|
Män får gärna vara hur håriga de vill för mig - då finns det ju dessutom något att värma sig på för en rakad kvinna som mig!
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-08-2006, 17:35) Kat: sminkar du dig inte, fixar håret, filar naglarna m.m? Det är ju samma sak med allt sånt där och var och en gör så mycket som den vill. Jo, jag sminkar mig. Och det är beroende på rådande normer och påverkan utifrån. Det är inget jag skulle kommit på själv. Naglarna skiter jag dock i. Det går inte ihop med trädgårdsgrävande. Men visst märker jag när jag är uppmärksam att det inte är riktigt okej. Med mer stereotypa vänner hade jag säkert fallit för den dumma idén också.
CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 17:31) Sen kan man ju gå till överdrift också, vad har hår eller inte hår under armarna med jämlikhet att göra?
Utseendekrav finns väl på båda könen, rättvisare än så kan det ju knappast bli? Det har med jämlikhet att göra på det viset att visst beteende adapteras på en viss könsroll, andra på en annan, utan att det finns några vettiga skäl till det. Dessa små saker gör tillsammans att könsrollerna blir förhållningsramar som begränsar oss i vårt vardagsliv, utan att vi ens märker av det! Vidare sätter vi då omedvetet begränsningar på vår omgivning och våra barn. Det blir inte bättre av att båda könen får olika förhållningskrav på vad som t.ex bör ansas. Det är samma mekanism även om det råder "terrorbalans".
Det spelar mig då rakt ingen roll om det är en norm som påverkar mig utifrån, ingenting kommer att få mig att gå på stranden med könshår stickandes ut från bikinibyxorna!
Jag håller med dig Magdis, det finns gränser för vad jag kan gå med på  "...utan att det finns några vettiga skäl till det..." Tycke och smak räknas med andra ord inte? "...begränsar oss i vårt vardagsliv..." Jag har aldrig kännt mig begränas av att inte ha en massa ludd i armhålorna som sticker ut ur linnet eller könshår som spretar från bikinin. Tvärt om skulle jag känna mig ytterst begränsad och obehaglig till mods om jag INTE fick ansa mig. Som tur är har jag dessutom nagelsax och fil, eftersom jag både tränar kampsport och klättrar så jag måste ha korta naglar. Men det är ju inget som hindrar mig från att ha korta, snygga naglar, eller hur? Jag struntar hägaktingsfullt i vems idé det var från början och jag är hjärtligt trött på rödstrumpesnacket, så jag lämnar debatten med en önskan om att alla ska få vara som de själva vill. Peace!
CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 20:32) Jag struntar hägaktingsfullt i vems idé det var från början och jag är hjärtligt trött på rödstrumpesnacket, så jag lämnar debatten med en önskan om att alla ska få vara som de själva vill.
Peace! *Nickar instämmande*
CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 20:32) Jag håller med dig Magdis, det finns gränser för vad jag kan gå med på  "...utan att det finns några vettiga skäl till det..." Tycke och smak räknas med andra ord inte? "...begränsar oss i vårt vardagsliv..." Jag har aldrig kännt mig begränas av att inte ha en massa ludd i armhålorna som sticker ut ur linnet eller könshår som spretar från bikinin. Tvärt om skulle jag känna mig ytterst begränsad och obehaglig till mods om jag INTE fick ansa mig. Som tur är har jag dessutom nagelsax och fil, eftersom jag både tränar kampsport och klättrar så jag måste ha korta naglar. Men det är ju inget som hindrar mig från att ha korta, snygga naglar, eller hur? Jag struntar hägaktingsfullt i vems idé det var från början och jag är hjärtligt trött på rödstrumpesnacket, så jag lämnar debatten med en önskan om att alla ska få vara som de själva vill. Peace! Håller med!!! Jag vägrar att se mig som ett offer för att jag är kvinna! En dum barbie som bara gör vad jag blir tillsagd. Män följer precis lika många nycker och ideal som vi, bara att idealen ofta är annorlunda. Oavsett kön så vill vi väl alla vara fina? För oss själva och för andra. Vad fint är bestämmer var och en!!!
Vi är alla barn av vår tid antar jag, skönhetsideal förändras osv. Men alltså, den stora hetsen är väl inte mot kvinnor som rakar sig, utan mot kvinnor som INTE gör det. En kvinna med hårtofsar på 'fel' ställe ses väl som lika 'konstig' som en man som aldrig rakar skägget. Dvs, något som hör forntiden till ungefär. Helt klart har "media" och "mode" en stooor inverkan här, om det sedan är bra eller dåligt kan man diskutera i oändligheten. Men vi gör inte "egna val" opåverkade av omvärlden. "Alla ska få göra som de vill", javisst, men om nu kvinnor väljer att inte hyvla av sig, accepteras då detta fullt ut av alla som hyvlar sig? Njae, skulle tro att både naturliga och onaturliga kritiserar varandra mer än nödvändigt. Hur som helst, eftersom jag själv inte ens tänkte gå in i tråden men nu ändå gjort det så kanske jag också bör ta och tacka för mig, i tråden alltså
CITAT (Leia @ 31-08-2006, 09:12) CITAT (cic @ 30-08-2006, 22:21) Själv skulle jag aldrig få för mig att raka bort hår på benen/under armarna eller runt musen. Plocka ögonbryn? AJ! Nä nä. Om jag inte minns fel så har du ju´inget hår att raka på benen  Du har ju´visat upp spirorna, och då kan vi konstatera att du är en av de lyckligt lottade som inte har någon behåring att bry sig om!  Hittade bilden! Själv känner jag mig "finare" om jag rakar mig, är dock inte slavisk och skäms inte om jag missat raka benen, däremot vill jag alltid ha rakade armhålor och bikinilinje. CITAT Gubben Ruda får hänga med.  Jag vet att jag inte är särskilt hårig. Och jag vet ärligt talat inte om jag skulle överväga att raka dom om dom var hårigare, men jag har svårt att tänka mig det. Orkar inte gå in och citera eller kommentera enskilda inlägg, men vill säga att jag över lag tycker som Kat och Pirum.
*Felix matte*
31-08-2006, 20:09
CITAT (Pirum @ 31-08-2006, 17:05) Hum, tänkte hålla mig borta från den här tråden...men när var det egentligen "alla" började raka sig. Menar kvinnor då alltså; ben och under armar. Runt 1990? Kommer inte ihåg så bra. Men bara på några år så verkade rakningen ha exploderat i vanlighet. CITAT (Pirum @ 31-08-2006, 20:53) Vi är alla barn av vår tid antar jag, skönhetsideal förändras osv. Men alltså, den stora hetsen är väl inte mot kvinnor som rakar sig, utan mot kvinnor som INTE gör det. En kvinna med hårtofsar på 'fel' ställe ses väl som lika 'konstig' som en man som aldrig rakar skägget. Dvs, något som hör forntiden till ungefär. Helt klart har "media" och "mode" en stooor inverkan här, om det sedan är bra eller dåligt kan man diskutera i oändligheten. Men vi gör inte "egna val" opåverkade av omvärlden. "Alla ska få göra som de vill", javisst, men om nu kvinnor väljer att inte hyvla av sig, accepteras då detta fullt ut av alla som hyvlar sig? Njae, skulle tro att både naturliga och onaturliga kritiserar varandra mer än nödvändigt. Hur som helst, eftersom jag själv inte ens tänkte gå in i tråden men nu ändå gjort det så kanske jag också bör ta och tacka för mig, i tråden alltså  ..... Nej . nej! inte var det 1990.. jag är född 1946 och redan fjortonårig rakade jag armar och ben... alltså var året 1960. Senare i vuxen ålder har jag (periodvis) inte varit lika noggrann med detta. Lika lite som jag vill se kvinnor med hårtussar sticka ut här o där... vill jag inte heller se karlar med dito. Fast hår på bröstet tycker jag är snyggt.  på karlar alltså. För ens egen trevnad tror jag att de flesta "fixar"... sedan att det finns en del som tror att män och kvinnor kan stöpas om till att bli en och samma...tycker jag är att slösa med energi. Vi är olika och kommer så alltid att vara.
Hm, men på 80-talet kunde man fortfarande se tjejer som inte rakade ben/under armhålor och ändå bedömdes vara "pumor" enligt dåtida terminologi. ABBA-Agnetha visar väl upp en hårig armhåla i Super-trouper (1980?), fast numera är väl bilderna retuscherade kanske. Men du har säkert rätt i att hyvling var vanligt även förr, inte minst inom film- och modevärlden som 'alltid' influerat folk. När jag gick på gymnasiet (några år in på 90-talet) så var det många tjejer i klassen som inte rakade sig. Numera är 'alla' damer över 20 rakade överallt närapå. Hur långt ner i åldrarna det går vet jag som tur är inte.
Attans, nu postade jag ju igen. Ska lägga band på mig.
Vill för övrigt tillägga att jag skyller mycket på MTV. Några bra motiveringar har jag inte, men, att skuldbelägga känns alltid skönt.
Gossen Ruda
31-08-2006, 20:19
Jaha, det hettade till lite men inte så farligt. Även om jag inte delar åsikterna helt som Kat för fram och inte framförandet heller så finns där många poänger. Vi påverkas hela tiden av vår omgivning i form av reklam, massmedia, vänner och familj mm. Även om varje människa väljer själv vad man skall göra, för det mesta, så grundar sig våra beslut på sådant vi fått in från omgivningen utan att vi ibland tänker på det. Vissa kan stå emot mer än andra. Beträffande hårets funktion så är det just att sprida vår lukt. I armhålorna och runt könsorganen finns det speciella svettkörtlar som producerar doftämnen för att vi skall vara attraktiva för omgivningen. Det är lite lustigt att många tycker inte om doften men experiment har visat att personerna ifråga ändå blir sexuellt påverkade. Denna vår uppfattning av vad som luktar gott eller inte är ett sent påfund och som dessutom ändrar sig över tiden. Att ta bort håren gör inget för hygienen, det gör däremot tvål och vatten. Visst finns det "män" som rakar både det ena och det andra men dom är trots allt ett fåtal, kanske nån procent. Möjligen ungefär lika många som kvinnorna som inte rakar nånting. Det är dock ingen höjdare att hålla på. Jag har inte testat armhålorna men könshåren. Ganska besvärligt faktiskt, det gäller att inte skära sig med rakhyveln. Pungen har ändå ganska mjuka fina hår som växer ut utan problem vilket däremot inte gäller för krullet. Jösses vad det kliade och skavde när hårstubben skulle växa ut. Aldrig mer. Jag föredrar dock att testa själv så jag vet vad jag talar om. Jag är inte ett dugg intresserad av hur kalsongmodellerna ser ut och om dom har hår eller inte. Dom underklädesmodeller jag studerar gör alltid reklam för bh och trosor, med eller utan kvinnliga former, och saknar givetvis all "generande" hårväxt. Kan inte tänka mig att besöka ett gym för att se på "män", men däremot gärna det andra könet. Vi har en bodybuildare på jobbet, han har armar som Karl-Alfred. Snyggt? Nej, jag har aldrig hört några positiva omdömen om hans muskler.
Hej igen Tänk vad mycket ett sånt här inlägg om kvinnor och hårborttagning, lockar många till att skriva, men visst är de upp till var och en hur och var man vill raka sig, ja har försökt "skrämma"  min tonårsdotter hur hon kommer att se ut om hon fortsätter att raka sig, men de är lättare att prata med väggen  . Idag rakra ju ungdomar sig både här och där även killar, det vet ja till 100%. Jag kan ju inte påstå att det är frächt när de sticker buskhår vid bikinilinning och under armarna, men vill andra se ut så är de väl upp till dom, går ju inte säga vad som är rätt och fel eller hur. MVh Catarina
forget-me-not
31-08-2006, 20:26
CITAT (mittas @ 31-08-2006, 21:22) ja har försökt "skrämma"  min tonårsdotter hur hon kommer att se ut om hon fortsätter att raka sig, men de är lättare att prata med väggen  . Du får inte mer hårväxt av att raka dig. Det är en gammal myt.
*Felix matte*
31-08-2006, 20:31
CITAT (Pirum @ 31-08-2006, 21:16) Hm, men på 80-talet kunde man fortfarande se tjejer som inte rakade ben/under armhålor och ändå bedömdes vara "pumor" enligt dåtida terminologi. ABBA-Agnetha visar väl upp en hårig armhåla i Super-trouper (1980?), fast numera är väl bilderna retuscherade kanske. Men du har säkert rätt i att hyvling var vanligt även förr, inte minst inom film- och modevärlden som 'alltid' influerat folk. När jag gick på gymnasiet (några år in på 90-talet) så var det många tjejer i klassen som inte rakade sig. Numera är 'alla' damer över 20 rakade överallt närapå. Hur långt ner i åldrarna det går vet jag som tur är inte.
Attans, nu postade jag ju igen. Ska lägga band på mig.
Vill för övrigt tillägga att jag skyller mycket på MTV. Några bra motiveringar har jag inte, men, att skuldbelägga känns alltid skönt. Kan tala om för dig att jag växte upp i en liten by som saknade biograf och andra "nymodigheter" Inte heller hade vi teve förrän strax innan jag fyllde 15 år och då såg man minsann inga glamourprogram... minns bäst min första operaupplevelse som fortfarande sitter på näthinnan. Rakningen kom nog till för att vi tyckte det var lite orättvist att bara killarna fick raka sig  å så hittade vi hår på armar och ben... på den vägen är det
Hej Jo du vännen, jag har fått mycket kraftigare hårväxt sen ja börja raka mig, min bikinilinning har fått väldigt mycket och grövre hår. Sen kanske de är olika från person till person, men ja har i alla fall fått mer, det ser ja ju själv mvh Catarina
*Molly*
31-08-2006, 20:57
CITAT (mittas @ 31-08-2006, 21:32) Hej Jo du vännen, jag har fått mycket kraftigare hårväxt sen ja börja raka mig, min bikinilinning har fått väldigt mycket och grövre hår. Sen kanske de är olika från person till person, men ja har i alla fall fått mer, det ser ja ju själv mvh Catarina  Samma sak har hänt mig, mina hårstrån har blivit grövre och dessutom bytt färg från ljusa till svarta
Gossen Ruda
31-08-2006, 21:03
Medicinskt sett KAN inte rakning påverka hårväxten eftersom håret är dött material som inte kroppen kan veta vad som händer med. Att man märker en skillnad brukar förklaras med en syn och känselvilla. Den korta stubb som växer fram efter rakning upplevs som kraftigare just för att den är kort och därmed styv. När hårstrået blir längre blir det mjukare att vidröra. Håren ser dessutom ut att vara kraftigare pga av dom står i givakt bredvid varandra. Fenomenet kan iaktagas på män med gles hårväxt men ändå långt hår. Om dom klipper ner håret till kanske en cm ser det direkt ut att vara mer hår.
CITAT (Gossen Ruda @ 31-08-2006, 23:03) Medicinskt sett KAN inte rakning påverka hårväxten eftersom håret är dött material som inte kroppen kan veta vad som händer med. Att man märker en skillnad brukar förklaras med en syn och känselvilla. Den korta stubb som växer fram efter rakning upplevs som kraftigare just för att den är kort och därmed styv. När hårstrået blir längre blir det mjukare att vidröra. Håren ser dessutom ut att vara kraftigare pga av dom står i givakt bredvid varandra. Fenomenet kan iaktagas på män med gles hårväxt men ändå långt hår. Om dom klipper ner håret till kanske en cm ser det direkt ut att vara mer hår. Fascinerande! Visst måste det vara så, när du säger det så verkar det ju stämma. Det är ju i hårsäcken allt händer s a s. Att man inte tänkt på det förut?
Hårstråna kan kännas grövre när de växer ut p.g.a att man kapat dem tvärs av men det blir inte flera hårstrån.
forget-me-not
31-08-2006, 21:11
CITAT (Gossen Ruda @ 31-08-2006, 22:03) Medicinskt sett KAN inte rakning påverka hårväxten eftersom håret är dött material som inte kroppen kan veta vad som händer med. Att man märker en skillnad brukar förklaras med en syn och känselvilla. Den korta stubb som växer fram efter rakning upplevs som kraftigare just för att den är kort och därmed styv. När hårstrået blir längre blir det mjukare att vidröra. Håren ser dessutom ut att vara kraftigare pga av dom står i givakt bredvid varandra. Exakt så är det!
scorpan
31-08-2006, 21:31
CITAT (Bee @ 31-08-2006, 10:15) CITAT (Carex @ 30-08-2006, 22:24) Däremot tycker jag att man snabbare luktar under armarna om man är rakad, det blir liksom inte lika mycket luft som får passera om man tagit bort allt hår som ger lite "fluff" Så sant, så sant. Detta har jag märkt när jag under en tid fick låta bli att raka mig under armarna pga kliande utslag (av deon!) Sen hjälper det att använda sk "kristalldeo" som finns i både fast och flytande form. Det köper jag i hälsokostbutiken. Jag går aldrig mer tillbaka till "vanliga" deo. Helt luktfritt; man känner sig fräsch hela dagen. Jag tror att "luktproblemen" har kommit i takt med att man återigen använder konstmaterial i kläderna. Minns 70-talets tajta tröjor med en rysning! Och så tar man på sig dom igen...  Jag vill tipsa om något mycket bra faktiskt! Istället för parfym (vilket jag Aldrig använder) så finns det något som heter Bodyspray.....det är parfymerat kroppsvatten......det luktar gott. Skillnaden med den sprayen mot parfym är att det inte är "äkta" parfym.... Anledningen att jag de sista 10 åren inte använt varken Deo eller Parfym är att min sambo har astma, han klara inte starka lukter och parfymer.....så jag vande mig vid att inte använda någonting....ända tills min lillasyster på nu 13 år talade om för mig jag kunde använda bodyspray. Lånade hennes flaska innan jag köpte egen bara för att testa om det gick bra med gubben.....det funkade alldeles utmärkt! så nu kan jag känna mig fräsh igen när jag duschat! Vad gäller rakningen så är det väl så att ju mer man rakar sig ju mer får man väl när man väl slutat raka sig??  Ska håret väck så är det vaxning som äller för mig. jag vaxade benen för tre år sedan och på mitt högra ben har det fortfarande inte kommit nytt....så nu är det mycket enklare för min del då det bara är det vänstra benet jag behöver fixa *asg* Trevlig kväll på er!
Hannele
31-08-2006, 22:44
CITAT (Gossen Ruda @ 31-08-2006, 21:19) Vi har en på jobbet, han har armar som Karl-Alfred. Snyggt? Nej, jag har aldrig hört några positiva omdömen om hans muskler. Alla vågar inte erkänna att de tycker det är snyggt... Jag föredrar en bodybuildare med vackra rutor framför en lönnfet ölmage.
CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 20:32) Jag håller med dig Magdis, det finns gränser för vad jag kan gå med på  "...utan att det finns några vettiga skäl till det..." Tycke och smak räknas med andra ord inte? "...begränsar oss i vårt vardagsliv..." Jag har aldrig kännt mig begränas av att inte ha en massa ludd i armhålorna som sticker ut ur linnet eller könshår som spretar från bikinin. Tvärt om skulle jag känna mig ytterst begränsad och obehaglig till mods om jag INTE fick ansa mig. Anledningen till att du inte känner dig bekväm med det är att det inte lägre har det. Det är det som är norm. Det finurliga med en norm är att det begränsar oss utan att vi ifrågasätter varför. Att vi gör saker som vi tror är baserade på "fri vilja", men som egentligen bara är ännu en del i vårt behov av att vara omtyckta och passa in. Tycke och smak varierar med tiden. Rosa var en gång en färg för män och hår var aldeles nyss något vi bara hade.
CITAT (ester @ 31-08-2006, 20:44) Jag vägrar att se mig som ett offer för att jag är kvinna! En dum barbie som bara gör vad jag blir tillsagd. Män följer precis lika många nycker och ideal som vi, bara att idealen ofta är annorlunda. Oavsett kön så vill vi väl alla vara fina? För oss själva och för andra. Vad fint är bestämmer var och en!!! Det handlar väl inte om att vara OFFER? Det handlar snarare om att vara MEDVETEN om vilka mekanismer som styr och kritiskt granska sina ideal. Visst har män lika många - men andra - förhållningsregler att ta hänsyn till än kvinnor, men det gör knappast det hela bättre!
CITAT (Kat @ 01-09-2006, 02:09) CITAT (LadyG @ 31-08-2006, 20:32) Jag håller med dig Magdis, det finns gränser för vad jag kan gå med på  "...utan att det finns några vettiga skäl till det..." Tycke och smak räknas med andra ord inte? "...begränsar oss i vårt vardagsliv..." Jag har aldrig kännt mig begränas av att inte ha en massa ludd i armhålorna som sticker ut ur linnet eller könshår som spretar från bikinin. Tvärt om skulle jag känna mig ytterst begränsad och obehaglig till mods om jag INTE fick ansa mig. Anledningen till att du inte känner dig bekväm med det är att det inte lägre har det. Det är det som är norm. Det finurliga med en norm är att det begränsar oss utan att vi ifrågasätter varför. Att vi gör saker som vi tror är baserade på "fri vilja", men som egentligen bara är ännu en del i vårt behov av att vara omtyckta och passa in. Tycke och smak varierar med tiden. Rosa var en gång en färg för män och hår var aldeles nyss något vi bara hade. Jag skulle inte lägga mig i den här tråden mer, men jag kan inte låta vilka idiotier som helst passera: Kat: Du vet inte vad jag känner eller varför. Försök inte ens. Du känner inte mig, vet inget om mig (egentligen) och kan inte ens börja gissa vad jag tänker, så försök inte leka sierska. Den typen av argumentationsteknik funkar eventuellt på skrämda fjortisar. För övrigt: Vad vet du om min smak? (Läste du vad jag skrev nyss är svaret uppenbart: inget) Jag struntar i hur andras smak varierat genom åren, men du verkar bry dig hejdlöst eftersom du går på som du gör. Vem har sagt att män inte kan ha rosa? Du har inte varit inne på Dressman på sistone hör jag, de har jättesnygga skjortor (för MÄN) i olika rosa nyanser. De randiga var väl inte så fina, de såg ut som urblekta polkagrisar. Jag försöker en gång till: Jag struntar högaktingsfullt i vems idé det var från början och jag är hjärtligt trött på rödstrumpesnacket, så jag lämnar debatten med en önskan om att alla ska få vara som de själva vill.Och nu får det vara nog för min del för jag vill kunna raka mina ben om jag vill utan att nån ska komma och skriva mig på näsan. Kan jag få det?!?Jiiiisses, ska vi bränna behåarna också? *skakar på huvudet*
Fizzgigg
01-09-2006, 01:13
CITAT (Kat @ 01-09-2006, 01:12) CITAT (ester @ 31-08-2006, 20:44) Jag vägrar att se mig som ett offer för att jag är kvinna! En dum barbie som bara gör vad jag blir tillsagd. Män följer precis lika många nycker och ideal som vi, bara att idealen ofta är annorlunda. Oavsett kön så vill vi väl alla vara fina? För oss själva och för andra. Vad fint är bestämmer var och en!!! Det handlar väl inte om att vara OFFER? Det handlar snarare om att vara MEDVETEN om vilka mekanismer som styr och kritiskt granska sina ideal. Visst har män lika många - men andra - förhållningsregler att ta hänsyn till än kvinnor, men det gör knappast det hela bättre! Hm. Om du lyckas argumentera för att få kvinnor att kasta rakhyvlar och andra tillhyggen, är det inte då de blir manipulerade istället för att ha sin egen åsikt och göra som de vill nu? Manipulering handlar väl ändå m att få folk att göra saker som de kanske inte skulle ha gjort annars? Men vad vet jag, jag lever ju i villfarelsen att jag rakar mig under armarna av egen fri vilja fast jag råkar vara man.
Maria i Helsingborg
01-09-2006, 05:28
Jag ser vart du vill komma, Kat, och att det dessvärre inte når fram. Kanske borde man (läs jag) ta tillfället i akt och tipsa om intressant läsning som Simone Beauvoirs "Det andra könet" eller Nina Björks "Under det rosa täcket"? Upplysning är aldrig fel  - beroende av min rakhyvel och medveten om det -
Gossen Ruda
01-09-2006, 06:43
CITAT (Hannele @ 31-08-2006, 23:44) CITAT (Gossen Ruda @ 31-08-2006, 21:19) Vi har en på jobbet, han har armar som Karl-Alfred. Snyggt? Nej, jag har aldrig hört några positiva omdömen om hans muskler. Alla vågar inte erkänna att de tycker det är snyggt... Jag föredrar en bodybuildare med vackra rutor framför en lönnfet ölmage.  Han ser vanskapt ut, det är absolut inte ett naturligt utseende. Att ingen gillar utseendet beror snarare på att hos oss finns inga gamla tanter som suktar efter ungdomar.
Bettson
01-09-2006, 07:00
Vad var och en gör med sin egen kropp, det är väl vars och ens ensak.
Rakar nog också under armarna har alltid gjort , för hygienens skull
Raka benen, visst gör jag det. Fast inte var det så hemskt vanligt på 80-talet. Men åkte man till USA på 80-talet och jobbade där så var det ungefär lika ofint att inte raka benen som att blotta sig.
Så mycket kommer faktiskt av normen från USA.
Och ansar bikinilinjen, visst.
Men sen då!
Ja i USA har olika rakningar av underlivet olika namn. Det som ökar är väl kanske mexikansk rakning dvs allt under gränsen. Alltså helrakning.
Inget annat än just den rakningen gör mig lite bekymmrad. Jag menar det spelar ingen roll för din hälsa om du rakar armhålan eller benen. Det är en smaksak. Men svampinfektioner och annat ökar just vid helrakning av underlivet.
Men det som gör mig riktigt bekymrad är faktiskt när man hör fjortisar som säger att de "måste" göra en mexikansk rakning för annars är det äckligt.
Någonstans ringer det några klockor som undrar vem som sagt till dessa fjortisar det.
För mig är det lite pedofilvarning faktiskt. En helrakning gör att en kvinna kan likna en yngre flicka. Hade jag en dotter vars pojkvän krävde mexikansk rakning, då skulle jag få obehagskänslor.
Nääe, nu får ni ge er! Jag kan inte köpa att man rakar sig för hygienens skull. Hygien har med renlighet att göra och som nån annan sa ( Pirum kanske ), ren det blir man av tvål och vatten. Så att raka sig av den anledningen är totalt galet. Men som jag sa i mitt förra inlägg, så rakar även jag mig under armarna och på benen ett par ggr/år. Men absolut inte för att det skulle vara mer hygieniskt. Utan helt enkelt för att jag tycker att det är snyggare ( sommartid ). Jag njuter av känslan, när jag smörjer in, mina vanligtvis, väldigt håriga ben, med lotion när de är lena. Vad jag stör mig på, är att det har blivit norm att vara rakad. -Att bli oaccepterad för att man väljer att låta bli. För vart har då valfriheten tagit vägen. Och snälla ni! , titta er omkring och lyssna! Och kom sen tillbaka och säg att det fortfarande är helt OK att låta bli att raka sig OBS! Det här gäller först och främst alla våra underbara ungdomar som inte får möjligheten att, bara få vara sig själva. Vi som har levt lite längre har förhoppningsvis så mycket livserfarenhet att vi lärt oss att välja själva.
Gossen Ruda
01-09-2006, 07:59
CITAT (Evgeni @ 01-09-2006, 08:52) Nääe, nu får ni ge er!
Jag kan inte köpa att man rakar sig för hygienens skull. Hygien har med renlighet att göra och som nån annan sa ( Pirum kanske ), ren det blir man av tvål och vatten. Så att raka sig av den anledningen är totalt galet. Det var jag och kanske nån mer. Varför jag startade tråden är jag undrar lite över varför rakningen breder ut sig mer och mer. Det verkar nästan vara nån slags grupptryck hos en del. Huvudsaken är att den som gör det gör det av egen fri vilja. Jag ser inget direkt fel men nog föredrar jag håret eftersom det är naturligt. På kvinnor alltså, andra mäns hårighet struntar jag i.
Hannele
01-09-2006, 08:11
Det har inte med hygien att göra att det är mer hygieniskt utan hår, det är en myt. Tjejer får ju lättare svamp om de är helrakade, de får inget skydd av håret. Men man kan tycka att det är snyggare eller sexigare, det är en annan sak.
CITAT (Hannele @ 01-09-2006, 09:11) Det har inte med hygien att göra att det är mer hygieniskt utan hår, det är en myt. Tjejer får ju lättare svamp om de är helrakade, de får inget skydd av håret. Men man kan tycka att det är snyggare eller sexigare, det är en annan sak. Precis, det är två helt skilda saker
CITAT (Gossen Ruda @ 01-09-2006, 08:59) CITAT (Evgeni @ 01-09-2006, 08:52) Nääe, nu får ni ge er!
Jag kan inte köpa att man rakar sig för hygienens skull. Hygien har med renlighet att göra och som nån annan sa ( Pirum kanske ), ren det blir man av tvål och vatten. Så att raka sig av den anledningen är totalt galet. Det var jag och kanske nån mer. Varför jag startade tråden är jag undrar lite över varför rakningen breder ut sig mer och mer. Det verkar nästan vara nån slags grupptryck hos en del. Huvudsaken är att den som gör det gör det av egen fri vilja. Jag ser inget direkt fel men nog föredrar jag håret eftersom det är naturligt. På kvinnor alltså, andra mäns hårighet struntar jag i.  Jag föredrar också hår.............på män
Bettson
01-09-2006, 08:15
Fast det där med hygien när man rakar under armarna.
När ungdomarna tex kommer in i puberteten så finns det perioder när deras svett luktar lite illa, även färsk. Inte pga bristnade hygien utan av hormonomställningen.
Den svettlukten kan då sätta sig i behåringen av armhålorna. Och trots att de tvättar och tvättar så luktar de svett i alla fall eftersom det är håret som luktar.
Rakar man då bort håret så försvinner lukten. Att det senare i livet inte behöver vara så att svetten luktar illa ifall man duschar någorlunda normalt är en annan sak. Men vanan att raka finns där och det är väl därför man behåller känslan av att känna sig fräschare med hårfria armhålor.
Skulle tro, men vet inte om samma fenomen kan uppträda i övergångsåldern eftersom det är en hormonomställning då också. Har själv skräcken för att komma att lukta svettig tant.
Sedan tror jag att det där med svettlukt (om man bortser från bristande hygien) är väldigt individuellt. Det har nog att göra en hel del med vad man äter.
CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 09:15) Sedan tror jag att det där med svettlukt (om man bortser från bristande hygien) är väldigt individuellt. Det har nog att göra en hel del med vad man äter. Det där tror jag på till hundra procent. Har jag ätit rå lök ( som jag älskar), då stinker jag värre än en skunk ( tror jag i alla fall ).
*Felix matte*
01-09-2006, 08:31
Jag tillhör den lyckliga skaran som inte har armsvett..längre den försvann för några år sedan. behöver inte heller använda deo men av gammal vana gör jag det ändå ibland
CITAT (LadyG @ 01-09-2006, 02:02) Jag skulle inte lägga mig i den här tråden mer, men jag kan inte låta vilka idiotier som helst passera: Kat: Du vet inte vad jag känner eller varför. Försök inte ens. Du känner inte mig, vet inget om mig (egentligen) och kan inte ens börja gissa vad jag tänker, så försök inte leka sierska. Den typen av argumentationsteknik funkar eventuellt på skrämda fjortisar.
För övrigt: Vad vet du om min smak? (Läste du vad jag skrev nyss är svaret uppenbart: inget) Jag struntar i hur andras smak varierat genom åren, men du verkar bry dig hejdlöst eftersom du går på som du gör.
Vem har sagt att män inte kan ha rosa? Du har inte varit inne på Dressman på sistone hör jag, de har jättesnygga skjortor (för MÄN) i olika rosa nyanser. De randiga var väl inte så fina, de såg ut som urblekta polkagrisar.
Jag försöker en gång till: Jag struntar högaktingsfullt i vems idé det var från början och jag är hjärtligt trött på rödstrumpesnacket, så jag lämnar debatten med en önskan om att alla ska få vara som de själva vill.
Och nu får det vara nog för min del för jag vill kunna raka mina ben om jag vill utan att nån ska komma och skriva mig på näsan. Kan jag få det?!?
Jiiiisses, ska vi bränna behåarna också? *skakar på huvudet* Jag behöver inte känna dig för att berätta det här. Det räcker med lite allmän kunskap i psykologi, marknadsföring och mänskliga behov. Det har inget med dig personligen att göra, utan är ett allmänmänskligt beteende. Om det inte vore sant skulle inte reklam finnas och göras som den gör.
CITAT (Fizzgigg @ 01-09-2006, 02:13) Hm. Om du lyckas argumentera för att få kvinnor att kasta rakhyvlar och andra tillhyggen, är det inte då de blir manipulerade istället för att ha sin egen åsikt och göra som de vill nu? Manipulering handlar väl ändå m att få folk att göra saker som de kanske inte skulle ha gjort annars?
Men vad vet jag, jag lever ju i villfarelsen att jag rakar mig under armarna av egen fri vilja fast jag råkar vara man. Jag argumenterar inte för att få folk att kasta rakhyvlarna, utan om en medvetenhet om varför vi gör saker. 'Den fria viljan' är mycket mindre än de flesta av oss vill känns vid.
Ursäkta en tillfällig trådnappning. En tanke slog mig.
Nu handlar denna diskussion om hårborttagning och det är intressant att notera de heta argumenten för och mot detta. Utan att vilja trampa på några tår vill jag be er att göra ett litet tankeexperiment: byt ut "hårborttagning" mot "könsstympning" och "fräsch" mot "heder". Både hår och könsorgan är ju naturligt förekommande på människokroppen. Den otäcka seden påstås inte vara pådyvlad från "högre ort" och den torde då ha spritts högst "frivilligt" i de områden där det förekommer. Man förstår varför vissa seder är svåra att utrota.
OK, jag tar min hatt och rock....
CITAT (Kat @ 01-09-2006, 11:07) Jag behöver inte känna dig för att berätta det här. Det räcker med lite allmän kunskap i psykologi, marknadsföring och mänskliga behov. Där har du fel, men jag orkar inte dividera längre. Du får tro att jag är viseledd och förtappad om du vill, jag är nöjd som jag är. Jag tänker i alla fall inte börja bräka i kör med resten av feministflocken.
CITAT (LadyG @ 01-09-2006, 10:32) Där har du fel, men jag orkar inte dividera längre.
Du får tro att jag är viseledd och förtappad om du vill, jag är nöjd som jag är.
Jag tänker i alla fall inte börja bräka i kör med resten av feministflocken.
Nej, det är inte fel. Det finns åtskilligt med vetenskapliga belägg för det jag påstår.
Bettson
01-09-2006, 10:22
CITAT (Gossen Ruda @ 30-08-2006, 22:12) Nu startar jag kanske en animerad debatt igen men jag funderar på varför kvinnor "måste" raka bort en del hår. Detta pga en fråga om damrakapparater. Varför är det ett tvång att ta bort hår i armhålorna, på benen, bikinilinjen eller hela trekanten t.ex. Är det ni kvinnor som triggar varandra eller är det männen som ställer krav? Skulle det bli upplopp om ni slutade med det? En del av oss män rakar hakan mm men ingen höjer på ögonbrynen om nån är skäggig. Ögonbrynen förresten, hur sjukt ser det inte ut när småtjejerna plockar bort dom och försöker måla dom på annat ställe. Hörru gossen. Jag blir lite nyfiken. Vadan detta plötsliga intresse för kvinnosläktets kläder seder och bruk? De flesta män brukar uppleva närvaron av kvinnor, men ger ofta upp att försöka förstå dom väldigt tidigt. Inte min åsikt, utan sagt av en man i min närhet. Och om man som jag har tjuvlyssnat när man var liten på när bröderna och kusinerna diskuterade kvinnor och kvinnors seder och bruk, så skulle man likagärna kunna tro att de diskuterade utomjordingar. Är vi verkligen så mystiska?
Gossen Ruda
01-09-2006, 10:28
Det har ju varit en och annan artikel om saken i tidningarna och när så någon här undrade över en duschtålig rakapparat skred jag till handling. Saken behövde tydligen diskuteras med tanke på antalet inlägg.
Bettson
01-09-2006, 10:34
CITAT (Gossen Ruda @ 01-09-2006, 11:28) Det har ju varit en och annan artikel om saken i tidningarna och när så någon här undrade över en duschtålig rakapparat skred jag till handling. Saken behövde tydligen diskuteras med tanke på antalet inlägg.  Nu var det ju inte riktigt det jag frågade, men det var ju en snygg övergång De flesta som diskuterar detta är ju kvinnor. Men jag undrar mera över ditt intresse. Som sagt de flesta män i mogen ålder har slutat försöka förstå kvinnor, de lever med dom. Och om man hittar ett exemplar av en man som fortfarande försöker förstå kvinnor, så blir jag återigen lite nyfiken. Är vi verkligen så mystiska som pojkar/män under tjugofem vill göra gällande?
Hannele
01-09-2006, 11:00
CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 11:34) De flesta som diskuterar detta är ju kvinnor. Men jag undrar mera över ditt intresse. De flesta på Odla.nu är ju kvinnor..
Bettson
01-09-2006, 11:14
CITAT (Hannele @ 01-09-2006, 12:00) CITAT (Bettson @ 01-09-2006, 11:34) De flesta som diskuterar detta är ju kvinnor. Men jag undrar mera över ditt intresse. De flesta på Odla.nu är ju kvinnor.. Jomenvisst, fast när jag var liten och satt i garaget och lyssnade på bröderna och kusinerna när de diskuterade det mystiska kvinnosläktet så blev det nästan så att jag har undvikit att göra alla de saker som förvirrar män. Men samtidigt så har jag haft svårt att förstå alla kvinnliga habrovinklar själv. Hade förutom mamma ( som inte var utseedefixerad) nästan inga kvinnors om förebilder i min närhet. Och de män jag känner som är lite mognare har just sagt det, att kvinnor kan man aldrig förstå sig på. Och att unga pojkar inte förstår sig på kvinnor för de har ju ofta begränsad erfarenhet. OCh de flesta lite mognare män har gett upp, de lever med sina kvinnor. När någon mogen man faktist fortfarande är nyfiken på kvinnors seder och bruk, då har man ju liksom tillfälle att ställa frågan. Är verkligen kvinnor och deras förehavanden så mystiska för män? Vad är det som är så mystiskt i så fall. Själv har jag väldigt lätt att läsa av män nämligen och hur de tänker. Förutser deras förehavanden långt innan de själva gjort det. Får faktiskt tänka riktigt rejält ibland på att inte överutnyttja den förmågan, för det vore nästan osjysst. Och maken känner jag fyra kvarter bort ungefär, vilket humör han är på när han är på väg hem.
CITAT (forget-me-not @ 31-08-2006, 22:11) CITAT (Gossen Ruda @ 31-08-2006, 22:03) Medicinskt sett KAN inte rakning påverka hårväxten eftersom håret är dött material som inte kroppen kan veta vad som händer med. Att man märker en skillnad brukar förklaras med en syn och känselvilla. Den korta stubb som växer fram efter rakning upplevs som kraftigare just för att den är kort och därmed styv. När hårstrået blir längre blir det mjukare att vidröra. Håren ser dessutom ut att vara kraftigare pga av dom står i givakt bredvid varandra. Exakt så är det!  Jasså detta vet du? Hårroten är ju fortfarande kvar när du rakta dig eller hur? De som sen växer ut blir faktiskt grövre ju mer man håller på. Vid vakning däremot så dras hela hårroten bort, så de hårstrået kommer ju inte tillbaka ígen. Ni som skriver att hårväxten ej blir mer eller grövre efter åtskilliga rakningar, Har ni verkligen rakat typ bikinilinningen och benen? MVH Catarina
CITAT (mittas @ 01-09-2006, 13:19) CITAT (forget-me-not @ 31-08-2006, 22:11) CITAT (Gossen Ruda @ 31-08-2006, 22:03) Medicinskt sett KAN inte rakning påverka hårväxten eftersom håret är dött material som inte kroppen kan veta vad som händer med. Att man märker en skillnad brukar förklaras med en syn och känselvilla. Den korta stubb som växer fram efter rakning upplevs som kraftigare just för att den är kort och därmed styv. När hårstrået blir längre blir det mjukare att vidröra. Håren ser dessutom ut att vara kraftigare pga av dom står i givakt bredvid varandra. Exakt så är det!  Jasså detta vet du? Hårroten är ju fortfarande kvar när du rakta dig eller hur? De som sen växer ut blir faktiskt grövre ju mer man håller på. Vid vakning däremot så dras hela hårroten bort, så de hårstrået kommer ju inte tillbaka ígen. Ni som skriver att hårväxten ej blir mer eller grövre efter åtskilliga rakningar, Har ni verkligen rakat typ bikinilinningen och benen? MVH Catarina "Det är en missuppfattning att håret blir grövre eller ökar i antal efter rakning. Hårsäckarna anläggs mycket tidigt under fosterstadiet och kan sedan aldrig bli fler." Om hårväxt"Det är sannolikt så att din skäggväxt hade utvecklat sig mot grövre, mörkare hårstrån ändå under den här tiden. Rakning anses ej kunna förändra hårstråets struktur. " Om skäggväxtYlva Linde, överläkare, universitetslektor
Ylva Linde är överläkare som, förutom att träffa patienter, undervisar blivande läkare om hudsjukdomar. Hon borde väl veta, om någon?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|