Full version: Hoya obovata
Sidor: 1, 2
pejori
japp det är rödvinets fel laugh.gif laugh.gif laugh.gif
skriv copyright rossi istället smile.gif smile.gif
Rossi
CITAT (pejori @ 12-08-2005, 20:22)
TJYV!!!! biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif

Ha, ha, ha, ha! Jag kanske skulle skriva Stulen av Pejori istället! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Oh, så kul man kan ha en fredag kväll!

Du Pejori! Efter att jag hade skrivit det där andra "fylle"inlägget - tror du inte att jag satte mig i soffan, tog mitt rödvinsglas och spillde ut rödvin på tröjan ...... laugh.gif Den ligger i tvättmaskinen nu.

Ack, ja! smile.gif
pejori
shit hapend rossi biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif
yenny
Rossi.... hur gör du för att skriva texten på bilden?
Jag försöker, för jag tänkte jag skulle ha mitt namn längst ner på mina bilder... men jag lyckas inte alls sad.gif

Äsch... jag hitta visst själv tillslut... e man envis så e man biggrin.gif
Rossi
CITAT (yenny @ 12-08-2005, 23:04)
Rossi.... hur gör du för att skriva texten på bilden?
Jag försöker, för jag tänkte jag skulle ha mitt namn längst ner på mina bilder... men jag lyckas inte alls sad.gif

Äsch... jag hitta visst själv tillslut... e man envis så e man biggrin.gif

OK, du fixade det själv. Jag var inne i Adobe Photoshop och hittade ett textverktyg.
Floreat
CITAT (Annelie32 @ 11-08-2005, 13:17)
är det lagligt att om man ska sälja en sak
länka till en bild på ett liknande objekt utan att fråga dem som har sidan om lov?

Att direktlänka till en bild utan lov stridet mot ©lagen. Dessutom stjäl du bandvidd varje gång bilden visas.
iscah
hur kan det vara det om det tydligt framgår av bilden vem som har copyright? bandbredd har du däremot totalt rätt i. men dom flesta blir glada av att få många träffar på sin sida?
iscah
letade och hittade om länkning.

"
Beträffande länkning till andra sidor behöver man inte fråga om lov, men man SKALL länka till SIDAN bilden ligger på, så den som följer länken ser bilden i det sammanhang den är presenterad. Man ska inte länka enbart till bildfilen.
Hela lagtexten om copyright finns på
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM
läs speciellt §49a.
"
Alexander-VG-zon3
vi i familjen har en hoya som vi har i vardagsrummet och den bladen på den eller dom som hänger med blad är en meter långa och länkst nerae har den fått en sån blomma fastg våran är helt rosa sen sitter blommerna så den har blivit som en boll av blommer jätte fin är den
Therese.3z
En annan sak: kan alla på den här tråden svära på att de inte just nu använder en bild olovligen?
(Det är inte bara när man lånar bilder och lägger på tradera som det inte är tillåtet)

zarah p, zazu och pejori: Har ni gjort era "presentationsbilder" själva? Eller har ni frågat upphovsmannen om lov innan ni tog bilden?
Rossi
CITAT (Therese.3z @ 15-08-2005, 08:17)
En annan sak: kan alla på den här tråden svära på att de inte just nu använder en bild olovligen?
(Det är inte bara när man lånar bilder och lägger på tradera som det inte är tillåtet)

zarah p, zazu och pejori: Har ni gjort era "presentationsbilder" själva? Eller har ni frågat upphovsmannen om lov innan ni tog bilden?

Riktiga samvetsfrågor det! laugh.gif Jag har rannsakat mitt samvete och kan faktiskt säga att jag är oskyldig! smile.gif Fast när jag tänker efter så har jag i mitt album ett foto på farbror B som jag norpade och förvrängde på kul så lite skyldig är nog allt även jag! smile.gif
Therese.3z
Och en till sak:

Signaturtexterna.. Man får faktiskt INTE ta texter (dikter, citat o.s.v.) och kopiera hur som helst, och det räcker INTE med att bara skriva citat-tecken runt texten.
Man SKA skriva fullständig källa, och egentligen ska man be om lov också.

Så alla ni som har små dikter och citat i era presentationer och som signaturer kan också känna sig lika skyldiga. Copyrightlagen gäller lika mycket för texter som för design och bilder. Men det kanske inte känns lika angeläget då det inte är ni själva som blivit bestulna?

(Jag har också en text som inte är min i min presentation, men jag har skrivit vart den kommer ifrån och även länkat till sidan ifråga. Jag kan tyvärr inte fråga upphovsmannen om lov då det inte finns någon sådan registrerad.)

Så om man är riktigt noga och tokkinkig så kan man hålla på och hårddra detta i evigheter. Men till slut får det absurda proportioner. "Sunt förnuft" är väl det som får råda tycker jag. Om alla höll sig till det så skulle mycket tjafs kunna undvikas. smile.gif
Zarah P

Nej. Det kan jag såklart inte svära på. Och dikten har jag inte skrivit, heller.
Jag är visst en riktig skurk, utan att tänka på det.
maimiti
CITAT (Rossi @ 12-08-2005, 07:49)
CITAT (Annelie32 @ 11-08-2005, 14:05)
Jag har hört att man måste fråga om man får länka till ett objekt om det ska användas till försäljning?

Egentligen får man inte länka överhuvudtaget utan att fråga men det är rätt luddigt och finns väl inget direkt rättsfall heller såvitt jag vet.

Nu är det väl möjligt att jag missar något i den här långa tråden unsure.gif Men, så vitt jag vet så är det helt ok att skriva en länk till någon annans sida utan att be om lov och även om det är i försäljningssyfte. Så var det iaf när jag läste media och kommunikation (fast lagen har iofs ändrats sedan dess och jag har inte lusläst den nya). Om så inte vore fallet så skulle ju alla sökmotorer vara olagliga eftersom länkning är det de huvudsakligen sysslar med wink.gif och de tjänar pengar på det (reklamintäkter mm)

F.ö så är obovatan urtjusig wub.gif Den doftar ju så gott också. Min verkar dock vara lite mer rosa än Rossis, men det kan ju vara ljuset som luras...

PS: Jo, visst bryter jag mot lagen som alla andra ibland... ingen är ju perfekt sad.gif Men, citatet nedan (som jag inte ens skrivit inom citationstecken *borde skämmas*) har jag ingen aning om vem som sagt/skrivit... Skulle iofs kunna lägga det inom "" och skriva okänd efter... det borde ju vara det mest korrekta.
Therese.3z
CITAT (maimiti @ 20-08-2005, 09:53)
CITAT (Rossi @ 12-08-2005, 07:49)
CITAT (Annelie32 @ 11-08-2005, 14:05)
Jag har hört att man måste fråga om man får länka till ett objekt om det ska användas till försäljning?

Egentligen får man inte länka överhuvudtaget utan att fråga men det är rätt luddigt och finns väl inget direkt rättsfall heller såvitt jag vet.

Nu är det väl möjligt att jag missar något i den här långa tråden unsure.gif Men, så vitt jag vet så är det helt ok att skriva en länk till någon annans sida utan att be om lov och även om det är i försäljningssyfte. Så var det iaf när jag läste media och kommunikation (fast lagen har iofs ändrats sedan dess och jag har inte lusläst den nya). Om så inte vore fallet så skulle ju alla sökmotorer vara olagliga eftersom länkning är det de huvudsakligen sysslar med wink.gif och de tjänar pengar på det (reklamintäkter mm)

Precis. Det skulle vara absurdt om man skulle behöva be om lov för varje länk man lägger upp, hela internet bygger på att länkar skrivs upp och används. Utan länkar inget internet.
pejori

jag är ren som ett nyfött barn där. wub.gif wub.gif
använder bara egna bilder eller med tillstånd från ägaren rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon