Full version: Änglatrumpeternas
Sidor: 1, 2, 3, 4
Gillan
Ja, vi verkar ju vara flera stycken som inte fått vad som utlovats. Och ganska irriterande är det faktiskt. Det värsta är väl att jag inte tycker att den är speciellt vacker sleep.gif . Doftar gör den inte heller. Annars så doftar mina gula och vita alldeles fantastiskt. Men det är nog tur att jag inte har dem på altanen. Det skulle nog vara en bombsäker huvudvärksutlösare wink.gif laugh.gif
shahalam
Just som jag bestämmer mig för att INTE spara änglatrumpeterna över vintern sätter de igång och blommar.

Min hemsida - har placerat dem under annueller t o m.

Mina annueller
Dr blomma
CITAT (shahalam @ 23-09-2006, 16:10)
Just som jag bestämmer mig för att INTE spara änglatrumpeterna över vintern sätter de igång och blommar.

Min hemsida - har placerat dem under annueller t o m.

Mina annueller

Hej!!
Vilken fin sida du fixat med alla dina underbara blommor... smile.gif
Hm ä det inte synd att låta änglatrumpeterna frysa ihjäl pga ohyran?
Måste finnas nåt bra sätt att få bort den.
Dom blir ju större & finare ju äldre dom är/blir.
Måste erkänna att ja ä lite avis på dom fina ytor du har att tillgå för alla dina blommor/växter!!
Hm undrar om det ä dax att vinterförvara änglatrumpeterna nu?
Ja bor i växtzon 3

Mvh/Dr blomma
Lena i Habo
Har lagt ut lite bilder på några av mina änglar i mitt album.
mittas
Hej
wow vilka änglisar, blir grön av avund rolleyes.gif

Mina blommar för fullt just nu, den ena ha ca 30 blommor som
blommar samtidigt.
Har bilder i mitt album men dom är från förra året

MVH Catarina

p.s Vad heter den sorten som "grannen fick skott från"
Verkar vara en härlig färgD.s
Lena i Habo
Jag vet inte vad den heter. Har i min tur fått ett skott av en vän.

Ja färgen är helt underbar, först gul och sen går den över till att vara riktigt lysande orange.
Inga från Närke
Så här ser min ängel ut igår. Ca 30 blommor på den.

Gillan
CITAT (Inga från Närke @ 03-10-2006, 21:25)
Så här ser min ängel ut igår. Ca 30 blommor på den.

Helt fantastiskt Inga smile.gif

Och vet ni vad, jag har två stycken som beter sig likadant ute i rabatten. Jag är sååååå imponerad av dem. Har inte fotat dem på ett par veckor nu ( tror jag det är ). Kanske skulle göra det idag, om det går för regnperioden vi är inne i wink.gif rolleyes.gif laugh.gif
Anki på Öland
Jag fick ett skott av en Ängel i våras - den är inte stor men nu blommar den så sött!!!

Anki
mittas
Hej
Här är 2 bilder på mina ängalisar som blommar nu.
Den rosa har över 30 blommor som blommar samtidigt
Bägge 2 doftar underbart på kvällen rolleyes.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Imponerande smile.gif

Min blev lite väl klippt av stormen för några veckor sedan så jag bestämde mig för att fixa till den inför vintern.

Tyvärr gick den inte in genom dörren så jag var tvungen att klippa ner den rejält.

Men det verkar faktiskt varit en god idee för så här två veckor efter nerklippningen har den fått en massa ny grenar.

Ser ut att kunna bli rejält buskig nästa år.

Och med tanke på hur mycket jag klippte bort har jag en massa stiklingar att ta hand om till våren smile.gif
ToT
Hmm, blir efter denna tråd sugen på att skaffa änglatrumpeter igen. Bor alldeles för nära Skavkulla för att kunna låta bli att åka dit och handla. Fast det blev för många, sen måste man ju spara dom fina och testa fröna som blev och bara en kapsel frön genererar massor av plantor. En vår bestämde jag mig bara för att låta dom stå kvar i källaren, där står det fortfarande, döda skelett som minner om den tid då jag gillade änglatrumpeter. Tror nog att krukorna kommer till användning igen till våren. Fan, jag som trodde jag slutat med dessa glupska växter. Måste bara säga att jag gillar namnet på den där Candida, inte som den Candidan man vanligen ser inom sjukvården. unsure.gif
AndreasBlomquist
Jag som har Änglatrumpet för första året börjar fundera på när det är dags för vinterförvaringen? Just nu står den i växthuset så den är ju väl skyddad från regn och rusk men temperaturen börjar ju krypa ner mot 5-6 grader nu de senaste nätterna..
Anki.P
Hej. Tänkte ta in mina änglar nu snart , men har en fråga..... Jag måste nog klippa den lite , den är för hög, kan jag spara stumparna till vår? Ska jag i så fall sätta dom i jort eller hur gör man med dom. Kanske låter som en dum fråga men eftersom änglarna vilar på vintern så vet jag ju inte om skotten rotar sig . Nån som vet ? rolleyes.gif
Gillan
Här har vi haft frost i natt och jag har faktiskt inte vågat ta nån närmare titt än huruvida Änglarna tagit skada wink.gif . Men nu ska de in i växthuset i alla fall. Där klarar de sig ett tag till Andreas. I alla fall om du har fläkt smile.gif

Jag brukar inte ta skott från Änglarna på hösten Anki, men jag tycker mig ha läst på flera ställen att det går utmärkt. Och hur jag ska få in mina i år, det vete katten wink.gif
Ninni1
Hej alla "ängla-älskare",

Vilka fantastiska blink.gif blink.gif änglar ni har allihopa, har med förundran läst nästan hela tråden. Är en första-års-ängel-ägare och även jag har beställt paketet med 3 olika änglar från Odla. INGEN av mina blommar!! Den gul-röda som har ludna blad är ganska fin, har grenat sig och allt och är inte så stor. De andra två är båda ca 2M !! höga utan tillstymmelse till Y. Jag undrar hur höga de ska bli innan det kommer. De kanska blir som värsta träden nästa år?? (Om jag kan få dem att överleva.)
Har även en ängel som jag köpte på Plantagen i våras med enkla vita blommor och den har blommat fint, fast inte med så många blommor.

Nu till min fråga. Jag tror jag kanske har gjort något galet med tanke på att alla mina änglar har väldigt stora blad. När jag ser på era fantastiska bilder ser jag att det är mest blommor och inte så stora blad. Vad gör jag för fel??
Någon som vet??

// Ninni wub.gif
pialotta
jag har också funderat över det. Mina blommar som vansinniga men de har också många och stora blad, så blommorna är skymda av bladen.
jag har gödit dem väldigt mycket, kan det vara så att mina har fått för mycket gödning - och att dina, Ninni, fått för lite?
kerstin z5-6
Bladen -de skalar jag av eftersom -jag behöver platsen under dem vid vinterförvaringen -(mina blommar x flera per år

Lena i Habo
Mina får också mycket stora blad men jag tar bort dem så att de inte skymmer blommorna. Jag tar bort de största och lämnar de mindre så att det ser snyggt ut.
Se dem i mitt album.
pialotta
Tar ni BORT bladen!
Då skall jag göra det nästa år - mina är som en djungel nu...

By the way - skär ni bort "extrastammarna" som växer upp också?
Gillan
Jag tror att de menar att de tar bort bladen när det är dags för vinterförvaring. Så gör i alla fall jag.

Extrastammarna är det lite olika med för mig. I år kommer jag att bli tvungen pga platsbrist. Annars brukar jag vänta tills våren och sen använda dem som nya skott. För eget bruk, eller ge bort smile.gif
kerstin z5-6
Nej , det menar jag inte -inte inför vinterförvaringen alltså, även då och utomhus) -utan jag plockar bort blad, eftersom- så det bildas en bra krona där blommorna syns , mer än bladen -extrastammarna behåller jag -de blommar ju bäst nästa år -men det är ju även en utrymmesfråga
Ninni1
Jaha, bladen ska bort....så har man lärt sig något igen......

Äntligen har det kommit ett Y på en av plantorna. Den hinner väl inte blomma i år, men nästa år så.....oj så fin den ska bli !!

Tack alla duktiga för tips och hjälp.

// Ninni
Whiskuchi
ÄNTLIGEN kom en blomma. Fel färg iofs, den köptes som orange/gul men visade sig vara vit... men men. Hoppas den blommar tidigare nästa år tongue.gif
Kilmister
Hej, jag är helt nyregistrerad användare här men har smygläst en tid.
Då jag såg att många liksom mig har funderat över förvaringen av änglar och
hur man snabbast får dem att blomma igen så tänkte jag förmedla ett tips om hur jag gjort de senaste tre åren. Jag brukar ta en stickling precis efter en förgrening i september, denna kommer att helt stanna i växten men duger att övervintra. Denna sköter jag som en vanlig krukväxt i uterummet tills frosten
börjar komma, sedan tar jag in den på fönsterbrädan och sköter den så länge den har blad kvar samt proppar i provado pinnar. Om den tappar bladen så brukar den få vila någon månad innan jag startar upp den i slutet av januari.
De brukar vara lite tröga i starten, men när de väl kommer igång så har jag fullt med blommor redan i Maj, sen kommer ohyran naturligtvis, men det är ett helt annat kapitel.
Irene i Enskede
Jag har en gul/aprikos ängel som blommar snällt och en dubbel vit med ludna blad som har stått grön och fin hela sommaren men inte en enda blomma.
Nu har jag beskurit dem rätt mycket, även jordklumpen och rötterna för att få ner dem i en mindre kruka. De kommer att förvaras inomhus i rumstemperatur hela vintern. De fäller de flesta bladen när det är som mörkast, men de kommer igen vartefter dagsljuset ökar.
Förra året blommade den ena inomhus i maj första gången och sedan massor på sensommaren.
När det går att sätta ut dem får de större krukor.
Whiskuchi
CITAT (Whiskuchi @ 16-10-2006, 15:37)
ÄNTLIGEN kom en blomma. Fel färg iofs, den köptes som orange/gul men visade sig vara vit... men men. Hoppas den blommar tidigare nästa år tongue.gif

Mrrrrffff *uppdaterar*
Blomman som var så vit och fin drar allt mer i rosa ju längre den blommar. Typiskt. huh.gif
torvan
Nu måste värmen hålla i sig... Var ute på kolonin och det blommade för fulllt. 20-30knopp och lika många blommor på änglatrumpeten. Det är en söt vit-rosa-grön enkel blomma och jag fick den som stickling av en kompis för två år sen. Nu är den ett litet träd och jag bävar att få in den i stugan.
Den verkar lättskött för den får bara vanligt vatten och från pottan förstås.
rolleyes.gif torvan
stina
Min ängel står på landet och har 80! blommande blommor just nu. Jag var nere i helgen och skulle skära ner den och ta in den i huset, men jag klarade bara inte av det! ohmy.gif Nu håller jag tummarna att kylan håller sig borta ett bra tag till!
AndreasBlomquist
Jag tog in min i förrgår men ville inte skära i den eller något sånt innan jag kollat här. Den har nu runt 30 blommor och doften på kvällen är ju underbar, dock sprider den sig ju i hela huset och i vissa delar är det lite halvjobbigt att vara faktiskt på grund av doften.

Ska man ta bort blommor och blad på den som någon hade skrivit eller låta den tappa sånt själv? Hur ska man göra med vattningen? Nu står den i källaren, runt 16 grader varmt halvdåligt med ljus och i en 10-litershink som jag hade i en större behållare.
Eva i Höga
Jag brukar inte ta bort blommor o blad, de får sitta på o vissna ner. Änglarna får stå där jag har plats, ca 10 grader o lite halvljust blir det. Glömmer vattna så det gör jag inte förrän de börjar få liv igen. Detta lyckas alltid och de blir kanonfina när jag sedan planterar om dem i gödsel.
Eva
Gillan
CITAT (AndreasBlomquist @ 20-10-2006, 02:17)
Jag tog in min i förrgår men ville inte skära i den eller något sånt innan jag kollat här. Den har nu runt 30 blommor och doften på kvällen är ju underbar, dock sprider den sig ju i hela huset och i vissa delar är det lite halvjobbigt att vara faktiskt på grund av doften.

Ska man ta bort blommor och blad på den som någon hade skrivit eller låta den tappa sånt själv? Hur ska man göra med vattningen? Nu står den i källaren, runt 16 grader varmt halvdåligt med ljus och i en 10-litershink som jag hade i en större behållare.

Jag brukar i vanliga fall låta dem tappa sin blad själva. Men i år blir jag nog tvungen att både avlöva och ta bort blommorna. Annars får vi nog gå omkring med en ganska kraftig huvudvärk pga den starka doften. Jag ska, i vanlig ordning, försöka få upp dem på övervåningen där det är lite svalare än i övriga huset ( som mest 15 grader ). Och vatten, det får de när och om jag kommer ihåg det.

Men snacka is i magen rolleyes.gif , jag har fortfarande inte grävt upp mina.
Så här ser de ut nu. Och den med alla blommor har sett ut sån i stort sett oavbrutet sen i juni. Det är helt ofattbart smile.gif .

Krukan som står där hör inte dit rolleyes.gif
Gillan
Här får ni en länk med bilder på massor av Änglar smile.gif

Gå in på Foto's och tryck sedan på bilden där det står Foto's van Brugmansia's , Sen får ni markera varje bild för att få den större.

Länk
pialotta
vilken fin länk!! Så många olika det finns
Gåsis
Den här tråden är ju farlig och kan få människor att tro det här med trumpeter är lätt. Här kommer mitt bidrag. Den står så vindskyddat jag har kunnat hitta, alltså på komposten. Och den har verkligen inte blommat hela sommaren. Inte heller tror jag den behöver lövas av wacko.gif tongue.gif

Vem törs säga först att jag inte klarar det här med trumpeter laugh.gif

/Åsa
Gillan
CITAT (Gåsis @ 25-10-2006, 15:58)
Den här tråden är ju farlig och kan få människor att tro det här med trumpeter är lätt. Här kommer mitt bidrag. Den står så vindskyddat jag har kunnat hitta, alltså på komposten. Och den har verkligen inte blommat hela sommaren. Inte heller tror jag den behöver lövas av wacko.gif  :P

Vem törs säga först att jag inte klarar det här med trumpeter laugh.gif

/Åsa

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Nu ska du inte vara sån Gåsis. Men okej, du behöver kanske inte avlöva den, men nästa år , då ska du se, då kommer den att bli helt fantastisk smile.gif

Ps. Jag hade heller ingen tur med mina de första åren, men man lär sig efter hand vad de tycker om och hur de vill bli ompysslade wub.gif
Gåsis
Jo, jag är sån laugh.gif Trumpeten var inne på sitt tredje år wacko.gif Sett bra ut varje vår, kommit massor av blad, avhärdats och kommit ut. Men sen mad.gif Vartenda blad blåser sönder fast jag ställer den i komposten tongue.gif mad.gif Nu ligger den slängd i skogen och vi har tre dm snö. Tror inte jag behöver fundera på nästa säsong laugh.gif

/Åsa
Gillan
CITAT (Gåsis @ 25-10-2006, 21:24)
Jo, jag är sån laugh.gif  Trumpeten var inne på sitt tredje år wacko.gif  Sett bra ut varje vår, kommit massor av blad, avhärdats och kommit ut. Men sen mad.gif  Vartenda blad blåser sönder fast jag ställer den i komposten tongue.gif  :angry: Nu ligger den slängd i skogen och vi har tre dm snö. Tror inte jag behöver fundera på nästa säsong laugh.gif

/Åsa

wub.gif , Jag är jätteledsen Gåsis, men jag håller på att skratta ihjäl mig nu,
Usch, jag skäms nästan, men du, varför har du den i komposten? Är det för att den ska få mycket näring, eller är det för att du inte har nåt bättre ställe som det är lä på. Eller har du den i en kruka i komposten.....som kanske är alldeles för liten wink.gif . Det måste finnas en förklaring någon stans. Du kan inte ha en Ängel i tre år, utan att den blommar, utan att det går att göra nåt åt unsure.gif rolleyes.gif

Gå ut i snön och plocka fram den! Den är inte död än. Ta in den igen och ge inte upp hoppet. Vi löser detta tillsammans i januari/februari biggrin.gif
Gåsis
Jag har skaffat en personlig coach wub.gif Jodå, jag har en årsstickling inne så du klarar dig inte undan fast den här är slängd laugh.gif

På komposten står den för att det är ett riktigt blåshål i stugan. Krukan är en tiolitershink med stora hål skurna i sidorna, sen är det en ytterkruka som tar drygt 20 liter till. Problemet kommer alltså när jag ställer ut den, för två vårar i rad har den varit full i knopp tidigt på våren. Men sen wacko.gif Ut på altanen i skugga först, då far knopparna. Ut i mer sol och mer blåst då kommer knopparna tillbaka och bladen trillar av.

Men du får allt titta lite bättre på bilden för den har en blomma i toppen så det så tongue.gif

Fast visst kan du förstå att bilden var lockande att lägga ut just i den här tråden laugh.gif

/Åsa
Eva i Höga
CITAT (Evgeni @ 25-10-2006, 13:31)
Här får ni en länk med bilder på massor av Änglar smile.gif

Kanonbra länk! Vilka underbara skapelser, jag får verkligen ha-begär! Ska utöka min samling nästa år (undrar förstås vad min man säger, de tar ju en hel del plats vintertid). Men jag saknar en blå blomma på länken, det ska finnas blå änglatrumpet.
Är det någon som har en blå ängel vill jag gärna ha en till våren.
Eva
Gillan
CITAT (Gåsis @ 26-10-2006, 08:13)
Jag har skaffat en personlig coach wub.gif  Jodå, jag har en årsstickling inne så du klarar dig inte undan fast den här är slängd laugh.gif

På komposten står den för att det är ett riktigt blåshål i stugan. Krukan är en tiolitershink med stora hål skurna i sidorna, sen är det en ytterkruka som tar drygt 20 liter till. Problemet kommer alltså när jag ställer ut den, för två vårar i rad har den varit full i knopp tidigt på våren. Men sen wacko.gif  Ut på altanen i skugga först, då far knopparna. Ut i mer sol och mer blåst då kommer knopparna tillbaka och bladen trillar av.

Men du får allt titta lite bättre på bilden för den har en blomma i toppen så det så tongue.gif

Fast visst kan du förstå att bilden var lockande att lägga ut just i den här tråden laugh.gif

/Åsa

Klart jag såg att den hade en blomma unsure.gif biggrin.gif

Vart på Ängeln tog du sticklingen? Hoppas du tog den under ett V.

Och om du nu nödvändigtvis måste ha den i komposten, gräv då ner hela Ängeln där, utan kruka. Rötterna kapar du till hanterbar storlek när hösten kommer och det är dags att ta in den smile.gif

Tycker det låter lite underligt att den tappar knoppen när den kommer ut på våren. Har du bytt jord och gett den massor med näring då? Och att bladen trillar av, är inte direkt ovanligt, men jag undrar allt jag om den inte får för lite näring i alla fall wink.gif unsure.gif

Eva i Höga! Hittar du, eller hör talas om en blå, så hoppas jag du hojtar riktigt högt! Finns det, så vill jag verkligen haaaaa wub.gif
Tar de plats säger du ohmy.gif . Om jag vinner på tipset nån gång, ska jag bygga ett extrahus på gården till Änglarna speciellt wub.gif tongue.gif
Eva i Höga
Javisst Evgeni, jag kontaktar om jag lyckas hitta nån blå ängel. Lägger in det i min agenda så jag inte glömmer.
Eva
Carex
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...bdc5a1e28b7573e
här är en tråd om blåa änglatrumpeter. De kallas bara så för de är inga brugmansior egentligen, men snygga ändå!
Gillan
CITAT (Carex @ 27-10-2006, 12:16)
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...bdc5a1e28b7573e
här är en tråd om blåa änglatrumpeter. De kallas bara så för de är inga brugmansior egentligen, men snygga ändå!

Tack för tipset Carex. Synd att det inte fanns några bilder bara. Det skulle vara kul att få sen en. smile.gif

Sorry, det var ju bara att markera namnet i överskrigten och googla. Helt otroligt! Fantastiskt vacker. Den får jag försöka skaffa mig wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon