|
netaave
25-11-2005, 10:07
Jodå fru Berglund, bebisar sover ibland, men då behöver du sova också!
Blomstertanten
25-11-2005, 10:09
Fru Berglund, det är bara att springa lite i trappor ! Sen ska du se att det kommer igång !
*Felix matte*
25-11-2005, 10:25
Hoppas att Fru Berglund får en lika "snäll" bebis som våra fyra varit. Ingen har matats på natten förutom grabben som föddes för tidigt och fick väckas var tredje timma tills han var uppe i "normalvikt" Jag har... utan att skryta... alltid varit uppe innan barnen vaknat... haft tid för morronfika och korsord.
Anki på Öland
25-11-2005, 10:32
CITAT (Felix matte @ 25-11-2005, 10:25) Hoppas att Fru Berglund får en lika "snäll" bebis som våra fyra varit. Ingen har matats på natten förutom grabben som föddes för tidigt och fick väckas var tredje timma tills han var uppe i "normalvikt" Jag har... utan att skryta... alltid varit uppe innan barnen vaknat... haft tid för morronfika och korsord.  Så skönt att höra att det är fler än jag som inte tyckte det var superjobbigt när barnen var "nya". Tyckte mina sov och åt och sov igen.......... så man hade gott om tid att vila upp sig och göra annat. Dvs när man inte stod och bara tittade på den sovande babyn för att hon var såååååå fin........... Anki
*Felix matte*
25-11-2005, 10:39
Det är som äldsta dottern sa... på BVC i Jkpg frågades de alltid om de inte hade några problem eller frågor att ställa... det togs för givet att förstagångsföräldrar skulle ha en hel del problem och barnen kunde väl inte sova hela nätterna Hon och pappan har ofta sagt... Inte visste vi att det var så roligt att bli föräldrar och så lätt... om man tänker på alla skräckscenarion som målas ut. Så klart är väl alla dagar inte lika soliga, men det är det inte för oss vuxna heller.
Latmask
25-11-2005, 11:58
Jag tyckte också att den första tiden var lätt, det var tiden efter den första tiden som var tuff för vår del. Från 4 månader och uppåt. De tre första månaderna hade sonen kolik och skrek oupphörligt ett par timmar per dygn, men det var inte så farligt, inte heller var det så farligt att amma var tredje timma dygnet runt. Han sov med oss i sängen, så det gick snabbt att slänga fram bröstet och sedan somna om. Att man inte fick lägga honom ner ensam de första fyra månaderna var heller inget större besvär. Innan han ens kom ner till sängen/soffan vad det månde vara så skrek han så han nästan tappade andan. Jag var tvungen att ha honom tätt, tätt intill mig hela tiden för att han skulle kunna slappna av. Bärsjal löste det problemet så den gick jag med konstant. Det bästa köpet vi gjorde. Men efter det började övertrötthetsproblemen. Där man var tvungen att lägga honom i exakt rätt stund för att han skulle kunna somna. Några ynka sekunder för tidigt och han skrek i upp till 90 minuter, några ynka sekunder för sent och han skrek oupphörligt i upp till 90 minuter. Han var tvungen att röra sig hela tiden när han sov, annars vaknade han direkt. Det var vagnen eller sjalen som gällde även när han var 4-6 månader. Antingen ute på promenad eller gunga vagnen över tröskel hela hans sovpass. Dvs 3-4 ggr 60 minuter per dag. Snacka armmuskler man fick till slut. Inte förrän han var 6 månader klarade han av att sova i spjälsängen om den fanns bredvid vår säng med ena långsidan borta så att vi var precis intill. Amning/välling fortfarande 3-4 gånger per natt. När han var 10 månader sov han sin första hela natt, då i eget rum. Men efter det kom en månad av att vara vaken mellan 3-5 varje natt. Då ville han ligga i sin säng och slumra medan man satt bredvid honom, försökte man smyga ut vaknade han till direkt och skrek. Så det blev till att sitta och hålla hans hand och läsa böcker, varje natt. Nu är han 15 månader och sover hela nätter ca 3-4 nätter i veckan, annars vaknar han 1-3 ggr och vill ha nappen. Fast de flesta jag pratar med har inte haft en så tuff bebis, för de flesta går det lättare. Mina väninnor med jämngamla bebisar har suckat och stönat och sagt "jag skulle aldrig orka om jag hade din bebis". Som tur är har jag en sambo som ställer upp i vått och torrt. Nu har allt börjat ordna upp sig, och snart kommer nästa. Det som ändå är så skönt är att man orkar, hur jobbigt det än är så orkar man, för kärleken man känner till det lilla livet överstiger allt det jobbiga. Visst känns livet som pest ibland och man vill ge ungen till första bästa som kommer förbi, men det krävs så lite så lite för att en hel natts icke-sömn ska vara utplånad och man inser att man aldrig velat vara utan det lilla pyret. Det är en fantastisk upplevelse att bli mamma! Går inte att jämföra med något annat.
fruberglund
25-11-2005, 12:23
CITAT (Ewa L @ 25-11-2005, 07:24) Sitta vid datorn mitt i natten!  Du skulle ju passa på och sova en hel natt medans du kan.  Hehe! Gick inte att sova längre efter att ha varit uppe 1 gång i timmen inatt, gick dessutom och lade mig tidigt igår kväll  Nu har jag sovit några timmar igen...skönt när man bara kan gå och lägga sig när man vill och har behov av det. Lugn bebis i magen = lugn bebis när den kommer ut säger de ju. I så fall kan man ju bara hoppas att man får det lika lätt som Felix matte, Anki m.fl. Liten har varit en väldigt lugn bebis i magen  Får hoppas du får det lugnare med den här bebisen Latmask! Speciellt nu när du har en liten redan
Det kan nog stämma det där med temperamentet i och utanför...min vildbasing som vände sig en vecka före han föddes på utsatt datum....(känn på den ni!!...)är lika vild och galen utanför och de sävliga pojkarna var stora lugna bebisar därinne...och tösen sprätte runt på insidan och hon håller på likadant 17 år senare..inte still en sekund..
Latmask
25-11-2005, 15:57
Min vildbatting var däremot kolugn i magen, och min vänninnas barn som var en vildbatting i magen var kolugn när hon kom ut - så det är nog lite hur som helst det där. Tror inte att det stämmer hundraprocentigt i alla fall. Men jag håller tummarna för dig fruberglund.
Alla våra fyra var ganska lugna i magen. Men ute i det fria är de aktiva, energiska och påhittiga...och envisa som getter, den ena värre än den andra!
Hur går det idag då? Har frun varit här eller???
fruberglund
26-11-2005, 13:44
Frun är här Var ock käkade en jättemiddag på Kina igår, tänkte det skulle tvinga ut h*n men än så länge vägrar Liten komma ut  Idag ska jag göra julkola så får vi se om det hjälper, om inte annat så är det jäkligt gott  + 9 dagar and still counting!
Testa färdknäppen kanske?
*håller tummarna för mamma och bebis* Hoppas ni får träffas snart
Lady Hamilton
26-11-2005, 14:11
CITAT (Blomstertanten @ 25-11-2005, 10:09) Fru Berglund, det är bara att springa lite i trappor ! Sen ska du se att det kommer igång !  SPRINGA I TRAPPOR?!?! Det kan jag varna för om du är "pigg" o "vältränad"............. min väninna gjorde det på sjukhuset 8 tr upp o ner, flera ggr.... inget hände de första timmarna..........men sedan........... hon kunde inte STÅ på sina ben på 3 dagar!! Och "bebben" behagde komma på dag nr 2 Sedan kan du räkna ut hur besvärligt hon hade under förlossningen när hon inte kunde röra eller använda sina ben utan att skrika. Själv har jag fått mina barn lite tidigare än "de skulle" så jag har inget "eget" tips på hur du "ska" komma i gång
Jag är väl kanske inte så upplagd för att skriva så mycket, men jag tror att jag och Magdis lutar åt samma håll (om Magdis inte avser en nubbe). Sperma innehåller nåt som luckrar upp den s.k. slemproppen och då kan det gå fortare att få igång det, lycka till när nu hon eller han behagar komma ut, tror det blir en grabb ja.
CITAT (Reserv @ 26-11-2005, 14:25) jag tror att jag och Magdis lutar åt samma håll (om Magdis inte avser en nubbe). Det gjorde jag inte vännen! Prostaglandin heter ämnet har jag för mig, det är samma sak i gelen som de lägger på livmodertappen vid igångsättningsförsök.
pisanggoreng
26-11-2005, 14:58
Den förste december kommer hon.
Tror jag.
CITAT (pisanggoreng @ 26-11-2005, 14:58) Den förste december kommer hon.
Tror jag. Bra dag Får hon/han alltid öppna första luckan på födelsedagen, men ändå hyffsat långt före jul! Nackdelen är väl att det är flera dagar kvar då... Lycka till
Latmask
26-11-2005, 17:46
Jag tippar natten mellan söndag och måndag. Då kommer det ut en liten tösabit.
Biggan_
26-11-2005, 18:17
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-11-2005, 14:40) CITAT (Reserv @ 26-11-2005, 14:25) jag tror att jag och Magdis lutar åt samma håll (om Magdis inte avser en nubbe). Det gjorde jag inte vännen! Prostaglandin heter ämnet har jag för mig, det är samma sak i gelen som de lägger på livmodertappen vid igångsättningsförsök. .....eller skall vi tro på att efter lördagsnöje kommer söndagsbarn
Det börjar likna Ladbrokes  Jag sällar mig till de som tror på söndagsnatten. Bebisar gillar av någon outgrundlig anledning att födas mitt i natten.
Snöflinga
26-11-2005, 21:50
Intet är som väntans tider  ... och vad i hela friden är en "färdknäpp" vet alla utom jag Lille prinsen blir ett söndagsbarn med segerhuva, tror jag
*Felix matte*
26-11-2005, 21:58
Som jag sagt tidigare... tror inte att man kan påskynda... barnet kommer när det är dags  men jag vet hur jobbigt det kan vara att gå å vänta å vänta å vänta å vänta.... Lycka till Fru Berglund! jag tror som några till att h*n kommer på natten  Snöflinga... jag tror om inte jag missförstått att det handlar om samlag.
vilda-tomten
26-11-2005, 22:07
Åh, vad spännande! Har inte varit inne på ett tag och missat hela resan så långt!
Bäsen kommer när den är färdigbakt. Passa på att vila! Det behöver du den dagen det sätter fart, risken är att det kan dröja (lite) om man är allt för slutkörd av färdknäppar, trappspringande, hästridning och allt vad det är.
Tyvärr hjälper inte ens färdknäppen om det inte är så gott som på G ändå. Inte ens med sjukhusets doser med prostaglandin är det säkert att man kan lura igång en förlossning om inte barnet är redo. Men det kan ju vara ett trevligt tidsfördriv, kanske :-)
Har väntat 2-3 veckor på mina små, första med igångsättning på "övertid" men då var inte kroppen redo så det blev snitt istället. Det gick bra det med eftersom jag visste att det kunde bli så.
Snöflinga
26-11-2005, 22:08
Tack o´tack, kunde ha varit ett korsordsord .....
mamamaggan
26-11-2005, 22:34
Bebisen kommer när det är fullmåne. Det har jag från barnmorskor så det måste vara sant. Båda gångerna när jag fött mina pojkar så har barnmorskan tittat ut genom fönstret och konstaterat att det varit fullmåne. De har pratat om månens dragningskraft osv. Inte sjutton vet jag om det är sant , heller inte när nästa fullmåne är. Men om det skulle stämma så hoppas jag att det inte är alltför långt till nästa fullmåne! Förstår hur du har det men bebisen kommer när den behagar. Klen tröst, jag vet, men så är det. Lycka till med allt!
Anki på Öland
26-11-2005, 22:37
Fullmåne 1 december..... Anki
Biggan_
27-11-2005, 12:03
Vi skall kanske ordna vadslagning Den som vinner vadet blir Årets Sibylla
fruberglund
27-11-2005, 12:56
CITAT (Birgitta P @ 27-11-2005, 12:03) Vi skall kanske ordna vadslagning Den som vinner vadet blir Årets Sibylla  Ja, satt faktiskt och funderade på det själv. Kanske skulle slå vad när den kommer och vilken sort det blir  Men vad är årets Sibylla? Får man en varmkorv då? Själv tror vi att det blir en pojk, när den kommer har jag gissat på redan och jag hade fel (jag trodde 22:a)  Inne på + 10 dagar idag men som mannen sa så är ju varje dag 1 dag närmare att h*n faktiskt kommer ut. Om inte på vanlig väg så blir man ju igångsatt så småningom. Nu ska vi iväg på kalas, mannens bror fyller år idag. Han tyckte bebis skulle komma idag för att han skulle ha lätt att komma ihåg men som det verkar nu så blir det inte så. Ska passa på att köpa lite julblommor när vi ändå är inne i stan, måste ju pigga upp sig på nåt sätt i denna väntan
Biggan_
27-11-2005, 13:15
CITAT (fruberglund @ 27-11-2005, 12:56) CITAT (Birgitta P @ 27-11-2005, 12:03) Vi skall kanske ordna vadslagning :o :lol: Den som vinner vadet blir Årets Sibylla :lol: Ja, satt faktiskt och funderade på det själv. Kanske skulle slå vad när den kommer och vilken sort det blir  Men vad är årets Sibylla? Får man en varmkorv då? Själv tror vi att det blir en pojk, när den kommer har jag gissat på redan och jag hade fel (jag trodde 22:a)  Då sätter jag emot och slår vad om att det blir en tjej som kommer inatt efter kl 00.00. Tror att det hela sätter igång på kalaset som ni skall på idag Den som vinner får köpa varmkorv själv!
Swingtime
27-11-2005, 13:16
De är inte så pålitliga de där små För 4 år sedan trodde jag att jag skulle få ett barnbarn på min födelsedag men hon ville ha en egen dag,så i dag ska jag på 4-årskalas Jag fyller i morron Jag har 7 barnbarn lika spänande varje gång Lycka till
Inga från Närke
27-11-2005, 17:32
Det är ju spännande att gå och vänta för alla parter som tillhör familjen. Man vill ju veta vad det blir. Lycka till med din födsel när det nu blir.
PS! Får man går hur länge som helst över tiden. På min tid var det bara en vecka sedan fick man åka in och sätta igång det?
netaave
27-11-2005, 18:15
tror att du får en tjej på onsdag! Lite nyfiken bara, vad har ni funderat på för namn? Oavsett sort menar jag förstås. Mötte en tre dagar gammal pojke idag som heter Claes, det är väl lite ovanligt för att vara "nuförtiden" Flickan i sängen bredvid som hade fötts inatt heter Hilda. Urgulligt, och hon såg ut som en Hilda.
fruberglund
27-11-2005, 20:46
CITAT (Inga från Närke @ 27-11-2005, 17:32) PS! Får man går hur länge som helst över tiden. På min tid var det bara en vecka sedan fick man åka in och sätta igång det? Skiljer på olika landsting. Här i Jkpg är det 3 veckor som gäller (så länge bebis mår bra i magen och alla värden är bra). Netaave...hihi, det får ni inte veta förrän det är klart
4:e december är en jättebra dag att få barn på, då kom min lilla myra Men det kanske känns länge att vänta? Om det är någon tröst är det inte bara du och din man som väntar längre - hela odla väntar oxå /Åsa
Jag gissar dessvärre på 5:e och en flicka. Dessvärre eftersom väntan blir ganska lång då.
netaave
27-11-2005, 22:08
CITAT (Gåsis @ 27-11-2005, 21:34) 4:e december är en jättebra dag att få barn på, då kom min lilla myra Men det kanske känns länge att vänta? Om det är någon tröst är det inte bara du och din man som väntar längre - hela odla väntar oxå /Åsa Ja 4:e dec är min namnsdag, så den är inte dum.
Eftersom det inte blev igår så blir det nog i morgon...iallafall om reglerna som mina barn fötts efter följs...dagen före eller efter nån nära anhörig...
fruberglund
28-11-2005, 13:09
Ni som gissade på söndag natt...tji fick ni  Ingen bebis än Det här har jag roat mig med idag! Alltså planterat om nästan alla blommor i hela huset (alla inte med på bild). Ja, jag vet att man egentligen ska göra det på våren, skulle gjort det för länge sen egentligen men har inte blivit av...tänk vad man får mycket gjort när man går och väntar på bebis som man inte skulle gjort annars (av ren slöhet). Nu går man ju på adrenalin så det står härliga till! Gick upp samtidigt som mannen gick upp 5.30 och började då 
Latmask
28-11-2005, 13:17
CITAT (fruberglund @ 28-11-2005, 13:09) Ni som gissade på söndag natt...tji fick ni  Ingen bebis än  Attans också! Den enda trösten är väl att man aldrig hört talas om en bebis som stannade kvar där inne, så förr eller senare kommer h*n väl. Jag drömde i alla fall förra natten att du fick din bebis, så jag är helt inne i detta också. Naglarna sönderbitna. Går in varje dag flera gånger för att se om det blivit nåt. Det är så SPÄNNANDE!! Hoppas du hinner skriva en rad innan du åker in så att vi alla kan tänka på dig!
Biggan_
28-11-2005, 13:22
CITAT (fruberglund @ 28-11-2005, 13:09) Ni som gissade på söndag natt...tji fick ni  Ingen bebis än Det här har jag roat mig med idag! Alltså planterat om nästan alla blommor i hela huset (alla inte med på bild). Ja, jag vet att man egentligen ska göra det på våren, skulle gjort det för länge sen egentligen men har inte blivit av...tänk vad man får mycket gjort när man går och väntar på bebis som man inte skulle gjort annars (av ren slöhet). Nu går man ju på adrenalin så det står härliga till! Gick upp samtidigt som mannen gick upp 5.30 och började då   Men snälla nån fru Berglund du måste vila också! Vad skall du upp så tidigt för, mannen klarar sej väl själv på morronen Då förlorade jag vadet då och får inte köpa en varmkorv på Sibylla När det nu än blir så önskar jag dej Lycka Till och att du får en lindrig och okomplicerad förlossning ( och inte tycker jag det borde dröja så länge till  ) Kram
Margaretha
28-11-2005, 16:22
När min nummer ett föddes flera veckor "för sent" hann jag både städa golvlister och stolben och - fylla frysen med diverse bakverk. Eftersom mitt kolikbarn skrek tio-tolv timmar per dygn var jag jättebelåten med det som fanns där. Nummer två kom en vecka för tidigt så jag hann inte baka, men han var ett lugnt barn utan magknip så det löste sig ändå. Men om du fortfarande hinner och orkar så baka!!! Och lycka till! Bebisar luktar sååå gott och har så mjuka ben!! Själv hoppas jag så småningom på barnbarn!! Fast inte än på några år!
netaave
29-11-2005, 10:17
Var är frun idag då????
Det är så himla spännande! Det har varit så mycket död på forumet nu på sistone, både djur och människor  så nu behövs det verkligen lite nytt liv som motvikt till det! Ska jag också vara med i gissningsleken så tror jag det blir en pojke som föds den 1:a december! Min lilla snutta försökte komma på det datum jag beräknat! Jag hade beräknat till den 16 maj och jag [I]kände på mig[I] att hon var en flicka (vi kallade henne Lillmagdis hela tiden i magen) På ultraljudet sa de att hon skulle komma den 23 maj men det vägrade jag gå med på eftersom jag visste precis när hon blivit tillverkad Förlossningen startade med vattenavgång natten mot den 15 maj men sen vägrade hon och min livmoder att samarbeta och det blev kejsarsnitt eftermiddagen den 18 maj. Undrar om fru Berglund är på förlossningen nu...
ninnisky
29-11-2005, 13:34
Tänkte allt på dig när jag var i Venezuela nu och inte kunde få kontakt ned odla.nu. Undrade så vad det skulle bli... och var tvungen att genast kasta mig på datorn för att se om DET HÄNT! Bäbisen kommer säkert alldeles alldeles snart - men huuuuu vad det är jobbigt att vänta. Fick själv vänta i 14 dagar. LYCKA TILL!
Oj så spännande!
Tänker bidra med en till berättelse om hur länge man faktiskt KAN gå och vänta. Min yngsta gick jag 3 veckor över tiden med, han kom inte ens då ut frivilligt utan det var igångsättning med dropp och allt!
Men allt gick bra och idag är han en livlig treåring!
Lycka till och bli inte galen av väntan!
fruberglund
29-11-2005, 14:12
CITAT (netaave @ 29-11-2005, 10:17) Var är frun idag då???? Frun är här, hihi! Ingen bebis än  Börjar som Magdis tro att det inte blir nån novemberbebis utan att den väntar till december. Om inget hänt på torsdag 1 dec så ska vi ju in till förlossningen för bedömning så vi får väl se. Kul att så många är nyfikna på vår lille knodd
Ophelia
29-11-2005, 14:31
Jag tror det blir en flicka och hon kommer att komma samma dag som du planerar för en riktigt fin middag med familj och vänner. Annars kommer hon att komma ut den 3 december
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|