Full version: Dagens ros
Sidor: 1, 2, 3, 4
kerstin z5-6
Kan du mena Freja ? Den är en korsning 'Balsgårds Freja' ='Sympathie' x L83)
Nån Symphonie har balsgård inte publicerat något om ännu
Sympathie' är röd

tar min snittrosbuske igen -för bilden kom visst inte med sist smile.gif

kerstin z5-6

Folksinger

Earth Song
Inga från Närke
Min dagens ros fast okänd
kerstin z5-6
Vilken vacker färg -är den ständigblommande
Inga från Närke
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-08-2005, 17:15)
Vilken vacker färg -är den ständigblommande

Är inte så duktig på detta med rosor, så jag förstår inte riktigt vad du menar.

Den blommar hela sommaren och så fort jag klipper bort gammal blomma kommer det nya. Är lite känslig på vinter och vår så jag täcker den, för enligt Bakkers så skulle den inte trivas i min zon men det har den. Står nästan under tak på altananen och upphöjd rabatt så det kanske gör sitt till. Sedan är det mycket sol hela eftermiddagarna. Blomman är rätt stor.
kerstin z5-6
precis så smile.gif Om den blommar utan större avbrott -som din, är den ständigblommande -remonterande -Väldigt söt var den
amaira
Min Dagens Ros!!!

Jodå, det är alldeles rätt! En ros som just nu utför underverk, och återuppstår från de döda! wub.gif wub.gif

Den stendöda roten av Etude har fått vara kvar medans jag har funderat på vad jag ska göra med platsen. Eftersom jag varit lat med trädgården i sommar var den överväxt med gräs och ogräs.

Nu när jag börjar röja i trädgården, visar det sig att Etude efter många om och men har beslutat sig för att hon vill vara kvar. Och jag är både imponerad och GLAD!!!

Bild på hur hon såg ut förra sommaren finns på sidan 6 i den här tråden.
AnnicaB
Dagens ros 23/8 är Louis Bugnet. Inte bara frisk, doftande - han blommar oavbruet också. Fräckt med de röda knopparna och vita blommorna.

Margith
Från mig kommer den här, som äntligen bestämt sig för att slå ut biggrin.gif

Men vad tror ni om den här? Kommer den att hinna slå ut innan frosten tar den?

Den första bilden var Martin Frobisher, den andra John Davis biggrin.gif
kerstin z5-6
kanadickerna tål 1, 2-tom 3 grader minus under natten -de frostar lite på utsidan -men en varm dag slår de ut i alla fall -jag hade blommande ex sent oktober i fjol -jag älskar de rosorna!
Här kommer en ny sort för mej
Buck rosorna-
En riktig plooorpare
Golden unicorn -vad tycks om den smile.gif
stina
Otroligt läcker färg, Kerstin!!!!
Margith
Nej, Kerstin, det där var inte snällt! biggrin.gif Det var verkligen en ploooorpare! laugh.gif
Så här såg iaf min John Davis ut idag
kerstin z5-6

Cutbert Grant -en röd höjdar kanadensare -regntålig -ca 90 cm
renate
Här blommar de få Rabattrosor jag har och Stanwell Perpetual blomma om likaså Louis Bugnet,Hansa kommer igång nu den blommade inte så mycket innan.Det får bli dagens bild.
renate
Här en Ros till.
mulle
Dagens ros är Crystal Palace

Mulle
kerstin z5-6

A shopshire lad
titti49zon6
Är det månne sista sucken för i år? Therese Bugnet på stam

wub.gif wub.gif wub.gif
mulle
Tommelise

ulle
Betty
På tal om köldtåliga rosor... Hos mig blommar Quadra för fullt.
amaira
Ingrid Bergman, innan solen ännu har hunnit smeka bort daggen.

estet
Underbar bild Amaira! smile.gif
amaira
Tack Estet wub.gif .

Här kommer en ny ros. En ganska liten sort som blommar med två blommor nu.

Fick den av Hjärtevän för några år sedan, en liten en i kruka, men inte den minsta sorten (hur jag nu säger). Blommorna är stora och ädelrosliknande, men själva rosen är inte högre än ca 40 - 50 cm.
Å andra sidan är den död varje vår, och blommar varje höst. Den kanske skulle vara högre om den överlevde vintern? rolleyes.gif

Den skulle heta Victora (Viktoria?) men jag har inte funnit den någonstans!!!
Någon som vet?

Och så min Etude wub.gif wub.gif hälsar så mycket. Hon växer så det knakar, buskigt högt och fint, och lovar blomma överdådigt nästa år!
Hon var ju inte bara död i våras, utan dessutom hela sommaren!
Jag ska skydda henne bättre i vinter sleep.gif .
mulle
wub.gif wub.gif wub.gif
Ljuvliga bilder!

Mulle
mulle
Nu, äntligen, har Ritausma slagit ut!

Mulle
*Felix matte*
Knycker då o då en att ha på skrivbordet tongue.gif ...
har dörren låst utifall den uniformerade skulle komma laugh.gif
Hannele
Trodde min gröna ros, Rosa viridiflora, dött i vinter, men den blommar för fullt.

mulle
Vilken häftig ros, Hannele!
Undrar om den klarar zon 3?
Mulle
Hannele
CITAT (mulle @ 03-09-2005, 00:15)

Ja. VIRIDIFLORA
(Arthybrid. Syn Rosa chinensis var. viridiflora, 'Green Rose'. Okänt ursprung. Före 1833)
En mycket ovanlig ros var kronblad är omvandlade till gröna fodervlad (därav namnet). Har ovala små knoppar som är blågröna och som utvecklas till 'blommor' bestående av talrika, bladliknade foderflikar med bronsfärgade spetsar. 'Viridiflora' blommor rikligt och länge. Den lämpar sig för odling i kruka och är lättodlad och frisk. Okänd ursprung, möjligen en hybrid av 'Parsons' Pink China'. Storlek: 1.2x0.7m.

Rosa Viridiflora (1856) (Den gröna rosen) 70 cm
Små, fyllda, gröna rosor skiftande grönt, brons och brunt. Mycket särpräglad och intressant. Den utslagna blomman har en pepparaktig doft. Blommar från slutet av juni till senhösten. Zon III
agneta c
Oj,oj...
vilken härlig tråd jag halkade in på!
Vilka samlade kunskaper det finns här, det är bara att ta för sig!
Hela sommaren har mina Crocus Roses blommat för fullt. Ska visa er så snart jag begripit hur man gör. Fast först ut med kameran...
agneta c
kerstin z5-6
Välkommen till rostråden Agneta !
Pat Austin -nu är det de krukodlades andra omgång flor
AnnicaB
Var ett tag sedan jag la in någon ros här. Passar på att lägga in en härligt doftande Jacques Cartier. Så här härligt blommar han just nu!

kerstin z5-6

KP margareta -fryser mkt men lever o blommar i z5-6
AnnammA
CITAT (Hannele @ 03-09-2005, 14:05)

Ja. VIRIDIFLORA
(Arthybrid. Syn Rosa chinensis var. viridiflora, 'Green Rose'. Okänt ursprung. Före 1833)
En mycket ovanlig ros var kronblad är omvandlade till gröna fodervlad (därav namnet). Har ovala små knoppar som är blågröna och som utvecklas till 'blommor' bestående av talrika, bladliknade foderflikar med bronsfärgade spetsar. 'Viridiflora' blommor rikligt och länge. Den lämpar sig för odling i kruka och är lättodlad och frisk. Okänd ursprung, möjligen en hybrid av 'Parsons' Pink China'. Storlek: 1.2x0.7m.

Små, fyllda, gröna rosor skiftande grönt, brons och brunt. Mycket särpräglad och intressant. Den utslagna blomman har en pepparaktig doft. Blommar från slutet av juni till senhösten. Zon III

Fast jag har sett den IRL, och den är häftig, men inte jättevacker, och behöver planteras så den syns och inte kommer bort bland det gröna...

AnnA
AnnicaB

Irma, svensk Balsgårdsros.
mulle
CITAT (AnnammA @ 08-09-2005, 09:15)
CITAT (Hannele @ 03-09-2005, 14:05)

Ja. VIRIDIFLORA

Fast jag har sett den IRL, och den är häftig, men inte jättevacker, och behöver planteras så den syns och inte kommer bort bland det gröna...

AnnA

Kankse i en flätad korg? smile.gif Om den klarar det...

Dagens rosor är:

Claire Renaissance

Margaret Merril

och Peace

Mulle
AnnicaB
Ny dag - ny rosbild smile.gif

New Dawn - en helt underbar klätterros.
amaira
Hmmm ... New Dawn ...
Har jag aldrig velat ha! Har just ändrat uppfattning wub.gif wub.gif

Min favoritros framför alla andra, är och förblir Golden Celebration, främst för doftens skull, och de mjuka svala lena bladen mot kinder och näsa när jag drar in doften.
Även om jag älskar många doftlösa rosor, är det dofterna som får mig att falla så totalt. Och favoriten bland alla favoriter, är "Golden".

Austinrosorna är underverk i skönhet! Pat Austin är en av dem.
Att fånga lystern och färgspelet, låter sig inte göras bra på bild tycker jag. Så jag har plockat bort de innersta ostyriga småbladen och håller fram de ljuvligt vackra röda ståndarna med sina gula "knappar".

Irl (in real life) skymtar allt detta, fast det inte låter sig fångas på bild.

En annan underbart vacker ros, är "gamla vanliga" rent gula Friesia.
Hon doftar dessutom också mycket gott.

silos
På tal om rosor;förr i tiden kunde jag inte ens tänka mig att till.ex köpa mig rosor i kruka men idag skulle jag köpa och desstuom rosa rosor i en kruka wub.gif

Varje dag passar jag på att stoppa näsan inuti rosor när jag får chansen och dra in den ljuva doften wub.gif
*Felix matte*
Nu måste jag säga att jag drabbas av "rossjuka" när jag ser alla vackra bilder wub.gif Det blir att ta en tur till blomsteraffären idag tongue.gif
AnitaO
CITAT (Felix matte @ 10-09-2005, 09:52)
Nu måste jag säga att jag drabbas av "rossjuka" när jag ser alla vackra bilder wub.gif

Nickar och instämmer smile.gif
Underbara bilder i den här tråden.
Kanske kan man passa på att fråga om någon vet vilken sort det här är:

lilla mamma
Och jag vill ha en Nostalgi
amaira
Mme Boll blommar fint och doftar fantastiskt wub.gif wub.gif wub.gif

AnnicaB
En trotjänare precis hela sommaren. Gör inte mycket väsen av sig - bara blommar oavbrutet:

Det är försåss Swany, en ros jag har på flera ställen i min trädgård, en riktigt bra marktäckare. Starkväxande, frisk och konstant blommande. Det enda som saknas är doft...
AnnicaB
En av mina absoluta favoriter. Blomvillig, skönt blekrosa, doftande, frisk, härdig. Blommar precis hela tiden. Martin Frobischer - en riktig toppenros!

stina
Sista blomningen???? på min Rosenholm countryard rambler...

Rekommenderas!!!!

(ursäkta den dåliga bildkvaliteten - mobilkamerabild)

/Stina
amaira
Den långa milda hösten har gjort att rosorna blommar fint nu. De är så vackra.
Här är Gisselfeld. Tror jag ...

Blommorna skulle vara riktigt riktigt mörkröda, men fullt så mörka är de inte. Och jag har tappat bort namnetiketten ohmy.gif
Har två lösa etiketter att välja mellan: Gisselfeld och Imperial palace, och är inte ens säker på att det är nån av dem.

Röda och blommande i min trädgård, är även fantastiskt vackra Grand Hotel med sin djupt sammetsröda doftlösa färg, väldoftande och "korrekta" Leonora Christine, och hållbara söta lilla Carl Philip.
*Felix matte*
Underbart vacker tråd wub.gif
Sommartorparn
Just i dag slår min Flammentanz ut med flera blommor. biggrin.gif

Har aldrig hört talas om att den remonterar. Har ni?

(Tyvärr har jag ingen möjlighet att lägga in foto.)
Ewa smålänska höglandet
Min blommar också unsure.gif unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon