Sidor: 1, 2, 3, 4
liv
ohmy.gif Vi har ju som tur är valfrihet (fortfarande ) i det här landet att ialla fall handla vart man vill .

Det kommer kanske lagstiftning på att vi alla bara får handla svenskt , jag blir inte särskild förvånad iså fall

Och i ärlighetens namn . Lidl skapar ju ialla fall arbetsmöjligheter för ungdomar som annars skulle gå hemma bara .
Jag vet faktiskt folk som jobbar på Lidl som tycker det är helt ok, som har sökt flera jobb överallt .
Vi måste se möjligheterna ialla fall och inte bara det negativa jämt

Men vi är ju bra på att fördöma i det här landet . wink.gif
Tack för ordet. wub.gif
ps.
De flesta nu för tiden har väl inte rast alls,med all nerskäring av personal inom det sociala och sjukvård .
Så det där med 5 timmars rast köper jag inte
Tesa
CITAT (kristerh @ 17-08-2005, 14:43)
CITAT (Tesa @ 17-08-2005, 14:40)
Och Lidl kan jag acceptera den dan de beter sig som folk...
Inbillar ni er att Lidl pysslar med välgörenhet eller?
Nä...det handlar snarare om att blunda riktigt hårt....för jag tror att varochen faktiskt VET men inte vill...

Jag vet inte wink.gif tala om för mig, trodde de sysslade med affärer som andra företag.

krister

Tror fortfarande såpass om folk att de faktiskt VET...

Lidl tjänar pengar på sälja varor som är producerade under sämre förhållanden än vi accepterar att man har i Sverige...både för folk och fä...
Och Lidl anställda behandlas inte särskilt väl de heller....
Men om man blundar hårt så kanske man kan njuta av maten ändå...den var ju iallafall billig...

Men ordet solidaritet använder en del bara på första maj...
andersen
CITAT (liv @ 17-08-2005, 15:03)
ohmy.gif Vi har ju som tur är valfrihet (fortfarande ) i det här landet att ialla fall handla vart man vill .

Det kommer kanske lagstiftning på att vi alla bara får handla svenskt , jag blir inte särskild förvånad iså fall

Och i ärlighetens namn . Lidl skapar ju ialla fall arbetsmöjligheter för ungdomar som annars skulle gå hemma bara .
Jag vet faktiskt folk som jobbar på Lidl som tycker det är helt ok, som har sökt flera jobb överallt .
Vi måste se möjligheterna ialla fall och inte bara det negativa jämt

Men vi är ju bra på att fördöma i det här landet . wink.gif
Tack för ordet. wub.gif
ps.
De flesta nu för tiden har väl inte rast alls,med all nerskäring av personal inom det sociala och sjukvård .
Så det där med 5 timmars rast köper jag inte

Enl lag så får ingen jobba längre en fem timmar i Sverige utan rast.Och LIDL har satt i system att anställa sin personal på fem timmar.
AnitaO
CITAT (liv @ 17-08-2005, 15:03)

Ja, men dom arbetstillfällena försvinner ju från någon annan affär samtidigt.
Någon ökad sysselsättning är det väl kanske inte, bara en förflyttning.
andersen
Så här säjer arbetstidslagen. 15§

Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället.

Arbetsgivaren skall på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.

Rasterna skall förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.
liv
wub.gif Har ni nån gång varit inne på en ex. iva ell op avd på et sjukhus
Där existerar inga 5 timm.regler .Eller inom soc i särskilda ärenden .Äldreoms o andra vårdinrättningar .
Jag tror ialla fall inte att det är värst på Lidl ohmy.gif
birgitek
Nu är det så att Lidl följer både svenska lagar och avtal att handelsanställda överallt har ganska usla villkor är en helt annan sak.

Och Tesa, Lidl säljer mest tyska och finska varor och jag tror inte att dom kvalitativt är sämre än svenska och jag tror inte heller att dom produceras under sämre villkor. Du säger att du VET, men jag undrar jag......
Jag tror att Lidl kan vara billigare p.g. a bättre organisation och färre mellanhänder och naturligtvis för att dom har ett begränsat sortiment.
Birgit Ek
andersen
CITAT (liv @ 17-08-2005, 15:23)
wub.gif Har ni nån gång varit inne på en ex. iva ell op avd på et sjukhus
Där existerar inga 5 timm.regler .Eller inom soc i särskilda ärenden .Äldreoms o andra vårdinrättningar .
Jag tror ialla fall inte att det är värst på Lidl ohmy.gif

Jag tror att du missförstår vad jag menar. Vad LIDL gör det är att systematiskt anställa folk på fem timmar för att komma för bi lagen om att anställda skall ha rätt till rast.
birgitek
CITAT (andersen @ 17-08-2005, 15:27)
ohmy.gif

Jag tror att du missförstår vad jag menar. Vad LIDL gör det är att systematiskt anställa folk på fem timmar för att komma för bi lagen om att anställda skall ha rätt till rast.

Men det gör ju ICA också!!!!
Birgit Ek
liv
Det är inte bara Lidl som har 5 timmars regeln . Och den gäller inte alla , en del jobbar 8timm med rast.
Sorry wink.gif
andersen
Bäste Birgit Ek jobbar du?kan du inte förstå vilket problem det blir om ALLA företag har samma personal politik som LIDL för att kapa kostnader?

Om du inte förstår det så ska jag tala om det för dej, du blir tvungen att gå till jobben och komma hem tio timmar senare utan att du har haft någon lunch eller annan rast och du har ej mera i din plånbok för det, och stackars barn och föräldrar när skall dom vara med varandra?
andersen
CITAT (birgitek @ 17-08-2005, 15:31)
CITAT (andersen @ 17-08-2005, 15:27)
ohmy.gif

Birgit Ek

ICA söker personal, jag kan inte se att dom söker någon på fem timmar lediga jobb på ica
birgitek
Det är bara det att jag inte tror att Lidls anställda har sämre villkor än andra handelsanställda. Jag har själv arbetat en period hos en svensk detaljhandelskedja, ej livsmedel, och där hade ingen mer än butikschefen en heltidstjänst. Det var bl.a därför som jag sökte mej till en helt annan branch. Vidare tror jag inte att Lidls personalkostnader är 30 % lägre än på t.ex ICA
Birgit Ek
liv
tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
andersen
CITAT (liv @ 17-08-2005, 15:48)
tongue.gif laugh.gif biggrin.gif

Kan du förklara vad du menar med dina smilies,jag förstår inte vad du vill ha sakt med dom.
birgitek
Vill avsluta med att säga att H-mjök är praktisk. Om den är svensk, tysk eller tjeckisk, köpt på Ica eller Lidl spelar ingen roll.
Birgit Ek
kristerh
CITAT (birgitek @ 17-08-2005, 15:31)
Birgit Ek

Fast det är ju ett svenskt företag, har du inte förstått att man inte får komma till sverige o göra affärer, med billigare priser wink.gif och dessutom med utländsk mat ohmy.gif huh.gif här i landet lagom skall alla tänka lika o handla lika, annars kan man ju hota de inhemska jättarna o bondekoperations företagen typ Arla och scan och det vore ju förskräckligt wink.gif
krister
andersen
CITAT (birgitek @ 17-08-2005, 16:22)
Vill avsluta med att säga att H-mjök är praktisk. Om den är svensk, tysk eller tjeckisk, köpt på Ica eller Lidl spelar ingen roll.
Birgit Ek

Bra då köper du den på ICA smile.gif
kristerh
CITAT (andersen @ 17-08-2005, 15:40)
ICA söker personal, jag kan inte se att dom söker någon på fem timmar lediga jobb på ica

vad de söker officiellt och vad de enskilda icahandlarna anställer är nog lite olika, i min lokala icaaffär tror jag inte att fler än ca 30% är heltidsanställda, resten jobbar nån enstaka timme eller halv dag, dessutom byter de folk hela tiden, jag vet inte om någon av de tillf jobbar ens en månad i taget wink.gif
krister
pisanggoreng
Tänkte bara säga att min fru just cyklade iväg för att köpa lite frukt. Lidl, Hemköp eller ICA hade hon att välja på. Med tanke på att man får ungefär dubbelt så mycket frukt på Lidl för samma peng som på de andra ställena, och att den dessutom faktiskt är fräschare, blev det inget svårt val.

ICA kanske kan öppna i Tyskland istället? wink.gif
birgitek
När det gäller frukt och grönt så är det ingen som slår Lidl. Har just köpt blomkål, dubbelt så fräsch och hälften så dyr som Icas
Birgit Ek
kristerh
CITAT (birgitek @ 17-08-2005, 16:48)
När det gäller frukt och grönt så är det ingen som slår Lidl. Har just köpt blomkål, dubbelt så fräsch och hälften så dyr som Icas
Birgit Ek

Håller med, i mina icaaffärer är det annat än fräscha grönsaker o frukt, dessutom till dubbla priset, jag tror att de måste skärpa sig, om fler upptäckte alternativen så skulle nog ica o de andra skärpa till sig, de räknar nog med att folk handlar hos dem och betalar vadsomhelst, och det kanske folk gör, (det verkar så) att det sedan figurerar illvilliga rykten om nykomlingarna gör ju inte saken sämre för ica, coop mfl.
krister
Pirum
Vad gäller att Arla inte ville sälja till Lidl så stämmer det inte. Arla vill gärna sälja till Lidl. Problemet är bara att Lidl vill dels betala ett väldigt lågt pris, och dessutom sätta sitt eget varumärke på mjölken. Jag ser inget fel i att Arla nekar till detta. Och jag tror mig ha sett Arlas ostar i Lidls butiker.

Jag tycker inte om när det sätts "fuskvarumärken" på produkter. Tillverkar/processar Lidl mjölk? Nej. Då ska de inte heller ha sitt varumärke över hela produkten. Hur ska man som konsument kunna göra medvetna val om man inte vet något om produkten? Jag hatar alla "egna varumärken" såsom Godegården, Eldorado, Euroshopper, etc. Om Lithells tillverkar köttbullar åt konsum så vill jag köpa dem under etiketten Lithells. Inte under någon annan etikett. Såg idag på Konsum att de hade nåt nytt budgetmärke som egentligen var Lithells. Lithells har dessutom haft ovanan att inte märka sina produkter på ett vettigt sätt, de har exempelvis importerat kött från Italien men det står inte på paketen. (om de importerar kött i dagsläget vet jag inte)
Reserv
Jag vill bara tala om att här i Sundsvall måste vi ha två av Sveriges enda "bra" Lidlbutiker. wink.gif Här är det inget snack om 5 timmars arbetsdag utan raster, börjar du på morron så har du en fikarast efter ett par timmar, jobbar du mitt på dan så har du lunchrasten och har du eftermiddagspasset så har du eftermiddagsfikat. Det ser väl ungefär ut som hos vilken ICA handlare som helst unsure.gif Mjölk som räcker en månad skulle jag inte ens våga testa, men jag smygköper frukt och grönsaker och annat smått och gott där. Sambon går det inta att tala med alls när det gäller Lidl, hon låter som Tesa och Andersen (inget personligt illa om er, ni har er åsikt och vi andra har vår)
Anki på Öland
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-08-2005, 14:45)
men JAG kommer att köpa svensk mat så länge det går...sen får jag väl svälta eller fixa min egen...

Samma här. Borde vara en självklarhet att man gynnar de svenska producenterna.

Då borde vi ju alla köpa Saab och Volvo också för att rädda svenska arbetstillfällen.................
Anki
Magdis
CITAT (Anki på Öland @ 17-08-2005, 22:52)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-08-2005, 14:45)
men JAG kommer att köpa svensk mat så länge det går...sen får jag väl svälta eller fixa min egen...

Samma här. Borde vara en självklarhet att man gynnar de svenska producenterna.

Då borde vi ju alla köpa Saab och Volvo också för att rädda svenska arbetstillfällen.................
Anki

Det gör jag också!
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 17-08-2005, 14:22)
Jag dricker också mycket av Quelle mineralvatten som finns på Lidl, men varken på den flaskan eller på Vichy noveaus flaskor är natriumhalten utskrivet.

Kanske beror på att det är Kranvatten som man tillsatt mineraler... då behöver man inte ange salthalt... så har jag uppfattat det... för inte alls så länge sedan pratades om dessa vatten i nyhetssändningarna.
netaave
CITAT (Felix matte @ 17-08-2005, 23:05)
CITAT (netaave @ 17-08-2005, 14:22)

Jag dricker också mycket av Quelle mineralvatten som finns på Lidl, men varken på den flaskan eller på Vichy noveaus flaskor är natriumhalten utskrivet.

Kanske beror på att det är Kranvatten som man tillsatt mineraler... då behöver man inte ange salthalt... så har jag uppfattat det... för inte alls så länge sedan pratades om dessa vatten i nyhetssändningarna.

Vad sa man då?
Pirum
CITAT (Anki på Öland @ 17-08-2005, 22:52)
Anki

Om man har råd, så kanske det ja. Men bilar är ju ändå bara plåthögar, jordbruket och vår miljö är så mycket mer. Är man hårdför naturfanatiker, som hatar kulturlandskapet, så kanske man vill att Sverige åter ska beskogas, men de flesta svenskar vill nog bevara vårt kulturlandskap så långt det är möjligt. Tyvärr blir det alltmer sly, och allt färre öppna ängar. Den lilla ekonomiska vinst man gör av att köpa utländskt kött är inte värd priset tycker jag. Jag köper hellre en lite mindre svensk köttbit, och dricker hellre ett lite mindre glas svensk mjölk, än jag äter importerade produkter. Samma när det gäller köttbullar, hellre 300g ekologiskt än 350g köttbullar producerat omodernt. När det gäller halvfabrikat är det svårt att kontrollera, men man får ju försöka.

Eftersom den här tråden handlar om mjölk, så ska jag försöka att inte spåra ur alltför mycket, men vår jordbruks- och skogsbrukspolitik suger. Och då menar jag hela EUs, såväl som Sveriges. Jag är för mycket hårdare tag mot skogsklippare, spekulationsbönder (som lever på att ha mark i träda, jag känner sådana), och andra som driver upp markpriser, men som driver ner nyttan man får av marken. Men, det är väl en annan diskussion kanske.
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 17-08-2005, 23:06)
Vad sa man då?

Jo de pratade om Svenskarnas vattendrickande och att många trodde de drack källvatten men i själva verket tappades vattnet från kran.. precis som hemma... i en del av dem tillsatte mineraler och där fanns just Vichy Noveau.
liv
CITAT (andersen @ 17-08-2005, 16:04)
CITAT (liv @ 17-08-2005, 15:48)
tongue.gif  :lol:  :D

Kan du förklara vad du menar med dina smilies,jag förstår inte vad du vill ha sakt med dom.

Hejsann Birgit
Med mina rolleys ville jag bara markera att jag till fullo håller med dig . Alltså jag är av samma åsiikt.
Jag skulle ju ha skrivit det . var otydlig där .
Ursäkta.

Hi ,hi jag har varit bl .a. på Lidl och handlat , har 7 mil t.o. r. så det gäller att shoppa på.
kram
Liv ohmy.gif
Anma
CITAT (birgitek @ 17-08-2005, 15:25)
Och Tesa, Lidl säljer mest tyska och finska varor och jag tror inte att dom kvalitativt är sämre än svenska och jag tror inte heller att dom produceras under sämre villkor. Du säger att du VET, men jag undrar jag......
Jag tror att Lidl kan vara billigare p.g. a bättre organisation och färre mellanhänder och naturligtvis för att dom har ett begränsat sortiment.
Birgit Ek

Nu svarar jag fast du svarar till Tesa...
Jag som har allergier i familjen VET att lidls billiga varor från bla. Tyskland är av sämre kvalitet. Läser innehållsförteckningar dagligen och har koll på vad som är vad. Att dryga ut krämer, glass mm.mm med ingredienser som inte bör finnas i dessa produkter gör knappast deras varor bra, bara billigare att tillverka. Jag har varit i Tyskland och handlat kvalitetsvaror också, så bara för att varan är tysk är den inte lika med dålig i mina ögon. Men lidls billiga varor är det dålig kvalite på. Sen har dom även bra varor, men när då prisskillnaden är ca 50öre billigare än på tex Maxi känns det onödigt att handla dessa varor där.

Har inget emot att handla utländska varor så länge innehållsdeklarationen ser ut som det bör se ut.

Gott folk, gör som ni vill, men jag vägrar att köpa glass och pålägg mm.mm med ingredienser som normalt inte bör finnas där.
HippieSpellan
Vet inte om någon tagit upp det ,men låglaktosmjölk håller längre än vanlig mjölk, och är bara en aningens sötare för er som vill ha lång hållbarhet till matlagning OCH svenskt.kostar 11 kr litern, men dricker man det inte så är det helt ok pris.
kristerh
CITAT (Pirum @ 17-08-2005, 18:18)
Jag tycker inte om när det sätts "fuskvarumärken" på produkter. Tillverkar/processar Lidl mjölk? Nej. Då ska de inte heller ha sitt varumärke över hela produkten. Hur ska man som konsument kunna göra medvetna val om man inte vet något om produkten? Jag hatar alla "egna varumärken" såsom Godegården, Eldorado, Euroshopper, etc.

Då handlar du inte på tex ikea heller, alla deras produkter tillverkas i låglöneländer och med stora feta bokstäver står det IKEA, och det är ju inte heller deras egen tillverkning wink.gif ska du bara köpa produkter som tillverkats av det företaget som står som tillverkare på paketet får du nog problem wink.gif unsure.gif
krister
andersen
Ang fuskmärken. jag tycker åxå att det är dåligt förut så kunde jag bojkotta olika bolag, men det är svårt i dag, då du inte vet varifrån varorna kommer i från.
Fille
fan skippa mjölken..

det är fan bara människan som fortsätter drick mjölk hela livet ut

medans andra däggdjur "om man så tycker att människan är ett däggdjur vilket jag inte tycker) men iallfall varelser slutar dricka mjölk i tidigt barn åldern.

plus om mjölken håller så länge är den full med konserveringsmedel.?
Rossi
Håller med Fiille, jag! smile.gif Det är många, många år sedan jag drack ett glas mjölk senast. Tror inte att jag hade fått ner det, faktiskt.

Det var någon som sa att mjölk var till för barn och spädgrisar och det kanske inte är helt fel? laugh.gif
kristerh
CITAT (Rossi @ 18-08-2005, 09:59)
Håller med Fiille, jag! smile.gif Det är många, många år sedan jag drack ett glas mjölk senast.

jag dricker inte heller mjölk wink.gif bara till kaffet, men fil har jag till frukost.
krister
birgitek
.

Det var någon som sa att mjölk var till för barn och spädgrisar och det kanske inte är helt fel? laugh.gif

Kalvar och spädbarn, har jag hört!
Tycker att mjölk smakar vansinnigt illa, förutom i kaffe där måste jag ha en svätt.
Birgit Ek
Rossi
CITAT (kristerh @ 18-08-2005, 10:40)
Håller med Fiille, jag!  :)  Det är många, många år sedan jag drack ett glas mjölk senast.

jag dricker inte heller mjölk wink.gif bara till kaffet, men fil har jag till frukost.
krister

Mmm! Fil, yoghurt, smör och ost är smaskens! smile.gif
Bettson
Jag tillhör nog inte heller mjölkdrinkarnas skara. Främst därför att min mage inte tål mjäölk så bra men det har jag nog inte kommit på förrän i vuxen ålder.

Men det där om smaken på mjölk, där måste jag nog rätta en del av er.

Mjölk som behandlas fösämras i smaken. Ju äldre mjölken blir (pga förbättrad hållbarhet) desto sämre blir smaken.

Mjölk som är god, vilket få utav oss förunnas är opastöriserad mjölk direkt från bonden. Risgrynsgröt med opastöriserad mjölk är rena delikatessen.

Sedan så är det fettet som är smakbärare. Vanlig standardmjölk smakar mera än lättmjölk eller för den delen skummjölk.

H-mjölk skulle jag för egen del inte kunna få ner annat än till kaffet.

Varför är det då här. Jo mjölken hämtas varannan dag hos bonden av kostnadskäl. Innan den är förpackad och klar utkörd till butik så närmar sig åldern fjorton dagar.

Sedan är det fem dagar bäst föredatum på det. En lättmjölk hemkörd direkt i obruten kylkedja håller sig i kylskåpet utan att bli dålig ganska länge. Fjorton dagar efter bäst föredatum är inte ovanlig utan att mjölken surnar. Men den är blåaktig och har inte den goda smaken längre.

Man kan undra vad man förlorar allmänt att inte ha färska livsmedel. Färsk fisk är ju en delikatess medan frusna fiskblock mera kan kallas näringsintag.

Och långa tranposter kors och tvärs av mjälk gör att varan förlorar ännu mera.
AnnammA
CITAT (netaave @ 17-08-2005, 11:39)
Vill ni ha lång hållbarhet på mjölken så köp svensk minimjölk, ju mindre fett i mjölken ju längre håller den.
Vet iofs inte hur den är att dricka eftersom jag inte dricker mjölk men i kaffet är den helt ok.

Är du säker på det??!! För jag har för mig att det är längre hållbarhet på standardmjölken, eftersom den inte gått igenom så många processer som lågkalorimjölk. T ex under rötmånadstider sägs det att standardmjölk har mycket bättre hållbarhet än mjölk med lägre fetthalt...Rätta mig om jag har fel.

Hälsn

AnnA
mollys_matte
Ni pratar om de "fräscha" grönsakerna...
Ingen som ens Funderat över hur mycket besprutning ni får ier med dem?
Särskilt på ett forum som detta borde väl folk tänka till? De där grönsakerna är fräscha i flera månader... Sunt värre?!?!

Sen måste jag säga att i Lidel butikerna häromkring är det ingen som vill jobba... bara massa strul hela tiden...
Bettson
CITAT (AnnammA @ 18-08-2005, 11:37)
CITAT (netaave @ 17-08-2005, 11:39)
Vill ni ha lång hållbarhet på mjölken så köp svensk minimjölk, ju mindre fett i mjölken ju längre håller den.
Vet iofs inte hur den är att dricka eftersom jag inte dricker mjölk men i kaffet är den helt ok.

Är du säker på det??!! För jag har för mig att det är längre hållbarhet på standardmjölken, eftersom den inte gått igenom så många processer som lågkalorimjölk. T ex under rötmånadstider sägs det att standardmjölk har mycket bättre hållbarhet än mjölk med lägre fetthalt...Rätta mig om jag har fel.

Hälsn

AnnA

Mjölk med lägre fetthalt surnar inte, den ruttnar under en ganska lång tid.
Det är inte säkert att man upptäcker den processen i början.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (mollys_matte @ 18-08-2005, 11:38)
Särskilt på ett forum som detta borde väl folk tänka till? De där grönsakerna är fräscha i flera månader... Sunt värre?!?!

Sen måste jag säga att i Lidel butikerna häromkring är det ingen som vill jobba... bara massa strul hela tiden...

Det är ingen större risk med bekämpningsmedel på grönsakerna och frukterna på Lidl än vad det är på ICA om man köper vanliga grönsaker och inte KRAV. Det är ex. ingen skillnad att köpa turkiska körsbär på Lidl eller att köpa turkiska körsbär på ICA. Vi svenskar har en ganska stark övertro på att vi är bäst i världen på att odla utan gifter etc. men många andra länder är minst lika bra ibland även bättre, tyskland ex. var långt före oss med att sopsortera och liknande. De andra EU-länderna får för det mesta inte använda någe värre gifter än de de svenska odlarna + de måste också respektera karenstider så att ev. bekämpningsmedel försvunnit från växterna så när man säljer grönsakerna ska det inte finnas några rester på dem.

Det tas hela tiden stickprover både på svenska och utländska grönsaker och frukter för att kolla att de håller sig inom de gränsvärden som finns. Och det händer att vissa partier stoppas och det är då inte bara utländska produkter som stoppas.

Här på Lidl verkar de ansträlla folk som nog ingen annan skulle anställa och det är då inte för att de är otrevliga eller dåliga utan att svenskan kan vara dålig ibland ex. sjutton åtta var det en av kassörskorna som sade till mig och det betydde då 178kr men det är väl bra att folk som inte kan så bra svenska får chans att komma ut och öva på den svenskan de har istället för att sitta hemma.
kristerh
CITAT (mollys_matte @ 18-08-2005, 11:38)

Det är nog precis lika mycket besprutning på de grönsaker man säljer på ica eller konsum eller någon annan butik, med undantag av kunsums "gröna" obesprutade grönsaker wink.gif och fräscha i månader vet jag inget om, lidls grönsaker o frukt blir lika fort gamla som de andra, den kanske känns frächare pga av att den kommer snabbare ut i butiken eftersom de inte vandrar genom en massa grossister innan den kommer till butik, och kanske att personalen rensar bort gammalt o håller rent.
krister
Pirum
CITAT (kristerh @ 18-08-2005, 09:26)
CITAT (Pirum @ 17-08-2005, 18:18)
Jag tycker inte om när det sätts "fuskvarumärken" på produkter.

Då handlar du inte på tex ikea heller, alla deras produkter tillverkas i låglöneländer och med stora feta bokstäver står det IKEA, och det är ju inte heller deras egen tillverkning wink.gif

Hähä, ja, ibland måste man ju bryta mot sina egna "regler" smile.gif När det gäller IKEA finns det ju inga konkurrenter som är bättre, man får väl snickra möblerna själv i sådana fall (vilket jag funderat på). Men IKEA har åtminstone en helt annan koll än någon som "bara" säljer en produkt. Samma med exempelvis elektronikprodukter, de är ofta "legotillverkade" nånstans, men utvecklade och designade av ett "riktigt" företag. Finns väl noterbara undantag såklart, Jens of Sweden och konsumentelektronik går ju alltmer åt att vara tillverkade av någon anonym och sen bara försedd med olika etiketter beroende på i vilket land de ska säljas. Vill dessutom minnas att exempelvis TDK inte längre tillverkar VHS-band, det har de överlåtit på andra. Vilket märks på kvaliteten, TDKs band har blivit märkbart sämre på senare år.

När det gäller just mat, där ursprunget ofta spelar större roll än när det gäller plåtprodukter och skräp, så är dessa "egna varumärken" ofta gjort för att dölja ursprunget och pressa priserna. Pressa priserna är väl inte fel, men som konsument kan man inte se när en vara plötsligt tillverkas av en annan producent. Något man trott producerats i Sverige kanske helt plötsligt tillverkas i Tyskland. Jag vill se "tillverkat av" på förpackningarna, inte "tillverkat för TZ Köplager HB".

Ja, jag kanske är lite fånig...men som liten parvel har jag traumatiska minnen av när min mor i en budget-butik köpte "Herrgårdsost" som smakade väldigt dåligt. Visade sig att det inte alls var en "Herrgårdsost", utan någon dansk avart. Sen dess har jag aldrig köpt en ost som inte varit märkt med både tillverkare och ursprung smile.gif
farbror B

jag tycker vi kan importera billiga politiker ifrån Tjeckien istället.
Kanske vi kan få nån billigare än Göran persson.

Språket? Jamen, när förstod senast en politiker vad svenska folket säjer ändå?
kristerh
CITAT (farbror B @ 18-08-2005, 12:06)
Kanske vi kan få nån billigare än Göran persson.

Språket? Jamen, när förstod senast en politiker vad svenska folket säjer ändå?[/color][/b]

Så rätt rolleyes.gif men kan man hitta någon "billigare" än persson han är ju jättedryg laugh.gif biggrin.gif
krister
Tesa
Jag vill bara klargöra ett par saker...
Jag säger inte att jag VET...utan att jag tror att folk VET..i allmänhet...

Och ICA är inte svenskt...ICA är en del av ICA/Aaholdt holländsk jättekedja..

F.ö så orkar jag inte hålla på och dividera för jag vet att ni inte vill ändra er...fast jag är ganska så säker på att ni också VET innerst inne...om man går till botten av det hela...
Jag tänker inte handla på Lidl iallafall.....DET tänker inte jag ändra på...för pengar är bara nåt nödvändigt för mig...de har inget egenvärde så om jag kan köpa mervärde för dem så gör jag det hellre än håller stenhårt i dem...och jag är verkligen inte rik...pengamässigt..
Och en liten fundering bara...
Om svenskar inte gynnar Sverige och dess värden och värderingar som öppna landskap och god djurhållning...vem skall göra det då????
Det är faktiskt kris i bondekåren...och den som en gång lagt av brukar inte börja igen...så det är hög tid att fundera på vad som är viktigt....innan det är för sent..
Känner mig lite utrotningshotad faktiskt... unsure.gif
....och försöker sätta punkt här....för jag är så j-a less på hela den här skiten...
Ät vad fasen ni vill men kom inte och gnäll över att granskogen skymmer utsikten sen...mad.gif sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon