Sidor: 1, 2, 3, 4
Kathy
Jag tycker inte det är rätt att diskutera en person i dess frånvaro. sad.gif
birgitek
Vad får man egentligen skriva här? Utrycker man en åsikt man står för är man mobbare. Skriver man om ditt o datt, alltså småprat är man tröttsam och flummig. Är faktiskt ganska trött på den grupp av forumister som anser sej ha rätten att bestämma vad som är ett riktigt inlägg. Själv tycker jag t.ex. allt detta grattande är trist och meningslöst ,men vet att andra tycker att det är trevligt så det stör inte mej.
Måste ni vara så vansinnigt intoleranta och självgoda?
Birgit Ek
Reserv
CITAT (birgitek @ 03-07-2005, 10:51)
Vad får man egentligen skriva här? Utrycker man en åsikt man står för är man mobbare. Skriver man om ditt o datt, alltså småprat är man tröttsam och flummig. Är faktiskt ganska trött på den grupp av forumister som anser sej ha rätten att bestämma vad som är ett riktigt inlägg. Själv tycker jag t.ex. allt detta grattande är trist och meningslöst ,men vet att andra tycker att det är trevligt så det stör inte mej.
Måste ni vara så vansinnigt intoleranta och självgoda?
Birgit Ek

Jag håller fullständigt med dig, man vet snart varken ut eller in, vad får man skriva? Vad ärlämpligt att skriva? Att fritidsanalytikern Amaira skriver precis vad hon vill om vem hon vill stör tydligen ingen. Hon får minsann ha hur mycket åsikter hon vill om vem som helst. blink.gif huh.gif Är det mera det här att ett trädgårdsforum kanske i första hand skulle va´till för kvinnliga deltagare? wink.gif unsure.gif Näe, det kan det juh inte va´heller, för gammelnalle t.ex. är förmodligen en karl, fast det förståss, han håller sig på mattan. sad.gif Är det för att det skulle finnas en massa feminister som vägrar att släppa in karlar med åsikter? unsure.gif Skulle kunna va´så, ibland så känns det så, och har jag nåt överhuvudtaget att tillföra det här forat? wink.gif unsure.gif huh.gif sad.gif
Castea
CITAT (Virgo @ 03-07-2005, 02:09)
Precis!
Och jag som har slutat att skriva i och om hennes trådar  :o  :P

Jaha...? Att Solis har dragit, och att det därför inte skulle finnas någon anledning att uppmärksamma henne hindrar inte mig från att fortsätta prata om en uppkommen problematisk situation, för den kommer säkerligen att återkomma med någon helt annan syndabock som föremål snart igen om man inte diskuterar läget.

Det är väl självklart att mobbarna inte vill skriva mera i hennes trådar - de har ju fått som de velat nu, och vill bibehålla segern över den ihopkrupna.

Bra inlägg Amaira! Man bör ta sig en funderare för sig själv först varför man reagerar så starkt om någon är motsatsen till man själv. Det är ett eget problem att försöka förstå och ingen person som står i motsats till en själv ska behöva få ta så mycket skit för den skull. Det är fruktansvärt egocentriskt faktiskt att kräkas på någon som inte är som man själv.
Sulawesii
CITAT (Reserv @ 03-07-2005, 11:17)
..... man vet snart varken ut eller in, vad får man skriva? Vad ärlämpligt att skriva? Att fritidsanalytikern Amaira skriver precis vad hon vill om vem hon vill stör tydligen ingen. Hon får minsann ha hur mycket åsikter hon vill om vem som helst. blink.gif huh.gif Är det mera det här att ett trädgårdsforum kanske i första hand skulle va´till för kvinnliga deltagare? wink.gif unsure.gif Näe, det kan det juh inte va´heller, för gammelnalle t.ex. är förmodligen en karl, fast det förståss, han håller sig på mattan. sad.gif Är det för att det skulle finnas en massa feminister som vägrar att släppa in karlar med åsikter? unsure.gif Skulle kunna va´så, ibland så känns det så, och har jag nåt överhuvudtaget att tillföra det här forat? wink.gif unsure.gif huh.gif sad.gif

Tycker oftast att det handlar om hur man skriver något.
Tycker varken amaira eller gammelnalle skriver elakheter, de kastar inte ur sig otrevligheter. Däremot kan de säga ifrån, de är väl inga mesar heller??
Nu läser ju inte jag alla trådar, och har varit inne här väldigt lite på sista tiden, så jag kanske gått miste om någonting.
Reserv
Det kan hända att Amaira inte skriver elakheter, men spydigheterna haglar rätt ofta. sleep.gif Och hennes evinnerliga ; Jag tror att........bla, bla....... sleep.gif
Bettson
Men nu får ni väl ändå ta och tagga ner hela bunten.

Åsiktfrihet är helt i sin ordning. Det man skall tänka på är hur man uttrycker sina åsikter, man kan undvika att såra om man uttrycker sig på¨ett lämpligt sätt.

Visst ska man kunna var udda och annorlunda. Vad sjutton är normalt, faktiskt det allra mesta. Det skall finnas tolerans i en grupp.

Men att gå från att vara udda och annorlunda till bristande förmåga att lyssna på andra är en helt annan sak.

Visst kan man vara som man är, på lämplig plats så att säga. Men att vara som man är på andras bekostnad, är något annat. Att vägra försöka lyssna in sig i en grupp och köra sitt eget race, inte där det finns en ledig bana utan ovanpå andra är något som inte känns bra för ganska många.

Jag skulle kalla det ett rop på hjälp mer eller mindre. Här är jag, se mig och hör mig.. Varför inte stödja personen att söka hjälp fast i en annan miljö det vore det mänskigaste.I stället för att stöta bort. Hjälpen personen behöver finns ju inte här. Man behöver inte var nedvärderande eller tala illa om någon. Alla behöver vi ju ett handtag ibland. Vissa handtag finns här på forat. Andra typer av handtag finns på andra ställen

Sedan är det fullkomligt meningslöst att fortsätta för och emot bataljen det leder inte till något gott, snarare tvärtom.

Ta tre djupa andetag, slappna av och lägg ner.

Säger Bettson som kastar sten i glashus och inte kan behärska sitt humor ibland. wub.gif
Tesa
Har bara kommit fram till en slutsats av allt det här...solis trådar lever tack vare alla andra på det här forumet...jag struntar för det mesta i dem och bläddrar förbi och om alla andra som retar sig på henne eller som jag bara inte orkar lägga tid på hennes funderingar gjorde det också så blev de väl snabbare "fallna i glömska"....
Men ibland måste man bara....eller..
Bettson
CITAT (Tesa @ 03-07-2005, 14:00)
Har bara kommit fram till en slutsats av allt det här...solis trådar lever tack vare alla andra på det här forumet...jag struntar för det mesta i dem och bläddrar förbi och om alla andra som retar sig på henne eller som jag bara inte orkar lägga tid på hennes funderingar gjorde det också så blev de väl snabbare "fallna i glömska"....
Men ibland måste man bara....eller..

Håller med dig som vanligt Tesa.

Fast vad ag tror många retar sig på är antalet nystartade trådar om ingenting. Visst kan man hoppa över men....

Använder man sig av funktionern 10 senaste för att kunna följa diskussionen den aktuella alltså coh dessa inte finns med för att bara solis trådar finns där så är det svårt att undgå henne.

Att sedan användarna manuellt måste bläddra igenom forat för att hitta sina intressanta trådar gör att folk blir irriterade.

Själv har jag inte så mycket ork över att bli irriterad så jag stör mig inte så mycket
*Eko*
CITAT (Bettson @ 03-07-2005, 13:13)
(...)
Jag skulle kalla det ett rop på hjälp mer eller mindre. Här är jag, se mig och hör mig.. Varför inte stödja personen att söka hjälp fast i en annan miljö det vore det mänskigaste.I stället för att stöta bort. Hjälpen personen behöver finns ju inte här. Man behöver inte var nedvärderande eller tala illa om någon. Alla behöver vi ju ett handtag ibland. Vissa handtag finns här på forat. Andra typer av handtag finns på andra ställen
(...)

JAg skulle vilja veta om du talar om SOlis/GRoowymama? när du talar om någon som behöver hjälp?
rolleyes.gif
Häslningar
Eko
*Eko*
CITAT (Bettson @ 03-07-2005, 14:38)
Fast vad ag tror många retar sig på är antalet nystartade trådar om ingenting. Visst kan man hoppa över men....

Kanske vore en begränsning i antalet trådar man får skapa per dag något ...istället för att stänga ut , frysa ut en person??? rolleyes.gif
*Eko*
rolleyes.gif

När jag läser inläggen som är skrivna av Reserv och Birgit Ek slår det mig att i dessa två personers inlägg finns en särskilt märkbar genuinitet som grundar sig på alla människors lika värde och att dessa två personers inlägg är skrivna med ett stort hjärta och tålamod ch ställer de egna, personliga tyckanden åt sidan tillförmån för allas rätt att delta i forumet! Tack ska ni ha!! (Det finns det säkert i några andra inlägg också, men hinner inte läsa allt...)

wub.gif

Också jag håller på SOlis/Groowymamas rätt att finnas på forumet!
*Eko*
CITAT (amaira @ 03-07-2005, 10:23)
Om jag ska definiera problemet för min egen del, så blir det ungefär såhär:

"Hur gör man (inte bara jag, utan överlag, hur gör man) i en social grupp, när samspelet rubbas därför att någon i gruppen inte förstår de sociala signalerna, och/eller saknar de sociala gränser som finns i gruppen?"
(...)
Det finns ett samspel...

(..)
Solis ÄR en udda person, och en stor del av denna udda-het ligger i (som jag ser det) en kombiantion av gränslöshet och brist i förmågan till "socialt samspel"; att inte ha en naturlig fallenhet för var gränserna finns, utan gång på gång hamnar i gränstrakterna, och alltsomoftast utanför ... samt inte riktigt "känna av" de sociala signalerna från "gruppen som helhet", och därmed inte heller riktigt fråga efter dem...

Det blir helt enkelt "för mycket"...

(...)
Som lösning på hur jag vill vara gentemot andra människor, är "svaret" definitivt underkänt av mig själv.

Amairal, snälla!

Du talade gott om mina inlägg i ditt inlägg, men jag sviker genom att ställa dig mot väggen....nej ...inte dig....det du skriver och som jag citerat ovan (men klippt).

Jag vill i all välmening fråga ett par saker....och påpeka ett par andra....

rolleyes.gif

Först definierar du problemet så objektivt som du kan, men definitionen är inte objektiv eftersom det speglar din uppfattning om problemet. Precis som du själv säger....fint.

Men sedan kommer en analys som berättar exakt hur SOlis ÄR, och som jag citerat ovan.
Jag protesterar mot den!!! Med det bestämdaste. Ingen kan tala om för en annan forumdeltagande att den eller den är sådan och sådan...
Vad har vi för rätt att sätta oss till doms över andras "vara och sätt att vara i världen"? Jag menar: Vi kan inte hålla på att diagnosticera en medmänniska på ett forum! huh.gif

Du säger sedan att det blir helt enkelt "för mycket" - för dig ja, men inte för mig!!!! rolleyes.gif

Jag vill ha SOlis på forumet!

Och att du sedan ger dig själv underkänt... det är storartat...men det sker ju på Solis bekostnad!

Jag menar faktiskt, att även om du skriver själv med stor värme och stor förståelse, så måste du ge plats åt den andra/andre också! istället för att med analysens hjälp försvara din egen ställning.

Kramar
från Eko wub.gif
Bettson
CITAT (Eko @ 03-07-2005, 14:41)
(...)
(...)

JAg skulle vilja veta om du talar om SOlis/GRoowymama? när du talar om någon som behöver hjälp?
rolleyes.gif
Häslningar
Eko

Ja utan att det är elakt menat.

Jag upplever henne som en socialt isolerad snäll kvinna som vill ha kontakt med omgivningen.

Hon lyssnar inte speciellt mycket på omgivningen dock och då är det svårt att kommunicera. Resultatet är att i stället för den positiva kontakt hon egentligen önskar så får hon en negativ kontakt.

Jag tycket uppriktigt synd om henne.Men vore det inte bättre att hon fick hjälp att lära sig lyssa också ibland, så att hon slipper bli besviken.

Hon provocerar på ett snällt sätt men om mottagaren är på fel humör så hettar det till. Hon får galla tillbaka och provocerar lite till, fortfarande på ett snällt sätt men inte dessto mindre irriterande. Det är som att hälla vatten på en gås.

Så blir mothugget hätskare, man häller varmt vatten på gåsen. Till slut så skyddar inte fettet längre och gåsen blir blöt.

Jag har väntat på Solis utbrottsreaktion länge, ingen människa kan ta emot hur mycket som helst utan att reagera. Men samtidigt har hon nästan uppmanat folk att slänga vatten på henne också.

Rätt och fel, finns alltid två sidor och det är inte ens fel att två träter.

Jag tycker ändå synd om Solis. Ja, jag tycker hon behöver hjälp med att lära sig kommunicera. Inte för forumets skull utan för att hon själv skulle må så mycket bättre.

Jag önskar henne verkligen allt gott wub.gif
ninnisky
jag tror att Solis mycket väl vet hur hon ska provocera oss andra att tycka synd om henne. Det är ingen stackars kvinna utan en mycket väl medveten utstuderad person... och vi alla går på att lägga ner massor av tid på att diskutera henne, gruppera oss mot eller för.

Det mest intressanta bakom Solis är väl att lära känna figuren bakom inläggen. Vilket ingen någonsin lär göra!!!!

För min del är småprat härmed slut för de närmaste veckorna smile.gif
*Eko*
CITAT (ninnisky @ 03-07-2005, 17:25)
jag tror att Solis mycket väl vet hur hon ska provocera oss andra att tycka synd om henne. Det är ingen stackars kvinna utan en mycket väl medveten utstuderad person... och vi alla går på att lägga ner massor av tid på att diskutera henne, gruppera oss mot eller för.

Det mest intressanta bakom Solis är väl att lära känna figuren bakom inläggen. Vilket ingen någonsin lär göra!!!!

För min del är småprat härmed slut för de närmaste veckorna smile.gif

Här har vi alltså eftervarandra två helt olika åsikter om Solis. Jag återkommer nedan till den första.

Det är mycket intressant!

Du skriver "Det mest intressanta bakom SOlis är väl att lära känna figuren bakom inläggen. VIlket ingen någonsin lär göra!!!!

På det skulle jag vilja svara med frågan: Hur många här känner ens sig själv??? Lär vi känna oss själva lär vi så gott som känna SOlis också!
Kramar från Eko wub.gif
*Eko*
CITAT (Bettson @ 03-07-2005, 15:14)
CITAT (Eko @ 03-07-2005, 14:41)
(...)
(...)

rolleyes.gif
Häslningar
Eko

Ja utan att det är elakt menat.

Jag upplever henne som en socialt isolerad snäll kvinna som vill ha kontakt med omgivningen.

Hon lyssnar inte speciellt mycket på omgivningen dock och då är det svårt att kommunicera. Resultatet är att i stället för den positiva kontakt hon egentligen önskar så får hon en negativ kontakt.

Jag tycket uppriktigt synd om henne.Men vore det inte bättre att hon fick hjälp att lära sig lyssa också ibland, så att hon slipper bli besviken.

Hon provocerar på ett snällt sätt men om mottagaren är på fel humör så hettar det till. Hon får galla tillbaka och provocerar lite till, fortfarande på ett snällt sätt men inte dessto mindre irriterande. Det är som att hälla vatten på en gås.

Så blir mothugget hätskare, man häller varmt vatten på gåsen. Till slut så skyddar inte fettet längre och gåsen blir blöt.

Jag har väntat på Solis utbrottsreaktion länge, ingen människa kan ta emot hur mycket som helst utan att reagera. Men samtidigt har hon nästan uppmanat folk att slänga vatten på henne också.

Rätt och fel, finns alltid två sidor och det är inte ens fel att två träter.

Jag tycker ändå synd om Solis. Ja, jag tycker hon behöver hjälp med att lära sig kommunicera. Inte för forumets skull utan för att hon själv skulle må så mycket bättre.

Jag önskar henne verkligen allt gott wub.gif

Jag tycker om det du skriver eftersom du skriver med värme och hjärta, men jag håller inte med dig.

Solis om någon har LYSSNAT. Solis om någon är DIREKT beredd att granska SIG SJÄLV (vilket inte alltid är fallet på forumet)....

Om hon är socialt isolerad och ensam vill jag inte kommentera eftersom jag vet inte något om den saken,

men jag vet att hon varken är störd eller i behov av själslig hjälp!

Kramar Eko wub.gif
Birgitta (zon II)
sad.gif

*lämnar*
andersen
Mycket tråkigt att det inte blir slut på tarvligheterna på forumet, och att den ena efter andra slutar att vara på forumet.

Vems är då felet kan man då undra?mitt svar är den eller dom som är ansvarig för forumet och är helt frånvarande,varför deltar dom inte på forumet och leder forumet in på en väg så att det inte uppstår bråk och andra tråkigheter.

Ang solis så har jag inte läst vad som hände,men det är tråkigt att det inte finns "plats"för henne på forumet jag gillade hennes inlägg och tycker att det borde finnas plats för henne här åxå och om det inte gör det vilka skall då ha plats här är det dom sk mobbarna som skall vara ensamma här?.
Till Birgitta lämna inte ta en paus,det är vi flera som har gjort.

Mvh andersen.
ingrid fuxwall
Nu får Ni väll ge Er,
att Ni kan med att fortsätta diskutera en person som försvunnit !

Nu har Ni ju fått som Ni ville - hon har gett sig iväg och Ni kan fortsätta fylla upp platsen med Era egna intressen, gör det och sluta kasta skit på någon som inte kan försvara sig.

Ursäkta att jag tog ton, men jag blir så ---- när man inte kan sätta punkt och gå vidare
Reserv
CITAT (andersen @ 03-07-2005, 21:15)
vilka skall då ha plats här är det dom sk mobbarna som skall vara ensamma här?.

Mvh andersen.

Nej då min käre Andersen, jag viker min plats mer än gärna och anser att jag inte ska behöva ta mer skit nu. Jag vet inte hur många gånger jag ansetts va´en mobbare och översittare huh.gif Eller hur många gånger du Andersen tillsammans med Posse, Tomas99, Ralf och Hannele kallat mig för mobbare. Ingen av er känner mig som person och borde vakta era ord innan ni kastar skit runtikring er, jag tror inte att ni är ett dugg bättre själva, ni är nog så duktiga på att schasa bort dom nykomlingar som ni anser inte pasar era mönster (d.v.s. era tyckanden) Tyvär så har det här forat inte plats för dom som inte tillför nåt läroaktigt, mina kunskaper om blomster och insekter är inte tillräckliga, så jag avgår med hedern i behåll. Vad jag åtminstånne vill tillägga är att jag under den här korta tiden har fått många positiva pm om min person, och alla dom uppskattar jag väldans mycket, dom är värmande när man i denna stund bestämt sig. Tillägas bör väl också att Odla.nu är det bästa trädgårdsforumet av alla, även om en del (tyvär en störande klick) är oerhört trångsynta och rent av maniskt elaka emot nykomlingar. huh.gif sad.gif
*Felix matte*
Får säga att jag inte alls läst alla inlägg i denna tråd och jag hade svurit dyrt och heligt att inte skriva en endaste bokstav här... men... nu när jag ser att det t.ex finns en tråd där en är lite yr mm (jag har absolut inget emot den tråden.. tvärtemot:wub: ) och svarsinlägg har kommit i massor ... 57 stycken och mer än sjuhundra lästa då börjar jag undra om det inte är lite likt det som pågick i äldsta dotterns klass då hon gick i låg - och mellanstadiet... en i klassen... hon hade glasögon och hörde dåligt (numera får de hörapparat tidigare än hon fick) blev svårt mobbad och den enda som tog hennes parti och var vän med henne var vår dotter... det fick till följd att hon också blev mobbad och det gick så långt att hon fick byta klass.
Lite så känner jag när jag ikväll läste några inlägg.
För mig spelar det ingen roll hur många inlägg någon gör... inte heller vad innehållet är... Om rubriken inte tilltalar mig så går jag vidare till nästa.. Svårare än så borde det inte vara för någon.
Argumentet att man får bläddra antal sidor för att komma förbi vissa inlägg.... ja jag vet inte... om det är sååå jobbigt... Varför då stanna upp i letandet och skriva inlägg i "sjuka tråden" bara för att tala om hur jobbigt det är. Nej jag förstår inte ett skvatt.
Sedan att någon/några bestämmer sig för att inte längre delta i forumet... det visar väl mer om personen ifråga än om den han/hon stör sig på.
Klarar man inte att hantera "ytliga" kontakter och ibland få mothugg så tycker iaf jag att man ska ta sig en tankeställare ifall man överhuvudtaget ska surfa på dylika ställen.
Alltså.. detta är min åsikt efter en stunds funderingar... alla ni andra kan ha olika och det respekterar jag.
andersen
Reserv nu blev det nog fel jag menar inte dej i det här fallet,det är ju bara att läsa i den här tråden att du har varit ett bra stöd för henne.

Mvh andersen
Eva i Skåne
Snälla ni!!!

Jag säger som Felix matte. Jag har varken läst allt eller tänkt blanda mig i detta, men om nu Solis valt att lämna forumet (igen) så är det väl dags att avsluta debatten OM Solis också
och inga ska behöva bli ovänner och lämna forumet.

Vi har väl andra intressen att ventilera, hoppas jag verkligen smile.gif

Det är sommar, sol och snart semester för de flesta av oss rolleyes.gif
Glöm det irriterande och njut av glädjeämnen. wub.gif
Reserv
CITAT (andersen @ 03-07-2005, 21:39)
Reserv nu blev det nog fel jag menar inte dej i det här fallet,det är ju bara att läsa i den här tråden att du har varit ett bra stöd för henne.

Mvh andersen

Men likväl käre Andersen, så har ni nämnda utsett mig vid ett flertal tillfällen som mobbare och det har skrikits mer än en gång efter Administratören. Jag känner bara att den här gången som ordet mobbning/mobbare nämndes var nog. Här finns inga mobbare, bara såna som har annorlunda åsikter än ni nämnda och några fler. Det har heller inte funnits några mobbare under min tid här, bara folk som stått för sina åsikter, när ska ni inse att det är just såna här behandlingar som får folk ifrån ett fora? Det är inte att vi skulle tycka annorlunda än nån annan medlem som får dom att sluta, det är det här förbaskade tjafset som mera hör hemme på lekisnivån, det är som när barnen bråkar och hotar med att skvallra för mamma/pappa. wacko.gif blink.gif Jag är så urbota less på att bli betraktad som första klassens skitstövel, jag har insett att forat inte har plats för fler såna, det verkar vara fullbesatt på dom tjänsterna, så jag avgår. sleep.gif
*Eko*
CITAT (Eva i Skåne @ 03-07-2005, 21:52)
Snälla ni!!!

Jag säger som Felix matte. Jag har varken läst allt eller tänkt blanda mig i detta, men om nu Solis valt att lämna forumet (igen) så är det väl dags att avsluta debatten OM Solis också
och inga ska behöva bli ovänner och lämna forumet.

Vi har väl andra intressen att ventilera, hoppas jag verkligen smile.gif

Det är sommar, sol och snart semester för de flesta av oss rolleyes.gif
Glöm det irriterande och njut av glädjeämnen. wub.gif

Ursäkta mig.
Solis har inte valt att lämna forumet utan anledning! Och anledningen är vi alla andra som behandlat henne - ja, taskigt! wub.gif
*Eko*
CITAT (Felix matte @ 03-07-2005, 21:38)
Får säga att jag inte alls läst alla inlägg i denna tråd och jag hade svurit dyrt och heligt att inte skriva en endaste bokstav här... men... nu när jag ser att det t.ex finns en tråd där en är lite yr mm (jag har absolut inget emot den tråden.. tvärtemot:wub: ) och svarsinlägg har kommit i massor ... 57 stycken och mer än sjuhundra lästa då börjar jag undra om det inte är lite likt det som pågick i äldsta dotterns klass då hon gick i låg - och mellanstadiet... en i klassen... hon hade glasögon och hörde dåligt (numera får de hörapparat tidigare än hon fick) blev svårt mobbad och den enda som tog hennes parti och var vän med henne var vår dotter... det fick till följd att hon också blev mobbad och det gick så långt att hon fick byta klass.
Lite så känner jag när jag ikväll läste några inlägg.
För mig spelar det ingen roll hur många inlägg någon gör... inte heller vad innehållet är... Om rubriken inte tilltalar mig så går jag vidare till nästa.. Svårare än så borde det inte vara för någon.
Argumentet att man får bläddra antal sidor för att komma förbi vissa inlägg.... ja jag vet inte... om det är sååå jobbigt... Varför då stanna upp i letandet och skriva inlägg i "sjuka tråden" bara för att tala om hur jobbigt det är. Nej jag förstår inte ett skvatt.
Sedan att någon/några bestämmer sig för att inte längre delta i forumet... det visar väl mer om personen ifråga än om den han/hon stör sig på.
Klarar man inte att hantera "ytliga" kontakter och ibland få mothugg så tycker iaf jag att man ska ta sig en tankeställare ifall man överhuvudtaget ska surfa på dylika ställen.
Alltså.. detta är min åsikt efter en stunds funderingar... alla ni andra kan ha olika och det respekterar jag.

Ursäkta mig Felix matte.... sad.gif
Bettson
Vadj ag förstår så har antingen Solis slutat själv i så fall äre det hennes val.

Eller också har Solis blivit anstängd. Ingen av oss här har makt att påverka det.
Varför fortsätta slaget då?

Visst ska man få vara som man är, inte behöva förneka sig själv. Men samtidigt så är det så att ingen av oss är hundraprocentigt som vi är. Vi anpassar oss efter omgivningens krav så att hjulen rullar så friktionsfritt som möjligt. Man behåller sin inre kärna och suddar lite i kanten.Det krävs minst två för att bli osams och det krävs minst två för att bli sams.

Jag tycker fortfarande synd om Solis, om det är att snacka skit om henne så får det väl vara så.
*Eko*
CITAT (Bettson @ 03-07-2005, 22:08)
Vadj ag förstår så har antingen Solis slutat själv i så fall äre det hennes val.

Eller också har Solis blivit anstängd. Ingen av oss här har makt att påverka det.
Varför fortsätta slaget då?

Visst ska man få vara som man är, inte behöva förneka sig själv. Men samtidigt så är det så att ingen av oss är hundraprocentigt som vi är. Vi anpassar oss efter omgivningens krav så att hjulen rullar så friktionsfritt som möjligt. Man behåller sin inre kärna och suddar lite i kanten.Det krävs minst två för att bli osams och det krävs minst två för att bli sams.

Jag tycker fortfarande synd om Solis, om det är att snacka skit om henne så får det väl vara så.

Du säger att ingen här har makt att påverka.... alla har alltid makt att påverka!!!! "Alla" SÅ ATT SÄGA HAR JU FÅTT HENNE AVSTÄND!

Du frågar varför fortsätta slaget..
FÖr mig är det här ett slag för ALLAS RÄTT att delta,
< oavsett om man är svart, vit, handikappad, lite udda, dyslektiker, förståndshandikappad...osv...'
<oavsett om man skriver om fjärtar, kärlken eller stårtår,
<oavsett om man är gammal eller ung...
<oavsett om man är dum eller klok...
<oavsett om man är utlänning eller svensk...
<oavsett om man har rätt eller fel...
<oavsett....
Det är vad detta handlar om för mig....
Betty
CITAT (Eko @ 03-07-2005, 22:36)
"Alla" SÅ ATT SÄGA HAR JU FÅTT HENNE AVSTÄND!

Nu får du väl ändå ge dig, hon bröt mot forumreglerna som vi alla har godkänt för att få bli medlemmar här på forumet - därför blev hon avstängd.
*Eko*
CITAT (Reserv @ 03-07-2005, 21:32)
[att jag inte ska behöva ta mer skit nu. Jag

hALLO HALLO

Hej på Dig, Reserv....
Ursäkta mig...men nu tycker jag att vi inte skall gå in för att försvara oss själva - även om jag förstår dina anledningar , men nu aser jag att vi måste hålla oss till det som det lar om just nu - dvs. att man vill utestänga Solis som aldrig velat någon något ont, men vars sätt att prata inte faller alla i smaken.....

Ursäkta att jag lägger mig i i dina privata förehavanden/kritik mot dig...ord tidigare yttrade här, men då jag ovan uttrycte mig om dina inlägg mycket positivt så vill jag inte seatt mina ord uppmuntrar dig till egen revansch.

okey? biggrin.gif

ingen - ska behöva ta skit
*Eko*
CITAT (Betty @ 03-07-2005, 22:49)
hon bröt mot forumreglerna [/b] som vi alla har godkänt för att få bli medlemmar här på forumet - därför blev hon avstängd.

Vill vi ta en enkel väg ut ur dåligt samvete så är det lätt att säga så......

(nu avser jag dock inte att det var din avsikt!) rolleyes.gif
Reserv
CITAT (Eko @ 03-07-2005, 22:56)
hon bröt mot forumreglerna [/b] som vi alla har godkänt för att få bli medlemmar här på forumet - därför blev hon avstängd.

Upplysningsvis så är hon inte avstängd, det går att skicka pm till henne, att hon inte svarar på dom är en annan sak. Samma var det när hon hade Solis som nick, hon vart inte avstängd då heller. sleep.gif
Betty
Jag tog för givet att hon var avstängd efter att jag hade läst Zaaritas inlägg här.
*Eko*
CITAT (Betty @ 03-07-2005, 23:08)
Jag tog för givet att hon var avstängd efter att jag hade läst Zaaritas inlägg här.

Den här saken om hon är avstängd eller inte, är också en bagatell...
det är inte det tråden handlar om ... det handlar om vårt samvete till syvende och sist... wub.gif
Betty

Förstår inte vad du menar med det där, vaddå enkel väg ut ur dåligt samvete?
Det är faktiskt inte svårare än så att om man inte håller sig till forumreglerna man en gång godkände så riskerar man att åka ut.
*Eko*
CITAT (Betty @ 03-07-2005, 23:14)

Förstår inte vad du menar med det där, vaddå enkel väg ut ur dåligt samvete?
Det är faktiskt inte svårare än så att om man inte håller sig till forumreglerna man en gång godkände så riskerar man att åka ut.

Jag tror inte du har sett - följt med- hela diskussionen.... rolleyes.gif
Betty
Jodå, jag har faktiskt läst hela den här tråden.
Ti bee
Jahapp, så var en till bortföst från forumet.
Det händer om och om igen, samma visa, inget nytt under solen.
Men tråkigt!
Jag har inte varit med här på ett tag, men blir inte alls förvånad över att ännu en lite udda person inte fick andas härinne, schas bara alla ni som inte passar in i normerna!
Visst är det en form av mobbing, att ge sig på någon och förkasta hennes/hans person. Man är ju den man är, inte mycket att göra, visst kan man jobba på sin person och sina problem, men är man lite udda så är man väl det.
Och det borde få vara ok.

Det kallas visst överföring, detta att ta ut sina ilskor över någon, när man egentligen retar sig på något i sitt eget liv, kanske till och med är lite less på sig själv. sleep.gif
*Eko*
CITAT (Ti bee @ 03-07-2005, 23:22)
Jahapp, så var en till bortföst från forumet.
Det händer om och om igen, samma visa, inget nytt under solen.
Men tråkigt!
Jag har inte varit med här på ett tag, men blir inte alls förvånad över att ännu en lite udda person inte fick andas härinne, schas bara alla ni som inte passar in i normerna!
Visst är det en form av mobbing, att ge sig på någon och förkasta hennes/hans person. Man är ju den man är, inte mycket att göra, visst kan man jobba på sin person och sina problem, men är man lite udda så är man väl det.
Och det borde få vara ok.

Det kallas visst överföring, detta att ta ut sina ilskor över någon, när man egentligen retar sig på något i sitt eget liv, kanske till och med är lite less på sig själv. sleep.gif

ooh zå välkommet, Ti bee! Ditt inlägg! Kram från Eko rolleyes.gif
Hannele
Visst är det en form av mobbing, att ge sig på någon och förkasta hennes/hans person.

Mobbning kan man knappast kalla det.
Det har varit väldigt ömsesidigt, det där att ge sig på.

En person här har velat ha uppmärksamhet, hon fick det.
Många gånger ignoreras hennes innehållslösa inlägg,
då svarade hon sej själv - eller öppande ideligen nya trådar.
(Så att det blev omöjligt att hitta något intressant
som handlade om växter, när man sökte Aktuella inlägg idag.)
*Eko*
CITAT (Hannele @ 03-07-2005, 23:46)
Visst är det en form av mobbing, att ge sig på någon och förkasta hennes/hans person.

Mobbning kan man knappast kalla det.
Det har varit väldigt ömsesidigt, det där att ge sig på.

En person här har velat ha uppmärksamhet, hon fick det.
Många gånger ignoreras hennes innehållslösa inlägg,
då svarade hon sej själv - eller öppande ideligen nya trådar.
(Så att det blev omöjligt att hitta något intressant
som handlade om växter, när man sökte Aktuella inlägg idag.)

Nej, jag håller inte med dig.
Hon var alltid beredd att i första hand granska sig själv och andra hand granska andra.... wub.gif wub.gif wub.gif
Hannele
CITAT (Eko @ 03-07-2005, 23:50)
Hon var alltid beredd att i första hand granska sig själv och andra hand granska andra....

Varför skulle hon hålla på att granska oss??? wacko.gif blink.gif

(Det här är en retorisk fråga, jag vill inte ha svar.)
Heter Solios Eko nu?
*Eko*
CITAT (Hannele @ 03-07-2005, 23:55)
CITAT (Eko @ 03-07-2005, 23:50)
Hon var alltid beredd att i första hand granska sig själv och andra hand granska andra....

Varför skulle hon hålla på att granska oss??? wacko.gif blink.gif

(Det här är en retorisk fråga, jag vill inte ha svar.)
Heter Solios Eko nu?

Hur det än är så har jag läst hur många som helst inlägg alldeles nyligen om VILKEN SORTS PERSON SOLIS ÄR...
Har du inte sett dem? rolleyes.gif

PS. Du får gärna överföra namnet Solis - i din översättning Solios - på Eko om du så önskar men vågar du granska det närmare så inser du att det också är en typ av provokation... bland annat... men minsann, det är ingen retorisk fråga!!! DS.
Bettson
Du säger att ingen här har makt att påverka.... alla har alltid makt att påverka!!!! "Alla" SÅ ATT SÄGA HAR JU FÅTT HENNE AVSTÄND!

Nu är du nog ute och säger saker som inte är sanna Eko.

Alla medlemmar på Odla har inte bett admin stänga av Solis. Det är för det första en omöjlighet och för det andra inte sant. Jag skulle kanske tala för mig själv. Det skulle inte falla mig in att be att få Solis avstängd.

För det andra verkar det inte som om Solis är avstängd trots att hon själv sagt så.

För det andra. Om man skall ha en diskussion så bör man inte slänga ur sig anklagelser på det viset. Det verkar som om du mera är intresserad av att se till att bråket fortsätter än att försvara Solis.

Nu tycker jag du tar och lugnar der dig. Om man nu får ha en åsikt.

Nu tänker jag diskutera andra saker än Solis.
*Eko*
CITAT (Bettson @ 04-07-2005, 00:10)
Du säger att ingen här har makt att påverka.... alla har alltid makt att påverka!!!!  "Alla" SÅ ATT SÄGA HAR JU FÅTT HENNE AVSTÄND!

Nu är du nog ute och säger saker som inte är sanna Eko.

Alla medlemmar på Odla har inte bett admin stänga av Solis. Det är för det första en omöjlighet och för det andra inte sant. Jag skulle kanske tala för mig själv. Det skulle inte falla mig in att be att få Solis avstängd.

För det andra verkar det inte som om Solis är avstängd trots att hon själv sagt så.

För det andra. Om man skall ha en diskussion så bör man inte slänga ur sig anklagelser på det viset. Det verkar som om du mera är intresserad av att se till att bråket fortsätter än att försvara Solis.

Nu tycker jag du tar och lugnar der dig. Om man nu får ha en åsikt.

Nu tänker jag diskutera andra saker än Solis.

Du har din åsikt. bra det.
jaghar min .
Du skall diskutera andra saker.
Jag denhär.
Bra det.
Alla har vi dock bidragit till att Solis upplevde vad hon nu upplevde och alla vettiga människor kan väl av alla inlägg att döma erkänna att många tycker ganska illa om hennes inlägg.. jag kan citera men jag har ingen lust till det...
så vad säger du egentligen Bettson? rolleyes.gif

Det tycks inte bättre än att om du skulle säga det högt så....
Bettson
Jag säger att du drar alla människor över en kam.
*Eko*
CITAT (Bettson @ 04-07-2005, 00:15)
Jag säger att du drar alla människor över en kam.

Jag erkänner... på sätt och vis.. eftersom jag anser att alla har rätt att delta i forumet... wub.gif
Bettson
Snälla du!

Jag anser också att alla har rätt att delta i forumet.

Men jag anser även att man bör försöka komma överenns med andra och inte stöta sig.

Att man försöker komma överenns med andra innebär inte att alla måste vara likadana, ha samma åsikt, gör våld på sig själv osv. Det innebär inte heller att det skall finnas åsiktspoliser.

Retas man så får det reaktioner. Antingen retas motparten tillbaka eller så blir det en sur kommentar. Det får man faktiskt räkna med.

OCh visst kan Solis retas. Tex när nägon inte på ett alls ohövligt sätt snällt bad henne att inte starta så många trådar för det blev så svårt att hitta att hon kunde fortsätta i en gammal.

Solis svarar med att starta ännu flera trådar samt svara på alla inlägg om så bara med ett ord eller en smiley så att endast hennes namn stod i kanten. Sånt är faktiskt att retas. Jag själv skrattade gott åt påhittet, men jag kan tänka mig att andra blev jättesura.

Saker och ting har fortfarande två sidor. Alla är inte emot Solis. Åsikten skall var fri. Kravet bör vara att man framför sin åsikt utan att såra.
Vill man själv bli repekterad så måste man vara beredd att respektera andra och andras åsikter. Det innebär inte att någon alltid har rätt.

Verkligheten är varken svart eller vit. Den består av många grå nyanser.

Och alla på odla har inte kastat ut Solis.

Nu tar jag inte parti varken för Solis fanclub eller för Solis antifanclub. Så statisktisk har jag nog störst chans att bli skjuten.(OBS detta sista var ett skämt ifall alla inte förstod det.)
amaira
CITAT (Reserv @ 03-07-2005, 12:42)
Det kan hända att Amaira inte skriver elakheter, men spydigheterna haglar rätt ofta.

?? ohmy.gif Gör de???

Jag skriver inte spydigheter även om du läser dem huh.gif .

Eko:
CITAT
Amairal, snälla!
Du talade gott om mina inlägg i ditt inlägg, men jag sviker genom att ställa dig mot väggen....nej ...inte dig....det du skriver och som jag citerat ovan (men klippt).

Nej, du "sviker" mig inte wub.gif . jag "talade inte gott" om dig för att få medhåll. Jag skrev vad jag tyckte, och det förpliktigar inte dig till något. Ju tongue.gif .

Ja du har rätt i det du påpekar.
För det första blandar jag ihop två olika saker - och är inte tydlig om det.
För det andra - jag klarar ju inte "det här", det är ju det jag säger!!
Mitt syfte är att försöka lära mig hantera sådana här situationer bättre än såhär.

För det tredje så vet jag mera än jag säger här, men det tänker jag inte ta upp, och det kunde jag visst ändå inte låta bli att säga

Nej Eko, jag är inte stolt över mig själv i det här "dramat". Men var inte heller så säker på att du är helt rätt ute...

Det jag "blandar ihop" och inte är tydlig med, är att jag inte pratar om "solis" i första hand, utan om situationen - som faktiskt dyker upp gång på gång i samhället, och likaledes i olika forum.

Det jag inte heller var tydlig med, är att det inte i första hand var solis som fick mig "trött på Småprat". Det är lika mycket "svansen" som bidrar till hela situationen!!! Och i sådana "svansar" ingår jag själv alltför ofta.

Jag ser inte Solis som någon sämre människa än jag är själv, inte heller vill jag ge henne mindre rättigheter. *Pronto!!!*

Finns det över huvud taget något sätt att komma till rätta med sådana här situationer, som tyvärr är alltför vanliga företeelser?
Det är den fråga som jag har, inom mig.

Kram till alla från amaira wub.gif (som är "lugn och fin" idag biggrin.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon