Full version: Dagens ros
Sidor: 1, 2, 3, 4
kerstin z5-6
kolla, mina kanadicker de remonterar o tål allt i z5-6 -visst kan man ha rosor i norr ! se album kanadensiska rotäkta rosor -sen kan du ha Agnes gul rugosa remonterar Waasagaming -lilarosa kallrosa rugosa, stanwell perpetual, nevada , blance double de Coubert , Mme legras de st germain , Maxima Minette , alla gallicor som tål z 5 -tex Rosa mundi, mfl .. det finns massor !
Anki V
Det är Kerstins album jag använder när jag planerar min "drömrosengård".

Jag är så tacksam att det finns namn på de flesta av bilderna.

Jag är rädd att min dröm måste stanna vid en dröm eftersom jag har en sambo som vill har gräsmattor till: div. bollspel, kubb, tältplats till barnen, plats för partytält (hittills har aldrig behov uppstått).

Rabatter ska hållas utmed husgrunden, basta!

(Några ska jag väl ändå få plats med laugh.gif . Man får väl vara lite listig.)

Anki
Berit

Rosa Mundi.
Sommartorparn
CITAT (Anki V @ 24-07-2005, 22:47)
Rabatter ska hållas utmed husgrunden, basta!

Det är varken bra för husgrunden eller för växterna (kan du hälsa din sambo).
Växterna får det för torrt och husgrunden mår inte bra av att man vattnar rakt in i den. Nej, bättre att göra stensatt gång invid huset och sedan rabatterna en bit ut. Sätt rabatterna så att du kan se dom från fönstrer.
Anki V
Jo då, precis det felet gjorde han och han x-fru, 50 cm djupa rabatter tätt invid huset. Nu tror han att rosor är förfärligt kinkiga växter som aldrig överlever mer än en sommar laugh.gif. Det har krävts en hel del "smörande" för att få hjälp att fixa till det.

På den nyplanerade sommarstugetomten så är alla rabatter minst 50 cm från väggen. Från altanen ser jag: rabatten vid garagegaveln, gäststugan och utedasset. Samma sak när jag står vid diskbänken. Det är bara att höja blicken så ser jag mina kommande rabatter genom fönstret.

Anki
kerstin z5-6
Rosor är inte ettåriga , men jag vet att det frodas sådana tankemissar både här och där ....
Ang den vita -när jag väl fått den id ad så finns rotskott här varje år smile.gif
Kämpa på Anki -skyll på mej wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
gamla hederliga R alba Maxima smile.gif
Berit

Louis Bugnet
Helen B

Louise Odier, eller hur?

Den här rosen är från förra ägaren och när jag byggde min rabatt av torvblock blev den kvar. Någon som vet vad den kan heta? Den är så söt.
amaira
Leonore Christine är en röd ros som dessutom doftar wub.gif .

Margith
Nu vet jag att jag är tjatig.. men jag bara älskar den..

Morden Sunrise wub.gif

Den här slog ut idag, men röda blommor lyckas jag aldrig få till färgen på...

Morden Fireglow
Onekligen fin, men vad gör den i min rabatt med rosa och vita rosor??? wacko.gif

Överlever den vintern får jag lov att gräva en ny rosen-rabatt till våren, en för röda rosor rolleyes.gif
*Felix matte*
Kan nästan känna doften av alla ni bjuder på... när jag blundar och snoosar wub.gif
kerstin z5-6

Wasagaming -remonterar, en rugosa som verkar lika tålig som Hansa -doftar starkt o gott -rugosabladverk ser ut att vilja bli en stor buske fort smile.gif
Minst z6
Berit

Vet inte namnet på denna ros.
Kanske någon kunnig vet?
kerstin z5-6
Bonica ? men jag är alls inte säker ...
Berit
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-07-2005, 22:19)

Glömde säga att den blommar hela sommaren tills frosten tar den.
Tack Kerstin. smile.gif
kerstin z5-6
Dags för mera rosor va ?
William Baffin Kläng klätterros mkt härdig o blomvillig

John Franklin, lägre buskros och nedan Quadra -en av mina favoriter Klätterros

*Felix matte*
Så vackra wub.gif

det händer ibland att jag knycker nån ros och har till skrivbordet tongue.gif
kerstin z5-6
Går så bra så : biggrin.gif
renate

Lichterkönigin Lucia får nya blommor nu.Det är de ända gula Rosor jag har i min trädgård,4 buskar med varierande blomvillighet.I år var blomningen bra.
amaira
Leonora Christine är fortfarande "dagens ros" här wub.gif .

Den har så underbart välformade blommor.

Fotade igår, har inte regnat idag. Leonora Christine är definitivt min regntåligaste ros!!! Vädret som varit verkar inte ha bekommit den alls.
Storåtjejen
Dagens ros för mig får bli Sahara. Sen väntar jag på att Nostalgi ska slå ut. Har nyligen köpt den tongue.gif

kerstin z5-6
Nostalgie är en underbar ros!
Vilken fin ros Amaira -den får jag fundera på !regntålig med ..
Och Lucia .. men jag skulle ju inte ha mer krukrosor tongue.gif
Adelaide Hoodless
Åsa - Alingsås
Jag smyger in en bild på Kalmar, som jag tycker är jättefin (fast jag behöver ha fler av den!!! rolleyes.gif biggrin.gif )
kerstin z5-6
Rosa Mundi smile.gif En gammal goding
Fenja
Etude frös ner i vintras så jag fick klippa den jämns med marken, men det är en duktig ros som blommar fint även om den är låg ännu:

Mvh
Fenja
renate
Den här lilla Rosen hittade vi i skogen i går kväll,någon som slängt den där men den vägrade att dö,nu får den bor hos mig.Den har inget namn så vi döpte den till Matilda mitt barnbarn.Vi ska dela på den när den har växt till sig.
Betty
Nu blommar Westerland hos mig!
Anki på Öland
Är helimponerad över att det finns så många FINA rosor!!!
Anki
Betty
Den blekrosa kanadensaren 'Martin Frobisher'.
amaira
CITAT (Fenja @ 05-08-2005, 16:57)
Etude frös ner i vintras så jag fick klippa den jämns med marken, men det är en  duktig ros som blommar fint även om den är låg ännu:
Mvh
Fenja

Min Etude dog i vintras ohmy.gif !!! Det var den enda växt som inte klarade vintern.
Hos mig får rosor (alla växter) som dör, inte en andra chans. Min trädgård ska vara "självgående" så mycket det går.
Men Etude kan jag inte vara utan wub.gif wub.gif jag kommer absolut att skaffa en till! Och hon har tålt mycket i flera år, även om hon aldrig har blivit hög.
Etude är underbar!!!

Så här såg hon ut förra sommaren.

AnnammA
CITAT (Berit @ 30-07-2005, 11:21)
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-07-2005, 22:19)

Glömde säga att den blommar hela sommaren tills frosten tar den.
Tack Kerstin. smile.gif

Är inte heller helt säker på att det är en Bonica...Bonicans blommor är oftast inte så fyllda, som utslagna.I knopp är det som en marcipanros, och de växer rikligt i klasar. Doftar den? För Bonican doftar nästan ingenting alls.
Mvh
AnnA
AnnammA
CITAT (Betty @ 05-08-2005, 20:31)
Nu blommar Westerland hos mig!

Jag tror där blev någon knopp kvar sedan rådjursbesöket, som skall Tabascobesprutas, så att jag får nöjet av att se blomningen. unsure.gif wink.gif

AnnA
Betty
Så här fin är Westerland när den har slagit ut helt.
yenny

Min Carl-philip wub.gif
Margith
Nej Betty, nu kan jag inte hålla mig biggrin.gif
Jag vet att den här tråden handlar om bilder, inte frågor, men på första sidan har du en bild av en underbar ros, utan namn. Är det också en Westerland? Och är inte Westerland en sån där fjes-pelle som hör hemma i zon 4 eller nåt sånt? Har du din i kruka eller klarar du den ute?
Den är helt fantastisk, vill ha, vill ha!!! wub.gif wub.gif

För att inte frångå tråden totalt tar jag med en bild på den ros som slagit ut nu under helgen rolleyes.gif

Morden Centennial....
Berit

Vet ej vad den heter unsure.gif

Ev. Bonica enl. Kerstin
kerstin z5-6
Jaha o vem har sagt att man inte får fråga eller kommentera ?? laugh.gif
Jga tycker tvärtom .. såna här bildtrådar blir ju lätt annars .. bara bilder ..
Vilket är vackert ,men rätt trist i längden .
Ang Bonica är jag som sagt inte säker , men rosor är svår id från ETT foto tom från två smile.gif Du kan även kolla in rosorna som heter som svenska slott, drottningholm osv .. de var nya för något år sedan , är de små" doftlösa o lite silkespappersaktiga kan det vara The Fairy..osv

Har en häck med bla 10 st P dawn -ingen ros är lika -somliga buskar har fyllda , andra halvfyllda -de varierar i färg -de bleknar olika och vissa är mer rödgrenade än andra ..

jag tycker ni alla visar fantastiska rosor .. min Westernland blev sorkmat .. tack för bilden :)Här får det bli en ny blink.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Betty
CITAT (Margith @ 08-08-2005, 19:51)
Nej Betty, nu kan jag inte hålla mig  :D
Jag vet att den här tråden handlar om bilder, inte frågor, men på första sidan har du en bild av en underbar ros, utan namn. Är det också en Westerland? Och är inte Westerland en sån där fjes-pelle som hör hemma i zon 4 eller nåt sånt? Har du din i kruka eller klarar du den ute?
Den är helt fantastisk, vill ha, vill ha!!!  :wub:  :wub:

Nej Margith, rosen på sidan ett är ingen Westerland - den är en sån där 39-kronors krukros som jag köpte på Konsum i våras. Så här ser den ut när den inte är fylld av regn:

Som jag förstår så ska Westerland vara härdig i zon 4 - 5. Jag har den i vindskyddat läge i en söderrabatt. Den är ny för i år hos mig och jag hoppas den överlever vintern.
estet
Här är Mandarin full med knopp. wub.gif

Nyutslagen.

Underbara bilder alla bjuder på ! smile.gif
stina
Mozart

yenny
CITAT (stina @ 09-08-2005, 11:26)
Mozart

]http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...pid=33489[/IMG]

(Hur får jag in bilden direkt i inlägget????

Du högerklickar på bilden... väljer egenskaper... kopierar adressen som du sedan klistrar in när du tryckt på bild knappen.
stina
Tack!!! Då kommer det en till:

Tommelise

kerstin z5-6

Först ut av mina <" importerade amerikaner"
Simon Fraser en låg 60 cm doftande ros som blommar juni-september i klasar om 4 stora blommor -en underbar sak .. om regnet inte varit så intensivt smile.gif
z5-6
Storåtjejen
Tog ett kvällskort på Nostalgi som äntligen börjat kika fram. Doften är helt underbar!!! wub.gif wub.gif

kerstin z5-6

Alexander -en krukodlad Don juan
och den där rosen jag "gjort" av en snittros -kan vara polarstern
fruberglund
Har så många vackra jag vill visa men har inte orkat lägga in dem på forumet än.

Min "Sylt" jag köpte har blommat med underbara blommor och nästan alla jag skickade efter från Rosenposten (ej Violacea & Helenae Hybrida) har blommat i år, de som skänkt mest glädje av dessa är "Mozart" som fullkomligt överöst oss med blommor som håller än och "Astrid Lindgren" som har blommat länge och fortfarande är översållad med knoppar. Ska bli kul att se dem växa upp åren framöver.

Här kommer i alla fall "Landora" som jag tog kort på idag, den blommade inte alls förra året (när jag köpte den) men nu fick jag utdelning. Vilken underbar gul färg den har, precis sån gul som jag älskar smile.gif

stina
Måste göra ett inpass utan att ha någon ros att visa: Håller med om Mozart, vilken kanonros!!! Jag har två stycken som tyvärr tog väldigt mycket stryk i vintras. Klippte ner dom nästan till backen och tänkte att det blir väl ingenting i år.... Men ack vad jag bedrog mej!!! Dom växte upp som raketer och blommar något otroligt i år (som alla år). Har beställt 3 till som ska få pryda uppfarten som är lite blomfattig.

rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
dammkillen
jag såg en vacker mörkröd ros i tidningen idag som heter Sympathie, tydligen något som tagits fram med slu
kerstin z5-6
Ja -Balgårdsrosorna är vackra -förutom Anna, finns Balder Irma o Freja + ev nån nytillkommen -fast Anna är mer gulrosa hos mej än röd
Blommar nog snart igen
Anki på Öland
Att det skulle vara så dyrt att sitta och läsa eller skriva på ett forum trodde jag väl inte............... Nu har jag blivit så inspirerad av alla era vackra rosor att jag varit tvungen att skaffa en jag också. Tidigare har jag en Fairy, söt men som inte blommat speciellt mycket, så detta är min första "riktiga" ros.
Läckö Slottsros har nu flyttat in hos mig, hoppas den kommer att trivas!!

Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon