Full version: Dagens ros
Sidor: 1, 2, 3, 4
kerstin z5-6
Blev tre smile.gif Henry Kelsey

JP Conell

Winnipeg parks
*Felix matte*
Så vackra wub.gif
Fialotta
Ros Kerstin...det är du de smile.gif Vilka fina färger...jag kan ju inte ha rosor här i skärgården...går inte att låsa ute rådjuren...vres har jag ju...men dom äter dom med i år...njuter av dina bilder i stället och alla andras smile.gif
amaira
Vilken trevlig idé med "Dagens ros!" wub.gif
Anki på Öland
Min enda ros som överlevt och blommar iår, The Fairy

Anki
renate
Rosor,Rosor ,Rosor... nu blommar de. Vilken bra idé med dagens Ros.
Här kommer ett helt album med Rosor,eller får det bara vara en i taget.
Mina Rosor
kerstin z5-6

Hur många som helst, Renate -vilka fina rosor du har !
Här är Cutbert Grant
Betty
Jag fotade rosor i regnet i förmiddags...
AvalonC
Detta är min sista ros som jag lyckades rädda från Rådjuren....

amaira
Min "dagens" är den sköna Pat som blommar överdådigt, färgfullt och kraftfullt, vackrare än någonsin i år, med sina stora, lysande blommor. (Pat Austin)

Och så en bild på en liten söt marktäckare som jag inte vet namnet på (just nu).

renate
Ah;så fina rosbilder, men pgr av det varma,torra vädret blir blomningen kort,nu har blåsten kommit till det gör det ja ännu torrare.Mina Rosor vill ha regn.Nu blommar Rosa Helenae Hybrida.
kerstin z5-6

Morden Ruby har fräknar
Vi tar en till det blev ingen igår smile.gif

Morden Sunrice smile.gif
Åsså en klenis z 4 -nostalgie -vilken ros smile.gif
renate
Mitt bidra i dag är den här lilla knoppen från min Rosstickling jag planterade hösten 04.
kerstin z5-6
ja , jag tjatar smile.gif en helt utslagen Nostalgie smile.gif
Kryddan03
En Abraham Darby:

Ewa L
Vilka underbara bilder!! Men det skulle vara doft på dem också.

Jag lade in mina i ett eget album för jag vill också vara med. Men vad svårt det är att fotografera vita rosor! Får vänta på kvällsljus tror jag.

Mina rosor från 2005
mulle
Ljuvliga rosor!
Men, snälla ni som fotograferar, lägg in några vidare bilder så att vi också får se rosornas omgivning! Det är alltid intressant att se kombinationer med andra perenner och buskar!
Mulle
Anki på Öland
Kan en rosenknopp (-spelargon) som blåste av i går också platsa bland rosor??

Anki
kerstin z5-6

AT your service Mulle .. men det är svårt -dels ska man ha gigastora buskar för att de ska göra sig i helbild -dels står det alltid skottkärror , hinkar , eller liger fula jordhögar i bakgrunden på bilderna smile.gif
Här är i alla fall en bild

Klart rosenknoppspellisar platsar :)den är snygg !
Betty
Min vackra blodröda kanadensare Adelaide Hoodless
Ewa L
Jag lyder också dig Mulle, men håller definitivt med Kerstin att det är svårt att få med helheten/skönheten hos rosorna på en och samma bild.

Alltnog; Detta är de 17 rosor jag grävde ner i våras. Fem sorter men endast två färger. De vita Swany "rinner" nerför den branta slänten. Annars står de i storleksordning: Westerland, Iceberg, Flora Danica och närmast Karen Blixen. Samtliga alltså på närbild enligt länken i mitt inlägg ovan.

mulle
Åh, tack för de bilderna, Kerstin och Ewa L.!
Då man först har sett närbilden av den vackra rosen och sedan ser helheten förstår man utmärkt väl hur vacker busken är i verkligheten även om den kanske inte kommer till sin rätt just på bilden.
Jag njuter!
Mulle
krellus
Enkel men vacker... tycker jag...

'Plena'

amaira

Golden celebration, den ljuvliga austin-rosen med den fina doften wub.gif
renate
Adéle Prévost planterade jag i maj,nu blommar den för fullt.
kerstin z5-6

Ok Mulle , ofta ser bildera ut såhär .. kolla skräphögen på bron sad.gif ...smile.gif
Bra med Adelaide -sorken har äver krafsat upp mina lappar .. men nu hittar jag igen henne igen smile.gif Bland alla gubbarna" i kanadensiska serien smile.gif
Golden celebration -ack om man kunde ha den ....suckt smile.gif
mulle
Är det en Crambe du har i förgrunden? Utsökt vacker med rosen!
Och "sophögar" är väl vi som anlägger vana vid eller hur?
rolleyes.gif
Mulle
amaira
CITAT (mulle @ 20-07-2005, 09:09)
Och "sophögar" är väl vi som anlägger vana vid eller hur?
rolleyes.gif
Mulle

Vill bara instämma i det där med "sophögarna"... Och, du Kerstin, så farligt var det väl inte! biggrin.gif Välkommen till mig, och beskåda ...
Det "bara blir" med jämna mellanrum huh.gif ... juh.
renate
Här kommer dagens ros,nytagen från mitt fönster i datarummet.Rosorna sjunga sista versen,det är de som inte har ett namn,det gråa är gatan.Fågelbadet kom tyvärr inte med på bilden,ska ta en bild till.Lavendeln passa bra tillsammans med Rosor.

Eftersom Mulle efterlyste omgivningen bland Rosorna öppnade jag fönstret och fotade,här en bild till,inte mycket Rosor jag vet.
GrönAnna
Ingen miljöbild, tyvärr, men de här mötte mig när jag kom ut till torpet i fredags. De är mina allra första egenhändigt planterade rosor i trädgården. Nybörjare som jag är valde jag sådana som ska vara både enkla och härdiga, Peace och New Dawn. Nu blommar Peace och det är massor med knoppar på New Dawn - jippie!

Det finns en gammal ros vid torpknuten också, namnlös, enkel och vacker. Bilderna är från förra sommaren, men den blommar lika vackert i år (årets bilder på den blev dock betydligt sämre...).

anklar
Hej
Jag har några bilder på rosor men vet inte hur jag gör för att få med dom i svaret.....
.
Någon som kan förklara???

Anklar : unsure.gif unsure.gif
renate

Jag tog mig friheten och lade in en av dina rosbilder.
Du klicka på bilden så den blir stor,sedan högerklicka du och väljer Egenskaper,högerklicka en gång till och väljer makera allt,h-klicka välja kopera ok.
när du skriver inlägget klicka du på bild då kommer det upp en ruta,högerklicker i adressen sedan klistra in,ok.Klart.
Lycka till.
anklar
Hej
Tack för tipset, jag tror jag kan.

Gick inte alls bra, det vill inte komma upp någon bild bara en hänvisning, vad gör jag för fel????

3005_p31617.jpg[IMG]
kerstin z5-6
Du gör rätt men -
du måsta sudda bort Http som är "förtryckt"i bildadressen
Du måste kopiera hela adressen o klistra in
smile.gif
amaira
Underbar Maidens Blush, Anklar!!

Min dagens är en vecka gammal sleep.gif och knyter an till Renates bild på den blommande Rosa Helenae Hybrida. En närbild på den söta blomman.

amaira
Madame Boll idag, omgiven av ljuvlig lavendel och mängder av vita fjärilar, (bara en på bilden).

kerstin z5-6

Dagens -med regnstänk -Morden centennial smile.gif
Margith
Dagens - halvt ihjälslagen av störtregnet igår - men visst är den underbar?

Morden Sunrise wub.gif
kerstin z5-6
>Ja den är underbar -och nu kommer solen igen -den fortsätter med knoppar till det blir hård frost smile.gif
renate
New Dawn i regn,en underbar Ros.
kerstin z5-6

Ev polstjärnan ? Rotäkta gammalt ex
Anki V
Den är så vacker!!!!

Hur länge blommar polstjärnan?

Anki
renate
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-07-2005, 18:33)

Ev polstjärnan ? Rotäkta gammalt ex

En Polstjärna måste jag nog ha,tror jag.
Berit

Vet ej vad min ros heter, men den sprider sig en hel del, blommar inte så länge men intensivt smile.gif
kerstin z5-6
Den liknar Nevada Berit :)den är fin !
Berit
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-07-2005, 20:15)
Den liknar Nevada Berit :)den är fin !

Tack Kerstin, du brukar vara ett säkert kort. rolleyes.gif tongue.gif
Margith
Här kommer en bild på min Polstjärna.

Den började blomma i månadsskiftet juni/juli och blommar ännu (zon 6).
Men Kerstins är ju mycket, mycket vackrare än min wink.gif
kerstin z5-6
jamen .. jag är ju inte säker .. jag räddade min från uppgrävningsdöd hos en annan .. kan vara japansk klätterros -men den är bara härdig i z3 .. får fråga experten när han kommer hit smile.gif smile.gif
Margith
Jamen Kerstin jag såg ditt frågetecken biggrin.gif
Min är köpt på rea förra sommaren, jag törs inte säga att min verkligen är en Polstjärna.
Jag vill bara ha sagt att din är tusen gånger finare, DEN vill jag ha tongue.gif
Fast å andra sidan, är den bara härdig i zon 3 kan jag kanske bärga mig.... kanske... tongue.gif tongue.gif
Anki V
Tack, nu landade ytterligare en ros på önskelistan som alternativ till Finlands vita ros

Jag har en dröm om att göra sommarstugetomten till en norrländsk rosenträdgård ( i miniformat). Eftersom tomten inte är så stor måste det vara rosor som blommar länge.

Just nu håller jag på att läsa in och lära mig så mycket som möjligt om härdiga rosor och jag börjar verkligen från nollnivå på kunnskapsskalan

Det här gör jag bara för säkerhets skull eftersom det finns människor som hävdar att en del drömmar är sanndrömmar laugh.gif
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon