|
tomas99
27-05-2005, 06:55
CITAT (MrNorth @ 27-05-2005, 07:47) Happ happ CITAT Fy fan hur är det möjligt att du länkar till en rasistisk sida?att du sedan går in och redigerar ditt inlägg gör inte saken bättre!!!! Nu tror jag att det är dags att jag berättar hur det ligger till innan blodtrycket går i taket för vissa När jag skrev detta inlägget ville jag ha med lite mera info om det hela, så jag googlade efter detta och fick träff direkt, addressen var www.nd.se/blabla.... va bra tänkte jag, dagens nyheter är ju en bra källa. Jag skapade min länk och postade inlägget. När jag sen skulle testa så länken funkade kom jag inte till dn... utan till nd  som är nationaldemokraterna, och efter lite läsande så upptäckte jag att de tydligen var direkt främlingsfientliga. Så därför redigerade jag mitt inlägg och tog bort den rasistiska länken. Men tydligen var det vissa som fick ont i magen även av detta, kanske skulle jag låtit länken stanna kvar, så hade man sluppit spydiga inlägg som ovan  Nästa gång... tänk på att allting inte är som det verkar vara... och det skadar inte att va lite ödmjukare MVH Henrik - som ej är nån nationaldemokrat Men Henrik det går att titta innan man lägger en länk, men ok jag ber om ursäkt om jag var för het på gröten. mvh tomas.
CITAT (tomas99 @ 27-05-2005, 07:48) Snälla admin ta bort den här tråden! jag annser att den är rasistisk på slutet.
mvh tomas
Obs gäller ej pisanggoreng hon kom i mellan när jag skrev. var är tråden rasistisk?  Många av mina bästa vänner har utländsk härkomst och dom delar min uppfattning om sveriges flyktingpolitik. Att det går bra att ta sig hit och leva på socialbidrag sticker även i ögonen på mina invandrade vänner. Vissa av mina väner har däremot väldigt svårt att kunna få uppehållstillstånd för sina asiatiska flickvänner, som dom skulle försörja själva då ingen ersättning varken för mat eller kläder utgår till såna. Är det rättvisa? Och var hittar man det rasistiska här? Man blir möjligtvis rasist av att bara läsa Tomas kommentarer, det är såna svenskar som förstör för invandrare
zaaritha
27-05-2005, 19:30
"asiatiska flickvänner" ???
Jag tycker att det är utmärkt att läsa media även från mer extremt håll. Jag läser (på nätet) Aftonbladet, Expressen, DN, SvD, Sydsvenskan, Helsingborgs Dagblad, Ekstrabladet (Danmark), Dagbladet (Norge), Aftenposten (Norge), New York Post (tokhöger i USA), Fight Racism Fight Imperialism (kommunister i Storbritannien), Proletären ("Kommunister" i Sverige), Sydney Morning Herald, Bohusläningen, Göteborgs-Posten, och, hör och häpna, nationaldemokraternas sida ibland. Jag tror att om man läser nyheter från många håll (även om de flesta kommer från samma källa oftast) så minskar risken att man blir rasist. Dessutom läser jag www.flashback.se och dess forum.
Det är tveklöst så att nationaldemokraterna är sju resor värre än sverigedemokraterna. Men genom att förbjuda dem att yttra sig så får de bara martyrstatus. Rätt sätt är istället att bemöta dem med argument. Och då måste man faktiskt läsa vad de skriver/tycker också.
Jag kommer inte ihåg exakt vilka kommuner detta gäller, men i förra valet visade SVT ett exempel på två kommuner med liknande "problem" med främlingsfientliga partier. Problemet var ungefär lika stort i båda. I den ena orten tog tidningen debatt mot partiet, och i den andra orten försökte lokaltidningen förtiga debatten.
Gissa var främlingsfientliga gick fram mest? Jo, i den ort där lokaltidningen försökte kväva diskussionen.
zaaritha
27-05-2005, 21:01
Hallå! Reserv!!
Heddas matte
27-05-2005, 21:25
vad ska man säga... är det främlingsfientligehet eller yttrandefrihet som diskuteras? tycker att begreppen blandas ihop här... jag tycker ABSOLUT att man får tycka vad man vill (enligt yttrandefrihetsrätten) men INTE att man får vara fientlig mot någon på grund av kultur eller nationalitet... alltså.. man får vara irriterad för att eventuella terroristanklagelser stör andra och viktigare nyheter, men man får inte bli fientlig mot ex araber för att man tror att de allihopa är terrorister.. eller "bröstklämmande otäckingar" vilket jag (håller med pisanggoreng) tycker verkar vara en fantasilös, ganska trist och generaliserande åsikt.
*Felix matte*
27-05-2005, 21:33
Egentligen borde man väl inte skriva i denna tråd pga den är liiite infekterad. Men iaf så är min åsikt att dessa "terrorister" som utvisades inte var några hederliga medborgare och därför har jag inget till övers för dem och ägnar inte en tanke på ev. felaktiga utvisningsbeslut. Ännu har jag inte hört eller läst en enda en som undrar vad dessa sysslat med som föranledde "terrosriststämpeln"
zaaritha
27-05-2005, 22:06
Terroriststämpeln fick väl en hel del oskyldiga, på grund av att de tillhörde utsatta folkslag?
*Felix matte*
27-05-2005, 22:09
CITAT (zaaritha @ 27-05-2005, 23:06) Terroriststämpeln fick väl en hel del oskyldiga, på grund av att de tillhörde utsatta folkslag? Men Egyptier tillhör väl inget utsatt folkslag... eller hur?
zaaritha
27-05-2005, 22:11
Egyptier, vad har de gjort? Trodde att det var andra folkslag???? Jag ger mej, har inte hängt med!!
*Felix matte*
27-05-2005, 22:12
CITAT (zaaritha @ 27-05-2005, 23:11) Egyptier, vad har de gjort? Trodde att det var andra folkslag???? Jag ger mej, har inte hängt med!! Nu blir jag lite osäker... men jag tror nog att de tre som alla nyhetssändningar handlar om är Egyptier. men för den skull så finns väl ingen anledning att terroriststämpla alla Egyptier ... eller hur?
zaaritha
27-05-2005, 22:15
Jo, du har rätt--de är egyptier! Tänkte fel! Eller; tänkte inte alls!!.........
Var det inte så att Egypten tyckte att dessa tre egyptiska gentlemen visste något om terroristaktioner, varpå CIA höll med och erbjöd sig frakta dem från Sverige, varpå Anna Lindh tyckte att det lät som en god idé? Eller, så kanske jag har fel. Har inte satt mig in i historien. Och vet inte om jag ska posta mer i den här tråden, för folk blir ju så arga på varandra, jag ska hålla mig till potatisar tror jag
zaaritha
27-05-2005, 22:32
Pirum, vi är väl inte "arga"? Fortsätt att skriva!
Mja, jag föredrar nog kanske att diskutera politik på politiska forum, där det är mer vad folk förväntar sig :)
Men känner jag mig rätt kommer jag inte att kunna hålla fingrarna i styr, jag återkommer nog i tråden :P
(För övrigt är det nog bara bra om folk blir lite upprörda och arga ibland:) )
zaaritha
27-05-2005, 22:47
Politik o politik?!
ninnisky
27-05-2005, 23:07
CITAT (Pirum @ 27-05-2005, 23:38) Mja, jag föredrar nog kanske att diskutera politik på politiska forum, där det är mer vad folk förväntar sig  Men känner jag mig rätt kommer jag inte att kunna hålla fingrarna i styr, jag återkommer nog i tråden  (För övrigt är det nog bara bra om folk blir lite upprörda och arga ibland:) ) Skulle man kunna tyda det så --- att vi inte är kompetenta att diskutera politik här?? Men, tänk så skönt med ett forum utan politiska diskussioner (sagt av en f d lokalpolitiker)
CITAT (ninnisky @ 28-05-2005, 00:07) Skulle man kunna tyda det så --- att vi inte är kompetenta att diskutera politik här?? Men, tänk så skönt med ett forum utan politiska diskussioner (sagt av en f d lokalpolitiker)  Haha, nä, jag bara menade att folk kanske kommer hit för att slappna av och ha det lite trevligt, men det kanske är JUST HÄR som man SKA diskutera politik, egentligen  I vardagen liksom. (jag är för övrigt inte politiskt engagerad eller så... har bara haft som hobby att tjôta om det på nätet ett tag) Lokalpolitiker är ett kapitel för sig  Många är jättebra, engagerade, jobbar mer än de borde, andra är riktiga drägg, pampar, fähundar, som borde buras in. Men DET ska jag ta i en annan tråd en annan gång
zaaritha
27-05-2005, 23:22
jag avskyr politik!!
ninnisky
27-05-2005, 23:25
CITAT (Pirum @ 28-05-2005, 00:15) Lokalpolitiker är ett kapitel för sig  Många är jättebra, engagerade, jobbar mer än de borde, andra är riktiga drägg, pampar, fähundar, som borde buras in. Men DET ska jag ta i en annan tråd en annan gång  Ja, ett kapitel för sig---- speciellt om man arbetar heltid, reser ca 100 dgar per år, har hem och familj och politiken som intresse Drägg, pampar och fähundar som borde buras in, det får så för dig som tydligen inte har någon inblick
Men, jag skrev ju att "många är jättebra" osv, men det FINNS ett litet fåtal drägg osv  Jag kanske borde varit tydligare med att de flesta är bra. Jag har jobbat bara ett halvår på kommunkontor (miljö/hälsoskydd), så jag har ingen direkt lång erfarenhet, men det var ganska klart att en del politiker inte var direkt...betrodda eller populära  Medan andra såklart var jättebra.
ninnisky
27-05-2005, 23:38
CITAT (Pirum @ 28-05-2005, 00:29) Men, jag skrev ju att "många är jättebra" osv, men det FINNS ett litet fåtal drägg osv  Jag kanske borde varit tydligare med att de flesta är bra. Jag har jobbat bara ett halvår på kommunkontor (miljö/hälsoskydd), så jag har ingen direkt lång erfarenhet, men det var ganska klart att en del politiker inte var direkt...betrodda eller populära  Medan andra såklart var jättebra. kan du definiera ett drägg? Ett ovanligt fult ord, förresten!
zaaritha
27-05-2005, 23:42
Drägg= en politiker(i detta fall) som bara "hänger med" o inte gör nå´n nytta!!
CITAT (ninnisky @ 28-05-2005, 00:38) kan du definiera ett drägg? Ett ovanligt fult ord, förresten!  Sorry, det är ett medvetet ordval från min sida, jag brukar använda det om de av samhällets toppar som uppför sig illa. Försnillar pengar, går på porrklubb för skattebetalarnas/medlemmarnas pengar, etc. (vanligen brukar ju "drägg" användas åt andra hållet, de rika med makten använder det om fattiga och maktlösa, exv) Visst är "drägg" ett fult ord. Precis som "slödder", "avskum", "pack" osv. Men jag försöker att använda ordet mot folk som missbrukar sin maktställning, på ena eller andra sättet. För då anser jag att fula ord är på sin plats.
ninnisky
27-05-2005, 23:46
CITAT (zaaritha @ 28-05-2005, 00:42) Drägg= en politiker(i detta fall) som bara "hänger med" o inte gör nå´n nytta!! bottensats och slödder- enligt svenska akademiens ordlista Vilken tur att jag lagt av politiken
zaaritha
27-05-2005, 23:47
De politiker som fuskar ÄR drägg!! Vi ska ju tro på politikerna---men, ärligt talat; gör ni det, ni på "odla nu" ??
-Snälla adm ta bort dessa otäcka skriverier, man får inte säga dumma saker i ett allmänt forum, som är till för att diskutera eventuella dumma saker! Om någon upplevt något otrevligt där någon inte är svenskfödd får man inte säga det för då måste man vara rasist! Vi ska hellst vända ryggen till och låtsas som det regnar!
tomas99, ryggrads-lös tönt!
Erkänner att jag modifierat godtyckligt det mesta i texten, men vad ska jag säga om ett inlägg där "vi" ska stoppa huvet i sanden så fort det blir känsligt. Det är just sådan inställning som gör att barn och kvinnomisshandel inte tas på större allvar! -Om vi alla håller för ögonen så ser vi inte eländet, alltså har det alldrig hänt! Magnus
andersen
28-05-2005, 05:27
Drägg är ett fult ord, och jag tycker att vi medborgare inte skall skylla allt ont på politikerna det är ju trots allt vi som röstar.
Men ett större problem är att politiken görs upp på golfbanor o dyl, jag menar med det att staten och kapitalet sitter i samma båt och då blir resultatet att det är manitu pening guden som gäller i politiken.
Ophelia
28-05-2005, 07:47
Jag tycker det är riktigt hälsosamt att ventilera åsikter. Det är farligt att stoppa huvudet i sanden och låtsas bort problem som faktiskt finns omkring oss. Det är ju frivilligt att delta/läsa den här länken.
zaaritha
28-05-2005, 18:13
Rasist o rasist!!.. Man kan väl få ha åsikter om folk. Det finns "fula" utlänningar, precis som vi svenskar är oärliga, också!!! Och--resandefolket får man inte säja nå´t om....... Jag kar blivit knivhotad av dem, när jag jobbade i skoaffären, så jag har aggression mot dem......
CITAT (zaaritha @ 27-05-2005, 20:30) "asiatiska flickvänner" ??? Ojdå, missade detta då jag var ner till Stockholm  Det är inte en kompis som har flera flickvänner  Det är många av mina vänner som semestrat i Thailand och Filipinerna och där blivit störtförälskade, det är svårare för dom att kunna få hit sina respektive flickvänner än vad det är för andra att få komma in i landet. En flykting som söker asyl kan ändå få stanna i landet flera år i väntan på utredningar och överklaganden, en tjej/kvinna från dom asiatiska länderna har endast 3 månaders turistvisa, sen blir hon utkastad och riskerar att inte få komma tillbaka till sin pojkvän om hon stannat för länge.  Sånt tycker jag är skitsnett, killarna står som försörjare för sina flickvänner och det enda som dom kan få av staten är hjälp med svenskan,om dom mot all förmodan fått uppehållstillstånd inte en krona i bidrag för kläder eller sånt. Hoppas att jag rett ut eventuella missförstånd för dig nu, inga fler frågetecken???
andersen
29-05-2005, 12:19
CITAT (Reserv @ 29-05-2005, 11:22) CITAT (zaaritha @ 27-05-2005, 20:30) "asiatiska flickvänner" ??? Ojdå, missade detta då jag var ner till Stockholm  Det är inte en kompis som har flera flickvänner  Det är många av mina vänner som semestrat i Thailand och Filipinerna och där blivit störtförälskade, det är svårare för dom att kunna få hit sina respektive flickvänner än vad det är för andra att få komma in i landet. En flykting som söker asyl kan ändå få stanna i landet flera år i väntan på utredningar och överklaganden, en tjej/kvinna från dom asiatiska länderna har endast 3 månaders turistvisa, sen blir hon utkastad och riskerar att inte få komma tillbaka till sin pojkvän om hon stannat för länge.  Sånt tycker jag är skitsnett, killarna står som försörjare för sina flickvänner och det enda som dom kan få av staten är hjälp med svenskan,om dom mot all förmodan fått uppehållstillstånd inte en krona i bidrag för kläder eller sånt. Hoppas att jag rett ut eventuella missförstånd för dig nu, inga fler frågetecken???  Men det beror ju inte på dom svenska reglerna, för det är ju samma sak för dej om du åker till Thailand då har du tre månader där åxå, på turist visa som du kan förlänga precis som dom asiatiska tjejerna kan och då kan dom vara här lite längre, det är inte samma sak att komma till Sverige som turist som dom som kommer som flyktingar så självklart så skall det vara skildnad.
CITAT (andersen @ 29-05-2005, 13:19) CITAT (Reserv @ 29-05-2005, 11:22) CITAT (zaaritha @ 27-05-2005, 20:30) "asiatiska flickvänner" ??? Ojdå, missade detta då jag var ner till Stockholm  Det är inte en kompis som har flera flickvänner  Det är många av mina vänner som semestrat i Thailand och Filipinerna och där blivit störtförälskade, det är svårare för dom att kunna få hit sina respektive flickvänner än vad det är för andra att få komma in i landet. En flykting som söker asyl kan ändå få stanna i landet flera år i väntan på utredningar och överklaganden, en tjej/kvinna från dom asiatiska länderna har endast 3 månaders turistvisa, sen blir hon utkastad och riskerar att inte få komma tillbaka till sin pojkvän om hon stannat för länge.  Sånt tycker jag är skitsnett, killarna står som försörjare för sina flickvänner och det enda som dom kan få av staten är hjälp med svenskan,om dom mot all förmodan fått uppehållstillstånd inte en krona i bidrag för kläder eller sånt. Hoppas att jag rett ut eventuella missförstånd för dig nu, inga fler frågetecken???  Men det beror ju inte på dom svenska reglerna, för det är ju samma sak för dej om du åker till Thailand då har du tre månader där åxå, på turist visa som du kan förlänga precis som dom asiatiska tjejerna kan och då kan dom vara här lite längre, det är inte samma sak att komma till Sverige som turist som dom som kommer som flyktingar så självklart så skall det vara skildnad. Det går inte att förlänga, kvinnorna måste tillbaka till sina hemländer för att kunna förnya visat. Inte ens om dom gifter sig är det säkert att dom får stanna, inte ens ett kommande barn är skäl nog.
andersen
29-05-2005, 13:53
CITAT (Reserv @ 29-05-2005, 14:10) CITAT (andersen @ 29-05-2005, 13:19) CITAT (Reserv @ 29-05-2005, 11:22) CITAT (zaaritha @ 27-05-2005, 20:30) "asiatiska flickvänner" ??? Ojdå, missade detta då jag var ner till Stockholm  Det är inte en kompis som har flera flickvänner  Det är många av mina vänner som semestrat i Thailand och Filipinerna och där blivit störtförälskade, det är svårare för dom att kunna få hit sina respektive flickvänner än vad det är för andra att få komma in i landet. En flykting som söker asyl kan ändå få stanna i landet flera år i väntan på utredningar och överklaganden, en tjej/kvinna från dom asiatiska länderna har endast 3 månaders turistvisa, sen blir hon utkastad och riskerar att inte få komma tillbaka till sin pojkvän om hon stannat för länge.  Sånt tycker jag är skitsnett, killarna står som försörjare för sina flickvänner och det enda som dom kan få av staten är hjälp med svenskan,om dom mot all förmodan fått uppehållstillstånd inte en krona i bidrag för kläder eller sånt. Hoppas att jag rett ut eventuella missförstånd för dig nu, inga fler frågetecken???  Men det beror ju inte på dom svenska reglerna, för det är ju samma sak för dej om du åker till Thailand då har du tre månader där åxå, på turist visa som du kan förlänga precis som dom asiatiska tjejerna kan och då kan dom vara här lite längre, det är inte samma sak att komma till Sverige som turist som dom som kommer som flyktingar så självklart så skall det vara skildnad. Det går inte att förlänga, kvinnorna måste tillbaka till sina hemländer för att kunna förnya visat. Inte ens om dom gifter sig är det säkert att dom får stanna, inte ens ett kommande barn är skäl nog.  Det går visst att förlänga här dock är det bara möjligt att förlänga engång max tiden för att vara här är 3 månader plus färlängd tid som kan vara 3månader, den förlängda tiden avgörs från fall till fall. Och det kostar 1000kr hos migrationsverket. Om du vill så kan jag hjälpa dej med blanketer för dina kompisar, skicka ett pm i så fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|