|
Var ingen tefantast för ett par år sedan, men Sanna (tja sötnos!  ) här på forumet (ibland) fick mig att fastna helt för kamomillte. Annars grönt te, japanskt riste, frukttéer, kvällste, tycker om de flesta sorter. Gillar kaffe också! Här varvas friskt te, kaffe och vatten.
Tja själv snygging! (Ti bee)  Ja, kamomillte är verkligen ett universalmedel. Själv är jag beroende av älgörtste - och det var ytterligare en forummedlem som drog in mig på den banan, nämligen oldwolfie! Tack för det! Men om jag "bara" vill njuta och dricka något riktigt gott blir det Yogi Tea Classic, cinnamon spice. Möjligen kan det vara det "marigt" menar med "julblandning"! Om inte, prova - det är himmelskt gott!  Finns i de flesta hälsokostaffärer!
wolkenkrabber
26-10-2005, 19:05
dricker yellow lable nu, annars blir det kamomill eller pepparmynts te, jag gillar mitt te start, stop kopp = två tepåsar och så lång dragningtid som möjligt, sen lite mjölk i för att runda av smaken. men måste erkänna att jag dricker mer kaffe än te
Earl Gray i lösvikt är det som gäller för det mesta de få gånger i veckan jag dricker te och då dricker jag det utan vare sig socker eller mjölk i. Jag dricker hellre osockrat svart pressbryggt kaffe. Händer att jag drar i mig en mugg Earl Gray Creme ibland.
Eva i Skåne
26-10-2005, 20:02
Kul att det finns så många tedrickare här Te dricker jag ett par liter om dagen. Kaffe har jag aldrig tyckt om och slutade redan i tonåren att försöka vänja mig vid smaken, men te däremot... Då i tonåren var det mycket olika fruktsmaker som gällde, men nu har jag blivit lite tråkig och håller mig helst till Lady Grey, men kan även dricka earl grey. Ja, annat svart te också om jag inte får välja. Men Liptons yellow label är bland de äckligaste jag vet. Alla icke-te-drickare som bjuder hem en envisas med att köpa hem detta, men då blir det bara en kopp av artighet. Grönt te ger mig kväljningar. Tycker det smakar som om jag fått en tuss torrt gräs i munnen  , men jag har blivit bjuden på gott grönt nån gång. Rött te är heller ingen höjdare i min smak. Provade red earl, men nej... Vitt te smakade jag för första gången i helgen hemma hos dottern. Det var nån Liptons-påse med okänd smak, men jag tyckte inte det fanns nån tesmak. En upplöst karamell i het vatten tror jag hade smakat likadant Alltså är jag väl en tjurig käring som envisas med sitt dam-te  Lady grey, som sagt. Alltid med mjölk
myskmadra
26-10-2005, 20:38
Upptäckte precis denna roliga tråd. Jag gillar de flesta téer . En del tar lite tid att vänja sig vid till exempel Yerba Maté som är rättså uppiggande. Vitt thé köpte jag i påse, smakar just ingenting- men jag har kanske haft otur. Roobois, godast om det är smaksatt till exempel med apelsin och kryddor. Bra att dricka på kvällen. Olika örtthéer, gröna téer , svart té, chai, isté allt går ner. Grönt té tar jag gärna lite socker eller honung i annars inte. Ibland mjölk i svart té. Det té jag druckit som smakat mest speciellt var det gröna téet vid en téceremoni- nån slags pulver som vispades upp i vattnet. För övrigt gillar jag också kaffe av alla de slag utom med söta "syrups" i. Men det blir inte så ofta som té.
Som kuriosa kan jag nämna att jag har besökt Europas enda teplantage som ligger på Azorerna (ögrupp mellan Portugal och USA och som tillhör Portugal). Där fick vi se hur det hela gick till. Stackars kvinnor som jobbade där.... Det var rätt jobbiga förhållanden och många fick problem med lungorna av allt damm. Vi köpte med oss hem lite olika teer men ärligt talat var de inte sådär jättegoda. Det var naturella sorter utan smaksättning.
Är det någon som har provat att beställa te från den här websiten?: http://www.gronateimporten.se/
Testade Roiboos första gången i förrgår. Och nog inte igen... Tyckte det var för starkt kryddat, svedde i magen och bedövade tungan. Men rätt god smak.
Roiboos är ok, men för mig är det nästan ett måste att dricka den utan socker. Med socker blir det alldeles för sött. (Jag föredrar te utan socker även i vanliga fall också visserligen)
Jag har alltmer börjat dricka kallt te. Det är rätt gott faktiskt, funkar fint till mat dessutom. Men då måste det vara ett ganska "neutralt" te, Earl Grey, Grönt te med lime, etc. Absolut inte "Söderns höjder" eller något annat blommigt/fruktigt. Frukt/Blomteer måste vara väldigt varma.
Alla som tycker att rooiboste smakar liniment eller är för starkt kryddat, är det Liptons ni använder? Liptons African Rooibos är extremt hårt smaksatt med kanel, så mycket att det känns som att suga på en kanelstång. Inte konstigt att munhålan blir irriterad av det. Hittar ni okryddat rooibos så pröva det i stället. Det har lättare, sötare, nästan äppelliknande smak. (*är irriterad på alla teproducenter som överdoserar smaktillsatser och i synnerhet kanel som aromterapeuter varnar för*) I mitt teskåp finns för tillfället: Egenhändig blandning av Forsmans rökta Earl Grey med hälften citronte. Mitt standardte när det ska läggas mjölk i. Vanligt Earl Grey har bismak av diskmedel, det mildras lite med rökaromen. Tibetanskt svart te. Underbart. Nästan en mellanform av indiskt och kinesiskt. Ett keemunte (som egentligen är rött te om man ska vara petnoga) som jag köpte i Stefansdomens skugga i Wien och inte nänns dricka upp. Kinesisk Gui Hua Oolong, smaksatt med osmanthusblommor. Svag arom av aprikos. Taiwanesiskt grönt i gunpowderformat, köptes som reseminne i Berlin i somras. Vaniljrooibos för alla gäster som inte är lika extrema tepersoner som jag. Och Twinings fruktinfusioner som strängt talat inte är te men som jag älskar något otroligt. Blev tänd på dem under en sommarskola i Staffordshire för några år sen, hittade en importör förra månaden och har flugit på moln sedan dess. För ett par år sen tyckte jag att grönt te var det äckligaste som fanns. Jag upptäckte det ordentligt med hjälp av en expert och har sen dess lärt mig att det är dålig ekonomi att köpa billigt grönt te, att man absolut inte får slå kokande vatten på det (vilket man däremot *måste* göra när man brygger svart te) och inte får låta det dra för länge. Har nu lärt mig uppskatta den lätta blommiga doften, den ljusa guldfärgen, smaken som är olika från kopp till kopp, tuill och med åsynen av teblad som långsamt slår ut. Först vid tredje baddningen tycker jag att smakerna kommer fram riktigt ordentligt. Och vill man dricka teinfritt kan man hur bra som helst hälla bort första koppen, det är där som det mesta finns. Började dricka te på allvar när jag var fjorton femton, har arbetat mig igenom smaker som ananas, kokos, lakrits och tiramisu  fram till osmaksatta teer. Det finns ett par varianter av smaksatt te som jag fortfarande dricker, Höstdröm (en blandning av honung, äpple, blåbär o svartvinbär) och Klosterte (ingefära, vanilj, kardemumma). Chaite är också gott, men det kräver nästan helmjölk och massor med råsocker för att komma till sin rätt så det brukar jag inte dricka så ofta. Köper oftast mitt te i saluhallen eller när jag är ute och reser.
Som regel klarar jag inte smaksatta teer, tycker de smakar syntetiskt, som tuggummi liksom.
Dricker för närvarande rätt mycket grönt te men har någon skiva färsk ingefära i, det är gott även i neutral rooibus där även en kvarts skiva apelsin är jättegott i. Har även en flaska med vaniljstång i alkohol som drar ut smaken bra. Några droppar ur den, (alkoholen förångas snabbt i teet), kan ge god arom till grönt te. Känner jag för sötat te är lite koncentrerad svartvinbärssaft gott i grönt te.
CITAT (Bessie @ 03-11-2005, 22:20) (*är irriterad på alla teproducenter som överdoserar smaktillsatser och i synnerhet kanel som aromterapeuter varnar för*)
Hej Bessie! Varför varnar aromterapeuter för kanel? Är kanel farligt på något sätt?
Jag dricker kanelté ganska ofta och en äldre släkting med åldersdiabetes har börjat ta det i medicinskt syfte. Läs mer här>>>Skulle verkligen vilja veta mer om varför det skulle vara skadligt med kanel. Snälla, berätta!
Sanna, en halv tesked malen kanel om dagen kommer knappast att skada någon. Men den eteriska oljan i kanelbarken kan däremot verka irriterande på hud och slemhinnor och framkalla överkänslighet, så vissa aromterapeuter varnar mot att använda den direkt på huden (ens fast den är utspädd) eller ta den invärtes. Andra har ingenting att invända, så diskussionen är inte avslutad. Jag såg bara en parallell till att flera upplevde smaken som obehaglig och påträngande. Vissa människor är känsligare än andra och har man anlag för att bli överkänslig mot saker är det ingen mening med att självmant skaffa sig problem. Det finns redan tillräckligt mycket onödiga och allergiframkallande doft- och smakämnen och en alldeles för allmän missuppfattning om att naturmedel alltid är milda och ofarliga saker som aldrig kan göra någon skada och aldrig ger biverkningar ens när de överdoseras.
Var nånstans var det jag såg en teori om att det kan vara genetiskt betingat att vissa människor dras mer till nya och/eller starka smaker än andra? Det skulle ju vara logiskt -- varje jägar- och samlarsamhälle får på det sättet en testgrupp av tokfransar som stoppar alla nya växter de ser i munnen, en majoritet som väntar och ser vad som händer med dem innan de låter sig övertalas, och så en kontrollgrupp av stockkonservativa som absolut vägrar smaka på sånt som de inte har växt upp med (bara för att garantera släktets fortlevnad ifall att växten ifråga har skadliga långtidseffekter). Ur den synvinkeln verkar till och med små barns matvägran vara ganska rationell. (Jag hör väl till testgruppen i så fall. Älskar mexikansk, indisk och thailändsk mat, favoritgodis supermörk choklad, salmiak och kanderad ingefära. Mest avskydd efterrätt under barndomen: majsenakräm.)
Hej Bessie, tack för svar! Kul teori! Det låter ju högst plausibelt det där, tror dock att jag själv isf hör till mes-majoriteten...  Gillar visserligen starka och exotiska smaker, ju hetare desto bättre, men skulle aldrig drömma om att äta sniglar, apa eller orm t ex...
SOLVEIG
06-11-2005, 21:27
Vad oväntat och kul att så många är så intresserade av te! I min släkt och bekantskapskrets finns det övervägande kaffe njutare! Själv har jag nog testat de sorter ni har nämnt utom Rooibus ( smak av liniment ?) men skall prova! Jag har varit förutseende nog att skörda timjan, det känns så lenande vid förkylnings-symtom ihop med lite honung !! Rekommenderas å det varmaste! Även svartavinbärsblad är mums! Att tänka på vid påsteanvändning; köp utan stålklammer så kan ni kompostera alltihop! Tesorter hemma just nu är Green tea & Lemon, Around the clock,English Breakfast,Pepparmyntste, Örtte med svarta VINBÄR, Green tea & Jasmine, Persian earl grey with Jasmin, Grönt te med smak av vanilj! Oj vad många det blev, Jag har nyligen kollat och kompletterat förrådet!
Gossen Ruda
06-11-2005, 21:50
Jag har bara skummat igenom tråden lite för jag kan ändå inte hålla reda på alla tesorter som passerar revy. För mig är det bara English Breakfast som gäller. Kommer inte ihåg tillverkaren men jag vet var paketen står i affären. Sanna, beklagar men vidi betyder "jag sågs".
CITAT (Gossen Ruda @ 06-11-2005, 22:50) Sanna, beklagar men vidi betyder "jag sågs". Gossen Rudis, beklagar, men det betyder det inte...
Hannele
07-11-2005, 00:40
CITAT (sanna @ 07-11-2005, 01:31) CITAT (Gossen Ruda @ 06-11-2005, 22:50) Sanna, beklagar men vidi betyder "jag sågs". Gossen Rudis, beklagar, men det betyder det inte...  Veni, Vidi, Vici, sa Caesar. Jag kom, jag såg, jag segrade. "I came, I saw, I conquered" Fast Sannas är roligare.
CITAT (sanna @ 06-11-2005, 16:10) CITAT (Bessie @ 03-11-2005, 22:20) (*är irriterad på alla teproducenter som överdoserar smaktillsatser och i synnerhet kanel som aromterapeuter varnar för*)
Hej Bessie! Varför varnar aromterapeuter för kanel? Är kanel farligt på något sätt?
Jag dricker kanelté ganska ofta och en äldre släkting med åldersdiabetes har börjat ta det i medicinskt syfte. Läs mer här>>>Skulle verkligen vilja veta mer om varför det skulle vara skadligt med kanel. Snälla, berätta! Kanel ska ju vara nyttigt har jag hört! Det håller visst blodsockerhalten på rätt nivå eller vad det var. Det var i alla fall bra för diabetiker.
Christoffer
07-11-2005, 10:57
CITAT (Rossi @ 25-10-2005, 18:46) CITAT (Christoffer @ 25-10-2005, 18:44) Provade vitt te, men jag tycker att det är beskare än det vanliga. Någon som håller med? Intressant! Var hittade du det? Lösvikt eller påste? Det jag läste om vitt te var att det skulle vara lite sötare i smaken men beskt låter ju inte så kul. Kanske drog det för länge? Det finns i påté i vanliga affären, men jag har även köpt det i lösvikt i en tébutik. Där kallar de vitt te för "Ceremonite"
Köper påste när jag köper. Provar iblnad med löste men har svårt att få rätt mängd. Oftast blir det att jag ger bort mitt löste till min storasyster som gladeligen tar emot. Det kan väl inte bli gott om det ligger för länge så det är bättre att det används. Har just nu i löste hemma; äpple Kanel. Gott tycker jag. Sen har jag i pås te; jordgubb, svart vinbär, skogsbär, och grönt citrus.
Anki på Öland
07-11-2005, 12:55
Är lika "tråkig" i te-skogen som gossen ruda - skall det vara te så skall det vara English Breakfast tea. Alla bärteer och sånt tycker jag smakar varm saft och då tar jag hellre varm saft.......... Anki
Margaretha
07-11-2005, 18:29
CITAT (vickeva @ 25-10-2005, 19:08) Jag har testat hur många sorters te som helst, men ingenting går upp mot en hederlig kopp Earl Grey (helst Kobbs). Har du prövat Lady Grey? Det är också jättegott och kan rekommenderas!
Eva i Skåne
07-11-2005, 18:51
CITAT (Margaretha @ 07-11-2005, 19:29) Har du prövat Lady Grey? Det är också jättegott och kan rekommenderas!  Mitt favorit-te och det enda jag köper för eget bruk.
*Felix matte*
07-11-2005, 20:58
Vad är det för skillnad på Earl Grey (mitt favoritte) och Lady Grey
Eva i Skåne
07-11-2005, 21:04
Kvinnligare smak Nej, skojar bara, det är svårt att förklara, men det sägs att lady grey är mildare. Dessutom innehåller lösviktsteet lite citrusskal och nån blå blomma - blåklint om jag inte minns fel. Prova! Twinings är det jag köper. Gott gott
*Felix matte*
07-11-2005, 21:13
Twinings Earl Grey är det jag köper  men jag kan inte dricka te som har smak eller doft av bär el frukter Idag när döttrarna var här och gjorde Lipton Forest Fruit så ville jag inte vara alltför nära temuggarna deras Ska iaf ta och testa Lady... låter ju som riktigt kvinnligt
Eva i Skåne
07-11-2005, 21:17
Jag gillar inte heller fruktteer, men detta smakar "vanligt" te, tycker jag. Min dotter bjuder mig på en massa fruktiga sorter och andra konstiga smaker, sist var det choklad-mint  och hon tycker jag är så tråkig när jag föredrar mitt dam-  -te
Madeleine1
07-11-2005, 21:31
Yogi Tea Classic, cinnamon spice blir det för mig. Klämmer minst ett paket i veckan. Dricker det till frukost, istället för kaffe på jobbet och gärna en kopp på kvällen. Ibland blir dricker jag det faktiskt som måltidstryck också. Kan veeerkligen rekommendera det som ni kanske förstår. Tepåsen får ligga i länge och så måste jag klämma ur den ordentligt för att få med 'stinget' i smaken. Mums! Dricker aldrig vanligt te längre. Grönt te blir det när jag inte har Yogi tea med mig. Kaffe funkar också.
Margaretha
08-11-2005, 12:53
CITAT (Berith @ 26-10-2005, 07:21) Får hjärtklappning av svart te så nån skillnad måste det ju vara på "giftighet"? :unsure: Lustigt att vi fungerar så olika. Jag har läst att kaffe stimulerar hjärtat och te hjärnan. Själv har jag långt innan jag läste detta alltid fått hjärtklappning av kaffe, men aldrig någonsin av te. Te kan jag dricka hur sent som helst och sover gott i alla fall.
Jag undrar om inte te är ännu mer beroendeframkallande än kaffe? Alla teälskare som jag hört talas om är ju helt galna i det och verkar dricka hur mycket som helst. En tjej i bekantskapskretsen fick till och med nåt slags förgiftning av att ha druckit för mycket te.
Ingrid på Västkusten
08-11-2005, 13:08
Jag gillar grönt & rött te! Det finns numera rött te med smak av bergamott d v s blir lite earl grey smak på det! Int esmaksatt grönt te utan naturell. Bäst smak vid bryggning typ 10 minuter kom vi på häromdagen! Jättearomatiskt!
Ja - vad är det som tar stryk ? Är det inte njurarna som vid ört-te? Yogi te gillar jag mkt - brukar göra eget Yogi te med ;-)
Sulawesii
08-11-2005, 13:12
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-11-2005, 14:03) Jag undrar om inte te är ännu mer beroendeframkallande än kaffe? Alla teälskare som jag hört talas om är ju helt galna i det och verkar dricka hur mycket som helst. En tjej i bekantskapskretsen fick till och med nåt slags förgiftning av att ha druckit för mycket te.  Skulle aldrig välja te framför kaffe. Tyvärr, eftersom jag inte tycker om effekten av kaffe...
Apropå den tesorten som smakade kanel så måste jag rekommendera Midnatt, den är lite julaktig. Grönt är skönt är också en skön blandning. Jag föredrar de flesta teer med precis så mkt mjölk så det ser ut som moln i koppen och så en tesked socker, till nästan alla teer, förutom rooibos. Hannele, var hittade du teboken? Till er som gillar rökta teer måste jag rekommendera drakblandning, köpte här i göteborg på kungsportsplatsen i en liten tebutik. Den doftar underbar och för tankarna till ostindiska, om ni har varit i butiken som ligger i anslutning till byggandet av skeppet (ostindiefararen) så förstår ni vad jag menar:)
Ingrid på Västkusten
08-11-2005, 13:30
Ja Carex - den tebutiken är hääärlig!
Hälsar Ingrid vars lokala liger i Mölndal iofs och heter Aprit.
PS Var på Gotland förra veckan och vandrade i självaste Kränku - det är en tebutik som heter duga!
Hannele
08-11-2005, 14:31
CITAT (Carex @ 08-11-2005, 14:26) Hannele, var hittade du teboken? I vanlig bokaffär, typ wettergrens, men den var den sista, för dom pratade så bra om den på tv.
Förresten, jag har fått intrycket på senare tid att det folk i Europa man kanske mest förknippar med tedrickande (dvs, engländarna), egentligen är rätt okultiverade barbarer...? Visst, Lipton, Twinings och allt vad de heter, de har fått bredare utbud på senare tid. Men av de engländare jag har lite kontakt med så verkar just English Breakfast och Earl Grey (båda goda teer visserligen) i påsförpackning dominera närmast totalt, och ofta då blandat med både socker och mjölk. Verkar som att de mer kultiverade tedrickarna är att finna i östern, Kina, Japan, etc  (jaja, ta inte för hårt på mitt språkbruk, jag har som hobby att kalla tedrickande med mjölk, vindrickande ur tetrapak, och Coca Cola på julbordet för kulturbarbarism  )
Anki på Öland
08-11-2005, 14:45
CITAT (Pirum @ 08-11-2005, 15:39) Förresten, jag har fått intrycket på senare tid att det folk i Europa man kanske mest förknippar med tedrickande (dvs, engländarna), egentligen är rätt okultiverade barbarer...? Visst, Lipton, Twinings och allt vad de heter, de har fått bredare utbud på senare tid. Men av de engländare jag har lite kontakt med så verkar just English Breakfast och Earl Grey (båda goda teer visserligen) i påsförpackning dominera närmast totalt, och ofta då blandat med både socker och mjölk. Verkar som att de mer kultiverade tedrickarna är att finna i östern, Kina, Japan, etc  (jaja, ta inte för hårt på mitt språkbruk, jag har som hobby att kalla tedrickande med mjölk, vindrickande ur tetrapak, och Coca Cola på julbordet för kulturbarbarism  ) Hoppsan vilken kulturbarbar jag är då........ (fast cocacolan får vara, den tycker jag inte om) Bara älskar engländare och deras hemska sätt att laga te!! Och tycker det är såååå bekvämt med tetrorna, så man slipper bära hem tunga glasflaskor, som man sen måste bära iväg igen. Anki
Hannele
08-11-2005, 15:03
CITAT (Pirum @ 08-11-2005, 15:39) Men av de engländare jag har lite kontakt med så verkar just English Breakfast och Earl Grey (båda goda teer visserligen) i påsförpackning dominera närmast totalt, och ofta då blandat med både socker och mjölk. En kulturbarbar här också, jag älskar te i England. (Earl Gray dricker jag inte ens om jag får betalt..) Till sushi tar jag grönt te som det är, inte annars.  Det är mysigt att fixa en kopp te på hotellrummet innan frukost.
CITAT (Pirum @ 08-11-2005, 15:39) (jaja, ta inte för hårt på mitt språkbruk, jag har som hobby att kalla tedrickande med mjölk, vindrickande ur tetrapak, och Coca Cola på julbordet för kulturbarbarism  )  Instämmer i din åsikt!
Kul att någon håller med mig  Glömde tillfoga att det givetvis är barbariskt att dricka öl ur plastmuggar. Helt obeskrivligt vidrigt. Men nä, folk får ju göra som de vill  Jag är just nu inne i en period där jag dricker mycket Earl Grey, när jag hade mer socker i teet var det oftare "breakfast"-te. Ska dock just nu precis idag cykla till te-affär och införskaffa lite darjeeling och gunpowder tror jag
Hannele
08-11-2005, 15:34
CITAT (Pirum @ 08-11-2005, 15:39) (dvs, engländarna), egentligen är rätt okultiverade barbarer...? :rolleyes: Visst, Lipton, Twinings och allt vad de heter, de har fått bredare utbud på senare tid. Men av de engländare jag har lite kontakt med så verkar just English Breakfast och Earl Grey (båda goda teer visserligen) i påsförpackning dominera närmast totalt, och ofta då blandat med både socker och mjölk. Jag älskar att vara barbar i England. Nice-Cuppa-Tea and Ginger Cake.
CITAT (Pirum @ 08-11-2005, 16:19) Kul att någon håller med mig  Glömde tillfoga att det givetvis är barbariskt att dricka öl ur plastmuggar. Helt obeskrivligt vidrigt. Men nä, folk får ju göra som de vill  Jag är just nu inne i en period där jag dricker mycket Earl Grey, när jag hade mer socker i teet var det oftare "breakfast"-te. Ska dock just nu precis idag cykla till te-affär och införskaffa lite darjeeling och gunpowder tror jag  Jag förstör varken mitt kaffe eller te med socker...
CITAT (Hannele @ 08-11-2005, 16:34) Nice-Cuppa-Tea and Ginger Cake. Dendär Ginger-kakan ser underbar ut  Är det ungefär som sån där mjuk pepparkaka? Angående kanel som diskuterades tidigare; jag tycker inte det är så gott i te egentligen. Har nåt "Lipton's Christmas Special" eller nåt, där sådant ingår. Men, kanel kan vara jättegott i cappuccino, eller i en kopp varm mjölk, blandat med kakao och lite socker. Eller honung. Jag har ofta tänkt att jag bör använda mer hemodlade örter, buskar, bär, etc, för att smaksätta te. Har väl mest blivit citronmeliss nån gång ibland, temynta, pepparmynta. Men det skulle vara kul att prova annat. Har någon provat basilika kanske?
Hannele
08-11-2005, 19:06
CITAT (Pirum @ 08-11-2005, 18:13) Den där Ginger-kakan ser underbar ut  Är det ungefär som sån där mjuk pepparkaka? Ja, i England använder dom ofta ingefära i småkakor och kakor, jättegott. Det finns en hel del ingefärskakarecept, även på engelska.
gammelnalle
08-11-2005, 20:02
HUR har jag kunnat missa denna tråd??? fattar nada... på 30år och 5 månader har jag inte druckit kaffe... och innan dess inte många koppar heller... (magen gillar inte det... däremot gillar jag lukten) så så många andra av er blir det flera kannor om dagen om jag är hemma.. MINST 3 muggar till frukost.. och då är det SVART te som gäller... 5minuters dragtid (äggaklockan är programerad för just detta... och NÅDE den som vågar ändra på den!!!) Till resterande testunder KAN jag , om jag måste, dricka "parfyrmerat te"- dvs med div smaker... (oavsett om det är bergamottolja-citron- skogsbär eller annat..) men till frukost NÄÄÄÄÄÄÄÄÄ.... och mitt favoritte är FAKTISKT det allra billigaste teet som går att uppbringa: COOPS egna breakfast i lösvikt.. (tror det kostar 9:90 för 200g) PRÖVA innan ni rynkar på näsan... Te-påsar är helt OK oavsett fabrikat: bara de får dra i en kanna.. (två påsar minst till en liten kanna..) själv dricker jag mitt te helt utan socker-mjölk eller citron- MEN borta kan jag ta något i (Varför inte ROM????  ) om jag inte får brygga själv... (brukar få alldeles för blaskigt te...) och tyvärr KAN jag inte laga till kaffe... så mina gäster får hålla till godo med TE ELLER göra kaffet själv (jodå bönor och filter finns för den som vill...) b
Eva i Skåne
08-11-2005, 20:23
CITAT (gammelnalle @ 08-11-2005, 21:02) själv dricker jag mitt te helt utan socker-mjölk eller citron- MEN borta kan jag ta något i (Varför inte ROM????  ) Ja ja  Är det "bjude" så kan det kanske gå an
*Felix matte*
08-11-2005, 20:56
Säger som Betty.. inte förstör jag varken kaffe eller te med socker och/el mjölk
Apropå UK och te finns det fyra referenser man måste göra: George Orwells artikel "A Nice Cup of Tea": http://www.booksatoz.com/witsend/tea/orwell.htmWebbsajt nummer ett för en kopp te med kak- och kexrecensioner, http://www.nicecupofteaandasitdown.com/(Fast te fungerar i det här sammanhanget mest för att skölja ner bakverken och är av varianten billigt påste. Vilket ju skulle bevisas. :-)) Avsnittet om te i George Mikes' bok How to Be an Alien http://f2.org/humour/howalien.html#TeaCITAT The trouble with tea is that originally it was quite a good drink.
So a group of the most eminent British scientists put their heads together, and made complicated biological experiments to find a way of spoiling it.
To the eternal glory of British science their labour bore fruit. They suggested that if you do not drink it clear, or with lemon or rum and sugar, but pour a few drops of cold milk into it, and no sugar at all, the desired object is achieved. Once this refreshing, aromatic, oriental beverage was successfully transformed into colourless and tasteless gargling-water, it suddenly became the national drink of Great Britain and Ireland - still retaining, indeed usurping, the high-sounding title of tea. Asterix och britterna i originalversion. Förutom de saker som går att översätta, som den lustiga vanan att lämna slagfältet klockan fem varje eftermiddag för att dricka lite hett vatten med mjölk (hur det sedan blev te är en annan historia), lät Goscinny och Uderzo de brittiska karaktärerna tala franska men på engelska, direktöversatte brittiska uttryck som "I say!" och "Rather!", och lät Obelix undra varför de talade baklänges allihop (genom att placera adjektiven fel i satsen.) En intressant grej är att tepåsarna på Brittiska öarna ofta saknar snöre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|