Full version: Andar
Sidor: 1, 2, 3, 4
amaira
OJ så många som tror på "andar" - *blir häpen* ohmy.gif Om jag inte hade så svårt för att vara tyst skulle jag bli stum laugh.gif

Som naturvetare (som gillar fakta) håller jag förstås med Gossen Ruda.

Inte för att så mycket av det som jag kallar "flum" inte går att empiriskt bevisa - utan just för att det går att bevisa! På andra vis alltså. När man börjar ge andra förklaringar möjligheten, och inte stirrar sig blind på det man "tror", som om det blir sant bara för att man själv tror så starkt att man är övertygad.

Nej, allt går inte att finna förklaringar till, och tur är väl det. Vad tråkigt livet skulle vara då.

Inte heller tror jag att "naturvetenskapen" har alla svar, för det har den inte. Det finns verkligen så mycket som vi ännu inte vet.

Mest sinnrik, av det som vi vet minst om, är vår egen hjärna!!! Och en av dess stora förmågor (som är livsviktig ur evolutionär synpunkt) är vår förmåga att "dra slutsatser".

Därmed inte sagt att slutsatserna är med verkligheten överensstämmande. Men de har betydelse för vår överlevnad som art.

Vår hjärna är också bra på att ge oss upplevelser!!! Många fler än vi "vet om" och förstår. "Verkligheten finns i betraktarens öga" heter det, och det är fascinerande hur sant det är ur så många olika aspekter.

Många här tror på livet efter döden. Nej, liksom Ruda gör jag inte det. Jag lever för nära naturen för det. Var ska gränsen för "återuppståndelse" dras? Före eller efter exempelvis miljarders miljarder myggor som flugsnappare matar sina ungar med varje år? Rundmaskar? Amöbor? Virus?
Svampar?

Fiskar och grodor lägger miljardtals ägg som blir yngel som blir mat innan de ens börjat simma... Plankton?
Eller går gränsen för liv "högre upp", mellan råtta och padda? Eller mellan hund och katt? Eller mellan människa och häst?

"Ljuset" då? Tunneln, och denna nära-döden-upplevelse som så många vittnar om?

Numera vet man exakt var i hjärnan denna upplevelse finns. Man kan "peta fram" upplevelsen! Genom att på elektrisk väg stimulera en viss del i hjärnan, som ligger nära epilepsi-området, kan man framkalla dessa upplevelser hos människor.
Det kom man på ganska nyligen, av bara farten, när ett team läkare arbetade med en svår epilepsipatient.

Hjärnan styr sig själv med elektrisitet kan man väl säga, och genom att efterlikna detta och stimulera vissa olika områden - och försökspersonen talar om sina upplevelser - lär man sig vilka funktioner som finns var i hjärnan. (Detta var förstås en mycket förenklad förklaring av en seriös och komplex forskning)

Hur många här tror på att det finns troll och huldror i skogen, att trollen ibland byter bort ens egna barn, och mycket mer, ni vet själva, ni vet den där gamla vidskepelsen som skrämde folk för hundra år sedan?

Själva vidskepelsen finns kvar hos människor, men objekten har "flyttats ut". Skogarna är så genomforskade om inte till och med kalhuggna, att det inte finns några skuggor kvar att samla sin fantasi och rädsla runt. Det finns helt enkelt inte någon "vildmark" kvar att rädas.

En stor del av denna fantasi och rädsla har helt sonika flyttats ut i rymden och blivit till UFO:n och små rymdmän som rövar bort osv.
Det är himla intressant faktiskt!!! Det finns forskning omkring det här, som tar fasta på likheterna, och de är verkligen så gott som heltäckande.

Ja, vi har alla våra egna "inre bilder" av hur världen ser ut. Det är så vi människor lever och överlever. wub.gif Det är inte enbart "onödig vidskepelse" utan har sina egna inneboende livsviktiga funktioner som främjar livet - vårt eget liv - på många olika vis och ur många olika aspekter, den känslomässiga inte minst.

Vi behöver ju leva och överleva i en värld som skulle vara kaotisk, både utanför oss och inom oss, om vi inte klarade att ge uttryck, sätta i olika fack, och rent allmänt skapa oss själva ordning i kaos.

Sådär, jag kunde inte "vara stum" biggrin.gif wub.gif Nu har jag delgett min egen tro.

Kram på er alla goa människor!!! wub.gif wub.gif wub.gif
Berith
laugh.gif Neej amaira, nu är du ute och cyklar riktigt ordentligt. Fast det kanske blir så när man analyserar "ihjäl" ett ämne. Och det är du bra på... sleep.gif tongue.gif
Ani
Jag tror att det finns något som vi inte kan förklara med ord.
amaira
Vi har alla vår egen tro och vår egen syn på världen och livet, Berith. wub.gif
Det du - och flera med dig, men långt ifrån alla, inte ens "hälften", och knappast naturvetenskapliga forskare tongue.gif - kallar för "analysera ihjäl", kallar jag för "kunskap". biggrin.gif Utan kunskap skulle jorden fortfarande vara platt. tongue.gif

Varför leva i en värld av "vidskepelse och villfarelse" - när verkligheten är så fascinerande att den slår den värsta sciense fiction, och all fantasi som människor kan uppbringa! wub.gif ( och liksom Ani är jag fullt och fast övertygad om att det finns sådant som vi inte kan förklara i ord!! )

Så ... jag cyklar vidare! laugh.gif Ha en fin dag allihopa! wub.gif
Berith
Ja ja... laugh.gif Men tomtar och huldror och bortbytingar?? Och återuppståndelse?

För mej är det inte alls samma sak att analysera ihjäl ett ämne och kunskap. Stooor milsvid skillnad. rolleyes.gif

Undrar verkligen om Ruda håller med dej i det här? sleep.gif
Gillan
Okej! Jag vet väl egentligen inte riktigt vad jag ska tro, men att det finns nåt " där ute " som inte går att förklara, det är jag övertygad om.

För många år sedan, 1983, drömde jag en natt att jag stog och skällde ut en av våra närmaste vänner för att han varit ouppmärksam. Jag var arg och ledsen i drömmen. Drömmen förklarade inte vad det var som hänt.

Dagen därpå, på eftermiddagen så befinner vi oss i mina svärföräldrars trädgård då vi plötsligt hör ambulansen komma med tjutande sirener genom det lilla samhället. Jag blir alldeles stel, sjunker ihop och börjar gråta. Samtidigt som jag säger : Det är xxxx som blivit påkörd. De andra runt omkring frågar naturligtvis hur jag kunde påstå nåt så dumt!! Men jag bara visste, det var därför jag hade skällt ut vår vän under natten. Och det visade sig att jag hade rätt. Vilka som var mest chockade av min " upplevelse ", jag själv eller de som var med, vet jag inte. Men att det finns saker som inte går att förklara, det är jag övertygad om.
Smuttan
Inte att man blir lite i klass med knäpp efter vad som skrivs här.

Min f.d man fick jag foton av då han låg i sin kista, på fotot fanns en mysko rand så "vi" tittade lite extra för att se vad det kunde bero på, då ser vi 2 ljuspunkter bredvid varandra och till vänster från oss sett så ser vi samma sak min väninna och jag, då vi sansat oss och torkat ögonen så tar vi upp ett klicks förstoring, jodå vi såg rätt.....han stod där vid ljuset snett över kistan där han låg.

Så min väninna och jag har väl exakta lika hjärnor eftersom de kan se samma saker vid samma tillfälle...hmmm
Piccante
CITAT (amaira @ 22-09-2006, 08:49)
Varför leva i en värld av "vidskepelse och villfarelse" - när verkligheten är så fascinerande att den slår den värsta sciense fiction, och all fantasi som människor kan uppbringa! wub.gif

Så sant, så sant... varför kommer jag aldrig på så smarta formuleringar blink.gif

Det är nog så att var och en blir lycklig på sin tro. Kanske är det mer romantiskt att tro att det finns andar, änglar, tomtar och troll som griper in i våra liv ibland istället för att tro att vi är utlämnade åt biokemiska reaktioner i vårt nervsystem. Men verkligheten är inte fy skam den heller.
Gossen Ruda
En liten kommentar då. Jo Berith, jag säger inte emot Amaira. För att använda egna ord, även det som verkar vara ovetenskapligt kan bli vetenskap men det kräver att det kan beskrivas i vetenskapliga termer. Dit har andar och spöken inte kommit än och kanske kommer dom aldrig dit hän. Det som beskrivits här och som väl kallas telepati kanske också kommer att bli beskrivet så småningom. Som fakta eller inbillning, än så länge vet vi inte.

Smuttan, en sak är helt säkert, det du ser på fotot är ingen ande av ditt ex. Som alla kanske vet är andar och spöken omateriella varelser som bara uppfattas av en del människor. Därför kan dom inte heller fotograferas eller ses i en spegel. Ser man något på ett foto som inte skall vara där rör det sig om speglingar i nån av objektivets linser. Eller nu i Photoshopens glada dagar något som en skämtare kopierat in.
scorpan
CITAT (Gossen Ruda @ 22-09-2006, 20:29)
Smuttan, en sak är helt säkert, det du ser på fotot är ingen ande av ditt ex. Som alla kanske vet är andar och spöken omateriella varelser som bara uppfattas av en del människor. Därför kan dom inte heller fotograferas eller ses i en spegel. Ser man något på ett foto som inte skall vara där rör det sig om speglingar i nån av objektivets linser. Eller nu i Photoshopens glada dagar något som en skämtare kopierat in.

Förlåt jag kommer in här, men jag säger du har fel i det fallet Ruda....kortet hon fick var från mig....på min pappa.
Det var jag som fotade på begravningen.
Menar du med detta att det är jag då som fipplat med kortet.....glöm det!
Gillan
CITAT (Evgeni @ 22-09-2006, 10:08)
Okej! Jag vet väl egentligen inte riktigt vad jag ska tro, men att det finns nåt " där ute " som inte går att förklara, det är jag övertygad om.

För många år sedan, 1983, drömde jag en natt att jag stog och skällde ut en av våra närmaste vänner för att han varit ouppmärksam. Jag var arg och ledsen i drömmen. Drömmen förklarade inte vad det var som hänt.

Dagen därpå, på eftermiddagen så befinner vi oss i mina svärföräldrars trädgård då vi plötsligt hör ambulansen komma med tjutande sirener genom det lilla samhället. Jag blir alldeles stel, sjunker ihop och börjar gråta. Samtidigt som jag säger : Det är xxxx som blivit påkörd. De andra runt omkring frågar naturligtvis hur jag kunde påstå nåt så dumt!! Men jag bara visste, det var därför jag hade skällt ut vår vän under natten. Och det visade sig att jag hade rätt. Vilka som var mest chockade av min " upplevelse ", jag själv eller de som var med, vet jag inte. Men att det finns saker som inte går att förklara, det är jag övertygad om.

Vad konstigt, det jag skrev var det ingen som såg, mån tro om det kanske var extraordinärt tongue.gif rolleyes.gif
askar
CITAT (Evgeni @ 22-09-2006, 22:52)

Vad konstigt, det jag skrev var det ingen som såg, mån tro om det kanske var extraordinärt tongue.gif rolleyes.gif

Inte jag hade läst det inlägget... men nu ser jag ju att det är nästan
identiskt med min sanndröm ang olyckan brorsan råkade ut för.

Sedan så har jag fler berättelser om sanndrömmar...
har väl berättat om åtminstone en tidigare här på forum.

Du och jag och många fler...vet vad vi upplevt.
Att sedan någon/några kommer och sätter "knäppstämpel" i pannan
på oss... Det får vi förlåta dem... Ty de vet icke vad de gör. wub.gif
Gillan
CITAT (askar @ 22-09-2006, 22:59)

på oss... Det får vi förlåta dem... Ty de vet icke vad de gör. wub.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Neej, de veta icke vad de gör rolleyes.gif wub.gif laugh.gif
scorpan
Vad konstigt, det jag skrev var det ingen som såg, mån tro om det kanske var extraordinärt tongue.gif  :rolleyes:

på oss... Det får vi förlåta dem... Ty de vet icke vad de gör.  

jag tänkte ställa en fråga till dig om detta förrut idag men tappade bort det så precis....å nu kommer jag inte ihåg var det var jag skulle fråga....pm:ar när jag kommer på det biggrin.gif

Mycket bra skrivet askar
zaaritha
S.k. "andar" finns! Helt klart!
Har sett o hört.........
"Andar", tycker jag är fel benämning; de är ju människor som avlidit,
men visar att de finns på andra sidan, s a s.
Har ju fått kontakt m mor o min moster; genom medier.
De har båda vart med i TV. Medierna, alltså!
Har nämt detta förut!
Men; jag har "sett o hört" ända se´n jag var 6-7 år!
Trodde jag var knäpp, men har ju i vuxen ålder förstått--att--jag är ej ensam.......
scorpan
CITAT (zaaritha @ 22-09-2006, 23:17)
Har sett o hört.........
Har nämt detta förut!
Trodde jag var knäpp, men har ju i vuxen ålder förstått--att--jag är ej ensam.......

ja jag skulle oxå vilja säga nåt annat än andar......själar kanske?
malin72
CITAT (zaaritha @ 22-09-2006, 23:17)
Har sett o hört.........
Har nämt detta förut!

lite nyfiken vilka medier har du gått till som varit på tv??? om du inte vill skriva det här kan du kanske pm mig wub.gif
zaaritha
Marion Dampier-Jeans--heter hon så? Jättetrevlig person! Mycket humor...... Är med i "Sinne för mord", på Discovery, torsdagar kl 23.00.
Anders Åkesson, har vart med i programmen med Lill-Babs dotter--har
hjärnsläpp nu!
Han, är också känd, han är fantastisk!
malin72
CITAT (zaaritha @ 23-09-2006, 00:19)
Marion Dampier-Jeans--heter hon så? Jättetrevlig person! Mycket humor...... Är med i "Sinne för mord", på Discovery, torsdagar kl 23.00.
Anders Åkesson, har vart med i programmen med Lill-Babs dotter--har
hjärnsläpp nu!
Han, är också känd, han är fantastisk!

laugh.gif laugh.gif möte med det okända....där har du några jag träffat Iris Hall och Jörgen

Anders blev upplärd av Iris hon är jätte bra hon med smile.gif
Smuttan
.

Det är med sorg i hjärtat jag läser detta, jag vet vad jag såg och jag vet vad jag upplever.

Hur kan du tro vi skulle skända ett foto av en avliden man.
forget-me-not
CITAT (Smuttan @ 23-09-2006, 00:44)

Off topic, men jag måste fråga: Varför tar man kort på en avliden person?
Berith
CITAT (forget-me-not @ 23-09-2006, 01:54)

Om du läser inlägget igen så ser du att det inte var frågan om det. smile.gif
Berith
En liten kommentar då. Jo Berith, jag säger inte emot Amaira. För att använda egna ord, även det som verkar vara ovetenskapligt kan bli vetenskap men det kräver att det kan beskrivas i vetenskapliga termer. Dit har andar och spöken inte kommit än och kanske kommer dom aldrig dit hän. Det som beskrivits här och som väl kallas telepati kanske också kommer att bli beskrivet så småningom. Som fakta eller inbillning, än så länge vet vi inte.

Ok. Fast att inte säga emot betyder ju inte att hålla med, eller hur? biggrin.gif

Jag släpper det, jag förstår hur du menar, och vad du tycker och tror. Sen att det inte är i närheten av vad jag tror spelar ingen roll, egentligen. smile.gif
Berith

Jag såg också! smile.gif

Visst finns det sånt som är svårt att förklara, men bara man förstår att det finns har man kommit en bra bit på väg tycker jag. smile.gif
forget-me-not
CITAT (Berith @ 23-09-2006, 08:13)

CITAT (Smuttan @ 22-09-2006, 11:56)
Min f.d man fick jag foton av då han låg i sin kista

Jag tolkar Smuttans ord som att det handlade om en öppen kista. Att Smuttan inte tog korten förstår jag, men hon fick dem av någon hon känner som tagit korten och kanske kan Smuttan i och med detta ge mig ett svar på min fråga.
Berith
CITAT (forget-me-not @ 23-09-2006, 11:26)

Jag tolkar Smuttans ord som att det handlade om en öppen kista. Att Smuttan inte tog korten förstår jag, men hon fick dem av någon hon känner som tagit korten och kanske kan Smuttan i och med detta ge mig ett svar på min fråga.

Sorry, det var nog jag som läste fel.

Min f.d man fick jag foton av då han låg i sin kista, på fotot fanns en mysko rand så "vi" tittade lite extra för att se vad det kunde bero på, då ser vi 2 ljuspunkter bredvid varandra och till vänster från oss sett så ser vi samma sak min väninna och jag, då vi sansat oss och torkat ögonen så tar vi upp ett klicks förstoring, jodå vi såg rätt.....han stod där vid ljuset snett över kistan där han låg.

Tolkade det här som att mannen låg i kistan, dock inte att den var öppen.
Castea
Ta kort på en avliden person? Ja varför man gör det vet jag inte, men det kan nog en person med folklivsforsknings-kunskaper svara på.

Att man genom hela vår historia velat bevara ett minne för ögat av en människas dödsbädd, ja det vet vi ju i alla fall. Det finns ju massor med tavlor och skulpturer med människor på deras dödsbädd. Fotografering av dödsbäddar var vanligt förr, och - med hänvisning bl a till denna tråd - verkar traditionen finnas kvar i modern tid. Men, som sagt, varför man gör det får en folklivsforskare berätta!
amaira
Wops, akta dig Castea, pratar du om "forskare" kanske du får stämpeln att "analysera sönder" normala skeenden... biggrin.gif *skojar, ta inte illa upp*

Berith, varför skulle inte Ruda hålla med mig? rolleyes.gif Han är naturvetare liksom jag.
Du tror väl inte att jag suttit och "analyserat fram" allt det jag skriver/sammanfattar här, alldeles själv ohmy.gif laugh.gif *blir förskräckligt hedrad* wub.gif

Jag är naturvetenskapligt intresserad och slukar ofta vetenskapliga artiklar om sånt som har med biologi, psykologi, sociologi, att göra. Och jag vet, de två senaste är inte naturvetenskap, och det är inte vanligt att blanda sociologi och naturvetenskap, men jag gör det. Det är inte omöjligt.

Hur hjärnan fungerar intresserar mig också mycket, och man vet fortfarande så lite, men får veta mer och mer för varje år som går. Genetik intresserar mig också.

Jag håller mig på populärvetenskaplig nivå, för det är för svårt och jobbigt annars. Men jag har en naturvetenskaplig utbildning i botten att stå på.

Det jag t.ex. skriver om tro och "ordning i kaos", är knappt ens mina egna ord, utan det står i grundskolans religionsbok, första kapitlet!! biggrin.gif
Nej, förlåt, det var gymnasienivån...
Det var så klokt, intressant och logiskt, så det fastnade.

Joodå, jag har själv "varit utsatt" för "andar" och "obegripliga skeenden". På ett vis så jag inte alls visste vad jag skulle tro.

Samtidigt är det ju lite ... mysigt att tro att man utsatts för övernaturliga saker. Och lite så där kittlande skrämmande, som att som liten lyssna på spökhistorier.
Om jag berättade mina egna erfarenheter utifrån att jag trodde att enda förklaringen skulle vara "övernaturlig", skulle ni antagligen baxna, och få "bevis" så det räcker och blir över.

Men nu är det så, att det finns andra förklaringar, och de är dessutom troligare.

Om man inte vet vad man ska tro, behöver man ändå inte ta första bästa förklaring, bara för att man inte vet något annat.
Det finns ju mer än vi vet om, var det inte så vi sa?

Jag försöker inte omvända någon här. Var och en är salig på sin egen tro, och för min del är det fullständigt okej. Varför skulle det inte??

Jag bara hoppar in och ger en annan aspekt, i en ensidig diskussion. Anser jag. Kramisar alla, igen. wub.gif
Berith
Smuttan

Jo därför som kan läsas nedan.

Vi träffades 69, vi gifte oss, fick barn.
Mannen betydde mycke för barnen, någon ville se honom en sista gång
och få ta farväl och önska honom fridfull vila samt be om förlåtelse om de gjort något orätt under hans livstid..

Därav foton på öppen kista.

Enkelt summerat.
forget-me-not
CITAT (Smuttan @ 23-09-2006, 15:08)

Jo därför som kan läsas nedan.

Vi träffades 69, vi gifte oss, fick barn.
Mannen betydde mycke för barnen, någon ville se honom en sista gång
och få ta farväl och önska honom fridfull vila samt be om förlåtelse om de gjort något orätt under hans livstid..

Därav foton på öppen kista.

Enkelt summerat.

Tack för förklaringen. Och jag förstår dina orsaker, känslorna bakom handlingen. Hoppas barnen fick frid inombords. wub.gif
scorpan
CITAT (forget-me-not @ 23-09-2006, 11:26)

Mannen som begravdes var min far.
Innan begravningen var de närmaste där för att ta farväl en sista gång.
Kistan var då öppen.
När själva begravningen skulle börja så hade de lagt på locket.
Anledningen till att jag tog kortet på honom när han låg i kistan var för att han var så otroligt vacker!
Han såg så lugn ut.....
amaira
Berith. Du tog bort ditt inlägg, men jag hann läsa det.

Vill bara säga att jag skrattande "ger mig" biggrin.gif Du "vinner" - jag är övertygad redan innan du börjat, om att du kunnat luska fram något där du "fått rätt".

Jag gillar faktiskt dig Berith! Du får mig alltid att "tänka efter"!! wub.gif
Berith
CITAT (amaira @ 24-09-2006, 09:27)
Berith. Du tog bort ditt inlägg, men jag hann läsa det.

Vill bara säga att jag skrattande "ger mig"  :D  Du "vinner" - jag är övertygad  redan innan du börjat, om att du kunnat luska fram något där du "fått rätt".

Jag gillar faktiskt dig Berith! Du får mig alltid att "tänka efter"!!  :wub:

Äsch, jag plockade bort inlägget för att jag skrev att jag skulle lusläsa era inlägg, Rudas och dina, och sen skriva svar.... sleep.gif Men så hann jag inte, stekte kyckling och åt Tinas goda dessert från förra programmet och så var det TV-program och så det fina vädret och familjen och lite annat... wink.gif wub.gif

Kör på som du brukar du, fast jag hoppar jämfota emellanåt. tongue.gif
Gossen Ruda
Snälla Smuttan och scorpan, läs ordentligt vad jag skriver. OM man ser något ovanligt på ett foto som inte borde finnas där är det en spegling i nån av objektivets linser, ELLER nån som använt Photoshop.
Smuttan
Du är då för envis du Ruda, kanske vore det bättre du läste vad VI skriver.

Varför skulle ETT foto av så många bli så av linsspegling isf? nejnejnej.
Allis
Smuttan! Hur gestaltade sig mannen på kortet? Var det som en dimma med suddiga ansiktsdrag? Jag frågar därför jag har ett digitalkort med en ande på enligt mediet. Kortet har undersökts av ett antal fotografer, och ingen har kunnat hitta en naturlig förklaring till skepnaden på kortet.
Gossen Ruda
CITAT (Smuttan @ 24-09-2006, 19:17)

Jajaja, bara du är nöjd med din "andebild".
Allis
CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2006, 19:46)

Haha! det här är intressantare än att brädfodra va? tongue.gif
scorpan
CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2006, 18:32)
Snälla Smuttan och scorpan, läs ordentligt vad jag skriver. OM man ser något ovanligt på ett foto som inte borde finnas där är det en spegling i nån av objektivets linser, ELLER nån som använt Photoshop.

Varför då bara på ett?
ska säga dig Ruda att inget syntes på bilden när jag lade in dom på datorn,däremot när jag skrev ut dom syntes det.....på kortet såg det först ut som när skrivaren slinter lite och släpper pappret det ska skriva på, men det gjorde den inte för jag vände motivet på datorn efter ett ex antal utskrifter som inte ville bli bra!
Även när jag hade vänt på kortet blev det exakt likadant......och skrivaren klantade sig Inte!
Om det hade varit objektivets linser så varför syntes det då inte på datorn,utan bara på utskriften???
Alexander-VG-zon3
CITAT (Emma_ @ 21-09-2006, 22:55)
CITAT (Smuttan @ 21-09-2006, 01:31)
Nu ska jag bara ställa en enkel fråga:

Har DU/NI upplevt då ni kommer till en plats ni aldrig tidigare vart på att ni känner igen platsen?

Har DU/NI gjort saker som ni med säkerhet vet ni inte gjort förut?

*Ett exempel: du gör en sak idag, du hajjar till och vet att detta har du gjort förut.....fast du vet att du ALDRIG gjort det tidigare.*

Jag brukar kalla det där för att en hjärncell dör. laugh.gif Den måste överföra sin information, och därför upplever man saker igen.

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

vad kulig förklaring då har jag haft många hjärnceller som dör.

men dette har jag varit med om ofta kankse har det redna varitne förklarring i tråden inann .

men jag drömmer om en plats person m.m. typ jag drömmer att jag är på skolan ooch prata betyg med ne läraer eller att jag missar bussen typ vardagliga saker sen så händer det och jag vet attjag drömnt det inann för jag brukar komma ihåg mina drömmar har haft/har en värld i mina drömmar som jag drömmer i kan peka ut hur den ser ut för jag komemr nästan alltid ihåg mina drömmar .

tilläggg

jo jag kan drömma som bråk eller möten som händer då jagg drömmer sen brukar det var 3-5dagar effter jga drömnt så händer det ett bråk eller nåt annat vitikgt . sen vet jga då hur jag ska bete mig för dte är som om jag gör dte jga drömnt å använder dte nu när dte händer i evrkligethetn

svårt att föörklara
Gossen Ruda
CITAT (scorpan @ 24-09-2006, 20:08)
CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2006, 18:32)

Varför då bara på ett?
ska säga dig Ruda att inget syntes på bilden när jag lade in dom på datorn,däremot när jag skrev ut dom syntes det.....på kortet såg det först ut som när skrivaren slinter lite och släpper pappret det ska skriva på, men det gjorde den inte för jag vände motivet på datorn efter ett ex antal utskrifter som inte ville bli bra!
Även när jag hade vänt på kortet blev det exakt likadant......och skrivaren klantade sig Inte!
Om det hade varit objektivets linser så varför syntes det då inte på datorn,utan bara på utskriften???

Jag förstår mindre och mindre men det beror på att det kommer nya uppgifter hela tiden.

1. Är det en analog eller digital bild från början?

2. Syns det ingen ande på ursprungsbilden i digital form.

3. Syns det bara på en utskrift eller på alla?
Reserv
Eftersom jag har en övertygad tro på reinkarnation så visst finns det andeväsen, vi måste väl ha en hållplats innan vi intar nästa kropp rolleyes.gif Och det är därför vi kan känna igen oss på platser vi aldrig tidigare besökt, det va´i ett tidigare liv wub.gif Djuren känner av andarna mer än många människor....försök t.ex. få en häst att passera ett nerbrunnet hus där det brunnit inne en människa, det är lögn i helvete att få hästen förbi platsen, hundarna vägrar också att passera. unsure.gif rolleyes.gif
scorpan
CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2006, 20:39)
Jag förstår mindre och mindre men det beror på att det kommer nya uppgifter hela tiden.

1. Är det en analog eller digital bild från början?

2. Syns det ingen ande på ursprungsbilden i digital form.

3. Syns det bara på en utskrift eller på alla?

det är en digitalbild redan från början, det syns inget i digitalkameran och ej heller på bilden som är nlagd på datorn....förrän man skriver ut!
Det syns på alla utskrifter på just det kortet.....
Smuttan
CITAT (Allis @ 24-09-2006, 19:33)
Smuttan! Hur gestaltade sig mannen på kortet? Var det som en dimma med suddiga ansiktsdrag? Jag frågar därför jag har ett digitalkort med en ande på enligt mediet. Kortet har undersökts av ett antal fotografer, och ingen har kunnat hitta en naturlig förklaring till skepnaden på kortet.

Han var som hmmm svårt att förklara men som typ dimma (bomull), men man såg tydligt i detta ögonen, munnen och skägget. Det var som att se honom live ändå men ändock inte.....
Gossen Ruda
Låter som ett skrivarproblem men kan du upprepa det? Dvs om du gör en ny utskift nu?
scorpan
CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2006, 21:27)
Låter som ett skrivarproblem men kan du upprepa det? Dvs om du gör en ny utskift nu?

redan gjort och svar ja. det blir likadant. på just det kortet......skrev ut nytt senast för nån dags sedan.
olgak
CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2006, 19:46)

Jag tycker att det här gnabbandet är väldigt underhållande.

Själv har jag också fått en "ande" på bild - en liksom vit skugga över bilden på min vän. Jag misstänker starkt att det är en ande, men det går ju inte att bevisa. Och bevis eller inte så finns det inte mycket att göra av ett sådant faktum, att jag kanske fått en ande på bilden. Det är lite kul, men sen utmynnar det hela för mig ändå i ett: jaså smile.gif.
Gossen Ruda
Om det var kallt när du tog bilden så kanske det var andedräkten! rolleyes.gif

Beträffande scorpans bild så skulle det vara intressant att studera den närmare och ev skriva ut den på jobbets skriva för att se hur den blir där. Går det att ordna?
Smuttan
NEJ det går absolut inte, lite respekt måste man ha för den döde. Jag skulle inte gilla om kort vandrade runt på mig då den dagen kommer.

Så mitt svar är NEJ.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon