Sidor: 1, 2, 3
Rossi
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-07-2006, 12:36)
Du borde istället jämföra det med att tvinga läkarna att utföra ett ingrepp på ett sätt som de vet är helt felaktigt. Utföra operationer utan bedövning t.ex.

Hm, vet inte om den jämförelsen är bättre. Det är ju ett faktum att det gör ont att göra ett kirurgiskt ingrepp utan bedövning och att det därför är fel att göra det men vem vet/säger att det är fel att viga homosexuella i kyrkan?

Jag är mest intresserad av logiken i det här sammanhanget. Personligen bryr jag mig inte det minsta om huruvida homosexuella får gifta sig i kyrkan eller överhuvudtaget.
Rossi
CITAT (Whiskuchi @ 07-07-2006, 12:37)
CITAT (Berith @ 07-07-2006, 12:13)
CITAT (Rossi @ 07-07-2006, 09:43)
CITAT (Berith @ 07-07-2006, 09:07)
CITAT (Rossi @ 07-07-2006, 08:21)
Varför kan just präster vägra att utföra sina arbetsuppgifter?

Intressant - vilka är egentligen prästens arbetsuppgifter?

--- Varför ska just prästernas åsikter berättiga dem till att vägra utföra sina arbetsuppgifter?---

Ja men (*envis* huh.gif ) vilka är arbetsuppgifterna? Vad får dom lära sej när de studerar till präst. "Ibland kommer det några och vill bli vigda men ni behöver inte göra det om ni inte gillar dom."

Jag vet inte hur det går till vid såna studier men det måste väl för sjutton finnas regler och förordningar även i ett sånt yrke? Det här ska ska ni göra, det här får ni göra, det här bör ni göra.

Hur funkar det?

Jag tar inte ställning i frågan - men när prästerna utbildade sig var det inte tal om att viga homosexuella, det är en del av yrket som tillkommit senare. Det är inte direkt så att de redan från början tänkt "jag ska bli präst och bara viga dem jag vill" wink.gif

Men alla yrkesroller utvecklas med tiden. På pappret gör jag samma jobb idag som för 20 år sedan men i praktiken har jag givetvis följt med i utvecklingen och det i sig har förändrat mina arbetsuppgifter.

Lagstiftningen förändras också och nya lagar kommer till, ändras etc. Jag kan ju inte vägra att utföra mina uppgifter om en lag blir ändrad.
Magdis
Helt enkelt för att det inte finns några som helst tvivel om att de är kallade till att ge välsignelse till äktenskap mellan man och kvinna.

Jag tycker den jämförelsen är bättre eftersom det handlar om nåt som är väldigt djupt inrotat i en yrkeskunskap. Det handlar inte om att inte göra något som skadar någon annan i den här frågan, utan om vad som är deras djupa övertygelse. Det vore lika svårt för en kirurg att frångå sina principer. Vi kunde ju tvinga dem att viga man och hund också då, det skadar inte heller någon kanske?
Whiskuchi
CITAT (Rossi @ 07-07-2006, 12:40)

--- Varför ska just prästernas åsikter berättiga dem till att vägra utföra sina arbetsuppgifter?---

Ja men (*envis* huh.gif ) vilka är arbetsuppgifterna? Vad får dom lära sej när de studerar till präst. "Ibland kommer det några och vill bli vigda men ni behöver inte göra det om ni inte gillar dom."

Jag vet inte hur det går till vid såna studier men det måste väl för sjutton finnas regler och förordningar även i ett sånt yrke? Det här ska ska ni göra, det här får ni göra, det här bör ni göra.

Hur funkar det?

Jag tar inte ställning i frågan - men när prästerna utbildade sig var det inte tal om att viga homosexuella, det är en del av yrket som tillkommit senare. Det är inte direkt så att de redan från början tänkt "jag ska bli präst och bara viga dem jag vill" wink.gif

Men alla yrkesroller utvecklas med tiden. På pappret gör jag samma jobb idag som för 20 år sedan men i praktiken har jag givetvis följt med i utvecklingen och det i sig har förändrat mina arbetsuppgifter.

Lagstiftningen förändras också och nya lagar kommer till, ändras etc. Jag kan ju inte vägra att utföra mina uppgifter om en lag blir ändrad.

Inte ens om det tillkom en uppgift som du tyckte var helt jättefel? (och som för övrigt flera andra kan tänka sig att utföra om du vägrar, det finns ju präster som kan tänka sig homovigslar)
Rossi
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-07-2006, 12:43)
Helt enkelt för att det inte finns några som helst tvivel om att de är kallade till att ge välsignelse till äktenskap mellan man och kvinna.

Hm, det är för mycket flum för mig men jag respekterar givetvis din åsikt. Välsignelse? Bygger den välsignelsen bara på att det ska vara en man och en kvinna? Jag menar, nuförtiden så känner ju inte prästerna till församilngsborna direkt och vet om det är ett passande par. Så bara det är en man och en kvinna så får man sin välsignelse av prästen att gifta sig. Om sen mannen är en tyrann och hustrumisshandlare - det spelar ingen roll. Men två fromma homosexuella kan inte få samma välsignelse?! Det haltar.

Dessutom - och det är ju fortfarande min personliga åsikt - så tror jag att de flesta som gifter sig i kyrkan idag inte gör det för att få prästens välsignelse eller för att de är djupt religiösa utan de gör det för att det är tradition.

Som sagt, jag bryr mig inte men är ändå intresserad av logiken och resonemanget.
Rossi
CITAT (Whiskuchi @ 07-07-2006, 12:44)

Hur funkar det?

Inte ens om det tillkom en uppgift som du tyckte var helt jättefel? (och som för övrigt flera andra kan tänka sig att utföra om du vägrar, det finns ju präster som kan tänka sig homovigslar)

Det hade varit arbetsvägran och varit grund för uppsägning av mig.
Reserv

Om det nu vart en lag om homosexuella vigslar så vart det inte lag på att prästerna skulle bli tvingade att viga dom, lagen säger att dom homosexuella har rätt att vigas, inte att nån har skyldighet att göra det.
Diabolique
CITAT (Reserv @ 07-07-2006, 12:58)
Om det nu vart en lag om homosexuella vigslar så vart det inte lag på att prästerna skulle bli tvingade att viga dom, lagen säger att dom homosexuella har rätt att vigas, inte att nån har skyldighet att göra det.

Precis.
Nu finns det också flera öppet homosexuella präster. Personligen har jag träffat två. De skulle nog inte ha något emot att utöva lagen åt de som inte vill, om lagen blev ändrad.
Rossi
CITAT (Reserv @ 07-07-2006, 12:58)

Men i så fall har ju prästerna stöd i lagen för sin vägran och då är det inte något konstigt med det hela ur rent arbetsjuridiskt perspektiv. Där fick jag det första raka svaret i min undran om logiken/resonemanget. Tack!
Magdis
Jag har förhört min man lite nu och jag tror det är bättre att han får ta över pennan själv:

Hejsan! :-D
Här kommer en ren sakupplysning:

Det är inte i dagsläget fråga om nån vigsel, utan en "välsignelse av ingånget partnerskap". Vigsel finns inte ens i samhället för de homosexuella. Kyrkan kan därför inte gå före samhället i denna fråga.

Vidare är jag som präst i dagsläget inte tvingad att utföra en sådan välsignelsehandling. Det som däremot är beslutat är att kyrkoherden i varje församling är ålagd att se till att det finns någon präst i den egna församlingen, eller nån angränsande, som är villig att utföra denna välsignelse. Det tror jag inte är några som helst problem i vårt land.

Men, och det är viktigt, det finns ännu inte nån utarbetat form för detta. Tanken var att det skulle finnas i från och med i sommar, men utredningen fick bakläxa. (Det var tydligen lite svårt att komma på några andra formuleringar än det som Jesus sa, och som kyrkliga vigslar genom årens lopp utgår ifrån: "Från början skapade Gud människan till man och kvinna. Därför skall en man lämna sin far och mor för att leva med sin hustru och de två skall bli ett. Det som Gud har fogat samman får människan alltså inte skilja åt."). Innan denna utredning är klar och färdigformulerad är kyrkomötesbeslutet alltså inte i funktion enligt Kyrkoordningen.

Till sist vill jag bara lägga till lite statistik. Varje år ingås det ca 10 ingångna partnerskap i Sverige. Hur många av dessa tror ni vill ha Guds/kyrkans välsignelse? Kanske 3... Det är alltså en oerhört liten fråga. (Men dock viktig för den homosexuelle, förstås)
Diabolique
tog bort detta inlägg...
ullislerum
Kan vi inte bara enas om att livet inte är svart eller vitt, det finns rätt många gråa nyanser.. vissa tycker si andra så, står man för sin åsikt är väl det bra.
Man kan inte göra om människor även om man skulle vilja ibland.. sleep.gif

Det finns ju ingen lag som säger att alla präster SKA viga homosexuella och det finns faktiskt ganska många präster som vill ge homosexuella kyrkans och Guds välsignelse. Och man kan ju som sagt söka upp ett rådhus! Rom bygdes ju inte på en dag eller för den delen på ett år.. förändringar tar tid och det är väl tur det ibland, det skulle nog ske rätt många tabbar om allt gick att ändra i ett nafs. Vissa har mer tålamod än andra och det är ju det som är det fina med oss människor. VI ÄR OLIKA!!

Kärlek//U
Rossi
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-07-2006, 13:25)
Jag har förhört min man lite nu och jag tror det är bättre att han får ta över pennan själv:

Hejsan! :-D
Här kommer en ren sakupplysning:

Det är inte i dagsläget fråga om nån vigsel, utan en "välsignelse av ingånget partnerskap". Vigsel finns inte ens i samhället för de homosexuella. Kyrkan kan därför inte gå före samhället i denna fråga.

Vidare är jag som präst i dagsläget inte tvingad att utföra en sådan välsignelsehandling. Det som däremot är beslutat är att kyrkoherden i varje församling är ålagd att se till att det finns någon präst i den egna församlingen, eller nån angränsande, som är villig att utföra denna välsignelse. Det tror jag inte är några som helst problem i vårt land.

Men, och det är viktigt, det finns ännu inte nån utarbetat form för detta. Tanken var att det skulle finnas i från och med i sommar, men utredningen fick bakläxa. (Det var tydligen lite svårt att komma på några andra formuleringar än det som Jesus sa, och som kyrkliga vigslar genom årens lopp utgår ifrån: "Från början skapade Gud människan till man och kvinna. Därför skall en man lämna sin far och mor för att leva med sin hustru och de två skall bli ett. Det som Gud har fogat samman får människan alltså inte skilja åt."). Innan denna utredning är klar och färdigformulerad är kyrkomötesbeslutet alltså inte i funktion enligt Kyrkoordningen.

Till sist vill jag bara lägga till lite statistik. Varje år ingås det ca 10 ingångna partnerskap i Sverige. Hur många av dessa tror ni vill ha Guds/kyrkans välsignelse? Kanske 3... Det är alltså en oerhört liten fråga. (Men dock viktig för den homosexuelle, förstås)

Tack för det uttömmande svaret.! Då fick vi många frågetecken uträtade! (I alla fall jag som har undrat över den lagliga/juridiska/arbetsrättsliga biten.)
Diabolique
Mycket bra skrivet Ullislerum!

Tack, Magdis man för upplysningen!

wub.gif
Magdis
CITAT (Rossi @ 07-07-2006, 14:34)
Tack för det uttömmande svaret.! Då fick vi många frågetecken uträtade! (I alla fall jag som har undrat över den lagliga/juridiska/arbetsrättsliga biten.)

Som jag har fattat det så vill ju vissa ha en lag som tvingar alla präster att viga homosexuella. Det är denna lag många präster har motsatt sig och därmed uppstod detta rabalder om trångsynthet o.s.v.

Jag har fortfarande väldigt svårt att förstå att så många av dessa som säger sig vara så toleranta, inte kan sätta sig in i andra sidan av saker och ting. Det kommer knappast bli något problem för dem som vill ha kyrkans välsignelse att hitta någon som är villig att utföra det.
AnitaO
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-07-2006, 13:38)
Jag har fortfarande väldigt svårt att förstå att så många av dessa som säger sig vara så toleranta, inte kan sätta sig in i andra sidan av saker och ting. Det kommer knappast bli något problem för dem som vill ha kyrkans välsignelse att hitta någon som är villig att utföra det.

Nej, det tror inte jag heller.
Om ALLA präster nekade så kanske man skulle kunna kalla det ett problem.
Men som det ser ut idag, och att det handlar om ca 3 par per år så är det ju att göra en höna av en fjäder att kalla det för problem.
Diabolique
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-07-2006, 13:38)
Som jag har fattat det så vill ju vissa ha en lag som tvingar alla präster att viga homosexuella. Det är denna lag många präster har motsatt sig och därmed uppstod detta rabalder om trångsynthet o.s.v.

Jag vill att lagar ska gälla lika för alla.
Jag är även emot partnerskapslagen, då den är diskriminerande bara genom namnet. Antingen partnerskap för alla eller vigsel för alla.

Jag är en av de som tycker att prästers vigslar inte ska vara juridiskt giltiga om de inte behandlar alla lika.

Som jag tidigaren nämnt finns det många samfund och religiösa grupper i Sverige som inte har möjlighet att förrätta vigslar som är juridiskt bindande. De utför sina cermonier ändå, eftersom de gör det inför sin gud eller makt, och de tycker att det är viktigare än det juridiska. Men om de vill att samhället ska erkänna dem som gifta måste de göra en mer formell vigsel, liknande borgerlig.

Jag tycker som sagt att rätt ska vara rätt och gälla lika för alla, och då är det smidigaste att helt enkelt avskaffa det juridiska i vanliga kyrkovigslar också. Så att samma gäller för dem som för asatroende och satanister.
Sedan kan alla få hållas bäst de vill.
Magdis
CITAT (AnitaGg @ 07-07-2006, 14:42)
Men som det ser ut idag, och att det handlar om ca 3 par per år så är det ju att göra en höna av en fjäder att kalla det för problem.

Exakt min åsikt! Men för de "toleranta och vidsynta" människorna så handlar det om att måna om de små minoriteterna så till den milda grad att man kör över alla andra i farten....tyvärr.
Magdis
CITAT (Diabolique @ 07-07-2006, 14:48)
och då är det smidigaste att helt enkelt avskaffa det juridiska i vanliga kyrkovigslar också. Så att samma gäller för dem som för asatroende och satanister.
Sedan kan alla få hållas bäst de vill.

Ja det håller jag med dig om faktiskt och även min man skulle välkomna ett sånt förslag.
Pirum
Jag håller med Diabolique, vi bör nog införa en "statlig" vigsel, som alla samfund kan begagna sig av. Sen kan alla som vill pynta på med valfri traditionell välsignelse, vigsel, whatever folk vill kalla det. Är det inte så i Frankrike exv?
ullislerum
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-07-2006, 13:48)
CITAT (AnitaGg @ 07-07-2006, 14:42)

Exakt min åsikt! Men för de "toleranta och vidsynta" människorna så handlar det om att måna om de små minoriteterna så till den milda grad att man kör över alla andra i farten....tyvärr.

Bra sagt!! wub.gif
Svante, zon 1
CITAT (Pirum @ 07-07-2006, 13:50)
Jag håller med Diabolique, vi bör nog införa en "statlig" vigsel, som alla samfund kan begagna sig av.

Vad menar du med "bör införa"? Borgerlig vigsel har ju funnits länge! Men du menar kanske att man bör avskaffa rätten för religiös samfund att utföra juridiskt giltiga vigslar?

I så fall håller jag med dig. Låt staten sköta det juridiska och samfunden det andliga, så får den som vill ha både och ha två vigslar. Sedan kan de religiösa samfunden själva bestämma vad de skall ha för regler för sina ceremonier.

Om man däremot som religiös ledare vill utföra en juridiskt giltig ceremoni får man nog finna sig i att man inte kan diktera villkoren för den själv utan att staten kommer att vilja ha ett ord med i laget. Man kan som bekant inte både äta kakan och ha den kvar...
Svante, zon 1
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-07-2006, 13:25)

Jag vill även gärna korrigera detta grovt felaktiga uppgift!

År 2004 (senaste året jag hittade uppgifter om hos SCB, källa) registrerade 567 svenska medborgare partnerskap. (Om en svensk medborgare ingår partnerskap med en utländsk medborgare registreras bara svensken, därför kan det bli ett udda antal).

Det blir alltså minst 284 ingångna partnerskap, vilket är rätt många fler än 10.

I bästa fall vittnar påståendet om 10 ingångna partnerskap per år om en häpnadsväckande okunskap. I sämsta fall är det ett sätt att bagatellisera homosexuellas krav genom att få dem att framstå som färre än de egentligen är.
Berith
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-07-2006, 12:36)
Jag har inte orkat läsa igenom alla inlägg och orkar just nu inte intervjua min man heller (det är 30 grader varmt ute) men jag ska svara kort:

Berith: Jag förstår min man som fasar för att bli tvingad att gå emot sin tro, och jag förstår lika mycket dem som inte har något emot att viga homosexuella. Jag har ingen djup religiös tro själv så jag kan inte säga till någon som har det att han ska stå i kyrkan och säga emot den.
---
Ni måste försöka förstå att för en del präster känns det som att bli tvingade att stå och svära i kyrkan!

Tackar också för att din man ville ge sin uppfattning om det här. Och om jag förstår det hela rätt så arbetar han utifrån vad han tror är rätt (eller fel).

Många intressanta åsikter i den här tråden, ska läsa igenom den mer noggrannt senare.
evarina
Jag erkänner direkt att jag inte läst alla inläggen. Men de allra flesta och ni alla har faktiskt en hel del bra att säga i frågan (både för och emot).

Jag har funderat mycket på den här frågan. Och till slut kom jag fram till att det är helt förkastligt att tvinga präster att viga någon mot sin vilja. Det är att våldföra sig på dem och deras tro lika mycket som man diskriminerar homosexuella genom att inte göra det. Varför kan inte de homosexuella som vill gifta sig i kyrkan (vilket jag inte kan förstå att de väljer att göra, men det är en annan diskussion) välja en präst som känner sig bekväm med det? Eller ännu hellre välja en borgerlig vigsel med välsignelseakt i kyrkan efteråt?

Det bästa vore nog att alla vigslar sker borgerligt och att de som sedan vill har en välsignelseakt/vigselliknande cermoni i kyrkan sedan.
Alexander-VG-zon3
CITAT (evarina @ 09-07-2006, 21:22)
Jag erkänner direkt att jag inte läst alla inläggen. Men de allra flesta och ni alla har faktiskt en hel del bra att säga i frågan (både för och emot).

Jag har funderat mycket på den här frågan. Och till slut kom jag fram till att det är helt förkastligt att tvinga präster att viga någon mot sin vilja. Det är att våldföra sig på dem och deras tro lika mycket som man diskriminerar homosexuella genom att inte göra det. Varför kan inte de homosexuella som vill gifta sig i kyrkan (vilket jag inte kan förstå att de väljer att göra, men det är en annan diskussion) välja en präst som känner sig bekväm med det? Eller ännu hellre välja en borgerlig vigsel med välsignelseakt i kyrkan efteråt?

Det bästa vore nog att alla vigslar sker borgerligt och att de som sedan vill har en välsignelseakt/vigselliknande cermoni i kyrkan sedan.

håller med dig totalt
att homosexuella ska söka upp dom kyrkor som gör det och låta dom präster som inte vill att inte göra det .
Piccante
Jag läste en artikel i dagens tidning om prästen som drog igång uppropet och namnlistan mot homovigslar. då fick jag klart bakgrunden för mig. det är varken gaylobbygrupper, politiska partier eller några andra som har "tvingat" kyrkan att viga homosexuella utan det är kyrkomötets beslut att svenska kyrkan ska viga samkönade par nu när lagen ger utrymme för det. Det är något som varje enskilt samfund själva får ta ställning till och sv. kyrkan tog ställning för. Så om någon ska lastas för att beslutet blev som det blev så är det väl i så fall de ca 90% av de röstberättigade som väljer att INTE rösta i kyrkovalet?

Uppenbart har inte de förtroendevalda i sv. kyrkan nått ut med sitt budskap, om nu så många är emot så borde man ha utnyttjat sin rösträtt.

Sedan kan jag hålla med om att det vore olämpligt att tvinga präster att utföra ritualer som går emot deras tro. Men när de inte nöjer sig med att avstå utan startar kampanjer emot demokratiskt fattade beslut så är det väl någon form av myteri de håller på med?
Alexander-VG-zon3
man bårde ha det så här
att ingen lista .
dom som vill viga homosexuella får det å dom som inte vill får ha dte så.
och borgligt ska man kunna göra vad som helst bara det är i ålder, å mellan människor .
och man ska inte förbjuda nåt inte borgligt elelr dom krykor som viger homosexuella
Kat
Det är helt absurt att ett sekulariserat land som Sverige inte har civiläktenskap.

Till och med i länder som Grekland, där kyrkan har ett mycket starkt fäste, är den juridiska vigseln och välsignelsen inför gud i kyrkan skilda åt.
Det hindrar inte majoriteten av Grekerna att ha kyrkovigslar!

Det är dags för insnöade och okunniga svenskar att inse att de inte förlorar ett endaste dugg på att skilja på stat och kyrka även i denna fråga!
birgitek
CITAT (Kat @ 09-07-2006, 23:21)
Det är helt absurt att ett sekulariserat land som Sverige inte har civiläktenskap.

[

Det har vi väl. Man kan ju gifta sig borgeligt utan kyrkans inblandning.
Birgit Ek
Kat
CITAT (birgitek @ 10-07-2006, 00:31)
CITAT (Kat @ 09-07-2006, 23:21)

[

Det har vi väl. Man kan ju gifta sig borgeligt utan kyrkans inblandning.
Birgit Ek

För ALLA.

Det är inte rimligt att en sekulariserad stat har samfund som är berättigade att utföra en juridiskt bindande handling.

Om man vill viga någon inför "Gud och denna församling" är det upp till varje samfund, liksom vilken förening som helst. Men det ska INTE ha något med juridiska band att göra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon