Full version: Änglatrumpeternas
Sidor: 1, 2, 3, 4
Sollan
Men är det inte två knoppar man ser på bilden? Eller har bladen rullat ihop sig?
Det enda jag har kvar att föreslå är att den kanske inte gillar krukan som ser ut som en sådan med vattenreservoar....
Det verkar som att bladmassan avdunstar mer vatten än vad den kan ta upp ur jorden, testa att duscha den på kvällen/tidigt på morgonen innan det blir varmt.
Förutom att den ser lite slokig ut tycker jag att den ser fin ut...
Anki V
CITAT (Anki V @ 10-08-2006, 09:07)
Min ängel är precis lika "solkänslig" som din. Så fort solen visar sig så hänger den och rullar ihop bladen och ser ut som dess sista stund är kommer.

Däremot så blommar min. Y kom redan när sticklingen var 25 cm. Första blomman som kom precis i Y:et var längre än själva växten. Efter det så har den blommat två ggr till och nu är den "full" med pyttesmå knoppar igen.

Min växer dåligt den är fortfarande mindre än 50 cm. Min teori är att den har för liten förmåga att suga vatten och när solen skiner blir avdunstningen högre och det kan den inte kompencera. ............

/Anki

Jo, det är knoppar, senast den blommade hade den 7 trumpeter och i går när jag räknade så fanns det i alla fall "anlag" till minst 10 nya trumpeter.

Tanken i krukan är det inget vatten i och även om så vore så är krukan utrustad med "övervattningsskydd" och eftersom jag har haft den i två andra krukor tidigare utan att den mådde bättre så tror jag inte att det är just den här krukans fel. Jag har provat med både plast och keramik laugh.gif och den har duschats. Det finns inget som jag inte provat.

Jo, just här ser den ganska frisk ut och det är ju det som är problemet.... Såg den sjuk ut jämt så skulle jag kasta den men den är ju fin när den inte blir belyst av solen. laugh.gif laugh.gif Att den växer dåligt på höjden tycker inte jag är någon nackdel tongue.gif, lättare att förvara om den skulle överleva.
/Anki
Sollan
Då blommar han rejält tycker jag. I brist på bättre så verkar det vara en "skuggängel". smile.gif
Margaretha
CITAT (Sollan @ 11-08-2006, 11:30)
Då blommar han rejält tycker jag. I brist på bättre så verkar det vara en "skuggängel". smile.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Anki V
CITAT (Sollan @ 11-08-2006, 11:30)
Då blommar han rejält tycker jag. I brist på bättre så verkar det vara en "skuggängel".  :)

Jag kallar den faktiskt för Lucifer - ängeln som "bytte sida" laugh.gif laugh.gif laugh.gif
/Anki
kerstin z5-6
aha -en "sån där ... jag har ett ex -det får stå bakom de andra -bladen är lite lurvigare .. - den ser lessen ut mest hela tiden ..

Rotsystem o ovandel + kruka är nog inte i synk .. som du misstänker
Obegrändase mängder vatten gäller ju för änglar -MEN- när rotdelen fyller hela krukan ..

..... -om de bara får en kruka som motsvarar klumpen + 3 cm extra -ser de mindre hängiga ut ..
alt vänta till rotsystemet fyller krukan ..smile.gif laugh.gif
dvs nästa år
jag skulle välja det sista alternativet -alltså håll ut smile.gif
Anki V
Ja, Lucifer har lurviga blad laugh.gif laugh.gif..... och han var precis lika "dum" när han hade en kruka som var fylld av rötter. wink.gif

Jag har kommit till den insikten att jag får älska min Ängel precis som den är trots alla dess fel och brister laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Anki
Alexander-VG-zon3
nyare bild av min ängel

som nu lider av näringsbrist men jag vågar inte ge den näring nu
Sollan
CITAT

Varför inte då....? Du behöver inte sluta med näring förrän i slutet av augusti.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sollan @ 13-08-2006, 22:05)
CITAT

Varför inte då....? Du behöver inte sluta med näring förrän i slutet av augusti.

jo jag vet fast jag måste låta min avmogna ordentligt inann frosten så jag vågar inte . men ja nån gång till kankse inte skadar
Anki.P
Här kommer en till fråga från en gröngöling...... wink.gif Ska dom inte ha näring längre än till slutet på augusti? Min har inte ens börjat blomma än..... Betyder det att min ängel inte får nån blomma i år? ohmy.gif
Margaretha
CITAT (Anki.P @ 13-08-2006, 23:00)
Här kommer en till fråga från en gröngöling...... wink.gif Ska dom inte ha näring längre än till slutet på augusti? Min har inte ens börjat blomma än..... Betyder det att min ängel inte får nån blomma i år? ohmy.gif

Jag brukar göda min så länge den står ute och den har aldrig haft några avmognadsproblem. Så länge den växer och producerar blomknoppar slukar den näring och behöver en dos varje dag.
Min är full med små knoppar nu och det blir ju ingenting av dem om man inte göder.
Gillan
Näring ger jag mina tills det är dags för vinterförvaring.

Sen tror jag apropå " att de är känsliga för sol", att de som har lite
mer " ludna/mjuka " blad är känsligare än de andra wink.gif . Fråga mig
inte varför, men det är den erfarenhet jag har.

Och det här med " naturligt " V , det kommer! Men ibland får man vänta hur länge som helst. Jag har tex en som jag frösådde i feb -05.
Den är nu ca 170 cm hög och först nu, denna vecka, visar den tecken
på att blomma. Och jag är jättenyfiken eftersom jag inte har en
aning om vad det är för färg.

Av de tre som jag köpte från Odla är det endast knopp i en, Candida
( vit dubbel ).

Så här ser i alla fall et naturligt V ut

För övrigt är mina " Änglar " väldigt ätna och alltså inte så vackra som
önskat wub.gif

Bilder finns i mitt album smile.gif
Alexander-VG-zon3
bårde inte ludna blad vara mert tåliga än andra . min är luden tror jag å den har jag i väst å öst alltså den får det snet och den har inga skador .
fast det ludna kankse inte skyddar nåt
Gillan
Det där med ludna blad, är bara min egen spekulation kombinerad med den
erfarenhet jag har. Jag har inga som helst " vetenskapliga " belägg för det.
Tycker mig bara se att det alltid är dom som vissnar i för starkt solsken
och vid minsta lilla vattenbrist. wub.gif
Inga från Närke
En blomma blir till på min Ängel:
2006-08-12

2006-08-13

Närbild

2006-08-14

Närbilder:

Del av hela trumpeten:
Alexander-VG-zon3
åhh vad fin Inga jätte fin .

själv fick min ängel flytta i marken i da krukan dne hadde höll dne på växaur
Gillan
CITAT (Inga från Närke @ 14-08-2006, 19:28)
En blomma blir till på min Ängel:

Grattis till blommorna Inga smile.gif Man blir lika lycklig varje gång
de blommar. I alla fall blir jag det wub.gif

Sorgligt bara att bladen måste se ut så där på alla trumpeter i år sad.gif

Men vänta bara! Nästa år blir det inte ett enda blad ätet wink.gif . Om
jag får bestämma alltså tongue.gif
*Felix matte*
Åh så vacker wub.gif kul att se hur fort blomman slår ut smile.gif
Inga från Närke
Tack för det.
Ja det är min första ängel och jag hoppas jag kan hålla den vid liv över vintern. Har ju ingen förvaring utan den stod i vardagsrummet hela förra vintern så jag hoppas det går bra i år också.
Har 2 st men det är bara denna som blommar för den har fått y-et.
Dr blomma
Hej alla på Odla.nu!

Mina änglatrumpeter köpte ja som små sticklingar i maj.
Behöll 2st & gav bort dom andra!!
-Dom har växt skapligt bra.(På ballkongen V-läge)
Ja tycker iofs att dom borde va större!
-Men trots rikligt med vatten & näring.(Blåkorn upplöst i vatten)
-Så har det bara kommit nåra blommor på den ena.
Undrar va ja gjort/gör för fel?
Har hört att man ska övervintra dom på en sval plats.
Är det nån eller nåra av er,som har dom i lgh på vintern?
Tänkte ev övervintra dom i farsans matkällare!!
Skulle vilja sätta dom i riktigt stora krukor.
Går det bra?
Eller far dom illa av det nu?

Tacksam för tips.

Mvh/Dr blomma
Dr blomma
CITAT (Anki.P @ 13-08-2006, 23:00)

Hej ä bara den ena av mina som blommat något.
Har aldrig haft sånna förut.
Men vet att dom ska ha mycket vatten & näring!!
Och riktigt riktigt stooooora krukor!!

Mvh/Dr blomma
Alexander-VG-zon3
CITAT (Dr blomma @ 14-08-2006, 23:51)
Hej alla på Odla.nu!

Mina änglatrumpeter köpte ja som små sticklingar i maj.
Behöll 2st & gav bort dom andra!!
-Dom har växt skapligt bra.(På ballkongen V-läge)
Ja tycker iofs att dom borde va större!
-Men trots rikligt med vatten & näring.(Blåkorn upplöst i vatten)
-Så har det bara kommit nåra blommor på den ena.
Undrar va ja gjort/gör för fel?
Har hört att man ska övervintra dom på en sval plats.
Är det nån eller nåra av er,som har dom i lgh på vintern?
Tänkte ev övervintra dom i farsans matkällare!!
Skulle vilja sätta dom i riktigt stora krukor.
Går det bra?
Eller far dom illa av det nu?

Tacksam för tips.

Mvh/Dr blomma

som jag sagt många gånger inann tongue.gif
så är kogödsel det bästa tycker jag för växten får näring även så utsuger det inte jorden som annat utan förbättrar .'själv planterar jag mina i ren kogödsel plus lägger på ytan många gånger under somarensgång . kruka INTE upp dom i en storkruka direkt utan rötterna ska hinna följa krukan från liten kruka till stor kruka . planterar man en liten planta med litet rotsystem i en jätte stor kruka bler det fel .
sen då mycket vatten att övervintar dom som man ska tror jag barar gynnar dom wub.gif
Dr blomma
Ja vet att man ska ha mindre krukor till en början & byta till större alllteftersom dom blir större=))

Mvh/Dr blomma
Dr blomma
Ä det för sent att sätta om änglatrumpeterna i en större kruka??
Hade tänkt mig att skaffa lämpliga krukor på 20-30 liter.
Och hur ska man vinterförvara som?
Ljust & svalt eller mörkt & svalt?
Går det ev att vinterförvara dom i min lgh?
Annars har ja dom hos farsan över vintern antingen i trapphuset där eller i matkällaren!!
En fråga till.
Nån av er som lyckats få dom att trivas,blomma i lgh över vintern?

Mvh/Dr blomma
Sollan
Kolla hela tråden, där finns nog svar på det mesta...
Dr blomma
Ok men det ä massor att läsa he he...
Tänkte ja skulle slippa det!!
Och få ett bra svar här ist.... rolleyes.gif

Mvh/Dr blomma
Carex
läsa är ett bra sätt att lära!:) Om du använder forumet sökfunktion och söker på änglatrumpet, brugmansia, eller rätt och slätt ängel så hittar du en hel del information!
mittas
Hej

Mina änglisar börjar få massa gula blad sad.gif
Vad kommer detta sig?
Har den fått för mycket vatten? För lite sol?
Eller gör den helt enkelt så nu.
Kommer ej ihåg hur dom gjorde i fjol wacko.gif
Minnet är bra men kort

Mvh Catarina
Alexander-VG-zon3
CITAT (mittas @ 17-08-2006, 13:20)
Hej

Mina änglisar börjar få massa gula blad sad.gif
Vad kommer detta sig?
Har den fått för mycket vatten? För lite sol?
Eller gör den helt enkelt så nu.
Kommer ej ihåg hur dom gjorde i fjol wacko.gif
Minnet är bra men kort

Mvh Catarina

näringsbrist kan det vara mina gjorde så å sen plantarde jag om i marken å nu har dom verkat att sluta med bladen även kan det vara ålder
Alexander-VG-zon3
CITAT (Dr blomma @ 16-08-2006, 17:15)
Ok men det ä massor att läsa he he...
Tänkte ja skulle slippa det!!
Och få ett bra svar här ist.... rolleyes.gif

Mvh/Dr blomma

biggrin.gif laugh.gif
flower
Änglatrumpeten culebra..
Carex
Jag måste bara fråga en sak ang. änglarna. Hoppas att någon inte har ställt samma fråga innan. Jag tog en stickling av ett rosa exemplar föra sommaren, sticklingen har nu växt sig stor och fin och har stora knoppar nu:) MEN, det ser ut att vara vita eller gula! Är det så att de får färg först senare? Jag är 99,99 % säker på att jag inte blandat ihop den med sticklingar från vita. Just nu är det regnigt och ruggigt i Göteborg så jag funderar på att fuska och ta in den någon dag bara för att se färgen. Vad tror ni?
Alexander-VG-zon3
min mormor har blommor som är en anna färg fröst sen ändrar till rosa
Dr blomma
Ä det nån av er andra här som haft dom i lgh över vintern med bra resultat?
-Man brukar ju ha dom svalt då....
Mina änglatrumpeter ä riktigt fina(Ingen ohyra mm)
-Men tyvärr blommar bara den ena sparsamt pga för små krukor(Ca 10liter) sad.gif
Nästa år ska ja skaffa megastora krukor ist.(30-40liter st)
Hm tar mycket plats på ballkongen då he he *S*

Önskar alla änglatrumpetsfantaster mfl en riktigt bra dag/höst... smile.gif

Mvh/Dr blomma
Lady Hamilton
CITAT (Dr blomma @ 20-08-2006, 14:40)
....Nästa år ska ja skaffa megastora krukor ist.(30-40liter st)
Hm tar mycket plats på ballkongen då he he *S*........

50 liter tycker jag att du skall köpa, annars är risken att även de mindre krukorna snabbt blir för små
Bitta98
CITAT (Carex @ 20-08-2006, 13:14)
Jag måste bara fråga en sak ang. änglarna. Hoppas att någon inte har ställt samma fråga innan. Jag tog en stickling av ett rosa exemplar föra sommaren, sticklingen har nu växt sig stor och fin och har stora knoppar nu:) MEN, det ser ut att vara vita eller gula! Är det så att de får färg först senare? Jag är 99,99 % säker på att jag inte blandat ihop den med sticklingar från vita. Just nu är det regnigt och ruggigt i Göteborg så jag funderar på att fuska och ta in den någon dag bara för att se färgen. Vad tror ni?

Knopparna är först gula när de slår ut blir de rosa blommor. Har en rosa själv som beter sig på det viset
Alexander-VG-zon3
här är min änngel nu .
den är ca enmeter eller kankse lägre typ 70-85cm elelr nåt
http://community.webshots.com/photo/553318...090562052YtDpDY

*hoppas bilden funkar*
Carex
åh, vad skönt att höra. Skulle blivit besviken om den visat sig vara vit eftersom jag redan har en gigantisk sådan.
Whiskuchi
Till min oförställda häpnad har min ängel fått knoppar!! ohmy.gif Väldigt små ynkliga sådana, men ändå.

Trodde inte den skulle blomma i år, efter att först haft rejält med spinn, och sedan råkat ut för mumsande larver. Bladen har gulnat och fallit och jag har i det närmaste dödförklarat den, den har fått stå ute i regnet och ovädret bäst den vill. Och nu, idag, när jag skulle flytta den, såg jag flera småknoppar. wub.gif
Dags för näringsvattning igen! tongue.gif
Zazu
CITAT (flower @ 17-08-2006, 18:03)
Änglatrumpeten culebra..

det där var den konstigaste ängeln jag sett ohmy.gif men den var häftig rolleyes.gif

mvh zazu
Carex
Nu har min Änglatrumpet slagit ut!!!!! Och den ÄR rosa!!!!!! Vad glad jag blev, gick runt och vandrade i lägenheten efter att jag ätit frukost och så föll min blick på den ute på uteplatsen helt plötsligt, rosa!!!Den har nog runt femton knoppar som ännu är outslagna, och den arma plantan är inte mer än dryga metern hög, hehe.
Dr blomma
CITAT (Hamilton @ 20-08-2006, 14:47)

50 liter tycker jag att du skall köpa, annars är risken att även de mindre krukorna snabbt blir för små

Då blir det trångt på ballkongen även om den är stor.... blink.gif
Sollan
CITAT (Dr blomma @ 23-08-2006, 17:30)
CITAT (Hamilton @ 20-08-2006, 14:47)

Då blir det trångt på ballkongen även om den är stor.... blink.gif

50 liter låter stort.... Bara attrubba en sådan kruka när man ska ha in dem låter ryggknäckande....
Mina står i 10 liters hinkar i sommarkruka (pilkorg).
kerstin z5-6
rullfat smile.gif är lysande bra -4 gummihjul på Claes olsson eller ÖB + en platta av trä ...billigt blir det -att flytta 50 liters krukor brukar kosta 50 spänn .... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif om sonen ska göra det åt mej ..
Sollan
Jag vandrade ut i regnet ikväll och såg att en av änglarna börjat slå ut en andra omgång. Helt plötsligt såg en massa nya knoppar som har kommit. Räknade till totalt 31 nya i olika storlekar. Ujuj, han som redan har blommat med 18 stycken redan..... wub.gif
Men jag har nog fått lite andra problem.... En av de jag frösådde i fjol har nu växt så han knakat. En reslig herre på 2,5 m vilket gör att jag på villkors vis inte kan få in honom. Y stället sitter också så högt att jag inte kan beskära ner honom till en hanterlig höjd ovanför detta.
Vad gör jag? Han har ju äntligen börjat bilda knoppar oxå efter så lång tid....
Fråga 2: På båda av mina stora änglar har det vuxit ut mycket kraftiga grenar på stammen vilket gör att de inte tar plats bara på höjden utan även på bredden vilket leder till samma problem som ovan.
Ska jag ta bort dessa grenar eller riskerar jag att döda dem? Det kanske blir för mycket för dem om jag tar bort dessa kraftiga grenar?
Carex
jag tror inte att det är någon fara att ta av grenarna, följ bara samma råd som för träd, inte för långt in, inte för långt ut. Vad gäller höjden, varför helt enkelt inte låta honom ligga ner under vintern?
Ullet
JAg vill sätta in en bild på min trumpet, hur gör jag? 'stolt ägare till en gul trumpetet*
Carex
du skapar ett album och laddar upp bilden där, se bara till att den är i rätt storlek
Dr blomma
Mina änglatrumpeter ä bara ca 1,5m höga sad.gif
Nästa år ska ja ha riktigt stooooooooooora krukor!!
Så dom växer & blommar rejält smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon