|
lilla mamma
12-03-2003, 18:15
Så ja, neurosedyn var det
Ska vi räkna alla onda saker?
Jag ger upp.
Jag är väl en kass mamma då.
Men du Hannele, jag hoppas att DU mår bra, för du har just lyckats förstöra lyckan med kaffet.
Det finns människor som förlorat sina barn, dödfött eller missfall, skulle du då säga: DET ÄR DITT EGET FEL. Kom igen en annan dag i så fall KAffebryggaren ropar på mig
Tack Simon för din vackra bild
abborrmaster
12-03-2003, 18:21
CITAT (lilla mamma @ 12-03-2003, 18:15) Tack Simon för din vackra bild
Hannele
12-03-2003, 21:42
"Det kan jag faktiskt inte riktigt tro på" När en gravid kvinna tar ett bloss så saktar fostrets hjärtslag ner. Barn till storrökande mödrar löper en upp till 5 gånger högre risk att avlida i plötslig spädbarnsdöd. Nikotinet fungerar som en transmittorsubstans i nervsystemet och har uttalade effekter på både hjärtrytm, blodtryck och andning. Om fostret och det nyfödda barnet exponeras för nikotin kan det leda till att hjärt- och andningsfunktionen fungerar onormalt t ex under en period av syrebrist.Nikotinet och dess nedbrytningsprodukter passerar över bröstmjölken och koncentreras där så att bröstmjölken har 3 ggr så hög koncentration av nikotin som i moderns blod. Nikotinet passerar även moderkakan in till fostret och man har i studier sett att fostrets blodkoncentration är högre än moderns. Så kanske koffeinets koncentration är 3 ggr högre i barnet än imamman...?? Varför tror vissa, att jag har hittat på...?? "Det finns människor som förlorat sina barn, dödfött eller missfall" Därför forskar man och försöker hitta orsaker.
Gunvor Nilsson
12-03-2003, 22:07
Adri-Anne, jag såg i tidningen att dom försöker få oss att tycka illa om vin också. I Frankrike lär dom klarna vinet genom att hälla i oxblod! Det var ju inte uttalat att man skulle tänka på Galna Kosjukan men man kan ju läsa mellan raderna. Jaha nu får man väl undvika allt vin som kommer därifrån ett tag tills man glömt. ( Ett tag var det ju glykol i vinet från Österrike!) Under tiden får det väl bli paketvinet från Italien. Det är ju inte så att man blir rädd för egen del men det låter så äckligt. Rökningen slutade jag med 1988 när jag hamnade på Norrtälje sjukhus. Ronden gick och en läkare stannade vid min säng "Jaha, här ligger en rökare!" "Nej", sa den andra (kvinnliga) läkaren "Här ligger en före detta rökare" och så blinkade hon mot mej. Sen dess har jag inte dragit det minsta bloss! Tala om psykologisk intuition i det uttalandet!
Hannele
12-03-2003, 22:14
I mina tidningar står det att vin och choklad är nyttigt!! I små mängder... Även kaffets nytta har konstaterats - i små mängder. För vuxna.
Fialotta
12-03-2003, 22:27
Herrejisses... visst är det farligt att leva...man dör av det sägs det Jag slutade röka för 1 år och 3 mån sedan..inte inne att röka nu för tiden Håller helt med oldwolfie...sunt förnuft och omtanke och mycke kärlek så blir det bra barn! lilla mamma......hörs ju på namnet att du är en bra mamma
abborrmaster
13-03-2003, 18:24
denna disskutionstråd liknar ju nästan rond up...
Mitt i prick, Simon!! Lite synd... Jag tycker bäst om lite mörkare rostat kaffe och har inte något emot "parfymerade" sorter - är dock gräsligt dålig på att komma ihåg att göra kaffe själv hemma. Detta har vid några tillfällen, när jag jobbat på ställen där det i alla pauser ingår kaffe, medfört att jag fått en sprängande huvudvärk på lördag kväll utan att fatta vad som är på tok....
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 12-03-2003, 13:21) Apropos tobaksrökning och kvinnor - något som itne nämns ofta är att nikotin dövar hungern och att man går upp gräsligt om man slutar..... Misstänker att många 'unga' kvinnor röker för att itne gå upp i vikt, och inte slutar för att inte gå upp.
Hälsar Ingrid Det är nog riktigt att aptiten blir bättre om man slutar röka. Men å andra sidan torde man orka pyssla i trådgården och motionera mycket mera. Och sen kan man ju leva på de grönsaker och den frukt man odlat! Nam-nam!
Gunvor Nilsson
13-03-2003, 18:50
CITAT (Posse @ 13-03-2003, 18:43) Det är nog riktigt att aptiten blir bättre om man slutar röka. ;) Men å andra sidan torde man orka pyssla i trådgården och motionera mycket mera. :rolleyes: Och sen kan man ju leva på de grönsaker och den frukt man odlat! Nam-nam!  Och glöm inte att alla DOFTER kommer tillbaka! Dofter av vår i luften!  sommardofter!  och höstdofter
*Felix matte*
13-03-2003, 19:01
CITAT (Gunvor Nilsson @ 13-03-2003, 18:50) Och glöm inte att alla DOFTER kommer tillbaka! Dofter av vår i luften!  sommardofter!  och höstdofter  Matdofter också  Jag älskar mat:P Sedan så är ju inte alla dofter sååå angenäma T.ex luktar det inte gott om rökare & snusare:( Säger jag som varit rökfri i nästan 19 månader
CITAT T.ex luktar det inte gott om rökare & snusare  ...och så smakar det slicka-askkopp att kyssa en rökare.
lilla mamma
13-03-2003, 20:35
Jag menade inte att detta skulle bli någon jag-vet-bäst rond. Det var ju skrivet med glimten in ögat.
Christoffer
14-03-2003, 18:29
Koffein drar ihop en del stora kärl i hjärnan och vidgar andra i resten av kroppen. Bra mot dålig blodcirkulation. Rökning.... stackars alveoler! Det ska tydligen finnas någon växt som har mycket mer nikotin än tobak, men frågan är om den är så god som tobak (tycker iofs att all tobak är osmaklig!)
Ingrid på Västkusten
14-03-2003, 20:15
Har för mig att man ibland muttrar om torkad aubergine.....
Hälsar ingrid
CITAT (lilla mamma @ 09-03-2003, 14:04) Simon, lär dig stava till bayerskt innan du dricker det.. Länge leve Guiness, och en stark kopp kaffe Och du kanske skulle lära dig att stava till Guinness innan du dricker det.
abborrmaster
15-03-2003, 00:28
CITAT (Nette @ 14-03-2003, 22:58) CITAT (lilla mamma @ 09-03-2003, 14:04) Simon, lär dig stava till bayerskt innan du dricker det.. Länge leve Guiness, och en stark kopp kaffe Och du kanske skulle lära dig att stava till Guinness innan du dricker det.  hehe yeeess... Bullseye! stavas det så  /Simon som råflinar
Adri-Anne
15-03-2003, 05:25
lilla mamma
15-03-2003, 08:37
Tack för den passningen, jag ska nog gå och lägga mig nu
Gunvor Nilsson
15-03-2003, 17:37
CITAT (Adri-Anne @ 15-03-2003, 05:25) Jag heter fortfarande Ann.  :D Signaturen är fiffel och båg.  :lol: Hej Ann! Jag kan inte förstå varför du inte får vara Ann! Vad jag kan se så finns det ingen annan Ann - det här verkar skumt. Kan inte Ingemar ge dej tillbaka ditt namn? Hallå Webmaster kan vi få tillbaka våran Ann? Hon heter ju inte Adri-Anne!
Hannele
16-03-2003, 16:43
Ann och lilla-mamma, tro eller ej, men det är faktiskt inte jag som stoppat gifter i kaffet... Läser ni aldrig kvälls- eller morgontidningar?? Vissa vill stoppa huvudet i sanden som en struts - OK för mej.
lilla mamma
16-03-2003, 16:48
nej du, Hannele Men alla kanske inte inbillar sig att de vet allt som vissa andra Tror du på allt du läser, är du helt säker på att jag inte blir en riddarsporre i nästa liv?
Akta dig, Hannele att kalla andra för öknamn, man kanske tar illa upp!!
Och du, vi känner inte varandra så trampa inte på okända stigar
CITAT (Hannele @ 16-03-2003, 16:43) Läser ni aldrig kvälls- eller morgontidningar??
Vissa vill stoppa huvudet i sanden som en struts - OK för mej. Att strutsen stoppar huvudet i sanden är bara en myt - det har också stått i tidningarna....
Hannele
16-03-2003, 16:54
"Akta dig, Hannele att kalla andra för öknamn"
? ?
Gunvor Nilsson
16-03-2003, 17:10
CITAT (lilla mamma @ 16-03-2003, 16:48) Akta dig, Hannele att kalla andra för öknamn, man kanske tar illa upp!! Jag hittar inget som liknar något öknamn överhuvudtaget! Men lilla mamma, Hannele talar av övertygelse och inte för att såra dej! Varför tar du illa upp? Jag har alltid druckit kaffe och har kärnfriska "pojkar" i lägre medelåldern så jag tycker inte att du behöver ha några samvetskval för dina kaffeskvättar!
Öknamn? Är det "struts" som någon tagit åt sig?
Adri-Anne
16-03-2003, 18:58
Nämen Hannele som du säger!! Stoppa huvudet i sanden !! Vilket huvud då?? Nä Hannele nu blir jag sur, eller skall jag ta det som ett skämt? :-)) :-)) Giftet i kaffet har nog kommit dit på helt andra myskioso vägar.
Snälla kaffedrickare, kaffet blir faktiskt inte hälsosammare för att ni blir arga på Hannele. Har ni dåligt samvete för kaffedrickandet så ta itu med det, men skyll inte på Hannele, hon vill bara väl.
Kaffe är förvisso den absoluta "folkdrogen" i Sverige, anser jag. Missbruket är så utbrett och allmänt att nyttjarna inte ens inser sitt drogberoende.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|