jag aldrig om....

Snälla Ralf, kan du inte förstora fotot av dej - jag skulle vilja se din ytterläpp.... wub.gif biggrin.gif ohmy.gif

Den ser helt normal ut....
ok detta var väl delvis ett "flum-ämne" o nu BLEV det utflippat...
abborrmaster
hrnn,,, Ytter över eller...
Jörgen
En kopp Zoegas skånerost på kvällskvisten och en giftpinne är inte dumt. Hoppas jag inte retade upp någon nu.
Ralf
CITAT (Hannele @ 09-03-2003, 22:48)
Rolf, du kan ju inte göra det - och inte jag heller; bjuda sniglarna på en skvätt gammalt överblivet kaffe i nåt litet fat. Jag är för snål - så det blir inget kaffe över! tongue.gif

Vem är Rolf???
Eva i Skåne
Mmmm, vad det är gott med en kopp TE

Kaffe smakade jag en gång när jag pryade (det hette så då) för 30 år sedan och det var vedervärdigt. Sen har jag blivit pikad i många år och i alla sammanhang, men jag står på mig......... Te ska det vara smile.gif

Det sorgliga med att dricka te är att alla icke-tedrickare som lärt sig och vill vara snälla köper hem en paket Liptons gula när jag ska komma. Jag tror att det teet har sin framgång just av att icke-tedrickarna köper det sad.gif för det är ingen hit unsure.gif . Det är i all välmening, det vet jag, men det är bara grönt te som smakar värre, tycker jag tongue.gif
Ina
Jag dricker både te och kaffe, dock inte samtidigt.... wink.gif
Om det bara finns påste och kaffe att välja på tar jag kaffe - påste är urrrrkigt! ... tycker jag....
abborrmaster
min polare drack kaffe och cola blandat i morse... beskrivningen var "man känner sej båda pigg och trött på en gång",

hmmm...
Smulan
En gång så fuktade jag min ytterläpp med kaffe o det gör jag aldrig om.... *ryser vid minnet* wink.gif

Usch då Ralf! ohmy.gif
Tur att det inte var din innerläpp! tongue.gif

Kaffe tillsamans med jättemörk schoklad är gott. Doppa schokladen i kaffet och sedan in i munnen.
Espresso och capuchino är mumsegott

lite tips på goda kaffeställen

hittar du här

// Smulan
lolo
Tur att vi alla är olika! Jag dricker endast vanligt "svartte" på morgonen och grönt te (gärna rabarber-vanilj på lösvikt) på kvällen. Efter lunch och/eller middag blir det kaffe och kanske en liten gobit biggrin.gif . Tycker bäst om Zoega´s kaffe - perkulatorbryggt. Perkulatorkaffe är dessutom mindre "farligt" än kokkaffe, antagligen därför att kaffet silas bättre när det bryggs. Kaffet bör ha en skvätt mjölk i, för magens bästa...... rolleyes.gif . Kul att läsa alla ni andras inlägg om detta!

Ann-Louise smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon