Sidor: 1, 2, 3, 4
zaaritha
Svordomar är en del av svenska språket(o alla språk) --så --om
ni är så överkänsliga, läs inte!
Eva i Skåne
Heja Virgo sleep.gif sleep.gif
zaaritha
Så--är kontentan:att på allmänt forum; får man inte diskutera småsaker?
GoSatta
allmänt forum? dom som äger Odla.nu äger forumet och dom bestämmer själva vad dom vill ha här. på internet råder inte allemansrätten. Dock saknar odla.nus forum ett tydligt regelverk (eller så letar jag bara för dåligt). Är själv mooerator på ett forum och där har vi väldigt mycket hjälp av ett tydligt regelverk.

Jag har ingenting emot Solis men jag förstår varför hon blir raderad.
zaaritha
Vad jag menar är: här ska vi väl kunna få ställa dumma frågor o diskutera allt mellan "himmel o jord"??
Hannele
CITAT (SaraS @ 01-07-2005, 20:18)
CITAT (Hannele @ 01-07-2005, 16:27)

Över 1000 personer har läst detta, medans intressanta trädgårdsfrågor läses av ca 30...  :wacko:
Man kan inte styra ett forum

Det handlar väl inte om att styra, man blir bara förvånad över folks "smak" och intressen.
Som du själv skriver, så är originalforumet Odla, men alla möjliga (?) söker sej hit?
zaaritha
"Alla möjliga"??
GoSatta
tror inte det var hennes "dumma frågor" som fick henne raderad utan hennes mer och mer aggresiva beteende senaste dagarna som gjorde det.

Det är dock bara vad jag tror, dom som vet är väl administratörerna.

Men jjg förstår dom, dumma frågor är en sak, starta otroligt många trådar om ingenting är en sak, men när man börjar dra igång en massa disskusioner runt sin egen person enbart för att provocera så tycker jag också det har gått för långt. Någon påpekade det tidigare och jag tycker det är sant, det finns många människor här så alla måste respektera alla och det gäller själfallet även Solis (och självfallet ska dom som har uppfört sig dåligt mot henne också tas bort)
SaraS
Ja, och jag är ju rätt ny och förvånades i början... Men jag tror inte att man kan styra så särskilt mycket och ändå hålla liv i det allmänna forumet (jo GoSatta, det är så det heter)... Och har man inte ett allmänt bladderforum så blir det ingen styrsel alls i facktrådarna...
lilla mamma
Här behöver man bara läsa en gång i veckan för inte mycket ändras.
Tjosan
Omg... Här är bråken man hört om men inte sett.. Mycket känslor inblandade märker jag...
Egentligen vill jag inte blanda mig i sånt här skit, men nu tänkte jag yttra mig likt många andra gjort (dock inte lika ohämmat).
Först tycker jag inte att man ska nedvärdera en annan människa genom att påstå att ditt o datt lärde sig man i grundskolan. Det är jävligt elakt....
Sen förstår jag inte att man absolut ska in på Solis trådar om man anser dem så stötande...
Jag tycker varken bu eller bä om Solis, men jag måste erkänna att jag oftast inte går in på hennes trådar...
Det skulle jag råda dem som retar sig på henne att göra med... Eller det kanske är alltför oemotstånderligt att undvika hennes, ibland, provocerade kommentarer? Man bara måste in dit och reta upp sig?
Reserv
CITAT (Tjosan @ 01-07-2005, 22:18)
Omg... Här är bråken man hört om men inte sett.. Mycket känslor inblandade märker jag...
Egentligen vill jag inte blanda mig i sånt här skit, men nu tänkte jag yttra mig likt många andra gjort (dock inte lika ohämmat).
Först tycker jag inte att man ska nedvärdera en annan människa genom att påstå att ditt o datt lärde sig man i grundskolan. Det är jävligt elakt....
Sen förstår jag inte att man absolut ska in på Solis trådar om man anser dem så stötande...
Jag tycker varken bu eller bä om Solis, men jag måste erkänna att jag oftast inte går in på hennes trådar...
Det skulle jag råda dem som retar sig på henne att göra med... Eller det kanske är alltför oemotstånderligt att undvika hennes, ibland, provocerade kommentarer? Man bara måste in dit och reta upp sig?

Jag tror att du slog huvet på spiken Tjosan! tongue.gif Folk är kanske lite masochistiska i sin läggning rolleyes.gif
*Eko*
CITAT (Milex @ 01-07-2005, 12:26)
Varför vill du skriva om dom ämnena? Är det för att tillfredsställa dig själv eller för att göra något för någon annan eller för att ge någon annan något?

Jag tror nämligen att man måste kunna bidra med något till en grupp och inte bara tänka på vad man själv vill eller hur man själv vill ha det. Du får ju en hel del kommentarer om att du startar många trådar och att folk inte orkar läsa om en del ämnen som du skriver om. Så kanske du ska fundera över vad du bidrar till i gruppen som består av alla oss som är forumet smile.gif
Bara så det är sagt så tycker jag att alla mäniskor har något att bidra med men att allt folk säger eller gör inte är ett bidrag.

Hälsningar
från en grå trist medelmänniska biggrin.gif

Vad du egentligen säger är att man inte får avvika från gruppen och dess åsikter....
HÄlsningar
Eko
*Eko*
CITAT (pejori @ 01-07-2005, 10:47)
jag är ledsen solis, men jag tycker nog att kritiken mot dej är befogad wub.gif wub.gif
var och varannan tråd är skapad av dej, med rena nonsensämnen wub.gif
hjärnhalvor hit och stotår dit.
många av frågorna får man svar på redan i småskolan. rolleyes.gif
du har barn, då vet du hur dom blir till, så gör fjärilarna med. smile.gif
man KAN inte undvika dina innlägg, när dom finns överallt och i alla trådar huh.gif huh.gif
jag har inget emot dej som du vet, men ibland blir det VÄLDIGT mycket solis och GROWYMAMA smile.gif
sedan finns det ingen anledning att använda svordommar åt någon på forumet sad.gif sad.gif
det är bara att svälja

Nej, kanske du inte har emot Groowymama, men sannerligen är du trött på hennes trådar...och inlägg... rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
ingrid fuxwall
Solis "känner" jag sedan tidigare.
Förr gick jag aldrig in och läste i ett ämne hon startat, numera letar jag efter dem.
Vill kanske inte påstå att hon vinner i längden men .... Man lär sig i alla fall väldigt mycket om andra människor - hur de reagerar på hennes inlägg.
Tjosan
CITAT (Eko @ 01-07-2005, 23:15)
CITAT (Milex @ 01-07-2005, 12:26)
Varför vill du skriva om dom ämnena? Är det för att tillfredsställa dig själv eller för att göra något för någon annan eller för att ge någon annan något?

Jag tror nämligen att man måste kunna bidra med något till en grupp och inte bara tänka på vad man själv vill eller hur man själv vill ha det. Du får ju en hel del kommentarer om att du startar många trådar och att folk inte orkar läsa om en del ämnen som du skriver om. Så kanske du ska fundera över vad du bidrar till i gruppen som består av alla oss som är forumet  :)
Bara så det är sagt så tycker jag att alla mäniskor har något att bidra med men att allt folk säger eller gör inte är ett bidrag.

Hälsningar
från en grå trist medelmänniska    :D

Vad du egentligen säger är att man inte får avvika från gruppen och dess åsikter....
HÄlsningar
Eko

Bra sagt Eko...
Vill också tillägga att jag personligen absolut inte anser mig tillhöra nån sorts grupp här... En odla.nu grupp? befängt.. Har jag som person nåt att säga så gör jag det... inte fan sitter jag och tänker på hur mitt inlägg kommer att se ut inom gruppen...
Jag är en individ med mina egna åsikter... Gillar andra dem.. jättekul... om inte.. mindre kul, men det är ändå MINA åsikter.. Ingen jäkla grupps kollektiva åsikter som jag känner att jag måste följa blint..
Tapio
Halaj!

Så här i efterdyningarna vill jag göra ett inlägg här för det verkar som att vissa_fortfarande_inte har fattat vad kritiken går ut på.

Jag kommer till jobbet en dag. Kollar dagens mailskörd och tar en snabb titt på odla.nu för att se om det har kommit in nåt intressant. Då använder jag funktionen aktuella inlägg idag för det går snabbt och lätt att se senast inkomna inlägg.
Och vad ser jag? En jätteintressant fråga på avdelningen köksträdgården!
Första fikat tittar jag in igen för att se ifall någon har svarat på frågan.
Nej, men däremot ser jag att Solis deklarerar för alla att hon har varit nere i tvättstugan. Och att hon har gett sonen (eller om det var katten, jag minns inte) mat.
vid lunch tittar jag in igen. Fortfarande inget svar, men däremot så ser jag att Solis är rädd för sin egen skugga (eller hur det nu var). Solis inlägg har nu puttat in frågan på sidan två. Sista fikat likadant. Nya inlägg från Solis. Frågan är nu på sidan tre.

Och så där håller det på.
Det faktum att jag får hålla på och scrolla sida upp och sida ner förbi Solis alla nonsensinlägg gör mig bara irriterad, men det faktum att någon som faktiskt har ett bra svar på den där frågan kanske inte har orkat göra detsamma gör mig förbannad!

Och det är det som är hela poängen!
Jag ger blanka f-n i om Solis har alla paddlarna i vattnet el. inte.
Jag skiter i om Solis är ett troll el. inte.
Jag bryr mig inte det minsta om ifall Solis verkligen älskar alla el. inte.

Jag vill bara inte att forumet skall var fullproppat av dessa dj-la bla-ha inlägg!
De tar bandbredd! Och tid!

//T
ninnisky
TACK, Tapio - här har du en själsfrände rolleyes.gif rolleyes.gif
*Eko*
CITAT (ingrid fuxwall @ 01-07-2005, 23:19)
Solis "känner" jag sedan tidigare.
Förr gick jag aldrig in och läste i ett ämne hon startat, numera letar jag efter dem.
Vill kanske inte påstå att hon vinner i längden men .... Man lär sig i alla fall väldigt mycket om andra människor - hur de reagerar på hennes inlägg.

Jag instämmer...
Och jag anser att det är just mångfalden, vår mänskliga olikhet och våra olika åsikter som gör livet rikt...
därför tycker jag att de som inte vill se groowymamas inlägg, helt enkelt kan hoppa över dem...
de, som alla andra inlägg har rätt att ta bandbredd!!! rolleyes.gif
Milex
Japp, rätta in er i ledet pojkar och flickor. Ha inte en avvikande åsikt!
Nej, det var inte så jag menade. Jag tror att Solis inte alltid mår så bra av det tjafs många av hennes trådar leder till. Dessutom är det i alla fall några som lämnat Småprat tack vare henne. Ville bara få Solis att tänka till om varför hon utsätter sig för obehaget.

Japp, har ni en gång registrerat er hos Odla så ska alla tycka som gruppen!
Nej det var inte så jag menade heller. Kan man inte kalla oss alla som är inne på Odla för en grupp? Utan att mena något annat än en grupp människor som är inne på Odlas forum?
En grupp vars minsta gemensamma nämnare är att vi gillar växter, djur och natur? smile.gif
*Eko*
CITAT (Milex @ 02-07-2005, 18:13)
(...)
Jag tror att Solis inte alltid mår så bra av det tjafs många av hennes trådar leder till. Dessutom är det i alla fall några som lämnat Småprat tack vare henne. Ville bara få Solis att tänka till om varför hon utsätter sig för obehaget.(...)

Hej!
Några saker förstår jag inte....
1) varför har folk så ont av lite pladder om stortår eller privata tankar????
Som jag ser på saken är de helt oförargliga ämnen....

2) Varför har "några" lämnat SMåprat tack vare SOlis, tro? Det finns ju så många fler inlägg än hennes och även om det finns hennes - eller någon annans svar som man inte gillar - kan man ju bara hoppa över dem och låta bli att kommentera dem.... Sålunda...varför måste det vara så svårt att leva och låta leva???? rolleyes.gif
kristerh
CITAT (Eko @ 02-07-2005, 15:07)
därför tycker jag att de som inte vill se groowymamas inlägg, helt enkelt kan hoppa över dem...

Jag måste säga att jag läste väldigt få av hennes inlägg, har man läst ett par så har man fått nog wink.gif och de som ville läsa tyckte jag kunde fortsätta med det, men när man börjar svära o kalla folk för saker tycker jag det gått för långt. Och det är ju som Tapio skrev tråkigt att hennes inlägg fyllde forumet med massa blaj. (men hon tyckte uppenbarligen att det var viktiga saker)
krister
zaaritha
Men--i "köksträdgården" har väl inte solis diskuterat tvättstugan??!! wub.gif
*Eko*
CITAT (kristerh @ 02-07-2005, 18:54)
(...) Och det är ju som Tapio skrev tråkigt att hennes inlägg fyllde forumet med massa blaj. (men hon tyckte uppenbarligen att det var viktiga saker)
krister

Ett exempel på vår olikhet som människor. Varför får inte de som är olika vara med? unsure.gif
zaaritha
Huvudet på spiken!! rolleyes.gif
*Eko*
CITAT (zaaritha @ 02-07-2005, 19:13)
Huvudet på spiken!! rolleyes.gif

Tack Zaaritha!

Jag måste - även om man ibland borde hålla tyst - ändå säga att det trycker mitt hjärta att se att man ger sig på och klandrar någon som man på Odla nu igen gett sig på och klandrat Groowymama alias Solis tills hon tystnar och försvinner....
Ser ni...
Denna gången kom inget hot om att "nu lämnar jag forumet"... inga protester längre.... hon har bara pyst....
Och jag undrar om allt har gått riktigt just till...eller har elakhet haft ett finger med i spelet?
Det finns ingen människa som är bättre än någon annan, eller moraliskt och etiskt överlägsen, och det är skillnad på att kritisera åsikter och kritisera på ett sätt som blir till personangrepp.

Jag är väldigt ledsen för det jag har läst här beträffande Groowymama! sad.gif
zaaritha
Ja! Jag känner nu:"vågar jag skriva"??
Jag har tankar jag skulle vilja dela med mej!
Men; då kanske jag blir betraktad som en "freak"??
*Eko*
CITAT (zaaritha @ 02-07-2005, 19:23)
Ja! Jag känner nu:"vågar jag skriva"??
Jag har tankar jag skulle vilja dela med mej!
Men; då kanske jag blir betraktad som en "freak"??

Ta risken!

Kierkegaard - den danske existentialistiske filosofen har sagt:
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. att inte våga är att förlora sig själv! rolleyes.gif
pejori
hon har inte pyst. hon blev avstängd enl. henne själv.
det var visst andra gången, så någon gräns har hon tydligen passerat två gånger om.
*Eko*
CITAT (pejori @ 02-07-2005, 19:26)
hon har inte pyst. hon blev avstängd enl. henne själv.
det var visst andra gången, så någon gräns har hon tydligen passerat två gånger om.

Då ligger det lite eller ingen sanning i din logotext:

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle....
pejori
JAG har inte stängt av henne!!!!! unsure.gif unsure.gif unsure.gif
JAG har inte påstått att jag inte accepterar henne!!!!! unsure.gif unsure.gif
håll dej gärna till fakta innan du hoppar på min signatur tack!!!!
*Eko*
CITAT (pejori @ 02-07-2005, 19:32)
JAG har inte stängt av henne!!!!!  :unsure:  :unsure:  :unsure:
JAG har inte påstått att jag inte accepterar henne!!!!! unsure.gif  :unsure:
håll dej gärna till fakta innan du hoppar på min signatur tack!!!!

Jag har inte anklagat dig för något rolleyes.gif

Jag kommenterar ord som du lagt till i dina inlägg. Ord. Inte dig. rolleyes.gif

Jag får försöka klargöra:
Jag skrev ovan: "då ligger det lite eller ingen sanning i din logotext..."
och så citerade jag texten...
Satt i detta sammanhang beträffande den kritik som förekommit mot Groowymama tycker jag att orden:
"man får vara som man är när man inte blev som man skulle"...
är missvisande. Som sagt: satt i detta sammanhang!
pejori
jag har inte påstått att du anklagat mej heller rolleyes.gif
det var min signatur du angrep av någon orsak.
jag har inte lagt till några ord i några inlägg heller.
just nu tror jag du lägger in egna värderingar i det du läser.
slopa gärna dina egna känslor när du läser, så slipper du hoppa på någon annan
zaaritha
pejori; "lugn o fin", nu!! tongue.gif
*Eko*
CITAT (pejori @ 02-07-2005, 19:38)
jag har inte påstått att du anklagat mej heller rolleyes.gif
det var min signatur du angrep av någon orsak.
jag har inte lagt till några ord i några inlägg heller.
just nu tror jag du lägger in egna värderingar i det du läser.
slopa gärna dina egna känslor när du läser, så slipper du hoppa på någon annan

Förlåt uttrycket l"agt till ord i inlägg"! Nu lärde du mig att det heter signatur. Okey. Det är din signatur...och den är humorisktisk och bra, men satt i detta sammanhang med tanke på den kritik som förekommit mot Groowymama, menar jag att det inte ligger sanning i de orden.
pejori
jag har INTE krittiserat solis!!!
jag har haft en annan åsikt än henne, och det anser jag att jag har min fulla rätt att ha, utan att bli påhoppad av dej!!!!

DET ÄR VÄL INTE MIN SIGNATURS FEL ATT SOLIS FÅTT KRITIK!!!!!
eller är det så att jag ska klä skott för andras kritik????
*Eko*
CITAT (zaaritha @ 02-07-2005, 19:40)

Du är (säga som Göteborgare) la go'
wub.gif
zaaritha
pejori!
Alla måste ha rätt att ha sin åsikt!!
Så--du har ej gjort nå´t fel!!
pejori

JA JA JAG ÄR LUGN OCH FIIN!!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
tre djupa andertag senare biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
*Eko*
CITAT (pejori @ 02-07-2005, 19:42)
jag har INTE krittiserat solis!!!
jag har haft en annan åsikt än henne, och det anser jag att jag har min fulla rätt att ha, utan att bli påhoppad av dej!!!!

DET ÄR VÄL INTE MIN SIGNATURS FEL ATT SOLIS FÅTT KRITIK!!!!!
eller är det så att jag ska klä skott för andras kritik????

Jag anser fortfarande inte att jag hoppat på dig. rolleyes.gif
Och jag anser sannerligen inte att det är din signaturs fel att solis fått kritik!
Och jag anser heller inte att du ska klä skott för andras kritik, men visst har du också kritiserat henne.
Jag ber dig och läs vad jag skrev ovan om saken. Det är vad jag tycker fortfarande. Jag tycker man - jag skriver man eftersom många har varit inblandade - har gett sig på henne lite väl mycket, när man kan låta bli att reagera på hennes inlägg om man vill. Om man håller sina känslor utanför...
*Eko*
CITAT (pejori @ 02-07-2005, 19:45)

JA JA JAG ÄR LUGN OCH FIIN!!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
tre djupa andertag senare biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Du har så mycket humor!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
även mitt i ilskan tongue.gif (skämt)
pejori
okay att andra inte lever efter min devis.
men att uttrycka sig om min signatur i samma andetag., är bäddat för konflikt wub.gif wub.gif
jag har kritiserat solis skrivande ja, inte solis som person.
startar man trettio nya trådar på sju dagar, plus alla övriga inlägg i småprat så blir det mycket solis.
det, plus ämnesvalen i trådarna har jag kritiserat, då det ÄR tröttsamt med stortår och fjärtar, blandat med kärlek till f**n och hans moster. smile.gif smile.gif

nu är jag inte arg mera wub.gif
*Eko*
CITAT (pejori @ 02-07-2005, 19:54)
(...)nu är jag inte arg mera wub.gif

Var arg - det klär dig wub.gif wub.gif wub.gif

Vet du, jag tycker om folk som vågar bli lite arga, för det visar att de bryr sig! wub.gif (Reservation: all våld är förkastligt!)
*Eko*
det ÄR tröttsamt med stortår och fjärtar, blandat med kärlek till f**n och hans moster. smile.gif smile.gif

Varför läser man eller lägger sig då i om man tycker att det är tröttsamt? wub.gif
Får jag gissa?
Kanske man vill försöka vara lite trevlig i alla fall?
Och inombords samlas irritationen?
Kanske är det då bättre att inte läsa och lägga sig i...

Personligen tycker jag att fjärtar hör till livet de också, liksom stortår....
men som sagt, vi tycker alla olika...och det har vi rätt till.... wub.gif
Castea
Stortår, fjärtar, kärlek och hjärnhalvor hör väl lika mycket till livet som alla pippifåglar, vårkänslor, godnatt-hälsningar, god-morgonhälsningar, barn, barn-barn, manligt, kvinnligt och... ja, skulle väl kunna rada upp en massa, massa mer som det småpratas om här.

Det var länge sedan jag skrev något här, och jag är helt bestört över den moderna häxjakt ni bedriver mot Solis/Groovymama.

Hur är ni egentligen??? Vuxna människor???

Det verkar som ni tagit Solis/Groovymama som syndabock och projicerar ut alla era egna rädslor för sådana som är mera fritänkande än ni själva.

Och ni som tror er ha makten att dra gränsen mellan vad som får sägas/inte får sägas på detta forum - vad får ni ut av er maktutövning? Ni måste vara väldigt olyckliga i det verkliga livet.

Väldigt lätt är det att vara så elak mot någon på nätet. Anonymt och fint. Och förbaskat fegt.

Usch, det här gjorde mig väldigt ledsen. Och eftersom jag gillar Solis/Groovymamas personlighet fattar jag att det är bäst för mig att hålla truten efter detta inlägg för att skydda mig själv. Mobbare p g a fritänkande har jag haft nog av i mitt liv.

Hej då.
Anki på Öland
CITAT (Eko @ 02-07-2005, 20:09)
det ÄR tröttsamt med stortår och fjärtar, blandat med kärlek till f**n och hans moster. smile.gif  :)

Varför läser man eller lägger sig då i om man tycker att det är tröttsamt? wub.gif
Får jag gissa?
Kanske man vill försöka vara lite trevlig i alla fall?
Och inombords samlas irritationen?
Kanske är det då bättre att inte läsa och lägga sig i...

Personligen tycker jag att fjärtar hör till livet de också, liksom stortår....
men som sagt, vi tycker alla olika...och det har vi rätt till.... wub.gif

Varför sitter man i tråd efter tråd och lägger ut texten om Solis förträfflighet flera dagar efter att hon själv slutat skriva här och ger hela sin trovärdighet på absolut ingenting för att få folk att gilla hennes trådar?? Blaha eller inte, åsikter var det ju definitivt inte, och varför bry sig idag när hon själv inte gör det????
Anki
Virgo
Precis!
Och jag som har slutat att skriva i och om hennes trådar ohmy.gif tongue.gif
shiva
Jag är ju ingen favorit med mina komentarer, men tänker uttrycka mig ändå. Så skönt att slippa knäpp-kärringens kommentarer och svar på alla frågor. Om man verkligen har en tanke eller fråga man vill dela med sig är solis fri-religösa, flummiga eller helt menlösa svar närmast stötande! (ska jag säga som får ett antal hotbrev privat när jag säger vad jag tycker) . Tyckte hennes svar var charmiga i börgan, men va f..n hade hennes komentarer här att göra? Vad tillförde hon trädgårdsforumet förutom en massa skit-snack? Nu får jag väll Zaaritha på mig, men ursäkta, hissen går väll inte ända upp hos dig heller, eller? Magnus. wacko.gif blink.gif wacko.gif
amaira
Hej alla! Jag gör ett nytt försök att skriva/strukturera tankar och känslor, så får vi se var jag hamnar.

Först vill jag säga att jag med intresse har läst alla svaren i den här tråden, och tycker att de alla är "vettiga". (eller så är det jag som lugnat ner mig rolleyes.gif )

Varför lämnar man Småprat p.g.a. ... jaja, ni vet?
Varför "tål man inte"??

Ja, det undrar jag med, varför klarar jag inte? Fast det är ju inte bara just "hon", utan även mycket annat sånt som jag "inte tål".

Egentligen är det inte mer med det. Det är ju "bara" att gå undan - om man inte är machosistiskt lagd. Och sakna småprat och vara ledsen för att jag "förlorat" något?
Men det är också min sak. "That´s life" kan man väl säga. Livet brukar inte ligga tillrättalagt för en, och det dyker ju alltid upp sånt man inte hanterar, så är det för ALLA, och det är ju ingen ANNANS fel, det är faktiskt ingens "fel" alls.
Lika lite som det är någons fel att katter jamar och hundar skäller och inte tvärtom, även om jag vill att grannens katt att skälla fast den bara jamar.

Så för mig känns diskussionen ointressant, så fort den börjar handla om att det är "någon ANNANS fel att inte JAG klarar" (fast jag själv gång på gång åker in i den fällan).

Eller när diskussionen handlar om att skapa Syndabockar, istället för att försöka finna lösningar (något som jag själv också trillar dit på).

Eller när personliga tolkningar "bestämmer" att "såhär är det", mer utifrån sin egen syn på saken, än utifrån "öppna sinnen"... ( sleep.gif mmm, jag vet, jag med...)

Diskussionen är väl definitivt intressant som en studie i den mänskliga naturen, och där "vill" jag nog inte riktigt...
Jag föredrar nog skällande katter ... rolleyes.gif unsure.gif

Reserv skriver nåt om att ge en udda person plats i forumet.
Touché!
Milex skriver om ett givande och tagande i sociala sammanhang.
Touché!
Eko skriver ... med mjuk vänlighet ... (en medmänsklighet som gör gott i själen att läsa wub.gif )
Shiva skriver rakt ut vad han känner - och vidrör mina egna inre känslor som faktiskt känner likadant. ohmy.gif

Men vad jag känner, och vad jag har för inre värderingar - är två olika saker, som båda tillhör MIG, och därmed är MIN sak att välja agerande utifrån.

Mina känslor är spontana och ärliga, de har en ORSAK, men de är i alla fall en del av MIG, inte av någon annan, och det är också bara JAG som kan välja ... vad jag vill vara för sorts människa...
och jag VET - att jag inte är upprörd av de skäl jag tror...

Min upprördhet är äkta och ärlig, och något för MIG att vara varsam om. Men den är ingen annans FEL!!! Oavsett hur jag spontant och initialt känner om det.

Det är min fasta övertygelse, och så vill jag leva.

Mina värderingar är sådana, att jag har en DJUP känsla för alla människors lika värde!!!! wub.gif wub.gif wub.gif och ALLA människors rätt till "mänskliga rättigheter".

Jag vill inte vara någon som utesluter någon, minst av allt på grund av att någon är udda eller annorlunda.

Vem jag släpper in i mtt hus är en sak. Mitt hus är min borg.
Vilka jag släpper inpå livet, är också en sak, liksom
vilka människor och relationer jag väljer att engagera mig i. Självklart är mina närmaste viktigast för mig, och de som får ta mitt engagemang och min ork och energi (förhoppningsvis).

Men här på forumet... Jag VET INTE hur jag "hanterar"... alltså drar jag mig undan, därför att jag blir grinig och sur annars, och det vill jag inte vara. Inte här, och inte i mitt vardagliga liv dit humöret följer med!

Till "hanteringsfrågan" igen ...

... och eftersom jag är jag, undrar jag ... vad är PROBLEMET!

Om jag ska definiera problemet för min egen del, så blir det ungefär såhär:

"Hur gör man (inte bara jag, utan överlag, hur gör man) i en social grupp, när samspelet rubbas därför att någon i gruppen inte förstår de sociala signalerna, och/eller saknar de sociala gränser som finns i gruppen?"

Nu kan man ju haka upp sig på "grupp" om man vill, men jag ser det ur ett kombinerat biologiskt och socialt sammanhang.

Zaritha! Du frågar hur du ska tordas skriva något nu.
Bara DÄR är EN stor skillnad, du FRÅGAR! Du känner dig för, testar var gränserna finns, och det har du gjort hela tiden, och INGEN har någonsin sagt åt dig att lägga av. (vad jag vet)
Det finns ett samspel...

Egentligen tror jag inte problemet ligger så mycket i vad man gör, utan hur.
Solis ÄR en udda person, och en stor del av denna udda-het ligger i (som jag ser det) en kombiantion av gränslöshet och brist i förmågan till "socialt samspel"; att inte ha en naturlig fallenhet för var gränserna finns, utan gång på gång hamnar i gränstrakterna, och alltsomoftast utanför ... samt inte riktigt "känna av" de sociala signalerna från "gruppen som helhet", och därmed inte heller riktigt fråga efter dem...

Det blir helt enkelt "för mycket"...

Oavsett orsak, eller anledning eller "vad det är", så blir det ju onekligen obalans i gruppen som helhet, eller i forums-avdelningen som helhet.
Det här är något som har hänt solis förut, det har hon ju skrivit gång på gång på olika vis ( i alla fall förut då jag fortfarande läste hennes inlägg, jag slutade när hon bytte namn).
Däremot förstår varken hon eller vi andra vad det är som händer, egentligen.

Om jag nu har rätt eller fel i mitt sätt att se det hela, det vet jag inte.
Men vad gör man med de KONSEKVENSER som blir?
Alla har rätt att finnas och skriva på ett forum. Det tror jag vi alla är överens om. Men när någon "tar över" på ett socialt "fel" vis, så att andra inte mår bra av det - men den som tar över inte själv kan se vad som händer?
Hur löser man det? UTAN att bli elak, eller att själv "vika sig". Hur tar man sig plats, när platsen börjar krympa...

Känslomässigt blir mitt inre svar detsamma som Shivas sleep.gif .
Som lösning på hur jag vill vara gentemot andra människor, är "svaret" definitivt underkänt av mig själv.

Jag vill ha en BALANS!!! I mitt INRE! Och jag vill kunna vara STOLT över mig själv.
Det handlar om min egen heder. Gentemot mig själv.
Sulawesii
Ett klokt inlägg, amaira, som jag skriver under på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon