|
CITAT (pejori @ 11-10-2006, 21:55) man behöver ju nödvändigtvis inte vara homosexuell för att avstå från barn det finns det många som gör av olika anledningar.... Självklart kan man göra det. Att vara homosexuell innebär dock inte ATT man avstått från barn.
CITAT (Reserv @ 11-10-2006, 22:00) Sexualiteten brukar i många fall resultera i föräldraskap........så jag anser att den har ganska mycket med saken att göra....fast just det, jag hade juh inte rätten att anse nåt. Jag har aldrig sagt att alla föräldrar är ansvarsfulla föräldrar, men jag har min åsikt och du har din, jag respekterar att du tycker det är okay med homoadoptioner, då bör juh du respektera att jag inte tycker det. Självklart tänker jag inte respektera en åsikt som diskriminerar folk beroende på deras sexualitet. Det är inte sexualiteten som resulterar i föräldraskap - det är att ta på sig ansvaret som förälder som gör det. Det blir barn av att spermie möter ägg. HUR detta sker och VAR spelar ingen som helst roll för familjebildningen. Familjebildningen handlar om helt andra saker.
CITAT (Kat @ 11-10-2006, 22:11) CITAT (askar @ 11-10-2006, 21:55) Barn blir till genom att två personer... en man och en kvinna "blandar sina vätskor"... förenklat uttryckt. Det må ske genom samlag, insemination eller IVF. Har du bevis på att barn kan komma till på annat vis... så är jag väldigt nyfiken att få höra. Producera barn... låter kallt tycker jag... nästan som korvtillverkning.  Barnalstring ÄR för många ungefär lika kallt som korvtillverkning. I synnerhet när det sker genom provrörsbefruktning och annat. Mannen som lämnat spermier kan till och med vara avliden. Ytterligare sätt än de du räknat upp: Vi har även kloningsteknik att tillgå på bred basis inom en snar framtid. Inga spermier behövs för detta. På vilket sätt skulle något av de olika barnalstringssätten automatiskt göra en individ till en bra förälder? Kom aldrig och säg att Provrörsbefruktning går att jämföra med korvtillverkning! Kloning ... får vi hoppas tillhör och kommer att tillhöra sience fiction.
CITAT (Kat @ 11-10-2006, 22:13) CITAT (pejori @ 11-10-2006, 21:55) man behöver ju nödvändigtvis inte vara homosexuell för att avstå från barn det finns det många som gör av olika anledningar.... Självklart kan man göra det. Att vara homosexuell innebär dock inte ATT man avstått från barn. det gör det inte...men många anser ATT man SKA göra det  att vara homosexuell innebär inte heller att man per automatik är en bra förälder heller
CITAT (askar @ 11-10-2006, 22:22) Kom aldrig och säg att Provrörsbefruktning går att jämföra med korvtillverkning! Kloning ... får vi hoppas tillhör och kommer att tillhöra sience fiction.  Varför inte? Det är en biologisk process, precis som korvtillverkning: olika biologiska substanser får samverka och bilda något nytt. Det är inte vad som sker i provröret som gör att personer blir ansvarstagande och kärleksfulla föräldrar. Det är vad som händer efteråt och de beslut man tar. Utan dem kan man lika gärna hälla ut innehållet i vasken. Kloning har gjorts på många djur nu. Det är bara en tidsfråga, vare sig vi vill det eller ej, gissar jag.
CITAT (Kat @ 11-10-2006, 22:18) Det är inte sexualiteten som resulterar i föräldraskap - det är att ta på sig ansvaret som förälder som gör det. Resultatet av att två människor älskat med varann och fått barn resulterar i att paret har blivit föräldrar oavsett om du vill eller inte, därmed inte sagt att dom garanterat måste bli bra föräldrar, men föräldrar blir dom så länge dom har fått barn.
CITAT (Kat @ 11-10-2006, 22:29) CITAT (askar @ 11-10-2006, 22:22) Kom aldrig och säg att Provrörsbefruktning går att jämföra med korvtillverkning!  :angry: :angry: Kloning ... får vi hoppas tillhör och kommer att tillhöra sience fiction.  Varför inte? Det är en biologisk process, precis som korvtillverkning: olika biologiska substanser får samverka och bilda något nytt. Det är inte vad som sker i provröret som gör att personer blir ansvarstagande och kärleksfulla föräldrar. Det är vad som händer efteråt och de beslut man tar. Utan dem kan man lika gärna hälla ut innehållet i vasken. Kloning har gjorts på många djur nu. Det är bara en tidsfråga, vare sig vi vill det eller ej, gissar jag. Otäckt du tänker och yttrar dig... men jag förstår att det beror på att vi är några som vågar sätta vår åsikt på pränt. Allvarligt... Önskar du att vi ska börja med kloning av människor.
CITAT (Reserv @ 11-10-2006, 22:30) Resultatet av att två människor älskat med varann och fått barn resulterar i att paret har blivit föräldrar oavsett om du vill eller inte, därmed inte sagt att dom garanterat måste bli bra föräldrar, men föräldrar blir dom så länge dom har fått barn. I lagens mening är de föräldrar. Men för att adoptera måste man vara AKTIV förälder. Många män är biologiska pappor utan att veta om det och är därmed inte heller föräldrar i det avseende som man kräver av en adopterande.
CITAT (askar @ 11-10-2006, 22:35) Otäckt du tänker och yttrar dig... men jag förstår att det beror på att vi är några som vågar sätta vår åsikt på pränt. Allvarligt... Önskar du att vi ska börja med kloning av människor.  På vilket sätt är dessa fakta otäcka? De bara ÄR. Fullständigt utan värdeladdning. Jag är inte för kloning, men tror inte det är stoppbart. Det är inte heller säkert att det är mindre moraliskt försvarbart än någon annan typ av genetiska fusioner vi gör.
CITAT (Kat @ 11-10-2006, 22:41) På vilket sätt är dessa fakta otäcka? De bara ÄR. Fullständigt utan värdeladdning.
Jag är inte för kloning, men tror inte det är stoppbart. Det är inte heller säkert att det är mindre moraliskt försvarbart än någon annan typ av genetiska fusioner vi gör. Tycker faktist att du inte ska uttala dig om processer du inte har en hum om.
CITAT (askar @ 11-10-2006, 22:44) Tycker faktist att du inte ska uttala dig om processer du inte har en hum om.  Eftersom jag sitter med en mikrobiolog intill mig så tycker nog jag att jag kan det. Varför stör dessa fakta dig? För att de inte är det minsta romantiserade?
CITAT (Kat @ 11-10-2006, 22:45) CITAT (askar @ 11-10-2006, 22:44) Tycker faktist att du inte ska uttala dig om processer du inte har en hum om.  Eftersom jag sitter med en mikrobiolog intill mig så tycker nog jag att jag kan det. Varför stör dessa fakta dig? För att de inte är det minsta romantiserade? Eftersom du verkar tro att det kan och kommer genomföras inom överskådlig tid så tycker jag att dom kan vänta med barn tills dom kan skaffa sig en egen kopia då........Jisses Mycket ironiskt alltså
CITAT (Kat @ 11-10-2006, 22:45) CITAT (askar @ 11-10-2006, 22:44) Tycker faktist att du inte ska uttala dig om processer du inte har en hum om.  Eftersom jag sitter med en mikrobiolog intill mig så tycker nog jag att jag kan det. Varför stör dessa fakta dig? För att de inte är det minsta romantiserade? Skiter jag faktiskt i om du har mikrobiolog bredvid dig eller inte. Skitsnack har jag inte och kommer heller aldrig att sätta någon större värde på. Romantiserade... *suck*..
CITAT (Kat @ 11-10-2006, 22:45) CITAT (askar @ 11-10-2006, 22:44) Tycker faktist att du inte ska uttala dig om processer du inte har en hum om.  Eftersom jag sitter med en mikrobiolog intill mig så tycker nog jag att jag kan det. Varför stör dessa fakta dig? För att de inte är det minsta romantiserade? så du kan mera...för att din bordsgranne är biolog? bra...min granne är biskop, så då är jag automatiskt mer trovärdig som präst då?
Gossen Ruda
11-10-2006, 21:57
För min del håller jag med dom som anser att ett heterosexullt par är dom generellt sett bästa föräldrarna, helst då dom biologiska föräldrarna. Det finns en känslomässig och biologisk bindning där mellan barn och vuxen. Många adopterade barn blir lite rotlösa när dom växer upp och försöker leta upp just sina biologiska föräldrar. Sen är givetvis inte alla vuxna bra föräldrar men det gäller även för ensamstående och homopar.
Varför det finns så många homomänniskor har jag lite svårt att förstå. Många och många förresten, så många är dom inte men ganska högljudda. Enligt naturens lagar är parbildning inom det egna könet en biologisk återvändsgränd så allt sånt sållas normalt bort. Människan gör dock som hon vill, om det är bra eller dåligt kan diskuteras.
Det skulle dock vara bra om man en gång för alla kunde ta reda på varför en del blir intresserade av det egna könet. För min del verkar det vara allt mellan en kul grej till att vara född i fel kropp. Då kanske det skulle kunna vara möjligt att "bota" fenomenet. Problemet är väl att få homofolket att ställa upp på en sån undersökning, vilket vi har diskuterat tidigare.
Varför man skall "bota"? För att det helt enkelt skapar problem, både för dom inblandade och för deras omgivning. Det kommer alltid att finnas ett motstånd mot homosexualitet, synligt eller osynligt. Att hitta på nedsättande ord för motståndarna gör bara saken värre. Att hävda att homosexualitet är lika naturligt som heterosexualitet anser jag vara fel, naturvetare som jag är. Däremot finns det ingen anledning att se ner på dom.
God natt.
Tomas J
11-10-2006, 21:59
CITAT (pejori @ 11-10-2006, 22:52) CITAT (Kat @ 11-10-2006, 22:45) CITAT (askar @ 11-10-2006, 22:44) Tycker faktist att du inte ska uttala dig om processer du inte har en hum om.  Eftersom jag sitter med en mikrobiolog intill mig så tycker nog jag att jag kan det. Varför stör dessa fakta dig? För att de inte är det minsta romantiserade? så du kan mera...för att din bordsgranne är biolog? bra...min granne är biskop, så då är jag automatiskt mer trovärdig som präst då?  Det ligger faktiskt stor sanning i vad "Kat" säger vare sig man gillar det eller inte. Kloning av människor har faktiskt skett, till och med i syfte att faktiskt skapa ett barn om man ska tro Severino Antinori /från en som sysslar med molekylär bioteknik till vardags, den yttersta av vetenskaper när det gäller modifiering av det genetiska materialet.
CITAT (Tomas J @ 11-10-2006, 22:59) Kloning av människor har faktiskt skett, till och med i syfte att faktiskt skapa ett barn om man ska tro Severino Antinori
/från en som sysslar med molekylär bioteknik till vardags, den yttersta av vetenskaper när det gäller modifiering av det genetiska materialet. det tror jag säkert förekommer ja men att tro att spermier kommer att bli överflödiga?...det tror inte du på heller
Tomas J
11-10-2006, 22:05
CITAT (pejori @ 11-10-2006, 23:00) CITAT (Tomas J @ 11-10-2006, 22:59) Kloning av människor har faktiskt skett, till och med i syfte att faktiskt skapa ett barn om man ska tro Severino Antinori
/från en som sysslar med molekylär bioteknik till vardags, den yttersta av vetenskaper när det gäller modifiering av det genetiska materialet. det tror jag säkert förekommer ja men att tro att spermier kommer att bli överflödiga?...det tror inte du på heller  Nu hänger jag nog inte riktigt med
CITAT (Kat @ 11-10-2006, 22:11) Ytterligare sätt än de du räknat upp: Vi har även kloningsteknik att tillgå på bred basis inom en snar framtid. Inga spermier behövs för detta.
På vilket sätt skulle något av de olika barnalstringssätten automatiskt göra en individ till en bra förälder? här
CITAT (Reserv @ 11-10-2006, 22:47) Eftersom du verkar tro att det kan och kommer genomföras inom överskådlig tid så tycker jag att dom kan vänta med barn tills dom kan skaffa sig en egen kopia då........Jisses Mycket ironiskt alltså  Vad vill du uppnå med det uttalandet?
CITAT (askar @ 11-10-2006, 22:50) Skiter jag faktiskt i om du har mikrobiolog bredvid dig eller inte. Skitsnack har jag inte och kommer heller aldrig att sätta någon större värde på. Romantiserade... *suck*.. Det här "skitsnacket" råkar vara faktabaserat. Kontrollerat.
Piccante
11-10-2006, 22:28
CITAT (pejori @ 11-10-2006, 23:12) CITAT (Kat @ 11-10-2006, 22:11)
Ytterligare sätt än de du räknat upp: Vi har även kloningsteknik att tillgå på bred basis inom en snar framtid. Inga spermier behövs för detta.
På vilket sätt skulle något av de olika barnalstringssätten automatiskt göra en individ till en bra förälder?
här  Jag tror iofs inte att spermier är nödvändiga. Det borde gå att klona människor från kärnDNA från vilken kroppscell som helst, det är väl det man gör om jag inte har missförstått det hela? En spermie är inte mkt mer än en propellerförsedd DNAförpackning, så den kan man nog undvara. Däremot är jag skeptisk till om det verkligen har skett någon kloning av människor som har fortgått mer än till någon celldelning på sin höjd. Den där italienaren verkade inte så pålitlig med sina uppgifter. Det ligger nog långt bort att producera klonade barn.
kerstin z5-6
12-10-2006, 10:07
Fram till 1980 var homosexualitet en diagnos-så att påstå att man inte försökt ta reda på orsaken är ju bara trams. Tack och lov insåg man då att sexualitet/sexuell läggning inte är någon sjukdom# och därmed inte vare sig kan eller bör "botas" För kloning behövs inga spermier Att beskriva hur kloning går till behöver ju inte innebära att man är FÖR kloning ? Och väldigt många barn har väl 2 mammor och 2 pappor -om man ser till skilsmässostatistik och antal nybildade familjer med särkullsbarn ??? Konstigt nog blandas sexualitet /preferens in bara när det gäller homosexuella föräldrar.?
Hannele
12-10-2006, 10:10
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-10-2006, 11:07) Och väldigt många barn har väl 2 mammor och 2 pappor -om man ser till skilsmässostatistik och antal nybildade familjer med särkullsbarn ??? Konstigt nog blandas sexualitet /preferens in bara när det gäller homosexuella föräldrar.?  Precis, det är märkligt.
kerstin z5-6
12-10-2006, 11:07
Jag tycker även att din kommentar , Hannele- om att det inte tar 4 minuter/sekunder?? utan 18 år/angående föräldraskap -var mitt i prick!  Tänkvärt.
Rapchic
12-10-2006, 11:08
CITAT (Leocarpus @ 12-10-2006, 00:28) CITAT (pejori @ 11-10-2006, 23:12) CITAT (Kat @ 11-10-2006, 22:11)
Ytterligare sätt än de du räknat upp: Vi har även kloningsteknik att tillgå på bred basis inom en snar framtid. Inga spermier behövs för detta.
På vilket sätt skulle något av de olika barnalstringssätten automatiskt göra en individ till en bra förälder?
här  Jag tror iofs inte att spermier är nödvändiga. Det borde gå att klona människor från kärnDNA från vilken kroppscell som helst, det är väl det man gör om jag inte har missförstått det hela? En spermie är inte mkt mer än en propellerförsedd DNAförpackning, så den kan man nog undvara. Däremot är jag skeptisk till om det verkligen har skett någon kloning av människor som har fortgått mer än till någon celldelning på sin höjd. Den där italienaren verkade inte så pålitlig med sina uppgifter. Det ligger nog långt bort att producera klonade barn. nja... det går inte att klona av ägg eller, spermie... som du säkert vet så har dom bara en kromosom (ägget x, och spermien y eller x)
kerstin z5-6
12-10-2006, 11:12
Kloning sker inte av-del av ägg eller spermie -utan med DNA - ägget kan behövas som "värd" i teorin -skulle man kunna klona dej av en liten bit av en dina naglar tex
Rapchic
12-10-2006, 11:17
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-10-2006, 13:12) Kloning sker inte av-del av ägg eller spermie -utan med DNA - ägget kan behövas som "värd" i teorin -skulle man kunna klona dej av en liten bit av en dina naglar tex  men det lät från dig som om man kunde ta dnat från spermien/ägget
birgitek
12-10-2006, 11:22
Visst är kloning en teknisk realitet, men så vitt jag vet har man hittills inte lyckats med människor ännu. Det kommer sannolikt. Men herregud, vilket samhälle skulle vi få om människor kommer att framställas industriellt i ett laboratorium? Vad skulle det innebära för vår syn på människovärde och liv? Jag står fast med min åsikt att det absolut bästa för ett barn är att växa upp i en väl fungerande kärnfamilj, men en mamma och en pappa. Därmed inte sagt att andra typer av familjekonstellationer behöver vara dåliga. Sen vänder jag mej emot åsikten att barn är en rättighet. Birgit Ek
Rapchic
12-10-2006, 11:27
CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 13:22) Visst är kloning en teknisk realitet, men så vitt jag vet har man hittills inte lyckats med människor ännu. Det kommer sannolikt. Men herregud, vilket samhälle skulle vi få om människor kommer att framställas industriellt i ett laboratorium? Vad skulle det innebära för vår syn på människovärde och liv? Jag står fast med min åsikt att det absolut bästa för ett barn är att växa upp i en väl fungerande kärnfamilj, men en mamma och en pappa. Därmed inte sagt att andra typer av familjekonstellationer behöver vara dåliga. Sen vänder jag mej emot åsikten att barn är en rättighet. Birgit Ek väldigt få växer upp i en så kallad "kärnfamij"... jag anser att sånt är diskrimenerande när man bara koncentrerar sig på "kärnfamiljer" och inte familjer
birgitek
12-10-2006, 11:35
CITAT (Rapchic @ 12-10-2006, 12:27) CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 13:22) Visst är kloning en teknisk realitet, men så vitt jag vet har man hittills inte lyckats med människor ännu. Det kommer sannolikt. Men herregud, vilket samhälle skulle vi få om människor kommer att framställas industriellt i ett laboratorium? Vad skulle det innebära för vår syn på människovärde och liv? Jag står fast med min åsikt att det absolut bästa för ett barn är att växa upp i en väl fungerande kärnfamilj, men en mamma och en pappa. Därmed inte sagt att andra typer av familjekonstellationer behöver vara dåliga. Sen vänder jag mej emot åsikten att barn är en rättighet. Birgit Ek väldigt få växer upp i en så kallad "kärnfamij"... jag anser att sånt är diskrimenerande när man bara koncentrerar sig på "kärnfamiljer" och inte familjer Självklart växer inte alla upp i kärnfamiljer och som jag poängterade behöver inte andra konstellationer vara dåliga. Men att kalla det för diskriminering att tycka att något är bäst? Enligt ditt resonomang är det ju inte möjligt att "tycka" överhuvudtaget utan riskera att diskiminera. Birgit Ek
Rapchic
12-10-2006, 11:37
CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 13:35) CITAT (Rapchic @ 12-10-2006, 12:27) CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 13:22) Visst är kloning en teknisk realitet, men så vitt jag vet har man hittills inte lyckats med människor ännu. Det kommer sannolikt. Men herregud, vilket samhälle skulle vi få om människor kommer att framställas industriellt i ett laboratorium? Vad skulle det innebära för vår syn på människovärde och liv? Jag står fast med min åsikt att det absolut bästa för ett barn är att växa upp i en väl fungerande kärnfamilj, men en mamma och en pappa. Därmed inte sagt att andra typer av familjekonstellationer behöver vara dåliga. Sen vänder jag mej emot åsikten att barn är en rättighet. Birgit Ek väldigt få växer upp i en så kallad "kärnfamij"... jag anser att sånt är diskrimenerande när man bara koncentrerar sig på "kärnfamiljer" och inte familjer Självklart växer inte alla upp i kärnfamiljer och som jag poängterade behöver inte andra konstellationer vara dåliga. Men att kalla det för diskriminering att tycka att något är bäst? Enligt ditt resonomang är det ju inte möjligt att "tycka" överhuvudtaget utan riskera att diskiminera. Birgit Ek jag menade inte så utan snarare att om man tex ska ha en aktivitet för familjer ska man inte ha aktiviteter som gör att bara kärnfamijer bara kan vara med (har faktiskt varit med om det)... utan att alla slags familjer ska kunna vara med
birgitek
12-10-2006, 11:40
CITAT (Rapchic @ 12-10-2006, 12:37) CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 13:35) CITAT (Rapchic @ 12-10-2006, 12:27) CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 13:22) Visst är kloning en teknisk realitet, men så vitt jag vet har man hittills inte lyckats med människor ännu. Det kommer sannolikt. Men herregud, vilket samhälle skulle vi få om människor kommer att framställas industriellt i ett laboratorium? Vad skulle det innebära för vår syn på människovärde och liv? Jag står fast med min åsikt att det absolut bästa för ett barn är att växa upp i en väl fungerande kärnfamilj, men en mamma och en pappa. Därmed inte sagt att andra typer av familjekonstellationer behöver vara dåliga. Sen vänder jag mej emot åsikten att barn är en rättighet. Birgit Ek väldigt få växer upp i en så kallad "kärnfamij"... jag anser att sånt är diskrimenerande när man bara koncentrerar sig på "kärnfamiljer" och inte familjer Självklart växer inte alla upp i kärnfamiljer och som jag poängterade behöver inte andra konstellationer vara dåliga. Men att kalla det för diskriminering att tycka att något är bäst? Enligt ditt resonomang är det ju inte möjligt att "tycka" överhuvudtaget utan riskera att diskiminera. Birgit Ek jag menade inte så utan snarare att om man tex ska ha en aktivitet för familjer ska man inte ha aktiviteter som gör att bara kärnfamijer bara kan vara med (har faktiskt varit med om det)... utan att alla slags familjer ska kunna vara med Ja.det är ju en annan sak. Klart att alla ska få vara med annars är det ju faktiskt diskriminering. Birgit Ek
forget-me-not
12-10-2006, 11:41
CITAT (forget-me-not @ 10-10-2006, 21:40) Och är det inte också så att landet som barnen som adopteras kommer ifrån ofta inte godkänner andra än s k kärnfamiljer som adoptivföräldrar? Citerar mig själv eftersom ingen kommenterat det här och jag undrar om någon vet hur det är.
Rapchic
12-10-2006, 11:44
CITAT (forget-me-not @ 12-10-2006, 13:41) CITAT (forget-me-not @ 10-10-2006, 21:40) Och är det inte också så att landet som barnen som adopteras kommer ifrån ofta inte godkänner andra än s k kärnfamiljer som adoptivföräldrar? Citerar mig själv eftersom ingen kommenterat det här och jag undrar om någon vet hur det är. har hört nått sånt men det gäller ju inte alla länder vad jag vet + det finns ju barn att adoptera i svergie me
Rapchic
12-10-2006, 11:50
CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 13:40) Ja.det är ju en annan sak. Klart att alla ska få vara med annars är det ju faktiskt diskriminering. Birgit Ek nog för att det var i ett kristet sammanhang har nån hört talas om lappis?? dom hade sk kärnfamiljens dag... och hade massa aktiviteter för tex barnen skulle göra saker med mamma och pappa (dikt från den dan) (Det var sommar, sol och regn som bytte av varandra Det var en dag om kärnfamiljer, du vet familjer som tar hand om varandra jag Jag fick ta min Walkman, spela musik, HÖGT och sätta mig på stenen och gråta Kärnfamilj ”javisst” allt var bara grått och trist Kärnfamilj för mig är en gåta Ni Ni sa att jag kunde vara med i er, I er familj, sen fick jag en kaka Med lingon eller nått i Och det var först gången jag sett någon bråka Om att den andra skulle få den sista kakan) ... men efter ett tag fick jag då fika med en "riktig" familj
CITAT (forget-me-not @ 12-10-2006, 12:41) CITAT (forget-me-not @ 10-10-2006, 21:40) Och är det inte också så att landet som barnen som adopteras kommer ifrån ofta inte godkänner andra än s k kärnfamiljer som adoptivföräldrar? Citerar mig själv eftersom ingen kommenterat det här och jag undrar om någon vet hur det är. AdoptionscentrumAC svarar: Ingen har rätt att adoptera, oavsett sexuell läggning, men idag har homosexuella samma rätt att få göra en sk hemutredning som heterosexuella par. Om man blir godkänd finns det möjlighet att adoptera. Idag finns dock inga länder som vi samarbetar med som accepterar ansökan från samkönade par. Däremot kan det finnas formellt sett inget hinder för att adoptera ett svenskt barn som behöver familj.
Ja, olika regler angående familjesituation för olika länder. Adoptionscentrum
forget-me-not
12-10-2006, 14:59
Tack askar och Castea.
CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 12:22) Jag står fast med min åsikt att det absolut bästa för ett barn är att växa upp i en väl fungerande kärnfamilj, men en mamma och en pappa. Kan man verkligen ha en "åsikt" om vad som är bäst för någon annan? Antingen ÄR väl något bäst - eller så är det inte. Vi vet inte att en klassisk kärnfamilj är bättre för ett barn än en homofamilj. Det handlar bara om tro.
Rapchic
12-10-2006, 19:18
och "klassiska kärnfamiljer" börjar ju bli väldigt ovanliga
birgitek
12-10-2006, 19:56
CITAT (Kat @ 12-10-2006, 20:12) CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 12:22) Jag står fast med min åsikt att det absolut bästa för ett barn är att växa upp i en väl fungerande kärnfamilj, men en mamma och en pappa.
Kan man verkligen ha en "åsikt" om vad som är bäst för någon annan? Antingen ÄR väl något bäst - eller så är det inte. Vi vet inte att en klassisk kärnfamilj är bättre för ett barn än en homofamilj. Det handlar bara om tro. Hänger inte med vad Du menar. Kan man inte ha en åsikt om vad som är bäst? Vad håller då alla politiker på med? Hur fattar man beslut om man inte kan ha en åsikt? Nästan alla beslut grundar sig ju på en åsikt om vad som är bäst och det är ju väldigt lite man med säkerhet vet. Ren fakta är i princip bara det man kan väga och mäta. Din åsikt att homosexuella ska få adoptera barn är ju precis lika mycket tyckande som min åsikt när det gäller kärnfamiljen. De enda som inte kan tycka något i frågan är väl barnen, de måste acceptera beslut grundade på vuxnas tyckande. Birgit Ek
CITAT (birgitek @ 12-10-2006, 20:56) Hänger inte med vad Du menar. Kan man inte ha en åsikt om vad som är bäst? Vad håller då alla politiker på med? Hur fattar man beslut om man inte kan ha en åsikt? Nästan alla beslut grundar sig ju på en åsikt om vad som är bäst och det är ju väldigt lite man med säkerhet vet. Ren fakta är i princip bara det man kan väga och mäta. Din åsikt att homosexuella ska få adoptera barn är ju precis lika mycket tyckande som min åsikt när det gäller kärnfamiljen. De enda som inte kan tycka något i frågan är väl barnen, de måste acceptera beslut grundade på vuxnas tyckande. Birgit Ek Nerj, man kan inte ha en åsikt om vad som är bäst, när det inte finns någon som helst forskning på vad som verkligen ÄR bäst. Det är som att ANSE att Gud finns istället för att TRO att Gud finns. Jag KAN inte anse att barn har det lika bra i en homofamilj som en heterodito, eftersom vi inte kan veta en sådan sak. Däremot TROR jag - till övertygelse - att det knappast är föräldrarnas kön eller sexualitet som påverkar om familjen har förutsättningar att bli bra eller ej. Alla skaffar barn av egoistiska skäl. Ingen skaffar barn för barnens skull.
CITAT (Kat @ 12-10-2006, 21:27) Nej, man kan inte ha en åsikt om vad som är bäst, . Däremot TROR jag - att ha en ÅSIKT...är att TRO på nått det är bara ett annat ord, för samma sak
CITAT (Rapchic @ 12-10-2006, 20:18) och "klassiska kärnfamiljer" börjar ju bli väldigt ovanliga Tja, det kan jag inte hålla med om. Det är fortfarande den vanligaste familjeformen så ovanlig är en ordentlig överdrift.
CITAT (pejori @ 12-10-2006, 21:51) att ha en ÅSIKT...är att TRO på nått det är bara ett annat ord, för samma sak  Det håller jag inte med om.
CITAT (Tezzla @ 12-10-2006, 22:00) CITAT (Rapchic @ 12-10-2006, 20:18) och "klassiska kärnfamiljer" börjar ju bli väldigt ovanliga Tja, det kan jag inte hålla med om. Det är fortfarande den vanligaste familjeformen så ovanlig är en ordentlig överdrift. tror också att kärnfamiljen är vanligaste familjeformen....
Hannele
12-10-2006, 21:17
CITAT (pejori @ 12-10-2006, 22:08) tror också att kärnfamiljen är vanligaste familjeformen....  Tja, hälften, 50% av hushållen består av ensamstående i storstäderna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|