Full version: Hoya obovata
Sidor: 1, 2
Rossi
Visst blir man glad när ens krukväxter blommar och speciellt om det är första gången de behagar göra det.

För några år sedan köpte jag en misshandlad stackars Hoya obovata till extrapris. Jag var ju tvungen att se om jag kunde lyckas. Och till slut gick det! Idag blommar den för första gången. Måste bara dela med mig så här kommer en bild.

Zarah P
WOW!
Heja dig - den är ju fenomenalt vacker! smile.gif
Annelie32
WOW så vacker blomma smile.gif
mycket fin bild

obs ett tips märk ditt kort med något så inte någon snor den och använder den på tradera eller andra ställen.

mycket fin bild
yenny
Jättefin wub.gif man blir ju ha sjuk biggrin.gif
Rossi
Tack alla!

Ja, Annelie, jag är ju en av dem som flera gånger har på Odla har varit Syster Duktig och berättat att man INTE får lov att stjäla foton från någon annan och det gäller givetvis inte bara privata foton. Hur ofta förekommer det inte att någon här klistrar in en bild som man har hittat någonstans på nätet? Som en proffsfotograf har tagit på en kändis, byggnad, blomma etc.

Så visst borde jag märka mina bilder. Ska nog börja göra det. Om man har en egen hemsida och har bilder där så finns det ett sätt att göra så att det inte GÅR att kopiera bilden. Då kan man själv skriva in en text som kommer upp om någon försöker göra det, t.ex. "Aja, baja, du tänkte väl inte stjäla min bild? Vill du ha den så kontakta mig så kan jag sälja den till dig."
Therese.3z
CITAT (Rossi @ 10-08-2005, 07:35)
Om man har en egen hemsida och har bilder där så finns det ett sätt att göra så att det inte GÅR att kopiera bilden. Då kan man själv skriva in en text som kommer upp om någon försöker göra det, t.ex. "Aja, baja, du tänkte väl inte stjäla min bild? Vill du ha den så kontakta mig så kan jag sälja den till dig."

Tyvärr är det så att det inte stämmer, det finns INGET sätt att stoppa folk från att ta ens bilder. Det går alltid att slita bilder från en visad ruta, det finns sätt som gör det mer eller mindre knepigt, men det går alltid.

(Eller jo, ett sätt finns. Att inte alls lägga ut dem på internet. Då får man ha sina bilder ifred, men det är ju också bara en själv som kan se dem då..)

Men å andra sidan: Det är ju bara bilder också. Om man är väldigt mån om upphovsrätt så kan man ju sätta dit en vattenstämpel på bilderna. (Tex så har http://www.myhoyas.com/ gjort så.)
Rossi
Konstigt, Therese. Min man har byggt en hemsida åt en proffsfotograf som säljer sina bilder och bilderna ligger ute på nätet med just den här spärren som jag beskrev. Men det är klart att en hacker eller liknande hade väl klarat allt ...
Therese.3z
CITAT (Rossi @ 10-08-2005, 09:11)
Men det är klart att en hacker eller liknande hade väl klarat allt ...

Varken jag eller pojkvännen skulle beskriva oss som hackers, men båda känner till knappen "Print screen" eller "PrtSc/SysRq" på tangentbordet. Vi känner även till browsercachen på hårddisken där alla bilder från alla sidor man besöker sparas ner. Det finns visserligen omvägar som håller bildfilerna borta från browsercachen, men det finns absolut inget som hindrar att jag sparar det jag ser på min skärm till hårddisken. Man kan ju t.o.m ta en bild på skärmen med kameran om man nu är desperat!

Testa själv:
1. Surfa till en sida med bilden du vill ha.
2. Tryck på Print Screen
3. Öppna ett bildredigeringsprogram
4. Klistra in (Ctrl + v) i ett nytt dokument.
Tada!

Tror att lantmäteriet hade en tjänst för hundra år sedan som "flimrade" bilden i olika sektioner så att man inte fick se helheten, men även det ser vi ganska enkla omvägar runt.

Så, det man kan göra är att acceptera att bilder man lägger ut på internet är publika och att det alltid kommer finnas ägg som tar dom som sina egna. (Jag gillar det inte heller måste jag förtydliga!) Det man kan göra är att sätta ett vattenmärke på bilderna om de absolut inte får cirkuleras utanför ens egen kontroll.
Rossi
Det är möjligt att du har rätt Therese. Måste testa det på den sidan som min man har gjort med den här spärren. Visst vet jag att man kan göra som du säger men det är ju med bilder som INTE är spärrade. Jag måste först hitta en bild som är spärrad med det programmet som min man har använt för att testa.

Du kanske har exempel på en internetsida med en sån spärrad bild som jag kan testa? Det vore kul att se.
Rossi
Therese! Jag pratade precis med min man i telefon och du har helt rätt. Det han har gjort är att FÖRSVÅRA att kopiera en bild så att man fattar att det inte är tillåtet men vill man sen så kan man kringgå det. (Fast det är förbjudet såklart.) Sorry!
GoSatta
sen är ju frågan om det spelar någon roll? har själv bett tradera ta bort bilder folk har snott från mig men igentligen tycker jag det kvittar, frågar man mig får man ändå alltid ta mina bilder.

Lägger upp bilder i rätt dålig kvalitet så dom ändå inte går att använda i tryck eller liknande så vill man ha en användbar bild får man fråga.
Rossi
CITAT (GoSatta @ 10-08-2005, 10:35)
sen är ju frågan om det spelar någon roll? har själv bett tradera ta bort bilder folk har snott från mig men igentligen tycker jag det kvittar, frågar man mig får man ändå alltid ta mina bilder.

Lägger upp bilder i rätt dålig kvalitet så dom ändå inte går att använda i tryck eller liknande så vill man ha en användbar bild får man fråga.

Men det är ju lite olika hur man känner. Du kan ju faktiskt polisanmäla någon för en sån här sak.

Jag jobbar inom juridik och vi skriver många varningsbrev på uppdrag av klienter. Då rör det sig oftast om företag men principen är densamma för privatpersoner.
Therese.3z
CITAT (GoSatta @ 10-08-2005, 10:35)

Så tycker jag med!
Frågar man mig snällt så får man ta vad som helst. Jag blir glad av att folk tycker att mina bilder är så fina så de vill använda dem. Tycker väl bara att det kan vara artigt att fråga först, helst också länka till min sida där bilden kom ifrån. (Länkar man behöver man inte ens fråga mig.)

Om någon nu vill ha mina bilder, varsågod, bara de inte tjänar pengar på dem.

(Jag lägger aldrig ut orginalen utan har den bästa versionen av bilden kvar för mig själv, de som jag lägger ut på sidan är knappast något som går att trycka eller tjäna pengar på..)
GoSatta
Jo det vet jag, har tillåmed hotat med det vid ett tillfälle. Men då handlar det mer om principsaker för mig efter som personen vägrade erkänna att det var min bild. Allt blir ju så mycket lättare om man bara frågar. Men visst, det är ju ett bra mycket större problem för dom som faktist jobbar med bilder / grafik än en glad amatör som jag smile.gif
Rossi
Håller med GoSatta! Det är principen! Har jag tagit fotot så är det JAG som ska ha "beröm"/"credit" för det - ingen annan. Om jag väljer att skänka/sälja bilden så är det OK men då får jag själv chansen att välja.

Om det t.ex. finns någon som nu ska sälja en Hoya obovata på Blocket eller Tradera och som inte har någon bild på den så kan den personen få KÖPA min bild. Om det är någon jag känner så SKÄNKER jag den. För då har ju personen nytta av bilden och får vackert betala för den. Det är ju så att växter med bild tingar ett mycket högre pris på Tradera än växter utan bild.
Therese.3z
Det är därför jag håller hårt i mina orginalbilder, jag kan bevisa att det är min bild eftersom jag har orginalet.

Jag tror det är få personer som säger "nej" om nån frågar snällt om att få använda en specifik bild mot att t.ex. länka till den sida där bilden kom ifrån. (Det är ju gratis reklam!)
Problemet är väl att folk är för lata helt enkelt, de orkar inte maila och fråga utan tar för sig utan att tänka efter.

Om folk bara kunde tänka efter och vara trevligare mot varandra skulle allt bli mycket enklare i denna värld. smile.gif
Rossi
Och så tror jag att människor i största allmänhet inte vet om att det är förbjudet att göra så. Det är väl därför jag brukar sprida den kunskapen så ofta jag kan men ibland så tycker folk bara att jag är löjlig .... sad.gif
Therese.3z
Det är sant, folk är ofta irriterande okunniga om vad som gäller och inte gäller.
Men okunskap är ingen ursäkt, saknas kunskapen får man ta reda på vad som gäller eller alternativt gå efter vad som brukar kallas "folkvett". Då klarar man sig ofta långt.

(Skulle jag få gissa så är det de personer som har dåligt samvete i frågan som blir surast och tycker du är "löjlig" då du talar om vad som gäller..)
Rossi
Therese!

Är det en Hoya lasiantha som man kan skymta under din signatur? De är så fina. Jag har en som såg ut så här när den blommade senast:

OBS! Fotot är taget av mig själv! Ha, ha! laugh.gif

Tyvärr har plantan börjat att hänga med bladen och ser småvissen ut. Jag får nog ta och plantera om den i ny jord och se om det hjälper.
Therese.3z
Javisst är det en Hoya lasiantha på min lilla bild under signaturen! biggrin.gif

Den är min första blommande hoya, den hann till och med före Hoya bella.. (som inte har hunnit blomma än heller, men knoppar har börjar komma så smått..!)

Det är jättekul att ligga och krypa runt bland alla bladen och kämpa för att få riktigt fina bilder, jag älskar det! Gör det i timtal varje dag känns det som.. biggrin.gif

(Också min egen bild! biggrin.gif )
Rossi
Din var också jättefin!

Hur sköter du din lasiantha?

Min står i söder och får vatten två gånger i veckan nu under sommaren (ungefär). Jag slarvar nog med gödningen måste jag erkänna.

Har du provat att ta skott från din? Var det i så fall svårt att få den att rota sig? Jag köpte min som ett rotat skott men jag är rädd för att den kommer att dö. Nä, som sagt, det får bli omplantering.
Zazu
obovatan var snygg, visst är det den med "runda" blad?
avis på era lasianthor, har inte den, oerhört vacker, men så dyyyyyyyyr...*suck* sad.gif

mvh zazu
Therese.3z
Zazu:
Japp, det är Obovata som har runda blad (ganska iaf). Men det finns säkert nån till.. smile.gif

Obovata-blad (Min egen bild wink.gif )

Rossi:
Tja, just nu står den i ganska skyddat söder/västerläge och det var också där den blommade nyss. Hela min planta består faktiskt av bara fyra blad än så länge (ändå blommade den!) men nytillväxt är påväg nu när blommingen är över.

Jag rotade själv min stickling när jag fick hem den och då direkt i vanlig jord, inga krusiduller här inte och ändå gick det bra. (Fast alla sa åt mig att den skulle dö om den inte rotades i vitmossa..)

Jag är inte heller någon bra gödselvattnare inte, det är ytterst sällan som det sker här hemma, men mina växter verkar glada ändå, konstigt nog. smile.gif
Annelie32
En på tradera snodde en bild av mig
jag fick svar av tradera att jag skulle behöva skicka in NEGATIVET ? till tradera

inte har jag något negativ till min digitalkamera sa jag då och då sa dom att dom inte kunde ta bort bilden.

Tror det beror på att många konkuranser har mailat vitt och brett till tradera och bett dom ta ned bilder på andra säljare och då har tradera gjort det men det har visat sig vara fel i efterhand.
Therese.3z
Ja, det är ju faktiskt inte Traderas fel att folk inte kan bete sig ordentligt och det är ju svårt för dem att veta vem som har rätt och vem som inte har det.

Tycker väl dock att det borde räcka med att kunna uppvisa en "orginalbild" av betydligt högre kvalitét än den stulna bilden..

Rossi, du kanske vet? Hur går man tillväga? Räcker det med att ha orginalbilden eller måste man ha ett negativ?
Rossi
CITAT (Therese.3z @ 10-08-2005, 13:08)
Rossi, du kanske vet? Hur går man tillväga? Räcker det med att ha orginalbilden eller måste man ha ett negativ?

Sorry, jag vet inte hur det funkar men det där med negativ låter ju faktiskt som stenåldern. Och om jag snor t.ex. Thereses bild på hennes hemsida så kan jag ju låta framkalla en papperskopia och få negativ men det är ju inte min bild för det, d.v.s. jag har inte upphovsrätten till den. Så ett negativ säger ju ingenting.

Om jag hade sett min bild på Tradera så hade jag kontaktat den som lagt ut den där och påpekat att bilden var min och vänligt upplyst personen om att om han/hon inte tar bort den så kommer jag att stämma honom/henne.

Fast jag har ju inte personens namn ifråga men jag förmodar att Tingsrätten i så fall kunde kräva att Tradera lämnar ut IP-nummer.

Men det kostar mer än det smakar att gå tillväga så här. Jag tror inte att de allra flesta går så långt.

När vi skickar varningsbrev här på jobbet så är det ju till företag som i de allra flesta fall har handlat i god tro. Direkt när de får varningsbrevet så tar de bort bilden självmant.
GoSatta
ett vanligt sätt när folk tex. snor bilder på folk och påstår att det är dom själv är att skicka in fler bilder på samma person, borde då även gå med växter och andra saker.
Annelie32
är det lagligt att om man ska sälja en sak
länka till en bild på ett liknande objekt utan att fråga dem som har sidan om lov?
pejori
CITAT (Annelie32 @ 11-08-2005, 13:17)
är det lagligt att om man ska sälja en sak
länka till en bild på ett liknande objekt utan att fråga dem som har sidan om lov?

nej
Annelie32
vadå nej smile.gif

förklara gärna med lagar om hur det inte är lagligt smile.gif
pejori
behövs inga lagar...det är INTE tillåtet att använda någon annans foto utan tillstånd
Annelie32
pratar inte om foto utan länkar
pejori
DET får du använda biggrin.gif biggrin.gif
missförstod dej lite laugh.gif
Annelie32
Jag har hört att man måste fråga om man får länka till ett objekt om det ska användas till försäljning?
pejori
tror inte dom är lika knussliga med länkar, som med ren bildstöld smile.gif
stennie
Ville bara passa på och visa min Obovata som också blommar just nu..Jag är så glad för min nya kamere..helt otroliga bilder..fast jag håller testar fortfarande...det finns några bilder till i mitt album hoyor...

Fille
CITAT (Therese.3z @ 10-08-2005, 08:58)
Om man har en egen hemsida och har bilder där så finns det ett sätt att göra så att det inte GÅR att kopiera bilden. Då kan man själv skriva in en text som kommer upp om någon försöker göra det, t.ex. "Aja, baja, du tänkte väl inte stjäla min bild? Vill du ha den så kontakta mig så kan jag sälja den till dig."

Tyvärr är det så att det inte stämmer, det finns INGET sätt att stoppa folk från att ta ens bilder. Det går alltid att slita bilder från en visad ruta, det finns sätt som gör det mer eller mindre knepigt, men det går alltid.

(Eller jo, ett sätt finns. Att inte alls lägga ut dem på internet. Då får man ha sina bilder ifred, men det är ju också bara en själv som kan se dem då..)

Men å andra sidan: Det är ju bara bilder också. Om man är väldigt mån om upphovsrätt så kan man ju sätta dit en vattenstämpel på bilderna. (Tex så har http://www.myhoyas.com/ gjort så.)

det är ett javascript

det är bara hålla nere vänsterknappen och medans vänster knappen är intryckt är det bara shålla inne högerknappen såa att spara menyn kommer upp

billigt trick =)

sätt en Vatten stämpel (transparant bild?) överhela huvudbilden

med ditt namn diagonalt så att man inte kan klippa bort ditt namn
Zarah P
Klart att det finns många sätt att "fuska" - dessa och ett par stycken till som jag inte tänkar skriva ut (det verkar lite onödigt, tycker jag) men det handlar väl mest om att försvåra?
Alla känner inte till det där, och när det blir jobbigt att sno bilder, är det många som ger upp. Bara det är väl bra?
Har man dessutom vattenstämpel, är ett par stycken till bortfintade.
Proffsen kommer alltid att överlista "oss vanliga dödliga" men det enda sättet att undvika det helt är att behålla sina bilder i sin egen dator, och det vore ju himla trist. smile.gif
Therese.3z
Fille: Precis, det är tok-enkelt att ta sig förbi de flesta sådana där, de går alltid!
Och använder man en annan webbläsare än Internet Explorer så märker man ofta inte ens att nån försökt försvåra det hela.. smile.gif
Rossi
CITAT (Annelie32 @ 11-08-2005, 14:05)
Jag har hört att man måste fråga om man får länka till ett objekt om det ska användas till försäljning?

Egentligen får man inte länka överhuvudtaget utan att fråga men det är rätt luddigt och finns väl inget direkt rättsfall heller såvitt jag vet.
Rossi
Hur sätter man en sån där vattenstämpel över bilden då? Någon som kan berätta?
Therese.3z
Rossi: Med tex Adobe Photoshop.
Rossi
CITAT (Therese.3z @ 12-08-2005, 08:19)
Rossi: Med tex Adobe Photoshop.

Aha! Ja, det programmet har vi ju hemma - både standard och den avancerade versionen har jag för mig. Då vet säkert min man hur man fixar det.

Tack för hjälpen!
Therese.3z
Rossi: För den som har många bilder samt kunskap om hur man använder Adobe Photoshop så kan jag rekommendera att man använder sig av ett skript som automatiserar det hela. (Så slipper man sitta och göra det för hand på varenda bild!)
Rossi
CITAT (Therese.3z @ 12-08-2005, 08:27)
Rossi: För den som har många bilder samt kunskap om hur man använder Adobe Photoshop så kan jag rekommendera att man använder sig av ett skript som automatiserar det hela. (Så slipper man sitta och göra det för hand på varenda bild!)

Tack! Det låter bra så slipper man sitta och peta med varenda bild. Det tar ju både tid och sliter på axeln.

Om inte min man vet hur man gör det så kan jag kanske återkomma till dig?
Rossi
Så här skulle jag också kunna göra! Om det nu är någon som tar min bild så står det ju klart och tydligt att den är stulen!

(Fast visst förstör det själva intrycket av bilden! sad.gif )

Hm, fast detta var nog bara en nödlösning. Sparar man min bild så kan man säkert enkelt ta bort min text också. Suck! Får undersöka det där med vattenstämpel istället.
pejori
ja...och det ser ut som om du själv har snott den någonstans biggrin.gif biggrin.gif
du får skriva : stulen hos rossi i stället wub.gif wub.gif
Rossi
CITAT (pejori @ 12-08-2005, 20:20)
ja...och det ser ut som om du själv har snott den någonstans biggrin.gif biggrin.gif
du får skriva : stulen hos rossi i stället wub.gif wub.gif

Jo, jag har tänkt på det! Men det är väl smällar man får ta, ha, ha! smile.gif
pejori
TJYV!!!! biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif
Rossi
Ha, ha, NU fattade jag ännu mer vad du menade. Ja, det borde ju förstås ha stått Stulen FRÅN Rossi eller så!

Det måste vara allt rödvin, tror du inte det Pejori? laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon