|
*Felix matte*
24-08-2006, 22:08
CITAT (Hamilton @ 24-08-2006, 23:04) Jag hade en arbetskompis som en gång sa åt mig högt och tydligt när vi alla var samlade. -Måste du alltid se så gräslig ut i håret? Kan du inte gå till en frissa och "snygga till dig"? Jag sa inget då.........  Därför att hon som sa så till mig är otroligt tjock, (ja hon har sjuklig övervikt) Jag hade lust att säga något............men eftersom att jag vet hur elakt det skulle vara om jag kommenterade hennes vikt så var jag tyst i stället. För visst, jag kunde ändra frisyr nästa dag om jag ville, men hon kan inte bli av med sin övervikt lika lätt....... Men jag tog väldigt illa vid mig (Jag har samma frisyr ff. Halvlångt hår, oftast uppsatt med diadem) Men visst är det väl konstigt att vi kvinnor har sååå svårt att "ge igen".. oavsett vad skiten handlar om som vi får ta emot. Eller kanske visar det på vanligt folkvett när man har förstånd att knipa.
CITAT (Betty @ 24-08-2006, 23:04) Jag uppfattade Åkes inlägg som om han funderar kring att annonsören drar parallellen mullig=kvinnlig. Han frågar sig då: vad är då de kvinnor som inte är mulliga - okvinnliga eller? Sen undrade vad vi kvinnor på forumet tycker om det. Jag uppfattar det som om Reserv håller med om att det är en konstig jämställelse. Vi läser samma inlägg men uppfattar det så olika, jag tror det beror på att du tillhör de större kvinnorna och jag de mindra...  Jag uppfattar det precis som du Betty.
Som varande kvinnlig läppstiftsfeminist, f.n. i XL-klass, tycker jag att det är kul att det finns snygga underkläder för oss som inte är tonåringar i storlek 36 (storlek 36 var jag inte ens som tonåring, och det kändes ganska bittert att behöva ha samma sorts underkläder som min mormor), plus i bra kvalitet, det behöver man om man har tung byst och *måste* ha en bra behå för att inte få ryggproblem och skavsår överallt. Storleken ska väl få vara vars och ens ensak så länge man inte blir sjuk av den.
Mest tycker jag att det är jobbigt att utseenden, beteenden osv. hela tiden ska klassas som "manliga" eller "kvinnliga". På ytan sett är de neutrala, men i själva verket har de blivit värdeomdömen. Jämför "Hon är så okvinnlig", "Han är så omanlig" och "Min datorfläkt är så ohörbar" med varandra. Datorfläktens ljudnivå kan jag mäta och jämföra med andra, det finns både SI-enheter och instrument. Det finns ingen liknande standard för manligt och kvinnligt utseende och beteende som inte är bunden till våra egna erfarenheter. De gamla enheterna fot och tum och aln standardiserades ganska snabbt, men med 'manligt' och 'kvinnligt' är det fortfarande som om vi går och mäter upp saker med våra egna personliga fötter och tummar och sen börjar gräla när vi inte har mätt lika.
Så särskilt roliga kan reklamens mansstereotyper inte vara heller -- jag tycker att det skulle kännas ganska förnedrande att bli behandlad som om man bara har en sak i huvet hela tiden. Ta bilreklam: strunta i teknisk specifikation, släng bara på en häftig lackering på motorhuven och en blond fotomodell ovanpå motorhuven. Riktade man liknande reklam till tjejer skulle det säkert finnas mansgrisar som gnällde över att såna ytliga virrpannor alls fick ha rösträtt.
CITAT (Hannele @ 24-08-2006, 23:04) CITAT (ninnisky @ 24-08-2006, 17:40) Tyckte Postens Svepet var bedrövligt osmaklig idag!
Mittuppslag: Reklam för String Lines underkläder - med bilder på både präktigt bastanta damer och smalare sådana... inte särskilt vackra någondera! Synd, det kan inte vara många lättklädda damer ni sett i era dagar, en vacker kvinna. Skönhet sitter i alla betraktares ögon - inte bara i ens...
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-08-2006, 22:58) CITAT (Scrollan @ 24-08-2006, 22:57) CITAT (cic @ 24-08-2006, 22:55) Men, vad är kvinnligt och manligt? Östrogen och testeron kanske?  Kort sagt så är det ju faktiskt så!  Men då förstår jag inte alls den här 7-8 sidor långa tråden.. Då är väl alla människor med könshormonet östrogen kvinnliga.. Då har det ju inget med utseende eller personlighet att göra.
Bettson
24-08-2006, 22:17
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-08-2006, 22:58) CITAT (Scrollan @ 24-08-2006, 22:57) CITAT (cic @ 24-08-2006, 22:55) Men, vad är kvinnligt och manligt? Östrogen och testeron kanske?  Kort sagt så är det ju faktiskt så!  För mig är kvinnligt och manligt när man vuxit upp från att vara pojke eller flicka. Det har ingenting med ålder att göra. Du kan vara pojke när du dör och du kan var man nära du är femton. Likadant på spinnsidan. Att vara kvinna eller man betyder att man tar ansvar för sitt liv, Man tar konsekvenserna av sina handlingar och man är beredd att om man vill, ta ansvar för nästa generation. Man tar ansvar för sin par-relation och arbetar på den i alla aspekter. Man arbetar aktivt på sina sociala relationer. Man har målsättningar i sitt liv man försöker uppfylla, vilket inte innebär att man omprövar dessa med jämna mellanrum. Man är empatisk mot sin omgivning men kan samtidigt prioritera och vårda sig själv. I par-relationen lägger man stor vikt vid kommunikation. Skillnaden mellan kvinnor och män är att man gör detta med lite olika arbetsmetoder. Kvinnor och män tänker inte och prioriterar lika. Det är därför man kompletterar varandra i en relation. Ganska mogna män till ålden är egentligen pojkar eftersom de inte kommunicerar, inte tar ansvar utan tar relationen för givet. De behöver inte anstränga sig längre. De delar inte ansvaret för hem och barn lika med sin partner och de hör aldrig vad kvinnan säger. Just den typen av män är också ganska dåliga älskare eftersom de inte intresserar sig för den andra parten. Manlighet för mig är inte testosteron utan det är en livsinställning. Pojkar kan vara jättegulliga när de är under arton. Men pojkar över den åldern är mest en pina och plåga. De ställer mest till besvär. Men en Riktig man,mm...................
Inte ens resonemanget kring könshormonet stämmer faktiskt. Män producerar en del östrogen i testiklarna. Utöver detta sker östrogenproduktion perifert i kroppen, i levern och i binjurarna hos bägge könen och hos kvinnan även i brösten.
Inte alla med testosteron i kroppen är manliga heller. Testosteron syntetiseras även i mindre kvantiteter av theca-cellerna i kvinnors äggstockar, av moderkakan och av området zona reticulosa i binjurebarken hos bägge könen.
Så vi får fortsätta fundera.
CITAT (Bettson @ 24-08-2006, 23:17) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-08-2006, 22:58) CITAT (Scrollan @ 24-08-2006, 22:57) CITAT (cic @ 24-08-2006, 22:55) Men, vad är kvinnligt och manligt? Östrogen och testeron kanske?  Kort sagt så är det ju faktiskt så!  För mig är kvinnligt och manligt när man vuxit upp från att vara pojke eller flicka. Det har ingenting med ålder att göra. Du kan vara pojke när du dör och du kan var man nära du är femton. Likadant på spinnsidan. Att vara kvinna eller man betyder att man tar ansvar för sitt liv, Man tar konsekvenserna av sina handlingar och man är beredd att om man vill, ta ansvar för nästa generation. Man tar ansvar för sin par-relation och arbetar på den i alla aspekter. Man arbetar aktivt på sina sociala relationer. Man har målsättningar i sitt liv man försöker uppfylla, vilket inte innebär att man omprövar dessa med jämna mellanrum. Man är empatisk mot sin omgivning men kan samtidigt prioritera och vårda sig själv. I par-relationen lägger man stor vikt vid kommunikation. Skillnaden mellan kvinnor och män är att man gör detta med lite olika arbetsmetoder. Kvinnor och män tänker inte och prioriterar lika. Det är därför man kompletterar varandra i en relation. Ganska mogna män till ålden är egentligen pojkar eftersom de inte kommunicerar, inte tar ansvar utan tar relationen för givet. De behöver inte anstränga sig längre. De delar inte ansvaret för hem och barn lika med sin partner och de hör aldrig vad kvinnan säger. Just den typen av män är också ganska dåliga älskare eftersom de inte intresserar sig för den andra parten. Manlighet för mig är inte testosteron utan det är en livsinställning. Pojkar kan vara jättegulliga när de är under arton. Men pojkar över den åldern är mest en pina och plåga. De ställer mest till besvär. Men en Riktig man,mm...................  Så kvinnligt och manligt är i själva verket egenskaper..? Är dom egenskaperna genetiska eller lär vi oss dom (arv, miljö, könsroller..)? Är dom universella eller kulturella? OM det nu är så att kvinnlighet är en egenskap förstår jag fortfarande inte vad det har med kroppens former och underkläder att göra..
CITAT (cic @ 24-08-2006, 23:28) Så kvinnligt och manligt är i själva verket egenskaper..? Är dom egenskaperna genetiska eller lär vi oss dom (arv, miljö, könsroller..)? Är dom universella eller kulturella?
OM det nu är så att kvinnlighet är en egenskap förstår jag fortfarande inte vad det har med kroppens former och underkläder att göra.. ...jag känner till en och annan jättefemi man + några manhaftiga fruntimmer med...
Bettson
24-08-2006, 22:36
CITAT (Betty @ 24-08-2006, 23:04) CITAT (Bettson @ 24-08-2006, 22:47) CITAT (Reserv @ 24-08-2006, 16:07) CITAT (Gossen Ruda @ 24-08-2006, 15:53) Hmmm, ser att min fundering inte riktigt går hem. Vad jag undrar är om frånvaron av mullighet betyder okvinnlighet eftersom just den kroppsformen betonas vara kvinnlig? Jag personligen föredrar och fastnar gärna för slanka kvinnor.......även om mulliga kvinnor även kan tilltala en intellektuellt.  Fortfarande tror jag nog att herrarna har förväxlat kvinnlighet och sexighet. Jag förstår inte riktigt din reaktion Bettson. Jag uppfattade Åkes inlägg som om han funderar kring att annonsören drar parallellen mullig = kvinnlig. Han frågar sig då: Vad är då de kvinnor som inte är mulliga - okvinnliga eller? Sen undrade han vad vi kvinnor på forumet tycker om det. Jag uppfattar det som om Reserv håller med om att det är en konstig jämställelse. Vi läser samma inlägg men uppfattar det så olika, jag tror det beror på att du tillhör de större kvinnorna (och därmed försvarar dem) och jag tillhör de smala...  Det är just det att herrarna sätter frågan så att motsattförhållande skulle råda Mellan mulliga och magra ifall de var kvinnliga eller inte. OCh att Reserv "störde" sig på att det var de bastanta damerna som benämdes som kvinnliga former. Och att han föredrog slankare kvinnor och de andra kunde ju vara bra på en intellektuell nivå. Reserv är i sin fulla rätt att föredra slanka kvinnor när det gäller hans sexuella preferenser. Fast att STÖRA sig på att bastanta kvinnor benäms som kvinnliga former..............det är detsamma som att säga att kvinnor i större stolrlekar inte är kvinnliga. Och då blir jag bannad.... och visst beror det till viss del på att jag väger för mycket. Fast det är inte hela sanningen. Jag har varit mobbad hela min uppväxt och just att man fäller negativa omdömen om folks utseende gör mig förbannad. Det spelar ingen roll vilket utseende det gäller, tjock smal eller något annat. Hade någon fällt en negativ kommentar om dig som smal hade jag blivit lika bannad.
CITAT (cic @ 24-08-2006, 23:28) OM det nu är så att kvinnlighet är en egenskap förstår jag fortfarande inte vad det har med kroppens former och underkläder att göra.. Eller hur!!!
CITAT (Betty @ 24-08-2006, 23:33) CITAT (cic @ 24-08-2006, 23:28) Så kvinnligt och manligt är i själva verket egenskaper..? Är dom egenskaperna genetiska eller lär vi oss dom (arv, miljö, könsroller..)? Är dom universella eller kulturella?
OM det nu är så att kvinnlighet är en egenskap förstår jag fortfarande inte vad det har med kroppens former och underkläder att göra.. ...jag känner till en och annan jättefemi man + några manhaftiga fruntimmer med...  Men hur är en kvinna som är manlig och vice versa då? Vad är det som gör en kvinna kvinnlig?
CITAT (Bettson @ 24-08-2006, 23:36) Det är just det att herrarna sätter frågan så att motsattförhållande skulle råda Mellan mulliga och magra ifall de var kvinnliga eller inte. Jag däremot uppfattade det som att de båda störde sig på att annonsören drog parallellen mullig = kvinnlig och att de då frågade sig typ "Vad är då de andra kvinnorna som inte är mulliga(kvinnliga)? Är de då okvinnliga?"
CITAT (cic @ 24-08-2006, 23:37) Men hur är en kvinna som är manlig och vice versa då?
Vad är det som gör en kvinna kvinnlig? Manlig kvinna - grövre & kvinnlig man - mjukare Betraktarens ögon...
Bettson
24-08-2006, 22:51
CITAT (cic @ 24-08-2006, 23:37) CITAT (Betty @ 24-08-2006, 23:33) CITAT (cic @ 24-08-2006, 23:28) Så kvinnligt och manligt är i själva verket egenskaper..? Är dom egenskaperna genetiska eller lär vi oss dom (arv, miljö, könsroller..)? Är dom universella eller kulturella?
OM det nu är så att kvinnlighet är en egenskap förstår jag fortfarande inte vad det har med kroppens former och underkläder att göra.. ...jag känner till en och annan jättefemi man + några manhaftiga fruntimmer med...  Men hur är en kvinna som är manlig och vice versa då? Vad är det som gör en kvinna kvinnlig? Att ha kvinnliga former är väl en egenskap som mestadels är genetiskt betingad. Dvs ofta är rumpan bredare än axlarna och att man har bröst. Har man stora eller små bröst i släkten så brukar man bli utrustad likadant. Och har man opererat brösten så är det så, är det betingat från kirugen och plånboken. Alla kvinnor har därmed kvinnliga former oavsett storlek. Att VARA kvinnlig är en egenskap i själen och tänkandet. Till viss del genetisk och till viss del förvärvad genom förebilder och livserfarenhet skulle jag tro. Både kvinnor och män tänker, fast de tänker olika. Hur många kurser i retorik har du gått cic?
Bettson
24-08-2006, 23:10
För övrigt så kan man se det så här. Den magra kvinnan hade ingen rubrik om kvinnliga former. Detta utesluter inte att hon har kvinnliga former. Att man ger en rubrik på ett plagg innebär inte att alla andra kvinnor inte har kvinnliga former. Alla kvinnor har kvinnliga former fast av varierande slag. Däremot så är inte alla kvinnor kvinnliga. Egentligen innebär annonsens rubrik bara att trosorna och BH: n inte var avsedda för en man. Gonatt go vänner. Nu tänker jag inte slösa mer energi på att vara arg. Nu får ni lösa detta världsproblem utan mig för jag skall ha min skönhetssömn. Jag har hoppet kvar i alla fall
CITAT (Bettson @ 25-08-2006, 00:10) För övrigt så kan man se det så här. Den magra kvinnan hade ingen rubrik om kvinnliga former. Detta utesluter inte att hon har kvinnliga former. Att man ger en rubrik på ett plagg innebär inte att alla andra kvinnor inte har kvinnliga former. Alla kvinnor har kvinnliga former fast av varierande slag. Däremot så är inte alla kvinnor kvinnliga. Egentligen innebär annonsens rubrik bara att trosorna och BH: n inte var avsedda för en man. Gonatt go vänner. Nu tänker jag inte slösa mer energi på att vara arg. Nu får ni lösa detta världsproblem utan mig för jag skall ha min skönhetssömn. Jag har hoppet kvar i alla fall  Bra sammanfattat, godnatt på dig, sov så gott!
CITAT (Felix matte @ 24-08-2006, 21:54) Manligt eller kvinnligt... Överviktig man med kagge = han har pondus. Överviktig kvinna = fet
Så heter det i mansvärlden... det är iaf vad jag förstår mest män som designar åt och anlitar anoreximodeller. Hooo, vilken lång tråd man kommer hem till  Många visa saker sagda redan, jag har väl inga smarta saker att tillägga...fast jag säger nåt ändå... När man stereotypt (och det behöver ju inte vara fel med generaliseringar) talar om något som är kvinnligt eller manligt så talar man om något som är relativt vanligt i ena gruppen, och lite mindre vanligt i den andra. Exempelvis kroppsbehåring, det är manligt att vara hårig. Men givetvis har även kvinnor hår, men eftersom det är mer vanligt att mannen är hårigare så är det ett manligt attribut med en hårig bringa exempelvis. På samma sätt är en stor ölmage ett manligt attribut. En Harley Davidson-åkande knutte med hårigt bröst och dito ölmage är väl att anse som rätt manlig, med den syn vi har på saken idag. Men ingen skulle väl komma på tanken att säga att en man som INTE har ölmage (exempelvis, tja, nån känd idrottare) därmed är OMANLIG? På samma sätt är det kvinnligt att ha markerade bröst och höfter (fettlager). Men ingen skulle väl säga att, tja, tennistjejen Sharapova är OKVINNLIG bara för att hon är >180cm och har a-kupa och knappt en gnutta fett kring höften? Att vara mullig och ha en fyllig figur är kvinnligt, om man generaliserar. Själv är jag väl också rätt mullig, men eftersom jag är man så kallas jag nog lönnfet istället för fyllig... Angående pondus, man måste nog ha uppnått viss ålder också...en man på 50+ kanske kan få pondus av en kagge, det vet jag inte. Och, "mansvärlden", i min bekantskapskrets, om jag tittar på folk jag känt sen tonåren (ett drygt decennium), så att de flesta tjejer med åren blivit, tja, mulliga. Men jag har __aldrig__ hört någon av mina killkompisar säga ett enda ont ord om det (när de talar om sina eller andra tjejer). Däremot har jag hört killar kommentera varandras vikt, ibland direkt, ibland bakom ryggen. Oftast skämtsamt givetvis, men det kan ju göra ont ändå antar jag. Män tittar för övrigt mycket sällan på modeller (tror jag), jag brukar bara se modeller när de visas som varnande exempel i media. Typ. Om vi nu talar om traditionella catwalk-modeller. Klart killar tittade på silikon-tråkiga-Anna Nicole när hon var på tapeten, eller, tja, gjorde reklam för Hennes&Mauritz iaf. Men nu kommer jag väl från ämnet antar jag. Det jag ville säga var att bara för att något är kvinnligt så betyder inte det att motsatsen är okvinnligt.
Hannele
24-08-2006, 23:41
CITAT (cic @ 24-08-2006, 23:28) OM det nu är så att kvinnlighet är en egenskap förstår jag fortfarande inte vad det har med kroppens former och underkläder att göra.. Tja, kvinnor har mer former än en man - och en man i spetsunderkläder... nej.
Hannele
24-08-2006, 23:50
CITAT (Zarah P @ 24-08-2006, 20:45) Vad skulle de skrivit? Jag tror att kvinnor som är större än medium, eller small (x-small om man nu ska vara modell-storlek) är ganska trötta på att benämnas "stora", "kraftiga", "mulliga", "knubbiga", "runda" och alla andra ord som används för att beskriva en tjej som inte är pinnsmal, eller som har mycket kurvor. Är det inte konstigt att det enda ord som är positivt, och som används för att beskriva "XL-tjejer" (glömde ju det ordet) är just kvinnlig? De andra har en negativ klang. Ja, det är ju bara ett försök till en snällare, mer positiv omskrivning i annonsen.
birgitek
25-08-2006, 07:15
CITAT (Zarah P @ 24-08-2006, 19:58) : Men är det inte SKÖNT att få se riktiga människor på bild, och slippa alla retuscherad modeller? Tycker iaf jag.  Yes, jag håller med ! Birgit Ek
birgitek
25-08-2006, 07:29
CITAT (storm @ 24-08-2006, 22:26) DEt hjälper inte att tycka att "det är ned låtande" .Män har iallafall sitt tycke och smak ,snoppen bestämmer, inte deras huvud vad som är kvinnligt ,sen kan ju vi kvida hur mycket som hällst det hjälper inte dera uppfattning .  Nu är det ju så lyckligt att olika män har olika smak Birgit Ek
CITAT (cic @ 24-08-2006, 23:21) Stina: CITAT Min uppfattning är att det sitter i betraktarens ögon. Är då kvinnlighet nåt som sitter på utsidan? Eller är det nån utstrålning..? Vad skulle just du säga är kvinnligt? Jag är fortfarande förvirrad..  Vad andra tycker är kvinnligt kan inte jag säga. Det är inget som sitter där eller där. Vad jag menar med att det sitter i betraktarens ögon är att vi tycker och känner alla olika (tack och lov) om vad som är kvinnlighet - det kan man inte sätta någon stämpel på. Jag tycker alltså inte att det finns något som är typiskt kvinnligt så tyvärr kan jag inte hjälpa dig i din förvirring. Vet inte ens om jag tycker att det är något att sträva efter eller se till att jag är, jag är mer intresserad av att vara frisk, stark och så försöker jag att ha ett gott hjärta. Mycket viktigare tycker jag!  Men observera Chic, att det står för mej och är ingen beskrivning på hur det ska vara.
Bettson
25-08-2006, 08:47
CITAT (stina @ 25-08-2006, 08:34) [Vet inte ens om jag tycker att det är något att sträva efter eller se till att jag är, jag är mer intresserad av att vara frisk, stark och så försöker jag att ha ett gott hjärta. Mycket viktigare tycker jag!  Ett gott hjärta. Att det står långt fram på listan är väl i högsta grad ett kvinnligt drag. Empati ett annat. Därmed är inte sagt att män varken har gott hjärta eller empati. Men kvinnor prioriterar egenskaperna ofta högre. Så var den du är Stina, det tycker jag är ett gott val
CITAT (Bettson @ 25-08-2006, 10:47) Ett gott hjärta. Att det står långt fram på listan är väl i högsta grad ett kvinnligt drag. Empati ett annat. Därmed är inte sagt att män varken har gott hjärta eller empati. Men kvinnor prioriterar egenskaperna ofta högre. Så var den du är Stina, det tycker jag är ett gott val  Tack!
Hm, menas att kvinnor värderar "ett gott hjärta" högt hos sig själva, dvs, en eftersträvansvärd egenskap? Eller menas att kvinnor i högre utsträckning värderar andra efter hur "gott hjärta" andra har?
Vad jag har skrattat under tiden som jag läst igenom alla dessa sidor Och precis som Betty påpekade, så läser vi in budskapen så olika. Vad som är självklart för mig , kanske är helluddigt för dig. Så är det och det tror jag vi får lov att acceptera  . Annars kanske det skulle sluta med att alla blir osams med alla Men stackars dig cic, som strävat så enträget en hel kväll för att finna det slutgiltiga svaret om kvinnligt och manligt  Ja inte har då jag nåt slutgiltigt svar. Bara mina egna tankar. Och vad jag värdesätter högst hos en människa och som får mig att reagera på om en person är manlig eller kvinnlig, det är utstrålning. Vad du som människa förmedlar. Tex...glimten i ögat, snar till skratt.... ...eller gråt.....förmågan att inte ta sig själv på allt för stort allvar ..... använder hjärnan till att tänka med.......samt förmedlar en inre säkerhet utan att få andra att känna sig osäkra. När jag möter en man med de egenskaperna så händer det att jag bara.......WOW!, vilken karl! Och likadant när det är en kvinna med dessa egenskaper som jag träffar Det här med utseende har en minimal betydelse  Var tvungen att ändra ett ordfel som defenitivt skulle uppfattats på ett sätt som inte var meningen.
Bettson
25-08-2006, 09:34
När man sovit av sig ilskan så kan jag egentligen konstatera följande. Ord har olika betydelse för olika människor beroende på deras erfarenheter tidigare i livet. Det klassiska exemplet på det är det sk.F-ordet som det anses att ens en gång uttala i sin helhet är ett stort etikettsbrott i USA. Varför. JUst därför att det sårar människor. Ordet neger var från början ett beskrivande ord. Det användes för att beskriva en person vars hudfärg var svart och vars ursprung var afrika.Engelska varianten är negro, vad jag förstår. Men efter hela slavhandelshistorien i USA där slavarna ofta omtalades som nigger gäma i samband med många andra nedsättande omdömen så är detta ord som ett glödgat svärd. Det skapar så starka reaktioner hos människor att de som varit sårade av ordet nigger även ser rött av ordet negro. Allt beroende på vilka erfarenheter man har. Ord som fyllig, mullig, fullväxt storväxt, rund osv kan av vissa tolkas som positiva ord. Mest för de kanske som sexuellt attraheras av sådana kvinnor. Men samma ord kan användas nedsättande och på ett som man tror "väluppfostrat" sätt mena att personen är fet, korvaktig, jättelik, tjock osv. och de sårar på samma sätt. En mindre väluppfostrad person skulla kanske säga fet smällfet osv. Likamycket värderingar finns det om smala personer som kan ha olika innebörd. Benget, pinnsmal,sticka, anorektisk. Precis som orden har olika värden beroende på vem som säger dom både positivt och negativt. Så kan även orden för smal personer användas för att omskriva pikar och eller pika på allvar. Sedan fins problemet med sammanvävning av ords betydelse. Som många nog gör ofrivilligt utan att tänka på det. Tex kvinnliga former, kvinnlighet och sex appeal. Dessa ligger nära varandra, förväxlas ofta och kan ställa till väldigt mycket social oreda beroende på hur man använder orden. De kan lika gärna vara milsvitt skilda. Fst det tar jag en annan gång i en anna diskussion Så fortfarande känner jag som så. Att kommentera folks kroppar negativt skulle aldrig falla mig in. Har jag inget positivt att säga så kniper jag käft. Folk får vara som de är och det finns alltid någon för alla. Som tur är.
CITAT (Gossen Ruda @ 24-08-2006, 22:15) En sak jag funderar över är dock varför man måste tillverka speciella modeller av underkläder för mulliga kvinnor, går det inte bara att tillverka i olika storlekar? Fast det kanske inte ser klokt ut med en string på mulliga kvinnor. Med denna fundering drar jag mig tillbaka till sängen. Natti natti. Det handlar ju naturligtvis om underklädernas funktion och bekvämlighet. En kvinna med rejäla tuttar är omöjligt bekväm i en BH med trådsmala axelband. Inte heller är det funktionellt. Stora (naturliga, ej skapde) tuttar väger en hel del och man behöver se till att avlasta rygg och axlar Då krävs det andra modeller på BH:ar än de som är anpassade till de med A-kupa. Det är väl ganska uppenbart, även för en karl? För oss med stora tuttar är det ofta ett elände att hitta bra underkläder. Bekvämlighet är så viktigt för att ha ont i rygg och axlar är inte värst kul...
Bettson
25-08-2006, 09:56
CITAT (Pirum @ 25-08-2006, 09:59) Hm, menas att kvinnor värderar "ett gott hjärta" högt hos sig själva, dvs, en eftersträvansvärd egenskap? Eller menas att kvinnor i högre utsträckning värderar andra efter hur "gott hjärta" andra har? Jag menar att jag värderar andra efter hur gott hjärta de har. Det är för mig en egenskap som står väldigt högt upp på listan av egenskaper jag tycker om. Sedan är det prioriteringsordning. Kvinnor har den ofta högre upp på listan varför jag klassar det som en kvinnlig egenskap. Män har också ett gott hjärta. Med de flesta män talar om annat först. Och när man påminner dom om att saker kan uppfattas känslomässigt så eller så, är de ofta snara att reagera med ett gott hjärta. Dvs göra gott mot sina medmänniskor. Nu finns ingen regel utan undantag. Man kan kanske säga att ett gott hjärta är en uppskattad MÄNSKLIG egenskap. Och att kvinnor prioriterar den, varför jag gärna vill nämna den bland kvinnliga egenskaper.
birgitek
25-08-2006, 10:34
Vad som är attraktivt är ganska intressant. Om jag tar mej själv som exempel, så tycker jag att Johny Deep och Denzel Washinton är vansinnigt attraktiva, Tom Cruise och Elvis Presley intetsägande, Sylvester Stallone och Christer Sjögren rent av motbjudande (några exempel som alla känner till) Varför tycker jag så, och inte tvärtom som kanske andra tycker? Jag vet inte! Birgit Ek
CITAT (Bettson @ 24-08-2006, 23:36) OCh att Reserv "störde" sig på att det var de bastanta damerna som benämdes som kvinnliga former.
Och att han föredrog slankare kvinnor och de andra kunde ju vara bra på en intellektuell nivå.
Reserv är i sin fulla rätt att föredra slanka kvinnor när det gäller hans sexuella preferenser. Fast att STÖRA sig på att bastanta kvinnor benäms som kvinnliga former..............det är detsamma som att säga att kvinnor i större stolrlekar inte är kvinnliga. Jag trodde Bettson att du och jag växlat så många pm under så lång tid nu att du inte skulle kunna missförstå det jag skriver, och inte vill du förstå mer för att jag förtydligar heller.  Eller är det helt enkelt så krasst så du skiter i mina inlägg och hoppar över dom för att du vart förbannad på nåt som inte ens va´???  För det första benämner jag inte gärna fylliga damer som bastanta....det får mig att tänka på ryska kvinnliga diskuskastare För absolut sista gången nu.......jag stör mig inte på att dom fylliga damerna benämns som kvinnligt formade, jag störde mig på att annonsören tydligen tidigare haft underkläder för okvinnliga former. Båda alternativen har juh kvinnliga former......så det är inte modellerna som stör mig, dom är vackra, det är annonsörens sätt att skriva. Det är såna här medvetna missförstånd som gör att man tappar lusten att skriva här helt och hållet.
Bettson
25-08-2006, 11:46
CITAT (Reserv @ 25-08-2006, 11:51) CITAT (Bettson @ 24-08-2006, 23:36)
OCh att Reserv "störde" sig på att det var de bastanta damerna som benämdes som kvinnliga former.
Och att han föredrog slankare kvinnor och de andra kunde ju vara bra på en intellektuell nivå.
Reserv är i sin fulla rätt att föredra slanka kvinnor när det gäller hans sexuella preferenser. Fast att STÖRA sig på att bastanta kvinnor benäms som kvinnliga former..............det är detsamma som att säga att kvinnor i större stolrlekar inte är kvinnliga.
Jag trodde Bettson att du och jag växlat så många pm under så lång tid nu att du inte skulle kunna missförstå det jag skriver, och inte vill du förstå mer för att jag förtydligar heller.  Eller är det helt enkelt så krasst så du skiter i mina inlägg och hoppar över dom för att du vart förbannad på nåt som inte ens va´???  För det första benämner jag inte gärna fylliga damer som bastanta....det får mig att tänka på ryska kvinnliga diskuskastare För absolut sista gången nu.......jag stör mig inte på att dom fylliga damerna benämns som kvinnligt formade, jag störde mig på att annonsören tydligen tidigare haft underkläder för okvinnliga former. Båda alternativen har juh kvinnliga former......så det är inte modellerna som stör mig, dom är vackra, det är annonsörens sätt att skriva. Det är såna här medvetna missförstånd som gör att man tappar lusten att skriva här helt och hållet. Jag accepterar och förstår din förklaring Reserv. Men du skrev just ordagrant att det "störde" dig att just de "bastantare " damerna benämndes som kvinnliga. Du lämnar sedan rummer fritt för tolkningar och jag tolkade dig som att du inte tyckte de bastanta damerna var kvinnliga. Du hade en annan andemening bakom OK. Fast det framgick faktiskt inte just då. Det var just det faktum att jag trodde jag kände sig bra, som gjorde att jag blev förbannad. För den Reserv jag känner uttrycker sig inte så. Däremot så tar jag inte att det skulle vara ett medvetet missförstånd. Jag ägnar mig inte riktigt åt den typen av kommunikation, den roar mig inte och jag är alldeles för ärlig för det. Och jag trodde du kände mig så bra att du visste det. Och Reserv, man kan faktiskt bli förbannade på varandra utan att tycka illa om varandra för det. Man kan faktiskt vara vänner ändå
CITAT (Reserv @ 24-08-2006, 17:45) CITAT (ninnisky @ 24-08-2006, 17:40)
Mittuppslag: Reklam för String Lines underkläder - med bilder på både präktigt bastanta damer och smalare sådana... inte särskilt vackra någondera!
det som stör mig mest är att det är "dom bastantare damerna" som klassas som kvinnliga former  och va´har dom andra för former då?? Som du ser här så va´det inte mitt ordval.....men jag har flera gånger under dom här 9 sidorna försökt förklara hur jag menat men ändå ville du inte förstå Bettson. Och jag tycker inte illa om dig....vart bara besviken att du inte ville läsa det jag skrev när du från början misstolkade det jag skrivit
Gossen Ruda
25-08-2006, 12:09
Frågan jag ställde från början var varför den ena annonsen vände sig just till kvinnor med "kvinnliga former" men det tycks som om ämnet var laddat. Sen råkade vi män bli inblandade och dessutom kvinnlighet. Jaja, man kan inte styra en debatt. Däremot kan man peta in en pinne till i brasan. Vad tycks om dessa kvinnliga former? Läs ordentligt innan ni tar fram storsläggan. Kalenderflickor
*Felix matte*
25-08-2006, 12:10
CITAT (Reserv @ 25-08-2006, 12:59) CITAT (Reserv @ 24-08-2006, 17:45) CITAT (ninnisky @ 24-08-2006, 17:40)
Mittuppslag: Reklam för String Lines underkläder - med bilder på både präktigt bastanta damer och smalare sådana... inte särskilt vackra någondera!
det som stör mig mest är att det är "dom bastantare damerna" som klassas som kvinnliga former  och va´har dom andra för former då?? Som du ser här så va´det inte mitt ordval.....men jag har flera gånger under dom här 9 sidorna försökt förklara hur jag menat men ändå ville du inte förstå Bettson. Och jag tycker inte illa om dig....vart bara besviken att du inte ville läsa det jag skrev när du från början misstolkade det jag skrivit  Inte för att det var riktat till mig... men du Rerserv...inlägget är ditt eget och orden är dina.  eller kanske citerade du en gång till ninnisky? Bägge inläggen finns på sidan 2 i den här tråden.
Bettson
25-08-2006, 12:20
CITAT (Reserv @ 25-08-2006, 12:59) CITAT (Reserv @ 24-08-2006, 17:45) CITAT (ninnisky @ 24-08-2006, 17:40)
det som stör mig mest är att det är "dom bastantare damerna" som klassas som kvinnliga former  och va´har dom andra för former då?? Som du ser här så va´det inte mitt ordval.....men jag har flera gånger under dom här 9 sidorna försökt förklara hur jag menat men ändå ville du inte förstå Bettson. Och jag tycker inte illa om dig....vart bara besviken att du inte ville läsa det jag skrev när du från början misstolkade det jag skrivit  Om du visste hur arg jag blev igår så skulle du bli förvånad att min hjärna fungerade överhuvudtaget. Den var nära kok-gränsen om man säger så. På något sätt så får vi väl klassa det som ett typiskt manligt eller kvinnligt gräl kanske. Manligt på det viset att män använder andras ord utan att man tycker de passar, i stället för att byta ut det mot ett man tycker är bättre. Likaså manligt på det viset att män har en tendens att i svepande ord säga något och mena något ganska distinkt. Vilket bäddar för missuppfattningar. Kvinnligt på det viset att kvinnor gärna tender till och reagerar på ett visst ord, eftersom de så att säga oftast tycker att ord har en mera exakt betydelse än vad avsändaren avser. Kvinnligt på det viset att kvinnor som ser sin kvinnlighet ifrågasatt nästan kan börja ett tredje världskrig eller lägga sig ner och dö. Män är från Mars och kvinnor fårn Venus sa ju boktiteln. Inte tror jag det, men män och kvinnor har ganska olika sätt att kommunicera. Jag blev riktigt bannad på dig igår, och jag är inte bannad på dig idag. Är du bannad på mig fortfarande?
Nääe, nu får jag allt lov att försvara Reserv lite grann. Så här skrev ninnisky: Mittuppslag: Reklam för String Lines underkläder - med bilder på både präktigt bastanta damer och smalare sådana... inte särskilt vackra någondera! Och så här svarade Reserv: det som stör mig mest är att det är "dom bastantare damerna" som klassas som kvinnliga former och va´har dom andra för former då?? Och det tolkar jag som att han helt enkelt undrar vad de kvinnor som som inte är bastanta är? Om inte de också är kvinnliga? Så tolkar jag det, och jag är för tillfället långt ifrån smal
ninnisky
25-08-2006, 12:45
Smal -- inte här heller - men håller mig på BMI 25+. Min reaktion på Slim Line var att varken den smala eller sk bastantare damen såg särskilt naturliga ut. Konstgjorda helt enkelt. Inte det minsta naturliga! Har inte diskuterat alls vilken som var kvinnlig eller inte. Kvinnlighet eller ej sitter definitivt inte i underklädesannons utan i ett sätt att vara och att uttrycka sig, helt enkelt! Och en mans syn på just sin kvinna  Alla kvinnor oavsett kroppsform kan vara/är kvinnliga!! Reserv får också en liten kram så här på fredageftermiddan!
Bettson
25-08-2006, 13:32
CITAT (Evgeni @ 25-08-2006, 13:25) Nääe, nu får jag allt lov att försvara Reserv lite grann. Så här skrev ninnisky: Mittuppslag: Reklam för String Lines underkläder - med bilder på både präktigt bastanta damer och smalare sådana... inte särskilt vackra någondera! Och så här svarade Reserv: det som stör mig mest är att det är "dom bastantare damerna" som klassas som kvinnliga former och va´har dom andra för former då?? Och det tolkar jag som att han helt enkelt undrar vad de kvinnor som som inte är bastanta är? Om inte de också är kvinnliga? Så tolkar jag det, och jag är för tillfället långt ifrån smal  Varför inte då i stället uttrycka sig som att ALLA kvinnor har väl kvinnliga former? TIllsammans med en del andra uttryck så kan det nog vara svårt att uppfatta att Gossen och Reserv verkligen tycker så. dvs att alla kvinnor har kvinnliga former. Egentligen handlar hela denna tråd om ordmärkeri. Och stackars Reserv. Han har blivit illa åtgången igen. och han har förklarat sig och förklarat sig nio sidor lång och jag har inte velat ta hans åsikt. Skit samma vad han menade, han uttryckte sig slarvigt och jag blev förbannad. Det är väl för farao inte mer med det om man reder ut det. Så det hjälper nog inte hur mycket jag skriver om hur jag uppfattade honom och att jag förstår hans förklaring och att han inte menade så. Han vill vara långtjurig i alla fall verkar det som .Och då får han vara det. Jag tänker inte be om ursäkt för att jag blev sårad och arg. Sina känsor har man faktiskt rätt till. Däremot har jag sagt att jag accepterar hans förklaring. Och för mig är då den saken utagerad. Jag har nämligen på äldre dagar lärt mig att sätta punkt för konflikter och låter dom inte påverka framtida relationer. Visserligen en ganska manlig egenskap men vem har sagt att vi kvinnor inte skall kunna ta det bästa hos männen. Nej Nej, Nu blev det här för trassigt. Tänk om någon av det senaste uttalandet uppfattar mig som manhaftig
Släpp fram testosteronet bara Bettson!  Fast är det någon som borde vara testosteronstinn så är det jag eftersom min kropp absolut inte är den kvinnliga typen. Mina axlar är bredare än baken men mig veterligen är jag en kvinna!  Men man får va som man e när man inte blev som man skulle!
Bettson
25-08-2006, 13:38
CITAT (stina @ 25-08-2006, 14:34) Släpp fram testosteronet bara Bettson!  Fast är det någon som borde vara testosteronstinn så är det jag eftersom min kropp absolut inte är den kvinnliga typen. Mina axlar är bredare än baken men mig veterligen är jag en kvinna!  Men man får va som man e när man inte blev som man skulle! 
Margith
25-08-2006, 13:39
Jag har nu läst den här tråden och redan när jag började läsa hade jag bestämt mig för att INTE svara, men jag kan naturligtvis inte låta bli Jag tycker att Gossen Ruda har en poäng när han höjer ett ögonbryn för att lite större storlek skulle vara kvinnligt: det ger ju sig självt att mindre storlek då är okvinnligt.... Jaha, vad blir då vi som drar mindre storlekar? manliga?? eller..?? Att kommentera andras vikt tycker jag är höjden av oförskämdhet. Gissa hur många gånger jag fått hör "men oj vad mager du är!" då känner jag en bestämd längtan att svara "men oj vad fet du är!" men tyvärr sätter min uppfostran stopp för det Varför är det så? Varför är det tabu att säga att nån är fet, men helt OK att säga att nån är mager? Jag tycker absolut att både ock är lika fruktansvärt oförskämt Det värsta jag hört var nog när jag fick höra att jag "skulle vara sötare om jag hade lite rundare kinder" ... bussigt att säga åt en flicka i 15-16 års åldern Ni som drar större storlekar och gnäller över att ni inte hittar några snygga kläder: jag säger bara LÄGG AV!!! Ni hittar åtminstone kläder Nästa gång ni går och handlar kläder: bara för skojs skull: kolla hur många kjolar och byxor ni hittar i storlek liten 34 på bredden och 38-40 på längden  Kolla samtidigt hur många BH:ar ni hittar i storlek AA75  Jag har full förståelse för att den som drar en D-kupa behöver en stödjande och avlastande BH med bredare axelband, men det finns kvinnor som jobbar i luftkonditionerade lokaler... och behöver en BH bara därför... BMI vägrar jag diskutera, jag är så underviktig att jag hör hemma i samma klass som humlorna (som ju inte ska kunna flyga) men humlorna flyger och jag har fortfarande fötterna ner och huvet upp Men det får vara som det är med vikt hit och dit, så länge min man tycker om mig precis som jag är, så är det OK för mig  Även om jag måste klä mig som en övervintrad 18-åring
Bettson
25-08-2006, 13:39
CITAT (Bettson @ 25-08-2006, 14:38) CITAT (stina @ 25-08-2006, 14:34) Släpp fram testosteronet bara Bettson! ;)
Fast är det någon som borde vara testosteronstinn så är det jag eftersom min kropp absolut inte är den kvinnliga typen. Mina axlar är bredare än baken men mig veterligen är jag en kvinna! :o Men man får va som man e när man inte blev som man skulle! :P  Och nu tryckte jag på citeraknappen medans du redigerade. SÅ jag skrattade bara åt den första raden.
malin72
25-08-2006, 13:50
tänkte låta tråden vara  men jag måste säga att om jag förstår reserv rätt så menar han : är inte alla kvinnor kvinnliga???? det är väl i så fall väldigt bra sagt att alla former smal som "bastant" är kvinnliga något som vi kvinnor borde tycka vara trevligt att höra tycker iallafall jag.... men jag kan ju ha fattat fel inte vet jag...
Farbror Blå
25-08-2006, 13:51
Kvinnligt är ju kvinnligt, jag håller med, det kan röra sej om en blick, en röst, håret, gången.. ja vad som helst=)
Du tar hem så himla många poäng ändå Bettson, så det gör väl inget om Reserv får liiiiite stöttning Och sååå himla synd om honom är det inte  . Det vet vi väl alla vid det här laget, att han kan vara en himla tjurbock när han sätter den sidan till : För övrigt tycker jag bara det är himla skönt att läsa alla dina utläggningar i den här tråden. Och jag kunde riktigt känna din ilska genom dum- burken Alla får va som de är, men vi måste lära oss att vara nöjda med det också. Och det är då den inre utstrålningen tar överhand Lätt som en plätt att säga........eller hur
Bettson
25-08-2006, 14:00
CITAT (Margith @ 25-08-2006, 14:39) Varför är det tabu att säga att nån är fet, men helt OK att säga att nån är mager? Jag tycker absolut att både ock är lika fruktansvärt oförskämt :angry: Inte är det TABU att säga att någon är fet. Som överviktig hör du det dagligen. OcH det är inte OK att fälla kommentarer om att någon är mager. Inte för överviktiga eller från någon viktgrupp överhuvudtaget. Det är just det jag försökt säga hela denna tråd. Det är oförskämt att omotiverat kommentera folks vikt överhuvudtaget. Likaså är det oförskämt att kommentera folks utseende. Kan vara allt från hårfärg, vingmutteröron, näsformer eller vad som helst. Att vuxet folk inte begriper det tycker jag är beklagansvärt. Min äldsta son förstod det av sig själv när han var sju år. Han var nämligen begåvad med vingmutteröron. Jag hade lyckat få en remiss för operation av öronen men kirurgen villa bara göra detta ifall pojken själv begärde det. Och grabben var rädd för sprutor så det dröjde. NÄr han vid tredje skolstarten återigen blivit mobbad pga sina öron så tog jag upp diskussionen på nytt med honom. Som jag uttryckte det, att så här är det varje skolstart när du träffar nya barn som inte känner dig. När de väl lärt känna dig så är det ingen skillnad men vore det inte skönt att bli av med problemet dvs operera öronen. Han skulle tänka på saken sa han. Nästa morgon kom han ner och var jättearg. Naturligtvis var det in OK att svära men denna gång tillrättavisade jag honom inte på den punkten, för jag blev alldeles för tagen av vad han hade att säga. F*n också........Mamma.....menar du verklilgen att JAG skall behöva genomgå en operation för att andra inte kan uppföra sig. Och det menade jag naturligtvis inte och han har kvar sina originalöron idag. Vilket jag är glad för. Och ännu gladare var jag för den visdom mitt barn skäntke mig. Så fortfarande anser jag att har man inget positivt att säga om folks utseende så kniper man igen limpsaxen.
Margith: Men nu gör ju faktiskt du samma sak som du tycker folk gör mot dig. Du är "oförskämd" mot de större kvinnor som har svårt att hitta kläder och du säger: "Lägg av att sjåpa er" ungefär... Större kvinnor vet inte hur det är att vara i dina skor och du vet faktiskt inte hur det är att vara i större kvinnors skor. Därför känns det faktiskt oförskämt av dig att kommentera större kvinnors "gnäll" om hur svårt det är att finna kläder. För du tror väl inte att alla stora kvinnor har samma storlek över hela kroppen? Nej, liksom du är de precis lika "opropotioneliga"
CITAT (Bettson @ 25-08-2006, 15:39) CITAT (Bettson @ 25-08-2006, 14:38) CITAT (stina @ 25-08-2006, 14:34) Släpp fram testosteronet bara Bettson!  Fast är det någon som borde vara testosteronstinn så är det jag eftersom min kropp absolut inte är den kvinnliga typen. Mina axlar är bredare än baken men mig veterligen är jag en kvinna!  Men man får va som man e när man inte blev som man skulle!   Och nu tryckte jag på citeraknappen medans du redigerade. SÅ jag skrattade bara åt den första raden.  Helt OK - jag bär min manlighet med den äran!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|