|
Marcelo
06-07-2006, 10:12
jag bor väldigt litet så jag har inte så mycket men....
Spatiphyllum - Fredskalla Dizygotheca Elegantissima - Praktaralia, familjen Araliaceae (har haft den i 8-9 år) Coffea Arabica – Kaffeplanta Fittonia verschaffeltii (Albivenis) - Åderblad Pelargonium radens - Rosengeranium, familjen Geraniaceae Codiaeum variegatum – Kroton Phalaenoposis Orchids Brugmansia - Änglatrumpet Crassula lycopodioides, lummerkrasula, familjen Crassulaceae två kaktusar (som växer som faaan) thailänsk basilika grapefrukt tomatplanta
det mesta växer ganska mycket just nu så de e kul.
/Marcelo
Natures wisdom
06-07-2006, 17:04
Tomat Basilika (två olika arter som jag inte kan namnet på) Kryddsalvia (Salvia officinalis) Profetsalvia (Salvia Divinorum) Myrklump (Myrmecodia echinata) Murgröna (Hedera helix) Rörmigej (Mimosa pudica) Paraplyaralia (Schefflera arboricola) Paradisträd Crassula ovata (Crassulaceae) Bryophyllum scandens (Häftig ökenväxt som kan växa sig upp till 5 meter i sitt naturliga) Kardemumma (Elettaria cardamomum) Gullranka (Epipremnum pinnatum) Blå tillandsia, Väktaren i tornet - (Tillandsia cyanea, Tillandsia lindenii) Doftdracena (Dracena fragnans) Sedan har jag lite oregano, sallad osv i landet, två kaktusar som jag inte vet vad de heter. Sen har jag nog någon växtstackare jag glömt också  Ah, just det. Mitt stackars lilla bananträd!
Faidros
06-07-2006, 20:50
Haha, odlar du salvia divinorum? Är det bara för prydnadens skull då eller?
drutten25
06-07-2006, 21:15
Jag har nästan BARA hoyor numera, har blivit HELT BITEN kan man säga. Har gjort mig av med nästan alla vanliga krukväxter, har dock kvar lite gessar som bor i min blomhylla i källaren!!! Dom minsta micro-gessarna måste bo fuktigt i s.k växthus så dom bor bäst i "hyllan".
Jag har Hoyor och Orkideer ,Änglavings begonior,Storbladig Prickblad, Epiphyllum , Dracena ,Zamiculcus ,Amazonlilja,Spindellilja +några andra jag inte vet vad det är
morellen
08-07-2006, 15:58
CITAT (Faidros @ 30-06-2006, 11:40) Hoyorna är ju riktigt snygga när de blommar och är i allmänhet rätt sköna, men 100 och 150 stycken.... Varför så många, har ni en förklaring på denna mani? Doftar det inte starkt också? Alla doftar inte, en del doftar svagt... alla är olika, blad och blommor skiljer sig och rätt som det är vill man ha ALLA! Förutom hoor högt och lågt (de flesta sticklingar än så länga, sedan vete sjutton hur allt skall fåplats) har jag även ett antal orkidéer, två olika svärmorstungor, två olika kristi törnekronor, ett gäng olika julkaktusar som är skott från släktingarnas gamla plantor, fikorn, st. paulior mm. Behöver ett nytt hus med mer fönster tror jag.
KARIN B
09-07-2006, 07:52
Ca 200 olika Epiphyllum Ca 75 olika Hoyor och en hel del andra växter
[URL=http://www.karinsepihobby.se/
Blomstertanten
09-07-2006, 10:41
Finns det andra krukväxter än hoyor ?
Alexander-VG-zon3
09-07-2006, 10:46
CITAT (Blomstertanten @ 09-07-2006, 11:41) Finns det andra krukväxter än hoyor ?  det verkar vara så
Samsara
10-07-2006, 20:22
Är ny här men jag kan berätta vad jag har för något Pelargoner: 40 Orchider: 10 clematis: 2 ros: 1 prickviol: 1 luktviol: 2 ampellilja: 4 murgrön: 4 Sant Paulia: 10 Myrten: 3 Venushår: 2 Ormbunke: 2 Paradisträd: 2 Ören på snören: 2 och lite till Men flest pelargoner på grund av att jag är med i Svenska Pelargonsällskapet
Natures wisdom
10-07-2006, 21:44
CITAT (Faidros @ 06-07-2006, 21:50) Haha, odlar du salvia divinorum? Är det bara för prydnadens skull då eller? Det lämnar jag åt din fantasi, men det är en rolig växt att odla. Klen och kräver mycket omsorg  Har haft funderingar på ett fixa en liten häxgård ute, men har inte blivit av än
mamman81
16-06-2009, 15:17
Här hemma har jag gummiplanta,hibiscusar,ödesträd,skvätt iväg,pelargoner,änglavinge,fläckbegonia,hoya ja med mera!
Åjsan, det var en hiskeligt gammal tråd!
Här odlas sansevieria med total galenskap! Trots att det är knökfullt så jagar jag nya. Besatt - ja självklart. Men, det är i alla fall lättskötta vänner. Min dröm är att kunna åka på sansevieriasafari. Jag vill se hur de växer i full naturlig frihet.
Ja en väldigt gammal tråd! Jag har främst orkidéer av alla olika slag (mest phalaenopsis, cattleya, vanda, dendrobium). Just nu odlas örter av olika slag så finns här även passionsblommor, köttätare, kaktusar, en bonsai (liguster) och ettpar st paulior. Men orkidéerna är dem som mitt hjärta slår mest för
Aqvakul
17-06-2009, 08:15
Jag odlar mest orkidéer, clivior och suckulenter.
Jag fick ett par "pinnar" av fläckbegonia för ett par år sedan och de har nu resulterat i tre stycken välväxande krukväxter. Inga blommor än så länge, men de kommer väl. Ska beskära dem i höst, eller när man nu bör göra det.
Sen har jag en klivia, fyra sprätt-iväg-blommor, en jättestor benjaminfikus och så tre orkidéer. En av dem blommar helt galet mycket just nu. Tretton blommor samsas på en stängel, som är låg och förgrenad. Ser lite konstigt ut, för hela orkidén ser just nu ut som en enda stor blom-boll! :-)
Krukväxter är kul och mitt intresse är inte sådant att det upptar största delen av min fritid, men jag tycker det är himla kul att hålla på med dem när jag väl gör det. Mina blommor samsas i tre fönster. (Bor inte så stort.) Skulle vilja ha mer, men utrymmet tillåter inte mer. Skulle vilja ha en Nattens drottning, men de verkar vara lite svåra att få tag i.
smajlizz
23-07-2009, 23:21
I mitt fönster trängs mest tåliga suckulenter  Fem stycken dracena, en japansk kottepalm, tre orkidéer, en novemberkaktus, två mindre kaktusar, en saint paulia, en klätterkalla och en glanspilea
Här är det kaktusar , hoyor och orkideer som odlas, sedan dyker det upp en och annan bladväxt dessutom.
hmmm vad har jag egentligen...
tre brudorkidéer två andra orkidéer som jag ej kan namn på pengaträd i mängder (vill nån ha stickling så säj bara till, blir gärna av med lite) novemberkaktusar (varav en liten ny stickling kommer från Maria S, tackar tackar! nån sorts palm två kallor med vita blommor (vad heter de, fredskalla?) inte flitiga lisa men den som har lite liknande namn, vad är det nu... murgröna
Och så mina plantbäbisar som inte är så stora än: judasträd ametistranka himmelsärt passiflora ökenrös kaki (har iofs inte dykt upp ur jorden än men de kommer nog)
så... tror det var allt!
just ja, så har jag ju en hoya-stickling också!
skogstroll
24-07-2009, 10:16
ja odlar lite spetskål, rödkål, grönkål, tomat, chili, aubergine mm. Det är kul att pröva lite nytt varje år. Fundelerar på att börja med orkidéer igen
Störst intresse i hoya och succulenter (gummiplanta, aloe, agave, ödesträd..) av olika slag. Har nu även fått upp ögonen för bladkaktusar, som i form av en julkaktus, har delat min vardag under en lång rad år men inte rönt den uppskattning den förtjänar. Har också lite annat, bl a benjaminficus, karlbergare, clivia, hibiskus, gullranka, mose stentavlor, dracena och några ampelliljor. Samt några som jag absolut inte har en aaaaaning om vad det är! Har ett förflutet som kaktussamlare men när jag flyttade från huset så hade jag inte platsen och därmed dog intresset. Mina katter har sett till att intresset numera ligger på växter som har en rimlig chans att klara livet hemma hos mig!
Powerowic
25-10-2009, 21:43
är just nu tillbaka till mina föräldrar men dessa är väl de som jag har införskaffat
prickblad, kungscissus, fredsgrönska, påskkaktus, våreld, julstjärna, banddrakena, kamelhårskalankoe kroton trädaloe såraloe rumsask skvättiväg bägarranka öron på snören silveraralia high chaparall gullrankaparadisträd citrus benjaminfikus, starlight och vanlig silkesträd zamiakalla madagaskarpalm höblomster cambria-orkide och strandöga
har börjat blivit intresserad av suckulenter så jag ska skaffa mig en jatrofa
Alexander-VG-zon3
25-10-2009, 21:58
det var ju ett tag sen jag skrev här, mycket har hänt. här är två grupper som jag gillar och odlar mycket. Citrus - Citrus × latifolia, Citrus × taitensis, Citrus × floridana, Citrus x paradisi, Citrus x limetta , Citrus reticulata, Citrus japonica, Citrus maxima, Citrus hystrix, Citrus medica var. sarcodactylis, Citrus sinensis x Citrus paradisi var. chironja, Citrus × aurantiifolia, Citrus × myrtifolia, Citrus x limon ''Varigated'', Citrus x limon, Citrus x microcarpa, Citrus × junos, Citrus x sinensis Citrus × aurantium. Palmer - Butia capitata, Trachycarpus wagnerianus, Trachycarpus nanus, Trachycarpus martianus sp. Naga land, Trachycarpus takil, Trachycarpus princeps, Trachycarpus oreophilus, Trachycarpus fortunei "Darjeeling", Trachycarpus sp. Nainital, Parajubaea torallyi var. torallyi, Phoenix canariensis, Syagrus romanzoffiana, Bismarkia nobilis ''silver'', Phoenix roebelinii, Phoenix dactylifera, Chamaedorea elegans, Chamaedorea metallica, Chambeyronia macrocarpa, Rhapis excelsa, Sabal-palmer, Washingtonia. övriga grupper/växter jag odlar; Plectranthus, Fuchsia, Amaryllis, Trillingblomma, Hemtrevnad, Aloe, Crassula, Echeveria, Agave, Strelitzia reginae, Musella, Ensete, Musa, Canna, Dahlia, Oxalis, Pelargon, Änglatrumpet, Rumsgran, Brödgran, Chili, Gerrardanthus, Passiflora, Haworthia, Vildlök, Orkidéer, Hibiscus, Jakaranda, Caesalpinia, Kaktusar, Agapanthus, Basilika, Citrongräs, Mango, Avokado, Averrhoa, Granatäpple, Oliv, Kaki, Guava, Ziziphus zizyphus, Schinus, Kaktusar, Amaryllis, Palettblad, Pistacia lentiscus, Albizia, Akacia, Nerium, kiwi, Syngonium podophyllum, Hemianthus callitrichoides, Dipladenia, Wasabia japonica, Korallbär, Erythrina, Fikon, Ficus afghanistanica, Cerinthe major, Murgrönsviol, Citronverbena, Papyrus, Ingefära, Trädtomat, Flasklilja, Yucca, Diverse lök och knöl växter jag glömt namn på. hmm detta var nästan det mesta har nog glömt något. men sedan har jag ju ute(trädgårds) växterna. och jag glömde Cycas, Feijoa och Kalanchoë. http://www.pixbox.se/alb_show_id1133014_page0.html
En liten fråga bara flaxss. Hur får du plats med allt!!!!! Jag har stora problem och har inte ens i närheten så många växter som du har....
Flaxss, du måste ha gott om plats! En annan får utnyttja den lilla plats som finns till fullo, och trots alla försäljningar är här lika trångt som vanligt!  Med clivior, amazonliljor, blomstervaggor, Plectranthus "Mona Lavender", pelargoner, rexbegonior, hoyor, ampelliljor, fredskallor, sammetsögon, marmorblad, paradisträd, julkaktus, hottentottliljor och peperomior. De stora bladen mot svampplanschen till höger är ett träd som jag smög med mig frön av från Madagaskar när jag var där. Vad det är vet jag inte. [attachment=43686:Krukv_xter.jpg] Olle
varghem
25-10-2009, 22:38
Ooooooooooooooolle... har du hottentott??? nån liten lök över? jag har rexbegonia, ametistranka, asblomma, blåvinge, garderobsblomma, klänglilja, påfågelträd, påfågelblomma, flame tree, raketlilja,nån kaktus jag inte vet namnet på som blommar alldeles underbart illrött, fredskalla dom stora bladen där vid svampplanschen ser ut som kaffeplanta
Tyvärr har jag inget överskott på hottentottliljor nu och skickar inte gärna växter så här års. Du får återkomma till våren, så får vi se vad jag har då.
Kaffeplanta är det inte, den har äggrunda blad medan de här bladen är hjärtformiga. Säkert är det ett stort träd, för på sommaren växer de alltid upp i taket så att jag måste klippa ner dem. Fröna samlade jag in i en skog nära staden Mahajanga på nordvästra Madagaskar.
[attachment=43687:Madagaskartr_d1.jpg] [attachment=43688:Madagaskartr_d2.jpg]
Olle
Alexander-VG-zon3
25-10-2009, 23:44
CITAT (Olle A @ 25-10-2009, 23:36)  Kaffeplanta är det inte, den har äggrunda blad medan de här bladen är hjärtformiga. Säkert är det ett stort träd, för på sommaren växer de alltid upp i taket så att jag måste klippa ner dem. Fröna samlade jag in i en skog nära staden Mahajanga på nordvästra Madagaskar.
[attachment=43687:Madagaskartr_d1.jpg] [attachment=43688:Madagaskartr_d2.jpg]
Olle vilket häftigt träd och vackert, kommer du ihåg hur fröna såg ut ? CITAT (pejori @ 25-10-2009, 22:19)  En liten fråga bara flaxss. Hur får du plats med allt!!!!! Jag har stora problem och har inte ens i närheten så många växter som du har.... ja usch ja hur får jag plats ( menade jag alltså  ) jag fyller fönstren och bord och golv och källaren. och så ut med det mesta så fort det blir varmt. på sommaren känner jag inte igen mig inomhus.
Tyvärr inte, och några blommor har jag inte heller sett. Det är nog omkring 10 år sedan jag var på Madagaskar, och även om jag fotograferar väldigt mycket på mina resor är jag tyvärr dålig på att dokumentera sådant jag samlar in, växtplatser o s v.
Olle
CITAT (flaxss @ 25-10-2009, 23:44)  vilket häftigt träd och vackert, kommer du ihåg hur fröna såg ut ? ja usch ja hur får jag plats ( menade jag alltså  ) jag fyller fönstren och bord och golv och källaren. och så ut med det mesta så fort det blir varmt. på sommaren känner jag inte igen mig inomhus. Hm...Så gör jag med, men får mycket negativa kommentarer om att "jag låter blommorna ta över" och att det inte är snyggt, bra, trevligt med alla växter som står och skräpar överallt. Brukar svara att "det kan ju inte vara ditt problem, då dom inte står hemma hos dej" Inte populärt kan jag säga.
Alexander-VG-zon3
26-10-2009, 00:13
CITAT (pejori @ 25-10-2009, 23:58)  Hm...Så gör jag med, men får mycket negativa kommentarer om att "jag låter blommorna ta över" och att det inte är snyggt, bra, trevligt med alla växter som står och skräpar överallt. Brukar svara att "det kan ju inte vara ditt problem, då dom inte står hemma hos dej" Inte populärt kan jag säga.  kanske därför jag inte får besök......
Jag listar bara alla vetenskapliga namnen som jag just nu har inskrivna i datorn, sen har jag några ytterligare listor, men de tar vi inte nu... Agave americana, Agave bovicornuta, Agave desertii, Agave geminifolia, Agave lechuguilla, Agave meeckelveyana, Agave palmeri, Agave parrasana, Agave parryi, Agave picta, Agave uthensis, Aloe angustifolia, Aloe arborescens, Aloe aristata, Aloe artholopha, Aloe barbadensis, Aloe barberae, Aloe bellatula, Aloe black gem, Aloe brevifolia, Aloe broomii, Aloe broomii v. Tarkensis, Aloe cosmo, Aloe descoingsii, Aloe ferox, Aloe garipensis, Aloe greatheadii, Aloe greatheadii davoyiana, Aloe jacksonii, Aloe juvenna, Aloe maculata, Aloe madecassa, Aloe marlothii, Aloe melanacatha, Aloe parvula, Aloe peglerae, Aloe prinsloii, Aloe rauhii, Aloe reitzii, Aloe sinkatana, Aloe striata, Aloe tomentosa, Aloe turkanensis, Aloe variegata, Aloe wickensii, Aloe wombee, + et femtiotal ALoe som just blivit DNA-bestämda, Crassula ovata 'Gollum', Crassula ovata, Euphorbia trigona, Gasteria baylissiana, Gasteria brachyphylla, Hatiora gaertneri, Haworthia cymbaefolia, Hawortia attenuata, Opuntia basilaris aurea, Opuntia ficus indica, Opuntia fragilis ariampoa, Opuntia fragilis ariampoa multia replata, Opuntia fragilis opiocaysa, Opuntia fragilis v. Parviconopeana, Opuntia microdasys, Opuntia phaecantha, Opuntia polyacantha hyptricina, Opuntia polyacantha v. rufispina, Sanseveria parva, Sanseveria pearsonii, Sanseveria trifasciata, Schlumbergera ssp, Amorphophallus konjac Beaucarnea recurvata, Clivia miniata, Cymbidium ssp, Dendrobium ssp, Dendrocalamus strictus, Dionaea muscipula,Elettaria cardamomum,Ficus elastica, Hoya ssp, Jacaranda mimosifolia, Kigelia africana, Monstera deliciosa, Neomarica northiana, Nepenthes alata, Paphiopedilum callosum 'Jack', Papiophedelium ssp, Phalaenopsis hybrida 'Anthura', Phalaenopsis hybrida 'Ever Spring King', Phalaenopsis hybrida 'Golden Bell Delight', Phalaenopsis mariae x schilleriana, Phalaenopsis stuartiana, Philodendron scandens, Synadenium compactum, Xanthorrhoea australis, Zamiokulkas zamifolia, Ardisia crenata, Brugmansia sanguinea 'Feuerwerk', Camelia japonica 'Santorelli', Citrofortunella microcarpa, Citrus aurantifolia, Citrus limone, Citrus limonia, Citrus myrtifolia, Citrus paradisii, Citrus reticulata, Citrus sinensis, Coffea arabica, Corymbia citriodora, Diospyrus kaki, Eucalyptus globus, Eucalyptus leucoxylon, Ficus carica, Fortunella japonica, Olea europaea, Passiflora alata, Passiflora caerulea, Passiflora edulis, Passiflora quadrangularis, Passiflora suberiosa, Persea americana, Physalis peruviana, Psidium guajava, Trachycarpus fortunei, Lycopersicon esculentum 'Tiny Tim', Epipremnum pictum
Och då har jag säkert missat en massa ändå!
officinalis
26-10-2009, 09:00
Bland inomhusväxter krävs det nog tyvärr att man gallrar lite ibland. Ibland så är det små fina växter, eller andra växter som växt sig som bara försvinner in i mängden.
Chamomille
26-10-2009, 09:18
CITAT (MariaS @ 26-10-2009, 00:41)  Jag listar bara alla vetenskapliga namnen som jag just nu har inskrivna i datorn, sen har jag några ytterligare listor, men de tar vi inte nu... Agave americana, Agave bovicornuta, Agave desertii, Agave geminifolia, Agave lechuguilla, Agave meeckelveyana, Agave palmeri, Agave parrasana, Agave parryi, Agave picta, Agave uthensis, Aloe angustifolia, Aloe arborescens, Aloe aristata, Aloe artholopha, Aloe barbadensis, Aloe barberae, Aloe bellatula, Aloe black gem, Aloe brevifolia, Aloe broomii, Aloe broomii v. Tarkensis, Aloe cosmo, Aloe descoingsii, Aloe ferox, Aloe garipensis, Aloe greatheadii, Aloe greatheadii davoyiana, Aloe jacksonii, Aloe juvenna, Aloe maculata, Aloe madecassa, Aloe marlothii, Aloe melanacatha, Aloe parvula, Aloe peglerae, Aloe prinsloii, Aloe rauhii, Aloe reitzii, Aloe sinkatana, Aloe striata, Aloe tomentosa, Aloe turkanensis, Aloe variegata, Aloe wickensii, Aloe wombee, + et femtiotal ALoe som just blivit DNA-bestämda, Crassula ovata 'Gollum', Crassula ovata, Euphorbia trigona, Gasteria baylissiana, Gasteria brachyphylla, Hatiora gaertneri, Haworthia cymbaefolia, Hawortia attenuata, Opuntia basilaris aurea, Opuntia ficus indica, Opuntia fragilis ariampoa, Opuntia fragilis ariampoa multia replata, Opuntia fragilis opiocaysa, Opuntia fragilis v. Parviconopeana, Opuntia microdasys, Opuntia phaecantha, Opuntia polyacantha hyptricina, Opuntia polyacantha v. rufispina, Sanseveria parva, Sanseveria pearsonii, Sanseveria trifasciata, Schlumbergera ssp, Amorphophallus konjac Beaucarnea recurvata, Clivia miniata, Cymbidium ssp, Dendrobium ssp, Dendrocalamus strictus, Dionaea muscipula,Elettaria cardamomum,Ficus elastica, Hoya ssp, Jacaranda mimosifolia, Kigelia africana, Monstera deliciosa, Neomarica northiana, Nepenthes alata, Paphiopedilum callosum 'Jack', Papiophedelium ssp, Phalaenopsis hybrida 'Anthura', Phalaenopsis hybrida 'Ever Spring King', Phalaenopsis hybrida 'Golden Bell Delight', Phalaenopsis mariae x schilleriana, Phalaenopsis stuartiana, Philodendron scandens, Synadenium compactum, Xanthorrhoea australis, Zamiokulkas zamifolia, Ardisia crenata, Brugmansia sanguinea 'Feuerwerk', Camelia japonica 'Santorelli', Citrofortunella microcarpa, Citrus aurantifolia, Citrus limone, Citrus limonia, Citrus myrtifolia, Citrus paradisii, Citrus reticulata, Citrus sinensis, Coffea arabica, Corymbia citriodora, Diospyrus kaki, Eucalyptus globus, Eucalyptus leucoxylon, Ficus carica, Fortunella japonica, Olea europaea, Passiflora alata, Passiflora caerulea, Passiflora edulis, Passiflora quadrangularis, Passiflora suberiosa, Persea americana, Physalis peruviana, Psidium guajava, Trachycarpus fortunei, Lycopersicon esculentum 'Tiny Tim', Epipremnum pictum
Och då har jag säkert missat en massa ändå!  Gud i skorna...
CITAT (MariaS @ 26-10-2009, 00:41)  Jag listar bara alla vetenskapliga namnen som jag just nu har inskrivna i datorn, sen har jag några ytterligare listor, men de tar vi inte nu... Agave americana, Agave bovicornuta, Agave desertii, Agave geminifolia, Agave lechuguilla, Agave meeckelveyana, Agave palmeri, Agave parrasana, Agave parryi, Agave picta, Agave uthensis, Aloe angustifolia, Aloe arborescens, Aloe aristata, Aloe artholopha, Aloe barbadensis, Aloe barberae, Aloe bellatula, Aloe black gem, Aloe brevifolia, Aloe broomii, Aloe broomii v. Tarkensis, Aloe cosmo, Aloe descoingsii, Aloe ferox, Aloe garipensis, Aloe greatheadii, Aloe greatheadii davoyiana, Aloe jacksonii, Aloe juvenna, Aloe maculata, Aloe madecassa, Aloe marlothii, Aloe melanacatha, Aloe parvula, Aloe peglerae, Aloe prinsloii, Aloe rauhii, Aloe reitzii, Aloe sinkatana, Aloe striata, Aloe tomentosa, Aloe turkanensis, Aloe variegata, Aloe wickensii, Aloe wombee, + et femtiotal ALoe som just blivit DNA-bestämda, Crassula ovata 'Gollum', Crassula ovata, Euphorbia trigona, Gasteria baylissiana, Gasteria brachyphylla, Hatiora gaertneri, Haworthia cymbaefolia, Hawortia attenuata, Opuntia basilaris aurea, Opuntia ficus indica, Opuntia fragilis ariampoa, Opuntia fragilis ariampoa multia replata, Opuntia fragilis opiocaysa, Opuntia fragilis v. Parviconopeana, Opuntia microdasys, Opuntia phaecantha, Opuntia polyacantha hyptricina, Opuntia polyacantha v. rufispina, Sanseveria parva, Sanseveria pearsonii, Sanseveria trifasciata, Schlumbergera ssp, Amorphophallus konjac Beaucarnea recurvata, Clivia miniata, Cymbidium ssp, Dendrobium ssp, Dendrocalamus strictus, Dionaea muscipula,Elettaria cardamomum,Ficus elastica, Hoya ssp, Jacaranda mimosifolia, Kigelia africana, Monstera deliciosa, Neomarica northiana, Nepenthes alata, Paphiopedilum callosum 'Jack', Papiophedelium ssp, Phalaenopsis hybrida 'Anthura', Phalaenopsis hybrida 'Ever Spring King', Phalaenopsis hybrida 'Golden Bell Delight', Phalaenopsis mariae x schilleriana, Phalaenopsis stuartiana, Philodendron scandens, Synadenium compactum, Xanthorrhoea australis, Zamiokulkas zamifolia, Ardisia crenata, Brugmansia sanguinea 'Feuerwerk', Camelia japonica 'Santorelli', Citrofortunella microcarpa, Citrus aurantifolia, Citrus limone, Citrus limonia, Citrus myrtifolia, Citrus paradisii, Citrus reticulata, Citrus sinensis, Coffea arabica, Corymbia citriodora, Diospyrus kaki, Eucalyptus globus, Eucalyptus leucoxylon, Ficus carica, Fortunella japonica, Olea europaea, Passiflora alata, Passiflora caerulea, Passiflora edulis, Passiflora quadrangularis, Passiflora suberiosa, Persea americana, Physalis peruviana, Psidium guajava, Trachycarpus fortunei, Lycopersicon esculentum 'Tiny Tim', Epipremnum pictum
Och då har jag säkert missat en massa ändå! Hur lång tid tar det, att vattna dom då?????
CITAT (pejori @ 26-10-2009, 10:41)  Hur lång tid tar det, att vattna dom då?????  Det mesta står på underbevattningsbrickor, så det går ganska fort. Det är bara citrusarna som står i egna självbevattnande urnor och de kan ta något längre tid, eftersom jag inte vattnar dem utan att fuktmätaren säger att det är dags, och där kan det variera mycket från planta till planta hur ofta de vill ha vatten..
Alexander-VG-zon3
26-10-2009, 14:27
Och då har jag säkert missat en massa ändå! Härmapa, ja skriver jag upp exakt ALLT även lilla minsta namn sort och exakt alla fuchsior och passiflora så blir det att jag får lägga till en 50-150plantor men det ska jag inte göra för din skull för då måste du väl lägga till växter du inte har för att vara bättre  . tycker häftigt att din Aloe barbadensis har återstått ur de döda när den blev uppäten av rådjur i somras.
CITAT (MariaS @ 26-10-2009, 14:13)  Det mesta står på underbevattningsbrickor, så det går ganska fort. Det är bara citrusarna som står i egna självbevattnande urnor och de kan ta något längre tid, eftersom jag inte vattnar dem utan att fuktmätaren säger att det är dags, och där kan det variera mycket från planta till planta hur ofta de vill ha vatten..  trodde du gjorde som jag, springer runt med en full tolvliterskanna i ena handen och en tvålitare i andra, som fylls på och vattnar en och en. Såg framför mej, hur du gick tillbaka till första, när sista var klar och började om igen.
Alexander-VG-zon3
26-10-2009, 14:43
CITAT (MariaS @ 26-10-2009, 00:41)  + et femtiotal ALoe som just blivit DNA-bestämda vad märkvärdiga vi är  CITAT (pejori @ 26-10-2009, 00:17)  i går hade jag en snigel under matbordet  undra vad ev gäster hade sagt då när man bjuder på middag och allt och det kryper fram en snigel.
CITAT (flaxss @ 26-10-2009, 14:43)  vad märkvärdiga vi är i går hade jag en snigel under matbordet  undra vad ev gäster hade sagt då när man bjuder på middag och allt och det kryper fram en snigel.  troligen "Dinner is served, ser jag"
officinalis
26-10-2009, 16:03
CITAT (flaxss @ 26-10-2009, 14:43)  vad märkvärdiga vi är  i går hade jag en snigel under matbordet  undra vad ev gäster hade sagt då när man bjuder på middag och allt och det kryper fram en snigel.  Mm, så 10 grader i rumstemperatur (läste jag i någon annan tråd). Det är nog jättemysigt hos dig flaxs
Alexander-VG-zon3
26-10-2009, 16:36
CITAT (officinalis @ 26-10-2009, 16:03)  Mm, så 10 grader i rumstemperatur (läste jag i någon annan tråd). Det är nog jättemysigt hos dig flaxs  jag har i köket bland växterna runt +15c +20c under dagen, under natten beroende hur vintern är så kan det går ner till +10c i fönstret och då stängt dörrar intill sovrum och vardagsrummet så jag lider inte så värst. men älskar man växter så gör man och offrar lite av sin värme dom ger ju ändå en massa värme tillbaka  .
jag förstår inte hur ni får plats med allt.  men å andra sidan sätter jag mitt boutrymme före växternas. dessutom blir jag kinkig när golvet är kallt/temperaturen går under 19 grader. inomhus finns: i köket rosmarin och oregano, pelargon 'rosebud appleblossom', vildpelargon 'p. elongatum', och tre palmer. i vardagsrummet en stor och en mindre julstjärna, stor howea forsteriana, två lådor med chili 'prairie fire', stor fredskalla, liten ros och en låda med frösådd grön och gul kiwi, mango och avokado.
Å Maria, min växtlista är också jättelång! Sansevieria, Sansevieria, Sansevieria, Sansevieria å så ännu mer Sansevieria. Å nån ynka agave, hawortia, aloe, purpustjärna, pelargon??  crassulan å så ännu mer Sansevierior. Å nu när jag har odjurbekämpat hela halva hösten så har krukorna spritt ut sig, på matbordet, i dotterns rum när hon bor hos pappan, på gästtoan, i badrummet, på sovrumsgolvet. Det enträgna odlandet har gett ett intresse för snygga tevagnar i teak - så praktiskt med rullbord till krukorna. Men även en och annan golvlampa för extraljus. Det enda normala hemma är väl rumstemperaturen. Tur det.
CITAT (evaisa @ 28-10-2009, 22:36)  Det enda normala hemma är väl rumstemperaturen. Tur det.   Är du säker på det? Att den är normal menar jag
Alexander-VG-zon3
28-10-2009, 22:43
ja det var ju tur att jag också skrev
Miss Jackdaw
07-05-2011, 01:32
Oj, det märks verkligen att mitt krukväxtsintresse väcktes nyligen, jag har inte så många ännu till skillnad från många andra här  . Men jag har en förkärlek för lite udda växter. Dessa jag har skrapat ihop till hittills: - Nattens Drottning (frösådd) - Porslinsblomma - Medusas Huvud - Asblomma ('orbea variegata') - Ökenros 'Giant Black' - Aloevera (den sorten som läker brännsår) - Clivia - Okänd kaktus, måste vara närmare 12 år nu - Någon slags epiphyllum, vita blommor - Benjaminfikus - Novemberkaktus - Monstera
Två vanliga brudorkidéer, tre miniatyr Dendrobium nobile Fönsterviva Plättar i luften (eller stor slideranka, men jag tycker det andra namnet är roligare) Två ampelliljor i olika färg Tre gullrankor i olika färger Två paraplyaralior Saint paulia Fredskalla, miniatyr High Chapparall Två paradisträd och en kruka med sticklingar Två hjärtan på tråd Azalea Hoya carnosa Monstera Garderobsblomma, + skott Två hjärtrotgömma Dracena fragrans Någon sorts bladkaktus med trekantiga blad och cerise blomma Myrten Två dvärgcissus Gummiträd Levande stenar Trollhalsband Haworthia Någon sorts lätt taklöksliknande sak jag tänkt fråga här om... Julkaktus Hartassbräken Fågelbobräken Två spjutbräken Älghornsbräken Karlbergare Venusflugfälla Mönjelilja
Det var nog allt vi har här. Edit: Oj, listan såg mycket längre ut när jag postat...
varghem
07-05-2011, 08:13
Jag har för tillfället ett 50-tal Hoyor och lite annat smått och gott i fönstrena....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|