Sidor: 1, 2, 3
LadyG
Tramsig jämförelse.

Du har tur du, som aldrig varit med om hundattacker eller ens känner någon som blivit attackerad. Grannens schäfer satte tänderna i min dotters arm, pappa blev överfallen av en hysterisk dobermann (slet sig under nyårsfyverkeri, kunde klippt vem som helst), jag blev biten av en jakthund, en kollega blev biten i benet av en överbeskyddande schäfer... Listan kan göras lång över folk jag arbetat med eller är släkt med som haft mer eller mindre allvarliga incidenter med hund. Du måste haft sagolik tur som aldrig råkat ut för något, eller ens hört om någon som råkat illa ut.

Att bli attackerad är jag inte mycket orolig för (jag har t om haft hund själv trots att jag blivit biten), däremot vill jag inte ha hunddregel och skitiga tasspår över kläderna. Jag vill inte bli sniffad i skrevet heller och ta mig *** om jag ska behöva ta kappan till kemtvätt var och varannan månad bara för att hundägare promt måste ha hunden springande lös.

Sen att tanken på attacker naturligtvis dyker upp när det kommer en stor hund skenande utan koppel tror jag inte är så underligt.
Bettson
CITAT (LadyG @ 11-07-2006, 22:00)
Tramsig jämförelse.

Du har tur du, som aldrig varit med om hundattacker eller ens känner någon som blivit attackerad. Grannens schäfer satte tänderna i min dotters arm, pappa blev överfallen av en hysterisk dobermann (slet sig under nyårsfyverkeri, kunde klippt vem som helst), jag blev biten av en jakthund, en kollega blev biten i benet av en överbeskyddande schäfer... Listan kan göras lång över folk jag arbetat med eller är släkt med som haft mer eller mindre allvarliga incidenter med hund. Du måste haft sagolik tur som aldrig råkat ut för något, eller ens hört om någon som råkat illa ut.

Att bli attackerad är jag inte mycket orolig för (jag har t om haft hund själv trots att jag blivit biten), däremot vill jag inte ha hunddregel och skitiga tasspår över kläderna. Jag vill inte bli sniffad i skrevet heller och ta mig *** om jag ska behöva ta kappan till kemtvätt var och varannan månad bara för att hundägare promt måste ha hunden springande lös.

Sen att tanken på attacker naturligtvis dyker upp när det kommer en stor hund skenande utan koppel tror jag inte är så underligt.

OCH jag har inte sagt att du behöver vara med om något av det här.

Jag säger att den hundägare som har koll och inte låter hunden göra allt detta kan ha sin hund okopplad. Han har ett mentalt koppel som ofta är strängare. Vår hund uppför sig i alla fall bättre okopplad än kopplad av någon outgrundlig anledning som vi inte ens själva förstår.

Och varje moment är något nytt. Idag träffade vår hund en liten bebis för första gången. Då var vi otroligt vaksamma. Inte för att vi för ett ögonblick trodde att hon skulle göra den illa.

Nej, men just bäbisskrik kan påminna om valpar och väcka en stark modersinstinkt med påfluget slickande. Och inte ville vi skrämma bebisen.
SÅ mycket snack, och rensande från diverse andra störande saker så talade vi om att det inte alls var passande att burdust och glädjerikt slicka den lilla. Vi kräver att du är "försiktig". OCH det var hon även om det spratt i hela kroppen.

Att träna bebisumgänge kommer vi göra mycket i fortsättningen för vi vill att lillknotten skall tycka det är skitkul med en hundkompis, och vi vill att hundkompisen skall "ta vara på och skydda" lillknotten.

Jag har också blivit hundbiten själv fast för många herrans år sedan. OCH inte var det hundens fel utan mera skit bakom spakarna. Dvs hundägaren.
Pirum
Jag har aldrig blivit biten av en hund, annat än så som valpar nafsar på en (och de har ju skarpa tänder), däremot var det en schäfer som försökte bita mig när jag gick en kvällspromenad helt fredligt på en trottoar&cykelbana här i staden.

Mötte en snubbe vars hund totalt utan förvarning (vad jag kunde se) som vid passeringen av mig plötsligt hoppade upp och bet mot min överarm, hade kopplet varit en decimeter längre hade jag nog fått rejält ont. Jag har haft flera hundar, varav en schäfer, och det här var inget vänligt "hoppa upp och hälsa"-beteende. Men nu fick den inte tag i armen, utan nafsade bara i min (pösiga) jeansjacka. Hade jag varit kortare eller haft t-shirt på mig hade det kanske slutat på akuten. Samt en död hund. Jag blev mer förvånad än förskräckt, och fortsatte bara traska medan jag hörde hundägaren högljutt banna åt sin hund bakom mig. Jag vet inte om jag handlade korrekt egentligen. Tänk om denna hund attackerar någon mer helt oprovocerat? Borde jag konfronterat ägaren, skällt ut honom?
Om ovanstående hade hänt någon hundrädd, eller någon som inte haft hund kanske, så hade det nog resulterat i mycket jobbig stress. Jag kan omöjligen tro att jag var den första som denna hund dök efter. Skulle vilja gå så långt som att den hunden inte bör få gå i städer ens kopplad, om inte ägaren är noga med att hunden hålls på avstånd från folk.

Vad jag menar med ovanstående är att det finns skäl att vara rädd för hundar, och att allmänheten på offentlig plats inte ska behöva utsättas för lösspringande hundar. Om inte platsen särskilt anvisats för hundar kanske.

(Vi har själva haft en lösspringande schäfer, gick hur fint som helst, men då var hon på vår tomt, aldrig lös nära folk vi inte kände)
AnitaO
Tramsig jämförelse.

Varför det?
LadyG
CITAT (AnitaGg @ 12-07-2006, 06:27)
Tramsig jämförelse.

Varför det?

Bilismen är nödvändig för samhället, på ont eller gott. Utan den blir det katastrof för moderna länder.

Om alla hundar dog idag skulle det inte påverka andra än djurvänner och hundägarna.

Hundar, sin gullighet och trevlighet till trots, fyller inte någon livsviktig funktion i samhället på samma sätt som bilar.

Det trodde jag var uppenbart.
AnitaO
CITAT (LadyG @ 12-07-2006, 11:36)
CITAT (AnitaGg @ 12-07-2006, 06:27)
Tramsig jämförelse.

Varför det?

Bilismen är nödvändig för samhället, på ont eller gott. Utan den blir det katastrof för moderna länder.

Om alla hundar dog idag skulle det inte påverka andra än djurvänner och hundägarna.

Hundar, sin gullighet och trevlighet till trots, fyller inte någon livsviktig funktion i samhället på samma sätt som bilar.

Det trodde jag var uppenbart.

Alla är inte beroende av bilar.
Hundar har ett stort värde för många gamla och sjuka människor vad gäller livskvalité.
Det är mycket värt även det trots att det inte handlar om pengar.
starlady
Tröttsam tråd, men jag kan ändå inte låta bli att ge mig in i debatten.

Jag, som är uppvuxen med en hundrädd mamma och en syster som blivit biten i ansiktet av en schäfer när hon var 6 år gammal har i vuxen ålder valt att skaffa hund och helt enkelt vänja min familj vid den. Kan även tillägga att det gick fantastiskt smärtfritt och enkelt, så jag anser absolut att den som är rädd för hund borde söka hjälp för det, inte för att underlätta för MIG eller andra hundägare, utan för sig själv. Det finns ju faktiskt ett otroligt stort antal hundar i vårt land idag och många, många av dem bor och rör sig (om nu inte nödvändigtvis fritt) även i storstad (där den hundrädde ofta bosätter sig).

Min hund är ingen liten pälsboll heller, utan en Boxer. 56cm hög med 25 kilo MUSKLER och en enorm och närmast barnslig förtjusning i alla andra levande varelser (hästar, katter, ungar, folk OCH kaniner - iaf vad jag har märkt hittills). Då kan det givetvis bli problem när vi möter hundrädda människor.
Fram tills för ett halvår sedan har jag och min hund dessutom bott i lägenhet i stan. Detta innebär att jag, som vill ha en god vardagslydnad på min hund även tränar min hund lös i mitt bostadsområde. Vill inte enbart träna hunden på "för hundlydnadsträning anvisad plats" då en hund lätt och FORT kan lära sig att det bara är just på brukshundsklubbens gräsplan man måste gå fot lös och ingen annanstans... sleep.gif

Alltså har jag använt mig av diverse plättar och planer (exvis fotbollsplaner) till att träna inkallning och fjärrdirigering av min hund. Självklart gick det inte bra varje gång i början. SJÄLVKLART har min hund ränt iväg efter något som var mer intressant än matte både en och fler gånger. SJÄLVKLART måste sånt hända under upplärningen om jag vill kunna få en hund som kan gå sådär imponerande lydigt lös förbi andra människor och hundar. SJÄLVKLART måste den hund som ska bli sån som ALLA vill ha dem även tränas (och därmed misslyckas då och då) i normala miljöer bland vanligt folk. Resultatet är en hund som nu KAN gå lös var som helst. Detta innebär inte att jag väljer att ha henne lös överallt och alltid, men exvis på tidiga morgonpromenaden och seeena nattpromenaden är hon ofta lös och får röra sig fritt inom en 5 metersradie från mig tills det kommer någon, då jag kommenderar henne fot.

Får ofta uppskattande blickar från folk jag möter och beröm om att min hund är väldigt lydig, fin och söt. De kanske tror att den lydnaden är medfödd och inte alls har varit en lång process där hunden har varit tvungen att vara lös även när den inte hade den här graden av lydnad. De kanske hade varit rädda för henne istället om de hade vetat att Boxern som ras ursprungligen är framavlad för att hetsa tjurar... Undrar om den också är en kamphund som borde omfattas av rasförbud?
Får också ofta frågan om hon är en Pitbull och när jag svarar nej så får man ibland höra att:
"Nej, jag tänkte väl att den är lite liten för att vara en PB"
blink.gif Hur stora tror folk att en PB är egentligen??

Alla ni som ropar på rasförbud kanske ska ta del av statistik på vilka raser som bitit flest människor/år. Tror att de där listorna brukar toppas av raser som:

Tax
Collie
Golden Retriever

i varierande ordning i stort sett varje år. Men såna söööta hundraser kanske man inte vill förbjuda? wink.gif

Åter till min hund. Hon saknar i stort sett jaktinstinkt och jag valde en hund med minimal rasspecifik jaktlust för att just kunna ha min hund med mig när jag RIDER = god motion för min hund och en fantastisk övning i samarbete mellan mig, hästen och hunden. En självklar källa till lycka för mig i mitt liv. Kan någon vänlig själ tala om hur i helskotta jag förväntas kunna ha min hund kopplad när jag rider i skogen utan att riskera skador på mig och båda mina djur?
(säger någon flexikoppel här så vet jag inte vad jag gör, de är ett SATANS påfund och borde totalförbjudas, iaf i händerna på folk som inte vet var stoppknappen på dem sitter... mad.gif )

Så innan alla börjar yla om generella förbud så vill jag som ansvarsfull hundägare kräva:

-Anvisade, inhägnade ytor i VARJE STAD där hundar KAN få löpa fritt året om - det borde vara en rättighet för alla hundar att få gå lösa minst en gång/vecka.
-Fler hundlatriner att slänga påsarna i när man (SJÄLVKLART!) plockat upp efter sin hund.
-Ubildning av allmänheten om att man inte bör gå fram till vilt främmande hundar (för JOOO folk GÖR det.. ffa till söööta boxervalpen som man håller på och lär att de INTE ska hälsa på alla möjliga. Tanter är värst och därefter barnfamiljer där föräldrarna vill få tyst på barnet som tjatar om att få "klappa vovven!" FÅ är de som faktiskt FRÅGAR om de får hälsa och SURA blir folk också när man säger:
-Nej, tyvärr. Jag håller på och lär min hund att inte hälsa på främlingar.
Det tycks inte vara accepterat för mig som hundägare att tycka så. huh.gif

I gengäld föreslår jag följande lösning på de problem som tråden tar upp:

-Genomförd valp och grundlydnadskurs blir obligatorisk.
-Registreringskrav införs på samtliga hundar, även blandras.
-Mentaltest av samtliga registrerade hundar. (gärna anpassat för att se hur hunden hanterar vardagliga situationer bland folk och andra djur)

Ansvariga för ovanstående åtgärder torde Svenska Brukshundsklubben bli och de borde då få en speciell avdelning för detta som ska finansieras med statliga/kommunala medel.

På detta sätt kommer man åt att alla hundar som ej är reggade därmed blir olagliga. Då kan man ta ifrån de kriminella/oseriösa sina hundar.
Susanne i Linköping
Punkt två på din lista, registrering, hade vi ju förr i form av hundskatt. Ska registrering återinföras lär även avgiften komma tillbaka. Det lär nog inte bli populärt.
Leia
Starlady!
Jättebra skrivet! Jag vet vad med jobb du lagt ned för att få en boxer så lydig/följsam! smile.gif Känner också igen "problemet" att alla vill hälsa på en söt boxer valp. Jag har haft boxer sedan före skolålder och det är rasen i mitt hjärta! wub.gif
Vill bara göra en liten rättning vad det gäller:

CITAT
De kanske hade varit rädda för henne istället om de hade vetat att Boxern som ras ursprungligen är framavlad för att hetsa tjurar... Undrar om den också är en kamphund som borde omfattas av rasförbud?

Boxern härstammar från "bullenbeiser"(tjurbitare). De kallades inte tjurbitare för att de användes till tjurhetsning (som många felaktigt tror) utan för att de drev boskapshjordar och fick djuren på rätt spår genom att bita dem i hasorna.

Sedan korsades det in bulldogg och bulldoggen har används i tjurhetsning, så det finns lite av det i boxern, men boxern avlades inte fram för det ändamålet.

Hoppas att du inte tar illa upp för att jag rättade lite, kunde inte låta bli eftersom jag är väldigt intresserad och har själv suttit och läst gamla tyska dokument om boxerns ursprung.... smile.gif wub.gif
starlady
CITAT (Susanne i Linköping @ 16-07-2006, 12:03)
Punkt två på din lista, registrering, hade vi ju förr i form av hundskatt. Ska registrering återinföras lär även avgiften komma tillbaka. Det lär nog inte bli populärt.

Näeh, antagligen inte, men så har jag aldrig varit populistiskt lagd heller... sleep.gif

För mig skulle de precis lika gärna kunna få införa kattskatt också, så skulle man få fler kastrerade honkatter och kanske slippa alla stackars sommarkatter?
Pirum
Låter rimligt att husdjur ska registreras tycker jag, speciellt som flera av dem inte bara ställer till direkt skada (som katter och hundar kan göra), utan även kan sprida sjukdomar.

Läste häromdagen (återigen) att hundsmugglingen till Sverige ökar, med risk för rabies och den allvarligare dvärgbandmasken. (Rabies är alltså enklare att kontrollera, sjukdomen i sig är ofta -men inte alltid- farligare än dvärgbandmask)

Vi behöver bättre kontroll av våra husdjur.
Bettson
Jag kan inte förstå det där med registrering riktigt.

Varenda kossa som bonden äger skall anligt lag märkas och registreras. Om den sedan bara byter hage eller ladugård på gården skall detta rapporteras var fjortonde dag tror jag det är till jordbruksverket..

Som hästägare är du skyldig att ha pass dvs registrerat och märkt din häst. Annars kan du varken få den veterinärbehandlad eller slaktad.

Omärkta djur tvångsslaktas.

Varför skulle det då vara så orimligt att registrera andra husdjur.
Pirum
Det är väl som med båtar, det upplevs som "inskränkning i friheten" eller nåt annat fluff om det ska registreras och tas ut avgift. Likväl försäkrar man ju sina båtar och djur, men det är kanske "skatten" man vänder sig emot.
starlady
Jag anser ju att en årlig skatt är overkill (om det nu inte skulle gå till att bekosta de där inhägnade områdena i varje stad och fler hundbajslatriner förstås!) men att det är helt och hållet rimligt att man får betala en registreringskostnad (som uppfödare eller valpköpare, precis som man ändå har på alla registrerade rasrena hundar idag). Plus en mindre administrationsavgift vid ägarbyte för att man ska få ett korrekt uppdaterat register. Adminavgiften borde också kunna slopas om man kan genomföra reg.ändringen online själv med någon kod (som kan stå på regbeviset) eller med hjälp av e-legitimation.

Obligatorisk chipmärkning vore också en bra idé, för det löser ju även problemet med skenbart herrelösa, bortsprungna hundar/katter som upphittas och hundar som polisen kommer på under ett sånt där kampslagsmål som "plötsligt" inte har någon ägare på plats... rolleyes.gif
tonic
CITAT (starlady @ 18-07-2006, 00:22)
Obligatorisk chipmärkning vore också en bra idé

Det är det redan smile.gif smile.gif
Snöflinga
Anser nog att hunden fyller en livsviktig funktion för många människor ... både psykiskt och fysiskt ...

Däremot tycker jag att det är rent åt skogen när hundägare tillåter barn gå ut med stora hundar mad.gif De har inte en chans att hålla hunden om den vill "hälsa" på andra hundar eller människor, jaga katter el.dyl.
starlady
CITAT (tonic @ 18-07-2006, 20:18)
Det är det redan smile.gif smile.gif

Är chipmärkning obligatorisk även för oreggade hundar/blandisar utan papper? *trodde inte*
starlady
Kom på ett tillägg till det långa inlägget jag skrev längre upp i tråden, ett faktum som jag stör mig något helt otroligt mycket på - nämligen stadsmänniskor som flyttar ut på landet fastän de inte tycker om djur och sen vill ändra på allt möjligt.

Vet inte hur många exempel jag har hört talas om där någon flyttar ut på landet (senast granne med min hästs uppfödare). De ser hästarna gå i hagen strax utanför huset när de kommer och tittar före köpet, men ÄNDÅ!!! så är det första de gör när de väl har köpt och flyttat in att börja driva kampanj för att hästarna måste bort därifrån, för så där nära andra människors hus får minsann inte hästar gå enligt lag och dessutom är deras barn allergiska mot djur faktiskt och bla och bla och VARFÖR flyttar såna ut på landet??? och kaaaan man inte få skjuuuuta såna människor? Bara liiite och nånstans där det känns? *lägger huvet på sned och ber snällt, fast med en antydan till nåt vilt i blicken*

Reglera gärna hur folk hanterar och håller sina djur inne i städerna, men flyttar ni ut på landet får ni baske mig leva med att andra människor har djur nära inpå er!
tonic
CITAT (starlady @ 19-07-2006, 19:05)
CITAT (tonic @ 18-07-2006, 20:18)
Det är det redan smile.gif  :)

Är chipmärkning obligatorisk även för oreggade hundar/blandisar utan papper? *trodde inte*

ALLA hundar måste vara märkta, med chip eller tatuering.
Och registrerade hos jordbruksverket. smile.gif
Magdis
CITAT (starlady @ 19-07-2006, 20:11)
Kom på ett tillägg till det långa inlägget jag skrev längre upp i tråden, ett faktum som jag stör mig något helt otroligt mycket på - nämligen stadsmänniskor som flyttar ut på landet fastän de inte tycker om djur och sen vill ändra på allt möjligt.

Vet inte hur många exempel jag har hört talas om där någon flyttar ut på landet (senast granne med min hästs uppfödare). De ser hästarna gå i hagen strax utanför huset när de kommer och tittar före köpet, men ÄNDÅ!!! så är det första de gör när de väl har köpt och flyttat in att börja driva kampanj för att hästarna måste bort därifrån, för så där nära andra människors hus får minsann inte hästar gå enligt lag och dessutom är deras barn allergiska mot djur faktiskt och bla och bla och VARFÖR flyttar såna ut på landet??? och kaaaan man inte få skjuuuuta såna människor? Bara liiite och nånstans där det känns? *lägger huvet på sned och ber snällt, fast med en antydan till nåt vilt i blicken*

Reglera gärna hur folk hanterar och håller sina djur inne i städerna, men flyttar ni ut på landet får ni baske mig leva med att andra människor har djur nära inpå er!

Hihi! Ja jag är benägen att hålla med....flyttar man ut på landet bredvid en hästhage så kan man inte komma och klaga på hästarna sen.
Margaretha
CITAT (starlady @ 16-07-2006, 11:38)
Jag, som är uppvuxen med en hundrädd mamma och en syster som blivit biten i ansiktet av en schäfer när hon var 6 år gammal har i vuxen ålder valt att skaffa hund och helt enkelt vänja min familj vid den. Kan även tillägga att det gick fantastiskt smärtfritt och enkelt, så jag anser absolut att den som är rädd för hund borde söka hjälp för det, inte för att underlätta för MIG eller andra hundägare, utan för sig själv. Det finns ju faktiskt ett otroligt stort antal hundar i vårt land idag och många, många av dem bor och rör sig (om nu inte nödvändigtvis fritt) även i storstad (där den hundrädde ofta bosätter sig).

Jag förbehåller mig faktiskt rätten att vara hundrädd eller kanske att inte tycka om hundar. Jag vill inte bli biten av en pitbull men heller inte slickad i ansiktet av en vänlig, glad hund. Det är inte trevligt helt enkelt! Och jag tycker att det måste vara mitt val om jag vill ha närkontakt med hundar eller inte.

Stad eller land. Det finns betydligt fler hundar i staden där jag bor än jag någonsin sett på landet, så inte tror jag att hundrädda i gemen bosätter sig i staden!

Betydelsen av en hund i en människas liv har jag sett på nära håll, och jag har den största respekt för detta. Men som med det mesta i övrigt: Det är de som missköter sig som förstör för de skötsamma. Därför behöver vi kopplingstvång precis som vi behöver vapenlicenser, skolplikt och alkolås i bussar! Även om liknelsen kan tyckas halta något!!!
Bettson
CITAT (Margaretha @ 19-07-2006, 19:26)

Jag förbehåller mig faktiskt rätten att vara hundrädd eller kanske att inte tycka om hundar. Jag vill inte bli biten av en pitbull men heller inte slickad i ansiktet av en vänlig, glad hund. Det är inte trevligt helt enkelt! Och jag tycker att det måste vara mitt val om jag vill ha närkontakt med hundar eller inte.

Stad eller land. Det finns betydligt fler hundar i staden där jag bor än jag någonsin sett på landet, så inte tror jag att hundrädda i gemen bosätter sig i staden!

Betydelsen av en hund i en människas liv har jag sett på nära håll, och jag har den största respekt för detta. Men som med det mesta i övrigt: Det är de som missköter sig som förstör för de skötsamma. Därför behöver vi kopplingstvång precis som vi behöver vapenlicenser, skolplikt och alkolås i bussar! Även om liknelsen kan tyckas halta något!!!

Är benägen att hålla med dig i det mesta. Du skall inte behöva utsättas för hoppande slickande hundar.

Själv kopplar jag hunden om jag är i närheten av någon jag vet är rädd. Inte för att vår hund skulle på något sätt uppföra sig illa utan för att den hundrädde ska må bättre.

Fast inte vill jag sluta ha min hund okopplad alltid genom tvång. Man måste ju få tillfälle att träna den. Samtidigt som jag tycker att det tillhör de hundaktiga rättigheterna att någon gång per dag få sträcka ut och springa utan att en halt och lytt matte hänger i andra ändan av snöret.

Och inte tycker jag att man kan jämföra vapenlicenser med skolplikt och alkolås i bussar.

Vapenlicenser innebär att du är registrerad och fått bevisa kunskap och handel och vandel innan du får en licens. Trots att många mnniskor upplever obehag när de ser ett vapen så är vapenägaren inte tvungen att hålla vapnet i vapenskåp 24 timmar om dygnet. Han får ta ut och använda vapnet när han har det under uppsikt. Sköter man sig inte så mister man vapenlicensen.

OCH skolplikt.Förstår överhuvudtaget inte jämförelsen.

OCh alkolås på buss. VÄlkommet. Men det hindrar bara de bussförare som för rattfulla att köra buss. Det gör ingen skillnad för alla andra.

Så varför ska koppeltvång gälla alla. Det borde vara som idag att hundägares som inte sköter sig ÄR ålagda att ha hunden kopplad. Bara det att det inte följs upp. Och att en lag inte följs upp botas inte med att man skriver strängare lagar. Det är en helt annan diskussion.

Så i stället för koppeltvång så borde obligatoriskt hundkörkort införas. Och man mister körkortet dvs rättigheten att ha hund om man inte sköter sig.

Det skulle omedlebart ge rätten för polisen att omhänderta en hund dels ifall inte ägaren sköter sitt hundägande och dels på störten ifall de inte hade hundkörkort.

Jag såg någon tidigt i tråden som skrev att hundägare skulle motionera sina hundar ordentligt i koppel. OCh att det inte var motion att kasta pinnar osv.

Det finns nog många sorters motion. Men för riktigt aktiva och pigga hundar är motionen för hjärnan lika avgörande som motionen för kroppen. Fortsätter man att hårdmotionera en sådan hund så får den bara mera kondition och kräver mera motion. Om man i stället motionerar hjärnan med lekar som kurragömma, gömma saker, kasta pinnar, riktig apportering och en massa andra saker, så krävs ju att man kan ha hunden lös.

En god grund för att lära hunden inkallning är att man går ut i skogen och promenerar med hunden lös när den är valp. Så gömmer man sig och valpen blir förskräckt över att vara ensam. Den spårar då ägaren och lär sig att hålla denne upnder uppsikt och vill inte lämna denne. Det önskvärda förhållandet är att hunden skall hålla reda på föraren och inte tvärt om. HUnden lär isg att det viktigastes som finns är att hålla reda på hussa eller matte. Då lär man dom inkallning som en dans sedan och har aldrig några problem att kalla in hunden hur knivig situationen än är.

Den alltid koppelrastade hunden lär sig aldrig detta. OCH om den av misstag kommer lös och misstag händer, så kan föraren inte kalla in den.

SÅ de flesta problemhundar jag ser är hundar som alltid är koppelrastade. Deras ägare har oftast allt för dålig kontakt med dom. OCh nu menar jag inte hundägare som dresserat sina hundar ( för detta måste man då och då i utbildningen kunna ha dom lösa) coh väljer att rasta sina hundar i koppel.

Jag menar de hundägare som tyvärr är allt för många. De har alltid sina hundar kopplade utomhus därför att de vet att de inte kan kalla in dom. Deras hundar besitter mycket lite fostran och saknar oftast helt dressyr. Det är när de hundarna kommer lös som det uppstår otrevligheter.

Vad jag tycker är allra mest synd är att hundarna bor på hundhotell med sovplats, mat och kiss och bajsrunda. Kontakten med ägarna i övrigt är ganska minimal. Det innebär att hunden inte har någon flock att tillhöra utan bor ensam på hotell där den har viss kontakt med personal(läs ägaren).

Att genom koppeltvång, tokiga lagar om transport och förvaring av hund i bil och en massa annat begränsa de hundägare som aktiverar sina hundar låter dom ha en flock, ger dom en arbetsuppgift och ett lyckligt hundliv för att andra ömissköter sig tycker jag är så befängt att det saknar motstycke.
Dom hundarna stör ALDRIG andra människor. De har fått lära sig att inte föra det.

För övrigt så skulle man kunna göra jämförelsen med att sålla bort eller utbilda olämpliga hundägare på föräldraskap. Det finns faktiskt föräldrar som aldrig borde tillåtits att bli föräldrar. Hur gör vi med dom då. Ska vi införa obligatorisk föräldakörkort eller ska vi ta barnen från de som är olämliga föräldrar eller ska vi förbjuda alla att bli föräldrar för att några missköter sig.

Jag hoppas ni förstår ironin i det sista. wink.gif
Rossi
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-07-2006, 19:20)

Hihi! Ja jag är benägen att hålla med....flyttar man ut på landet bredvid en hästhage så kan man inte komma och klaga på hästarna sen.

Jo, det kan man om det nu är så att grannen med hästar inte följer gällande regler. Det blir säkert inte poppis men bara för att man har struntat i lagen i alla år tidigare så har man ju därmed ingen rätt att fortsätta med det i all oändlighet. Om sen den som flyttar dit som granne kommer från stan eller landet är helt oväsentligt i sammanhanget.

Jag är ganska trött på Jante-mentaliteten på landet. De som flyttar in senast har ingenting att säga till om. Man ska följa de regler som de äldste bybor har bestämt - vare sig de har stöd i lagen eller inte.

Jag bor själv i en liten by på landet så jag ser alla de här tendenserna ....

Sen är det givetvis en helt annan sak om man flyttar in i ett hus och genast har synpunkter på saker som INTE är emot lagen hos grannarna eller omgivningen i övrigt. Då får man liksom stå sitt eget kast.
AnitaO
Alla ni som ropar på rasförbud kanske ska ta del av statistik på vilka raser som bitit flest människor/år. Tror att de där listorna brukar toppas av raser som:

Tax
Collie
Golden Retriever

i varierande ordning i stort sett varje år. Men såna söööta hundraser kanske man inte vill förbjuda? wink.gif

Det är inte första gången jag ser nån ta upp denna statistik.
Jag frågar varje gång var denna statistik finns.
Fram till nu har jag aldrig fått något svar.
Börjar tro att den inte finns över huvud taget, utan att det är nån skröna som uppkommit i nåt slags "försvarssyfte".

Eller du kanske kan visa mig var den statistiken finns tillgänglig?
cic
CITAT (Bettson @ 20-07-2006, 08:53)
För övrigt så skulle man kunna göra jämförelsen med att sålla bort eller utbilda olämpliga hundägare på föräldraskap. Det finns faktiskt föräldrar som aldrig borde tillåtits att bli föräldrar. Hur gör vi med dom då. Ska vi införa obligatorisk föräldakörkort eller ska vi ta barnen från de som är olämliga föräldrar eller ska vi förbjuda alla att bli föräldrar för att några missköter sig.

Hear hear.

Jag har inte lagt mig i diskussionen överhuvudtaget. Men än så länge håller jag med Bettson i vart enda ord hon skriver i denna tråden.

Det sista, som jag valde att citera, tyckte jag trots allt hade en bra poäng. Även om jag förstår att det är ironi.
tonic
CITAT (cic @ 20-07-2006, 23:23)

Hear hear.

Jag har inte lagt mig i diskussionen överhuvudtaget. Men än så länge håller jag med Bettson i vart enda ord hon skriver i denna tråden.

Det sista, som jag valde att citera, tyckte jag trots allt hade en bra poäng. Även om jag förstår att det är ironi.

Håller med här också, och föstod ironin. smile.gif
Leia
CITAT (AnitaGg @ 20-07-2006, 19:17)

Tax
Collie
Golden Retriever

Det är inte första gången jag ser nån ta upp denna statistik.
Jag frågar varje gång var denna statistik finns.
Fram till nu har jag aldrig fått något svar.
Börjar tro att den inte finns över huvud taget, utan att det är nån skröna som uppkommit i nåt slags "försvarssyfte".

Eller du kanske kan visa mig var den statistiken finns tillgänglig?

Dessa uppgifter brukar blossa upp i kvällstidningarna då och då. Vad det grundas på kommer jag i nuläget inte ihåg.
Men de hundraser som toppar listorna är oftast raser som ofta förekommer i barnfamiljer..... Personligen tror jag att det beror på att föräldrarna släpper sina barn för långt med hunden. De lär inte barnen att hunden behöver få vara ifred ibland. Så tillslut säger hunden ifrån själv.
Senaste gången det kom en lista med raser som bet i en kvällstidning, handlade det just om barn som blev bitna i hemmet. Även vilken ålder de i genomsnitt blev bitna i. Störst risk var det att en 1 åring blev biten. Inte konstigt tycker jag. Det går inte att förklara för barnet vad den får göra med hunden, barnet har precis lärt sig gå och är inne i en väldigt "slitig" (gärna i hundens päls) och petig (gärna i hundens ögon) period.
Inte konstigt att det då händer olyckor....
FixaIgenväxtTrädgård
CITAT (Rossi @ 20-07-2006, 09:12)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 19-07-2006, 19:20)

Jo, det kan man om det nu är så att grannen med hästar inte följer gällande regler. Det blir säkert inte poppis men bara för att man har struntat i lagen i alla år tidigare så har man ju därmed ingen rätt att fortsätta med det i all oändlighet. Om sen den som flyttar dit som granne kommer från stan eller landet är helt oväsentligt i sammanhanget.

Jag är ganska trött på Jante-mentaliteten på landet. De som flyttar in senast har ingenting att säga till om. Man ska följa de regler som de äldste bybor har bestämt - vare sig de har stöd i lagen eller inte.

Jag bor själv i en liten by på landet så jag ser alla de här tendenserna ....

Sen är det givetvis en helt annan sak om man flyttar in i ett hus och genast har synpunkter på saker som INTE är emot lagen hos grannarna eller omgivningen i övrigt. Då får man liksom stå sitt eget kast.

Det är kanske mest tragiskt att lagen överhuvudtaget finns eller gäller utanför detaljplanelagt område, städerna borde detaljplanera för lågallergena områden och då inte där det finns etablerade hus- eller boskapsdjur eller hästar. Där kan sådana lagar få giltighet. Plantera hagarna med gran inpå tomtgränsen, rättigheterna att nyttja sin egen mark har ju alternativ. Då får de se vad alternativen till att sköta och hålla Sverige öppet är. Vi lever inte i ett museum, som ju finns för syns skull och för kunskap om dåtiden.

Egentligen tycker jag nog det skulle bli bättre med björk...

/Sara
ÅsaF
Jag som trodde det var lag på att alla hundar ska hållas kopplade. Man kan aldrig lita helt på vad en hund ska ta sig till med så jag anser att alla hundar ska hållas kopplade när det finns andra människor och djur i närheten.

Grannens kanin blev för övrigt hundbyte. sad.gif
Whiskuchi
Ska vi införa obligatorisk föräldakörkort eller ska vi ta barnen från de som är olämliga föräldrar eller ska vi förbjuda alla att bli föräldrar för att några missköter sig.

Det görs väl redan - barnen tas ifrån de olämpliga föräldrarna. wink.gif

Hundkörkort är en suverän idé i teorin, men jag tror aldrig det kommer kunna genomföras (vem skulle i så fall kontrollera att alla hundägare har körkortet?).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon