|
andersen
07-01-2006, 22:07
CITAT (zaaritha @ 07-01-2006, 22:05) Eva i Skåne: Jag med!!  Är väll inget att vara lessen över...eller?
Hired-Gun
07-01-2006, 22:10
Blåkalle från Trollhätteglass,åts varje sommar som vi barn tillbringade på Öland
zaaritha
07-01-2006, 22:19
Denna mörka choklad var jättegod!! Symfoni, alltså! Och enbärsdricka--ack ja...
Farbror Blå
07-01-2006, 23:05
CITAT (Scrollan @ 07-01-2006, 20:15) Ja, fast Rossi bor i Skåne och då blir Sthlm "här uppe".  Vem är det som är nere därnere? Här uppe är vi mest uppe=)
*Felix matte*
07-01-2006, 23:10
CITAT (Farbror Blå @ 07-01-2006, 23:05) CITAT (Scrollan @ 07-01-2006, 20:15) Ja, fast Rossi bor i Skåne och då blir Sthlm "här uppe". :rolleyes: Vem är det som är nere därnere? Här uppe är vi mest uppe=) Men jag då.. är väl allra längst upp  här är inte lång bit kvar av kartan norrut
Och jag får väl också klassas som uppe, fast jag känt mig nere mellan varven  Fast så uppe som Agneta blir jag nog aldrig
då är jag mitt emellan då.. eller kanske uppe.. eller nere... hmmm
CITAT (yenny @ 07-01-2006, 23:15) då är jag mitt emellan då.. eller kanske uppe.. eller nere... hmmm  Näe, va´det inte stockholm det utgick ifrån?  I såna fall är du juh mitt i
CITAT (Reserv @ 07-01-2006, 23:17) CITAT (yenny @ 07-01-2006, 23:15) då är jag mitt emellan då.. eller kanske uppe.. eller nere... hmmm  Näe, va´det inte stockholm det utgick ifrån?  I såna fall är du juh mitt i  jo  så var det ju hi hi  jag är nog lite trött... Mitt i är jag så klart!
Enbärsdrickan...jösses...den hade jag totalt glömt bort. Fick leta långt inne i hjärnbarken innan jag kom på att jag nog druckit sånt flera gånger. Och nu saknar jag den såklart. Sabla tråd. Fick lite nostalgivibbar av SVT1s "27 sekundmeter snö" idag. Träskidor. Tänk så mycket bättre det luktade att valla dem än dagens eländiga plastskidor med sprayer och gud vet vad. Nä, tjära, terpentin, och hårda vallor ska det vara. Noterade på våra gamla vallaburkar från 80-talet att de var inköpta i vår lilla konsumbutik. Valla på Konsum? Det var tider det. 6.90 tror jag den kostade. (Valla på konsum finns säkert fortfarande norröver antar jag)
*Felix matte*
07-01-2006, 23:33
CITAT (Pirum @ 07-01-2006, 23:28) Fick lite nostalgivibbar av SVT1s "27 sekundmeter snö" idag. Träskidor. Tänk så mycket bättre det luktade att valla dem än dagens eländiga plastskidor med sprayer och gud vet vad. Nä, tjära, terpentin, och hårda vallor ska det vara. Noterade på våra gamla vallaburkar från 80-talet att de var inköpta i vår lilla konsumbutik. Valla på Konsum? Det var tider det. 6.90 tror jag den kostade. (Valla på konsum finns säkert fortfarande norröver antar jag) Har inte sett den.. kanske går den i repris. Maken var tävlingsåkare och säger också ofta att det är ett under at man öht kunde skida innan alla nymodigheter kom upp.
Kakaduan
09-01-2006, 14:55
Riff-tuggummi!
Små, grönsvarta kvadrater som smakade lakrits och var inslagna i guld/grönt omslagspapper. Kanske finns de kvar i någon liten tobaksaffär någonstans, men inte finns de att få i mat-affärernas plock-utbud.
Det fanns också ett knallblått tuggummig i genomskinligt papper - stort och hårt med en räffla på mitten så att man kunde bryta i två delar. Hade någon sorts spearmintsmak och doftade väldigt speciellt.
Kakaduan
Katarina H
09-01-2006, 19:56
Jag saknar konsistensen på en del godis. Jag förstår att det troligen var farligheter i dem på sjuttiotalet, men de var så mycket segare och godare då.  Brio-kolorna, zoo-tabletterna, salmiak-godiset ...
CITAT (Kakaduan @ 09-01-2006, 14:55) Det fanns också ett knallblått tuggummig i genomskinligt papper - stort och hårt med en räffla på mitten så att man kunde bryta i två delar. Hade någon sorts spearmintsmak och doftade väldigt speciellt.
Kakaduan Ha, ha, linement kanske  Känner väl alla igen som har haft idrottsskador och behövt smörja in sig med linement, det är såna gånger man kan få nostalgitrippar
Såna däringa makaroner som såg ut som avklippta spaggetisar ihoplimmade 2 och 2 saknar jag! Med hål i. De var MYCKET godare än vanliga makaroner som mamma alltid köpte. Jag bestämde mig då för att när jag blir stor så jag köpa den andra sortens, den GODA. Och nu finns de inte kvar längre!?!?  Fast jag har ju varit stor i några år utan att sakna dem, de kom panikartat för några veckor sedan när jag pratade med min sambo om dem. *suck* Och riff! Det fanns ju jordgubbsriff också! Och gammeldagsa Nickel! Ojoj.
CITAT (Castea @ 07-01-2006, 16:29) Minns ni Doggy djupfryst hundmat, från 70-talet? Slamsor som man skulle koka till jycken?! Kan inte säga att jag som människa saknar doften av det koket, men en och annan i hundhimlen kanske skulle göra det om han/hon kunde få komma till tals. :wub: Ja, det minns jag! Hur många sådana där paket har man inte stått och kokat? Luktade för jäv...t, men hunden vädrade med nosen och viftade med svansen Förresten, jag kastade en ytterförpackning till Doggy bara för några månader sedan... hade under snart 40 år förvarat lite speciella garnrester i den!!!
AndreasBlomquist
10-01-2006, 04:10
CITAT (Smedsborg @ 05-01-2006, 15:16) Pommes Pinnes som man fick med den färdiggrillade kycklingen på 70 talet. Pommes Pinnes finns ju fortfarande kvar och äts hemma hos oss fortfarande till den grillade kycklingen! Pommes Pinnes
Kakaduan
10-01-2006, 11:27
Vi åt något som hette "Salsa" på burk. Det var som köttfärssås som vi åt till spaghetti. Det hade en väldigt speciell smak som jag inte vet vad det var för något - väldigt god!
Kakaduan
Yin o Yang
10-01-2006, 12:39
CITAT (Birgitta P @ 05-01-2006, 18:40) Bronzol i metalltub, va goa dom var :P Hälsa för halsen - Bronzol!  . Visst var det en gammal reklamslogan Lånade hem boken Köp! från biblioteket. Vilken nostalgitripp det blev med reklam och annonser från 1900-talet  . Rekommenderas varmt
UglyCute
10-01-2006, 19:38
Saknar gamla piggilin glass receptet.. Numera smakar piggelin glassen diskmedel
Kände för lite varm blåbärssoppa, så jag köpte Sempers Blåbärspuré. Barnmat alltså, och spädde med vatten enl. rekommendation. (Har inte köpt på evigheter och fick nostalgiskt infall antar jag) Men, antingen har mina smaklökar förändrats, eller så minns jag fel, men nog smakade det bättre förr... Jag ser att de i ingrediensförtäckningen skriver att den innehåller "invertsocker", vilket jag tror innebär glukos och fruktos. Någon som kommer ihåg? Kanske var det invertsocker även på 70-talet, men det är väl mest på senare tid som exempelvis fruktos lovsjungits här i landet? Om ingen vet så får jag maila Semper och fråga. Inbillar mig att det blir allt vanligare med druv- eller fruktsocker i produkter numera. Kanske av hälsoskäl, i den mån exv fruktos verkligen är nyttigare.
*Felix matte*
12-01-2006, 19:57
Detta hittade jag på Google... I Sverige används. invertsocker sedan drygt 20 år som ersätt-. ning för sackaros i industriellt framställd. barnmat Läs mera härmen jag vet att barnmaten inte smakade som nu... nu är allt en enda sörja även i 1,5 års burkar... allt smakar likadant.
Usch, ja, det är ju över 20 år sen jag åt barnmat så...konstigt att man minns att det inte smakar nu som det gjorde då. Artikeln du länkar till visar på 20% minskad kariesrisk med fruktos verkar det som, undrar om det inte beror på att barn äter 40% mindre om man matar dem med fruktos istället för socker Menmen, vi äter ju för mycket socker, så är det bara. Är dock osäker på om det är rätt att tillsätta fruktos. Blåbär är ju så goda som de är, det är väl bara att mosa dem och äta...fruktos smakar dessutom vedervärdigt när det värms upp, tror det är druvsockersmaken som slår igenom.
Smedsborg
14-01-2006, 18:53
SELLERISALT !!!! Skulle köpa en burk idag och det var puts väck. Vad ska jag göra nu då?? HJÄLP
ninnisky
14-01-2006, 23:36
CITAT (Smedsborg @ 14-01-2006, 18:53) SELLERISALT !!!! Skulle köpa en burk idag och det var puts väck.  :angry: Vad ska jag göra nu då?? HJÄLP kolla på www.brattberg.com de har massor av kryddor
Biggan_
14-01-2006, 23:53
CITAT (Smedsborg @ 14-01-2006, 18:53) SELLERISALT !!!! Skulle köpa en burk idag och det var puts väck. Vad ska jag göra nu då?? HJÄLP Hittar du inte sellerisalt får du använda färsk rotselleri. Sellerisaltet var ju väldigt praktiskt om man ville smaksätta en soppa eller buljong och inte hade rotselleri hemma. Hoppas verkligen att det inte har försvunnit utan bara är tillfälligt slut
Åsa, mälardalen zon 2
14-01-2006, 23:56
Kom på en sak jag saknar Vitam körnig saknar jag det var en vegetarisk buljong som gav god smak i maträtter ex. en broccoligratäng morsan gjorde den smakar inte alls lika gott med vanlig grönsaksbuljong.
Har sett att Vitam Körnig fortfarande verkar finnas i tyskland på nätet men här säger de på hälsokosten att den inte finns längre.
Hannele
14-01-2006, 23:57
CITAT (Smedsborg @ 14-01-2006, 18:53) SELLERISALT !!!! Hälsokostaffärer och invandrarbutiker.
Smedsborg
15-01-2006, 01:27
Ja jag måste hitta nytt salt. En tärnad bit god ost typ gouda, doppad i en mummsig senap typ dijon och sellerisalt... Mumms till en kall god öl. Jisses hur ska man överleva utan sellerisalt??
Farbror Blå
15-01-2006, 01:55
Surkål har varit svårt att få tag på på senaste!
Sharwoods chutney också..
ninnisky
15-01-2006, 11:17
CITAT (Farbror Blå @ 15-01-2006, 01:55) Surkål har varit svårt att få tag på på senaste!
Sharwoods chutney också.. båda finns på närmaste Coop Forum - åtminstone på mitt
Jag har under hela året köpt Dinkelflingor från Gotland på Coop Forum. Häromveckan var de slut så jag frågade när de fick hem mer. Då påstod de att de aldrig hade salufört några dinkelflingor. När jag påstod att jag ju varannan vecka under hela året hade handlat dinkelflingor i just den butiken så fick jag ett lite småspydigt svar: "Ja, då måste ju jag som har hand om flingorna vara blind som aldrig har sett dem". Jag svarade givetvis att "Ja, det måste du vara." Sen frågade han vilket sädesslag dinkel var gjort av.  När jag svarade att dinkel ÄR ett sädesslag som odlas bl.a. på Gotland så såg han lite skamsen ut. Sen hade han mage att påstå att jag troligtvis menade dinkelMJÖL som de ju sålde. Men, hallå! Skulle jag stoppa mjöl i min müsli?! Han har inte tagit hem mer dinkelflingor så nu får jag köpa dem i hälsokostbutiken istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|