Full version: kaffetant
Sidor: 1, 2, 3
lilla mamma
Dödar foster?

Jag har burit och fött två vildar med ett jämt intag av kaffe, då skulle nog té
vara lika giftigt eftersom det har ett sörre innehåll av koffein..

trampa inte på min kaffekopp
Betty
Instämmer med lilla mamma, förutom att jag har burit och fött tre...! wub.gif
Fialotta
Går som i en dimma hela dagen
om jag inte dricker kaffe på morgonen unsure.gif
Kanske bara är inbillning, men gott är det rolleyes.gif
yla
CITAT (Betty @ 10-03-2003, 12:16)
Instämmer med lilla mamma, förutom att jag har burit och fött tre...! wub.gif

jaha ja tre små som e stora nu har även jag dragit fram ,
men från den dagen de satt laugh.gif
så kunde jag inte dricka kaffe,om jag försökte så spydde jag sad.gif ,
men samma dag som mina små hade kommit ut i världen
så va de en kopp kaffe för mej o då gick de bra
varje morgon en STOR balja kaffe
men numera så får det bli den enda koppen om dagen ...
förr så drack jag JÄMT ,,,nog e de gott
men jag dricker även the av alla de sorter
o njuter lika mycket av de
speciellt de teer jag har samlat in själv......
ett favvothe är filipendula ulmaria, mao, älgört ,,
smakar honung o e suveränt mot feber o förkylning o huvudvärk blandannat smile.gif
lilla mamma
Oldwolfie.
Tack, jag trodde att jag tillhörde en utrotningshotad art.
Posse
Det är rent kusligt att det finns så många drogberoende människor i Sverige! sad.gif
yla
CITAT (Posse @ 11-03-2003, 13:26)
Det är rent kusligt att det finns så många drogberoende människor i Sverige! sad.gif

nemen posse då
kaffe är ju en ört
o det e väl inte farligt me lite örtextract

okey jag vet vad du ska säga nu att de finns farliga o ofarliga o så nyttiga
förstås
men allt i lagoma mängder så är det nog inte så farligt
skillnaden kommer ju då man överdoserar
inget är bra i för stora doser
inte ens örtteer som om man använder dem för mycket
kan få leverskador somom man druckit alldeles för mycket alcohol
så njut av det livet ger o ta inte för mycket av det goda eftersom
det inte är bra smile.gif rolleyes.gif wub.gif

o förresten så ska vi faktiskt alla en dag dö av nånting så låt oss leva så länge o så gott vi kan,
Betty
Ja, vi är verkligen ena riktiga otäckingar!!! ohmy.gif
Men ojdå... klockan är visst kvart i kafferast!!!
Måste genast gå och sätta på en panna gift! tongue.gif
Posse
CITAT
...förresten så ska vi faktiskt alla en dag dö av nånting så låt oss leva så länge o så gott vi kan...

Lever man "gott" först när man gjort sig beroende av en drog? wacko.gif
Louise i Göteborg
Oldwolfie, kaffe är ingen ört, det är en vedartad buske alt träd.

Koffein är klassad som drog, dödlig dos ca 10g. Detta motsvarar 80-100 koppar starkt kaffe eller något mera thé.

I ett väntrum hittade jag i dag 'Kaffeboken' och tänkte på er alla (siffrorna kommer därifrån).
Ina
Visst, kaffe innehåller att beroendeframkallande gift. Hur många vet att muskotnöt innehåller hallucinogener? wink.gif
Christoffer
Muskotnöt, dillfrö, persiljafrö, saliva, malört m.m innehåller hallucinogener. Dock även fysiskt skadliga sådana. Och koffein, det är ju bara ett derivat av urinsyra kan man nog säga. Det är många saker som kan vara hallucinogena, det är doseringen som avgör.
Ina
Helt riktigt! Det är faktiskt så att t o m vanligt vatten blir skadligt om man dricker tillräckligt mycket!!
Hannele
Jag tror det krävdes 18 liter vatten för att ta livet av sej... wacko.gif
Ralf
CITAT (Ina @ 11-03-2003, 20:37)
Helt riktigt! Det är faktiskt så att t o m vanligt vatten blir skadligt om man dricker tillräckligt mycket!!

nja det är väl ej vattnet i sig men man dör av njursvikt därför att kroppen ja ni fattae väl själva!! ....
abborrmaster
humpedumm de va hon som tog extasy va o ba proppa i sej vatten?
*Felix matte*
Undrar hur många av er som såg Uppdrag Granskning
som ju i kväll handlade om vad tobak gör för skada. wink.gif

Kaffe har så vitt jag vet, inte tagit livet av ett antal tusen personer/år
som ju tobaken gör.
Som fd. rökare dricker jag mina 4-6 koppar/dag utan minsta samvetskval biggrin.gif
Te dricker jag också och (vågar jag säga det?) jag föredrar påvarianten
Earl Grey tongue.gif
Barnen däremot har en massa konstiga blandningar som mer luktar godis
än gammalt hederligt Te sad.gif
Betty
Jag trodde att jag skulle bli tvungen att sluta dricka kaffe när jag slutade röka (kaffe&cigg passar så bra ihop!). Men det går alldeles utmärkt att dricka kaffe utan cigg! Dricker ca 4 - 5 koppar om dan och det tänker jag fortsätta med!
Te dricker jag till frukost och då helst Earl Gray i lösvikt.
De här "nymodigheterna" som kaffe med chokladsmak o.s.v. förstår jag mej inte på alls! Och alla dessa kaffevarianter som jag inte ens kan uttala och än mindre stava till... Och kaffe i glas... nää, lagom stor mugg ska det va´!
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 11-03-2003, 21:47)
Och alla dessa kaffevarianter som jag inte ens kan uttala och än mindre stava till... Och kaffe i glas... nää, lagom stor mugg ska det va´!

Skönt att höra att man inte är ensam biggrin.gif
Jag har Earl Gray i både pås och lösvikt.
Nyfiken frågar - När slutade du röka?
abborrmaster
handlade bara om cigg så jag zappade!

/Simon
Hannele
För mycket koffein kan ta livet av små foster... sad.gif
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 11-03-2003, 22:18)

Här måste jag protestera å det bestämdaste! Kan du ge bevis till påståendet?
Min mor var kaffedrickerska av normala mått (med den tidens mått mätt) ett tiotal koppar/dag, hon födde tjugo barn.
Det verkar som man försöker skrämma ihjäl blivande mammor nuförtiden.
Samot
CITAT (Felix matte @ 11-03-2003, 22:24)
CITAT (Hannele @ 11-03-2003, 22:18)

Här måste jag protestera å det bestämdaste! Kan du ge bevis till påståendet?
Min mor var kaffedrickerska av normala mått (med den tidens mått mätt) ett tiotal koppar/dag, hon födde tjugo barn.
Det verkar som man försöker skrämma ihjäl blivande mammor nuförtiden.

ojojoj 20 barn! Imponerande biggrin.gif
Hannele
Läs mer om koffein och missfall.
yla
bryter i tråden men gift som gift
fick lust att skryta lite
jag slutade röka förra seklet
sisådär 1999
o de fungerar att både dricka kaffe o vin
o inte röka
men det tar ett tag innan man vant sej wub.gif
men nu tycker jag de e äckligt me rök unsure.gif
konstigt men sant ,jag trodde att de va omöjligt att
bli av me begäret
förresten så har jag slutat me socker också
okey kaffe är ingen ört men hör till växtriket iallafall
wub.gif

lev väl alla
smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 11-03-2003, 22:53)

En så liten undersökning litar jag inte på.
Det är nog som med "mjölkförbudet"
Ett tag var det ju ohälsosamt att dricka mjölk
för att i nästa andetag vara väldigt nyttigt.
Sådana undersökningar "ploppar" upp då och då
och glöms lika snabbt. Så tycker och tror jag.
Ingrid på Västkusten
Även jag har slutat att röka - det var 1995 tror jag :-) och det gick fast jag va rmkt försiktig med kaffe och krogbesök sex månader efter.- Nu tål jag ingen rök alls....det sägs ju att f d rökarna är de värsta ;-)) rökmotståndarna.
Nu har jag inte druckigt kaffe sedan i fredags förra veckan :-))

Hälsar Ingrid
Hannele
"En så liten undersökning litar jag inte på."

Flera epidemiologiska studier under mitten av 1990-talet antydde att risken att föda barn med lägre födelsevikt var större hos kvinnor med ett högt intag av koffein.

Att dricka mycket kaffe under graviditeten ökar risken för att barnet är dött vid födseln.
Åtta koppar om dagen mer än fördubblar risken jämfört med låg konsumtion, visar den första studien av sambandet mellan kaffedrickande och dödföddhet.
Studien har genomförts av danska forskare vid universitetssjukhuset och det danska epidemiologiska vetenskapscentret i Århus.
Den publiceras i det senaste numret av British Medical Journal. Slutsatsen är att risken ökar med antalet koppar.
– Det här är ytterligare en varningsklocka för koffein under graviditeten, säger professor Sven Cnattingius på Karolinska institutet till TT.
Han har tidigare lett en svensk studie om ett eventuellt samband med låg tillväxt hos fostret och missfall under den tidiga graviditeten.
Cnattingius har ännu inte tagit del av den nya studien men betraktar de danska forskarna som världsledande på området. De har tillgång till ett stort faktaunderlag efter omfattande enkätstudier.
Studier på apor har tidigare lett fram till misstankar om att kaffe kan orsaka dödföddhet.

Lägre risk
I den nya studien följdes 18 478 gravida kvinnor under åren 1989-1996. Av dessa drack 950 åtta koppar kaffe eller mer per dag.
Forskarna undersökte också om det fanns något samband mellan koffein och dödsfall under det första levnadsåret, men något sådant samband kunde inte iakttas.
Att dricka ett par-tre koppar kaffe om dagen tycks däremot vara bättre än att inte alls dricka kaffe.
När forskarna jämförde kvinnor som inte drack kaffe med dem som drack en till tre koppar fann man att antalet dödfödda barn var något mindre i gruppen som drack kaffe.
Men redan vid en konsumtion mellan fyra och sju koppar om dagen nästan fördubblades andelen dödfödda barn. Vid åtta koppar var andelen dödfödda nästan tre gånger så stor som bland de måttligaste kaffedrickarna.
*Felix matte*
I den diskussionen tror jag inte att vi kommer nånvart wink.gif
Jag har min uppfattning om sådana studier och du en annan.
om man vill så kan man ju också säga att mammografi
inte räddar kvinnoliv. Det säger ju många studier.
Jag vet att det räddar liv, har ett nära exempel.
Jag har alltid druckit kaffe och har fött 4 barn
mina barn har fler än 50 kusiner och alla deras mammor är kaffedrickare.

Ha en bra dag. Hoppas solen lyser lika vackert hos dej som häruppe i norr.
wub.gif
Gunvor Nilsson
...och ger man sej ut i trafiken så kan man bli överkörd och dödad och då kan man inte dricka kaffe för då kan man få missfall!

Det kommer så många påbud från myndigheter och statliga verk - kommer ihåg när Socialstyrelsen (var det inte det ?) påbjöd att man skulle äta 7-8 brödskivor per dag! Till vilken nytta kommer jag inte ihåg. (Tror att det var då jag började gå upp i vikt). Nu är fetma på tapeten hos våra myndigheter - vi åt nog fööör många skivor!

Och (det här kommer ytterligare en avvikelse!) på 80-talet skulle bebisar ligga på mage! Sen kom dom på att om barnet kräktes så kunde det kvävas i sina spyor.
Återigen kom påbud att bebisarna skulle tillbaka i sidoläge som var vanligt tidigare!

Potatischips var giftiga ett tag sen var det inte så farligt igen! blink.gif

Till slut är det ingen som lyssnar längre. Nu skall jag ta mej en kopp kaffe rätt och slätt - ingen trendig kaffelatte här inte!

Jag tror att om sunda förnuftet får råda så går det bra! tongue.gif
Hannele
"Socialstyrelsen (var det inte det ?) påbjöd att man skulle äta 7-8 brödskivor per dag!"
Det var reklam från ett mjöl- eller brödbolag.
Hannele
Som vuxen kan jag äta hur mycket acrylamid som helst!
Men jag ska inte skada andra. Jag kan inte orsaka baksmälla av ett glas vin åt ett litet foster på några hekto, jag kan inte riskera dess födelsevikt för koffeinets skull eller få dess lilla hjärta att stanna vid varje halsbloss. Jag får avstå från koffein, alkohol och nikotin så länge jag ammar!
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 12-03-2003, 10:27)
"Socialstyrelsen (var det inte det ?) påbjöd att man skulle äta 7-8 brödskivor per dag!"

Det var Socialstyrelsen som bad oss äta 6 -8 skivor bröd/dag

Detta "vitsades" mycket om av bl.a. Hasse & Tage
eftersom när man hörde det sägas i radio och TV
lät det som de sa sextiåtta skivor! biggrin.gif
Hannele
Det var mycket bra reklamkampanj - för
fortfarande tror folk att uppmaningen kom från Socialstyrelsen! tongue.gif

Det var Brödinstitutets kampanj.
Posse
CITAT (Felix matte @ 11-03-2003, 21:34)
Undrar hur många av er som såg Uppdrag Granskning
som ju i kväll handlade om vad tobak gör för skada. wink.gif

Kaffe har så vitt jag vet, inte tagit livet av ett antal tusen personer/år
som ju tobaken gör.
Som fd. rökare dricker jag mina 4-6 koppar/dag utan minsta samvetskval biggrin.gif

Jag såg 'Uppdrag granskning' igår om rökning.

Det var en intressant uppgift i programmet att det främst tycks vara kvinnor som är så karaktärssvaga nuförtiden att de börjar... och inte kan sluta... röka. huh.gif

I vanliga fall framställs ju kvinnorna nuförtiden betydligt mer "framåt" än förr. Eller är det kanske så att alla dessa "starka" kvinnor numer, framstår så just därför att de drogar sig med nikotin?

Rökningen blir ju som med kaffesörplandet ett beroende, personerna klarar ju inte tillvaron utan drogerna. sad.gif

Apropå den påstådda ofarligheten läste jag häromdagen att Sverige sägs toppa världsligan i såväl kaffekonsumtion per capita som mag- och tarmproblem.....
Smulan
CITAT (Felix matte @ 12-03-2003, 10:41)
CITAT (Hannele @ 12-03-2003, 10:27)

Det var Socialstyrelsen som bad oss äta 6 -8 skivor bröd/dag

Detta "vitsades" mycket om av bl.a. Hasse & Tage
eftersom när man hörde det sägas i radio och TV
lät det som de sa sextiåtta skivor! biggrin.gif

Så här var det!

Brödinstitutet

Min morsa drack minst 1 liter kaffe om dagen och rökte 1 paket cigg samt drack vin och nån grogg då och då.

Ingen av mina syskon eller jag blev dödfödda eller skadade på nåt vis.
Ingen har är allergi eller astma, så de som påstår att kaffe eller alkohol i lagom mängd är farligt kan slänga sig i väggen.
Tobak är däremot inte så hälsosamt, därför röker jag inte.

// Smulan
Trädgårdsmannen
Kaffe är svårt att vara utan - men jag har gett mig den på att försöka klara mig på 1 kopp om da´n, men DET är INTEEEE lätt...

...å vad tror ni hände just nu? jag blev naturligtvis jäkligt sugen på en kopp wacko.gif
Smulan
Då tar vi oss en välförtjänt kaffepaus

// Smulan
Hannele
"de som påstår att kaffe eller alkohol i lagom mängd är farligt kan slänga sig i väggen"

Missbrukare föder babysar med abstines – de flesta av oss tar avstånd från det. Men även små mängder alkohol orsakar baksmälla, koffein orsakar huvudvärk och halsbloss få det lilla hjärtat att stanna... Och år 2002 säger någon att ”det ska vi strunta i!” blink.gif
*Felix matte*
Du hade rätt Hannele. Jag liksom säkert de flesta hade gått på "bluffen"

Att alkohol och tobak inte skall brukas under graviditet är en självklarhet där gäller totalstopp.
Ingrid på Västkusten
Apropos tobaksrökning och kvinnor - något som itne nämns ofta är att nikotin dövar hungern och att man går upp gräsligt om man slutar.....
Misstänker att många 'unga' kvinnor röker för att itne gå upp i vikt, och inte slutar för att inte gå upp.

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Det stämmer nog kan jag påstå även om jag inte är av det kvinnliga släktet för nog katten är det ofta mången tonårstjej som röker och samtidigt är smala som pinnar - varför det nu skulle vara så extremt intressant med en vandrande pinne till flickvän...nej kom igen och lev sunt ni är vackra som ni är ändå!
lilla mamma
Hej Hannele.
Nu måste jag säga du låter som en moraltant.
Är jag en dålig mamma som dricker kaffe och ammar min 18 månaders Emil?
Vi kanske ska ta oss en titt på riktiga världen och inte pappersvärlden.
Jag arbetar med missbrukande föräldrar på psyket och barn som föräldrarna missbrukat och använt droger under graviditet.
Lek besserwisser, fladdra med stora ord.
Men sköt dig själv och läxa inte upp andra människor.
Du läser vad som står, men har du sett något av allting i verkligheten?
Jag har inget emot åsikter, men man måste inte hela tiden veta bäst.

Oldwolfie, du är bäst
Hannele
Våra mammor - och läkare - visste inte på 50- och 60-talet, vad vi vet idag.
Man kunde inte kolla fostrets hjärtfrekvens och sådant då.
Neurosedyn var också helt ofarligt....

"Livsmedelsverket rekommenderar för närvarande gravida och ammande kvinnor att
begränsa intaget av koffein till maximalt 300 mg per dag, vilket motsvarar cirka tre koppar kaffe."
yla
jo sant är att mina tre bebisar som jag ammade läääänge fick i sej en hel del kaffe via bröstmjölken,eftersom jag i samma stund dom va ute som sagt drack kaffe ,helt felfria vackra underbara har dom blivit o alltid varit, så nog tålde dom kaffe allt ,men alcohol o tabletter o tobak,, tog jag inget av under tiden jag ammade.
Fast på den tiden va de inte farligt med kaffe,o när mina vackra barn växte upp behövde man inte bilbarnstolar o hjämar o flytvästar o säkerhetsbälten o hela världen verkade lite mindre farlig,
sunt förnuft o så följa sina instinkter så kommer man nog en bra bit på väg

oro för att ditten o datten kan skada ,,, kanske är de farligare med en ständigt gnagande oro för att man kanske har gjort nåt som kan skada,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,jag tror att det är farligare än att njuta livet
i lagoma doser,,trygghet tror jag är viktigt,o trygghet finner man i lugn och ro o slippa dessa ständiga larmrapporter som man sen inte orkar ta till sej då de växlar som väderleken ,farligt en dag o ofarligt nästa
så som alltid följ ditt förnuft o lev livet så väl som du kan i enlighet med dina egna önskningar ,då tor jag att man kan sprida vidare lite värme till de man har i sin närhet ,,,, wub.gif så tror jag wub.gif
abborrmaster
Hannele
Som tur är, lär vi oss mer och mer.
Förr rökte föräldrarna i barnens närvaro – ingen hade hört talas om passiv rökning.
Fortarande på 70-talet tänkte man inte alls i dom banorna. Det är väldigt lätt idag att konstatera att fostrets hjärta stannar vid varje halsbloss. Nikotinet går rakt in i blodet på babysen, när man ammar.

Jag – som många andra – drack kaffe som barn. Jag skulle aldrig idag låta små barn dricka kaffe. I och med att du får abstinens med illamående och huvudvärk, kan det inte vara nån dryck för barn. Klart beroendeframkallande.
Om jag hade svårt att behålla barnet - missfall väldigt vanligt idag – skulle jag absolut minska på mitt kaffedrickade. Friska mammor klarar nog mer.
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 12-03-2003, 14:51)
Det är väldigt lätt idag att konstatera att fostrets hjärta stannar vid varje halsbloss. Nikotinet går rakt in i blodet på babysen, när man ammar

Det kan jag faktiskt inte riktigt tro på
för i så fall hade mina barn aldrig blivit mina barn.
storrökare som jag varit så hade hjärtat stått still
alldeles för länge för att orka komma igång igen.

Rökning är livsfarligt det håller jag med om
men farligast är det för den som suger på pinnen.
Det vet jag som är en av kvinnorna i statistiken
i gårdagens Uppdrag granskning.

Sunt förnuft som Oldwolfie m.fl. skriver, är nog bäst
Mår man bra så har man så mycket mer att ge
och livet blir mycket roligare att leva.
biggrin.gif wub.gif
Adri-Anne
Kaffe blir bara ett par koppar om dagen, men ett glas vin är nyttigt för oss gamlingar, sägs det. Och visst har det kommit många varierande hälsoråd genom åren, och man behöver ju inte följa dom alla. Det står ju fritt att plocka ut det göttaste. biggrin.gif Så vinet är en självklarhet, det kan man inte vara utan. Man får det inte roligare än man själv gör det. Så sant, så sant.

Nu har vi äntligen fått vår här i Småland. Nu skiner solen, snön är borta, det har varit 8 plusgrader här, men det är ju ett elände att så fort det blir sol och lite värme så kommer nordvinden och lägger sordin på det hela. Alltid ska det vara något men. Tur att man kan gå i skåpet och trösta sig med vinpavan.
Betty
CITAT (Felix matte @ 11-03-2003, 21:54)
Nyfiken frågar - När slutade du röka?

Augusti -99. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon