Sidor: 1, 2, 3
little.lunatic
Hon är vacker, men bordsskicket är sådär! smile.gif
Vad tycker ni?

Berith
*svälj!* ohmy.gif Joodå hon är vacker...

...men borde inte rubriken varna presumtiva hysteriska tittare? ohmy.gif ohmy.gif
pejori
är du säker på att det är en dam? ohmy.gif
tycker nog att bordskicket tyder på en man jag laugh.gif laugh.gif laugh.gif
fin var den ialla fall smile.gif
silos
Så vacker smile.gif Jag har börjat gilla ormar och spindlar och andra små kryp som det finns i naturen smile.gif
humla
Vilken snygging wink.gif. Härlig färg hon har.
Reserv
En sån dam skulle jag också kunna tänka mig nu när jag inte har nån annan dam. rolleyes.gif
Jonte_rm
Härligt med lite ormmänniskor smile.gif

Alltid lika roligt när man får hem nytt och dom äter bra.,..

mvh // Johannes
pejori
är det en mussvans som sticker ut ur munnen på den? huh.gif
Jonte_rm
Jag tippar på råttsvans av längden att dömma biggrin.gif

mvh // Johannes
mamamaggan
Vacker är den. Vad är det för sort?
Eva i Skåne
CITAT (Reserv @ 07-02-2006, 12:46)
En sån dam skulle jag också kunna tänka mig nu när jag inte har nån annan dam. rolleyes.gif

Är hon inte lite väl magerlagd Reserv? laugh.gif

Till djurägaren little lunatic måste jag säga: Kunde du inte lagt en varning i rubriken? sleep.gif Jag hade aldrig öppnat tråden om jag visst vad som skulle möta mig. Hjärtat höll ju på att stanna på mig huh.gif

biggrin.gif
Jonte_rm
Vadå varning...

Då vill jag införa varningar på alla trådar som visar hundar och alla andra husdjur med..

mvh // Johannes
Eva i Skåne
Ta det inte så allvarligt. I djuravdelningen får man vara beredd

men

jag hade inte öppnat tråden om jag visst att en ormbild skulle möta mig wacko.gif
Inga från Närke
CITAT (little.lunatic @ 07-02-2006, 10:32)
Hon är vacker, men bordsskicket är sådär!  :)
Vad tycker ni?

Föreslår att du ber admin. Ingemar att tar bort denna tråden med bild och skapar en ny här under husdjur och skriver Djur - Ormar för det är nog så att en del tycker inte om att se ormar ens på bild. Kan bli en väldig chock för dem om de öppnar en tråd och får se bilder på ormar. Då blir det inga problem utan de som inte vill kolla behöver inte göra det.

Tack på förhand.
Jonte_rm
Om ni har tänkt er att just ormar ska få egen kategori så ska väl alla andra djur ha det oxå?

Det finns hundrädda, fågelrädda, insektsrädda och allt möjligt...

mvh // Johannes
Eva i Skåne
CITAT (Jonte_rm @ 07-02-2006, 20:32)
Om ni har tänkt er att just ormar ska få egen kategori så ska väl alla andra djur ha det oxå?

Det finns hundrädda, fågelrädda, insektsrädda och allt möjligt...

mvh // Johannes

Ja, sen finns det kanske dom som är rädda för köttätande växter också...
cic
Alltså.. Vad damerna menar att du, när du skriver din rubik, talar om det du kommer visa en orm. Vi gjorde någon slags överrenskommelse om detta för ett tag sen.. Minns inte när. Detta för att dom som tex inte gillar (alltså blir rädda för) en del djur (ofta olika insekter, spindlar eller ormar), inte ska sätta hjärtat i halsen när en stor bild på en orm framträder.

Det har alltså inget med bilden i sig att göra. Bara en gest av respekt.
Jonte_rm
Jo jag förstår hur ni menar och jag är för förslaget, men då ska den respekten visas till alla och alltså innebära att i alla trådar med djurbilder så skrivs det i rubriken vilket djur det är...

mvh // Johannes
cic
CITAT (Jonte_rm @ 07-02-2006, 20:41)
Jo jag förstår hur ni menar och jag är för förslaget, men då ska den respekten visas till alla och alltså innebära att i alla trådar med djurbilder så skrivs det i rubriken vilket djur det är...

mvh // Johannes

Javisst. Jag visar bara min jycke i "hundtrådar". Men jag tycker verkligen inte att du ska känna att inte kan visa din orm! Jag tycker den är fin!

Men det är bara att starta en tråd som heter "ormbilder" eller nåt, och så kan du posta alla dina bilder där, och andra kan hänga på. smile.gif
Jonte_rm
Nu är det så att det är inte jag som är ägare till denna tråd men tack ändå wink.gif för jag är faktisk reptilhållare...tongue.gif

mvh // Johannes
Reserv
CITAT (Jonte_rm @ 07-02-2006, 20:46)
Nu är det så att det är inte jag som är ägare till denna tråd men tack ändå wink.gif för jag är faktisk reptilhållare...tongue.gif

mvh // Johannes

Om du skulle vilja vara damerna till lags, så akn du juh ändra så att du länkar bilden istället, så slipper vi en tråd till som ska tjafsas bort. Till länken så kan du juh skriva klart och tydligt att det är en skitsnygg ormkvinna på bilden. Mig störde den inte, men det finns dom som verkligen, verkligen inte kan med ormar sad.gif sen finns det dom som gnäller för gnällandets skull rolleyes.gif
Jonte_rm
Jag vet, jag menar bara att det finns dom som verkligen verkligen inte kan med fåglar, hundar och alla andra djur med...Så om man väljer att göra ormar till en egen rubrk så ser jag det självklart att man gör det med alla andra med..

mvh // Johannes
Inga från Närke
Håller med dig om detta, men det finns.
En för katt, en för hund och en för övriga men det hänger nog lite på diciplinen här också att man skapar nya trådar varje gång tyvärr. Har efterlyst det tidigare men då har det blivit ett stort ståhej.
Reserv
CITAT (cic @ 07-02-2006, 20:38)

Du verkar tycka om att använda ordet respekt rolleyes.gif det syns i flera olika trådar, gäller den respekten även om en medlem inte vill bli kontaktad av en annan medlem? wink.gif För man kan juh tycka att det snarare är avsaknad av just respekt när någon är blockerad via pm och istället fortsätter att skicka via mail. Eller är det bara jag som tycker att det är en aning respektlöst att inte respektera nåns vilja att inte bli kontaktad av vissa? unsure.gif rolleyes.gif
Tufsan
Hon är vacker, men bordsskicket är sådär!  :)
Vad tycker ni?

Jag tycker hon är helt underbar wub.gif Otroligt läcker färg rolleyes.gif
Vad då varningar för bilder blink.gif Hur låg nivå kan det bli egentligen, men det är som det verkar vara på det här forumet, trådarna ballar ur fullkomligt. Man är ju här frivilligt och efter det här kommer jag att välja att gå någon annanstans.
Bye, bye

P.S Det beror inte på djuren utan människorna mad.gif
cic
CITAT (Reserv @ 07-02-2006, 21:53)
CITAT (cic @ 07-02-2006, 20:38)

Du verkar tycka om att använda ordet respekt rolleyes.gif det syns i flera olika trådar, gäller den respekten även om en medlem inte vill bli kontaktad av en annan medlem? wink.gif För man kan juh tycka att det snarare är avsaknad av just respekt när någon är blockerad via pm och istället fortsätter att skicka via mail. Eller är det bara jag som tycker att det är en aning respektlöst att inte respektera nåns vilja att inte bli kontaktad av vissa? unsure.gif rolleyes.gif

blink.gif blink.gif blink.gif

Jag vet att jag inte borde mata trollen.. Men jag fattar ingenting.. Jag har inget otalt med dig. Jag undviker verkligen dina inlägg i anrda trådar, där du verkligen visar hur respektlös man kan vara när ingen vet vem man är.
Alexander-VG-zon3
jag gillar inte heller ormar tycker dom är rälia men jag blev ju inte rädd för bilden eller så men man skule ju kunna dela upp djur forumen i
reptiler och insekter
hunar och katter
fåglar och smådjur
typ som ett
förslag

wub.gif wub.gif
Betty
CITAT (Tufsan @ 07-02-2006, 21:57)
Man är ju här frivilligt och efter det här kommer jag att välja att gå någon annanstans.
Bye, bye

Jaha, där for en till... synd... Hej då Tufsan... sad.gif Jag tror och hoppas att stämningen här på forumet blir bättre bara det blir barmark så folk får komma sig ut i sina trädgårdar och ge utlopp för sina aggressioner via spade och rensjärn... unsure.gif huh.gif
Alexander-VG-zon3
hoppas den var död inann råttan. inann den åt den för det är lite djurplågeri om råttan levde tycker jag .för om man ger den en tamråtta som kankse är född i bur typ man kan ju bara tänka sig vilken skräk den får när en orm ska äta upp den sad.gif sad.gif men jag förstår även det att den ska ha matt men då kan den vara död eller fryst inann så kan man dingla den framför huet eller nåt eller leka råtta själv så den tar den men bara den är död råttan då . smile.gif smile.gif
Eva i Skåne
CITAT (Eva i Skåne @ 07-02-2006, 20:16)
Till djurägaren little lunatic måste jag säga: Kunde du inte lagt en varning i rubriken?  -_-  Jag hade aldrig öppnat tråden om jag visst vad som skulle möta mig. Hjärtat höll ju på att stanna på mig  :huh:

biggrin.gif

Jag trodde att jag på ett lite skämtsamt sätt kunde tala om att jag inte uppskattade ormen

men det känns som varje inlägg skapar irritationer och gnabb för tillfället sad.gif
cic
CITAT (Eva i Skåne @ 07-02-2006, 22:10)
men det känns som varje inlägg skapar irritationer och gnabb för tillfället sad.gif

Jajjemän. Det gäller att huka sig..
Jonte_rm
Hehe hade du använt en skrattande figus istället för sleep.gif så hade jag lätt tagigt det mer roande smile.gif
Parazzi
Hon är vacker, men bordsskicket är sådär! smile.gif
Vad tycker ni?

Läcker dam!
yenny
Den var riktigt läcker ormen.... får man fråga vad det är för sort?
(eller hur säger man.. jag är inte alls haj på ormar blink.gif )
Reserv
CITAT (yenny @ 07-02-2006, 22:36)

Synd att det inte är fler bilder, och gärna då från sidan. Men ögonen säger att det inte ser ut som en orm utan en snok wink.gif Fast det är juh svårt att se ordentligt på den där bilden. huh.gif
yenny
CITAT (Reserv @ 07-02-2006, 22:43)
CITAT (yenny @ 07-02-2006, 22:36)

Synd att det inte är fler bilder, och gärna då från sidan. Men ögonen säger att det inte ser ut som en orm utan en snok wink.gif Fast det är juh svårt att se ordentligt på den där bilden. huh.gif

som sagt... kan inte mycket om ormar.... eller är det en snok (vet inte skillnaden alls tyvärr blink.gif )

Tjusig är hon i alla fall biggrin.gif
Inga från Närke
CITAT (Tufsan @ 07-02-2006, 21:57)
Vad då varningar för bilder blink.gif  Hur låg nivå kan det bli egentligen, men det är som det verkar vara på det här forumet, trådarna ballar ur fullkomligt. Man är ju här frivilligt och efter det här kommer jag att välja att gå någon annanstans.
Bye, bye

Tagga ner lite Tufsan. Det finns faktiskt människor i detta landet som har fobier som de inte kan rå för. Däribland dessa finns de som har ormfobi och kan bara inte se en bild på ormar utan att bli nästan intill hysteriska.
Det finns även människor som inte tål att man pratar om katter eller ser bilder av en katt utan att få en allergisk reaktion. Även spindlar.
Detta har inte med att trådarna ballar ur utan det har med respekt mot dessa människor och då kan man förvarna om det innehåller t.ex. en orm i inlägget.
Vi har ju katttråd och hundtråd och respekterar man dessa trådar som tyvärr inte alla gör så kunde dessa människor slippa sina fobier.

Men har man inga fobier själv så är det svårt att sätta sig in i det, personligen har jag det inte men har i min bekantskap de som har så jag vet.

Tag hänsyn och visa respekt när vi önskar att det skall anges om det är orm eller spindel i inläggen.
Berith
CITAT (Berith @ 07-02-2006, 10:37)
*svälj!*  :o Joodå hon är vacker...

...men borde inte rubriken varna presumtiva hysteriska tittare?  :o  :o

Verkar inte vara nån som förstod vad jag menade heller.

Borde kanske inte använt mej av "presumtiva hysteriska tittare" men jag menade helt enkelt "eventuella tittare med ormfobi". Vet naturligtvis att ni/vi finns och hur jobbigt det kan vara.
pejori
CITAT (Eva i Skåne @ 07-02-2006, 22:10)
CITAT (Eva i Skåne @ 07-02-2006, 20:16)
Till djurägaren little lunatic måste jag säga: Kunde du inte lagt en varning i rubriken?  sleep.gif  Jag hade aldrig öppnat tråden om jag visst vad som skulle möta mig. Hjärtat höll ju på att stanna på mig  huh.gif

biggrin.gif

Jag trodde att jag på ett lite skämtsamt sätt kunde tala om att jag inte uppskattade ormen

ja..det går snart inte att skriva någonstans utan att det blir bråk och tjafs. sad.gif sad.gif sad.gif

*tar ett djupt andetag och försöker vara snäll * wub.gif wub.gif
Klematis
Mycke vacker orm/snok. Har inget emot ormar varken på bild eller levande.
Jonte_rm
Någon snok är det inte, det är en sak som är säker...

mvh // johannes
stennie
Hmmm..en grön Mamba ??? snygg var den! smile.gif
Reserv
Okay, då säger jag som så, är det en grön mamba så är det en snok, den tillhör kategorin giftsnokar. Bara lite onödig info rolleyes.gif
Gossen Ruda
CITAT (Reserv @ 08-02-2006, 21:17)
Okay, då säger jag som så, är det en grön mamba så är det en snok, den tillhör kategorin giftsnokar. Bara lite onödig info rolleyes.gif

Ingen info är onödig. Även om det hamnar i facket för värdelöst vetande. rolleyes.gif

Beträffande att varna för djurbilder där risk finns för fobiattacker så tillhör det normalt hyfs här på forumet. Vi har haft uppe det tidigare. Det räcker att skriva vad det innehåller. Riskerna finns väl mest med ormar och spindlar men även insekter. Inga kryptiska rubriker som lockar till titt.
Klematis
Helt säkert en väldigt dum fråga men är det ett husdjur?
little.lunatic
Hallå allihopa.

Det är jag som startade denna tråden och det verkar som om vissa medlemmar antyder att jag har någon sorts plikt att försvara mig här. Det kommer vi till...

Först och främst vill jag berätta att ormen är en Palmhuggorm (Trimeresurus Albolabris), inhemsk till sydostasien. När inlägget skrevs var jag helt uppfylld av nyhetens behag då jag är en totalt frälst ormälskare. Jag har älskat ormar hela mitt liv och är speciellt intresserad av näsgropsviperor av detta slag. Naturligtvis vill jag då dela med mig av de bra bilderna jag tagit, precis på samma sätt som andra lika ymnigt delar med sig av andra djurbilder. Till dig/de som bad om fler bilder kan jag glatt informera att jag tänkte lägga upp en hel del nya i mitt album inom kort, jag gör då ett inlägg med en länk i denna tråd också.

Ett speciellt tack till Jonte_rm som är en av få som behåller verklighetsförankringen i denna tråd. Jag har inte med att göra om det finns människor med en eller annan specifik fobi, som också är medlem på denna sida. En fobi är en extremt subjektiv känsla, hur än irrationell, och jag kan inte (och tänker inte) stå till svars för människors mentala kortkommanden, även om jag har förståelse för dem. Jag är relativt väl insatt i fobier och rädslor (är man herpetologiskt intresserad blir man det efter en tid då man ständigt hör klagosånger). Visst kan man införa varningar i trådnamn eller ha olika kategorier för olika djur, men kom inte och säg att det bara ska gälla för vissa djurgrupper då detta skulle utgöra hyckleri på högsta nivå.

Som vanligt när det gäller Herpetologi får både djur och ägare utstå spott och spe för den verksamhet som gör OSS lyckliga, bara på grund av okunskap och fördomar hos andra människor. Detta är något som majoriteten av människor i Sverige ser som självklart negativt i andra sammanhang, men när det gäller reptiler förefaller det vara okej att smutskasta intresserade i alla de möjliga sammanhang (Därmed inte sagt att detta är vad som gjorts i denna tråden). Jag har varken något att be om ursäkt för eller ens en skyldighet att utfästa varningar av någon sort när jag skapar en tråd. Jag vill bara poängtera detta extra noga så att ingen får en skev uppfattning om det. Det har ingenting med respekt att göra över huvud taget, ordet respekt har en mycket djupare mening än vad som ryms i en ormbild av jpg-format.

En annan sak jag vill uppmärksamma att det är viktigt att ingen uppfattar detta inlägg felaktigt i den meningen att jag skulle angripa någon på något sätt. Jag vill snarare justera tråden i rätt riktning igen då den avvikit från ämnet och vad som var avsett från början. Jag startar dock gärna en annan tråd där vi kan diskutera fobier, men det känns inte som om det är riktigt rätt forum för det, så detta lämnar jag dithän än så länge. I motsats till vad kanske en del tror så uppskattar jag alla synpunkter då jag håller yttrandefriheten varmt om hjärtat och vill inte avskräcka någon att fortsätta skriva i denna ormtråd.

Då hoppas jag att en del ärenden har klarnat för de flesta, och om något annat skulle vara oklart eller du har personliga synpunkter på mig (eller mina djur) så skicka gärna ett PM. Jag är inne på odla ganska ofta så ett svar bör inte dröja allt för länge. smile.gif
Gossen Ruda
Ett märkligt inlägg. Du vet om att människor kan ha ormfobi men anser inte att det är ditt problem, du skrämmer dom gärna. Det luktar egoism. Samma med att du sveper bort andra människors invändningar mot din hobby som okunskap och fördomar. Man kan knappast lägga in den fullt befogade rädsla många upplever när livsfarliga reptiler rymmer i den kategorin. Sen finns det invändningar mot att hålla djur inlåsta i små utrymmen. Hur stort ett terrarium än kan vara är det mindre än friheten. Fast jag misstänker att vad man än säger kommer du att bara vifta bort alla invändningar.
Jonte_rm
Visst är det bättre att låta djuren vara i naturen, självklart, jag är helt på din sida..

Men hästarna då ?

Men akvariefiskarna då ?

Men insekterna då ?

Men fåglarna då ?

När folk kritiserar reptilhobbyn så består det faktiskt ofta i okunskap.. Rädsla består ofta i okunskap även det.. Själv är jag rädd för spindlar..Jag har ingen fobi men tycker inte dom är mysiga direkt... Men desto mer jag lär mig om dom och ser dom i verkligheten desto mer accepterar jag dom..

När folk kritiserar min hobby och säger saker i stil med "Vad är det för kul med en sån där sak som inte rör sig o som man inte kan kela med" då brukar jag säga "Fråga en akvarist"...

Reserv... När du kollar på olika arter så kolla inte på ögonen så mycket..Mer på kropps och huvudformen... En snok har ofta långsmal kropp medans huggormar mer har en kort-tjock kropp...

Om du söker på Dendroaspis angusticeps så får du upp grön mamba och om du söker på Trimeresurus albolabris så får du upp en palmhuggorm.. Jämför bilderna så ser du själv....Tycker det är roligt att du verkar vara intresserad av dessa kräldjur smile.gif

mvh // Johannes
pejori
du glömde svara på om det är en mus eller råtta hon har ätit. biggrin.gif
men av storleken på ormen att dömma, är det nog en mus. smile.gif
hoppas du länkar fler bilder little junatic, dom är så fina dom små liven
lycka till med henne wub.gif
Gossen Ruda
Det är en viss skillnad med olika djur och husdjur. Hästen är både ett nyttodjur och keldjur. För en del. Men ingen skaffar sig en häst för att låsa in den i trång spilta för att titta på och mata då och då. Gäller även andra husdjur. Men jag är faktiskt skeptisk till den mesta djurhållningen vi ägnar oss åt men jag är inte för förbud. Möjligen då om djuren kan orsaka skada på egendom eller oss. I det ingår t.ex. kamphundar, giftspindlar och giftormar. Själv skall jag nu avveckla mitt sista akvarium. Det är inte okunskap att bli rädd om grannens spottkobra rymmer in ventilationssystemet eller nån annanstans.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon