Sidor: 1, 2, 3
Reserv
CITAT (GoSatta @ 20-05-2005, 23:21)
CITAT (Reserv @ 20-05-2005, 23:16)
CITAT (GoSatta @ 20-05-2005, 23:13)
läst igenom hela tråden nu å hittar ingenstans där jag använder det ordet? Har jag fel snälla visa mig. Börjar känna mig en aning förvirrad annars.

Sid.2 4:e nerifrån

haha ja det var tydligen sant. då kryper jag till korset och erkänner jag jag har ingen aning om vad jag menade med det unsure.gif

Det gör säkert inget ändå, du trodde bara att det var en 10 åring wink.gif Och det skulle vara ett försvar? blink.gif Behandlar du alla 10 åringar med åsikter som halvidioter eller? unsure.gif sleep.gif
zaaritha
Hoppas verkligen att du ej gör det!!
GoSatta
CITAT (Reserv @ 20-05-2005, 23:25)
CITAT (GoSatta @ 20-05-2005, 23:21)
CITAT (Reserv @ 20-05-2005, 23:16)
CITAT (GoSatta @ 20-05-2005, 23:13)
läst igenom hela tråden nu å hittar ingenstans där jag använder det ordet? Har jag fel snälla visa mig. Börjar känna mig en aning förvirrad annars.

Sid.2 4:e nerifrån

haha ja det var tydligen sant. då kryper jag till korset och erkänner jag jag har ingen aning om vad jag menade med det unsure.gif

Det gör säkert inget ändå, du trodde bara att det var en 10 åring wink.gif Och det skulle vara ett försvar? blink.gif Behandlar du alla 10 åringar med åsikter som halvidioter eller? unsure.gif sleep.gif

självklart är en tio årings åsikt lika viktig som en 35 åring men självfallt hanterar man dom anorlunda men det har ju igentligen ingenting med första inlägget att göra. vad jag reagerade på var att du tyckte att det var helt rätt att utvisa folk med hjälp av en utländsk makt och sen säga att det finns säkert många fler som förtjänar samma sak.

Personligen tycker jag inte att det är okey det var därför ja tyckte inlägget sulle deletas just för att slippa denna disskusion.
zaaritha
OK, kanske missförstått dej!
Sorry, i så fall!! wub.gif
Åsa - Alingsås
GoSatta, nu ska jag ge dig en karamell att suga på... tongue.gif
Jag är kort, 156 cm kort, och har hela mitt liv blivit misstagen för yngre än jag är. Mycket yngre. Nu är jag närmre 30 och om jag går någonstans utan mina barn tror folk fortfarande att jag är tonåring. Det låter ju trevligt på ett plan rolleyes.gif , i synnerhet nu när jag inte tar åt mig längre (som vuxen, och "klokare"...), men jag har första hands erfarenhet av åldersdiskriminering. Är du yngre är din erfarenhet mindre och det du har att säga mindre värt. Hur vet du att en 15-åring inte har fler livserfarenheter än en 50-åring? Man kan ha hunnit gå igenom en väldig massa saker innan man ens hunnit fylla 20.
Jag vill bara försöka få folk att respektera alla människor, barn kan ha väldigt mycket intressant att säga om livet.
shiva
Till alla Er som tyckte att jag var typ" ute och seglade" med min kommentar när jag startade ämmnet; är det fortfarande lika interessant med huvud rubrikerna i alla nyhets sändningar om dom stackars, stackars små oskylldiga männen? Nu ska vi skylla på DÖDA, som inte kan försvara sig!
Anna Lindh var inte min favorit, men låt kvinnan vila i fred!!!!!
Lägg ner skiten ( ska jag säga) , och gå vidare med viktigare saker!
Magnus.
AndreasBlomquist
Intressant tråd!

För att slippa bli alltför påhoppad av GoSatta så är jag 30 år gammal, fyller 31 i höst. Har en Politices Magister examen samt en Bachelors Degree i Hospitality Management så förhoppningsvis slipper jag höra att jag mina åsikter inte är värda någonting för att jag eventuellt är yngre än någon annan som postar i denna tråden med en annorlunda åsikt. sleep.gif

Jag tycker faktiskt inte det minsta synd om dessa herrar som har blivit utvisade. Ingen rök utan eld brukar man säga...
Tror inte heller att Mehdi Gezali är så j*kla oskyldig som han vill ge sken av. Jag tycker personligen att de hade kunnat kastat bort nyckeln till hans cell på Guatanamo Bay.

Jag vill absolut inte dra alla invandrare över en och samma kam, de flesta är superbra och säkerligen 40% utav mina arbetskompisar är invandrare. Min bästa kompis sen drygt 20 år tillbaka är ifrån Iran och flickvännen är från Korea så jag tror inte heller att jag kan klassas som en rasist så skippa såna kommentarer GoSatta, för jag vet att du har dem på lut.

Det har väl kanske inte undgått många av er att det dock finns rötägg bland invandrare också, det räcker ju med att titta på statistiken i svenska fängelsen och häkten. Det som skrämmer mig mer är rapporterna om att det finns terroristceller här i Sverige, om än vilande.

Måste också säga att det förvånade mig lite att det så fort kom krav på att en moderator skulle radera tråden. Varför skulle man vilja göra det? Så länge det förs en saklig diskussion utan påhopp så tycker jag det bör vara fritt att debattera vad man nu har på hjärtat och håller sig inom lagen naturligtvis.

GoSatta, du skriver att du tycker man ska radera inlägg som är rasistiska/trångsynta. Bör då inte ett par av dina inlägg raderas? Tänker främst på de där du nämner att invandrare för de flesta är synonymt med kebab och pizza.. Det i mina öron är mer rasistiskt och otroligt trångsynt än Shivas första inlägg. sleep.gif

Jag tror nog att vi idag hade haft pizza och kebab även om det inte funnits några invandrare i Sverige. Allt eftersom svenskar ger sig ut och reser i världen så upptäcker de också maten i dessa länder och för med sig de intrycken hem igen. Där jag bor finns det 2 pizzerior samt en thairestaurang som drivas av icke-invandrare. Sen har vi alla amerikanska och italienska hak här i stan också, även de har svenska ägare...

Slutligen vill jag bara säga att jag tycker det är sorgligt när det gått så långt att svenskarna inte ens får sjunga sin nationalsång utan att anses vara rasister. Vi fick inte göra detta 1992 då jag tog studenten utav ovanstående anledning och inte heller min bror som tar studenten om 3 veckor får sjunga nationalsången för att det kan uppfattas som rasistiskt.
mad.gif
GoSatta
tyvärr blir någonting i denna tråd svårt att försvara eftersom första inlägget är borta. Du har inte läst det så det blir svårt för dig att veta vad det ens handlar om.

Men för att ta dina ord "ingen rök utan eld"
Reserv
CITAT (GoSatta @ 25-05-2005, 09:13)
tyvärr blir någonting i denna tråd svårt att försvara eftersom första inlägget är borta. Du har inte läst det så det blir svårt för dig att veta vad det ens handlar om.

Jag tycker att det varkar som att Andreas är insatt i vad tråden gällde från början, med tanke på vad han skriver. Ha inte en så nedvärderande attityd mot folk," ingen rök utan eld" uppfattar jag som att det finns säkerligen nån anledning till att dom utvisades. Jag anser att Andreas uttrycker sig synnerligen väl och jag håller med om det han skriver.
Det finns så många rötägg i Sverige, varför importera mer?
djingis
Var ska sleven vara om inte i grytan.

Ordet rasist används ibland där argumenten tryter.

Det är svårt att tala om ens åsikter i rädsla av att bli stämplad som rasist. Vare sig man är det eller inte och det nog den grytan som bubblar i stugorna i landet och pyr.
Det är detta dolda som kan bli farligt!
farbror B
CITAT
Sen är det som så att invandrare har förtur till arbetsplatser, vilket ställer svenskar utan jobb som dom är utbildade till

Utmanar dej Reserv att ge mej ett enda exempel på när detta hände, så går jag själv till diskrimineringsombudsmannen.
Frågan är ju varför du, som vet om så många fall inte gjort det?
Sulawesii
Jag tycker också att det är väldigt oroväckande att ordet rasist slängs ut så lättvindigt. Och både av svenskar och invandrare.
farbror B

Inga ord ska användas lättvindigt!
Ord som rasist, nazist, fascist, främlingsfientlighet, xenofobi används alldeles för lätt om människor.

Likaså använder andra ord som invandrare,flyktingar, snyltare, socialturister[I] med samma dåliga insikt och urskiljning.

Det bästa är väl att bara tala om man själv kan svara för fakta?
Jag har en gång blivit hotad till livet av en invandrare, alltså kan jag svara på att [I]HAN
är hotfull och farlig. Inte invandrare

Två gånger har jag hotats av svenskfödda, alltså vet jag attdom är hotfulla.

Hur jag då sammanfattar dessa hotfulla personer? Jo inte med etniska begrepp, utan helt enkelt som rötägg.

Sluta använda etnisk tillhärighet som tyngd i berättelser och argument!!
är en man skjöts till döds på sin klubblokal för två veckor sen, var det nog många svenskar som nickade menande när det berättades att det var på turkiska föreningen. Varför denna detalj? Kunde ha varit hos Bandidos, Hells Angels, tyngdlyftarklubben i Partille eller syföreningen i Lilla Edet.
djingis
Hade skottlossningen varit av Bandidos eller de motorburna änglarna så hade man skrivit om det- förhoppningsvis!
farbror B
[B]
Ja, fast egentligen är den informationen onödig. Någon människa blev dödad och avsett vem så är det en tragedi.
Menar bara att en sån information skapar bara fördomar om brottet i sej och den inblandade föreningen.
Se bara vad som hände i Knutby, där ett par sjuka människor lyckats förstöra anseendet för alla i byn, allvarligt skadat pingstkyrkan mm
Reserv
CITAT (farbror B @ 25-05-2005, 10:50)
CITAT
Sen är det som så att invandrare har förtur till arbetsplatser, vilket ställer svenskar utan jobb som dom är utbildade till

Utmanar dej Reserv att ge mej ett enda exempel på när detta hände, så går jag själv till diskrimineringsombudsmannen.

Det s.k. friåret som skulle vara så bra för utbrända arbetare som skulle kunna få göra något annat i ett år, det gäller tyvär bara om dom hittar en lika kompetent invandrare som varit arbetslös visst länge. Att det sitter svenska arbetslösa förskollärare som inte haft ett jobb i över två år, spelar här ingen som helst roll, det är bara invandrare som kan få dessa jobb. Helruttet tycker jag och dom stackare som sökt men fått avslag för att dom inte hittat invandrare med tillräcklig kompetens, fast man själv hittat minst två svenska fullt kompetenta förskollärare. Samma sak på arbetsförmedlingen, det går in två ungdomar och söker jobb, Ahmed prioriteras för att han behöver integreras i svenska samhället, Peter å sin sida får leva på föräldrarna tills han passerat 25 år innan sociala tar över den bördan. Att sen Peter vill jobba gärna mer än heltid hör inte hit, vitsen är att inte invandrarungdomarna ska känna sig utstötta av samhället. Och vad händer istället? Jo, omvänd rasism så det bara visslar om det. blink.gif
farbror B

Nu hörde du inte vad jag sa.
Känner du peter och Ahmed personligen?
I såna fall gör jag gärna en anmälan till DO tillsammans med dej.
Berättelser ifrån tredje man "en kompis sa" "det säjs" köper jag inte.
Inte heller köper jag att du inte gör något åt det om du upplever något så orättvist!
andersen
CITAT (Reserv @ 25-05-2005, 15:09)
CITAT

Det s.k. friåret som skulle vara så bra för utbrända arbetare som skulle kunna få göra något annat i ett år, det gäller tyvär bara om dom hittar en lika kompetent invandrare som varit arbetslös visst länge. Att det sitter svenska arbetslösa förskollärare som inte haft ett jobb i över två år, spelar här ingen som helst roll, det är bara invandrare som kan få dessa jobb. Helruttet tycker jag och dom stackare som sökt men fått avslag för att dom inte hittat invandrare med tillräcklig kompetens, fast man själv hittat minst två svenska fullt kompetenta förskollärare. Samma sak på arbetsförmedlingen, det går in två ungdomar och söker jobb, Ahmed prioriteras för att han behöver integreras i svenska samhället, Peter å sin sida får leva på föräldrarna tills han passerat 25 år innan sociala tar över den bördan. Att sen Peter vill jobba gärna mer än heltid hör inte hit, vitsen är att inte invandrarungdomarna ska känna sig utstötta av samhället. Och vad händer istället? Jo, omvänd rasism så det bara visslar om det. blink.gif

Reserv, du har fel!för det första så är det först och främst arbetsgivaren som har vetorätt om fri år skall beviljas eller ej, och då är det väll så att arbetsgivaren tar in en som anses klara jobbet oberoende om människan är invandrare eller ej och det sker i samråd med arbetsförmedlingen.
Magnolia
CITAT (AndreasBlomquist @ 25-05-2005, 06:18)
Jag tycker faktiskt inte det minsta synd om dessa herrar som har blivit utvisade. Ingen rök utan eld brukar man säga...
Tror inte heller att Mehdi Gezali är så j*kla oskyldig som han vill ge sken av. Jag tycker personligen att de hade kunnat kastat bort nyckeln till hans cell på Guatanamo Bay.

Ärligt talad så blir jag chockad över att det finns människor som tycker så här.

Det är mycket möjligt att dessa personer är skyldiga till både det ena och det andra, men tills de har fått en rättvis rättegång kan ingen säga något om det! Andreas: om det nu är så självklart att de är skyldiga varför kan de då inte dömas i en domstol? Varför tycker du att det är ok att människor blir torterade och inlåsta för att någon anklagat dem för något?

Ingen rök utan eld... Det låter som medeltida rättsideal där den som blev kallad häxa blev bränd bara för att anklagelsen fanns!
mamamaggan
Ni som tycker det är rätt att de utvisades , även om det inte var bevisat i domstol att de gjort något brottsligt ,vad skulle ni själva tycka om ni råkade ut för något liknande?
stennie
CITAT (farbror B @ 25-05-2005, 11:08)

Inga ord ska användas lättvindigt!
Ord som rasist, nazist, fascist, främlingsfientlighet, xenofobi används alldeles för lätt om människor.

Likaså använder andra ord som  invandrare,flyktingar, snyltare, socialturister[I] med samma dåliga insikt och urskiljning.

Det bästa är väl att bara tala om man själv kan svara för fakta?
Jag har en gång blivit hotad till livet av en invandrare, alltså kan jag svara på att [I]HAN
är hotfull och farlig. Inte invandrare

Två gånger har jag hotats av svenskfödda, alltså vet jag attdom är hotfulla.

Hur jag då sammanfattar dessa hotfulla personer? Jo inte med etniska begrepp, utan helt enkelt som rötägg.

Sluta använda etnisk tillhärighet som tyngd i berättelser och argument!!
är en man skjöts till döds på sin klubblokal för två veckor sen, var det nog många svenskar som nickade menande när det berättades att det var på turkiska föreningen. Varför denna detalj? Kunde ha varit hos Bandidos, Hells Angels, tyngdlyftarklubben i Partille eller syföreningen i Lilla Edet.

Jag håller med Farbror B !!!!!!

Min syster var tillsammans med en Svensk, som försökte ta livet av henne!
Jag har en x-svägerska som bor i Tunisien med en muslim, som är en av dom trevligaste killarna jag har träffat!
Det finns inga bra eller dåliga nationaliteter eller religioner, bara bra eller dåliga människor!
Reserv
CITAT (andersen @ 25-05-2005, 15:43)
CITAT

Reserv, du har fel!för det första så är det först och främst arbetsgivaren som har vetorätt om fri år skall beviljas eller ej, och då är det väll så att arbetsgivaren tar in en som anses klara jobbet oberoende om människan är invandrare eller ej och det sker i samråd med arbetsförmedlingen.

Jisses vad du är ut och cycklar nu. En mycket nära vän sitter i den situationen att hon inte fått friår, hon är inte ensam utan över 50% av friårsandelen är inte tillsatt p.g.a. att dom inte hittat tillräckligt kompetent personal till hennes avdelning och andra arbetsplatser inom kommunen. Att hon och jag känner minst två svenskar som fyller kriterierna till fullo hör inte hit då det bestämts att friårsplatserna ska oavkortat gå till arbetslösa invandrare. Om jag inte har alldeles fel nu, så är det staten som bestämt detta, kommunerna får så lov att följa gängse regler. Grannens son är Peter och hans bästa kompis är Ahmed, så fattar alla att det inte är tredje person eller att jag hört från nån s.k. rasist. Det var Ahmed själv som reagerade mest för orättvisan, för Peter har åtminstånne gymnasiekompetens, det har inte Ahmed som la av efter halva nian. Om man anmäler såna här orättvisor så klassas man som rasist, invandrarfientlig och gud vet vad.
Pirum
CITAT
Det finns inga bra eller dåliga nationaliteter eller religioner, bara bra eller dåliga människor!

Att människor eller nationaliteter, eller för den skull "raser", inte är dåliga kan jag hålla med om. Däremot kan religioner och andra kulturella yttringar vara dåligt ibland, enligt min ringa mening. Till svensk kultur hör tydligen att supa skallen av sig på midsommar samt tycka att mobbning är rätt ok. För annars skulle vi ju inte supa skallen av oss på midsommar, eller ignorera mobbning i skolan till den grad som vi faktiskt gör. Nej, inte alla, men om man generaliserar.
Detta är säkert inget särsvenskt fenomen, men, ändå en del av "vår" kultur som jag tycker är dålig.

Och den (tidigare) svenska "statskyrkan" har ju länge haft en väldigt dålig syn på kvinnor, homosexuella, och en del andra grupper. Detta är exempel på hur en religion kan vara dålig tycker jag.
Dock, religionerna har ju rätt att hävda sina åsikter och sin tro. Även om jag själv tycker att kvinnor bör få vara präster så är det ju rimligt att församlingar som tolkar bibeln som att kvinnor INTE ska få vara präster bör få ha enbart manliga präster. Om de nu vill. Religionsfrihet innebär ju att man får ha vilken religion man vill, förenklat sagt.
På samma sätt tycker jag mig ha rätt att kritisera kulturer, religioner, seder eller traditioner i Sverige eller andra länder, utan att för den skull klassas som rasist. Genom att åtnjuta religionsfrihet måste de religiösa samfunden dessutom vara öppna för kritik, och acceptera att folk har motsatta eller annorlunda uppfattningar.

Församlingar som har dessa gammaldags (anti-kvinnliga, våldsförhärligande, etc) värderingar är dock inget jag tycker att skattepengar eller andra offentliga medel ska användas till.

Annars är såklart skillnader mellan individer större än mellan grupper, oftast.
Magnolia
CITAT (Reserv @ 25-05-2005, 17:17)
CITAT (andersen @ 25-05-2005, 15:43)
CITAT

Jisses vad du är ut och cycklar nu. En mycket nära vän sitter i den situationen att hon inte fått friår, hon är inte ensam utan över 50% av friårsandelen är inte tillsatt p.g.a. att dom inte hittat tillräckligt kompetent personal till hennes avdelning och andra arbetsplatser inom kommunen. Att hon och jag känner minst två svenskar som fyller kriterierna till fullo hör inte hit då det bestämts att friårsplatserna ska oavkortat gå till arbetslösa invandrare. Om jag inte har alldeles fel nu, så är det staten som bestämt detta, kommunerna får så lov att följa gängse regler. Grannens son är Peter och hans bästa kompis är Ahmed, så fattar alla att det inte är tredje person eller att jag hört från nån s.k. rasist. Det var Ahmed själv som reagerade mest för orättvisan, för Peter har åtminstånne gymnasiekompetens, det har inte Ahmed som la av efter halva nian. Om man anmäler såna här orättvisor så klassas man som rasist, invandrarfientlig och gud vet vad.

Så här står det i lagtexten:

Arbetsgivaren väljer vem som skall anställas som vikarie för
den friårsledige efter förslag från länsarbetsnämnden.
Länsarbetsnämnden skall i första hand föreslå någon som är
långtidsinskriven som arbetssökande vid arbetsförmedlingen, som
har ett funktionshinder som medför nedsatt arbetsförmåga eller
som är invandrare. Strävan efter att föreslå vikarier ur de
grupperna får dock inte gå ut över någons möjligheter att
anvisas friåret.
andersen
Det är precis så som Magnolia skriver reserv,arbetsgivaren har det slutgiltiga ordet.

På min arbetsplats är det 3st som har sökt och beviljas fri år av dom som ersätter dom var det två svenskar och en invandrare, men företaget var inte nöjd med en och avbröt anställningen och tog in en annan person så den möjligheten finns åxå.
Reserv
CITAT (andersen @ 25-05-2005, 18:05)
Det är precis så som Magnolia skriver reserv,arbetsgivaren har det slutgiltiga ordet.

På min arbetsplats är det 3st som har sökt och beviljas fri år av dom som ersätter dom var det två svenskar och en invandrare, men företaget var inte nöjd med en och avbröt anställningen och tog in en annan person så den möjligheten finns åxå.

Inom Sundsvalls kommun så fungerar det som jag sagt, endast invandrare med likvärdig kompetens. Kan hända att det funkar olika på olika kommuner, jag vet bara att det funkar så här. wink.gif
AndreasBlomquist
CITAT
GoSatta skrev:

Din ignorans och okunskap lyser ju nu igenom i ditt inlägg. Vad vet du om hur insatt jag är i tråden eller inte? Vad får dig att tro att jag inte ens vet vad det ursprungliga inlägget handlade om?
Att hoppa till slutsatser sådär är ju som att torka sig i röven innan man skiter, något som jag är säker på att du också tillämpar.
Faktum är ju också att stora delar av det ursprungliga inlägget finns att läsa i citat i andra inlägg i tråden, något som du uppenbarligen inte har fattat. Du har å andra sidan sedan tidigare visat ditt ointresse för att läsa igenom tråden och har inte ens koll på vad du tidigare skrivit.

Vad jag menade med "ingen rök utan eld" var mycket riktigt som Reserv skrev, att uppenbarligen så finns det ju någon anledning till varför de togs. Jag tror nog inte varken CIA eller den Svenska regeringen lägger alla kort på bordet och inte heller att vi någonsin kommer få full klarhet i vad dessa två avvisade herrar har gjort. Om du nu tror att de godtyckligt tar ett par muslimer bara för att de är just muslimer och heter Abdullah eller Mohammed eller Sayid så är du ju också ute och cyklar helt och hållet.

CITAT
Magnolia skrev:

CITAT

Ärligt talad så blir jag chockad över att det finns människor som tycker så här.

Det är mycket möjligt att dessa personer är skyldiga till både det ena och det andra, men tills de har fått en rättvis rättegång kan ingen säga något om det! Andreas: om det nu är så självklart att de är skyldiga varför kan de då inte dömas i en domstol? Varför tycker du att det är ok att människor blir torterade och inlåsta för att någon anklagat dem för något?

Jaså? Blev du chockad över det?

Att Mehdi Gezali har blivit torterad finns det inga belägg för. Blanda inte ihop Abu Gharaib och Guatanamo Bay... Jag sa inte att jag inte tyckte det var okej att de blev torterade, de som nu bevisligen blev det. Jag tycker det är förjävligt.
Att människor blir inlåsta för att någon har anklagat dem för något händer ju hela tiden, det är ju så det funkar även i Sverige. Först häktet i väntan på rättegång och sedan frihet eller fängelse. Joy Rahman, behöver jag säga mer? Inte tycker jag det är okej men han satt inlåst i 8 år för att någno anklagat honom för något...

Varför kan de inte dömas i en domstol de som sitter på Guatanamo Bay? Ja, egentligen är det ju så att de sitter där i väntan på att bli formellt åtalade i en krigsrättegång. Att sedan utredningen inför denna rättegången tar sån tid är ju synd, men jag anser att samtliga dem som sitter där hör hemma där.

Varför åker man till Afghanistan efter krigets utbrott och återfinns i bergen tillsammans med en massa Al-Quaida medlemmar om man själv inte har sympatier med dem? Det är väl knappast så att Mehdi åkte fel???
Magnolia
CITAT (AndreasBlomquist @ 25-05-2005, 23:52)
CITAT
Magnolia skrev:

CITAT

Jaså? Blev du chockad över det?

Att Mehdi Gezali har blivit torterad finns det inga belägg för. Blanda inte ihop Abu Gharaib och Guatanamo Bay... Jag sa inte att jag inte tyckte det var okej att de blev torterade, de som nu bevisligen blev det. Jag tycker det är förjävligt.
Att människor blir inlåsta för att någon har anklagat dem för något händer ju hela tiden, det är ju så det funkar även i Sverige. Först häktet i väntan på rättegång och sedan frihet eller fängelse. Joy Rahman, behöver jag säga mer? Inte tycker jag det är okej men han satt inlåst i 8 år för att någno anklagat honom för något...

Varför kan de inte dömas i en domstol de som sitter på Guatanamo Bay? Ja, egentligen är det ju så att de sitter där i väntan på att bli formellt åtalade i en krigsrättegång. Att sedan utredningen inför denna rättegången tar sån tid är ju synd, men jag anser att samtliga dem som sitter där hör hemma där.

Varför åker man till Afghanistan efter krigets utbrott och återfinns i bergen tillsammans med en massa Al-Quaida medlemmar om man själv inte har sympatier med dem? Det är väl knappast så att Mehdi åkte fel???

Det är sant att det inte finns bevis för att tortyr förekommit på Guantanamo Bay - jag syftade egentligen på Egypten, så jag ber om ursäkt om jag var otydlig. Dock kan det påpekas att det förekommit anklagelser om tortyr, som ännu inte är utredda. Men som sagt, ingen är skyldig tills det bevisats så i en domstol.

Fångarna på Gunatanamo Bay är inte anklagade för något brott. De väntar inte på en (internationellt erkänd) krigsrättegång. USA kallar dem "illegala kombatanter", vilket inte finns som ett juridiskt begrepp (möjligtvis i USA nu, det vet jag inte, men de greps inte för brott i USA så det är irrelevant). Det ligger ganska nära till hands att tro att USA väljer att inte kalla dem för krigsförbrytare eftersom de då måste följa internationella krigsrättsregler. Så här skriver svenska Amnesty:

President Bushs vägran att tillämpa Genèvekonventionen på dem som togs till fånga under den internationella väpnade konflikten i Afghanistan och överfördes till USA-basen vid Guantánamo Bay i Kuba, ifrågasattes av ett domstolsbeslut i november. Beslutet fick till resultat att militärrättegångarna i Guantánamo ställdes in men regeringen överklagade omedelbart. USA-administrationens behandling av fångar under "kriget mot terrorismen" ifrågasattes allvarligt av expertorganisationer som Internationella rödakorskommittén och även landets högsta juridiska instans. Sex månader efter att högsta domstolens beslutat att Guantánamofångarna skulle ställas inför federala domstolar hade ännu ingen ställts inför någon domstol. Fångar som ansågs sitta inne med viktiga uppgifter hölls kvar i hemlig fångenskap på okända platser. I några fall kunde de betraktas som "försvunna".

Om du vill komma närmare den ursprungliga källan så säger Amnesty International:

The USA has applied none of the above-mentioned provisions of international humanitarian law and international human rights law in determining the status of the Guantánamo detainees:

Ø it has not treated those captured during the international armed conflict in Afghanistan initially as prisoners of war, pending determination of their status by a court;

Ø it has not convened a court to determine whether or not persons captured during the international armed conflict in Afghanistan are entitled to prisoner of war status;

Ø it has not reviewed promptly the detention of those captured during the subsequent non-international armed conflict in Afghanistan;

Ø it has not brought the detention of civilians promptly under judicial review, tried or released them;

Ø it did not, at the close of international hostilites, release the detainees captured during hostilities, with the exception of those against whom criminal procedures had been initiated – in fact, the USA initiated no such procedures.

Vad det gäller Joy Rahman så är det ett lika upprörande fall, men bara för att ett justitiemord skett så ska vi väl inte behöva acceptera fler?!?
MrNorth
Angående diskussionen vill jag informera om en märklig händelse i Karlskrona där jag bor. För nåt åt sedan investerade kommunen i två fina skyltar som man satte upp på E22an. Det stod "välkommen till karlskrona" sedan var det fyra ansikten, en äldre herre, nåt barn och två i 30årsåldern (tror jag minns inte till 100)

Iaf dessa skyltarna fick sitta uppe i några veckor innan nån myndighet (glömt vilken) anklagade karlskronas kommunalråd för rasism. Orsaken? Jo ingen på skyltarna såg ut att vara av utlänsk härkomst (dvs annan hudfärg)... Många som läste detta i BLT trodde det var ett aprilskämt... men till allas våran förvåning gav kommunen efter för påtryckningarna och tog ner skyltarna. Nu står det istället en tråkblå skylt utan ansikten.

en kommentar från kommunen:

" - Bilden är ett misstag som vi tänker rätta till. Det är bara att beklaga att det mångkulturella inte har framkommit i de här skyltarna, säger Carina Dietmann på kommunens näringslivsenhet till Sveriges Radio Blekinge, efter kritik från den massinvandringsförespråkande organisationen Nya Frisam.
"

När sånt här händer så blir iaf jag väldigt rädd. huu

MVH
henrik
farbror B

Ja, allt kan ju drivas till hysteri, det håller jag med om.
När man gör vägskyltar torde det vara självklart att man använder sej av bara två färger, och så var det inte mer med det.

Detta blir som GB och glassarna, eller när män beskrivs som djur.

det sorgliga är att de viktiga frågorna, tolerans, integration och jämställdhet blir så förlöjligade av såna uttalanden att man inte längre minns huvudfrågan, utan bara minns de roliga kommentarerna som ngt slags skämt.
Hur ska man få trovärdighet i debatten med såna inlägg?.
farbror B

Angående Mehdi Gezali, så skiter jag i om han är skyldig till brott i denna frågan. USA bryter mot alla regler som finns när det gäller Guantanamobasen, så enkelt är det.

Det som jag tycker är intressant, vara nåt jag hörde om gezali, att han skulle vara efterlyst i flera europeiska länder sedan tidigare.
Om det är sant, undrar jag varför inte de svenska myndigheterna i såna fall utlämnar honom dit? Han snorungen Kalle utlämnades ju til grekland.
Reserv
Och hur ofta skulle man kunna se en skylt med en svensk i nåt sydländskt land? Och appropå att alla är oskyldiga tills motsatsen bevisats, om vi svenskar ens skulle vara misstänkta för ett brott i vissa länder neröver så är det inte ens säkert att vi lyckas ta oss levande till Sverige. En flykting kan inte jämföras med en svensk, det är svenskarnas land (även om det är lite svårt att tro ibland) och svenskarna ska dömas efter våra lagar. Om en flykting inte har fått permanent uppehållstillstånd och är eller misstänks vara skyldig till ett brott, då ska dom obönhörligen avvisas. Dom kan från sitt eget land bevisa om det var fel att utvisa dom. Det där med skylten, det är såna saker som får folk som vart lite intolleranta att tappa tålamodet, och då är inte steget långt från invandrarhat. unsure.gif
Reserv
CITAT (farbror B @ 26-05-2005, 12:03)

Angående Mehdi Gezali, så skiter jag i om han är skyldig till brott i denna frågan. USA bryter mot alla regler som finns när det gäller Guantanamobasen, så enkelt är det.

Det som jag tycker är intressant, vara nåt jag hörde om gezali, att han skulle vara efterlyst i flera europeiska länder sedan tidigare.
Om det är sant, undrar jag varför inte de svenska myndigheterna i såna fall utlämnar honom dit? Han snorungen Kalle utlämnades ju til grekland.

"snorungen Kalle" utlämnades inte, han skulle inställa sig för rätegången. Om Gezali är Svensk medborgare så lämnar inte Sverige ut honom (synd tycker jag) då det kan finnas risk för att han kan få ett fysiskt straff dit han skulle bli utlämnad. Att han är skyldig till det han anklagas för, samröre med Al-kaida, betvivlar jag inte en sekund. Har man gett sig in i leken, får man leken tåla. sleep.gif
farbror B

Nu är det kanske inte så enkelt att man bara kan avvisa brottslingar tillbaka till sina länder, även om man ibland kan känna att det skulle vara rätt.

Mot detta står ju medmänsklighet, att personen kan bli dödad hemma i sitt land, för att Sverige skickar den tillbaka för tex inbrott. det blir ju inte heller rimligt eller hur?

Om det automatiskt gick att kasta ut de som missköter sej ur landet, kan vi inte då slänga ut alla svenskfödda som gör det också?
För om det vore skönt att bli av med några i samhället, så skulle det ju vara alla farliga kriminella.

Jag håller fullt och fast med om att Sveriges flyktingpolitik är kass och inte fungerar. Den är i sej ett brott mot mänskliga rättigheter när folk får vänta i tre-fyra år för att få utvisningsbeskedet.

Sedan gäller det att få svenskar att inse att "alla är välkomna hit, bara dom jobbar och gör rätt för sej" är en idiotisk åsikt.
Särskilt när samma personer i nästa mening säjer "de tar våra jobb"
Hur får man det att gå ihop?

En invandring vi ska ha bör vara på medmänsklig grund, folk som är otrygga ska få söka skydd. Någon arbetskraftsinvandring ska vi inte ha, för då är risken mycket större att nån "tar jobben" om vi ska åka till Polen och handplocka läkare mm, när det finns läkarutbildad personal i landet, som väntar på utvisning...
tomas99
CITAT (MrNorth @ 26-05-2005, 11:49)
Angående diskussionen vill jag informera om en märklig händelse i Karlskrona där jag bor. För nåt åt sedan investerade kommunen i två fina skyltar som man satte upp på E22an. Det stod "välkommen till karlskrona" sedan var det fyra ansikten, en äldre herre, nåt barn och två i 30årsåldern (tror jag minns inte till 100)

Iaf dessa skyltarna fick sitta uppe i några veckor innan nån myndighet (glömt vilken) anklagade karlskronas kommunalråd för rasism. Orsaken? Jo ingen på skyltarna såg ut att vara av utlänsk härkomst (dvs annan hudfärg)... Många som läste detta i BLT trodde det var ett aprilskämt... men till allas våran förvåning gav kommunen efter för påtryckningarna och tog ner skyltarna. Nu står det istället en tråkblå skylt utan ansikten.

" - Bilden är ett misstag som vi tänker rätta till. Det är bara att beklaga att det mångkulturella inte har framkommit i de här skyltarna, säger Carina Dietmann på kommunens näringslivsenhet till Sveriges Radio Blekinge, efter kritik från den massinvandringsförespråkande organisationen Nya Frisam.
"

MVH
henrik

Fy fan hur är det möjligt att du länkar till en rasistisk sida?att du sedan går in och redigerar ditt inlägg gör inte saken bättre!!!!
Reserv
CITAT (farbror B @ 26-05-2005, 12:16)

Nu är det kanske inte så enkelt att man bara kan avvisa brottslingar tillbaka till sina länder, även om man ibland kan känna att det skulle vara rätt.

Mot detta står ju medmänsklighet, att personen kan bli dödad hemma i sitt land, för att Sverige skickar den tillbaka för tex inbrott. det blir ju inte heller rimligt eller hur?

Om det automatiskt gick att kasta ut de som missköter sej ur landet, kan vi inte då slänga ut alla svenskfödda som gör det också?
För om det vore skönt att bli av med några i samhället, så skulle det ju vara alla farliga kriminella.

Jag håller fullt och fast med om att Sveriges flyktingpolitik är kass och inte fungerar. Den är i sej ett brott mot mänskliga rättigheter när folk får vänta i tre-fyra år för att få utvisningsbeskedet.

Sedan gäller det att få svenskar att inse att "alla är välkomna hit, bara dom jobbar och gör rätt för sej" är en idiotisk åsikt.
Särskilt när samma personer i nästa mening säjer "de tar våra jobb"
Hur får man det att gå ihop?

En invandring vi ska ha bör vara på medmänsklig grund, folk som är otrygga ska få söka skydd. Någon arbetskraftsinvandring ska vi inte ha, för då är risken mycket större att nån "tar jobben" om vi ska åka till Polen och handplocka läkare mm, när det finns läkarutbildad personal i landet, som väntar på utvisning...

Och varför ska just Sverige visa medmänsklighet, dom får bara samma straff som vi skulle fått om vi gjort samma sak i deras länder. Även om en utvisning för ett inbrott låter fjuttigt, så hade vi svenskar fått ett värre straff hos dom. Ge dom straff åtminstånne i deras egen lagstiftning, som dom skulle straffa oss i samma situation. Inte f*n tror du väl att vi skulle få fängelse i deras länder med frukost, lunch och middag, och därtill en yrkesutbildning och lite rekreation? Och som mumma på moset så får dom dessutom betalt per dag dom sitter inne wacko.gif blink.gif Finns inget sydländskt land som skulle gullegulla med mig om jag vore en brottsling, sen spelar det inger större roll om jag snott en kaka eller nåt större. Varför är det just vi svenskar som ska visa oss så förbannat medmänskliga? Vissa av dom bär sig åt som värsta skitstövlarna, och vet dessutom med sig att sverige inte utvisar dom för det. Tro f*n det att dom kommer till sverige, invandrarnas paradis, eller rättare sagt flyktingarnas paradis. För dom som blir försörjda av en svensk, efter att ha blivit förälskade i hans/hennes land har ett rent helvete att få uppehållstillstånd för sin blivande maka/make. Ruttet så det förslår, och inte skulle dom ligga samhället till last heller wink.gif
Reserv
CITAT (tomas99 @ 26-05-2005, 12:26)
CITAT (MrNorth @ 26-05-2005, 11:49)

"

MVH
henrik

Fy fan hur är det möjligt att du länkar till en rasistisk sida?att du sedan går in och redigerar ditt inlägg gör inte saken bättre!!!!

Ursäkta blink.gif jag läste inlägget direkt när det skickats, men måste helt ha missat länken. wink.gif unsure.gif
farbror B
CITAT
Inte f*n tror du väl att vi skulle få fängelse i deras länder med frukost, lunch och middag, och därtill en yrkesutbildning och lite rekreation?

Face it!
Vi kommer inte att råka ut för samma sak, för vårt land är en demokrati.
Här skjuter man inte dej för att inte du tycker som Göran persson.
Här åker du inte i fängelse utan rättegång för att du sprider flygblad.
Här jagar man inte dej på nätterna för att du tillhör "fel" religion.

I många andra länder är det värre.

Mitt råd är samma som tidigare:
Försök påverka, genom politiska beslut, det är så en demokrati fungerar.
Sulawesii
Vad har vad vi skulle få för straff i andra länder med saken att göra?
Pirum
CITAT (farbror B @ 26-05-2005, 15:05)
Försök påverka, genom politiska beslut, det är så en demokrati fungerar.

Jag tror att nästa valrörelse kommer att handla om vård, skola och omsorg. Som vanligt. Men fokus kommer att ligga på ökad brottslighet, ökad oordning i skolorna, och bidrags"fusk". Och även om de (faktiska eller upplevda) problemen i huvudsak beror på sociala faktorer så tror jag att mycken latent invandringskritik kommer att bli viktig i valet unsure.gif

För övrigt upplever jag att Sveriges demokrati är hotad genom de inskränkningar i yttrandefriheten som sker (både i lagen, och vad som är gångbart att tycka i media) fortlöpande. Utan att vidare diskutera mig själv så har jag en tämligen socialistisk livsåskådning, de flesta invandrare är hyggligt folk, och de största problemen med invandringen ligger inte i Sverige utan i de länder som utarmas på läkare etc. Men jag blir FÖRBANNAD när SSU (och andra) plockar bort Sverigedemokraternas material från VALLOKALER. (Borde vara direkt fängelsestraff på sådant). Och jag blir jäkligt sur när brevbärare vill bojkotta vissa partier. I en demokrati måste även politiskt inkorrekta åsikter komma till tals. Jag är dessutom sur över medias (exv SVT) uttalade princip att kalla partier för "(höger)populistiska". Som om inte Moderater eller Socialdemokrater är populistiska?
andersen
Sverigedemokraterna är rasistiska och borde förbjudas, vilket annat parti har rätt att kränka stor del av befolkningen så som Sverigedemokraterna gör?bara för att sverige är en demokrati så betyder det inte att folk/partier/föreningar får kränka andra medborgare!
Pirum
CITAT (andersen @ 26-05-2005, 16:38)
Sverigedemokraterna är rasistiska och borde förbjudas, vilket annat parti har rätt att kränka stor del av befolkningen så som Sverigedemokraterna gör?bara för att sverige är en demokrati så betyder det inte att folk/partier/föreningar får kränka andra medborgare!

Sverigedemokraterna är ett otrevligt parti som mestadels verkar populeras av losers och fähundar.

Och det kan vi säga tack vare vår yttrandefrihet.

På samma sätt har Sverigedemokraterna rätt att argumentera för sina åsikter. Även om de inte alltid är så trevliga.

Men givetvis måste det finnas gränser även för yttrandefrihet. Stollar som uppmanar till mord bör ju straffas för försök till uppvigling osv. (jag kan inte lagspråk)
andersen
Ja pirum visst är det så, men i min värld så tycker jag att vi kan vara fri i från dom, kan inte se att det ska vara någon nytta med dyl parti.

Om vi inte tar avstånd i från dom så gör dom så som dom gör idag, nämligen delar ut flygblad i anslutning till skolor, och då får vi en generation skolbarn som är kränkta eller rasister.
Reserv
Nu har ni kommit till en punkt då man direkt kan dra paraleller bland rötägg och rötägg. Likaväl som att jag anser att det är en stor del av dom asylsökande som är rena rötäggen, likaväl anser Andersen att Sverige demokraterna bara har såna. Visst finns det många rötägg inom sverige demokraterna, men långt ifrån alla är det och dom har många punkter som är lätta att hålla med på, samtidigt som det oftast är det rasistiska som folk bara hör inget av det som är bra idéer. Visst finns det bra människor bland flyktingarna, men långt ifrån alla är det, många är dessutom på flykt undan straff för kriminella handlingar i både sina egna och andra länder och skyller hellre på att dom är förföljda. När största vågen av flyktingar från forna Jugoslavien kom, så berättade dom själva att dom inte kom från det ställe som dom uppgett för flyktingmottagarna, detta för att deras ort inte var inblandat i kriget. Jag har många bekanta som är invandrare, flyktingar och asylsökande, dom anser själva att våran invandringspolitik är alldeles åt helvete, det är för lätt att ta sig in i Sverige.
Ophelia
Det finns rötägg överallt, bland kvinnor som män, svenskar, icke svenskar och sverigedemokrater och icke sverigedemokrater.

Sverigedemokraterna har alldeles säkert en del som är bra i sit partiprogram som tex. EU-frågan och lärlingssystemet. Men det är ju faktiskt deras invandringspolitik som upptar mestadelen av deras partipolitik och de har ju bara sig själva att skylla på om man påpekar detta. Sedan är jag inte så förtjust i deras kristna etikdravel då jag inte anser att det hör hemma i en medmänniskosyn som ska präglas av kristna värderingar. Det blir lite "bullshitvarning" över det hela.

Hör upp sverigedemokrater!! Jag har full förståelse att ni gärna vill vända er till alla olika grupper i Sverige. Men det är varken ärligt eller trovärdigt då en del av era värderingar inte riktigt går ihop med andra värderingar. Var ärliga och sluta med dravlet. Är ni emot invandringen så stå för det!! Ni blir inte mer rumsrena för att ni packar in skatteprat och annat "rumsrent" i ert partipolitiska program. Ni är faktiskt inte bättre kålsupare än andra politiska partier.
shiva
Jag erkänner att det var lite känsligt att ta upp denna fråga i ett forum för oss härliga blomster fantaster, som absolut inte var meningen att verka främlingsfientlig! Jag har fått en del med som mot- kommentarer som INTE var meningen att starta en rasist debatt. Men nu när vi ändå nåt hit tänkte jag "spetsa" till debatten lite. Håll i er nu, för det blir känsligt; Jag jobbar som sagt i Sthlm´s krogvärld sedan 11-12 år tillbaka och ser dagligen orsaker till dessa främlingsfientliga åsikter! Flera krogar i Stockholm är på vär att gå omkull pga. så kallade "gnuggare". Det är till 100 % Araber och "svarta"! Dom kommer ensamma, dricker ingenting och står i bästa fall utmed kanterna, men gärna mitt på dansgolvet, strategiskt placerade där det är trångt och många berusade kvinnor. Där håller dom ut sina händer och gång på gång "olyckligtvis råkar ta" kvinnorna på brösten eller i rumpan! Flera krogar har dom senaste åren, och jag vet eftersom jag gärna tar en öl eller två efter jobbet och känner rätt många i branschen, tappat massor av gäster och däremed inkomster!. Kvinnorna vill inte gå till ett ställe där dom mer eller mindre konstant har en hand i skrevet, och männen vill inte gå till en krog där det står tre överförfriskade kvinnor som inte vet bättre och 37 svarta och araber,som med kåta, rullande ögon försöker ta i allt dom kan!
I kväll var "mitt efter jobbet ställe" föremål för en student fest, med tillhörande mycket berusade och lättklädda 18-åriga flickor! Vi "stammisar" log lite generat och höll oss till baren, men dessa runt 40-åriga svarta och araber stod lyckligare än vanligt i "klungorna" och "råkade" ta flickorna på både bröst och rumpor! Alltså jag pratar om -BARN!!!!! Personalen och ägarna är mycket väl medvetna men får inte göra något åt problemet: Då är man ju rasist! Att sedan krogen går i konkurs eftersom betalande gäster inte vill gå dit mer är ointeressant, huvudsaken är ju att man inte inte är främlingsfientlig! Om bara deras "kvinnor eller kvinnor med deras ursprung" (jag älskar mellanösterländska kvinnor, dom är sååå vackra!) var där hade det blivit mer interessant, men dom stackarna sitter väl fast spikade i golvet i köket och har inte sett solen på sju år!! Dom få unga kvinnor jag ser är prostituerade, dom flesta från asien, men på senare tid även från afrika, Alltid med en hallik från i första hand fd. jugoslavien eller en arab!

Sug på den här karamellen!!! Om inte tidigare så blir jag väll avskydd mer än vanligt efter detta inlägg!
Magnus
Reserv
Inte alls Magnus, äntligen att det kommer nån som visar att man kan vara mitt upp i smeten och ändå inte vara rasist, men ha åsikter. Jag delar dina åsikter till fullo, och jag tror att det är många med mig som gör, fast en del inte vågar visa det öppet. Vem vill väl betraktas som rasist? rolleyes.gif Att det sen inte har med rasism att göra fattar en del inte, det är så här man valt att ha i Sverige idag, inte mitt val. Det är mycket strongt av dig Magnus att våga sticka ut hakan i denna fråga, och jag tror att det bara kan vara nyttigt att vädra åsikterna om detta. sleep.gif
MrNorth
Happ happ

CITAT

Nu tror jag att det är dags att jag berättar hur det ligger till innan blodtrycket går i taket för vissa tongue.gif

När jag skrev detta inlägget ville jag ha med lite mera info om det hela, så jag googlade efter detta och fick träff direkt, addressen var www.nd.se/blabla....

va bra tänkte jag, dagens nyheter är ju en bra källa. Jag skapade min länk och postade inlägget. När jag sen skulle testa så länken funkade kom jag inte till dn... utan till nd ohmy.gif som är nationaldemokraterna, och efter lite läsande så upptäckte jag att de tydligen var direkt främlingsfientliga. Så därför redigerade jag mitt inlägg och tog bort den rasistiska länken. Men tydligen var det vissa som fick ont i magen även av detta, kanske skulle jag låtit länken stanna kvar, så hade man sluppit spydiga inlägg som ovan wink.gif

Nästa gång... tänk på att allting inte är som det verkar vara... och det skadar inte att va lite ödmjukare wub.gif

MVH
Henrik - som ej är nån nationaldemokrat
pisanggoreng
Problem kommer om man låter detta resonemang gälla i allmänhet. I så fall har vi utifrån shiva-Magnus kategoriseringar följande bild (som också tycks anammas av många):

* "araber", "svarta" = bröstklämmande otäckheter
* krogpersonal, krogägare = oskyldiga stackare som tvingas se på
* "mellanösterländska kvinnor" = sååå vackra (men fastspikade i köket, eller horor)
* hallickar = f.d. jugoslaver, eller araber

I vissa fall stämmer säkert dessa kategoriseringar, men man kan knappast säga att de utgör normerna.

Själv är jag extremt tveksam till sådana svart-vita syner på människor.
tomas99
Snälla admin ta bort den här tråden! jag annser att den är rasistisk på slutet.

mvh tomas

Obs gäller ej pisanggoreng hon kom i mellan när jag skrev.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon