|
Fizzgigg
01-09-2006, 11:41
CITAT (Kat @ 01-09-2006, 10:09) CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 02:13) Hm. Om du lyckas argumentera för att få kvinnor att kasta rakhyvlar och andra tillhyggen, är det inte då de blir manipulerade istället för att ha sin egen åsikt och göra som de vill nu? Manipulering handlar väl ändå m att få folk att göra saker som de kanske inte skulle ha gjort annars?
Men vad vet jag, jag lever ju i villfarelsen att jag rakar mig under armarna av egen fri vilja fast jag råkar vara man.
Jag argumenterar inte för att få folk att kasta rakhyvlarna, utan om en medvetenhet om varför vi gör saker. 'Den fria viljan' är mycket mindre än de flesta av oss vill känns vid. Vilket om man vill skulle kunna urarta till religiösa och filosofiska bryderier om den gudomliga planen, ske Guds vilja, allting är förubestämt, den fria viljan är en illusion, människan är ett vanedjur och så vidare och så vidare. Jag tycker att det låter som att de absolut flesta här är fullständigt medvetna om vad de håller på med och varför. Om man dessutom är nöjd med det man gör spelar det ju ingen roll om det handlar om fri vilja eller att man lever i en illusion om fri vilja. Jag lever i illusionen att jag tycker att det är trevligast att jag rakar mig under armarna. Om jag någon gång når upplysning och djupare insikt om att jag egentligen inte tycker det slutar jag raka mig. Tills dess... Lazarus, tag din rakhyvel och går. Halleluja.
CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 13:41) Vilket om man vill skulle kunna urarta till religiösa och filosofiska bryderier om den gudomliga planen, ske Guds vilja, allting är förubestämt, den fria viljan är en illusion, människan är ett vanedjur och så vidare och så vidare.
Jag tycker att det låter som att de absolut flesta här är fullständigt medvetna om vad de håller på med och varför. Om man dessutom är nöjd med det man gör spelar det ju ingen roll om det handlar om fri vilja eller att man lever i en illusion om fri vilja. Jag lever i illusionen att jag tycker att det är trevligast att jag rakar mig under armarna. Om jag någon gång når upplysning och djupare insikt om att jag egentligen inte tycker det slutar jag raka mig. Tills dess... Lazarus, tag din rakhyvel och går. Halleluja. Du sa det bättre än jag kunde  Får jag leva i din illusion också?
Fizzgigg
01-09-2006, 11:47
CITAT (LadyG @ 01-09-2006, 12:44) CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 13:41) Vilket om man vill skulle kunna urarta till religiösa och filosofiska bryderier om den gudomliga planen, ske Guds vilja, allting är förubestämt, den fria viljan är en illusion, människan är ett vanedjur och så vidare och så vidare.
Jag tycker att det låter som att de absolut flesta här är fullständigt medvetna om vad de håller på med och varför. Om man dessutom är nöjd med det man gör spelar det ju ingen roll om det handlar om fri vilja eller att man lever i en illusion om fri vilja. Jag lever i illusionen att jag tycker att det är trevligast att jag rakar mig under armarna. Om jag någon gång når upplysning och djupare insikt om att jag egentligen inte tycker det slutar jag raka mig. Tills dess... Lazarus, tag din rakhyvel och går. Halleluja. Du sa det bättre än jag kunde  Får jag leva i din illusion också?  Om du kan stå ut med att jag bara inbillar mig att jag tycker om att göra saker fast jag egentligen inte borde tycka om att tycka om dem fast inte har insett det, då är du välkommen.
forget-me-not
01-09-2006, 11:47
CITAT (mittas @ 01-09-2006, 12:19) Jasså detta vet du?  Ja, tänka sig, det gör jag.
CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 13:47) CITAT (LadyG @ 01-09-2006, 12:44) CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 13:41) Vilket om man vill skulle kunna urarta till religiösa och filosofiska bryderier om den gudomliga planen, ske Guds vilja, allting är förubestämt, den fria viljan är en illusion, människan är ett vanedjur och så vidare och så vidare.
Jag tycker att det låter som att de absolut flesta här är fullständigt medvetna om vad de håller på med och varför. Om man dessutom är nöjd med det man gör spelar det ju ingen roll om det handlar om fri vilja eller att man lever i en illusion om fri vilja. Jag lever i illusionen att jag tycker att det är trevligast att jag rakar mig under armarna. Om jag någon gång når upplysning och djupare insikt om att jag egentligen inte tycker det slutar jag raka mig. Tills dess... Lazarus, tag din rakhyvel och går. Halleluja. Du sa det bättre än jag kunde  Får jag leva i din illusion också?  Om du kan stå ut med att jag bara inbillar mig att jag tycker om att göra saker fast jag egentligen inte borde tycka om att tycka om dem fast inte har insett det, då är du välkommen.  Den där meningen tog evigheter att reda ut, men det gick! Seger! Jag kan stå ut med ganska mycket ska du veta och lite illusioner har jag inte dött av
Fizzgigg
01-09-2006, 11:53
CITAT (LadyG @ 01-09-2006, 12:48) CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 13:47) CITAT (LadyG @ 01-09-2006, 12:44) CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 13:41) Vilket om man vill skulle kunna urarta till religiösa och filosofiska bryderier om den gudomliga planen, ske Guds vilja, allting är förubestämt, den fria viljan är en illusion, människan är ett vanedjur och så vidare och så vidare.
Jag tycker att det låter som att de absolut flesta här är fullständigt medvetna om vad de håller på med och varför. Om man dessutom är nöjd med det man gör spelar det ju ingen roll om det handlar om fri vilja eller att man lever i en illusion om fri vilja. Jag lever i illusionen att jag tycker att det är trevligast att jag rakar mig under armarna. Om jag någon gång når upplysning och djupare insikt om att jag egentligen inte tycker det slutar jag raka mig. Tills dess... Lazarus, tag din rakhyvel och går. Halleluja. Du sa det bättre än jag kunde  Får jag leva i din illusion också?  Om du kan stå ut med att jag bara inbillar mig att jag tycker om att göra saker fast jag egentligen inte borde tycka om att tycka om dem fast inte har insett det, då är du välkommen.  Den där meningen tog evigheter att reda ut, men det gick! Seger! Jag kan stå ut med ganska mycket ska du veta och lite illusioner har jag inte dött av  Det tog nog bara lite tid eftersom du undermedvetet inte ville reda ut meningen med meningen utan du bara trodde det. Det är kluriga saker det där med att vilja vilja något men inte veta att man bara är lurad av sig själv. Näm jag säger som Robert Broberg: "Jag ska raka vägen hem till dig, om den är hårig".
forget-me-not
01-09-2006, 11:54
CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 13:53) Näm jag säger som Robert Broberg: "Jag ska raka vägen hem till dig, om den är hårig".  Den var bra!
Hannele
01-09-2006, 11:56
CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 09:15) Rakar man då bort håret så försvinner lukten. Va?? Jag luktar svett även om jag är rakad. Och varför gör jag make up, inte väl för män, för hur roligt är det att kyssa ett kletigt ansikte..
Fizzgigg
01-09-2006, 11:57
Jag visste inte att vägen hem gick via armhålan. Eller via benen eller...
CITAT (LadyG @ 01-09-2006, 12:55) CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 13:53) Näm jag säger som Robert Broberg: "Jag ska raka vägen hem till dig, om den är hårig".  Den var bra!  Ja, den är cool, som mycket annat av Robban. RAKA VÄGEN TILL DEJ Jag ska raka vägen till dej om den är hårig raka vägen till dej om den är snårig jag måste få träffa dej på stu´bben ditt lilla pip - ditt lilla pip - ditt lilla pip-skägg ägg ägg eggar mej Oooh - du gör mej alldeles fris-YR! Jag ska raka vägen till dej som är så kurvig raka vägen utom där den är lurvig där vill jag kamma, kamma, kamma du menar "kam, kam, kam in my arms"? yes - I´m kamming! I´m kamming! Raka Vägen! med min raka apparat! (Solo: för rakmaskin med trim-sax) Jag har flätat och flätat hår efter hår i kärlekens papiljotteri har jag nu funnit jag menar vunnit bland alla kvinns den högsta vinsten - dej! Jag ska raka vägen till dej som är så krullig raka vägen till dej du är så gullig, gullig, gullig! dina lockar, lockar, lockar lockar mej Ooooh - jag vill ha dej permanent! Upp med hakan, Baby jag är en hyvelns kille Nu kommer jag! - RAKA VÄGEN TILL DEJ! Ooooooh - hör min poli-SÅNG! text: Robert Broberg
Fizzgigg
01-09-2006, 11:59
CITAT (Hannele @ 01-09-2006, 12:56) CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 09:15) Rakar man då bort håret så försvinner lukten. Va?? Jag luktar svett även om jag är rakad. Och varför gör jag make up, inte väl för män, för hur roligt är det att kyssa ett kletigt ansikte..  Om jag vill pussa något som är färgglatt och kletigt kan jag stoppa ansiktet i en tårta.
CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 12:41) Jag tycker att det låter som att de absolut flesta här är fullständigt medvetna om vad de håller på med och varför. Själv är jag av motsatt uppfattning.
Det värsta är att illusionerna sprider sig till omgivningen som ogräs. Så allt det man bara tror är ens eget val, blir även de andras tvång.
Fizzgigg
01-09-2006, 12:38
CITAT (Kat @ 01-09-2006, 13:33) CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 12:41) Jag tycker att det låter som att de absolut flesta här är fullständigt medvetna om vad de håller på med och varför.
Själv är jag av motsatt uppfattning. Uppenbarligen. Så vad är skillnaden mellan ett omedvetet tvång och illusionen om egen fri vilja?
CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 13:38) Så vad är skillnaden mellan ett omedvetet tvång och illusionen om egen fri vilja? Inget, skulle jag tro. Ett antal bokstäver?
Fizzgigg
01-09-2006, 13:11
CITAT (Kat @ 01-09-2006, 14:00) CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 13:38)
Så vad är skillnaden mellan ett omedvetet tvång och illusionen om egen fri vilja?
Inget, skulle jag tro. Ett antal bokstäver? Så vad är problemet med att tro att man vill något av egen fri vilja och vara nöjd med det eller att leva med ett omedvetet tvång om att man måste eller bör göra något om man inte tycker att det är något problem att leva under den bördan utan inte ens ser det som något betungade?
CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 14:11) CITAT (Kat @ 01-09-2006, 14:00) CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 13:38)
Så vad är skillnaden mellan ett omedvetet tvång och illusionen om egen fri vilja?
Inget, skulle jag tro. Ett antal bokstäver? Så vad är problemet med att tro att man vill något av egen fri vilja och vara nöjd med det eller att leva med ett omedvetet tvång om att man måste eller bör göra något om man inte tycker att det är något problem att leva under den bördan utan inte ens ser det som något betungade? Tvånget kan man göra något av. Man kan bestämma sig om det är en av alla de saker som är värda att kämpa emot, eller om det inte är värt besväret. I vilket fall så har man funderat över mekanismerna, vilket förhoppningsvis gör att man inte underlåter sig till att tala om för sin omgivning vad som är ofrächt (i det här fallet) och inte.
*Molly*
01-09-2006, 13:40
CITAT (mittas @ 01-09-2006, 12:19) CITAT (forget-me-not @ 31-08-2006, 22:11) CITAT (Gossen Ruda @ 31-08-2006, 22:03) Medicinskt sett KAN inte rakning påverka hårväxten eftersom håret är dött material som inte kroppen kan veta vad som händer med. Att man märker en skillnad brukar förklaras med en syn och känselvilla. Den korta stubb som växer fram efter rakning upplevs som kraftigare just för att den är kort och därmed styv. När hårstrået blir längre blir det mjukare att vidröra. Håren ser dessutom ut att vara kraftigare pga av dom står i givakt bredvid varandra. Exakt så är det!  Jasså detta vet du? Hårroten är ju fortfarande kvar när du rakta dig eller hur? De som sen växer ut blir faktiskt grövre ju mer man håller på. Vid vakning däremot så dras hela hårroten bort, så de hårstrået kommer ju inte tillbaka ígen. Ni som skriver att hårväxten ej blir mer eller grövre efter åtskilliga rakningar, Har ni verkligen rakat typ bikinilinningen och benen? MVH Catarina Jag har precis samma erfarenhet som dig, Catarina och undrar om de som hänvisar till syn, känselvillor eller vetenskapen verkligen vet hur det fungerar i praktiken? Min bikinilinje når numera snart ner till knäna efter några års rakning, för att inte tala om håren på benen. När jag inte rakar mig, tex vintertid så blir stråna långa svarta och grova. Innan jag började med rakning hade jag kortare,tunnare och dessutom ljusa hårstrån
*Molly*
01-09-2006, 13:43
CITAT (Kat @ 01-09-2006, 10:09) 'Den fria viljan' är mycket mindre än de flesta av oss vill känns vid. Ja det har du så rätt i.
Hannele
01-09-2006, 13:46
CITAT (Molly @ 01-09-2006, 14:43) CITAT (Kat @ 01-09-2006, 10:09) 'Den fria viljan' är mycket mindre än de flesta av oss vill känns vid. Ja det har du så rätt i. Stackars er.
Tack Molly Äntligen nån som vet och förstår VI får väl bilda en egen klubb De "håriga" kanske När ja börja raka mig var mina strån precis som dina ljusa, nu är dom mörka. MVH Catarina
Hannele
01-09-2006, 14:05
CITAT (mittas @ 01-09-2006, 14:57) VI får väl bilda en egen klubb
De "håriga" kanske Då är ni verkligen inne, heltrendigt att vara buskig.
CITAT (LadyG @ 01-09-2006, 12:44) CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 13:41) Vilket om man vill skulle kunna urarta till religiösa och filosofiska bryderier om den gudomliga planen, ske Guds vilja, allting är förubestämt, den fria viljan är en illusion, människan är ett vanedjur och så vidare och så vidare.
Jag tycker att det låter som att de absolut flesta här är fullständigt medvetna om vad de håller på med och varför. Om man dessutom är nöjd med det man gör spelar det ju ingen roll om det handlar om fri vilja eller att man lever i en illusion om fri vilja. Jag lever i illusionen att jag tycker att det är trevligast att jag rakar mig under armarna. Om jag någon gång når upplysning och djupare insikt om att jag egentligen inte tycker det slutar jag raka mig. Tills dess... Lazarus, tag din rakhyvel och går. Halleluja. Du sa det bättre än jag kunde  Får jag leva i din illusion också?  jag med...snälla?????
Margith
01-09-2006, 18:21
Men snälla, är det inte egentligen så här: att vi ens kommer på tanken att ta med oss gubbens rakhyvel i duschen, det är nåt vi fått från Se & Hör, reklam, TV5, Hollywood eller vem du nu vill skylla det på Men när du faktiskt tar med dig rakhyveln in i duschen, DÅ har du gjort ett medvetet val, eller hur? Får jag sen också påpeka att skillnaden mellan pojkar och karlar (förutom prislappen på deras leksaker) är att karlar har hår på bröstet, det har inte pojkar
CITAT (Margith @ 01-09-2006, 19:21) Men snälla, är det inte egentligen så här: att vi ens kommer på tanken att ta med oss gubbens rakhyvel i duschen, det är nåt vi fått från Se & Hör, reklam, TV5, Hollywood eller vem du nu vill skylla det på :) Men när du faktiskt tar med dig rakhyveln in i duschen, DÅ har du gjort ett medvetet val, eller hur?
Får jag sen också påpeka att skillnaden mellan pojkar och karlar (förutom prislappen på deras leksaker) är att karlar har hår på bröstet, det har inte pojkar :D Kanonbra formulerat!
Biggan_
01-09-2006, 18:37
CITAT (Margith @ 01-09-2006, 19:21) Får jag sen också påpeka att skillnaden mellan pojkar och karlar (förutom prislappen på deras leksaker) är att karlar har hår på bröstet, det har inte pojkar  ...och karl blir det inte av alla pojkar då, eftersom inte alla män får hår på bröstet?
Fizzgigg
01-09-2006, 21:11
CITAT (Kat @ 01-09-2006, 14:21) CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 14:11) CITAT (Kat @ 01-09-2006, 14:00) CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 13:38)
Inget, skulle jag tro. Ett antal bokstäver? Så vad är problemet med att tro att man vill något av egen fri vilja och vara nöjd med det eller att leva med ett omedvetet tvång om att man måste eller bör göra något om man inte tycker att det är något problem att leva under den bördan utan inte ens ser det som något betungade? Tvånget kan man göra något av. Man kan bestämma sig om det är en av alla de saker som är värda att kämpa emot, eller om det inte är värt besväret. I vilket fall så har man funderat över mekanismerna, vilket förhoppningsvis gör att man inte underlåter sig till att tala om för sin omgivning vad som är ofrächt (i det här fallet) och inte. Att bestämma sig för om man ska kämpa emot eller om det inte är värt besväret, det förutsätter ju att man vill ha en förändring. Om man inte vill förändra för att man trivs med saker och ting som de är, då är det ju bara ett tvång sett från andras synvinkel men inte för den som är "drabbad". Och det känns ju inte speciellt bra att en som är nöjd med tingens ordning ska ska behöva ändra sig mot sin vilja, då blir det ju omgivningens tvång som försöker genomföra förändringen. Helt plötsligt är det omgivningen som försöker motverka tvång som är tvånget så att de borde motarbeta sig själva. Och hur gör de det? Genom att inte försöka pådyvla andra personer med avvikande uppfattningar om vad som är rätt och riktigt. Länge leve valfrihet och att strunta i vad andra tycker.
CITAT (pejori @ 01-09-2006, 19:19) CITAT (LadyG @ 01-09-2006, 12:44) CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 13:41) Vilket om man vill skulle kunna urarta till religiösa och filosofiska bryderier om den gudomliga planen, ske Guds vilja, allting är förubestämt, den fria viljan är en illusion, människan är ett vanedjur och så vidare och så vidare.
Jag tycker att det låter som att de absolut flesta här är fullständigt medvetna om vad de håller på med och varför. Om man dessutom är nöjd med det man gör spelar det ju ingen roll om det handlar om fri vilja eller att man lever i en illusion om fri vilja. Jag lever i illusionen att jag tycker att det är trevligast att jag rakar mig under armarna. Om jag någon gång når upplysning och djupare insikt om att jag egentligen inte tycker det slutar jag raka mig. Tills dess... Lazarus, tag din rakhyvel och går. Halleluja. Du sa det bättre än jag kunde  Får jag leva i din illusion också?  jag med...snälla?????  Alla är välkomna oavsett var eller hur de rakar sig
Fizzgigg
01-09-2006, 21:17
CITAT (pejori @ 01-09-2006, 18:19) CITAT (LadyG @ 01-09-2006, 12:44) CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 13:41) Vilket om man vill skulle kunna urarta till religiösa och filosofiska bryderier om den gudomliga planen, ske Guds vilja, allting är förubestämt, den fria viljan är en illusion, människan är ett vanedjur och så vidare och så vidare.
Jag tycker att det låter som att de absolut flesta här är fullständigt medvetna om vad de håller på med och varför. Om man dessutom är nöjd med det man gör spelar det ju ingen roll om det handlar om fri vilja eller att man lever i en illusion om fri vilja. Jag lever i illusionen att jag tycker att det är trevligast att jag rakar mig under armarna. Om jag någon gång når upplysning och djupare insikt om att jag egentligen inte tycker det slutar jag raka mig. Tills dess... Lazarus, tag din rakhyvel och går. Halleluja. Du sa det bättre än jag kunde  Får jag leva i din illusion också?  jag med...snälla?????  Självklart.
CITAT (Margith @ 01-09-2006, 19:21) Men snälla, är det inte egentligen så här: att vi ens kommer på tanken att ta med oss gubbens rakhyvel i duschen, det är nåt vi fått från Se & Hör, reklam, TV5, Hollywood eller vem du nu vill skylla det på Men när du faktiskt tar med dig rakhyveln in i duschen, DÅ har du gjort ett medvetet val, eller hur? Så tycker jag också. Påverkbara är vi men inte viljelösa. Undrar förresten var jag fick idén ifrån redan i 10-årsåldern när håret började växa ut under armarna att jag ville bli av med det?  Det fanns ingen MTV, ingen TV-reklam och den enda tidning man läste var väl Kalle anka. Inte hade jag en aning om ifall mina jämnåriga rakade bort håret eller ens om de hade fått något hår där. Jag hade ingen rakhyvel heller utan försökte klippa av håret. Så den idén var helt och hållet min egen.
Fizzgigg
01-09-2006, 21:45
CITAT (Margith @ 01-09-2006, 19:21) Men snälla, är det inte egentligen så här: att vi ens kommer på tanken att ta med oss gubbens rakhyvel i duschen, det är nåt vi fått från Se & Hör, reklam, TV5, Hollywood eller vem du nu vill skylla det på Men när du faktiskt tar med dig rakhyveln in i duschen, DÅ har du gjort ett medvetet val, eller hur? Får jag sen också påpeka att skillnaden mellan pojkar och karlar (förutom prislappen på deras leksaker) är att karlar har hår på bröstet, det har inte pojkar  Bra sagt, även om den manliga dekorationen.
CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 22:11) Att bestämma sig för om man ska kämpa emot eller om det inte är värt besväret, det förutsätter ju att man vill ha en förändring. Om man inte vill förändra för att man trivs med saker och ting som de är, då är det ju bara ett tvång sett från andras synvinkel men inte för den som är "drabbad". Och det känns ju inte speciellt bra att en som är nöjd med tingens ordning ska ska behöva ändra sig mot sin vilja, då blir det ju omgivningens tvång som försöker genomföra förändringen. Visst. Men jag tror ingen som noga tänkt igenom det faktiskt är nöjd med hur det ser ut. Mansrollerna och kvinnorollerna skapar mycket olycka i världen och kraftiga begränsningar långt innan dess.
CITAT (LadyG @ 01-09-2006, 23:14) CITAT (pejori @ 01-09-2006, 19:19) CITAT (LadyG @ 01-09-2006, 12:44) CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 13:41) Vilket om man vill skulle kunna urarta till religiösa och filosofiska bryderier om den gudomliga planen, ske Guds vilja, allting är förubestämt, den fria viljan är en illusion, människan är ett vanedjur och så vidare och så vidare.
Jag tycker att det låter som att de absolut flesta här är fullständigt medvetna om vad de håller på med och varför. Om man dessutom är nöjd med det man gör spelar det ju ingen roll om det handlar om fri vilja eller att man lever i en illusion om fri vilja. Jag lever i illusionen att jag tycker att det är trevligast att jag rakar mig under armarna. Om jag någon gång når upplysning och djupare insikt om att jag egentligen inte tycker det slutar jag raka mig. Tills dess... Lazarus, tag din rakhyvel och går. Halleluja. Du sa det bättre än jag kunde  Får jag leva i din illusion också?  jag med...snälla?????  Alla är välkomna oavsett var eller hur de rakar sig  Ansöker även jag om medlemsskap! "Länge leve LadyShave!"
CITAT (stina @ 02-09-2006, 08:23) CITAT (LadyG @ 01-09-2006, 23:14) CITAT (pejori @ 01-09-2006, 19:19) CITAT (LadyG @ 01-09-2006, 12:44) CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 13:41) Vilket om man vill skulle kunna urarta till religiösa och filosofiska bryderier om den gudomliga planen, ske Guds vilja, allting är förubestämt, den fria viljan är en illusion, människan är ett vanedjur och så vidare och så vidare.
Jag tycker att det låter som att de absolut flesta här är fullständigt medvetna om vad de håller på med och varför. Om man dessutom är nöjd med det man gör spelar det ju ingen roll om det handlar om fri vilja eller att man lever i en illusion om fri vilja. Jag lever i illusionen att jag tycker att det är trevligast att jag rakar mig under armarna. Om jag någon gång når upplysning och djupare insikt om att jag egentligen inte tycker det slutar jag raka mig. Tills dess... Lazarus, tag din rakhyvel och går. Halleluja. Du sa det bättre än jag kunde  Får jag leva i din illusion också?  jag med...snälla?????  Alla är välkomna oavsett var eller hur de rakar sig  Ansöker även jag om medlemsskap! "Länge leve LadyShave!"  *Sjunger ju fler vi är tillsammans*  Bra slogan förresten
Ophelia
02-09-2006, 16:41
Själv använder jag epilator och vax. Rakar mig de gånger jag inte har tid att rycka håren.
Är helt påverkad av massmedia och det motsats könets önskemål (enligt media). Totalt fallit i hårfällan. Dock är jag mycket traditionell och skulle inte vilja dela min hyvel/vax/epilator med en karl, alltså jag ser gärna att karl har hår (på kroppen).
Hej! Inte skulle jag kommit på att jag skulle raka mej om det inte funnits nån "allmän opinion" som hade tyckt att det var det som krävdes för att vara attraktiv! Jag har gjort det sen mina tidiga tonår(60-talet)...för mej handlar det självklart om anpassning till en norm..och att bryta mot just den är väl inte så viktigt för mej...jag sparar min energi till strider som känns viktigare! Men jag tycker Kat har helt rätt i sitt resonemang!!! Apropå det där med håriga män så har det aldrig attraherat mej och inte såna där uppsvällda muskler och magrutor heller...jag förstår det inte...tycker att det är direkt avtändande!!!
CITAT (cosmos @ 02-09-2006, 18:06) Men jag tycker Kat har helt rätt i sitt resonemang!!!
Apropå det där med håriga män så har det aldrig attraherat mej och inte såna där uppsvällda muskler och magrutor heller...jag förstår det inte...tycker att det är direkt avtändande!!! började också på sextiotalet att raka mej... min mor gjorde det och mina äldre systrar, så det var helt naturligt för mej... vidhåller att jag inte gör det för någon annan än mej själv. och visst har Kat rätt....i sin tankevärld.... jag har rätt i min....vad som är rätt och fel, beror enbart på ens egna värderingar, ingen annans med håriga män, menar åtminstånde jag inte att dom ska vara håriga som gorillor, med toffsar på axlar och annat...jag menar en "orakad" man....
Whiskuchi
02-09-2006, 21:50
CITAT (Molly @ 01-09-2006, 14:40) Hårroten är ju fortfarande kvar när du rakta dig eller hur? De som sen växer ut blir faktiskt grövre ju mer man håller på. Vid vakning däremot så dras hela hårroten bort, så de hårstrået kommer ju inte tillbaka ígen. Ja, visst är hårroten kvar. Men den har absolut ingen aning om att hårstrået som den producerar har kapats  Alltså blir det inte grövre, det bara uppfattas så (samma gäller för övrigt håret på huvudet, det växer inte fortare om man klipper det, det bara känns så) Vid vaxning och epilering kommer håret tillbaka, men det tar längre tid än vid rakning (eftersom det ryckts upp hela vägen ner), och hårsäckarna försvagas dessutom med tiden och kan till sist förlora sin förmåga att "gro hår"
Enda anledningen till att ett hårstrå skulle bli grövre är åldrande. Hårfollikeln, där hårstrået skapas, påerkas inte av varken vax eller hyvel. Om man vill få bort hårstrået permanent måste man bränna bort hårsäcken, med laser eller ström (diatermi).
Kan man vaxa sig under armarna? Någon som testat som kan tala om om det är outhärdligt att göra det?
Jag skulle nog hellre rekommendera hårborttagningsmedel. Håret under armarna sitter ganska hårt, har inte vågat prova vax där.
Jag provade precis med hårborttagningsmedel och det funkade inte. Kanske beroende på att det är så kort under armarna, man släpper ju liksom inte upp det så långt innan rakhyveln åker fram!  Det är mer som en mörk skugga och jag tänkte få bort det också. Ska jag vara försökskanin idag och rapportera om upplevelsen?
 Du är modigare än jag, det säger jag bara
Min mormor ELDADE en gång i tiden bort armhålehåret.  Tog en tändare och skulle göra en "skogsbrand". INTE att rekommendera! Och det insåg mormor också, redan efter första armhålan. Ut på fest skulle hon också då, i ärmlös klänning. Hade så ont i skinnet att hon fick gå med lyft arm hela kvällen.
Nu är vaxet inköpt!  Tror jag börjar med att känna efter hur det känns på smalbenen.... Återkommer med rapport om hur det kändes (om jag vågar...)
CITAT (Castea @ 03-09-2006, 10:29) Min mormor ELDADE en gång i tiden bort armhålehåret.  Tog en tändare och skulle göra en "skogsbrand". INTE att rekommendera! Och det insåg mormor också, redan efter första armhålan. Ut på fest skulle hon också då, i ärmlös klänning. Hade så ont i skinnet att hon fick gå med lyft arm hela kvällen.   Vilken påhittig en! Hon slår tom mej som blekte framtänderna med hårblekningsmedel en gång för länge sedan. Ungdomlig dumhet får jag väl skylla på... (fast det blev kanonbra). /Stina
Rapport ang vaxning av armhåla: Jag överlevde!  Ja - det kändes rejält, men det var ju en kort, snabbt övergående smärta. Och funkade riktigt bra gjorde det också. Nu tror jag att stubben var lite väl kort i armhålan, det var bara någon dag sedan jag rakade mej. Men det mesta försvann i alla fall. Underbenen var inte alls speciellt smärtsamt att vaxa tycker jag och dom blev lena som en barnstjärt!  Jag köpte varmvax på en burk och inte färdiga remsor med kallvax. Hälsar Stina
Ophelia
03-09-2006, 12:35
CITAT (stina @ 03-09-2006, 07:55) Kan man vaxa sig under armarna? Någon som testat som kan tala om om det är outhärdligt att göra det? Ja det gör ont men det värsta är när man ska dra bort stripsen (som jag hoppas du har och inte behöver kladda med flytande). Har du någon som kan dra åt dig så går det snabbare. Jag har en devis som jag brukar köra med, "smärta är när vekheten lämnar kroppen"
Önskar verkligen att jag kunde använda epileringsapparat, men alla sådana idag bygger på samma slags roteringsteknik och de biter inte alls på mina hårstrån.
På 90-talet hade jag en superbra epileringsapparat - den hade helt annan teknik. Det var som ett par små täta spiralvispar som vibrerade och högg tag och drog upp hårstråna. Men den gick sönder sen, och jag har inte sett sådana modeller på många år nu. Tror det var en Babyliss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|