Sidor: 1, 2, 3
gammelnalle
Inte vet jag.. men tyckeratt en bild säger mer än 1000 ord..

vad anser ni????
Diabolique
CITAT (gammelnalle @ 12-05-2005, 23:47)

vad anser ni????

Ja, självklart finns det skillnader mellan manligt och kvinnligt.
Däremot är jag inte så säker på att alla skillnader är medfödda, det är nog snarare tvärt om skulle jag tro.

De är konstruerade och vi återskapar dem dagligen genom att upprätthålla myten om vissa skillnader. Att säga "Typiskt killar" eller "Typiskt tjejer", förstärker myten om hur vi är och ska vara för att vara "normala".

Och om man uppmärksammar ett avvikande från könsnormen som något konstigt så förstärker man också könsrollerna.

Skillnaderna behöver nödvändigtvis inte vara av ondo.
Men det vore nog bra för alla individer och samhället i stort hade lite mer neutral syn på personer som avviker från könsrollerna.

Manlighet/"manliga" egenskaper finns hos många kvinnor och kvinnlighet/"kvinnliga" egenskaper finns ju hos många män.
Pirum
Utan att ge mig in på längre diskussioner så tror jag att de små skillnader som kanske "finns" genetiskt sedan förstärks ännu mer socialt. Detta för att män vill framstå som mer manliga, och kvinnor vill framstå som mer kvinnliga. I sina egna ögon alltså. Så, även om det mesta som bestäms vara manligt/kvinnligt är socialt till största delen, så kan det ändå finnas ett litet genetiskt ursprung till varför just denna egenskap uppfattas som en manlig/kvinnlig egenhet.

I övrigt vågar jag inte ge mig in i några längre diskussioner, brukar jämt vända, vrida, och svamla om allt så att det inte blir någon ordning till slut smile.gif

Men ja, mycket är socialt. Ta exempelvis hästar...förr var dessa djur till nästan 100% en manlig syssla, de användes för jordbruk, skogsbruk, gruvor och krig. Idag är det mestadels tjejer som håller på med hästar i vår del av världen. Har vi ändrat på oss genetiskt? Nej...snarare är det sociala strukturer som förändrats. (räknar inte in trav"sport", för i sulkyn är det väl fortfarande mest män)
Fenja
I så fall är jag man...
Mvh
Fenja
Anki på Öland

vad anser ni????

Jag tycker den var jättebra Nallen!!!!!
Anki
Hannele
Jag kan se vissa (små?) skillnader mellan maken oh mej. tongue.gif
gammelnalle
TYVÄRR kan jag inte ta credids av den själv.... men visst var den bra...

Synd bara att den väckte "ont blod"......

var mer menat som en "kul grej"
Diabolique
CITAT (gammelnalle @ 13-05-2005, 00:22)
TYVÄRR kan jag inte ta credids av den själv.... men visst var den bra...

Synd bara att den väckte "ont blod"......

var mer menat som en "kul grej"

Har den väckt ont blod?

Jag tycker att den är rätt kul! biggrin.gif
Även om den förstärker tanken om kvinnan som komplicerad och mannen som okomplicerad varelse, så är den ju slående.

Man kan även tänka sig att det alltså är lättare för kvinnor att styra mannen eller tillfredställa honom, än tvärt om.

Och så tycker jag att den klart signalerar varför homosexuella par borde vara mycket mer samspelta än heterosexuella...
amaira
Inte vet jag..  men tyckeratt en bild säger mer än 1000 ord..

vad anser ni????

Jag anser ... att det undre valet med många härliga knappar med många olika valmöjligheter alltefter stundens tycke och dagshumör - är wub.gif wub.gif wub.gif .

Med det valet får jag ju aldrig tråkigt rolleyes.gif och kan variera mig "i evighet"

JAG tror på genetiska skillnader mellan könen, både fysiskt och psykiskt.
Tycker det är ganska uppenbart.
Men jag tror OCKSÅ (så stod det i alla fall i Illusterad Vetenskap nån gång rolleyes.gif ) att skillnaderna mellan olika individer är större än skillnaderna mellan könen, sett i större perspektiv.

Självklart bidrar även kulturen till att förstärka (eller försvaga) skillnader och likheter. Kanske mest den övergripande kulturen i det samhälle man lever i, men även den mindre "sub-kultur" som vi växer upp i, och lever i.

Människor är inte enbart sina gener, och inte enbart sin miljö. Vi är ena riktigt komplexa varelser minsann wub.gif wub.gif wub.gif
Bettson
Inte vet jag..  men tyckeratt en bild säger mer än 1000 ord..

vad anser ni????

Jag tyckte den var mycket träffande och hemskt rolig.
laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Sedan är det ju upp till betraktaren vad han lägger in i den. Kanske också lite av vad man har för erfarenheter.

Jag hade inte tolkat den på samma sätt när jag var tjugo som jag gör nu.

Och väl är det wub.gif
Biggan_

vad anser ni????

Ja, det finns skillnader! Kvinnor kan göra massor av saker på en gång, mannen kan bara koncentrera sig på en sak i taget laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif
Diabolique
CITAT (amaira @ 13-05-2005, 07:27)
Men jag tror OCKSÅ (så stod det i alla fall i Illusterad Vetenskap nån gång rolleyes.gif ) att skillnaderna mellan olika individer är större än skillnaderna mellan könen, sett i större perspektiv.

Ja, så är jag övertygad om att det är.
farbror B

Jag tror också att det sociala samhället vi lever i formar oss till dom vi är.

det är redan bevisat att om du växer upp med en alkoholiserad hustrumisshandlare till pappa, så är sannolikheten att du själv ska gifta dej med en sån alternativt själv BLI en sån är stor.

Växer du upp i ett hem där mamma sköter allt och pappa löser världsproblemen framför TV-sporten, så kommer du antagligen att repetera det mönstret i ditt vuxna liv.

Växer du upp i ett kärleksfullt, jämställt hushåll, kommer du sannolikt att vara jämställd i ditt förhållande.
Betty
Så sant , så sant farbror B. Men lika förbaskat så har vi kvinnor fler rattar och knappar än er män! biggrin.gif

Kul bild nallen! laugh.gif
(fast jag tror min man har två ...) rolleyes.gif
Diabolique
CITAT (farbror B @ 13-05-2005, 10:40)

Jag tror också att det sociala samhället vi lever i formar oss till dom vi är.

det är redan bevisat att om du växer upp med en alkoholiserad hustrumisshandlare till pappa, så är sannolikheten att du själv ska gifta dej med en sån alternativt själv BLI en sån är stor.

Växer du upp i ett hem där mamma sköter allt och pappa löser världsproblemen framför TV-sporten, så kommer du antagligen att repetera det mönstret i ditt vuxna liv.

Växer du upp i ett kärleksfullt, jämställt hushåll, kommer du sannolikt att vara jämställd i ditt förhållande.

Själv är jag uppvuxen till stor del med en ensamstående pappa, som gjorde allt (även om han inte är väldens bästa på att städa).

Dessutom är han före detta hippie, och det är min styvmamma också.
Det kan ju spela in i deras syn på manligt och kvinnligt mm och påverkar naturligtvis hur jag ser på världen.

Sedan är det kanske inte helt rättvist fördelat med alla uppgifter hos dem heller, men mer än hos de flesta, och de har i alla fall en dröm om rättvisan. rolleyes.gif
Bettson
Nu blir det så där konstigt med orden igen. wacko.gif

Skulle rättvisa vara detsamma som jämlikhet?

Skulle jämlikhet vara detsamma som likartad?

Och är likartade det enda vi får vara?
farbror B

Viktigt att skilja på "rättvisa" och "lika för alla" inte alls samma sak anser jag.
Men det går att skapa rättvisa för alla, utifrån deras personliga förutsättningar, ej förutsättningar vad gäller könstillhörighet, nationalitet eller annat.
Diabolique
CITAT (Bettson @ 13-05-2005, 13:07)
Skulle rättvisa vara detsamma som jämlikhet?

Skulle jämlikhet vara detsamma som likartad?

Och är likartade det enda vi får vara?

Om du syftar till mitt inlägg så kan jag förklara att jag genom mina föräldrars uppfostran tycker att det är orättvist om det inte är jämställt i hemmet. Om båda inte är lika mycket värda och den ena måste göra mindre än den andra så tycker de att det är orättvist. Och det tycker jag också.

Likartad är inte samma sak.
Rossi
CITAT (farbror B @ 13-05-2005, 13:12)

Viktigt att skilja på "rättvisa" och "lika för alla" inte alls samma sak anser jag.
Men det går att skapa rättvisa för alla, utifrån deras personliga  förutsättningar, ej förutsättningar vad gäller könstillhörighet, nationalitet eller annat.

Helt rätt! Det är därför man har hcp-system i golf och bowling! *ler*
Diabolique
CITAT (farbror B @ 13-05-2005, 13:12)

Men det går att skapa rättvisa för alla, utifrån deras personliga förutsättningar, ej förutsättningar vad gäller könstillhörighet, nationalitet eller annat.

Självklart skulle det vara orättvist om vi tvingade alla att göra lika mycket.
En del vill kanske göra mer och andra kanske inte kan göra ens hälften.
Om den ena jobbar heltid och den andra är arbetslös så är det dumt om den som går hemma bara ska göra hälften, om han/hon kan göra mer.
Bettson
CITAT (Diabolique @ 13-05-2005, 12:55)
[Sedan är det kanske inte helt rättvist fördelat med alla uppgifter hos dem heller, men mer än hos de flesta, och de har i alla fall en dröm om rättvisan.  :rolleyes:

Jamen jag förstår inte hur man kan diskutera "rättvisa i ett förhållande".

Där har man jämlikhet och fördelar uppgifter och ansvar mellan sig, vilket inte alltid innebär att man måste dela varje uppgift mitt itu och göra lika mycket var.

Den typen av rättvisa håller man ju på med när man är barn. Då handlar det inte om hur man fördelar saker totalt för att båda skall må bra.

Man förhandlar för egen räkning så att man inte skall känna sig "orättvist behandlad". En rättvisa inte sällan tillkommen med konflikter och medlare (läs föräldrar) inkallas.
mamamaggan
Visst är det så att vi kvinnor kan ha många , många fler saker på gång samtidigt än vad män kan laugh.gif . But of course rolleyes.gif laugh.gif !

Jänlikhet för mig är att man oavsett kön, religion,ras m m ska ha rätt att göra det man vill. Ingen ska tvingas göra eller avstå något p g a det.

Om jag som kvinna vill meka med bilen medans min man står i tvättstugan ( eller tvärtom huh.gif ) så låt oss göra det sä länge vi vill ha det så.

Om det sedan finns saker som ingen av oss " vill" t ex städa så träder förhandling in.

Har två vuxna söner. Har försökt uppfostra dem till att förstå att man MÅSTE kunna ta hand om sig själv t ex laga mat, diska, städa, tvätta , stryka m m. Det tycker jag är allmängiltigt , något alla måste kunna. Man kan inte kräva att någon annan gör något åt en utan en motprestation , tjänster och gentjänster eller pengar. Verkar ha funkat bra.

Tror inte att det finns så stora olikheter via generna . Det är nog det "sociala trycket" som skapat det mesta. Tänk bara på vilken skillnad det är på att bo på en liten ort kontra en stor. Den som avviker på den lilla orten " syns" mer och får nog utstå mer " tryck" än en avvikande i en stor stad. Min efarenhet inskränker sig visserligen till ett fåtal större och mindre bostadsorter men jag tycker att befolkningen är mer homogen på de mindre orterna , på gott eller ont.
Bettson
Det beror nog lite på vad vi säger är miljöpåverkan och vad som sitter i generna.

Ingen skall få mig att tro att en man är så ointelligent att han inte kan tvätta, stryka, laga mat och städa. Precis som vilken kvinna som helst kan lära sig grundläggande underhåll på en bil, sota pannan osv. Där handlar det nog mera om vad var och en vill göra eller tar sig rättighet att slippa ifrån.

Jag känner killar som ger varandra tips om att när du blir beordrad att tvätta så släng in något vinrött på sextio grader, det färgar nästan alltid och sedan slipper du att tvätta.

Precis som jag känner tjejer som påstår sig inte veta hur man byter däck på bilen och framförallt säger man att man inte är tillräckligt stark. När man känner dom lite närmare på pulsen så medger de att de inte vill bli svarta om händerna och bryta naglarna.

Det här handlar bara om socialt tryck och sociala skyddmurar.

Ändå så finns det skillnader mellan kvinnor och män inte enbart på ritningen. Själv är jag uppvuxen bland fyra bröder, har jobbat tjugofem år i mansdominerade brancher och bland mina arbetskamrater först blivit nedlåtande behandlad och sedan accepterad till och med respekterad.

Tjejer har jag alltid tyckt vara knepiga. Konstigt nog så när jag skaffade mig förhållande så upptäckte jag att jag var mera kvinnlig än jag trodde.
Min mamma var en sådan där som fixade allt och jag var väl likadan. Men jag upptäckte med tiden att det inte var så stor skillnad mellan mig och andra tjejer/kvinnor som jag trodde. Känslomässigt fungerade jag likadant som dom gjorde. Skillnaden låg i att jag aldrig spelade hjälplös och att jag skitade ner mig en hel del. Bytte däck på bilen gjorde jag själv.

Så nog tror jag den delen sitter i generna. Inte sjutton hade jag någon kvinnlig förebild som jag tog efter i de avsendena.
Diabolique
CITAT (Bettson @ 13-05-2005, 13:20)
CITAT (Diabolique @ 13-05-2005, 12:55)
[Sedan är det kanske inte helt rättvist fördelat med alla uppgifter hos dem heller, men mer än hos de flesta, och de har i alla fall en dröm om rättvisan.  rolleyes.gif

Jamen jag förstår inte hur man kan diskutera "rättvisa i ett förhållande".

Där har man jämlikhet och fördelar uppgifter och ansvar mellan sig, vilket inte alltid innebär att man måste dela varje uppgift mitt itu och göra lika mycket var.

Den typen av rättvisa håller man ju på med när man är barn. Då handlar det inte om hur man fördelar saker totalt för att båda skall må bra.

Man förhandlar för egen räkning så att man inte skall känna sig "orättvist behandlad". En rättvisa inte sällan tillkommen med konflikter och medlare (läs föräldrar) inkallas.

Rättvisa tycker jag är ett mycket bättre ord.
Om man ska tala om jämställdhet mellan man och kvinna i en relation så blir det lite konstigt när man talar om homo och bisexuella individer.

Som att det är helt förjävligt att kvinnorna ska göra allt i lesbiska relationer...

Nej, jag står fast vid att rättvis fördelning är det vi talar om oavsett kön(när man talar om hushållsarbete).

Om man inte har det jämställt så är det orättvist.

Jämlikhet är väl en annan sak än jämställdhet om jag inte har fattat fel?
Magdis
Jag är övertygad om att män och kvinnor är olika i grunden men att det förstärks ännu mer av miljön. Man ser ju redan på små barn att pojkarna och flickorna är olika. Vi har försökt uppfostra vår dotter neutralt, ge henne leksaker som är typiskt "pojkaktiga" (hon har "flickiga" leksaker också) och sätta på henne kläder som inte är enbart rosa och glitter. Har man med henne på klädaffären så är hon ju redan medveten om vad hon vill klä sig i och det är just rosa. Hon leker helst med dockor och leksaksspisen och sånt där. Hon påstår redan att flickor är snällare än pojkar och att pojkar luktar illa! något som vi inte fattar vart hon fått ifrån.

Män och kvinnor ÄR olika och varför skulle vi inte få vara det? Jämställdhet är en helt annan sak tycker jag, lika lön för lika arbete och dela lika på hushållsarbetet borde vara självklart. Men vi måste inte vara lika.
mamamaggan
CITAT
Så nog tror jag den delen sitter i generna. Inte sjutton hade jag någon kvinnlig förebild som jag tog efter i de avsendena

Men Bettson , även om du växte upp med bröder och jobbat ihop med karlar så kan du väl inte ha undgått annan påverkan? Vi påverkas ju inte BARA av de närmaste utan av allt möjligt även om vi inte alltid är medvetna om det.
mamamaggan
CITAT
Jag är övertygad om att män och kvinnor är olika i grunden men att det förstärks ännu mer av miljön. Man ser ju redan på små barn att pojkarna och flickorna är olika. Vi har försökt uppfostra vår dotter neutralt, ge henne leksaker som är typiskt "pojkaktiga" (hon har "flickiga" leksaker också) och sätta på henne kläder som inte är enbart rosa och glitter. Har man med henne på klädaffären så är hon ju redan medveten om vad hon vill klä sig i och det är just rosa. Hon leker helst med dockor och leksaksspisen och sånt där. Hon påstår redan att flickor är snällare än pojkar och att pojkar luktar illa! något som vi inte fattar vart hon fått ifrån.

Män och kvinnor ÄR olika och varför skulle vi inte få vara det? Jämställdhet är en helt annan sak tycker jag, lika lön för lika arbete och dela lika på hushållsarbetet borde vara självklart. Men vi måste inte vara lika.

Har du tänkt på att det faktiskt finns flickor som hellre vill ha vanliga jeans än rosa? Vi blir nog lite för generaliserande om vi gör vårt antagande på en för liten grupp människor.

Jag har aldrig tyckt om att leka med dockor, leksaksspis m m. Jag gick som liten flicka nästan alltid omkring i svarta jeans och lekte med pojkarna. När det var dags att " bry sig om" de andra skillnaderna förändrades jag inte så värst mycket när det gällde klädsmak o s v.

Du skriver att ni uppfostrat er dotter neutralt och att ni inte vet var hon fått vissa saker ifrån men hon har väl inte levt isolerad bara tillsammans med er? Och att uppfostra någon neutralt tror inte jag är möjligt för det skulle innebära att den som uppfostrar måste vara helt neutral själv. Vilket skulle innebära att ni också skulle ha vuxit upp och lever helt isolerade. Det gör ni ju bevisligen inte eftersom det verkar som om ni lever tillsammans.

Hävdar med en dåres envishet att skillnaden inte sitter så mycket i generna utan mest i det "sociala trycket".
Magdis
Och jag håller lika envist kvar vid min övertygelse att män och kvinnor är olika. Jag tror inte att enbart miljön kan påverka oss att bli olika. I så fall måste man ju också tro att alla människor som behandlas lika blir likadana. Tror du även att barn blir exakt likadana om de behandlas lika? Vi är som vi är, det är min fasta övertygelse.
gammelnalle
åj så mycket diskussioner det bidde för en ynka bild!!

Så bra att vi lever i ett samhälle där man fortfarande FÅR ha olika åsikter...

Min åsikt:
Vanligen har kvinnor TVÅ rattar rätt placerat....

Viva la differance...

smile.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
ninnisky
CITAT (gammelnalle @ 13-05-2005, 19:29)
Viva la differance...

smile.gif  :D  :lol:  :rolleyes:

... säger jag, som hela mitt vuxna liv hävdat att skillnaden mellan individer är större än skillnaden mellan könen rolleyes.gif rolleyes.gif
Magdis

Min åsikt:

Viva la differance...

smile.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif

Ja men det var en rolig bild Nalle, och den är väldigt sann också (tycker jag iallafall)
Inga från Närke
Hittade denna en gång för länge sedan tyckte att den kanske passade här
tongue.gif tongue.gif
Sanningar - eller...!? Skillnaden mellan Män o Kvinnor!?
1. Namn:
När Stina, Anna, Maria och Emilia går ut på lunch så kallar de varandra Stina, Anna, Maria och Emilia.När Fredrik, Peter, Krister och Mathias går ut på lunch så kallar de varandra Fetto, Godzilla, Clownen och stubbhuvudet.
2. På middag:
När räkningen kommer så slänger killarna varsin hundring på bordet trots att räkningen bara uppgår till 200 spänn sammanlagt. Ingen av dem har mindre och ingen vill erkänna att de vill ha växel tillbaka. När tjejerna får sin räkning så åker miniräknaren fram blixtsnabbt.
3. Pengar:
En man kan betala tjugo spänn för en sak som är värd tio spänn om han behöver den. En kvinna kan betala tio spänn för en sak som är värd tjugo spänn trots att hon inte behöver den, utan bara för att den är på rea.
4. Badrummet:
Mannen har sex saker i sitt badrumsskåp: tandborste, raklödder, rakhyvel,en bit tvål och en reklamhandduk.Medeltal på antal saker i kvinnors badrumsskåp är 337. Mannen kan med största sannolikhet inte identifiera majoriteten av dem.
5. Bråk:
Kvinnan får alltid sista ordet.Vad än mannen säger efter detta innebär att han startar ett nytt gräl.
6. Katter:
Kvinnor älskar katter.Män säger att de avskyr katter, men när inte kvinnan tittar så klappar handem.
7. Framtiden:
En kvinna bekymrar sig för sin framtid tills hon hittar en man.En man bekymrar sig aldrig för framtiden - inte förrän han hittar en fru.
8. Framgång:
En framgångsrik man är en sådan som tjänar mer än hans fru spenderar. En framgångsrik kvinna är en kvinna som hittar en sådan man.
9. Äktenskap:
En kvinna gifter sig med en man i tron att han kan förändras även om det inte blir så.En man gifter sig med en kvinna i tron att hon inte kommer att förändras även om hon gör det.
10. Göra sig i ordning:
En kvinna gör sig i ordning när hon ska till affären, vattna blommorna, gå ut med soporna, svara i telefonen, läsa en bok och hämta posten.En man gör sig i ordning för bröllop och begravningar.
11. Naturlighet:
Män vaknar lika snygga som när de lade sig.Kvinnor förfaller av någon orsak under natten.
12. Efterkomma:
Åh barn... kvinnan vet allt om sina barn, hon vet när de ska till tandläkaren, om deras romanser, bästa kompisar, favoritmat, hemliga rädslor, drömmar och önskemål.Mannen är i stort sett medveten om att det bor små människor i hans hus.
13. Dagens tanke:
Varje man bör glömma de misstag han gjort, det är ingen idé att två människor går runt och minns samma saker.
gammelnalle
biggrin.gif laugh.gif tongue.gif rolleyes.gif
mamamaggan
CITAT
Och jag håller lika envist kvar vid min övertygelse att män och kvinnor är olika. Jag tror inte att enbart miljön kan påverka oss att bli olika. I så fall måste man ju också tro att alla människor som behandlas lika blir likadana. Tror du även att barn blir exakt likadana om de behandlas lika? Vi är som vi är, det är min fasta övertygelse.

Män och kvinnor är olika , det har jag aldrig förnekat , men att säga att längtan efter rosa kläder sitter i generna är väl ändå att ta i?

Att alla människor som " behandlas lika blir likadana" är heller inte görligt eftersom vi inte KAN behandla alla lika. Hur vi behandlar en annan människa beror inte bara på oss själva. Det är en interaktion mellan oss och den andra personen. "No man is an island" finns det någon som sagt och det stämmer bra. Vi interagerar hela tiden med varandra.

Låt oss ta ett par exempel:

Det förekommer ibland historier om barn som blivit uppfostrade av djur. Hur beter sig de barnen? Som människor eller djur? Skulle en liten flicka som uppfostrats på det sättet längta efter rosa kläder?

Det finns apor som lever i fångenskap som inte vill veta av sina ungar. De har aldrig levt tillsammans med vuxna apor. Då vet de heller inte hur de ska ta hand om sina ungar.

Jag menar bara att vi är hela tiden påverkade, på det ena eller andra sättet , när vi vistas omgivna av andra. Och mycket , mycket mer påverkade än vi någonsinn kan fatta.

Och då blir det svårt att urskilja vad som beror på generna och vad som beror på det " sociala trycket".
mamamaggan

Min åsikt:

Viva la differance...

smile.gif  :D  :lol:  :rolleyes:

Ja du Gammelnalle vad är det du har satt igång.......... unsure.gif wink.gif smile.gif laugh.gif

Förstår INTE vad du menar med rattar.......... unsure.gif rolleyes.gif laugh.gif

Men vi har åtminstone två ...................................

Män har visst bara en sak........................... har jag hört rolleyes.gif
gammelnalle
äh du hör så mycket....
biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
*Felix matte*
"manligt - kvinnligt finns det skillnader?"

Hur det tolkas... sitter väl i den som gör det ... eller hur?
Inte vet jag rolleyes.gif
Magdis
CITAT (mamamaggan @ 13-05-2005, 21:14)
Män och kvinnor är olika , det har jag aldrig förnekat , men att säga att längtan efter rosa kläder sitter i generna är väl ändå att ta i?

Det där med rosa kläder var bara ett exempel, en liten detalj i vad som anses flickaktigt.
Jag såg på TV för ett tag sen en dokumentär om en kille som hela sitt liv trott att han var en tjej. Han hade blivit omskuren som nyfödd av ett oförlåtligt klantarsle till läkare som hade råkat slinta med skalpellen och skalat av hela härligheten. wub.gif För att täcka över sin miss övertalade han föräldrarna att lura i pojken att han var en flicka, han skulle kläs och uppfostras som en flicka. Jag kan tänka mig att föräldrarna tog i extra mycket med volanger och dockor för att få honom att känna sig som en tjej men han kände hela tiden att nåt inte stämde. Han kunde inte vara någon riktigt tjej eftersom han inte kände sig som det.

Det tycker jag säger ganska mycket.
Diabolique
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 13-05-2005, 22:16)
CITAT (mamamaggan @ 13-05-2005, 21:14)

Det där med rosa kläder var bara ett exempel, en liten detalj i vad som anses flickaktigt.
Jag såg på TV för ett tag sen en dokumentär om en kille som hela sitt liv trott att han var en tjej. Han hade blivit omskuren som nyfödd av ett oförlåtligt klantarsle till läkare som hade råkat slinta med skalpellen och skalat av hela härligheten. wub.gif För att täcka över sin miss övertalade han föräldrarna att lura i pojken att han var en flicka, han skulle kläs och uppfostras som en flicka. Jag kan tänka mig att föräldrarna tog i extra mycket med volanger och dockor för att få honom att känna sig som en tjej men han kände hela tiden att nåt inte stämde. Han kunde inte vara någon riktigt tjej eftersom han inte kände sig som det.

Det tycker jag säger ganska mycket.

Ja, det är en olycklig historia...

Inte nog med det så blev hans tvillingbror psykiskt sjuk och tog livet av sig.
Kort därefter sköt sig David (han som blev uppfostrad som tjej).

Detta var iof i vuxen ålder.
mamamaggan
Så skillnaden sitter i de gener som bestämmer om du ska ha snopp eller snipa?

De som vill ändra kön då?

Eller som föds som varken eller?

Exemplet med killen som uppfostrades som tjej säger mig att hans föräldrar mycket väl visste att han egentligen var kille. Det kan ha styrt hur de interagerade med honom och då var det inte så konstigt att han " kände " att något var fel.

Vi kan hålla på och diskutera detta hur länge som helst. Vad vi vet är att idag är vi olika. VAD det sedan beror på har vi olika uppfattning om. Jag tror att det "sociala trycket" spelar en mycket större roll än vi är medvetna om.
Magdis
skillnaden kallas HORMONER. Och med det kan man förstås uttrycka det som du gjorde, om man föds med snopp eller snippa. Forskning har visat att s.k pojkflickor har blivit utsatta för förhöjda halter av manligt hormon i fosterstadiet. Det har gjort att de uppvisar ett mer pojkaktigt beteende.

Män och kvinnor reagerar ju inte ens likadant på sjukdomar och läkemedel, har det också med uppfostran att göra?
mamamaggan
Så homosexuella har för lite av respektive hormoner? Va bra då kan det " botas"!

Vadå reagerar olika på mediciner? Det var inte det vi pratade om , ELLER HUR?

Så du tror på fullaste allvar att uppfostran inte har någon som helst inverkan på hur människor uppför sig???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
zaaritha
Jisses!!
Magdis
CITAT (mamamaggan @ 13-05-2005, 23:37)
Så homosexuella har för lite av respektive hormoner? Va bra då kan det " botas"!

Vadå reagerar olika på mediciner? Det var inte det vi pratade om , ELLER HUR?

Så du tror på fullaste allvar att uppfostran inte har någon som helst inverkan på hur människor uppför sig???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Nej alla homosexuella är inte transsexuella. Jag har inte sagt ett ord om homosexualitet, det har inte med den här saken att göra. Homosexuella känner sig INTE som att de är födda i fel kropp, de dras av nån anledning till samma kön bara. Nu får du väl ta och lugna ner dig och läsa på lite om du ska hålla på och skrika här.
Och såvitt jag vet så handlar diskussionen om människor, inte om apor som du tog upp i ett tidigare inlägg. Att män och kvinnor inte får samma symtom vid t.ex hjärtinfarkt hör väl mer till saken än apor som inte vill veta av sina ungar.
Du har inte tänkt på att man kan vända på ditt resonemang? Att vi uppfostras olika p.g.a att vi ÄR olika, inte tvärtom?
mamamaggan
Vad jag menade var bara att vi kommer långt från det ursprungliga ämnet om vi ska börja prata om hur vi reagerar på medicin o s v. Du och jag , törs jag slå vad om , kan reagera olika på samma medicin även om vi är kvinnor båda två.

Att jag skrek berodde på att du så konsekvent undvek att besvara vad jag skrev utan drog in andra saker.

Kan du vara snäll och svara mig på vad en som vill byta kön råkat ut för?

Eller den som föds som varken eller?

Att ta apor som exempel går väl alldeles utmärkt. Vi är inte så olika. Om det sitter i generna om vi är manliga eller kvinnliga så borde ju det kvinnliga tala om för aporna , eller oss, hur vi ska ta hand om vår avkomma.

Om vi tar mitt andra exempel( visserligen kanske mest i tanken men i a f) , det om barnet som uppfostrades av djur. Vad tror du om det?

Jag vet att vi har olika uppfattning och det får vi ha men om vi ska diskutera så tycker jag att vi ska hålla oss till ämnet och försöka besvara varandras inlägg .
Magdis
Jag tror att de som vill byta kön har fötts i fel kropp av nån anledning. Naturen gör missar ibland. Det är inget som är så lätt att förklara, då måste man väl blanda in själens existens också. Det är absolut inget som talar emot min teori iallafall, tvärtom. Det är ju människor som helt klart uppfostrats som det kön de ser ut att vara men ändå inte känner sig som det.

människor som uppfostrats av apor har jag aldrig hört talas om men jag kan tänka mig att de börjar uppföra sig som apor men däremot inte som apor av det motsatta könet. Skulle pojkarna känna sig som flickor och tvärtom bara för att de uppfostrats av apor?
Att olika individer reagerar olika på mediciner är inte samma sak som att män och kvinnor konsekvent uppvisar olika symtom på samma sjukdomstillstånd. Man har ju iallafall börjat få upp ögonen för det nu men fortfarande är det ju så att den mesta sjukdomsforskningen görs på män och det är inte alltid överförbart till kvinnor.

Varför är det så farligt att vi är olika? Jag tycker iallafall inte att det är något att sträva efter att vi ska bli exakt lika. Rättvisa är en helt annan sak. Uppfostran har en viss betydelse för hur vi är MEN det kan inte ändra en människas personlighet. Är man blyg och tillbakadragen som person så kan man tvingas in i en grupp och tampas med andra hela dagarna, men man byter inte personlighet för det. Det går att trycka tillbaka vissa saker med tvång men det kommer alltid upp förr eller senare.

tillägg: Människor som varken känner sig som det ena eller det andra könet, ja där är det naturen igen. De har väl knappast uppfostrats till det iallafall, utan de är födda så. Vi skulle alla vara könsneutrala om det gick att uppfostra bort könsidentiteten.
Diabolique
CITAT (mamamaggan @ 13-05-2005, 22:30)

Exemplet med killen som uppfostrades som tjej säger mig att hans föräldrar mycket väl visste att han egentligen var kille. Det kan ha styrt hur de interagerade med honom och då var det inte så konstigt att han " kände " att något var fel.

Vi kan hålla på och diskutera detta hur länge som helst. Vad vi vet är att idag är vi olika. VAD det sedan beror på har vi olika uppfattning om. Jag  tror att det "sociala trycket" spelar en mycket större roll än vi är medvetna om.

Detta håller jag också med om.

Tänkte för övrigt tipsa om ISNAs hemsida.
För och om intersexuella, dvs de som föds med genetiska könsavvikelser.

The Intersex Society of North America (ISNA)

Vad gäller David så tror jag att det var både genetisk och social påverkan som fick honom att känna att han faktiskt var pojke (trots att han uppfostrades till tjej).
Magdis
CITAT (Diabolique @ 14-05-2005, 01:03)
CITAT (mamamaggan @ 13-05-2005, 22:30)

Vi kan hålla på och diskutera detta hur länge som helst. Vad vi vet är att idag är vi olika. VAD det sedan beror på har vi olika uppfattning om. Jag  tror att det "sociala trycket" spelar en mycket större roll än vi är medvetna om.

Detta håller jag också med om.

Tänkte för övrigt tipsa om ISNAs hemsida.
För och om intersexuella, dvs de som föds med genetiska könsavvikelser.

The Intersex Society of North America (ISNA)

Vad gäller David så tror jag att det var både genetisk och social påverkan som fick honom att känna att han faktiskt var pojke (trots att han uppfostrades till tjej).

Han måste ju ha känt att föräldrarna dolde nåt för honom men han kan ju knappast ha gissat vad? Att nåt inte står rätt till kan ju de flesta barn vädra sig till men att det handlar om en så absurd sak som att föräldrarna ljuger om ens könsidentitet??? Han berättade ju att han kände sig som en pojke trots att han verkligen trodde att han var en flicka. Nej jag tycker inte det håller att det skulle ha berott på hur de interagerade med honom.
Diabolique
Jag passar på att lägga till en länk till om intersexuella i Sverige.

Klinefelters syndrom

Män som har en kromosonrubbning.
Magdis
Jag har aldrig hört benämningen intersexuella tidigare. Är det samma sak som transsexuella? (har inte kollat länken än)
De som har Klinefelters syndrom har ju könskromosomuppsättningen XXY, de får manliga yttre genitalia men blir sterila och får bröst. Det gäller ju inte för alla de som föds i fel kropp och vill byta kön.

Ändrat: jag har haft en patient på psyk som hade Klinefelters och han kände sig och betedde sig som en man. Dåligt på andra sätt mådde han dock bevisligen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon