Full version: Till alla teälskare
Sidor: 1, 2, 3
Rossi
Vilket är ert favoritte? Tycker ni om grönt, svart, rött eller vitt te? Ja, jag läste precis att det finns vitt te men det har jag aldrig sett.

Tycker ni om smaksatta sorter eller naturella?

Och hur många koppar dricker ni per dag?

Själv dricker jag ca. 5 koppar om dagen och då helst svart. På jobbet har vi olika sortera påsteer men annars dricker jag mest lösviktste hemma.

Mina favoriter är Tant Augustas blandning som innehåller kokos. Jag tycker också om Gutete som har en speciell smak.

Tipsa gärna om era favoriter!
Reserv
Lidl säljer ett mycket gott påste, skogsbär. Annars är det helst grönt te smaksatt med körsbär, bra för magen också. Antal koppar? det beror på om man är med kaffe eller tedrickare, men det blir väl en sisådär 5-6 muggar om dan av endera sorten rolleyes.gif
Rossi
Då får jag köra in om Lidl någon dag och testa det. Alltid kul att prova nya sorter!
GoSatta
Dom få gångerna jag dricker te (oftast på vintern) så är det svart assam.
Rossi
Har ni smakat det röda teet Roiboos eller något liknande? Finns som påste. Många tycker om det men jag tycker att det är vidrigt. Jag tycker att det både luktar och smakar som flytande liniment ... sad.gif
Hannele
CITAT (Rossi @ 25-10-2005, 18:14)
Tycker ni om smaksatta sorter eller naturella?
Och hur många koppar dricker ni per dag?

En kopp kaffe per dag, gärna med riktig kardemumma i, espresso efter maten.

En kopp te per dag, oftast English Breakfast tea, jordgubb gillar jag också.
Grönt te till sushi. Jag dricker och gillar det mesta..
Sulawesii
1. Rooibos
2. Grönt te
3. Vitt te
4. Örtte
5. Svart te

Rooibos går iofs riktigt bra utan extra smak. Och örtte såklart. De andra får det mer än gärna vara med någon touch av frukt, vanlilj eller så.
Christoffer
Provade vitt te, men jag tycker att det är beskare än det vanliga. Någon som håller med?
Sulawesii
Nä, det har faktiskt inte jag märkt något av.
Rossi
CITAT (Christoffer @ 25-10-2005, 18:44)
Provade vitt te, men jag tycker att det är beskare än det vanliga. Någon som håller med?

Intressant! Var hittade du det? Lösvikt eller påste?

Det jag läste om vitt te var att det skulle vara lite sötare i smaken men beskt låter ju inte så kul. Kanske drog det för länge?
yenny
Jag dricker främst grönt te, lösviktste... gärna smaksatt och lite sött.

Rosegarden, grön södermalm och kustfägring (handlar på tehuset i sthlm)

Rött te är direkt äckligt tycker jag... svart dricker jag på jobbet mellan varven...

sisådär en 2-3 koppar per dag blirt det nog.
Sylvia
Rooibos är i o f inte "riktig" te, den görs av rooibosbuskens blad som endast växer i Cedarbergen i Sydafrika. Jag är itne så såld för det...

Vitt te finns i påsar hos Liptons, de nya trekantiga "löstepåsarna".
Ingen höjdade enl. min smak.

Gillar däremot många av de "blommiga" och "bäriga" blandninagrna som man köper i tebutiken i lösvikt. Ingen favorit, köper olika varje gång!
vickeva
Ojojoj, jag dricker flera kannor om dagen, i princip har jag alltid en tekanna som står varm när jag är hemma, och alltid bara Earl Grey med mjölk. Jag har testat hur många sorters te som helst, men ingenting går upp mot en hederlig kopp Earl Grey (helst Kobbs). Jag dricker säkert 3-4 liter om dagen... älskar te!!!
ninnisky
Dricker ofta grönt te, men även Rooibus nån gång, har lite svårt att sova om jag dricker riktigt te för sent......

Köpte härom veckan (NK) ett grönt jasminte, handgjort till små pagoder.
En pagog räcker till en kanna. Doftade underbart i hela köket och smakade
otroligt gott. Kan bara rekommendera det (fast lite dyrt, 14:- per st)
Castea
Twinings har ett pås-te som jag bara älskar just nu: "Apple, raisin & cinnamon". Som att dricka äppelpaj! wub.gif
silos
För närvarande tycker jag om vaniljte och dricker det under kvällen en stor mugg.
fruberglund
1 kopp till frukost. Min favorit är Liptons Forest Fruit. Inte så spännande kanske men smaken är som baken smile.gif
Annika Ljunggren
Jag har nyligen slutat med kaffe så dricker jag mängder med te istället! smile.gif

Favoriterna är:
Liptons hallon te och liptons vanilj te, Kobbs himlagott och Drömblandning (jättegod!!), grönt te (de flesta sorter)

och speciellt ett grönt te som vi köpte på lösvikt i Umeå som heter Äventyrste. Hur gott som helst! Dessutom sprider sig doften i hela huset. biggrin.gif Rekommenderas!!
Maria i Helsingborg
Mest svart te för mig, grönt te eller egentillverkat ibland.
Svart te köps i spec.-butik i lösvikt.
Earl Grey de luxe och Cactus är favoriterna.
5 koppar om dagen.

INGET påste (tänk på naturen!!!!) och aldrig mer......kan det ha hetat "gunpowder"?!!! Yack wacko.gif
grycken
Dricker helst japanskt grönt te utan tillsatser i lösviktsförpackning, men dricker även gärna japanskt grönt te med rostat ris i lösviktsförpackning. Kan tänka mig grönt te utan tillsatser i påse, men det är bara det japanska som smakar gott. Dricker aldrig kaffe eller svart te.
GrönAnna
Åh, en tetråd - vad kul!
Själv dricker jag bara te, inget kaffe, är helt beroende och många koppar per dag blir det... 5-10 ( alldeles för mycket för att vara nyttigt). Endast svart te, jag tycker det gröna och röda känns som en helt annan dryck - eller är det bristen på tein i de sorterna som gör att tesuget inte blir tillfredsställt, tro? Dessutom vill jag gärna ha mjölk i.

Earl Gray förstås - oslagbart. Lady Gray, ibland, som omväxling. Söderte/Södermalms blandning/Söders Höjder är en annan favorit, annars vill jag inte ha för mycket frukt och bär inblandade. Tepåsar på jobbet, löste hemma.

Det enda te jag vet att jag absolut inte gillar är Lapsang Souchong, rökt te - smakar typ bränt isoleringsband, tycker jag, om ni nu kan föreställa er ... blink.gif
Hannele
En ny svensk bok jag var "tvungen" att köpa.. rolleyes.gif
grycken
GrönAnna!

Grönt te innehåller visst tein. Grönt te kommer från samma tebuske som svart te. Grönt te är enbart torkade teblad. För att få svart te måste bladen fermenteras innan de torkas.

Vad är det egentligen för skillnad mellan svart te och rött te?? Enligt min mening blir te bryggt på svarta teblad rött i koppen.
lavendel2
CITAT (GrönAnna @ 25-10-2005, 21:35)
Det enda te jag vet att jag absolut inte gillar är Lapsang Souchong, rökt te - smakar typ bränt isoleringsband, tycker jag, om ni nu kan föreställa er ... blink.gif

Lapsang som är så gott...inte varje dag...men just en sån här ruggig höstkväll...med nybakade scones...skotsk marmelad...en stark god ost och mycket smör...så suveränt ! rolleyes.gif rolleyes.gif
Kalinsi
Just nu är jag väldigt förtjust i vanilj te smile.gif
På påse smile.gif
GrönAnna
Googlade runt lite kring te, och Grycken har helt rätt i att både svart och grönt te innehåller tein, svart dock lite mer. På Kobbs hemsida stod det att man numera vet att även det svarta teet har hälsosamma effekter, liknande det gröna. Hittade även denna sida
Tekunskap
där denna dikt fanns att läsa:

Hur många koppar te ska man dricka?

Den första koppen fuktar mina läppar och
min hals,
den andra bryter min ensamhet,
den tredje koppen genomsöker mina
karga inälvor blott för att där finna
fem tusen volymer med egendomliga
skrifttecken.
Den fjärde koppen framkallar en lätt svettning –
alla livets oförrätter försvinner genom mina
porer.
Vid den femte koppen är jag renad,
den sjätte kallar mig till de odödligas rike.
Den sjunde koppen – ack, jag kunde inte dricka
mer!
Jag känner blott andningen av den svala vind
som börjar blåsa i mina ärmar.
Var finns Elyseum?
Låt mig rida på denna ljuva bris och sväva dithän.

Lu Tung
Kinesisk poet.

Lavendel2: hemsidesmakaren där håller helt med dig angående Lapsang, och berättar historien om hur det (kanske) kom till!
Farbror Blå

African Rooibos på påse är inte att förakta!!
Även ceylon garden är en ofta avnjuten favvopåse=)

annars e den största favvon MUNKte från teboden i Uppsala, egen blandning smile.gif
AndreasBlomquist
African Rooibos är ju riktigt gott men favoriten är nog ändå vanlig hederlig Earl Grey... with a hint of Bergamott...
*Felix matte*
Jag tror inte alls på pratet ang grönt te... att det skulle vara sååå nyttigt jämfört med svart te och kaffe.

Koffein och Tein är ju faktiskt samma ämne... men som benämns med olika namn beroende på dryck.

T.ex på Qi Gong som jag går på så säger cirkelledaren att vi inte ska dricka kaffe innan vi kommer
eftersom kaffe är en drog.!!!! Hon bjuder på grönt te som ska vara jättenyttigt och avslappnande!!!
Sedan när jag säger att kaffe och te kan klassas som lika mycket "drog" eftersom ju Koffein och Tein är ett och samma så
vacklar hon och säger att grönt te innehåller mindre mängd Tein... men herregud... det beror väl på mängden man inmundigar.

Att dricka flera liter te om dagen kan absolut inte vara hälsosamt... Kroppen måste väl gå på högvarv.
och apropå att dricka visst antal liter vatten/dag... det är ju konstaterat att man inte alls ska dricka bara för drickandets skull... drick när du är törstig
sägs ju numera vara bäst och det låter ju vettigt. Tycker iaf jag. smile.gif

Mitt favoritte är Earl grey wub.gif
Berith
Dricker aldrig kaffe. Om/när jag dricker te så blir det grönt. Får hjärtklappning av svart te så nån skillnad måste det ju vara på "giftighet"? unsure.gif
Rossi
CITAT (Felix matte @ 26-10-2005, 06:40)
det är ju konstaterat att man inte alls ska dricka bara för drickandets skull... drick när du är törstig

Jäpp! Så gör jag också. Många här på jobbet går ständigt omkring med en vattenflaska och dricker flera liter om dagen för att de har hört att det ökar fettförbränningen ..... Det är så himla fixerat hela tiden!!!

Läste i en tidning häromdagen om en läkare som sa just att man ska dricka när man är törstig. Överdriver man drickandet kan man bli inkontinent enligt den läkaren. Låter vettigt tycker jag.
*Felix matte*
CITAT (Rossi @ 26-10-2005, 07:31)
det är ju konstaterat att man inte alls ska dricka bara för drickandets skull... drick när du är törstig

Jäpp! Så gör jag också. Många här på jobbet går ständigt omkring med en vattenflaska och dricker flera liter om dagen för att de har hört att det ökar fettförbränningen ..... Det är så himla fixerat hela tiden!!!

Läste i en tidning häromdagen om en läkare som sa just att man ska dricka när man är törstig. Överdriver man drickandet kan man bli inkontinent enligt den läkaren. Låter vettigt tycker jag.

Precis samma konstatrade en läkare i tevenyheterna för kanske ett halvår sedan. Antalet unga kvinnor men inkontinens hade ökat sedan modeflugan att ständigt gå med vattenflaska i handen startade.
Jag har faktiskt brukat tjata på maken att han måste dricka vatten ibland... mellan måltiderna... men han har alltid hävdat att det räcker att göra det om han är törstig och ifjol frågade han sin doktor som gav honom rätt smile.gif
*Felix matte*
Gbg Botaniska om te

Rooibos är helt teinfritt och har låg garvsyrehalt (till skillnad från grönt te som bl.a. innehåller tein).
Gillan
CITAT (Felix matte @ 26-10-2005, 07:39)
CITAT (Rossi @ 26-10-2005, 07:31)

Precis samma konstatrade en läkare i tevenyheterna för kanske ett halvår sedan. Antalet unga kvinnor men inkontinens hade ökat sedan modeflugan att ständigt gå med vattenflaska i handen startade.
Jag har faktiskt brukat tjata på maken att han måste dricka vatten ibland... mellan måltiderna... men han har alltid hävdat att det räcker att göra det om han är törstig och ifjol frågade han sin doktor som gav honom rätt smile.gif

Det där tv-programmet såg jag med. Och blev jättenöjd,
eftersom det var ungefär som jag misstänkt länge.

Har också kompisar som springer runt med vattenflaskan
var de går. Det gör mig knasig.
Man dricker när man är törstig. That´s it!

Från det till te, så är det jättegott och måste finnas
hemma. Byter sort hela tiden, men är nog väldigt
förtjust i oriental green te. En till två koppar om dan
blir det. Är i grunden kaffedrickare
Evgeni

Ps. dricker inte te för att det skulle vara nyttigt,
utan för att det är gott. Ds
jendah
En riktig te drickare till här... Alltid runt 25 sorter hemma att välja på, och alltid en kanna på tevärmaren... smile.gif
Men bortskämd är jag... Köper nästan bara te i lösvikt i en liten te & kaffebutik på Korsgatan i Göteborg... Vi är igenkända där, kan man säga wub.gif smile.gif

Favoriter:

svart: nilgiri
smaksatt svart: bavaria (lite vaniljig), citron, glöggte (beror på vem som blandat det)

grönt: moon palace
smaksatt grön: grön persika eller tempelte

rött: vanligt rött går fint men det finns en smaksat variant på Werner & Werner som är god, "Kalahari"

Ska man ha riktigt gott vitt te så ska man gå till en specialbutik och köpa "Pai Mu Tan" Rejält dyrt, men så gott...

Sen finns det ju massor av mer gott... jasminte och darjeeling ex. vanlig pepparmynta, framför allt nyplockad är underbart... wub.gif wub.gif
Sulawesii
CITAT (Castea @ 25-10-2005, 20:45)
Twinings har ett pås-te som jag bara älskar just nu: "Apple, raisin & cinnamon". Som att dricka äppelpaj! wub.gif

Min svarttefavorit!
Malvia
Runt 6 muggar om dan av Örtte med svartvinbär

Finns i hälsokosthyllan på ICA, finns även andra goda smaker.
pisanggoreng
En eller ett par koppar om dagen blir det- jag är kaffedrickare.

Teet (som uteslutande är svart) köps på Tehuset Java i Lund- denna fantastiska butik!

Tre sorter därifrån finns hemma nu: Chai, Ceylon Highgrown och Irish Cream. Goda alla!

Förutom detta finns det väl också några lådor påsteer hemma. Vanlig Earl Grey är gott, medan jordgubb, vanilj och annat inte smakar gott. wink.gif

Socker måste man ha i- helst rörsocker. Kondenserad mjölk är också ett alternativ, som i Malaysia och annorstädes.
Rossi
CITAT (pisanggoreng @ 26-10-2005, 10:47)
Teet (som uteslutande är svart) köps på Tehuset Java i Lund- denna fantastiska butik!

Den är ju bara så förbaskat trång ..... Dessutom har de ju fått konkurrens av Kahls. Inte bara på Nova utan nu även inne i stan!!

Bra med konkurrens så kanske de sänker priserna lite! Hos Kahls får man dessutom rabatt om man köper mycket. Man får ett bonuskort.
marigt
Hallå alla tedrickare
Dricker inte mycket te, kaffe till f.m och e.m på jobbet och kalas.
Men fick hos en väninna smaka ett te som smakade jul
nån blandning av pepparkaka och kanel, har inte hittat det nånstans, frågat i en tebutik som inte hade den blekaste aning.
Trodde att det kanske var en tillfällig julblandning.
Detta te blev jag mätt av! Helt suveränt gott,
Är det månne nån här som har druckit det samma?
pisanggoreng
CITAT (Rossi @ 26-10-2005, 10:55)
Den är ju bara så förbaskat trång ..... Dessutom har de ju fått konkurrens av Kahls. Inte bara på Nova utan nu även inne i stan!!

Bra med konkurrens så kanske de sänker priserna lite! Hos Kahls får man dessutom rabatt om man köper mycket. Man får ett bonuskort.

Det är ju just det att den är så trång som gör den så mysig... rolleyes.gif

De har också ett bonussystem (med bonuskort), förresten... sleep.gif I praktiken innebär det att man får 10% rabatt.

Kahls har jag inte testat- men ska! smile.gif

Edit: Men jag håller med om att det är dyrt!
Gillan
CITAT (marigt @ 26-10-2005, 10:58)
Hallå alla tedrickare
nån blandning av pepparkaka och kanel, har inte hittat det nånstans, frågat i en tebutik som inte hade den blekaste aning.

Jag har druckit det nån gån. min dotter hade det
hemma och jag tror det helt enkelt hette nåt med
kanel. Köptes i lösvikt. Och det var jättegott. Men
det var några år sen nu. Har ingen aning om var hon köpte det.
/Evgeni
Elanah
Mm nu blev jag ju sugen på en kopp =)

Dricker mest ört te faktiskt. Alltid en kopp Friggs kvällsörtte på kvällen med en klick honung i. Kamomill te är oxå underbart gott. Under dagen blir det mest kaffe men tycker om fruktiga teer, gärna gröna.
Hannele
ett te som smakade jul nån blandning av pepparkaka och kanel

På Lisebergs julmarknad köper jag flera olika sorters te med julsmak; Tomtete, Glöggte, Julte.. smile.gif
Det är nog olika blandingar av kanel, nejlikor, kardemumma, äpplen, pomerans, ingefära, rom..
Biggan_
När jag ibland dricker te så vill jag ha vaniljte eller Tant Augustas blandning, är jag förkyld så gör ett mintte gott. Jag håller mej för det mesta till kaffe, för jag tycker att man blir piggare av det. Zoegas gröna är godast smile.gif
KURT
På tal om te, är det någon som smakat på filmjölken med grönt te?

Rossi
CITAT (KURT @ 26-10-2005, 13:09)
På tal om te, är det någon som smakat på filmjölken med grönt te?

Tror inte att den finns här nere i Skåne. Låter spännande i alla fall!
Sulawesii
Den är så äcklig så.... ja, jag vet inte vad!

*edit* filmjölken, alltså!
Sulawesii
Hallå alla tedrickare

Jag vet vissa som säger att Lipton´s Rooibos smakar jul. Håller inte med själv, men smaken är ju som baken.
Rossi
Som sagt - jag tycker att Roiboos både luktar och smakar som flytande liniment ...... Inte gott alls .....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon