|
Lille "grabben" har nog missuppfatat hela grejen, det är elefanter som går 12 månader, och tror han att han är en sån så va´det en ynkans snabel han hade. Hoppas det kommer igång snart för dig, finns väl inget värre än väntan.
Eva i Skåne
29-11-2005, 16:12
CITAT (fruberglund @ 29-11-2005, 14:12) CITAT (netaave @ 29-11-2005, 10:17) Var är frun idag då???? Frun är här, hihi! Ingen bebis än  Börjar som Magdis tro att det inte blir nån novemberbebis utan att den väntar till december. Om inget hänt på torsdag 1 dec så ska vi ju in till förlossningen för bedömning så vi får väl se. Kul att så många är nyfikna på vår lille knodd  Klart att vi är nyfikna  Det är ju nästan det enda kul som händer på forumet just nu. Hoppas förlossningen kommer igång av sig själv. Ivra inte på att bli igångsatt om allt verkar bra. Det går så mycket bättre när det startar naturligt. Det är i alla fall min erfarenhet. Lycka till
evelina
29-11-2005, 16:27
Väntar med spänning!!!
Magnolia
29-11-2005, 16:45
När det än blir fru Berglund så är det värt att vänta på ... (lätt för mig att säga, jag vet)
Margaretha
29-11-2005, 16:57
 [/QUOTE] Å, så rofyllt! Finns det något ljuvligare och mera avslappnat än ett litet barn som sover!
Latmask
29-11-2005, 16:59
Åh Magnolia vilken söt bebis! Nu måste jag visa min också!  Har man någonsin varit så stolt över något i hela sitt liv, det är nästan som om hjärtat spricker ibland.
fruberglund
29-11-2005, 17:24
Ahhhh, vad avis jag blir! Även fast jag vet att jag inom en snar framtid också har en liten att goa med  Du fick väl din 3 veckor för tidigt Magnolia? Måste ju också vara lite snopet och kanske inte så bra om den inte hunnit växa färdigt riktigt ordentligt. Syrran ringde idag och sa att hennes andra var 3 veckor försenad. Hon hade legat fixerad så länge så hon hade 3 bulor på huvudet och såg ut som en alien  Var tydligen lite fostervatten kvar och så hade hon bajsat i vattnet också. Hon kom på 20 min, syrran hann inte ens få av sig kläderna utan hade jacka på sig när hon kom. Ja, alla kommer vi hit på olika sätt och det gör inte så mycket att jag får vänta bara bebis mår bra när h*n väl kommer
kerstin z5-6
29-11-2005, 17:31
Snart kommer nog frösådden ut tror jag ..  Förstår att du väntar , men de gör som de vill
Lady Hamilton
29-11-2005, 17:45
Mitt första barn kom en dag före beräknat och det tog 6 timmar, och var en normal förlossning. Min andra kom 3 veckor före beräknat, så igentligen skulle han blivit född på mitt jobb. Men mina jobbar kompisar förhindrade det. När jag var på jobbet tyckte att "jag såg konstig ut" och tydligen hade jag problem med att sitta still, och jag blev hemskickad. I allafall så åkte jag från jobbet som de sa och barnet var fött 2 timmar efteråt. Och då hade jag haft 3 timmar KVAR på mitt arbets pass  Själva förlossningen var över på 20min efter jag kommit fram till förlossningen. Men jag hann få av mig kläderna, men just inget mera  Och även om han är född 3 veckor förtidigt så märktes inte det i allafall. Så det där med beräknat datum får man ta med en "nypa salt" Och det gäller även om man vet "tillverknings datum" För som många har sagt så kommer ofta barnet när det passar det o inte när det passar oss som väntar Min gissning blir natten till den 5:e december (men mina båda är födda på em/kvällen)
Ophelia
29-11-2005, 18:04
Ja ni ska vara lyckliga alla ni med barn och familj.
*Felix matte*
29-11-2005, 23:08
2-12 kl 13.10... en liten pojke  min gissning Lycka till Fru Berglund!
CITAT (fruberglund @ 29-11-2005, 17:24) Hon hade legat fixerad så länge så hon hade 3 bulor på huvudet och såg ut som en alien  Var tydligen lite fostervatten kvar och så hade hon bajsat i vattnet också. Hon kom på 20 min, syrran hann inte ens få av sig kläderna utan hade jacka på sig när hon kom. Ja, alla kommer vi hit på olika sätt och det gör inte så mycket att jag får vänta bara bebis mår bra när h*n väl kommer  Ja tänk vad olika det är! Min pluttis kastade ut allt fostervatten och bajsade till råge på allt i det på 3:e dagen men inte låg hon fixerad inte! Hon låg långt uppe i min mage och flöt, stora nackdelen med att ha en lång och rymlig överkropp! Eftersom jag har sett bild på din mage är jag ganska säker på att du inte råkar ut för samma som jag iallafall, du får nog fart på dina värkar lite bättre! Tippar fortfarande på 1:a december. sent på kvällen, pojke, vaginal förlossning! (Käka lite färsk ananas!)
CITAT (Eva i Skåne @ 29-11-2005, 16:12) Ivra inte på att bli igångsatt om allt verkar bra. Det går så mycket bättre när det startar naturligt. Det är i alla fall min erfarenhet. Japp, det kan min fru skriva under på! Hon tyckte att den självstartade tvillingförlossningen med 2:an i säte var mycket lättare än vår första förlossning som blev igångsatt... CITAT (Ophelia @ 29-11-2005, 18:04) Ja ni ska vara lyckliga alla ni med barn och familj. Så sant, det är ju ingen självklarhet. Jag vet, för vi hade faktiskt ganska trångt i portgången...fast det skulle nog ingen kunna tro som ser oss nu.
AndreasBlomquist
30-11-2005, 05:10
Hon är fortfarande online... Har värkarna satt igång eller varför är du uppe fru Berglund?
fruberglund
30-11-2005, 06:06
CITAT (AndreasBlomquist @ 30-11-2005, 05:10) Hon är fortfarande online... Har värkarna satt igång eller varför är du uppe fru Berglund? Kan inte sova bara, inget på gång än. Blir nog en decemberbebis trots allt (om h*n inte är jädrigt snabb ut).
Fialotta
30-11-2005, 06:58
CITAT (fruberglund @ 30-11-2005, 06:06) CITAT (AndreasBlomquist @ 30-11-2005, 05:10) Hon är fortfarande online... Har värkarna satt igång eller varför är du uppe fru Berglund? Kan inte sova bara, inget på gång än. Blir nog en decemberbebis trots allt (om h*n inte är jädrigt snabb ut). Himmel va spännande......väntar på forumbebisen Kram fru Berglund
netaave
30-11-2005, 08:17
Jag har ju sagt att det blir en flicka i morgon! Sov nu så du orkar.
Latmask
30-11-2005, 09:01
Jag rekommenderar verkligen återigen att ta vara på varje sömnstund du kan sno åt dig under dagarna. Förlossningen blir så oerhört mycket lättare då. Det är nog tufft som det är utan att man ska vara trött och kraftlös också. Man har liksom inget att sätta emot då. Jag gick och lade mig 23 kvällen innan förlossningen, hade gått upp vid 07.00. Vaknade med värkar 03.00. Sen är det inte så lätt att sova/vila mer när man har värkar och är uppjagad. Åkte in till sjukan 07.00, vid 13.00 var jag helt slut och försökte sova, men det fanns inte en chans. Värkarna gjorde för ont för att man ska kunna slappna av så man somnar. Edvin kom 20.00 och då hade jag varit vaken 33 timmar på 1,5 dygn. Hade inga som helst krafter kvar mitt på dagen för att orka hantera värkarna. Nu passar jag på varje stund jag får, bara utifall barnet kommer för tidigt denna gång. Vågar inte hamna i samma sits igen, det är så tråkigt att veta att man kunde ha klarat av det mycket bättre bara man hade vilat.
Magnolia
30-11-2005, 10:50
CITAT (fruberglund @ 29-11-2005, 17:24) Du fick väl din 3 veckor för tidigt Magnolia? Måste ju också vara lite snopet och kanske inte så bra om den inte hunnit växa färdigt riktigt ordentligt. Jo, 3 veckor tidigt och lite krasslig när han föddes (därav slang i näsan och boxhandske). Men nu är han ganska exakt en månad och mår jättebra! Och vet du, fastän jag inte alls var förberedd på att han skulle komma när han gjorde så känns det nu alldeles självklart att det var det datumet han skulle komma. Precis så kommer det säkert bli för dig också!
Jag följer den här tråden med spänning, jag hoppas det går bra och att det inte blir allt för jobbigt. Men jag är övertyygad om att bebisen kommer mitt i natten, när man minst anar det. Jag hoppas vi får se fotografier sen också, jag älskar bebisbilder.
fruberglund
30-11-2005, 13:47
CITAT (Latmask @ 30-11-2005, 09:01) Jag rekommenderar verkligen återigen att ta vara på varje sömnstund du kan sno åt dig under dagarna. r kvar mitt på dagen för att orka hantera värkarna. Vilar när jag är trött, dag eller natt bryr jag mig inte om. Har nog vänt på dygnet lite nu men det får jag rätta till sen  Tror jag sover oroligt på nätterna för alla säger att det börjar på natten. Nu kan h*n ju verkligen komma när som helst Tack för alla goa tips, stor KRAM till er alla!
Ingrid på Västkusten
30-11-2005, 13:49
Hej å hå,
Hur många dagar är Du över tiden nu?
Hu - vi håller tummarna!
Latmask
30-11-2005, 13:52
Det är kanske nyttigt att du har vänt på dygnet med tanke på att det troligtvis börjar på natten. Då är du som piggast när det sätter igång.  Jag läste förut om att förlossningar oftast startar på natten eftersom kroppen utsöndrar något hormon när man vilar och det hormonet sätter igång förlossningen. Minns ej exakt, vet ej heller hur sant det var, men borde säkert gå att hitta på nätet nånstans. Är magen stor nu? Jag får själv redan höra att jag ser sprickfärdig ut trots att det är två månader kvar. Midjemåttet är ca 125 centimeter.
fruberglund
30-11-2005, 14:01
CITAT (Latmask @ 30-11-2005, 13:52) Är magen stor nu? Jag får själv redan höra att jag ser sprickfärdig ut trots att det är två månader kvar. Midjemåttet är ca 125 centimeter.  Har inte haft så stor mage under hela grav. (förutom fettet utanpå  ) men nu känns det ju att det är trångt där inne. Här är en bild på mig och min man i väntan på bebis så får ni se lite hur vi ser ut också (för er som är nyfikna)  +13 dagar idag Ingrid på V-kusten 
Latmask
30-11-2005, 14:07
Vilken vacker bild! Det är så himla mysigt att ha sen när barnet kommit och man inte ens kan föreställa sig att det legat i ens mage. Vi funderade på att göra något liknande, men jag är för fotoskygg, ångrar det lite nu. 13 dagar är MYCKET! Vilket datum är det senast som de sätter igång förlossningen?
pisanggoreng
30-11-2005, 14:36
Jag har sagt det tidigare: imorgon kommer hon!
fruberglund
30-11-2005, 15:41
CITAT (Latmask @ 30-11-2005, 14:07) 13 dagar är MYCKET!
Vilket datum är det senast som de sätter igång förlossningen? + 21 dagar så det borde bli senast 8:e om jag räknat rätt. Men det är många som tror h*n kommer inatt...får väl se om ni har rätt
Jätte fin bild  Håller tummarna här med. Börjar bli riktigt nyfiken... (Trassligt att måla dörrkarmar utan tummar, men det gör inget  )
Lady Hamilton
30-11-2005, 16:16
CITAT (Latmask @ 30-11-2005, 14:07) 13 dagar är MYCKET! NEJ!! Hur kan du säga så? Du kan ju skrämma någon i onödan......... Det är hur barnet mår i magen som avgör om det är dax att "hjälpa till" Det där med beräknad nedkomst är just BERÄKNAD NEDKOMST Sedan finns variablar åt båda håll. Själv fick jag "3veckor för tidigt" Pytsan! Han vägde över 3500g o var fullgången. Sedan finns det andra som fått efter beräknad tid o ändå är barnet litet o behöver div. hjälp. Men Fru Berglund jag kan trösta dig med att hittills har alla barn kommit ut  Ingen gravid har behövt ha kvar bebisen i magen  Men visst är det långsamt att måsta vänta.
Latmask
30-11-2005, 18:56
CITAT (Hamilton @ 30-11-2005, 16:16) CITAT (Latmask @ 30-11-2005, 14:07) 13 dagar är MYCKET! NEJ!! Hur kan du säga så? Du kan ju skrämma någon i onödan......... Det är hur barnet mår i magen som avgör om det är dax att "hjälpa till" Det där med beräknad nedkomst är just BERÄKNAD NEDKOMST Nej nej nej, det var inte alls så jag menade! Jag menade att det är lååååång tid att gå och vänta! Hoppas du inte tolkade det fel fruberglund, jag är fullt medveten om att barnet kommer när det anser sig vara redo. Men att gå och vänta 13 dagar på övertid måste kännas så himla länge! Jag vet vänner som gjort samma sak och de har verkligen tyckt dagarna sniglar sig fram.
mamamaggan
30-11-2005, 19:22
Klart bäsen kommer inatt! Det är väl fullmåne inatt, eller? Tänk såhär fruBerglund: För varje dag som går är det en dag närmare att h*n vill komma ut. Förstår hur jobbigt du har det. Gick över tiden 15 dagar med min förste. Den andre ville komma ut på storebrors 2-års dag men jag sa ifrån "Du får lugna dig lille vän så att vi hinner att fira 2-åringen först sedan blir det din tur!" Och han somnade om och kom inte förrän morgonen därpå. Egentligen var det så att jag var på läkarkontroll och värkarna satte igång av sig själva. Skulle läggas in på förlossningen tyckte man men jag hade ju inte tid. Vår 2-åring måste få fira sin födelsedag först och sedan skulle han badas och nattas. Min man tog tiden mellan värkarna och svärmor höll på att gå upp i limningen när jag vägrade åka in ( tar 20 min till lasarettet) trots att värkarna var täta. Men allt gick bra , det kände jag på mig också, och det lugnade ner sig lite och så kom han ganska snabbt fram på morgonsidan.
fruberglund
30-11-2005, 21:57
CITAT (Latmask @ 30-11-2005, 18:56) CITAT (Hamilton @ 30-11-2005, 16:16) CITAT (Latmask @ 30-11-2005, 14:07) 13 dagar är MYCKET! NEJ!! Hur kan du säga så? Du kan ju skrämma någon i onödan......... Det är hur barnet mår i magen som avgör om det är dax att "hjälpa till" Det där med beräknad nedkomst är just BERÄKNAD NEDKOMSTNej nej nej, det var inte alls så jag menade! Jag menade att det är lååååång tid att gå och vänta! Hoppas du inte tolkade det fel fruberglund, jag är fullt medveten om att barnet kommer när det anser sig vara redo. Men att gå och vänta 13 dagar på övertid måste kännas så himla länge! Jag vet vänner som gjort samma sak och de har verkligen tyckt dagarna sniglar sig fram. Nädå, ingen fara. Är så fullmatad med info så det nästan är läskigt (Familjelivs fel  ). Vet att den inte behöver vara överburen bara för att den är sen. Visst sniglar det sig fram nu men samtidigt vet jag ju att jag inte behöver vänta såååå länge till förrän vips...så har man Liten i famnen  Nä, dags att gå och knyta sig ifall.......
*Felix matte*
30-11-2005, 22:04
Som jag berättade tidigare... äldsta dottern var beräknad till midsommar... hon föddes 21 juli Den som väntar på något gott..........
Zarah P
30-11-2005, 22:42
Min syster och jag skulle varit födda ungefär samtidigt (fast olika år, då) - men hon är född den 13/8 och jag den 23/6... Bebisar gör lite som de vill, och skönt är väl det, lite skinn på näsan behövs allt i den här världen.
fruberglund
01-12-2005, 05:14
Jaha, ni som gissade på natten till idag fick också fel Väldigt envis bebis det här...undrar vem den har det ifrån...kan väl inte vara sin mamma heller  Följetongen fortsätter...
Dessvärre står jag fast vid min ursprungliga gissning: 5:e december. När jag skrev det kändes det oerhört långt dit, men vi närmar oss. Hoppas verkligen du tar varje chans till vila. Själv blev jag igångsatt med 1:an i förtid, eftersom bebisen uppenbarligen började bli väldigt stor. Inte mysigt. (Han vägde 4,9 kg, men räknades ändå som prematur!  ) 2:an gick jag därför snällt över med även om varje dag kändes som ett år. Håller med de som skrivit tidigare: naturliga förlossningar är definitivt att föredra.
Lady Hamilton
01-12-2005, 08:41
CITAT (fruberglund @ 01-12-2005, 05:14) Väldigt envis bebis det här...undrar vem den har det ifrån...kan väl inte vara sin mamma heller   Nä för hon har sin envishet kvar!
Margaretha
01-12-2005, 14:01
När jag väntade mitt första barn frågade en elev (pojke 19 år) försiktigt om jag var säker på att det var bara en bebis. Hur är det med fru Berglund? Är du säker? Jättefin bild!! Härligt minne. Det tänkte vi aldrig på!
Tillbringa natten med en älskogstund så kommer bebisen ut fortare än kvickt!
Margith
01-12-2005, 16:31
CITAT (Virgo @ 01-12-2005, 15:56) Tillbringa natten med en älskogstund så kommer bebisen ut fortare än kvickt! :P På min tid, för ca 16 år sedan, fick man inte pyssla med sånt när tiden började vara inne. Men forskningen går ju framåt  det kanske inte finns såna restriktioner längre?? Snälla Fru Berglund: du har väl instruerat maken om hur han ska hitta igen oss? Han får allt skynda sig tillbaka från BB och berätta ALLT för oss! Längd, vikt, kön, namn... ja allt... och vi vill veta det på en gång Lycka till! Jag hoppas att du inte ska behöva vänta så värst mycket längre!
CITAT (Margith @ 01-12-2005, 16:31) CITAT (Virgo @ 01-12-2005, 15:56) Tillbringa natten med en älskogstund så kommer bebisen ut fortare än kvickt!  På min tid, för ca 16 år sedan, fick man inte pyssla med sånt när tiden började vara inne. Men forskningen går ju framåt  det kanske inte finns såna restriktioner längre?? Sådana restriktioner finns inte längre. Bara om hinnan spruckit och fostervattnet gått för då är det infektionsrisk. Min förlossning startade ju så och sen hände det inget mer så vi fick permis den första natten. Då sa barnmorskan innan vi gick hem att vi inte fick ha samlag....det behövde hon inte säga till mig för det var verkligen det sista jag var sugen på just då!
vickeva
01-12-2005, 17:41
Ja, nu börjar det bli olidligt spännande...
fruberglund
01-12-2005, 17:47
CITAT (Margaretha @ 01-12-2005, 14:01) När jag väntade mitt första barn frågade en elev (pojke 19 år) försiktigt om jag var säker på att det var bara en bebis. Hur är det med fru Berglund? Är du säker? Jättefin bild!! Härligt minne. Det tänkte vi aldrig på! Jodå, det är bara en där inne (fast vi har tvillingar i släkten) Kan i alla fall berätta att nu är det lite på G. Var in på överburenhetskontroll idag som det så fint heter och det är i alla fall öppet ca 2 cm och livmodertappen var mjuk och delvis utplånad. Så snart så.... Bebis mår bra och de gör inget än i alla fall, max 6 dagar till sa hon och sen sätter de igång det om h*n inte kommit då, ska dit varannan dag nu på koll, känns skönt att de kollar så pass mycket i alla fall  Nu ska jag gå och vila...ifall...
Då kanske det inte är helt kört att det ska bli nåt före midnatt då! Jag gissade ju på sent den 1:a december! Fast nog tror jag att jag kommer att missa vadslagningen, det hinns nog inte med ändå. Fast det är ju inte illa att du är öppen 2 cm redan! Så långt kom aldrig jag fast vattnet gått sedan 3 dygn. Började aldrig öppna mig alls.
*Felix matte*
01-12-2005, 18:32
Kanske min gissning inte är helt fel Spännande
Lady Hamilton
01-12-2005, 20:08
CITAT (Margith @ 01-12-2005, 16:31) Snälla Fru Berglund: du har väl instruerat maken om hur han ska hitta igen oss? Han får allt skynda sig tillbaka från BB och berätta ALLT för oss! Längd, vikt, kön, namn... ja allt... och vi vill veta det på en gång Lycka till! Jag hoppas att du inte ska behöva vänta så värst mycket längre!  Ja även jag tycker att det är viktigt att maken/ eller du SNABBT informerar oss detta  Vi går ju oxå som i "väntans tider" kollar flera gånger per dag om något hänt
mamamaggan
01-12-2005, 20:11
Likadant här. Jag som aldrig vaknar till ordentligt förrän efter en stor mugg kaffe på morgonen går hit först av allt. Det vilar ett stort ansvar på din man fruBerglund!!!! Den här tråden är nog den allra mest besökta just nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|