Full version: Andar
Sidor: 1, 2, 3, 4
Rossi
CITAT (askar @ 17-09-2006, 23:15)
Vad har du för definition på "andar"

Ja, det undrar jag också.
Rossi
CITAT (Bee @ 19-09-2006, 11:00)
CITAT (KURT @ 19-09-2006, 10:44)
CITAT (Bee @ 19-09-2006, 10:23)
Ja Rand är en ettrig tiger (han med dollarmiljonen). Direkt saklig eller neutral kan man väl inte kalla honom.

Vilket får mig att tänka på en sak som inte är så lätt att mäta men som många påstår finns: kärlek.
Vi är många som inte bara påstår utan *vet* att kärlek finns men hur mäter man det? Antal hormoner som finns i kroppen vid ett visst givet tillfälle? Och som saknas vid ett annat? Hur fixar man kontrollgruppen?

Nej, det är bara att konstatera: Det finns saker man inte kan varken bevisa eller mäta.

De flesta fenomen som sker i kroppen går mycket väl att mäta, registrera, inducera och stänga av! Det är ju betydligt mycket svårare att göra det samma med de "utomkroppsliga fenomenen".

Visst finns det ett samband. Det man inte kan förklara kärleken med är ju hur det kommer sig att den riktas mot vissa personer och vissa inte alls.
Om det inte fanns ett inslag av andevärld inblandat så skulle vi väl älska alla lika mycket? Eller inte över huvud taget; hat är ju ett närbesläktat fenomen. Och vad skulle man kalla likgiltighet för? Hormonbrist laugh.gif ?

Fast man har väl kommit fram till att dofter spelar en viktig roll vid val av partner. Det är bara det att vi inte är medvetna om det själva.
scorpan
Till er alla som inte tror på att det finns andar:
Kan ni förklara då för mig hur en helt vilt främmande människa som inte vet vilka man känner eller vilka som ingår i släkten,kan tala om saker som ingen annan kan veta?

ex. min farbror (dog innan jag föddes, som jag aldrig träffat) berättade för en vän till mig en sak som jag behövde veta....har frågat de som var med på den tiden och det stämmer.

Den saken jag behövde veta kunde Ingen annan än han veta...hur kommer det sig då?
Rossi
CITAT (scorpan @ 19-09-2006, 12:43)
Kan ni förklara då för mig hur en helt vilt främmande människa som inte vet vilka man känner eller vilka som ingår i släkten,kan tala om saker som ingen annan kan veta?

ex. min farbror (dog innan jag föddes, som jag aldrig träffat) berättade för en vän till mig en sak som jag behövde veta....har frågat de som var med på den tiden och det stämmer.

Den saken jag behövde veta kunde Ingen annan än han veta...hur kommer det sig då?

Slumpen. Eller så har du inte all vetskap. När du säger att ingen annan kunde veta så är det vad du tror ...

Men det är bara min åsikt.
scorpan
CITAT (Rossi @ 19-09-2006, 12:49)
Slumpen. Eller så har du inte all vetskap. När du säger att ingen annan kunde veta så är det vad du tror ...

Men det är bara min åsikt.

Nej jag vet att ingen annan kunde veta det han sa......
Pirum
Föreningen Vetenskap och Folkbildning ger ut tidningen Folkvett; de brukar ofta ta upp diverse mer eller mindre kontroversiella företeelser. Här finns en del att läsa för den intresserade :

http://www.vof.se/folkvett/tidigare.html
malin72
CITAT (Gossen Ruda @ 19-09-2006, 11:02)
Att en del här är övertygade om andars existens kan nog förklaras av psykologerna men jag avstår att skriva mer om det. It´s all in your mind.

ok om dom nu inte kan förklaras av psykologernas hjälp då???vad gör man då.... hur ska man tex förklara jobbiga förnimmelser man får då utan att man då ska bli inlagd som psyksjuk eller som förr brännas på bål????
scorpan
CITAT (malin72 @ 19-09-2006, 13:58)
ok om dom nu inte kan förklaras av psykologernas hjälp då???vad gör man då.... hur ska man tex förklara jobbiga förnimmelser man får då utan att man då ska bli inlagd som psyksjuk eller som förr brännas på bål????

ja det undrar jag oxå....
Gossen Ruda
CITAT (scorpan @ 19-09-2006, 12:43)

Lite svårt att säga nånting med så knapphändiga uppgifter som du ger.

Det märkliga med andarnas prat är dock att det alltid är frågan om för den enskilda personen kanske viktiga upplysningar men för resten av befolkningen totalt värdelöst vetande. Ofta också saker som inte går att bevisa. Varför har ingen ande sagt vem som sköt Olof Palme t.ex.? Kan det bero på att såna viktiga uppgifter kan kontrolleras?
Gossen Ruda
CITAT (malin72 @ 19-09-2006, 13:58)
CITAT (Gossen Ruda @ 19-09-2006, 11:02)

Att en del här är övertygade om andars existens kan nog förklaras av psykologerna men jag avstår att skriva mer om det. It´s all in your mind.

Förstår inte riktigt vad du menar, kan du precisera?
LadyG
Energi är oförstörbar, så mycket är alla fysiker ense om, energin är oförstörbar och bara kan omvandlas mellan olika former. Albert Einstein visade på att materia och energi egentligen är två sidor av samma mynt. Relationen är enligt Einstein E=mc2. Exempelvis väger en spänd fjäder något mer än en ospänd, och ett laddat batteri väger något mera än ett oladdat. Just för att dom innehåller mera energi. Omvänt gäller att all materia är detsamma väldiga mängder energi. En människa är alltså en stor samling koncentrerad energi, energi som på ett eller annat sätt frigörs när personen dör.

Så det vore inte helt orimligt att en persons plötsliga, kanske våldsamma, död avger en kraftig våg energi som lagras i omgivningarna där det inträffade. En energi-känslig person borde kunna känna av den laddningen, även om vi fortfarande saknar mätinstrument för att kunna mäta den med datorerr.

Kan hundar sniffa cancer i mäns protstata kanske somliga kan uppfatta dödsögonblicken av mördade?

Vilda gissningar, halvvetenskapiligt dravel och kvasipsykologist svammel från min sida (jag hittade på det precis nu) men bara för att vetenskapen inte bevisat något betyder det ju inte att det inte finns. Var världen platt innan vetenskapen bevisade planetens rondör?
malin72
jag ska försöka....om man har drabbats av att ett fler tal gånger tex vaknat upp gråtande och sagt -nej hjälp han drunknar och sedan några dagar senare fått reda på att personen har det....
andra har hört att man drömt det och mått dåligt av det och sen kommer det jobbiga faktum att det man drömt hänt. sad.gif
om man sedan mår så båligt av att det inträffar ofta på olika sätt och söker en logisk förklaring för det(för att det är jobbigt att leva på det sättet) men sen inte kan få en förklaring vad ska man tänka då??????
måste också säga att drömmen var innan olyckan hände så det är inget man kan ha "Hört"
scorpan
CITAT (malin72 @ 19-09-2006, 14:50)
måste också säga att drömmen var innan olyckan hände så det är inget man kan ha "Hört"

Du fick där en förvarning eller hur man ska säga.....
scorpan
CITAT (Gossen Ruda @ 19-09-2006, 14:40)
Lite svårt att säga nånting med så knapphändiga uppgifter som du ger.

Det märkliga med andarnas prat är dock att det alltid är frågan om för den enskilda personen kanske viktiga upplysningar men för resten av befolkningen totalt värdelöst vetande. Ofta också saker som inte går att bevisa. Varför har ingen ande sagt vem som sköt Olof Palme t.ex.? Kan det bero på att såna viktiga uppgifter kan kontrolleras?

Det finns andar som sagt vem som är mördaren,men personen i fråga som fått den informationen kan inget bevisa! fast att det är sant! Och polisen mm kan inget göra utan bevis...även om de vet oxå att det ÄR så...
malin72
CITAT (scorpan @ 19-09-2006, 14:55)
CITAT (malin72 @ 19-09-2006, 14:50)

Du fick där en förvarning eller hur man ska säga.....

jo då det vet jag och har vetat sen jag var liten, förvarning och förnimmelse är samma sak i mina (våra) ögon smile.gif
scorpan
CITAT (malin72 @ 19-09-2006, 15:06)
jo då det vet jag och har vetat sen jag var liten, förvarning och förnimmelse är samma sak i mina (våra) ögon smile.gif

precis
Piccante
CITAT (LadyG @ 19-09-2006, 14:47)
Energi är oförstörbar, så mycket är alla fysiker ense om, energin är oförstörbar och bara kan omvandlas mellan olika former. Albert Einstein visade på att materia och energi egentligen är två sidor av samma mynt. Relationen är enligt Einstein E=mc2. Exempelvis väger en spänd fjäder något mer än en ospänd, och ett laddat batteri väger något mera än ett oladdat. Just för att dom innehåller mera energi. Omvänt gäller att all materia är detsamma väldiga mängder energi. En människa är alltså en stor samling koncentrerad energi, energi som på ett eller annat sätt frigörs när personen dör.

Så det vore inte helt orimligt att en persons plötsliga, kanske våldsamma, död avger en kraftig våg energi som lagras i omgivningarna där det inträffade. En energi-känslig person borde kunna känna av den laddningen, även om vi fortfarande saknar mätinstrument för att kunna mäta den med datorerr.

Kan hundar sniffa cancer i mäns protstata kanske somliga kan uppfatta dödsögonblicken av mördade?

Vilda gissningar, halvvetenskapiligt dravel och kvasipsykologist svammel från min sida (jag hittade på det precis nu) men bara för att vetenskapen inte bevisat något betyder det ju inte att det inte finns. Var världen platt innan vetenskapen bevisade planetens rondör?

Man kan säga något förenklat att vetenskapliga slutsatser är summan av de teorier som bäst förklarar ett tillstånd utifrån de naturlagar vi känner till i nuläget.

Sedan anses en teori vara starkare om den inte behöver underbyggas med ad hoc hypteser, dvs slutsatser som man ibland får dra utan att fullt kunna bevisa dem för att "rädda teorin". Det kan röra sig om att man har indikationer men ännu ingen fullständig data på att ett tillstånd är på ett visst sätt, men att sannolikheten för det är stor. Men ju fler ad hoc man behöver södja sitt påstående på ju mer spekulativt blir det.

Om man ställer "andar" i förhållande till vad man faktiskt vet om människokroppen så tycker ja nog att det är mer sannolikt att det inte är andar eller några "energier"som lämnar kroppen vid dödsfall. Det är nog mer sannolikt med dagens kunskap att de omtalade 21g som avgår från kroppen vid döden är t.ex:

Luft som avgår från lungorna, vatten som dunstar ur kroppen eller helt enkelt mätfel får jag tror inte att man regelbundet uppskattar viktförlusten hos avlidna.

Det som talar mot andar, själen och div energier är att de först måste definieras innan man ens kan försöka mäta om de finns och hur de beter sig. hur mäter man något som man inte vet var, när och hur det existerar???

Att jorden är rund bevisade väl redan de gamla grekerna och egyptierna? Allt annat strider mot fysikens lagar. Alltså hade vetenskapen rätt i flera tusen år innan man kunde bevisa med satellitbilder att jorden är rund.
fjodor
Spelar det någon roll ifall det finns "andar" eller ej?? Vi som inte tror på andar eller gudar eller något annat..... varför skall vi uppröras över att vissa av er andra "tror"...???

Någon, (kanske var det här på odla) uttryckte det som att han inte kunde se skillnad på mer än ett fåtal bruna nyanser, medans hans fru (?) kunde se skillnad på 12 olika bruna nyanser...
För honom "fanns" ju inte t.ex. moccabrunt.... och det levde han fint med.

Kanske några av er andra har "gåvan" att kunna se och uppleva saker som vi andra inte ser... (vi rationaliserar bort det med att det är "hjärnspöken", infraljud, ultraljud, skuggor, busiga barn etc etc..)

fjodor
Kathy
.......
LadyG
CITAT (Leocarpus @ 19-09-2006, 16:27)
Man kan säga något förenklat att vetenskapliga slutsatser är summan av de teorier som bäst förklarar ett tillstånd utifrån de naturlagar vi känner till i nuläget.

Sedan anses en teori vara starkare om den inte behöver underbyggas med ad hoc hypteser, dvs slutsatser som man ibland får dra utan att fullt kunna bevisa dem för att "rädda teorin". Det kan röra sig om att man har indikationer men ännu ingen fullständig data på att ett tillstånd är på ett visst sätt, men att sannolikheten för det är stor. Men ju fler ad hoc man behöver södja sitt påstående på ju mer spekulativt blir det.

Om man ställer "andar" i förhållande till vad man faktiskt vet om människokroppen så tycker ja nog att det är mer sannolikt att det inte är andar eller några "energier"som lämnar kroppen vid dödsfall. Det är nog mer sannolikt med dagens kunskap att de omtalade 21g som avgår från kroppen vid döden är t.ex:

Luft som avgår från lungorna, vatten som dunstar ur kroppen eller helt enkelt mätfel får jag tror inte att man regelbundet uppskattar viktförlusten hos avlidna.  

Det som talar mot andar, själen och div energier är att de först måste definieras innan man ens kan försöka mäta om de finns och hur de beter sig. hur mäter man något som man inte vet var, när och hur det existerar???

Att jorden är rund bevisade väl redan de gamla grekerna och egyptierna? Allt annat strider mot fysikens lagar. Alltså hade vetenskapen rätt i flera tusen år innan man kunde bevisa med satellitbilder att jorden är rund.

Jag byter liknelse då: Fotonerna existerade väl innan man ens bevisat atomens existens.
Det jag försöker påvisa är att bara för att vetenskapen inte har metoder och kunskaper nog för att göra några vetenskapliga observationer eller mätningar betyder inte det att fenomenet inte existerar.

Förr trodde man att sjukdomar var illvilliga demoner som kunde drivas ut med excorsism. Den stackare som försökte påvisa att det kunde vara ide att tvätta händerna efter att ha hanterat döda, innan de gick och förlöste kvinnor, blev inte trodd. Vad kunde hygien spela för roll? smile.gif

Idag vet man mer om bakterier och virus än man skulle vilja, varav den minst värdefulla kunskapen är att de inte är demoner och att excorsism inte fungerar.

Vetenskapen var bombsäker på att världsaxeln gick genom jorden och att universum roterade runt oss. När motsatsen bevisades skakades det vetenskapliga samfundet i sina grundvalar, de religösa grupperingarna som man kan anta ha kontrollerat vetenskapen under perioden skakades minst lika hårt.

Innan man börjar lita blint på vetenskapen kanske man bör fundera på vilka intressen som står bakom, vad de har att vinna på att bevisa eller motbevisa en tes samt vilka följder en bevisad/motbevisad tes skulle få.

Om livet efter detta verkligen bevisades: vilka följder skulle det få för t ex medicinska intressen, eller religösa?

Nu kanske jag spårade ur fullständigt, men det jag vill påpeka är att bara att vi kanske ska hålla alla dörrar öppna tills det finns bevis i ena eller andra riktningen?

Edit: stavfel igen...
Piccante
CITAT (LadyG @ 19-09-2006, 15:47)
Jag byter liknelse då: Fotonerna existerade väl innan man ens bevisat atomens existens.
Det jag försöker påvisa är att bara för att vetenskapen inte har metoder och kunskaper nog för att göra några vetenskapliga observationer eller mätningar betyder inte det att fenomenet inte existerar.

Förr trodde man att sjukdomar var illvilliga demoner som kunde drivas ut med excorsism. Den stackare som försökte påvisa att det kunde vara ide att tvätta händerna efter att ha hanterat döda, innan de gick och förlöste kvinnor, blev inte trodd. Vad kunde hygien spela för roll? smile.gif

Idag vet man mer om bakterier och virus än man skulle vilja, varav den minst värdefulla kunskapen är att de inte är demoner och att excorsism inte fungerar.

Vetenskapen var bombsäker på att världsaxeln gick genom jorden och att universum roterade runt oss. När motsatsen bevisades skakades det vetenskapliga samfundet i sina grundvalar, de religösa grupperingarna som man kan anta ha kontrollerat vetenskapen under perioden skakades minst lika hårt.

Innan man börjar lita blint på vetenskapen kanske man bör fundera på vilka intressen som står bakom, vad de har att vinna på att bevisa eller motbevisa en tes samt vilka följder en bevisad/motbevisad tes skulle få.

Om livet efter detta verkligen bevisades: vilka följder skulle det få för t ex medicinska intressen, eller religösa?

Nu kanske jag spårade ur fullständigt, men det jag vill påpeka är att bara att vi kanske ska hålla alla dörrar öppna tills det finns bevis i ena eller andra riktningen?

Edit: stavfel igen...

Jag är väldigt tveksam till ditt påstående om att vetenskapen har påstått att jorden var i universums centrum. Det var väl snarare så att kyrkan håll fast vid uppfattningen om att jorden har fyra hörn (och därmed är platt) medan stjärnhimmeln var ett valv över jordytan.

Sedan ska man absolut inte lita blint på vetenskap, det vore ett förfärligt förhållningssätt. Men jag anser att vetenskapen ger den bästa förklaringen till fenomen utifrån vad vi känner till i dag. Givetvis måste en vetenskaplig hypotes revideras om man upptäcker någon nytt som omkullkastar de tidigare uppfattningarna. Men tills man gör det så borde man väl hålla fast vid vad man vet.

Att vetenskap skulle styras av intressen håller jag inte med om. Inget resultat kan anses som vedertaget innan det grundligt har granskats av andra vetenskapsmän och dessutom ska vetenskapliga test alltid vara beskrivna så att testen ska kunna upprepas. Upprepar man det tillräckligt många gånger så lär det visa sig om teorin håller eller om det bara var frågan om slumpvis utfall.
LadyG
CITAT (Leocarpus @ 19-09-2006, 18:55)
Jag är väldigt tveksam till ditt påstående om att vetenskapen har påstått att jorden var i universums centrum. Det var väl snarare så att kyrkan håll fast vid uppfattningen om att jorden har fyra hörn (och därmed är platt) medan stjärnhimmeln var ett valv över jordytan.

Sedan ska man absolut inte lita blint på vetenskap, det vore ett förfärligt förhållningssätt. Men jag anser att vetenskapen ger den bästa förklaringen till fenomen utifrån vad vi känner till i dag. Givetvis måste en vetenskaplig hypotes revideras om man upptäcker någon nytt som omkullkastar de tidigare uppfattningarna. Men tills man gör det så borde man väl hålla fast vid vad man vet.

Att vetenskap skulle styras av intressen håller jag inte med om. Inget resultat kan anses som vedertaget innan det grundligt har granskats av andra vetenskapsmän och dessutom ska vetenskapliga test alltid vara beskrivna så att testen ska kunna upprepas. Upprepar man det tillräckligt många gånger så lär det visa sig om teorin håller eller om det bara var frågan om slumpvis utfall.

Med tanke på att vetenskapen under långa perioder kontrollerades av kyrkan så är det hugget som stucket vems idén var från början, den bet sig fast alldeles för länge. Att det sen var kyrkan som envisades med att försöka hålla fast vid tanken även efter att den blivit förlegad är en annan sak smile.gif

Vetenskap styrs definitivt av särintressen i somliga fall, annars hade den förlegade förbränningsmotorn inte levat kvar så länge som den gjort. Man kan styra vetenskapen på mer än ett sätt smile.gif
pejori
CITAT (fjodor @ 19-09-2006, 15:33)
Spelar det någon roll ifall det finns "andar" eller ej?? Vi som inte tror på andar eller gudar eller något annat..... varför skall vi uppröras över att vissa av er andra "tror"...???

Någon, (kanske var det här på odla) uttryckte det som att han inte kunde se skillnad på mer än ett fåtal bruna nyanser, medans hans fru (?) kunde se skillnad på 12 olika bruna nyanser...
För honom "fanns" ju inte t.ex. moccabrunt.... och det levde han fint med.

Kanske några av er andra har "gåvan" att kunna se och uppleva saker som vi andra inte ser... (vi rationaliserar bort det med att det är "hjärnspöken", infraljud, ultraljud, skuggor, busiga barn etc etc..)

fjodor

helt sant wub.gif wub.gif
vi som tror, vi tror smile.gif
ni som inte gör det, gör det inte smile.gif
det går inte i dagens läga att bevisa varken det ena eller det andra smile.gif
Gossen Ruda
Varje gång man hänvisar till forskare och vetenskapsmän så kommer det som ett brev på posten att dom har också haft fel och fått ändra sig. Visst, det har hänt och kommer att hända men det blir mer och mer sällsynt. Ju längre tillbaka i tiden man går blir det vanligare men det har sina orsaker.

För några hundra år sen fanns det knappast någon forskning att tala om. Dom resultaten som publicerades byggde mest på funderingar och gissningar och givetvis baserade på bibeln. Jag skulle tro att det var någon gång på 1700-talet som man började mer allmänt att verifiera teorierna med praktiska experiment. Varvid givetvis dom gamla teorierna ramlade ihop som korthus.

Dagens forskare och vetenskapsmän har mycket sällan fel, just pga att man kräver bevis. Detta gäller aldrig inom parapsykologin som av någon anledning förutsätts klara sig utan bevis. Den enda vetenskapsgren där jag tror att man inte reagerar så mycket på ev felaktiga teorier är inom den teoretiska fysiken. Kvantfysik, strängteorier mm men å andra sidan trampar man där på mycket okända stigar.

Beträffande människokroppen och döden så är inte kroppen någon större energiproducent. Lite socker bryts ner hela tiden för att försörja musklerna med bränsle men det är inge större mängder. Mycket svaga elektriska strömmar förekommer också i nervbanorna men så mycket mer är det inte. Värmestrålning också givetvis men det är mer nån form av energiförluster. Skulle man placera en människa i en omgivning på ca 37 grader och sen försöka lokalisera henne med vetenskapens modernaste instrument, utom visuella, får man förmodligen komma ner på cm-nivån.

När hjärtat stannar upphör all energiproduktion på några sekunder. Visst finns det mycket energi lagrat i form av socker mm men det händer inget med det i sammanhanget.

Föraningar? Tja, jag kan inte motbevisa Malin utan att gå in på personliga saker så jag avstår. Jag undrar bara varför du inte varnade personen ifråga? Eller var det så luddigt budskap att det inte gick? Varför är andarna så vaga i sitt budskap eftersom dom tydligen känner till framtiden?

Jag kan inte låta bli att dra lite paralleller till TV-serien Mitt liv som död som nyss avslutades. Jag såg bara ett par avsnitt sen orkade jag inte med längre men jag såg dom två sista. Men sen började jag fundera om det inte låg lite satir i saken med förutsägelser. Undrar förresten hur liemännen klarade av 11 september?

Så var det det där med psykoser. Nej, jag tror inte att dom som tror på andar lider av såna saker, möjligen då lite väl mycket fantasi och inlevelseförmåga. Inget fel i det men däremot finns det i andra änden av skalan allvarliga psykotiska störningar som schizofreni men det är långt dit.

Uj vad långt det blev. Hoppas jag inte svävat ut för långt nu. rolleyes.gif
scorpan
CITAT (Gossen Ruda @ 19-09-2006, 21:02)
Jag undrar bara varför du inte varnade personen ifråga? Eller var det så luddigt budskap att det inte gick?

Jadu gossen....
i mitt fall kan jag säga att jag blev varnad och hade jag inte blivit det och ej heller inte lyssnat på varningen så hade jag idag varit död.
Jag har inte sagt att de vet hur framtiden blir.....visst är det framtid det som inte redan hänt.....men samtidigt så fick väl dom oxå en förnimmelse om vad som skulle ske och varnade i sin tur mig.
Jag kan faktiskt inte förklara hur det går till, vet bara att det hänt.

Edit: det var inte den här gången jag fick meddelandet av farbror....det var mycket tidigare [COLOR=gray]
malin72
sad.gif ja du om det hade varit lätt så skulle jag naturligtvis gjort det.....kan inte ta hela historien för det skulle bli en lååång historia....kan säga så här.. på fre natt vaknade jag och sa att han skulle dö, sen efter en stund (som vanligt) så lugnade jag ner mig och sa till familjen nej men det var ju bara en dröm.
senare på dagen så ringde hans familj och frågade om vi hade hört något från honom och vi sa nej...min sambo var med polis och vänner och familj och letade..... jag sa hela tiden varför letar ni där? när han finns där...
sa till sambon för att man vill inte ha idiot stämpel i pannan...
polisen var ute vid stället och letade men fann bara kattspår i snön...
2 dagar senare ringde dom och ville att sambon skulle följa med för att en kille som stämde på beskrivningen hade flytit upp på stället ...och det var han. Dom kom fram till senare att han hade drunknat på fre kväll
kan säga att det knäckte mig ordentligt... för jag skulle INTE velat ha den föraningen det är jobbigt att leva med....

min mamma är så van vid mina drömmar så när jag ringde henne och grät när dom hittade honom så sa hon Malin säg för gud skull att det inte var "där" dom fann honom

nu var det inte meningen att det skulle bli långt svar men svårt att förklara på annat sätt...men gudarna ska veta att jag bett många gånger om att inte ha mina drömmar som tom gjort att jag ska flyga hem när jag varit borta mm pga att det är så starkt
Gossen Ruda
Tack för att du skrev ner din historia Malin, det låter märkligt. Du kanske har långa antenner. Men jag vet inte om jag missförstår dig men du drömde väl efter han drunknat? Inte för att det har någon större betydelse i sammanhanget.
scorpan
Om jag inte missuppfattade Malin så drömde hon det innan det hade hänt.
malin72
CITAT (Gossen Ruda @ 19-09-2006, 21:58)
Tack för att du skrev ner din historia Malin, det låter märkligt. Du kanske har långa antenner. Men jag vet inte om jag missförstår dig men du drömde väl efter han drunknat? Inte för att det har någon större betydelse i sammanhanget.

svårt att säga det var den natten fre jag drömde och det var den fre obduktion visade att han dog så antingen drömde jag timmar innan det hände eller när det hände.....som folk kan säga att (man ser) men jag drömmer...
han hade varit ute och festat så folk såg honom på kvällen men sen...
så jag vet faktiskt inte själv om han redan var död eller dog när jag drömde unsure.gif

oj vad det blev krångligt det blev.. hoppas att det förstås
anna_rispan
CITAT (malin72 @ 19-09-2006, 22:07)
svårt att säga det var den natten fre jag drömde och det var den fre obduktion visade att han dog så antingen drömde jag timmar innan det hände eller när det hände.....som folk kan säga att (man ser) men jag drömmer...
han hade varit ute och festat så folk såg honom på kvällen men sen...
så jag vet faktiskt inte själv om han redan var död eller dog när jag drömde unsure.gif

oj vad det blev krångligt det blev.. hoppas att det förstås

eftersom du fick den känslan så tätt inpå händelsen så kan du iinte gå omkring och vara ororlig. du hade ju inte kunnat rädda honom.
det kan juvara så att du helt enkelt kände hans känsla av vattent. elelr vad du nu kände.

men du hade ju inte kunnat rädda honom. wub.gif

förstår att det är starkt för dig.... wub.gif
malin72
CITAT (anna_rispan @ 19-09-2006, 22:38)
men du hade ju inte kunnat rädda honom. wub.gif

förstår att det är starkt för dig.... wub.gif

tack wub.gif
Allis
CITAT (Gossen Ruda @ 19-09-2006, 08:03)
CITAT (Allis @ 18-09-2006, 22:14)
CITAT (Leocarpus @ 18-09-2006, 21:05)
CITAT (Allis @ 18-09-2006, 20:30)
Det var hemma hos hennes pojkvän det hände , men hon var inte där. En gång hon hälsade på där med sina två katter, blev den ena katten så rädd för något i trappan i hallen att han lade sig ner och såg livrädd ut och stirrade uppåt. Buuuuuu.....................

Jag vill inte vara den där "stygge skeptikern" men nog finns det flera aspekter att tänka på i din berättelse.

Eftersom din dotter inte var där hur vet hon att pojkvännen var närvarande och att ingen annan var där samtidigt?

Finns det andra än andar som kan tända ljus?

Är katter bara rädda för andar? Har katten varit rädd innan i främmande miljöer?

Nog är det mer sannolikt att någon annan än en ande tände ljusen?

Hörrödu! pojkvännen var hemma med sin dotter, och det var bara dom i huset. Det var ingen av dom båda som hade tänt nåt ljus. Han höll på att måla en soffa och flickan kom in i köket till sin pappa och frågade om han tänt ljusen i fönstret.

Förklaringen är enkel, det var dottern som tände ljusen. Att hon sen sa att hon inte gjort det var kanske för att skämta med pappan. Barn kan ljuga och bluffa med den mest troskyldiga min. Om pappan sen var lika lättlurad som alla andra som tror på andar och spöken så var resten enkel.

Tyvärr finns det människor som så gärna vill att det finns andar och liknande parapsykologiska fenomen att dom går på det mesta. Ligger det tre stenar i rad på tvären på en stig så finns det säkert människor som vänder om, det MÅSTE ju vara nån ande som vill varna. Vi andra mer praktiska undrar bara vilken unge som varit i farten.

Allt parapsykologiskt har någon naturlig förklaring eller så är det inbillning. Världen är lika tråkig som den verkar. rolleyes.gif biggrin.gif

Har du nån bra förklaring varför den tunga bordslampan rörde sig då? rolleyes.gif och pappan borde väl ha sett om dottern kom in i köket och tände ljusen i fönstret. Jag själv tycker det låter otroligt, men vad ska man tro ? Det verkar ju farligt det där att tända ljus bredvid en gardin.
Gossen Ruda
Tja, Allis. Som jag ser det finns det 3 möjligheter, pappan, dottern eller någon annan. Kanske var dörren olåst så någon kunde smyga in och skämta. rolleyes.gif

Hur skulle fö en ande kunna flytta en tung lampa? Jag har för mig att andar är ickemateriella varelser som kan förflytta sig genom väggar och såna kan väl knappast lyfta eller flytta saker. Fast i en värld utan regler kan det mesta hända.

Malins upplevelser är intressanta men jag kan inte närmare kommentera saken. För det krävs en djupare undersökning där alla inblandade får lämna en noggrann redogörelse som sedan jämförs så att man slå fast exakt vad som skett. Framför allt i tidshänseende.

Jag undrar dock vem den drunknade var, vän eller släkting? Sen skriver du att såna här drömmar är vanliga hos dig. Då undrar jag om du alltid får en förklaring på vad du drömt om?
malin72
det var en kille som jag under många år funnits för som stöd sen han var 13 år....
om jag får en förklaring på alla drömmar....ofta men inte alltid, vill nog inte alltid heller.
drömmarna som varit jobbiga "slår" ofta in men behöver inte vara direkta om jag nu säger så...tex kan drömma att blod rinner från som min morfar och sa till nära att idag händer det morfar något och samma dag dog han..
vill inte att ni ska få någon konstig uppfattning om mig nu smile.gif och jag vill inte få folk att tro men en liten förklaring bara..
en sak jag skrattat åt många gånger var när jag var utomlands med son och min mamma med familj.... jag sprang in till henne på morgonen skit arg och sa att jag ska hem...nu har f-n pojkvännen varit otrogen...nej nej sa dom när jag kom hem låg en lapp hemma-ring mig innnan du pratar med någon smile.gif smile.gif smile.gif sånt kan jag skratta åt och är kul ibland men inte jobbiga saker som när något hemskt händer

jaha nu gjorde jag det igen skulle inte bli långt och jag skulle inte prata om det här på odla men wink.gif jaja
askar
Drömmar... brukar jag inte försöka tyda vad de betyder
Men jag vet att jag många ggr har haft sanna sådana.
T.ex så har jag varje gång döttrar och sonhustru väntat barn... drömt om bebisar natt efter natt efter natt och också berättat om drömmarna, frågat om någon väntar smått men.. nej...
fast efter några veckor så har de fått bekräftat. biggrin.gif

Likadant när min brorsa skadades då han jobbade på Volvo i Södertälje (tror jag det var)..berättade för mamma om drömmen... hon sa, såna drömmar kan man ha... inget att bry sig om... tills telefonen ringde på dan och det meddelades att brorsan skadat sig.

Drömde under lång tid nästan varje natt samma dröm... att vår mellandotter som då var under året... råkade ut för drunkningsolycka på ett utebad som inte ens fanns, och vid hennes sida gick en lillasyster ... som inte heller fanns.
Den drömmen var sååå otäck att nästan hela släkten fick ta del av.

Fem- sex år senare... hade hon fått lillasyster och ett utebad hade byggts... då höll hon på att drunkna i en av bassängerna.
Då påmindes jag om mina drömmar av en svägerska som när hon hörde om incidenten skärrad ringde och påminde om drömmen jag berättat om så många gånger.
Min dröm hade varit spegelvänd visade det sig... men alla byggnader fanns och hade samma röda färg som jag sett i drömmarna.

Många fler liknande händelser har jag drömt om strax innan eller lång tid... innan det hänt.
Tror faktiskt att det finns mycket som vi och ingen annan kan förklara.

Men trots det detta så har jag svårt att tro på att någon "ande" t.ex varit och tänt ett ljus hos någon...
sån är jag. smile.gif
Gossen Ruda
Agneta. Det sägs att det finns ett sjätte sinne hos en del men jag anser att det istället är dom vanliga 5 som är ovanligt skärpta och dessutom med en skärpt hjärna. Sen är vi inte alltid medvetna om vad våra sinnen uppfattar utan det går direkt in i vårt minne och lagras där för att kunna bearbetas. Du kanske på något sätt kan uppfatta en graviditet utan att du blir medveten om saken. Eller så är det ett rent önsketänkande, faktiskt så blir dom flesta kvinnor gravida förr eller senare. biggrin.gif

Beträffande din brors olycka så KAN du hört om en olycka via radion utan att du reagerat och sen malde hjärnan på. Om din bror inte skadats så hade du snart glömt bort saken. Detta var bara lite funderingar för trots allt kan dom flesta s.k. övernaturliga händelser förklaras på något sätt.

Jag tror definitivt inte att Malin är mer eller mindre tokig, bara mycket skärpt och analytisk och med stor inlevelseförmåga. Såvida du inte bluffar och ljuger men det verkar otroligt.
askar
CITAT (Gossen Ruda @ 20-09-2006, 21:35)
Agneta. Det sägs att det finns ett sjätte sinne hos en del men jag anser att det istället är dom vanliga 5 som är ovanligt skärpta och dessutom med en skärpt hjärna. Sen är vi inte alltid medvetna om vad våra sinnen uppfattar utan det går direkt in i vårt minne och lagras där för att kunna bearbetas. Du kanske på något sätt kan uppfatta en graviditet utan att du blir medveten om saken. Eller så är det ett rent önsketänkande, faktiskt så blir dom flesta kvinnor gravida förr eller senare. biggrin.gif

Beträffande din brors olycka så KAN du hört om en olycka via radion utan att du reagerat och sen malde hjärnan på. Om din bror inte skadats så hade du snart glömt bort saken. Detta var bara lite funderingar för trots allt kan dom flesta s.k. övernaturliga händelser förklaras på något sätt.

Jag tror definitivt inte att Malin är mer eller mindre tokig, bara mycket skärpt och analytisk och med stor inlevelseförmåga. Såvida du inte bluffar och ljuger men det verkar otroligt.

Beträffande min brors olycka... så hände den på förmiddagen
samma dag som jag tidigt på morgonen berättat om drömmen
för mamma.

Ang döttrars, svärdotters graviditet... Det har visat sig att de just
varit gravida i vecka 1-2 då jag hade mina drömmar.
Gossen Ruda
Historien med din brors olycka är svårförklarlig. Däremot så tror jag att du på något sätt uppfångade vibbar om graviditeterna. Kanske nån lukt eller utebliven mens eller liknande.
askar
CITAT (Gossen Ruda @ 20-09-2006, 21:52)
Historien med din brors olycka är svårförklarlig. Däremot så tror jag att du på något sätt uppfångade vibbar om graviditeterna. Kanske nån lukt eller utebliven mens eller liknande.

Faktiskt så har jag ingen förklaring till "gravidkänningar"
eftersom den ena bodde i Jönköping (inte inom doftavstånd)
och den andra i Borås (lite långt härifrån också)
Nej jag har ingen förklaring, och kommer nog aldrig att få.

Samtidigt måste jag varna för s.k Medier... jag känner en
som nu håvar in stora pengar... Bara bluff helt igenom!
malin72

hm nej det finns ju inget att vinna på det....att välja det för skojjs skull är inte för mig så roligt är det inte...
det senaste som hände mig var att jag vaknade kl 03.00 och storgrät...jag drömmde att min mamma åkte ambulans föratt hon hade ont i hjärtat....jag gick upp lugnade ner mig och tänkte att nu var det ju bara en dröm...mamma skulle ju ringa om det var något wink.gif
efter ett tag var jag så pass lugn att jag gick ner och la mig igen...vaknade på morgonen av att telefonen ringde det var mamma.. hon sa bli inte orolig nu Malin men.....då sa jag ja du har varit på sjukhus för att du inatt hade ont ....mamma skrattade och sa jaha du har drömt.
berättade att jag vaknat kl 3 då sa hon att hon hade varit uppe på natten mellan 02 och 03 och haft ont och tänkt att hon nog måste ringa ambulans...men hon kände sig lite bättre och väntade till morgonen och gick ner till husläkaren som tog ekg....

så där stämde det ju inte med att hon åkte ambulans men....

ja det finns ju en del historier men ska inte trötta ut er ang detta lite kulatt få berätta bara och nej jag bluffar inte....skulle såra för många runt om mig som är mig kära om det var så och det skulle jag ALDRIG göra
Smuttan

Gossen Ruda:

Alla har ett sjätte sinne men alla kan inte använda sig av det då det inte är menat att alla inte SKA använda det.
Man är kallad att födas med ett utvecklat sjätte sinnet och då tar man plats i den livmoder som passar för just dennes kall här i livet.

Det är väldans svårt att skriva om just detta ämne så att även de som inte tror kan förstå vad det är man babblar om.
scorpan
CITAT (Gossen Ruda @ 20-09-2006, 21:52)

ursäkta mig men menar du att vårat luktsinne kan jämföras med en hund då då`?.....jag tror inte alls för en sekund att om man på nåt vis har kontakt med någon som har mens eller är gravid drömmer om det....jag tror på det askar (var det hon?)skrev....

Däremot tror jag att man kan lura igång sin egen kropp med andras dofter och egen längtan efter tex barn....biggrin.gif
Smuttan
Nu ska jag bara ställa en enkel fråga:

Har DU/NI upplevt då ni kommer till en plats ni aldrig tidigare vart på att ni känner igen platsen?

Har DU/NI gjort saker som ni med säkerhet vet ni inte gjort förut?

*Ett exempel: du gör en sak idag, du hajjar till och vet att detta har du gjort förut.....fast du vet att du ALDRIG gjort det tidigare.*
Smuttan
Ska bara berätta om en av mina Andar.

Detta var år 75 och 76.

Våren 75 flyttade jag och en man ihop, vi bosatte oss ca 60 mil från orten där vi träffats och där han bott länge.

Hans pappa gick bort 74 på hösten.

Vi installerade oss på det nya stället och allt gick bra men...........varje kväll då vi lagt oss så var det en hand som strök min kind ömt. Jag visste vem det var så jag var inte rädd eller så.

Hösten 76 gifte vi oss.

Jag inväntade i vanlig ordning på smekningen men det kom ingen, jag blev orolig i mig själv då inget hände så jag gick upp igen, då jag går genom hallen så ser jag ett välkänt men grönt ansikte i stora spegeln, det var hans pappa, han log och försvann, sedan såg eller kände jag inte honom mer och jag saknade närheten och känslan av honom varje kväll långt efter detta.

Han var nöjd att sonen kommit till ro med fru och en egen son, han kunde gå vidare mot ljuset i trygghet...
Ophelia
Finns så mycket konstigt i världen och olika människor så det finns säkert andar med.
Berith
Ingen ide att ni försöker övertyga Ruda om att det finns andar och annat konstigt, tror han inte på det så gör han inte. biggrin.gif Huvudsaken är att ni vet vad ni varit med om och tror på.
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 21-09-2006, 07:15)
Ingen ide att ni försöker övertyga Ruda om att det finns andar och annat konstigt, tror han inte på det så gör han inte. biggrin.gif Huvudsaken är att ni vet vad ni varit med om och tror på.

Exactilimento. Vill ni att jag skall tro på andar så får ni be nån komma och hälsa på mig. laugh.gif

Tråden börjar flippa ur lite, jag är ingen andejägare eller avslöjare av onormala händelser. Försöker bara peka på att det finns naturliga orsaker, eller kan finnas, till sånt som betraktas som övernaturligt. En skeptiker som jag leter efter naturliga förklaringar till olika fenomen medans andra tar till andeförklaringen så fort något avviker från det vanliga.

Hoppas nu inte nån av tidigare skribenter tar åt sig men jag hade en gång en arbetskamrat som varit med om en hel del, enligt henne. Inget övernaturligt men olyckor, sjukdomar, märkliga möten mm. Det gällde både henne, hennes man och dotter. Men när dottern var sommarjobbare hos oss och jag fick tillfälle att prata med henne och jämföra historierna gick det upp för mig att mamman var mytoman. Inte så att hon hittade på allt men hon skarvade rejält. Hon kanske inte gjorde det medvetet, minnet kan spela oss lite spratt ibland.

Som t.ex. det som Smuttan nämner, deja vu. På svenska "redan sett". Man upptäcker plötsligt att man har varit på den platsen man är men samtidigt vet man att man aldrig varit där tidigare. Men det har man varit, nämligen nån sekund tidigare. Förklaringen är att det blir ett kort avbrott i medvetandet, dvs det ställe i hjärnan där ögonblicksintrycken spelas upp. När uppspelandet börjar igen jämför medvetandet med det lagrade från sekunderna innan och man upptäcker att man känner igen sig. Trist och tråkig förklaring för alla som tror att ens ande varit där tidigare.

Nu tänker jag avsluta min medverkan i denna tråden om ni inte ropar på mig igen. Jag har en del annat att göra, bl.a. klättrar jag på väggarna på huset. Inte för att blivit tokig, orsaken är tilläggsisolering och ny väggpanel.
Whiskuchi
CITAT (scorpan @ 21-09-2006, 00:21)
ursäkta mig men menar du att vårat luktsinne kan jämföras med en hund då då`?

Det har väl konstaterats att även människan har ett vomeronasalorgan och därför kan uppfatta feromoner? Fast vi är långt ifrån så avancerade i luktorganen som hundar (eller katter, eller hästar, eller andra djur som brukar flema tydligt) tongue.gif
Emma_
CITAT (Smuttan @ 21-09-2006, 01:31)
Nu ska jag bara ställa en enkel fråga:

Har DU/NI upplevt då ni kommer till en plats ni aldrig tidigare vart på att ni känner igen platsen?

Har DU/NI gjort saker som ni med säkerhet vet ni inte gjort förut?

*Ett exempel: du gör en sak idag, du hajjar till och vet att detta har du gjort förut.....fast du vet att du ALDRIG gjort det tidigare.*

Jag brukar kalla det där för att en hjärncell dör. laugh.gif Den måste överföra sin information, och därför upplever man saker igen. Det är ju naturligtvis bara en flumförklaring, och Gossen Ruda har skrivit en mer vetenskaplig högre upp.

Om jag tror på andar: Ja, helt klart. Både på gott och ont visserligen. När jag var yngre ville jag alltid att det skulle hända just mig något, men har efterhand accepterat att jag tydligen inte är speciellt mottaglig för "andevibbar".

Men, för 4 år sedan dog min farfar (jag var då 13), och det roliga är att vi aldrig har stått varandra speciellt nära. Han var en butter och hård gubbe, och jag var en liten flicka. Nu råkade det dock bli så att jag var den sista som talade med honom när han var vid liv. Han ringde en morgon när jag var ensam vaken och var alldeles andfådd och bad att få prata med någon av mina föräldrar. Jag förstod väl inte stundens allvar utan påpekade att de sov. Men farfar tjatade, så jag gick för att hämta mina föräldrar, men när de väl kom till telefonen (jag stressade dem inte direkt) var det ingen där.

Farmor ringde ambulansen eftersom farfar hade trillat ihop, men när de kom hade redan hjärtat stannat, och gick inte att få igång.

Jag förstod aldrig att det var något fel på farfar, och hann gå till skolbussen innan någon där hemma fick reda på det också. Men när bussen åkte förbi hans och farmors hus och ambulansen stod utanför föll bitarna på plats.

Självklart fick jag dåligt samvete, inte för att han hade dött utan för att jag kanske hade hindrat honom från att prata med sin son för sista gången i livet.

För att komma till saken utan att det blir för långt; farfar är här ibland och hittar på hyss.. jag väljer att tro att han vill berätta för mig att han faktiskt tycker/tyckte om mig, bara det att han hade svårt att visa det när han levde.

Det är sällan jag plötsligt känner att NU, nu är farfar här, utan det händer oftast saker. Datorn brukar sättas igång av sig själv. Även skärmen tänds och lyser alltid i någon skarp färg, olika varje gång. En grind som farfar har gjort (han var snickare) öppnas jämt och ständigt trots att jag haspar den. Det läskigaste och mest konkreta var när jag stod i badrummet och såg i spegeln att det föll vitt damm från taket precis bakom mig. Jag vänder mig om, och det faller inget, men när jag stryker med fingret på badkarskanten ligger det ett tunt lager vitt mjöl på den. Nästa morgon var det borta, fast jag aldrig torkade bort det.

Allting händer alltid på natten, och i 90% av fallen när jag är ensam vaken. Antar att jag är mer mottaglig för spökerier då.

Jag har bett farfar att dra ner på det, för även om det inte är hemska saker som händer, skrämmer det mig. Nu har det inte hänt något på hela sommaren, fast nog känns det som att han läser över axeln på mig nu så jag gillar egentligen inte att skriva sånt här. tongue.gif
gammelnalle
CITAT (Smuttan @ 20-09-2006, 23:40)
Alla har ett sjätte sinne men alla kan inte använda sig av det då det inte är menat att alla inte SKA använda det.
Man är kallad att födas med ett utvecklat sjätte sinnet och då tar man plats i den livmoder som passar för just dennes kall här i livet.

Det är väldans svårt att skriva om just detta ämne så att även de som inte tror kan förstå vad det är man babblar om.

Visst har alla ett sjätte sinne... MINST!! forskare räknar numera balans till sinnena.

Men jag antar att det är något "övernaturligt" sinne du menar?? Tacksam för ett utlägg om detta.

"Dejavu" som tidigare nämnts, har jag hört en annan förklaring på:

Att hjärnan (minnet) inte ALLTID är så snabb som man tror: Sinnet (oftast ögat) "SER" en sak- registrerar i hjärnan- efter någon millisekund (iallafall mycket kort tid) när synapserna och dopaminerna har gjort sitt, "kommer hjärnan ihåg":

Detta (synintrycket) kommer jag inte ihåg... MEN jag har ändå varit med om detta tidigare... (tiondelens av sekunder innan)

En MYCKET vanlig förklaring av DRÖMFORKARE, till att folk ser spöken (även mitt på dagen) är att hjärnan hamnar i ett mellanläge mellan vaken och sömn. Då klarar inte hjärnan av att skilja på dröm och verklighet.
Det finns en mängd studier av just detta. Speciellt folk som jobbar oregelbundna tider (skift) "drabbas" av detta. OCH detta kan och HAR ställt till med trafikolyckor inom såväl landsvägstrafiken som järnvägstrafiken.

Givetvis förklarar inte detta ALLT, men om vi kan sålla bort 95% så är väl mycket vunnet?

ha en skön brittsommarhelg!!

b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon