|
Ludvig Johansson
25-08-2006, 21:53
Vilken jättetråd (säger man så??)
tänkte bara tillägga att änglatrumpeter tål en rejäl frostknäpp (minst -7C) och att det går alldeles utmärkt att plantera dem direkt i backen. Vill åter slå ett slag för sticklingsförökning i dimdyskammare, där rotar jag änglatrumpeter på sommaren på 1-2 veckor utan hormon. Rätt coolt.
Ludvig Johansson
25-08-2006, 21:56
Jo jag har också en trumpet att visa upp  Men den har just börjat blomma. Sedan är det lite lurigt i rabatten nu med allt vatten som kommit. Ett oväntat Venedig tema kan man säga.
Pinglan
27-08-2006, 18:45
Alexander-VG-zon3
27-08-2006, 19:02
CITAT (Ludvig Johansson @ 25-08-2006, 22:53) Vilken jättetråd (säger man så??)
tänkte bara tillägga att änglatrumpeter tål en rejäl frostknäpp (minst -7C) och att det går alldeles utmärkt att plantera dem direkt i backen. Vill åter slå ett slag för sticklingsförökning i dimdyskammare, där rotar jag änglatrumpeter på sommaren på 1-2 veckor utan hormon. Rätt coolt. jag har läst andä ner till -12c att dom kna klara om det är under kort tid
Alexander-VG-zon3
27-08-2006, 19:03
CITAT (Ludvig Johansson @ 25-08-2006, 22:56) Jo jag har också en trumpet att visa upp  Men den har just börjat blomma. Sedan är det lite lurigt i rabatten nu med allt vatten som kommit. Ett oväntat Venedig tema kan man säga.  vilken fin en du har
Alexander-VG-zon3
27-08-2006, 19:03
CITAT (Pinglan @ 27-08-2006, 19:45) vackra blommor
Alexander-VG-zon3
27-08-2006, 19:04
CITAT (Dr blomma @ 24-08-2006, 22:48) Mina änglatrumpeter ä bara ca 1,5m höga Nästa år ska ja ha riktigt stooooooooooora krukor!! Så dom växer & blommar rejält  det är väl inte så dåligt . min är från en fröplanta i våras å¨är nu ca 1m å det tyycker jag är bra för denna ssomamren
Dr blomma
27-08-2006, 19:35
Hej alla på Odla.nu -Har kommit massor med knoppar på den ena av mina änglatumpeter nu Ja ska göda den ordentligt!!! -Så ja hinner få en riktigt riklig blomming innan det blir för kallt på ballkongen! Tyvärr ä det ju snart dax att vinterförvara dom Bra temperatur för det är ca:10+grader Och sparsam vattning 1gång/månad Mvh/Dr blomma
Dr blomma
27-08-2006, 19:38
CITAT (flaxss @ 27-08-2006, 20:04) CITAT (Dr blomma @ 24-08-2006, 22:48) Mina änglatrumpeter ä bara ca 1,5m höga :( Nästa år ska ja ha riktigt stooooooooooora krukor!! Så dom växer & blommar rejält :) det är väl inte så dåligt . min är från en fröplanta i våras å¨är nu ca 1m å det tyycker jag är bra för denna ssomamren Jo ä inget vidare Om ja haft riktigt stora krukor(50liters) -Så hade dom varit mycket mycket större & blommat bättre!!! Nästa år blir det megakrukor ist Mvh/Dr blomma
Killensomvillhagrönafingrar
28-08-2006, 11:06
Jag har planterat min vita ärvda trumpet i en 50 liters kruka med påskogödsel, samt sådan där vattenbehållandepulver. Lagt till långtidsverkande gödsel samt nån gång per vecka flytande gödsel. Den har vuxit från 30-40 cm till 170 cm och rejält bredd Mycket blommor(10-14)för nån månad sedan men de sitter bara uppe 2 dagar sedan ramlar de av pga att de blivit bruna. Då jag var på semester så var vattningen lite si och så tyvärr. Grenarna slaknade rätt rejält när jag komm hem och den hade bara 2-5 blommor kvar. Dessutom har det blivit hål i bladen. Lite frågor och tankar för detta år samt nästa: * hur får man grenarna att bli grövre så den står emot mer vind? *Då den har grenat ut sig väldigt lågt blir den mycket omfångsrik och jag vill hellre ha den lite mer trädlik än busklik, vad göra? *Den dricker som sagt hur mycket som helst, kan man inte bygga en självvattnade tunna? (självklart täckt med lite snygga teakplakor  ) *Varför tappar min blommorna så snabbt? (kan det vara för dålig dränering) * Hur sjutton skall jag få plats med den inne över vintern  (trevligt problem)
scorpan
28-08-2006, 11:25
Hej! jag har visserligen inte läst igenom hela tråden,men vill iaf ställa nån fråga. Är det blommor man alltså helst ska ha utomhus? Är de svårskötta? Om de ska vara ute, kan man inte gräva ner rötterna i backen då ? med koskit som grund? då är man väl inte beroende av krukstorleken? klarar de bara vissa zoner? vet inte i vilken zon jag bor i,bor strax utanför Östersund....
Alexander-VG-zon3
28-08-2006, 11:51
CITAT (scorpan @ 28-08-2006, 12:25) Hej! jag har visserligen inte läst igenom hela tråden,men vill iaf ställa nån fråga. Är det blommor man alltså helst ska ha utomhus? Är de svårskötta? Om de ska vara ute, kan man inte gräva ner rötterna i backen då ? med koskit som grund? då är man väl inte beroende av krukstorleken? klarar de bara vissa zoner? vet inte i vilken zon jag bor i,bor strax utanför Östersund.... japp du ska sätta ut den på våren ta in den inann frosten kommer men har läst att dne därimot kna ta en hel del frost under en korttid men bättre ta in den inna den inann frosten . skötsel mycket näring,vatten,sol,värme sen vinterförvaring i +10c och du ska krukaupp plantan så rötterna hinner med . japp jag har grävt ner mina i marken men du måste gräva upp dom igen . och i planteringshålet la jag bara kogödsel ska du ha dne i kruka plantera bara i kogödsel . den klarar alla zoner imed den inte är ute på vintern är dne inte beroende av zonen och jag tror din zon är 5-6
Dr blomma
29-08-2006, 00:22
Hamnade helt fel tidigare he he *S*
Bra att veta att dom tål nåra minusgrader en kortare tid Det har nämligen kommit ännu mera knoppar på en av mina änglatrumpeter nu!!! Det är knoppar överallt på den nu jihaaaaaaaaaaaa!!! I morgon ska ja köpa mera näring(Blåkorn) Ist för att köpa flytande blåkorn. -Så löser ja upp det i varmt vatten direkt i vattenkannorna dagen innan!! Då har man både långtidsnäring & i flytande form Skit kunde inte sova -Så ja hamnade här ist Ska hoppa runt lite bland alla forum där ja ä medlem! -Ska köpa mera blåkorn i morgon. Så ja får maximal blommning på mina änglatrumpeter innan det blir försent! Ska även göda på alla min blommor i min lgh!!
Mvh/Dr blomma
Hur vill trumpeterna ha det på vintern med ljus?  Kan det va ok att ha dom i källare 10-15 grader med endast ett litet källarfönster som ljuskälla ???? Eller måste dom ha mycket dagsljus?
Alexander-VG-zon3
29-08-2006, 11:06
CITAT (Anki.P @ 29-08-2006, 10:59) Hur vill trumpeterna ha det på vintern med ljus?  Kan det va ok att ha dom i källare 10-15 grader med endast ett litet källarfönster som ljuskälla ???? Eller måste dom ha mycket dagsljus?  så förvar minmormor dom och jag kommer förvara min på samma sätt
Jag skulle INTE chansa på att mina trumpeter tål minusgrader utan flera rejäla lager fiberduk! Det är ju en tropisk växt och även om den överlever så tror jag inte den mår så bra av frost och minusgrader....
Dr blomma
30-08-2006, 23:40
CITAT (Anki.P @ 29-08-2006, 10:59) Hur vill trumpeterna ha det på vintern med ljus?  Kan det va ok att ha dom i källare 10-15 grader med endast ett litet källarfönster som ljuskälla ???? Eller måste dom ha mycket dagsljus?  Vad ja har hört! -Så går det bra. -Både mörkt & ljust bara det inte ä för kallt eller varmt(10+grader ev lite varmare) Ja ska vinterförvara dom vid ett fönster i farsans trapphus,där brukar det vara ca:10grader varmt på vintern!! Önskar dig & alla andra här. LYCKA TILL MED VINTERFÖRVARINGEN!! Mvh/Dr blomma
Tack för tipsen och lycka till alla nu med sina små änglar över vintern.
Fast än är det långt kvar till Vinterförvaring. Jag har äntligen knopp i de som jag frösådde förra året. Och jag måste ju få se vad det är för färg på dem innan det är dags för vila
Alexander-VG-zon3
01-09-2006, 22:54
här är en bild på min nu http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052ANncIeär nästan lite glad över det gula bladet
Dr blomma
03-09-2006, 12:27
Hejsan alla Änglatrumpet freeks mfl på Odla.nu!! -Hoppas att ni haft en riktigt bra helg & att eran nya vecka blir kanon!! Hm inget vidare väder för en sista blommning nu!! -Men det behöver komma regn!! Knopparna växer bra på en av mina nu!! Och ja hinner nog få åtminstone en ordentlig blommning innan det ä dax för vinterförvaringen!! Knepigt min största änglatrumpet har inte delat på sig,pga det ingen blommning En fråga hur ska man klippa ner dom??? Antar att man klipper ner dom ungefär som träd?? Mvh/Dr blomma
Dr. blomma! klipp inte ner din plantor mer än absolut nödvändigt för att få plats med dem under vintern. Räkna också med att några grenar kan torka in under förvaringen, så beskär inte för hårt nu! Tänk på y-delningen.
Dr blomma
03-09-2006, 13:47
CITAT (Carex @ 03-09-2006, 13:44) Dr. blomma! klipp inte ner din plantor mer än absolut nödvändigt för att få plats med dem under vintern. Räkna också med att några grenar kan torka in under förvaringen, så beskär inte för hårt nu! Tänk på y-delningen. Ok tack för tipset!!! Hade nog tänkt klippa ner dom rätt så rejält!! -Men ja klipper ner dom sparsamt ist!! Men då uppstår ett problem he he *S* Hur ska ja få in dom i bilen utan att käncka dom? -Ska vinterförvara dom i farsans trapphus... Mvh/Dr blomma
Whiskuchi
03-09-2006, 13:55
CITAT (Dr blomma @ 03-09-2006, 14:47) CITAT (Carex @ 03-09-2006, 13:44) Dr. blomma! klipp inte ner din plantor mer än absolut nödvändigt för att få plats med dem under vintern. Räkna också med att några grenar kan torka in under förvaringen, så beskär inte för hårt nu! Tänk på y-delningen. Ok tack för tipset!!! Hade nog tänkt klippa ner dom rätt så rejält!! -Men ja klipper ner dom sparsamt ist!! Men då uppstår ett problem he he *S* Hur ska ja få in dom i bilen utan att käncka dom? -Ska vinterförvara dom i farsans trapphus... Mvh/Dr blomma Dra bak passagerarsidans säte så långt det går, fäll ner ryggstödet helt och lägg in växten så krukan är på golvet fram och resten ligger bakåt
CITAT (flaxss @ 28-08-2006, 12:51) japp jag har grävt ner mina i marken men du måste gräva upp dom igen . och i planteringshålet la jag bara kogödsel ska du ha dne i kruka plantera bara i kogödsel . Om jag planterar ner änglarna direkt i rabatten så sprider sig ju rötterna ganska mycket. Hur får man upp dom sen ? Är det bara att ta av rötterna för det är ju omöjligt att få med alla.  Eller hur gör du?
Inga från Närke
03-09-2006, 16:16
Mina änglar har satt massor med nya knoppar och nu kommer jag att få problem. De hinner nog inte blomma förän det börjar bli kallt ute på natten. Kan inte ta in dem för när kvällen kommer så doftar de för starkt. Garaget är fullt med byggmatriel, ingen altan för den håller gubben på att bygga, eller räcker det med fiberduk över på natten och ta bort på dagen? Kan man skära av ängeln just under där knopparna sitter innan man tar in dem för vinterförvaring? För sedan i vår kapa dem lite ytterligare för att få dem lite mera buskigare.
Gällande det här med sol:
citat: Såg den sjuk ut jämt så skulle jag kasta den men den är ju fin när den inte blir belyst av solen. (vill inte få citatlådan att funka!)
Jag har mina sanguineor på en sydlig balkong och de verkar åtminstone inte tycka om direkt solsken. Nästan alla dagar under sommaren då jag kommit hem från jobbet har de varit hängande och ledsna, fast då jag vattnat så har de piggat upp sig inom en timme eller så. De har fått riktigt brända fläckar på bladen, så att de blir som brunt papper. Och så får de spinn. Jag gjorde nyss ett experiment och satte, efter att ha duschat bort spinnen från alla, en av dom på balkongens bakre del där det är skuggigare, och den som har stått i skuggan har inte fått spinn mera, medelst de som står i solen får spinn fortfarande! Så de tycker nog inte alla om sol.
För övrigt har jag fått min första Y-delning och första knopp nu, på en som jag faktiskt gick och toppade själv i juli, väntar med iver på blomma.
-jb-
de röda trumpeterna tycker inte om direkt sol. Lite halvskugga är bra för dem, dessutom sätter de tydligen flesta knoppar när det är lite kyligare. Märkliga trumpeter dedär, helt emot resten!;)
Om man sätter en planta direkt i jorden hugger man helt enkelt av rötterna till en hanterbar klump när de ska upp.
Vill man ha plantan ute ett tag kan man slänga en fiberduk över på natten. Ta några lager.
Alexander-VG-zon3
03-09-2006, 17:14
CITAT (Anki.P @ 03-09-2006, 17:15) CITAT (flaxss @ 28-08-2006, 12:51)
japp jag har grävt ner mina i marken men du måste gräva upp dom igen . och i planteringshålet la jag bara kogödsel ska du ha dne i kruka plantera bara i kogödsel .
Om jag planterar ner änglarna direkt i rabatten så sprider sig ju rötterna ganska mycket. Hur får man upp dom sen ? Är det bara att ta av rötterna för det är ju omöjligt att få med alla.  Eller hur gör du? ja rötterna sprider sig men du kan gräva upp den ändå men du kan ju försöka spara så mycket som möligt av rötterna men inte nödvändigt med alla . jag har min ängel mitt på gräsmattan eller inte mitt men i sen gräver jag bara upp den runingen som den har utan att ta dom röter som sprit sig under gräsmattan
Dr blomma
05-09-2006, 11:30
CITAT (Whiskuchi @ 03-09-2006, 14:55) CITAT (Dr blomma @ 03-09-2006, 14:47) CITAT (Carex @ 03-09-2006, 13:44) Dr. blomma! klipp inte ner din plantor mer än absolut nödvändigt för att få plats med dem under vintern. Räkna också med att några grenar kan torka in under förvaringen, så beskär inte för hårt nu! Tänk på y-delningen. Ok tack för tipset!!! Hade nog tänkt klippa ner dom rätt så rejält!! -Men ja klipper ner dom sparsamt ist!! Men då uppstår ett problem he he *S* Hur ska ja få in dom i bilen utan att käncka dom? -Ska vinterförvara dom i farsans trapphus... Mvh/Dr blomma Dra bak passagerarsidans säte så långt det går, fäll ner ryggstödet helt och lägg in växten så krukan är på golvet fram och resten ligger bakåt  Hm kan nog bli svårt att få in dom i bilen,har bara en liten halvkombi.. -Men ja ska prova när det ä dax.... Hm ä nog bättre att fälla sätena bak & se om dom får plats där ist.. Mvh/Dr blomma
Dr blomma
05-09-2006, 11:32
Hur länge brukar det ta på ett ungefär från knoppar till blommor? Har massor med knoppar på 1 av dom nu!! Ja bor i växtzon 3
Mvh/Dr blomma
Inga från Närke
05-09-2006, 19:41
Kollade mina änglar när jag kom hem från jobbet. 32 knoppar har jag på den ena och 5 på den andra och de hinner ju inte slå ut innan det blir för kallt. Får hoppas det blir en varm lång höst.
Inga från Närke
05-09-2006, 19:45
CITAT (Dr blomma @ 05-09-2006, 12:32) Hur länge brukar det ta på ett ungefär från knoppar till blommor? Har massor med knoppar på 1 av dom nu!! Ja bor i växtzon 3
Mvh/Dr blomma För mina tog det cirka 3 dagar när knoppen var ca 10 cm lång. Bor i zon 3-4. Se i länken tidigare inlägg från mig sidan 5.
Dr blomma
05-09-2006, 22:09
CITAT (Inga från Närke @ 05-09-2006, 20:41) Kollade mina änglar när jag kom hem från jobbet. 32 knoppar har jag på den ena och 5 på den andra och de hinner ju inte slå ut innan det blir för kallt. Får hoppas det blir en varm lång höst. Ja hoppas oxå!! -Att ja hinner få åtminstone 1 ordentlig blommning innan det blir för kallt ute!! Mvh/Dr blomma Växtzon 3
Dr blomma
05-09-2006, 22:11
CITAT (Inga från Närke @ 05-09-2006, 20:45) CITAT (Dr blomma @ 05-09-2006, 12:32) Hur länge brukar det ta på ett ungefär från knoppar till blommor? Har massor med knoppar på 1 av dom nu!! Ja bor i växtzon 3
Mvh/Dr blomma För mina tog det cirka 3 dagar när knoppen var ca 10 cm lång. Bor i zon 3-4. Se i länken tidigare inlägg från mig sidan 5. Ok!!! Då tar det nåra dagar till innan knopparna är tillräckligt stora. -För att den ska blomma!! Mvh/Dr blomma Växtzon 3
Hej Tänkte bara visa mina änglis som äntligen blommar och fler blommor är pågång   Vilken tur att vi fått sommar igen så att blommorna slår ut MVH catarina
pialotta
12-09-2006, 18:51
 å då visar jag min tvååring jättestor (det blir problem sen i höst när den skall in!) som har massor massor av blommor. I röran finns ytterligar tre av olika storlekar, den minsta har inga knopp men de andra har fullt. Hoppas bara att de hinner visa sin prakt ett tag till! Himla liten bild det blev, titta i mitt album sommar06 så ser du bättre!
CITAT (pialotta @ 12-09-2006, 19:51)  å då visar jag min tvååring jättestor (det blir problem sen i höst när den skall in!) som har massor massor av blommor. I röran finns ytterligar tre av olika storlekar, den minsta har inga knopp men de andra har fullt. Hoppas bara att de hinner visa sin prakt ett tag till! Himla liten bild det blev, titta i mitt album sommar06 så ser du bättre! Vilket praktexemplar du har. Fantastisk Och du har rätt. Det blir problematiskt att få in dem. Mina är inte så små de heller. Men hos mig är det bara de vita och de gula som blommat. Även om de inte är av samma sort. Men jag tror vi får göra som nån annan smart odlait sade. Helt enkelt lägga dem ner  . Just nu gäller det att ha is i magen och hoppas på att de med nya knoppar hinner slå ut. Jag har mina i rabatten och funderar på att gräva upp dem och ställa in dem i växthuset så länge
Monica E
12-09-2006, 19:52
vad fin den var din trumpet,jag har en lika stor 2-åring,men jag ger snart upp att den ska blomma ,den har visserligen blommat en gång men bara 5 blommor och nu är det stora knoppar ett 40-tal,men dom spricker ju aldrig,vad segt det har varit i år ,har det med värmen att göra eller,den blommade tidigare förra året.Jag har en rosa ,en gul.en vit och en orange/röd troddejag ,(köpte den på plantagen,bara för att det var den färgen ,handlar inte där annars)men den var gul när den började blomma suck,vad besviken man blir.
Vill bara visa hur mycket som händer på enormt kort tid ( 3 mån ).   Tyvärr så är den frösådda också vit. Inte samma sort, men det hade ju varit kul om den hade haft nån mer originell färg
Killensomvillhagrönafingrar
15-09-2006, 09:30
Jag har en rejält stor planta jag med, den har stått i ett innerhörn och växt till sig. Till en början snurrade jag på den för att få den lika stor på alla sidor men till sist var det omöjligt pga tyngden. Och så kom stormvindarna och krängde till den etter värre Så nu har jag en urstor jättesne änglatrumpet. Som jag ser det har jag tre alternativ: *ställa in den och vinkla till den nästa år *ställa in den och bända den rätt med lite pinnar under vintern *klippa ner den och spara sticklingar Min mor förordar att jag klipper ner den och spara sticklingar då den blivit för bred samt hon har lyckats väl med sticklingar. (kan även bero på att hon vill ha några  Egentligen vill jag stamma upp den men den är nu mer busklik. Ge mig tips tack
pialotta
15-09-2006, 09:40
jag skulle göra en variant; bända lite med pinnar under vintern och sen ställa den rätt i nya krukan nästa år. Så skall jag göra med en av mina, den har stått lite "fattigt" i år och "ramlat" lite - jag stadgar upp den i höst och nästa vår ställer jag den rakt i nya utekrukan. vet ju inte hur mycket som överlever, jag vill inte klippa ner ...
Hej. Jag har ju min 1:a ängel som så klart INTE blommar i år  Nu undrar jag en sak, hur ska den ha vatten i vinter 1 gång i veckan eller gång i månaden eller........? Sen undrar jag om man vattnar den på fat över vintern eller ska den vattnas på jorden för att hålla sig fuktig? Nån som vet?? Tacksam för svar.
Jag har ju mina inomhus. På övervåningen i ett för årstiden ganska ljust rum. Temperaturen ligger runt 15 grader i genomsnitt, och de får vatten högst en gång i månaden. Knappt det tror jag. Och hittills har det fungerat alldeles utmärkt
Irene_L
15-09-2006, 17:21
Jag brukar vattna på jorden. Har läst att trumpeter inte gillar att ha vatten på faten. mvh Irene
Jag skickade efter tre olika sorter från Odla. De skulle vara Rosa , dubbel vit och en gul orange. Nu har två av dom börjat blomma. Den rosa blev gulvit, den vita blev oxo gulvit med enkla blommor, och den gulorange har inte ens blommat . Undra om den blir gulvit med...hmmm.
Jag skickade också efter likadant trepack. Den rosa och den gul/orange har inte blommar och har heller inga knopp. Fast de har växt rejält. Den dubbelt vita har massor med småknopp som jag inte tror så mycket på i år. Men den har en stor knopp som slår ut när som helst. Jag har i nuläget ganska svårt och tro på att den är dubbel. Knoppen ser precis lika dan ut som de andra vita jag har. Men i morgon kanske jag vet.
pialotta
23-09-2006, 10:00
Hmmm ja inte var den vit och inte var den dubbel! men den kanske doftar väldigt gott? jag har nu rosa (som jag tror är mörkare rosa än din) och vit (enkel- har aldrig sett dubbel) och den vita luktar faktiskt inte så gott. men det är dåligt av försäljaren GRRR att inte vara helt på det klara med vad det är han skickar till sina förväntansfulla kunder. jag beställde förra året en vit ros och har nu en ful sliskig rosa ros... Sänd ett mail med en bild så att han får reda på att du fått fel, absolut, det verkar ha blivit en vana hos försäljaren att inte kolla så noga hos sin leverantör. jag tror ju dessutom att jag fått snigelägg i nån klump ifrån samma företag, i år hade jag en massiv invasion av mördarsniglar just kring några speciella växter som jag inhandlat därifrån och orangebruna sniglar har jag inte sett förut.
malin72
23-09-2006, 11:36
var det dubbel vit i erbjudandet  kommer inte ihåg grannen beställde och den rosa blommar för fullt...tror att den gula blommade men då måste det vara den vita som blev så angripen...den mår bättre nu och gjort massa nya blad men en blomma i år det tror jag inte  jaha så den ska vara dubbel...kanske därför den är så sen då  skulle var kul om den hann blomma så vi får se.. för det var väl bara 1 erbjudande om 3pack det var väl samma menar jag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|