Sidor: 1, 2, 3
Faidros
Vad har alla här på forumet för krukväxter hemma egentligen?
Skulle vara kul att veta...

Själv har jag: Clivia, benjaminfikus, arons skägg, inkakrona, silverranka, silverkalla, kottepalm, zamioculcas, massa prickblad, ctenanthe, murgröna, kamelhårskalanchoë, kameuforbia, svärmorstunga, anthurium clarinervium, alocasia polly, kroton, två calatheor, ananas, porslinsblomma, paraplyaralia, en massa dracenasticklingar och två grandiosa kentiapalmer.. och juste, en köttätare också, dionea muscipula heter den väl..
Det blir svårt att få in fler i min rätt lilla lägenhet, men by God ska jag försöka, haha..

Nån mer som orkar rabbla?
Alexander-VG-zon3
http://www.odla.nu/forums/index.php?s=6e5e...ODE=03&MID=6358
vad roligt intresant å veta vadd alla har
wub.gif wub.gif
i länken är min lista har dne där
hoppas fler skirver här
Zazu
jag får väl rabbla lite jag med då:
plumbago indica, plumbago capensis, plectranthus forsteri 'Marginatus', clivia miniata, clivia nobilis, brilliantaisia nyanzarum, brilliantaisia sp, anthurium magnificum, cyperus papyrus, callistemon pallidus, caesalpinia, geranium canariense, drimiopsis maxima, pelargonium crassicaule, selenicereus grandiflorus, streptocarpus primulifolius, 2 eucharis amazonica, amorphophallus conjac, sauromatum venosum(3 st), ~10 pelargoner, hottentottlilja, achimenes, kohleria, cissus, passiflora caerulea x 'violacea', en banan(musa zebrina tror jag det är), två epiphyllum, asblomma och ungefär 100 olika hoyor...
jag har säkert glömt något... wub.gif
var har du hittat anthurium clarinervum? den har stått på min önskelista lääänge... wub.gif

glömde buddleja madagascariensis tongue.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Zazu @ 29-06-2006, 23:23)
plumbago indica, plumbago capensis, plectranthus forsteri 'Marginatus', clivia miniata, clivia nobilis, brilliantaisia nyanzarum, brilliantaisia sp, anthurium magnificum, cyperus papyrus, callistemon pallidus, caesalpinia, geranium canariense, drimiopsis maxima, pelargonium crassicaule, selenicereus grandiflorus, streptocarpus primulifolius, 2 eucharis amazonica, amorphophallus conjac, sauromatum venosum(3 st), ~10 pelargoner, hottentottlilja, achimenes, kohleria, cissus, passiflora caerulea x 'violacea', en banan(musa zebrina tror jag det är), två epiphyllum, asblomma och ungefär 100 olika hoyor...
var har du hittat anthurium clarinervum? den har stått på min önskelista lääänge... wub.gif

häftiga saker låter det som
Zazu
CITAT (flaxss @ 30-06-2006, 00:38)
CITAT (Zazu @ 29-06-2006, 23:23)
plumbago indica, plumbago capensis, plectranthus forsteri 'Marginatus', clivia miniata, clivia nobilis, brilliantaisia nyanzarum, brilliantaisia sp, anthurium magnificum, cyperus papyrus, callistemon pallidus, caesalpinia, geranium canariense, drimiopsis maxima, pelargonium crassicaule, selenicereus grandiflorus, streptocarpus primulifolius, 2 eucharis amazonica, amorphophallus conjac, sauromatum venosum(3 st), ~10 pelargoner, hottentottlilja, achimenes, kohleria, cissus, passiflora caerulea x 'violacea', en banan(musa zebrina tror jag det är), två epiphyllum,  asblomma och ungefär 100 olika hoyor...

häftiga saker låter det som

tack! wub.gif
Flaxss, du har visst ett "black beans träd", vad är det förnåt?

mvh zazu
Alexander-VG-zon3
CITAT (Zazu @ 29-06-2006, 23:50)

mvh zazu

det vet jag knappt nu jag har fult upp med att leta bilder av dina växter

så nu är jag kklar med et kollade som hastigaste ska ta en närmare tiit i morron men dom var coola
http://images.google.se/images?svnum=10&hl...+konjac&spell=1
å
http://images.google.se/images?client=fire...S%C3%B6k+bilder
å bananen är med häftig tror jag har en sån med samma sort undra hur härdiga dom är
Faidros
..dom skulle slänga den för att den hade några bruna kanter typ, så jag tog hem den istället, och nu poppar bladen upp för fullt, t.o.m två blommor..
Men behöver du verkligen en A. Clarinervium när du redan har en A. Magnificum? De är väl rätt lika?

Vad är sauromatum venosum egentligen? Den såg cool ut..
Zazu
sauromatum venosum ser ut såhär när den blommar(luktar gödsel):
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...20_BildS018.jpg
och när den har blommat klart så får den ett sådant här blad:
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...erabildS004.jpg
sedan vissnar den ner och vilar över vintern och sedan börjar den om igen, ödlekalla på svenska...
nja, clarinervum har mycket mindre blad och kraftigare nerver, men i övrigt är de ganska lika wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (flaxss @ 30-06-2006, 00:17)
CITAT (Zazu @ 29-06-2006, 23:50)

mvh zazu

det vet jag knappt nu jag har fult upp med att leta bilder av dina växter

så nu är jag kklar med et kollade som hastigaste ska ta en närmare tiit i morron men dom var coola
http://images.google.se/images?svnum=10&hl...+konjac&spell=1
å
http://images.google.se/images?client=fire...S%C3%B6k+bilder
å bananen är med häftig tror jag har en sån med samma sort undra hur härdiga dom är

ska se vad va det du frågade blev helt uppe i ditt smile.gif smile.gif
nus ka vi se bönträdet
se här hittade jag det
har kunnat namnet inann men blev av med det men nu ska jag skirva upp det
http://davesgarden.com/pf/go/56986/index.html
Alexander-VG-zon3
CITAT (Zazu @ 30-06-2006, 00:24)
sauromatum venosum ser ut såhär när den blommar(luktar gödsel):
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...20_BildS018.jpg
och när den har blommat klart så får den ett sådant här blad:
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...erabildS004.jpg
sedan vissnar den ner och vilar över vintern och sedan börjar den om igen, ödlekalla på svenska...
nja, clarinervum har mycket mindre blad och kraftigare nerver, men i övrigt är de ganska lika wub.gif

det var ju samma som jag tyckte var häftiga wub.gif
storm
Förut så samlade jag på mig en massa alle handa växter, men idag tycker jag att det är mer harmoniserande med det jag har idag ,vardagsrums fönstret har jag fredskallor ,ett ödesträd som säkert är trettio år gammalt som står i mitten,i sovrums fönstrena har jag sankt paulier som blommar ,murgröna,,silverkalla okideer som vilar ,en julstjärna som är jätte vacker,i köksfönstret har jag streptokarpus,vit phalanopsis,murgröna,stpaulia,philodenrum, på min inglasade balkong har jag pellar av diverse sorter,begonier som jag fick i påskas som present dom blommar så vackert,en ängla vinge som är en meter hög två julkaktusar som blommar?och en blomma som jag inte vet vad det är kommer bilder senare när min son kommer hem, han kan det här med datorer,och hör och häpna en hängsparris som är full med knoppar,jag har fotat så bilder kommer sen.det ska bli spännande ock se hur blommorna blir men dom blir små.
Alexander-VG-zon3
CITAT (storm @ 30-06-2006, 00:32)
Förut så samlade jag på mig en massa alle handa växter, men idag tycker jag att det är mer harmoniserande med det jag har idag ,vardagsrums fönstret har jag fredskallor ,ett ödesträd som säkert är trettio år gammalt som står i mitten,i sovrums fönstrena har jag sankt paulier som blommar ,murgröna,,silverkalla okideer som vilar ,en julstjärna som är jätte vacker,i köksfönstret har jag streptokarpus,vit phalanopsis,murgröna,stpaulia,philodenrum, på min inglasade balkong har jag pellar av diverse sorter,begonier som jag fick i påskas som present dom blommar så vackert,en ängla vinge som är en meter hög två julkaktusar som blommar?och en blomma som jag inte vet vad det är kommer bilder senare när min son kommer hem, han kan det här med datorer,och hör och häpna en hängsparris som är full med knoppar,jag har fotat så bilder kommer sen.det ska bli spännande ock se hur blommorna blir men dom blir små.

har du en julstjärna som du klarat längre hur gjorde du det .
å fjädersparrisen vill jag se foton på coolt med knoppar
Linda_A
Jag har runt 100 hoyor och runt 70 pelargoner. wub.gif
MyHoyas
Jag har snart 150 olika hoyor och platsproblemen började redan vid 100. wacko.gif
Faidros
Hoyorna är ju riktigt snygga när de blommar och är i allmänhet rätt sköna, men 100 och 150 stycken.... Varför så många, har ni en förklaring på denna mani? Doftar det inte starkt också?
MyHoyas
Förklaring och förklaring... Det är väl som vilken annan hobby som helst egentligen, bara det att den tar ganska mycket plats! Det blir liksom en utmaning att skaffa nya sorter och få dessa att blomma. Vissa är lättblommade och vissa är mycket svårblommade. Tycker personligen att de flesta är vackra som "bara" gröna slingerväxter också. En del har riktigt vackra blad och odlas mer för bladen än för blommorna. smile.gif

Visst, en del doftar ju ganska starkt, men de flesta doftar "lagom" och behagligt. Jag brukar säga att en hoya kan dofta allt från godis (smörkola, tuggummi) till hästskit. laugh.gif

//Christina
storm
CITAT (flaxss @ 30-06-2006, 09:53)
Förut så samlade jag på mig en massa alle handa växter, men idag tycker jag att det är mer harmoniserande med det jag har idag ,vardagsrums  fönstret har jag fredskallor ,ett ödesträd som säkert är trettio år gammalt som står i mitten,i sovrums fönstrena har jag sankt paulier som blommar ,murgröna,,silverkalla okideer som vilar ,en julstjärna som är jätte vacker,i köksfönstret har jag streptokarpus,vit phalanopsis,murgröna,stpaulia,philodenrum, på min inglasade balkong har jag pellar av diverse sorter,begonier som jag fick i påskas som present dom blommar så vackert,en ängla vinge som är en meter hög  två julkaktusar som blommar?och en blomma som jag inte vet vad det är kommer bilder senare när min son kommer hem, han kan det här med datorer,och hör och häpna en hängsparris som är full med knoppar,jag har fotat så bilder kommer sen.det ska bli spännande ock se hur blommorna blir men dom blir små.

julstjärnan är bara som en grön planta dom röda bladen har den tappat.
Alexander-VG-zon3
CITAT (storm @ 30-06-2006, 14:55)
Förut så samlade jag på mig en massa alle handa växter, men idag tycker jag att det är mer harmoniserande med det jag har idag ,vardagsrums  fönstret har jag fredskallor ,ett ödesträd som säkert är trettio år gammalt som står i mitten,i sovrums fönstrena har jag sankt paulier som blommar ,murgröna,,silverkalla okideer som vilar ,en julstjärna som är jätte vacker,i köksfönstret har jag streptokarpus,vit phalanopsis,murgröna,stpaulia,philodenrum, på min inglasade balkong har jag pellar av diverse sorter,begonier som jag fick i påskas som present dom blommar så vackert,en ängla vinge som är en meter hög  två julkaktusar som blommar?och en blomma som jag inte vet vad det är kommer bilder senare när min son kommer hem, han kan det här med datorer,och hör och häpna en hängsparris som är full med knoppar,jag har fotat så bilder kommer sen.det ska bli spännande ock se hur blommorna blir men dom blir små.

oki men hur fikc du dne till att öveleva jag har försökt med fler men alla har dött
storm
CITAT (flaxss @ 30-06-2006, 15:23)
CITAT (storm @ 30-06-2006, 14:55)

oki men hur fikc du dne till att öveleva jag har försökt med fler men alla har dött

jag har inte gjort annat än vattna som vanligt, den såg lite kass ut efter nån månad men den repade sig,den har åxå massa nya sidoskott.
Linda_A
Förklaring, humm.. Svaret är väl ungefär likadan som för alla som håller på med blommor.

Bara att jag har fastnat för speciella grupper och inte allmänt. wink.gif
Och det är svårt att låta bli att skaffa ännu en när man ser hur vackra de är på bilder tex. Hoyorna är mitt främsta intresse. Pelargonerna har mest råkat bli flera, speciellt nu på slutet. Genom byten och så. tongue.gif
Carex
oj, jag skulle kunna sitta här resten av kvällen om ja skulle skriva ner allt jag har. Men vi kan väl säga såhär, jag är helt insnöad på orkidéer, samtidigt som jag tycker det är roligt med flera ovanliga och vackra fuchsior, men förutom det är det roligt med bonsai, men jag kör inte så hårt på att få dem till riktiga bonsaier, huvudsaken är att de är vackra plantor i vackra kärl och inte för stora, och att de ska vara knotiga:)
Och sedan har vi alltid änglatrumpeterna, jag har alla färger sm går att uppbåda, dock har jag inga lite mer "spännande" sorter, ännu...
Jag skulle också tycka det vore roligt att ha en trädgård på helvetestema, mne det får nog bli längre in i framtiden eftersom jag nu bara har en liten plätt som är mina föräldrars och inte kan hålla mig till någon särskild färg utan blandar hej vilt, men om och när jag får egen trädgård...då ni! Då blir det ett rum för helvetet!;)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Carex @ 30-06-2006, 17:30)
men om och när jag får egen trädgård...då ni! Då blir det ett rum för helvetet!;)

det låter coolt undra om man kan ha ett sånt tema plus medelhav eller nää ska inte snå ideén men häftig annars kan tänka mig hur det kan se ut wub.gif
Carex
varför inte? Medelhavet är ju varmt och bränt precis som helvetet!;)
Jag hade tänkt mig att sikta in mig på växter med röda, orangea oc´h gula blommor och växter med intressant märkligt bladverk, gärna mörkt.
yenny
Jag är lite insnöad på hoyor... har 43 stycken... man jag har också ett par oliver, ciitron, ett ödesträd och 2 orkideer + ett par till utan namn.
Whiskuchi
Jag har inte mycket inne faktiskt, är begränsad av mina katter som gärna tuggar på växter, så allt giftigt går bort. Har

rosengeranier
andra pelargoner
Svärmors tunga
Sanktpaulia
Benjaminfikus
Ampellilja
Hibiscus
jennyp
förutom hoyorna har jag inte så mycket...

gerbera
garderobsblomma
paradisträd
kaktusar
ampellilja
yucca
pelargoner, men bara typ 5-6 stycken...
bambufikus + några fikusar till
kryddväxter
fuchsia
några orkideér
frösådd gerbera
frösådd hibiscus
frösådd avocado
hyacint

hoyorna är många men de flesta väldigt små så de ryms än så länge i bara vardagsrummet smile.gif
Ullet
Fredsliljor, High chaparall, en philodendron, clivia, en vinröd flamingo, paradisträd och sedan mina favoriter:
P E L A R G O N E R! Ett åttiotal sorter och kring en hundra stycken. Känns helt okej. wink.gif laugh.gif Maken undrar dock hur vi ska övervintra dom stackarna? Vadå? Han måste väl förstå att sovsäcken jag köpt till honom passar utmärkt under vargavintrar? *gör om sovrummet till orangeri till hösten* wink.gif
zaaritha
Hoyor, pelargonier,begonior, saint paulia,streptocarpus, clivia, amaryllis,
aloe, ceropegia(heter de det?) m fl.
Almdalen
Jag har phalanopsis, doftranka, kroton, hibiskus, söderhavsljus, karlbergare, trädkaktus, novemberkaktus och wink.gif 180 olika sorters Pelaergoner rolleyes.gif (en del har fått flytta ut) wacko.gif Plats till vintern ordnar vi dååå laugh.gif
astrid.m.s
Jag samlar inte på nåt särskilt.
Jag har
Rosengeranium (Medicinblomma)
Fuchsia
Palettblad
Blomsterlönn (Klockmalva)
Gummiplanta i olika färger (Mjölkbuske)
Clivia (Mönjelilja)
Svärmors tunga (Bajonettlilja)
Fallskärmsranka
Peperomia i olika former/arter
Rosenstänk
Oxalis olika sorter
Några hoyor
Aloé, olika sorter
Garderobsblomma
Doftranka
Flamingoblomma
Hibiskus
Paradisträd
Orkideé
Tolv apostar
Arons skägg
High Chaparall
Dracena (marginata)
Saintpaula
Passionsblomma
Asblomma
Lyktranka
Några kaktusar och fetbladsväxter som jag inte vet namnen på

kan ha glömt bort någon också!
jennyp
jag glömde visst orkideerna, passionsblomman, gullrankan, aloe vera, sprätt-iväg, dracenan och lite diverse succulenter smile.gif

sen har jag ju på balkongen med förstås, men dem räknar jag inte in här.
Faidros
Hm, det verkar som om hoyorna och pelargonerna tävlar om popularitetspriset... Jag borde kanske införskaffa mig några jag med så kanske jag får upp ögonen för dem...
Har ni några bra tips att ge? Hoya linearis verkar rätt frän...
Zazu
Hoya macgillivrayi
Hoya imperialis
Hoya padangensis
är tre av dem, sök på hoya på google så finns det mängder med bilder wub.gif
Diabolique
Jag är just nu mest förtjust i min Amorphophallus konjac. Har även en Amorphophallus Titanum och en Amorphophallus hewitii (tror den hette så).
Men Konjacen är min favorit även om den är den vanligaste.

Kommer nog inte ihåg alla andra växter, men några hoyor har jag också (5 tror jag).

Kastanjevinet har jag stora visioner om och min Monstera ska snart samplanteras med två av sina sticklingar.

Olivträd har jag två stycken, men de är inte så stora.

Jag har en lianväxt också som inte finns att köpa i handeln.
Tror att vi bara är tre som har sådan hemma i Sverige. Okänt namn, men den kommer från en zooparksägare.

Nu befinner jag mig hos föräldrarna och får förlita mig till min före detta pojkväns goda vilja att få växterna att överleva.
Jag ska väl åka hem och titta till dem om någon vecka...
kristerh
jag är lite måttlig och håller mig till ett fåtal sorter, inomhus= orkidéer och bonsaier, mest orkisar nuförtiden... en bit över hundra st.
utomhus i kruka är det mest fuchsia, bonsaier och några pelargoner,
och några afrikanska blå liljor.
krister
jennyp
CITAT (Faidros @ 03-07-2006, 00:19)
Hm, det verkar som om hoyorna och pelargonerna tävlar om popularitetspriset... Jag borde kanske införskaffa mig några jag med så kanske jag får upp ögonen för dem...
Har ni några bra tips att ge? Hoya linearis verkar rätt frän...

Linearis har jag lite över om du är intresserad? wink.gif
Lötchey
Jag odlar Kakaoträd(blommar nu, yihaa) , Vaniljorkidé, Kaffe, Mango, Cherimoya och Mahogny. Brukade ha en massa växter men har inte längre tid att sköta alla så det får begränsas lite smile.gif
Har lite gamla bilder i mitt album om nån vill se.
Faidros
Det där lät som en intressant samling..
Var har du fått tag på alla de där?
Kaffe är något jag också vill odla, och nu kakao också : )
Cherimoya hade jag aldrig hört talas om tidigare..

Var är bilderna?
Lady Hamilton
CITAT (Lötchey @ 04-07-2006, 00:42)
.....Har lite gamla bilder i mitt album om nån vill se......

ohmy.gif Mer bilder! Mera bilder! Vi vill gärna se mera!!
lilla mamma
gesnericee-familjen, pelargoner, hoya, paradisträd oh lite annat
Bessie
Jag har väl inte särskilt många krukväxter, tänkte jag. Sedan räknade jag och kom fram till att jag har 0,87 växter per kvadratmeter bostadsyta. Hoppas att det inte betyder att de får ont om koldioxid snart, stackarna.

Röd hibiskus med dubbla blommor
Orange hibiskus med enkla blommor
Guldpalm, som kommer att visas på dörren snart om den inte skärper sig*
Doftdracena
Paraplyaralia
Fyra kaffeplantor fördelade på två krukor
Hoya compacta
Hoya carnosa
Silverkalla
Vandrande jude
Murgröna
Tre fröplantor av frangipaniträd, plumeria rubra
Klätterkalla
Ödesträd
Fyra krukor chilipeppar och tre krukor basilika som slåss om utrymmet framför dörren till den franska balkongen

*Överväger snart att ta i bruk maffiametoder, typ peka med luftgevär på hibiskusträdet och väsa hotfullt till guldpalmen: "Sätt i gång med att börja visa tecken på tillväxt snart, annars blåser jag knopparna av din kompis en efter en!"
Alexander-VG-zon3
det du har kan även vara en kentiapalm men så liten som dne är är det svårt att säga säkert men jag tycker dne liknar kentia wub.gif
den ser väldigt grön å fin ut å dom växer *väldigt väldigt långsamnt* så liten som din är kankse ett blad per år . och den trivs väldigt bra ute inte i sol å sen tar du in den vid ne temp på 0c .
Leolejon
Jag tycker om Gesneriaceer. Alltså Saint Paulia jag har ca 60 st, Kornettblomma, jag har ca 30 olika blad på tillväxt, små, små Kohleria som jag sått själv, en femöring och en gloxinia. Alla tillhör samma familj.
Chanku
Själv har jag knappt några blommor...
Tre Saint Paulia (två stora och en mini), hjärtan-på-tråd och så två halvstora kaktusar. Sen har jag tre sk. "bambupinnar" i en enorm flaska.

Har ett litet fönster så jag rymmer inte så mycket. Saint Paulier vill jag ha fler av (speciellt av mini sorterna) och ja, mer växter överhuvudtaget.
Jag vill ha en orkideé, men jag får dom inte att överleva.
Lötchey
Har lagt in några nya bilder, albumet finns här http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...53&uuid=lotchey
Hoppas det funkar så.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lötchey @ 04-07-2006, 22:47)
Har lagt in några nya bilder, albumet finns här http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...53&uuid=lotchey
Hoppas det funkar så.

wow vilket fint träd eller buske . men ändå verkligen fint wub.gif
jennyp
CITAT (Lötchey @ 04-07-2006, 22:47)
Hoppas det funkar så.

sår du dem själv? var får man tag på frö i såna fall? smile.gif
Lady Hamilton
smile.gif Jag undrar var får du tag i frön eller plantor av kakaon? För visst måste fröna vara färska när man sår
Lötchey
He he, jag tog en frukt från ett träd när jag var i Trinidad för några år sen.. färska frön e nog svårt att få tag på, men jag kommer ihåg att jag såg små kakaoplantor till salu på botaniska i GBG i samband med utställningen om Kakao där. Dock blir dt omöjligt att få dem att trivas i vanlig rumsmiljö, man måste ha konstant värme o fuktighet året om. Jag har mina i badrummet smile.gif
jennyp
vilken tur, då har jag ingen möjlighet att fixa såna... jag har ändå inte plats smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon