Sidor: 1, 2, 3
amaira
CITAT (little.lunatic @ 08-02-2006, 23:20)
Det har ingenting med respekt att göra över huvud taget, ordet respekt har en mycket djupare mening än vad som ryms i en ormbild av jpg-format.

Vad är då "respekt"? Om den inte utgår från att ha en viss inlevelseförmåga i situationer, och andra människors reaktioner?

CITAT
Jag har inte med att göra om det finns människor med en eller annan specifik fobi, som också är medlem på denna sida.
Är det inte DU som exponerar - utan hänsyn? På en plats där ingen är förberedd, och på ett vis så ingen har möjlighet att förebereda sig?

Är inte "repsekt" och "hänsyn" två ord vars betydelse är nära släkt?

Fast, det angår ju inte dig, du kan det här med verklig respekt.

I mina öron skär det sig. Sorry.

CITAT
...behåller verklighetsförankringen...

Vems "verklighetsförankring"? I mina ögon verkar även denna verklighetsförankringen vara mycket subjektiv, mer grundad på "uppfattningar" och "känsla" än på verkligheten.

CITAT
Som vanligt när det gäller Herpetologi får både djur och ägare utstå spott och spe för den verksamhet som gör OSS lyckliga, bara på grund av okunskap och fördomar hos andra människor.
och
CITAT
Visst kan man införa varningar i trådnamn eller ha olika kategorier för olika djur, men kom inte och säg att det bara ska gälla för vissa djurgrupper då detta skulle utgöra hyckleri på högsta nivå.

Sorry, än en gång, men jag tycker det verkar som om okunskapen ligger hos dig...

Ormfobi - handlar varken om okunskap eller fördomar!!!
Det är något som sitter i GENERNA (dispositionen för)!!! Och har en utvecklingshistoria lååångt in i förhistorisk tid.

Detta gör också att just fobier för ormar och spindlar, är mycket vanligare än fobier för t.ex. hundar och katter!

Läs gärna t.ex. här.

Som Ruda redan skriver, så har vi andra kommit överens om (som en handling av RESPEKT och HÄNSYN) att skriva en varning i rubriken när vi visar orm- och spindelbilder.

Dessutom, min erfarenhet är, att man inte direkt får respekt av andra människor, om man inte själv kan ge respekt.

Att ormägare har din respektlösa intällning till människor med ormfobi -
skadar i slutänden ormens ställning som husdjur, och det skadar andra ormägare, som är seriösa i sitt ansvarstagande.

I slutänden gör det att "spott-och-spe" ökar, inte minskar.

Är det så fruktansvärt jobbigt att skriva "orm" i rubriken?
Vad är det som tar emot så fruktansvärt? *förstår inte*

Det här är ett trädgårdsforum i första hand, och en avdelning för husdjur, visst. Men ormen tillhör inte det allra vanligaste som man tänker på, när man säger "husdjur", så det är lätt att bli "vilseledd" och "inlurad" i ett obehagligt inlägg, om man inte visar allmän hänsyn.

Själv är jag "sanslöst lycklig" av ormars MAT biggrin.gif rolleyes.gif = möss wub.gif
Kanske inte heller det vanligaste husdjuret, men ett utomordentligt trevligt ett. Men, det är ju "subjektivt" det med.

Spindelbilder har jag också bidragit med på det här forumet, älskar alla slags småkryp.

Och ormar - gillar jag helskarpt! wub.gif

Din gröna palmhuggorm är sanslöst vacker wub.gif !! Jag tittar med nöje på flera bilder på den. (skriver du bara "orm" i rubriken, så är hela den här diskussionen ur världen - enkelt, eller hur? Och inte en enda människa här, kommer att "spotta" åt dina ormar)
amaira
Jo, en sak till ...

Skriver du "orm" i rubriken, så kommer garanterat JAG att öppna inlägget och titta och läsa! wub.gif

Om jag tror att det är ännu en hund- eller kattbild, så är risken stor att jag missar dina fina ormbilder. Det vill jag ju inte ...

(inget ont om hundar eller katter, men jag har inte "behov" av att titta på alla bilder av dem, tycker det är roligare med lite mer "ovanliga" djur)
Jonte_rm
CITAT (Gossen Ruda @ 09-02-2006, 10:12)
Möjligen då om djuren kan orsaka skada på egendom eller oss. I det ingår t.ex. kamphundar, giftspindlar och giftormar.

Kamphundar... Sporter där djur slåss är olagligt i sverige.... Ordet kamphund är väldigt förvirrande... En ras gör inte hunden till kamphund, det är ägaren som gör det. Vilken hund som helst kan få ett kamphundstemperament vare sig den heter pudel eller sangt bernard eller pitbull.. För övrigt är de två gladaste hundarna jag vet två pitbulls... Allt beror på ägaren..

Ordet giftspindlar är även det väldigt förvirrande... Alla spindlar är giftiga...

Giftormar..Detta tänker jag inte kommentera... Att vilja förbjuda giftormar består endast i okunskap genom att säga att det kan skada folk... Det kan hästar och hundar och katter med och det sker väldigt mycket oftare att en häst eller hund skadar människor...Grymt mycket oftare..

"Dessutom, min erfarenhet är, att man inte direkt får respekt av andra människor, om man inte själv kan ge respekt."

Det har du helt rätt i..Jag respekterar väldigt många människor och deras tyckande..Vem som helst får tycka om vilka djur som helst enligt mig... Men de ska acceptera andras tyckande...

mvh // Johannes *voff voff* biggrin.gif
Gossen Ruda
Hej Amaira. Roligt att du tittade in, vi är på samma våglängd ser jag. wub.gif

Precis som Amaira är jag fascinerad av dom flesta djur, inklusive ormar och ödlor. Min bakgrundbild på jobb-pc:n är en närbild på ett huggormshuvud. Fotat av mig själv på ca 40 cm avstånd.

Men jag har den största respekt för att människor har fobier för olika saker och skulle aldrig drömma om att tvinga nån att konfronteras med detta. Min första upplevelse av fobier var under gymnasiet när klassen var på en lägerskola. Jag hade fångat en stor kärrspindel och hade den i en burk. En av tjejerna blev nyfiken på vad jag visade runt och tittade ner i burken utan att veta vad var. Några sekunder senare stod hon skrikande i andra änden av rummet. Dom kan inte hjälpa det.

Det finns många fobiorsaker, spindlar, ormar, torg, celler, sällskap, höga höjder mm. Sen finns det småtöntiga och trendiga modeord som islamofobi och homofobi men där rör det sig mer om personliga tyckanden som inte är politiskt korrekta.

Johannes, du fattar säkert vad jag menar med kamphundar, giftspindlar och giftormar, du behöver inte försöka vara okunnig. Beträffande hundar som anfaller och även dödar människor så är det oftast just kamphundar.
Jonte_rm
Jag tror att det var golden retriever stog för mest bett.... Är det en såkallad kamphund?

jag har även jag respekt för fobier..Men då får det vara en fobi..Folk som säger dom har fobi för något men aldrig undersökt saken, eller på annat sätt att det märks att de bara tycker något är äckligt av någon anledning har jag ingen respekt för... Att tycka saker är äckligt är en sak, men att kalla det för fobi och säga att de djuret bör utrotas är en helt annan sak... (menar inte att någon här säger så)

Jag tror egentligen att alla här är någorlunda på samma linje fastän vi misstolkar varandra och vill ändå ha sagt vad vi tycker och tänker i frågan smile.gif

mvh // johannes
Reserv
Näe Jonte, jag tror inte vi är på samma linje, inte mer än att vi diggar ormar då. Vem är du att avgöra va´en fobi är eller inte? Det är bara den som själv har fobin som känner av bilderna som kan uppröra, hur bilderna upplevs är så oändligt olika från person till person. Det kan va´en lätt fobi, det kanske är där du tror att dom bara inte gillar ormen, eller en mycket svår fobi som kan resultera i att dom inte får åt sig andan, panikångest, svettningar och andra otrevliga effekter. Att öppet säga att du inte känner respekt för dessa som är drabbade ställer juh inte dig i bättre dager. Jag tycker om ormar och spindlar, men jag har full förståelse och största respekt för dom som inte gör det. Man blir juh bara utmattad när man ska försöka diskutera med nån som inte vill fatta att en fobi är verklighet i allra högsta grad för den som är drabbad. huh.gif
Jonte_rm
Jag förstår inte hur en fobi är att ha att göra med, då jag inte har någon fobi..

Jag har respekt för dom med fobi... Förstår inte varför du tror att jag itne har det... Jag har respekt för att människor även får tycka lika och olika... Det är ju det som frihet är...

Jag tycker om ormar och har förståelse för folk som inte gör det..Men många tycker inte om dom pga okunskap..De säger dom är slimiga och äckliga bara... Jag vet hur många tillfällen som helst där folk har sagt de inte skulle röra en orm och rätt vad det är så kommer dom hem till någon med ormar och har dom i handen...

mvh // johannes som inte tror vi kommer nån vart.... Men jag har respekt för dom med fobi....
Reserv
CITAT (Jonte_rm @ 09-02-2006, 14:09)
jag har även jag respekt för fobier..Men då får det vara en fobi..Folk som säger dom har fobi för något men aldrig undersökt saken, eller på annat sätt att det märks att de bara tycker något är äckligt av någon anledning har jag ingen respekt för...

Frågan är fortfarande då, vem är du att döma vad som är en fobi eller vem som har den? En fobi är inget man behöver ha ett läkarintyg på, det är ens innersta känsla, och den bör respekteras inte ifrågasättas.
pejori
CITAT (Reserv @ 09-02-2006, 14:36)
Frågan är fortfarande då, vem är du att döma vad som är en fobi eller vem som har den? En fobi är inget man behöver ha ett läkarintyg på, det är ens innersta känsla, och den bör respekteras inte ifrågasättas.

så sant...*säger getingfobikern * smile.gif smile.gif
Jonte_rm
Jag dömmer inte vem som har fobi eller inte..

Trodde att man kunde få läkarintg osv på det men om jag hade fel så ber jag om ursäkt då jag faktiskt kan erkänna jag har fel smile.gif

mvh // johannes
Eva i Skåne
CITAT (Jonte_rm @ 09-02-2006, 11:54)
"Dessutom, min erfarenhet är, att man inte direkt får respekt av andra människor, om man inte själv kan ge respekt."

Det har du helt rätt i..Jag respekterar väldigt många människor och deras tyckande..Vem som helst får tycka om vilka djur som helst enligt mig... Men de ska acceptera andras tyckande...

mvh // Johannes *voff voff* biggrin.gif

Jag känner att de mesta diskussionerna i denna tråden uppstått efter att jag inte uppskattade ormbilden.

Ormägaren skriver som text till sin bild: Hon är vacker, vad tycker ni?
Då tycker jag att mitt ursprungliga inlägg var ett svar på detta även om jag inte i klartext skrev :NEJ, jag kan inte hålla med dig.
(Men jag kan erkänna att jag tycker färgen är vacker
sleep.gif )

Respekt för andras tyckande... wink.gif
Jonte_rm
Eva..

Hade du sagt att du inte tyckte hon var fin så hade jag mycket väl accepterat det..

Dock så skrev du inte det utan klagade istället på att du tyckte varningar behövdes...

mvh // Johannes
Eva i Skåne
Klagade jag? wacko.gif
Tja, man upplever ju skrivna ord olika.

Nog om detta nu, tycker jag. "gräl-trådar" har vi haft många nog på forumet.
Jonte_rm
Jag tycker inte vi grälar..Tycker vi diskuterar...

Det behövs mer dikussioner på detta forum tycker jag då de mesta inläggen antingen är "Gud vad gullig" eller "Tycker synd om dig".... de mesta trådar innehåller lixom inga diskussioner utan är mer bara i stort sett onödiga inlägg (tolka det inte fel, menar inte onödigt på det sättet)

mvh // johannes
Eva i Skåne
Jag tycker inte heller att detta är gräl, men diskussioner på forumet har en tendens att sluta i gräl när för många blir engagerade och oftast missförstår varandra eller kanske inte respekterar varandras åsikter.

Lev väl med era ormar. Själv håller jag mig till pelargoner biggrin.gif
Gossen Ruda
Eva, Jag tycker inte att du skall be om ursäkt för dina reaktioner, dom är dina och ingen annans.

Sen undrar jag lite om Johannes har förstått skillnaden mellan fobi och andra känslor. Fobi kommer av grekiskans fobos som betyder fruktan. En fobi är en totalt orationell djupt liggande mental kortslutning. En vuxen människa kan bli helt panikslagen av en bild på en liten spindel och kan reagera med svimning, skrik eller flykt. Det går ofta att träna bort men man blir nog aldrig helt botad.

Sen finns det olika grader av avsky och äckel men det ligger ytligare och är lättare att få bort. Och tillägna sig. Sånt kallas idag ofta för fobier men det är lite oriktigt. Jag nämnde några sådana tidigare, islamofobi och homofobi, anglofobi, att inte gilla England, är något liknande. Just nu är danskfobin utbredd i islamvärlden.
Jonte_rm
Ruda..

Det visste jag faktiskt och försökte skriva det i ett annat inlägg men formulerade mig helt fel tyvärr...

Dock visste jag inte att det kom från grekiskans fobos...

mvh // johannes
Fenja
CITAT (Jonte_rm @ 09-02-2006, 15:43)
Eva..

Hade du sagt att du inte tyckte hon var fin så hade jag mycket väl accepterat det..

Dock så skrev du inte det utan klagade istället på att du tyckte varningar behövdes...

mvh // Johannes

Som flera andra sagt här så finns det en tyst överenskommelse om att varna när man lägger ut bilder på ormar, insekter, spindlar och andra otäckingar. Hur svårt är det, på en skala mellan 1-10, att rätta in sig i leden som ny medlem när man får information om att denna överenskommelse finns? Skriv bara ormbild eller vad det nu rör sig om i rubriken så vet de som inte vill se att de ska låta bli att öppna!!
Om det kommer någon tulpan-, ros eller pelargonfobiker hit så ska jag gärna skriva i rubriken om jag lägger ut sådana bilder med!!
Det handlar om vanligt jä**a hyfs att ta till sig om någon säger ifrån, som Eva gjorde till exempel!! I stället reagerar du som en barnunge och går i klinch med en massa inte hållbara argument för att hon inte sa att ormen är fin?!?!!!?!!
Mvh
Fenja
pejori
CITAT (Jonte_rm @ 09-02-2006, 16:07)

Det behövs mer dikussioner på detta forum tycker jag då de mesta inläggen antingen är "Gud vad gullig" eller "Tycker synd om dig".... de mesta trådar innehåller lixom inga diskussioner utan är mer bara i stort sett onödiga inlägg (tolka det inte fel, menar inte onödigt på det sättet)

mvh // johannes

disskutera är bra, men man behöver inte dra allting till absurdum smile.gif smile.gif
ibland är det bättre att sluta, utan att få sista ordet wub.gif
Jonte_rm
Jag tänker jag inte acceptera att vi reptilhållare ska skriva vad det är för bilder vi lägger ut när inte ni andra ska det... Det är helt overkligt för mig...

mvh // johannes
Reserv
CITAT (pejori @ 09-02-2006, 16:43)
CITAT (Jonte_rm @ 09-02-2006, 16:07)

mvh // johannes

disskutera är bra, men man behöver inte dra allting till absurdum smile.gif smile.gif
ibland är det bättre att sluta, utan att få sista ordet wub.gif

Låt honom få sista ordet så är det klart sen rolleyes.gif
lena:-)
Fast.....om jag var ganska ny här, hur skulle jag veta att det finns en "tyst" överenskommelse?????

Ibland hjälper det inte heller att varna ju ....

Jag tycker det skall stå klart och tydligt uttryckt isåfall så att man vet...

Ibland har man svårt att tänka före innan...
wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Inga från Närke
Några av oss påpekade ganska snart i denna tråden att det skulle varnas varför inte respektera det. Men det måste fortfarande skrivas och citeras och ältas.
Som jag skrev tidigare så finns det en katt och hundtråd och även en för övriga djur (ej katt och hund) så varför är det då så svårt att göra en tråd med Husdjur och skriva Ormar och Reptiler så vet alla och lättare att hitta för dem som är intresserade av detta mer än av katt, hund, marsvin, kaniner m.m. vad det nu kan vara.
Nu tycker jag att vi avslutar denna tråden och ni som vill visa ormar skapar en ny där det framgår sedan slutar vi med tjafs eller diskution eller vad det nu är innan det blir allvarligare. smile.gif [SIZE=1][SIZE=1][SIZE=1]
Reserv
CITAT (lenasch @ 09-02-2006, 16:46)
Fast.....om jag var ganska ny här, hur skulle jag veta att det finns en "tyst" överenskommelse?????

Ibland hjälper det inte heller att varna ju ....

Jag tycker det skall stå klart och tydligt uttryckt isåfall så att man vet...

Ibland har man svårt att tänka före innan...
wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif

Jag skulle inte klassa mig som "ganska ny här", även om det inte ens är ett år som jag haft den äran, men den "tysta" överenskomelsen va´väl inte så tyst. Om jag minns rätt så sas det till ganska ordentligt, fast då va det i avdelningen som nu är djur och natur. Trådskaparen och jag har vart här exakt lika länge, så om jag vet så borde han veta också, men det är Jonte som vägrar acceptera att fobier bör respekteras.
lena:-)
Men...jag har aldrig hört..sett..vetat förut blink.gif blink.gif blink.gif
Har nog läst andra inlägg...( jag läser bara sånt som råkar falla på skärmen ..förutom det jag är intresserad av, eller undrar över)
Berith
Vi kanske ska be Ingemar lägga in ett påpekande eller önskemål eller vad man ska kalla det allra längst upp i avdelningen (så som finns i Träd-avdelningen)? Skulle det underlätta eller bara reta upp fler?
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 09-02-2006, 14:02)
Hej Amaira. Roligt att du tittade in...

tackar, tackar biggrin.gif (och wub.gif tillbaka )

CITAT
vi är på samma våglängd ser jag.  :wub:

Joo, när det gäller djur och natur så... men inte när det gäller islam laugh.gif

Jag uppskattar en saftig diskussison emellanåt - det piggar upp. Men nu är jag klar rolleyes.gif .

Kramisar alla wub.gif wub.gif wub.gif
Inga från Närke
CITAT (Berith @ 09-02-2006, 17:26)
Vi kanske ska be Ingemar lägga in ett påpekande eller önskemål eller vad man ska kalla det allra längst upp i avdelningen (så som finns i Träd-avdelningen)? Skulle det underlätta eller bara reta upp fler?

Tycker jag verkar bra. Vem skriver och ber om det?
pejori
CITAT (Berith @ 09-02-2006, 17:26)

låter som en strålande idé tycker jag smile.gif
Jonte_rm
Reserv - Jag har ju många gånger sagt jag respekterar fobier..Jösses...

Nu ska jag erkänna en sak..

Jag hittar inte hundforumet...

Jag hittar inte övriga djurforumet...

Det enda jag hittar är husdjursforumet...

Odla är inte mitt liv - reptiler är det...Kanske därför jag är väldigt het i frågan men inte kan något om alla odlas funktioner och alla som skriver här...

mvh // Johannes
Gossen Ruda
CITAT (Jonte_rm @ 09-02-2006, 16:45)
Jag tänker jag inte acceptera att vi reptilhållare ska skriva vad det är för bilder vi lägger ut när inte ni andra ska det... Det är helt overkligt för mig...

mvh // johannes

Du har med andra ord ingen som helst respekt för andra människor och deras känslor. Tråkigt, men du kanske kommer till insikt så småningom.

Om du inte hittar dom andra avdelningarna så rekommenderar jag att du trycker på Index och sen bläddrar neråt.
Inga från Närke
CITAT (Jonte_rm @ 09-02-2006, 18:05)
Jag hittar inte hundforumet...
Jag hittar inte övriga djurforumet...
Det enda jag hittar är husdjursforumet...
mvh // Johannes

Dessa trådar finns i Husdjur om du bläddrar hittar du dem också.
Så det är bara att du skapar en för t.ex. rad 1 Varning och rad 2 Ormar svårare är det inte.

Dagens hundbild
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...e179be6dbb03004

Dagens bild för ”övriga djur” ej hund o katt

Dagens kattbild

Råttor

Kaniner

Papegojor
Jonte_rm
Hehe jasså det är trådar..

Jag uppfattade det som att det var egna kategorier..

Det är ju bra att det finns trådar, men bättre vore ifall de fanns som kategorier..

Jag menar...Om ingen av trådarna har uppdaterats nyss och inte är med på första eller andra sidan... Hur tror ni då nya medlemmar får nys om dom ?

mvh // Johannes som är för att det öppnas nya kategorier i stil med trådarna....
Parazzi
CITAT (Fenja @ 09-02-2006, 16:39)
Som flera andra sagt här så finns det en tyst överenskommelse om att varna när man lägger ut bilder på ormar, insekter, spindlar och andra otäckingar.

"Tysta överenskommelser" är lika knepigt som "oskrivna regler".
Kommer det en ny medlem är det inte lätt att "rätta sig efter dem" när man inte känner till dem.

Det är i så fall bättre att be forumsansvarig att göra ett tillägg på de forumregler som finns, så uppstår det inte såna här situationer.
Reserv
CITAT (Parazzi @ 09-02-2006, 20:19)
Som flera andra sagt här så finns det en tyst överenskommelse om att varna när man lägger ut bilder på ormar, insekter, spindlar och andra otäckingar.

Kommer det en ny medlem är det inte lätt att "rätta sig efter dem" när man inte känner till dem.

Visst, men om man får en liten vink så ska det väl inte va´så svårt att rätta till det lilla misstaget? Jag tycker inte ens att det måste stå i rubriken att det kommer finnas ormar i tråden, men då bör det juh va´länkar till ormarna så folk inte sätter kaffet i vrångstrupen, och där kan det stå att det finns ormar i länken. Om trådskaparen hade tagit till sig av vinkarna, tillsägelserna och upplysningarna om "oskrivna regler" så hade vi sluppit dom senaste sidorna i den här tråden. Och tråden hade kunnat njutas av ormälskare och kanske spätts på med lite mera ormlänkar, istället för att få en tråkig stämning. Ormen va ´fin, inget snack om saken, men skulle det va så svårt att göra en länk istället för att behålla bilden i första inlägget? unsure.gif
Fenja
CITAT (Parazzi @ 09-02-2006, 20:19)

Det är i så fall bättre att be forumsansvarig att göra ett tillägg på de forumregler som finns, så uppstår det inte såna här situationer.

Nya medlemmar kan ju inte veta om tysta överenskommelser och oskrivna regler på förhand nej! Men det är trevligt om de tar hänsyn och gör som alla andra när de får reda på dem!
Jag hoppas att Berith som först föreslog att vi ska kontakta Ingemar är snäll och gör det. För det är ingen dum idé att få det inskrivet så att alla kan se.
Mvh
Fenja
Parazzi
Vad jag har förstått, så går det inte att ändra rubriken i efterhand?
Fenja
CITAT (Parazzi @ 09-02-2006, 20:33)

Nej, men man kan be Ingemar att göra det tror jag.
Mvh
Fenja
Parazzi
CITAT (Fenja @ 09-02-2006, 20:34)
CITAT (Parazzi @ 09-02-2006, 20:33)

Nej, men man kan be Ingemar att göra det tror jag.
Mvh
Fenja

Okej. smile.gif
Parazzi
CITAT (Reserv @ 09-02-2006, 20:31)
Om trådskaparen hade tagit till sig av vinkarna, tillsägelserna och upplysningarna om "oskrivna regler" så hade vi sluppit dom senaste sidorna i den här tråden.

Personligen är jag inte vän av "oskrivna regler" sånt skapar osäkerhet och en massa tyckanden.

Betydligt bättre med klara och tydliga regler/förhållningssätt, så slipper en ny medlem hamna mitt ibland en massa tyckanden. Det kan knappast vara trevligt som nykomling.
Reserv
CITAT (Parazzi @ 09-02-2006, 20:40)
CITAT (Reserv @ 09-02-2006, 20:31)
Om trådskaparen hade tagit till sig av vinkarna, tillsägelserna och upplysningarna om "oskrivna regler" så hade vi sluppit dom senaste sidorna i den här tråden.

Personligen är jag inte vän av "oskrivna regler" sånt skapar osäkerhet och en massa tyckanden.

Betydligt bättre med klara och tydliga regler/förhållningssätt, så slipper en ny medlem hamna mitt ibland en massa tyckanden. Det kan knappast vara trevligt som nykomling.

Som jag sagt tidigare i tråden, trådskaparen är precis lika mycket "nykomling" som jag, närmare exakt på dan.
Parazzi
CITAT (Reserv @ 09-02-2006, 20:43)
Som jag sagt tidigare i tråden, trådskaparen är precis lika mycket "nykomling" som jag, närmare exakt på dan.

Som sagt, oavsett nykomling eller ej, så skapar "oskrivna regler" en massa tyckanden.
Betydligt bättre med tydliga regler som är synliga för alla.
Reserv
CITAT (Parazzi @ 09-02-2006, 20:50)
CITAT (Reserv @ 09-02-2006, 20:43)

Som sagt, oavsett nykomling eller ej, så skapar "oskrivna regler" en massa tyckanden.
Betydligt bättre med tydliga regler som är synliga för alla.

Och vad är det för fel på hänsyn, folkvett och respekt?
cic
OBS! O/T

CITAT (Reserv @ 09-02-2006, 20:53)

laugh.gifDu tyckte inte att jag skulle slänga mig med ord som respekt (tidigare i tråden), så när du nu pratar om hänsyn och folkvett är det min tur att småfnissa. rolleyes.gif
Parazzi

Öhm......jag diskuterar oskrivna kontra skrivna regler och effekten av att ha oskrivna regler.

Edit: det här börjar bli OT nu, ev fortsatt diskussione bör kanske ske i egen tråd?
Fenja
CITAT (cic @ 09-02-2006, 20:59)
OBS! O/T

laugh.gifDu tyckte inte att jag skulle slänga mig med ord som respekt (tidigare i tråden), så när du nu pratar om hänsyn och folkvett är det min tur att småfnissa. rolleyes.gif

*jag gör dig sällskap, fnissar med*
Mvh
Fenja
Reserv
CITAT (Fenja @ 09-02-2006, 21:12)
OBS! O/T

Mvh
Fenja

Är det inte bättre om Cic gör dig sällskap istället på kvasten? rolleyes.gif
cic
CITAT (Reserv @ 09-02-2006, 21:15)
CITAT (Fenja @ 09-02-2006, 21:12)
OBS! O/T

Mvh
Fenja

Är det inte bättre om Cic gör dig sällskap istället på kvasten? rolleyes.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva i Skåne @ 09-02-2006, 16:13)
Lev väl med era ormar. Själv håller jag mig till pelargoner biggrin.gif

hhaa det var bra skrivit eva wub.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jonte_rm @ 09-02-2006, 16:45)

mvh // johannes

jag har snabbt läst det nya . men johannes du kan ju innte skriva så . det är ju självklart att man ska skriva att det är en ormbild eller rått,insekt bild eller nåt liknade sen hunar å katter är skilland även växter för det är ju en växt sida .typ det finns säkert nån som har foib för hunar men det är mer sanolikt att det finns fler ormfobi personer ghär så därför så ska man skriva att det finns med en omr bild .typ som med denna hadde det gåt att skriva den nya ormdamen så enkelt var det att få med orm i denna rubrilekn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon