Sidor: 1, 2, 3
mamamaggan
Hallå där ! Du är väl aldrig bakis...............

Ja du och jag tycks ha samma uppfattning om vad könsroller är. Det där med drinkbjudandet känner jag igen. Hoppas det smakade och igår i a f kändes bra tongue.gif laugh.gif . Du borde väl ha lärt dig vad som händer vid det här laget?

Nej, usch vad jag är elak! Har väl aldrig varit varken berusad eller bakis vad jag kommer ihåg rolleyes.gif ( men mitt minne är visst inte vad det har varit).

För mig vore det väldigt intressant om det gick att ta reda på vad som sitter i generna och vad som beror på påverkan.

Någon annan här skrev om att djur gör olika saker utan att vara "upplärda" men för mig är det självklart att även djur påverkas av sin omgivning. Har faktiskt sett reportage om honapor som inte klarade av att ta hand om sin avkomma p g a att de växt upp i fångenskap där de inte träffat några andra honor.

Alla djur har ju en först en förälder som tar hand om den om det är som det ska. Då lär den sig något av föräldern. Under hela sin uppväxt ser den andra av samma ras som beter sig på olika sätt och lär sig av det. För mig är det självklart.
Jasmin
Tyckte att det var en ganska "talande" bild! Visste ni förresten att stickning var en manlig syssla förr./ Jasmin wub.gif
Bettson
Om saker är gener, hormoner, instinkt eller socialt betingade är så komplexa frågor så det går nog inte att ge ett entydigt svar.

Men man kan titta på djuren.

Kor som fått ta hand om sina kalvar som små är bra mödrar. kalvarna som föds tycks också veta hur de skall ta hand om sin avkomma. Minne i den åldern?

Om man i stället tittar i en besättning där man ständigt tar bort kalvarna och aldrig låter kossan slicka sin kalv eller låta den dia så inträffar andra saker.

Om man gjort så i ungefär tre generatioener så kan det hända att korna anfaller en kalv som föds i hagen. Man vet helt enkelt inte vad det är utan betraktar kalven som något främmande hot.

Det fungerar likadant hos andra djur. Min teori är att den nedärvda instinkten för ett visst beteende behöver en katalysator som startar processen. Kan vara mammas omsorger, hormoner eller något annat.

Är det någon som kollat å monkey-world. Där är samma fenomen. Schimpansmammor som rövats från sina egna mammor så tidigt att de inte upplevt omvårdnad de kan eller vet inte hur de skall ta hand om sina egna barn.

Förmodligen är det detsamma med människor. De som inte upplevt omhändertagandet och bekräftelsen från sina föräldrar de har svårt att ge detta till sina egna barn. Och det krävs stor insikt för att ändra sådana livsmönster. Kanske är det det som kyrkan kallar arvs-synd vad vet jag.
mamamaggan
Det är just detta jag menar. .Det kan inte vara fullt så enkelt och okomplicerat att det BARA är generna/hormonerna som styr våra könsroller. För då skulle alla "kvinnor" ta "bra " hand om sina avkommor.

Men när det gäller att " klura ut" hur mycket generna/hormonerna styr så kör jag med det som jag hela tiden har hävdat . Nämligen att jag tror att vi påverkas av allt runtomkring oss mycket , mycket mer än vi kan föreställa oss.
Tesa
Om man nu bortser från könsrollerna som ändras hela tiden så måste det väl iallafall vara det vettigaste för alla människor...män som kvinnor... att få agera i linje med sina instinkter..
Att som i dagens samhälle många gånger få göra precis tvärtemot måste ju göra att vi mår dåligt...inte minst våra könsroller..eftersom de inte är de inte är naturliga...
Sen finns det ju människor med starkare vilja än instinkter...som strävar efter annat än att leva i harmoni med sig själv och sina instinkter...och då skapas en ny roll...som kanske andra tar efter eller vill styra in nån annan i...även om det inte är vad personen ifråga själv egentligen önskar...och den hamnar då på kollisionskurs med sina instinkter...
Vi kan aldrig bortse från det biologiska om vi skall kunna förstå hur människan fungerar och mår...det som är rätt för en är ganska så säkert inte rätt för en annan...det viktigast borde ju vara att få känna efter själv......traditionell könsroll eller inte...valet borde trots allt hänga på INDIVIDEn...inte som samhället idag skall styra alla...både män och kvinnor in i samma fålla...
Bettson
Kan inte låta bli att fnissa lite.

Ju mera primär en företelse är desto tydligare instinkt och mindre social fernissa.

Vem har inte hört talas om blida väluppfostrade kvinnor som alltid uppför sig korrekt, helt plötsligt kan både gapa svära och skrika när de föder barn. De säger upp bekantskapen med " han " som orsakade hela situationen och ber barnmorskan flyga och fara.

Dagen därpå kommer de kanske inte ihåg vad de sagt och de som kommer ihåg brukar ha fullt sjå med att be om ursäkt. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
*solis*
CITAT (Bettson @ 16-05-2005, 15:13)
Kan inte låta bli att fnissa lite.

Ju mera primär en företelse är desto tydligare instinkt och mindre social fernissa.

Vem har inte hört talas om blida väluppfostrade kvinnor som alltid uppför sig korrekt, helt plötsligt kan både gapa svära och skrika när de föder barn. De säger upp bekantskapen med " han " som orsakade hela situationen och ber barnmorskan flyga och fara.

Dagen därpå kommer de kanske inte ihåg vad de sagt och de som kommer ihåg brukar ha fullt sjå med att be om ursäkt. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Där kom minnsan skuggan fram biggrin.gif tongue.gif laugh.gif
Bettson
VIlken skugga då??? unsure.gif
*solis*
CITAT (Bettson @ 16-05-2005, 20:20)
VIlken skugga då??? unsure.gif

Oj nu blir nog alla trötta på mig och mitt prat om skuggan smile.gif

Men kvinnan som annars var väluppfostrad och var alltid korrekt i sitt uppförande visade mer än väl att hennes skugga( en inre sätt av henne som hon inte vill visa ivanliga fall) ville svära gapa etc.. när hon födde barn.
stennie
Fick detta i ett mail idag...tyckte att jag skulle dela med mig.

Women are like apples on trees.

The best ones are at the top of the tree.

Most men don't want to reach for the good ones because they are afraid of falling and getting hurt.

Instead, they sometimes take the apples from the ground that aren't as good, but easy.

The apples at the top think something is wrong with them, when in reality, they're amazing.

They just have to wait for the right man to come along.

The one who's brave enough to climb all the way to the top of the tree.

Now Men....

Men are like a fine wine.

They begin as grapes, and it's up to women to stomp the shit out of them until they turn into something acceptable to have dinner with.
mamamaggan
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Där förlängdes mitt liv med minst ett par år laugh.gif !!!!!
gammelnalle
CITAT
They begin as grapes, and it's up to women to stomp the shit out of them until they turn into something acceptable to have dinner with.

hmmmm så det ÄR skillnad då iallafall????
biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
mamamaggan
Klart det är skillnad gammelnalle smile.gif laugh.gif !

Och ju längre vi håller på och " formar om " er desto mer kan vi njuta av er sedan biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif !
farbror B

Vill påpeka en skillnad mellan män och kvinnor när det gäller modern teknik!

Många kvinnor ställer sej helt frågande till allt vad teknik heter, inte för att de inte förstår den om diom försöker, utan för dom tror sej inte kunna.

Män tror sej kunna och har redan skruvat sönder allt innan de inser sin begränsning..

När det gäller mobiltelefoner, så är män besatta av alla funktioner den kan ha, alltifrån tipsresultat, handdator och bluetooth, medan en kvinna skryter med

- E den inte sööt?

En man bär mobiltelefonen i nån diskret ficka och svarar inom en sekund
(ljudlös inställning såklart)
en kvinna kan sitta i publiken på en föreläsning när det ringer, inte känna igen sin egen ringsignal (inte hittat hur man byter), efter tredje signalen börja leta efter den i väskan för att sedan stänga ner samtalet. (obs inte telefonen, bara samtalet, så att den som ringer blir arg och ringer igen efter en minut då samma upprepas)

retar jag nån nu? wink.gif laugh.gif
Rossi
Oj, oj, oj farbror B. Jag känner inte alls igen mig i det du beskriver. Så fort jag får en ny pryl - mobiltelefon, MP3-spelare, digitalkamera, DVD-spelare, TV etc. så lär jag mig rubbet om den. Sitter och lusläser manualen och testar och tycker att det är SUPERROLIGT!

Skillnaden mellan mig och min man i det läget är att han inte läser manualen utan börjar pilla på knapparna direkt.

Kanske är jag en ovanlig kvinna?!
mamamaggan
Retas på du!

Visst är det skillnader mellan människor. Vad det beror på tror jag alltså fortfarande är mest påverkan från andra.

Har själv en del teknisk utbildning och är praktiskt lagd. Min äldre bror däremot är inte ett dugg händig , bara teoretiker. Om jag bara ser till mig så förstår inte jag varför det skulle var svårare att lära sig något " tekniskt" än något "praktiskt" t ex handarbeta.

Har också en man som av sin far ständigt ,när det gällde praktiska/tekniska saker , fick höra att " det klarar inte du".Min man har länge " gått på " det. Visst har han begränsningar, kanske mest p g a att han är vänsterhänt, men många av de sakerna som svärfar påstod att han inte skulle klara de klarar han idag. Det jag tycker är mest synd är att han " gått miste" om så mycket trial-and-error tid.

Vad jag mest vänder mig emot är de generaliseringar som görs om kvinnor resp män. "Jag är kvinna och jag är minsann teknisk , alltså är alla kvinnor tekniska".

För mig börjar påverkan av våra barn redan vid deras första andetag. Tror stenhårt att vi påverkas in i våra könsroller. Vad är förresten manligt resp kvinnligt beteende? Det är ju vi( samhället) som " bestämt " vad som är vad.
Rossi
Fast i ärlighetens namn så är jag inte speciellt praktisk (se annan tråd här vad gäller pyssel), har i många sammanhang tummen mitt i näven men det tycker jag är en annan sak än att vara teknisk. Som sagt, jag är väldigt teknisk när det gäller handhavandet och inlärningen av elektriska prylar men jag hade alldeles säkert inte varit praktisk nog för att reparera en teknisk pryl. Bara som exempel.

Min man är både teknisk och praktisk och när vi lärde känna varandra så tänkte jag att nu kommer jag nog att lära mig ett och annat men jag vet inte riktigt vad som har hänt med det.
stina
Hemma hos oss är det jag som tar hand om alla tekniska apparater. Det beror inte på att jag är mer teknisk än min man utan snarare att jag är mer systematisk och har ro att läsa beskrivningar och göra saker i lugn och ro och i rätt ordning. Han bara knappar på och testar och blir sen irriterad och så får jag ta över och plocka fram lilla manualen. Däremot är min man mycket bättre på att hamra, spika, såga, tapetsera, måla etc. Det beror väl på att han gjort det så mycket mer än jag. Jag är bara tacksam att jag slipper för jag är inte speciellt road. Hade jag varit det hade jag säkert varit lika duktig - trots att jag är kvinna wink.gif
mamamaggan
Förstår vad du menar Rossi.

Själv tycker jag inte att det är svårare att följa t ex en manual/ritning e d än ett stickmönster. Har heller inte haft några större problem att utföra både tekniska eller praktiska saker. Är heller inte , som dig , rädd för att testa de nya " tekniska mojängerna".

Då är vi två som inte är typiska kvinnor enligt farbror B rolleyes.gif laugh.gif .
fjodor
CITAT (stina @ 25-05-2005, 16:10)
Hemma hos oss är det jag som tar hand om alla tekniska apparater. Det beror inte på att jag är mer teknisk än min man utan snarare att jag är mer systematisk och har ro att läsa beskrivningar och göra saker i lugn och ro och i rätt ordning.

HA!!! manualer är bara till för veklingar = fruntimmer...

samma sak med kartor... eller att fråga om vägen... LÖJLIGT!!

Den som aldrig har kört vilse har inte upplevt något....

smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
fjodor
det gick inte editera... GLÖMDE:

INTE hade Columbus någon karta eller kunde fråga om vägen....

så det så.....

mamamaggan
CITAT (fjodor @ 25-05-2005, 16:19)
CITAT (stina @ 25-05-2005, 16:10)
Hemma hos oss är det jag som tar hand om alla tekniska apparater. Det beror inte på att jag är mer teknisk än min man utan snarare att jag är mer systematisk och har ro att läsa beskrivningar och göra saker i lugn och ro och i rätt ordning.

HA!!! manualer är bara till för veklingar = fruntimmer...

samma sak med kartor... eller att fråga om vägen... LÖJLIGT!!

Den som aldrig har kört vilse har inte upplevt något....

smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Undrar var du fått den uppfattningen ifrån laugh.gif ?
stennie
CITAT (mamamaggan @ 25-05-2005, 16:17)
Förstår vad du menar Rossi.

Själv tycker jag inte att det är svårare att följa t ex en manual/ritning e d än ett stickmönster. Har heller inte haft några större problem att utföra både tekniska eller praktiska saker. Är heller inte , som dig , rädd för att testa de nya " tekniska mojängerna".

Då är vi två som inte är typiska kvinnor enligt farbror B rolleyes.gif laugh.gif .

Då är vi tre !!!!!

Har själv ett lite udda yrke datortekniker/konsult....(för att vara kvinna)
Har inte speciellt svårt för tekniska saker...fixar elprylar hemma,kan snickra lite till husbehov eller måla och tapetsera
mamamaggan
Det verkar t o m finnas fler ändå rolleyes.gif .

Vi kanske ska starta en förening för " okvinnliga kvinnor" laugh.gif laugh.gif laugh.gif ?
mamamaggan
CITAT (fjodor @ 25-05-2005, 16:21)
det gick inte editera...   GLÖMDE:

INTE hade Columbus någon karta eller kunde fråga om vägen....

så det så.....

biggrin.gif  :lol:  :rolleyes:

Han kanske hade hört talas om vikingarna?

rolleyes.gif laugh.gif
stennie
CITAT (mamamaggan @ 25-05-2005, 16:28)
Det verkar t o m finnas fler ändå rolleyes.gif .

Vi kanske ska starta en förening för " okvinnliga kvinnor" laugh.gif laugh.gif laugh.gif ?

Men inte är vi väl okvinnlika kvinnor !!!!! huh.gif

jag kan även virka ,sticka, baka och laga mat m.m...

Vi är bara kvinnor helt enkelt!!!! tongue.gif tongue.gif tongue.gif
mamamaggan
CITAT (stennie @ 25-05-2005, 16:33)
CITAT (mamamaggan @ 25-05-2005, 16:28)
Det verkar t o m finnas fler ändå  :rolleyes: .

Vi kanske ska starta en förening för " okvinnliga kvinnor" laugh.gif  :lol:  :lol: ?

Men inte är vi väl okvinnlika kvinnor !!!!! huh.gif

jag kan även virka ,sticka, baka och laga mat m.m...

Vi är bara kvinnor helt enkelt!!!! tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Det kan jag med rolleyes.gif . Men vi är nog , enligt en del i a f, inte de typiska företrädarna för kvinnlighet.

Sk-t samma , huvudsaken är att vi FÅR göra det vi vill och inte låter oss tvingas in i en könsroll som vi inte trivs i.
stina
Precis - jag gör vad jag vill kvinnligt eller ej. Det ägnar jag aldrig en tanke när jag bestämmer om jag ska göra det eller det.

Jag jobbar som dataansvarig på min arbetsplats (okvinnligt?)

Tränar styrketräning (okvinnligt?)

Ber inte automatiskt om hjälp när jag ska gräva och göra tunga grejer i trädgården - prövar själv om jag orkar (okvinnligt?)

Målar mina naglar (kvinnligt?)

Tränar dans-aerobics (kvinnligt?)

Målar mej (kvinnligt?)

Gillar att baka (kvinnligt?)

Gör helt enkelt det jag gillar - så det så!!!!
Rossi
Ja, nog är jag kvinna och kvinnlig alltid. Tror aldrig att jag har fått höra att jag skulle vara manhaftig. wub.gif Det tror jag inte att farbror B tycker heller. laugh.gif
gammelnalle
fjodor verkar ha missat en viktig del...

Columbus skulle till Indien... inte till Amerika....

biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif

CITAT
Tränar styrketräning (okvinnligt?)
inte på det gym där jag har härbergerat några veckor... där är merparten Qvuinnor.... smile.gif

CITAT
Målar mina naglar (kvinnligt?)

i allra högtsta grad... hoppas jag...

CITAT
Tränar dans-aerobics (kvinnligt?)

TROR jag (manschauvenist som jag är...)

Viva la femme!!! (kan det heta så??)

och kvinnor kör bättre bil än höns!!!

mamamaggan
CITAT (gammelnalle @ 25-05-2005, 19:53)
Viva la femme!!!  (kan det heta så??)

biggrin.gif  :lol:  :rolleyes:

Såååååååååå, vi kör bil bättre än vi kör höns wink.gif unsure.gif laugh.gif
stennie
CITAT (mamamaggan @ 25-05-2005, 19:58)

biggrin.gif  laugh.gif  rolleyes.gif

Klart vi gör, höns kan man inte köra ,det är fågar! tongue.gif tongue.gif laugh.gif laugh.gif
mamamaggan
CITAT (stennie @ 25-05-2005, 20:09)
CITAT (mamamaggan @ 25-05-2005, 19:58)

biggrin.gif  laugh.gif  rolleyes.gif

Klart vi gör, höns kan man inte köra ,det är fågar! tongue.gif tongue.gif laugh.gif laugh.gif

Men visst kan man köra höns rolleyes.gif tongue.gif , i alla möjliga fordon laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ophelia
Jag är ganska värdelös på att pilla med tekniska grejer. Men jag var ganska bra på mitt förra arbete som var en arbetsplats som fullkomligt dominerades av män. Tyvärr sågs vi kvinnor ibland som ett potentiellt hot då vi ansågs inte vara lika fysiskt starka som våra manliga kollegor. Men å andra sidan visade en enkätundersökning samt amerikansk forskning att vår närvaro faktiskt kunde dämpa ner oroliga situationer.

Har aldrig fattat det där med manligt och kvinnligt, det är ju bara konstruktioner som ställs emot varandra. Maskulinitet och feminitet, himla intressant egentligen. rolleyes.gif
Rossi
Och så himla skönt att vi är olika!

Leve männen! och Leve kvinnorna!
farbror B

Måste erkänna att när min förra TV krånglade (ofta) fick flickvännen ställa in den åt mej.

i min erfarenhet är det så att män är för otåliga för att läsa instruktioner, medan kvinnor har en sundare självuppfattning och är noggrannasre.

Eller som en bekant (kemilärare på gymnasiet ) suckade fram :
Laborationer är hemska! Killarna struntar i att läsa instruktionerna och har förstört expereimentet innna det börjat,
Tjerena läser instruktionerna så noggrant att dom inte hinner utföra det innan timmen är slut....
Biggan_
Varför sparkar killarna på däcken när dom står och pratar vid en bil?? ohmy.gif
Så gör inte tjejer! rolleyes.gif rolleyes.gif
Rossi
Och spottar och tar sig i skrevet.
Biggan_
CITAT (Rossi @ 27-05-2005, 12:12)
Och spottar och tar sig i skrevet.

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Magdis
CITAT (farbror B @ 27-05-2005, 10:58)

Måste erkänna att när min förra TV krånglade (ofta) fick flickvännen ställa in den åt mej.

i min erfarenhet är det så att män är för otåliga för att läsa instruktioner, medan kvinnor har en sundare självuppfattning och är noggrannasre.

Eller som en bekant (kemilärare på gymnasiet ) suckade fram :
Laborationer är hemska! Killarna struntar i att läsa instruktionerna och har förstört expereimentet innna det börjat,
Tjerena läser instruktionerna så noggrant att dom inte hinner utföra det innan timmen är slut....

Själv är jag (trots att jag är kvinna) alldeles för otålig för att läsa långa instruktioner, snabbt ska det gå! Så är det för min svägerska och hennes man också, medan han noggrannt och länge läser instruktionerna och lär sig allt om hur allting funkar så har hon hunnit skruva ihop och sätta igång prylen långt innan han är färdig.
farbror B
skönt att våra olikheter inte alltid är genusbetingade!

För övrigt är jag trött på såna ord!
varje skola ska nu ha en genuspedagog, man ska ha genusperspektiv på allt...

genus = kön

måste vi ta till utländska ord för att säja nåt i detta landet?

Dessutom är jag rädd att detta med genustanken bara blir en modegrej och sedan glöms bort...
Rossi
Ha, ha! Vad kul det hade låtit med "könspedagog", "könsperspektiv" etc.!

För att inte prata om "könstankar".
Pirum
CITAT (farbror B @ 27-05-2005, 12:38)
genus = kön

måste vi ta till utländska ord för att säja nåt i detta landet?

Jag tror det beror åtminstone delvis på att "kön" sägs beskriva något fysiskt ("sex" på utrikiska) medan "genus" mer beskriver könstillhörighet ("gender", på utrikiska).

Det är ju fullt möjligt för en person att rent biologiskt vara man, men ändå känna sig som kvinna, eller för en person att vara biologisk kvinna men känna sig som man.

Därför har man inom genusvetenskapen valt att behålla den utrikiska uppdelningen på sex/gender istället för att använda svenska "kön" för båda två, för att undvika missförstånd. Och för att könsidentitetens ursprung inte verkar helt utredd.

Tror jag. Har inte läst mycket genusvetenskap själv smile.gif
farbror B

Pirum, jag tror du har rätt, det låter väldigt genomtänkt.

Håller nog med dej vid närmare eftertanke också, könspedagogik har ingen bra klang på svenska.
men symtomet att använda utländska ord för sånt som vi egentligen har bra svenska ord för : adaptation (anpassning), coach (som ingen heller kan säja rätt; tränare)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon