|
CITAT (Rapchic @ 10-10-2006, 11:00) nu ser jag att mkt har hänt under natten och morgonen... och att det blev en het debatt om mitt inlägg det ber jag om ursäkt för... det var inte meningen att dra alla över en kant bara för att man är kristdemokrat behöver man inte vara kristen och vice versa.. det var mitt sätt at försöka visa att tex alla kristna är inte homofober... jag är tex kristen och inte homofob.... men jag känner typ ingen annan som tänker så
farbror blå jag antar att detta lev en sån här diskution pga namnet på tråden Det finns juh många homosexuella som är kristna också....och då menar jag inte bara tillhör svenska kyrkan utan nåt frikylkligt samfund och är engagerade där. Jag är inte homofob, men tycker inte att dom bör få adoptera inte heller vigas i kyrkan.
Rapchic
10-10-2006, 10:19
ja alla former, färger m.m..... finns i kyrkan (borde iallafall finnas) när ni menar kyrkan.. menar ni bara svenska kyrkan?? I'm a little bit lost (jag är lite förvirrad) jag går i en kyrka filadelfia
CITAT (netaave @ 10-10-2006, 10:56) Att skriva att man inte är homofob men att samtidigt säga att man är emot homovigslar tycker jag tyder på en stor homofobi och en väldig dubbelmoral. Tragiskt att man inte kan få "vara emot" något utan att få en ful beteckning lagd på sig. På vilket sätt är jag homofob och har dubbelmoral för att jag inte anser att homosexuella ska få gifta sig? Jag tycker inte ensamstående ska adoptera barn, vad gör det mig till? Finns det en beteckning för det också?
CITAT (Rapchic @ 10-10-2006, 11:19) ja alla former, färger m.m..... finns i kyrkan (borde iallafall finnas) när ni menar kyrkan.. menar ni bara svenska kyrkan?? I'm a little bit lost (jag är lite förvirrad) jag går i en kyrka filadelfia Intressant  Har du pratat med pastorn ang homovigslar?
CITAT (AnitaGg @ 10-10-2006, 11:07) Men nog är väl kristendomen en religion? Och bekänner man sig till kristendomen så borde man rimligtvis vara religiös? :unsure: Självklart, kristendom är en religion bland alla andra. Lika självklart är det för mig att man är religiös om man utövar en religion. Läs och begrunda, allihop! Religion.nu
netaave
10-10-2006, 10:44
CITAT (askar @ 10-10-2006, 10:59) CITAT (netaave @ 10-10-2006, 10:56) Att skriva att man inte är homofob men att samtidigt säga att man är emot homovigslar tycker jag tyder på en stor homofobi och en väldig dubbelmoral. Kan du definiera vad du menar med homofobiså kan jag bemöta ditt påstående. Att man inte kan acceptera homosexuella i samhället.
Farbror Blå
10-10-2006, 10:48
CITAT (netaave @ 10-10-2006, 10:56) Att skriva att man inte är homofob men att samtidigt säga att man är emot homovigslar tycker jag tyder på en stor homofobi och en väldig dubbelmoral. Neta, nu har du inte fattat nåånting.
Det som skiljer västvärlden från öst, är att här i väst saknar många människor helighet, dvs något som inte kan rubbas, inte kan ändras, förlöjligas eller ifrågasättas.
Min tro på Gud är sån. Du får säga vad du vill, men du ändrar inte på att jag tror på GUd, Jesus som hans son och det han säger och gör som lagar för mej och människan.
Vi som tror på Guds ord, vi tror när ordet säjer "till man och kvinna skapade han dem" att det betyder just det. Man och kvinna. Punkt.
Att vi fortfarande har rätt att hävda detta, har inget med homofobi att göra, bara religionsfrihet.
Vi fördömer inte människor av samma kön som bor ihop, älskar varann eler trivs tillsammans. Men vi tror att Gud inte vill att de ska gifta sej. Punkt.
de får gifta sej nån annanstans istället.
för Guds Ord kan inte ens du ändra på Neta
CITAT (netaave @ 10-10-2006, 11:44) CITAT (askar @ 10-10-2006, 10:59) CITAT (netaave @ 10-10-2006, 10:56) Att skriva att man inte är homofob men att samtidigt säga att man är emot homovigslar tycker jag tyder på en stor homofobi och en väldig dubbelmoral. Kan du definiera vad du menar med homofobiså kan jag bemöta ditt påstående. Att man inte kan acceptera homosexuella i samhället. Då tycker jag det var elakt av dig att komma med påståendet. Så här skrev jag i ett tidigare inlägg, och jag kan tilläga att också maken har homosexuella i sin nära släkt och du tror väl inte att vi tycker de är sämre människor för det. Vad rätt har du att säga att vi inte accepterar dem i samhället? CITAT (askar @ 09-10-2006, 22:18) CITAT (pejori @ 09-10-2006, 22:06) det gör ju iofs. jag...dom som är kristna i min närhet, accepterar INTE homosexuella eller homovigslar...dom har till och med lämnat svenska kyrkan av den orsaken att dom, tillåter ingående av partnerskap.  :rolleyes: vet att det finns homosexuella präster också, men det finns ju undantag för allt, så det finns säkert kristna som inte är homofober  :wub: Jag är inte homofob... har homosexuella av båda könen i min nära släkt och respekterar dem lika som övriga. Men... jag är helt emot homovigslar i kyrkan och just det fick mig att gå ur Svenska kyrkan. Kyrkligt äktenskap är ämnat för man och kvinna. Varför då propsa på att man/man och kvinna/kvinna ska få ingå när det är emot Guds ord? Det är som att gå till moske och kräva att alla där ska äta griskött. Eller? ...
niklaswik
10-10-2006, 10:58
Det var det värsta, när jag för en gångs skull (hrrmm...  ) INTE tänkte piska upp nån antikrist-diskussion så blev det en sån ändå.. Nåja, för att återknyta till trådens grundfråga, att införa nåt slags "körkort" för barn är helt klart att gå för långt, det tycker jag absolut inte att vi ska göra. Nån måtta får det vara på hur mycket individens frihet inskränks. Däremot menar jag att det är ganska konstigt att vissa (ganska stora) grupper av människor nekas rätten att ta hand om ett barn som behöver föräldrar. Alla ska få skaffa barn, men visar det sig att man inte klarar av det så har man förbrukat sin rätt...
kristerh
10-10-2006, 11:00
CITAT (Farbror Blå @ 10-10-2006, 11:48) Du får säga vad du vill, men du ändrar inte på att jag tror på GUd, Jesus som hans son och det han säger och gör som lagar för mej och människan. Har inte du som vuxen lärt dig att inte tro på sagor är det någon som i nyktert tillstånd sett o hört vad han de sagt/säger
netaave
10-10-2006, 11:07
Det är absolut inte min mening att vara elak. Jag är också troende men tycker det är självklart att alla människor oavsett kön, hudfärg, läggning m.m. ska ha samma rättigheter även i kyrkan.
CITAT (Tezzla @ 10-10-2006, 11:28) CITAT (netaave @ 10-10-2006, 10:56) Att skriva att man inte är homofob men att samtidigt säga att man är emot homovigslar tycker jag tyder på en stor homofobi och en väldig dubbelmoral. Tragiskt att man inte kan få "vara emot" något utan att få en ful beteckning lagd på sig. På vilket sätt är jag homofob och har dubbelmoral för att jag inte anser att homosexuella ska få gifta sig? Jag tycker inte ensamstående ska adoptera barn, vad gör det mig till? Finns det en beteckning för det också? Torgskräck Skojar bara såklart ..... Håller fullständigt med dig att det är jättetrist att inte kunna ha en åsikt i en enskild fråga utan att man ska bli "varumärkt" med nån slags etikett.
CITAT (netaave @ 10-10-2006, 12:07) Det är absolut inte min mening att vara elak. Jag är också troende men tycker det är självklart att alla människor oavsett kön, hudfärg, läggning m.m. ska ha samma rättigheter även i kyrkan. Fast med resonemanget måst vi tillåta allt. Och det tror jag inte ens du vill
Självklart är kristendomen en religion men vad jag menade var att det är få kristna som kallar sig själva religiösa Man säger att man är kristen. På samma sätt som om jag ska beskriva mitt ursprung säger att jag är svensk....underförstått är jag en människa men det behöver jag förhoppningsvis inte tala om.
CITAT (netaave @ 10-10-2006, 12:07) Det är absolut inte min mening att vara elak. Jag är också troende men tycker det är självklart att alla människor oavsett kön, hudfärg, läggning m.m. ska ha samma rättigheter även i kyrkan. Men varför säger du då att vi är homofober, vi som inte tycker att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan. Det handlar inte om rättigheter när det gäller kyrklig vigsel. Det handlar om vad Guds ord säger och om man är medlem el inte. Jag kan för mitt liv inte förstå varför homosexuella öht vill ha kyrklig vigsel.
Farbror Blå
10-10-2006, 11:54
CITAT (Rapchic @ 10-10-2006, 11:00) nu ser jag att mkt har hänt under natten och morgonen... och att det blev en het debatt om mitt inlägg det ber jag om ursäkt för... det var inte meningen att dra alla över en kant bara för att man är kristdemokrat behöver man inte vara kristen och vice versa.. det var mitt sätt at försöka visa att tex alla kristna är inte homofober... jag är tex kristen och inte homofob.... men jag känner typ ingen annan som tänker så
farbror blå jag antar att detta lev en sån här diskution pga namnet på tråden Tja kanske var det därför jag svarad som jag gkjorede iaf, läste inte första inlägget.
be inte om ursäkt Rap, inte ditt fel=)
Piccante
10-10-2006, 12:06
CITAT (niklaswik @ 09-10-2006, 21:10) Bedrövlig läsning  hur kan man använda barn som tillhyggen i slagsmål? Man upphörs aldrig att förvånas över mänsklig dumhet. Jag snubblade över en disskutionstråd i går. Lika upprörande den. Handlar om hur barn har misshandlats till döds av sk "terapeuter" som utger sig för att kunna behandla problem med div kvacksalverier som de har hittat på själva. Läs tråden här.
CITAT (Leocarpus @ 10-10-2006, 13:06) CITAT (niklaswik @ 09-10-2006, 21:10) Bedrövlig läsning  hur kan man använda barn som tillhyggen i slagsmål? Man upphörs aldrig att förvånas över mänsklig dumhet. Jag snubblade över en disskutionstråd i går. Lika upprörande den. Handlar om hur barn har misshandlats till döds av sk "terapeuter" som utger sig för att kunna behandla problem med div kvacksalverier som de har hittat på själva. Läs tråden här.Fruktansvärt tragiskt... och tyvärr är det så att sista idioten är inte född än - det kommer nya hela tiden...
kristerh
10-10-2006, 12:23
CITAT (askar @ 10-10-2006, 12:17) Jag kan för mitt liv inte förstå varför homosexuella öht vill ha kyrklig vigsel. Det kanske är så enkelt att de är kristna  det är väl rätt naturligt att gifta sig i kyrkan om man är kristen
Rapchic
10-10-2006, 12:24
CITAT (askar @ 10-10-2006, 12:28) CITAT (Rapchic @ 10-10-2006, 11:19) ja alla former, färger m.m..... finns i kyrkan (borde iallafall finnas) när ni menar kyrkan.. menar ni bara svenska kyrkan?? I'm a little bit lost (jag är lite förvirrad) jag går i en kyrka filadelfia Intressant  Har du pratat med pastorn ang homovigslar? ööö.. nä.. hur kom det in får jag fråga??
Rapchic
10-10-2006, 12:37
CITAT (Leocarpus @ 10-10-2006, 14:06) Bedrövlig läsning  hur kan man använda barn som tillhyggen i slagsmål? Man upphörs aldrig att förvånas över mänsklig dumhet. Jag snubblade över en disskutionstråd i går. Lika upprörande den. Handlar om hur barn har misshandlats till döds av sk "terapeuter" som utger sig för att kunna behandla problem med div kvacksalverier som de har hittat på själva. Läs tråden här. ursh hur kan man tro att det skulle vara bra för barnen hur kunde denkvinnan ta examen
CITAT (Betty @ 10-10-2006, 13:21) Fruktansvärt tragiskt... och tyvärr är det så att sista idioten är inte född än - det kommer nya hela tiden...  ja det gör det... vissa av dom kommer att bli föräldrar som tror på skiten också finns det en "köpaer finns det en marknad".....
CITAT (Rapchic @ 10-10-2006, 13:24) CITAT (askar @ 10-10-2006, 12:28) CITAT (Rapchic @ 10-10-2006, 11:19) ja alla former, färger m.m..... finns i kyrkan (borde iallafall finnas) när ni menar kyrkan.. menar ni bara svenska kyrkan?? I'm a little bit lost (jag är lite förvirrad) jag går i en kyrka filadelfia Intressant  Har du pratat med pastorn ang homovigslar? ööö.. nä.. hur kom det in får jag fråga?? Kanske p.g.a att du sa att alla kristna du känner är homofober?
forget-me-not
10-10-2006, 16:23
CITAT (Betty @ 10-10-2006, 11:36) CITAT (AnitaGg @ 10-10-2006, 11:07) Men nog är väl kristendomen en religion? Och bekänner man sig till kristendomen så borde man rimligtvis vara religiös?  Självklart, kristendom är en religion bland alla andra. Lika självklart är det för mig att man är religiös om man utövar en religion. Läs och begrunda, allihop! Religion.nu Du länkar till en privat länksajt, vad vill du bevisa med det?
forget-me-not
10-10-2006, 16:24
CITAT (kristerh @ 10-10-2006, 12:00) CITAT (Farbror Blå @ 10-10-2006, 11:48) Du får säga vad du vill, men du ändrar inte på att jag tror på GUd, Jesus som hans son och det han säger och gör som lagar för mej och människan. Har inte du som vuxen lärt dig att inte tro på sagor är det någon som i nyktert tillstånd sett o hört vad han de sagt/säger 
CITAT (Rapchic @ 10-10-2006, 13:24) CITAT (askar @ 10-10-2006, 12:28) CITAT (Rapchic @ 10-10-2006, 11:19) ja alla former, färger m.m..... finns i kyrkan (borde iallafall finnas) när ni menar kyrkan.. menar ni bara svenska kyrkan?? I'm a little bit lost (jag är lite förvirrad) jag går i en kyrka filadelfia Intressant  Har du pratat med pastorn ang homovigslar? ööö.. nä.. hur kom det in får jag fråga?? Precis så som Magdis skrev... och sedan undrar jag, om du går i Pingstkyrkan så är det väl naturligt att du har samtal med pastorn och då borde ni väl kommit in på just homofrågan eftersom alla kristna du kände var homofober.
CITAT (kristerh @ 10-10-2006, 13:23) CITAT (askar @ 10-10-2006, 12:17) Jag kan för mitt liv inte förstå varför homosexuella öht vill ha kyrklig vigsel. Det kanske är så enkelt att de är kristna  det är väl rätt naturligt att gifta sig i kyrkan om man är kristen  Absolut... men om du läser mina inlägg så ser du varför jag inte tycker just de ska ha kyrklig vigsel
Rapchic
10-10-2006, 16:57
CITAT (askar @ 10-10-2006, 18:28) Precis så som Magdis skrev... och sedan undrar jag, om du går i Pingstkyrkan så är det väl naturligt att du har samtal med pastorn och då borde ni väl kommit in på just homofrågan eftersom alla kristna du kände var homofober. jag ha kommit fram till varför tror jag... går inte till bygnaden kyrkan längre... och bla en av dom få jag fortfarande känner från kyrkan gör ganska mkt allt från bibeln... (nog för han är jättesnäll, han bara kollar sig blind på orden)
CITAT (Rapchic @ 10-10-2006, 17:57) CITAT (askar @ 10-10-2006, 18:28) Precis så som Magdis skrev... och sedan undrar jag, om du går i Pingstkyrkan så är det väl naturligt att du har samtal med pastorn och då borde ni väl kommit in på just homofrågan eftersom alla kristna du kände var homofober.
jag ha kommit fram till varför tror jag... går inte till bygnaden kyrkan längre... och bla en av dom få jag fortfarande känner från kyrkan gör ganska mkt allt från bibeln... (nog för han är jättesnäll, han bara kollar sig blind på orden) Aha... tänkte bara eftersom du skrev att du gick till Filadelfiakyrkan.
Rapchic
10-10-2006, 17:34
går och går... jag är med i filadelfia... men bara för att ja inte går just till byggnaden betyder inte jag inte är kristen
CITAT (Rapchic @ 10-10-2006, 18:34) går och går... jag är med i filadelfia... men bara för att ja inte går just till byggnaden betyder inte jag inte är kristen Varför har du gjort vuxendop om du inte är intresserad av att fortsätta gå till församlingen??
CITAT (Rapchic @ 10-10-2006, 18:34) går och går... jag är med i filadelfia... men bara för att ja inte går just till byggnaden betyder inte jag inte är kristen Men snälla...du skrev det själv... att du går i Filadelfiakyrkan. Inget som jag bara hittade på. CITAT (Rapchic @ 10-10-2006, 11:19) ja alla former, färger m.m..... finns i kyrkan (borde iallafall finnas) när ni menar kyrkan.. menar ni bara svenska kyrkan?? I'm a little bit lost (jag är lite förvirrad) jag går i en kyrka filadelfia ...
Rapchic
10-10-2006, 17:41
CITAT (askar @ 10-10-2006, 19:38) CITAT (Rapchic @ 10-10-2006, 18:34) går och går... jag är med i filadelfia... men bara för att ja inte går just till byggnaden betyder inte jag inte är kristen Men snälla...du skrev det själv... att du går i Filadelfiakyrkan. Inget som jag bara hittade på. CITAT (Rapchic @ 10-10-2006, 11:19) ja alla former, färger m.m..... finns i kyrkan (borde iallafall finnas) när ni menar kyrkan.. menar ni bara svenska kyrkan?? I'm a little bit lost (jag är lite förvirrad) jag går i en kyrka filadelfia ... förlåt skrivfel från min sida... vad jag menade var att jag är med i filladefia... är bla döpt där kan du förlåta mig
Rapchic
10-10-2006, 17:42
CITAT (Reserv @ 10-10-2006, 19:36) CITAT (Rapchic @ 10-10-2006, 18:34) går och går... jag är med i filadelfia... men bara för att ja inte går just till byggnaden betyder inte jag inte är kristen Varför har du gjort vuxendop om du inte är intresserad av att fortsätta gå till församlingen??  jag är fortfarande troende... men av personliga själ kan jag inte gå där låter konstigt kanske men jag vet inte hur man kan förklara det annars
CITAT (AnitaGg @ 10-10-2006, 11:07) Jag är ju inte troende, även om jag är med i Svenska Kyrkan. Men nog är väl kristendomen en religion? Och bekänner man sig till kristendomen så borde man rimligtvis vara religiös?  Det finns de som inte är med i svenska kyrkan men ändå anser sig vara kristen och troende.
CITAT (Rapchic @ 10-10-2006, 18:41) CITAT (askar @ 10-10-2006, 19:38) CITAT (Rapchic @ 10-10-2006, 18:34) går och går... jag är med i filadelfia... men bara för att ja inte går just till byggnaden betyder inte jag inte är kristen Men snälla...du skrev det själv... att du går i Filadelfiakyrkan. Inget som jag bara hittade på. CITAT (Rapchic @ 10-10-2006, 11:19) ja alla former, färger m.m..... finns i kyrkan (borde iallafall finnas) när ni menar kyrkan.. menar ni bara svenska kyrkan?? I'm a little bit lost (jag är lite förvirrad) jag går i en kyrka filadelfia ... förlåt skrivfel från min sida... vad jag menade var att jag är med i filladefia... är bla döpt där kan du förlåta mig  Ingen fara  jag tog det inte så allvarligt.
Sommartorparn
10-10-2006, 18:15
CITAT (Tezzla @ 10-10-2006, 11:28) Jag tycker inte ensamstående ska adoptera barn, vad gör det mig till? Finns det en beteckning för det också? Fördomsfull!
birgitek
10-10-2006, 18:59
CITAT (askar @ 10-10-2006, 17:31) CITAT (kristerh @ 10-10-2006, 13:23) CITAT (askar @ 10-10-2006, 12:17) Jag kan för mitt liv inte förstå varför homosexuella öht vill ha kyrklig vigsel. Det kanske är så enkelt att de är kristna  det är väl rätt naturligt att gifta sig i kyrkan om man är kristen  Absolut... men om du läser mina inlägg så ser du varför jag inte tycker just de ska ha kyrklig vigsel För mej är alla typer av relationer OK, homosexuella, asexuella, polyamorösa osv. så länge det är frivilligt mellan vuxna människor. När det gäller kyrklig vigsel tycker jag faktiskt det är upp till kyrkan och den enskilde prästen att ta ställning.Själv är jag inte troende, men tycker absolut att man skall respektera dem som har en tro. Den enes frihet får aldrig bli den andres förtryck och jag tycker det skulle vara förfärligt om en präst tvingades viga homosexuella mot sitt eget samvete. Ni som tycker att svenska präster skall tvingas att viga, tycker ni att också skall gälla muslimska imamer? I många muslimska länder är det ju t.o.m. belagt med dödsstraff att vara utövande homosexuell. Frågan om homoadoptioner tycker jag är svår, självklart kan homosexuella vara bra föräldrar. Men att adoptera är väl ingen rättighet för någon oavsett sexuell läggning, man måste alltid se till barnets bästa och barnets bästa är nog trots allt att växa upp med en mamma och en pappa.( men jag är som sagt tveksam) Birgit Ek
CITAT (Sommartorparn @ 10-10-2006, 19:15) CITAT (Tezzla @ 10-10-2006, 11:28) Jag tycker inte ensamstående ska adoptera barn, vad gör det mig till? Finns det en beteckning för det också? Fördomsfull!  Fördomsfull?  För att jag tycker varje adopterat barn ska ha de bästa förutsättningar, d.v.s två föräldrar? Nä, då köper jag hellre beteckningen torgskräck som nån skrev
Sommartorparn
10-10-2006, 20:27
CITAT (Tezzla @ 10-10-2006, 21:16) CITAT (Sommartorparn @ 10-10-2006, 19:15) CITAT (Tezzla @ 10-10-2006, 11:28) Jag tycker inte ensamstående ska adoptera barn, vad gör det mig till? Finns det en beteckning för det också? Fördomsfull!  Fördomsfull?  För att jag tycker varje adopterat barn ska ha de bästa förutsättningar, d.v.s två föräldrar? Nä, då köper jag hellre beteckningen torgskräck som nån skrev  Varför inte tre eller fyra föräldrar? Borde vara ännu bättre. Om nu ensamstående föräldrar är till skada för sina barn, varför inte förbjuda ogifta kvinnor att föda? Eller förbjuda gifta föräldrar att skilja sig?
CITAT (Sommartorparn @ 10-10-2006, 21:27) CITAT (Tezzla @ 10-10-2006, 21:16) CITAT (Sommartorparn @ 10-10-2006, 19:15) CITAT (Tezzla @ 10-10-2006, 11:28) Jag tycker inte ensamstående ska adoptera barn, vad gör det mig till? Finns det en beteckning för det också? Fördomsfull!  Fördomsfull?  För att jag tycker varje adopterat barn ska ha de bästa förutsättningar, d.v.s två föräldrar? Nä, då köper jag hellre beteckningen torgskräck som nån skrev  Varför inte tre eller fyra föräldrar? Borde vara ännu bättre. Om nu ensamstående föräldrar är till skada för sina barn, varför inte förbjuda ogifta kvinnor att föda? Eller förbjuda gifta föräldrar att skilja sig? Vem har sagt att ensamstående föräldrar är till skada för barnen? Inte jag och jag skulle aldrig påstå något så dumt heller. Men det är skillnad när det handlar om att adoptera ett barn än att det finns barn vars föräldrar skiljer sig. De bästa förutsättningarna borde ju får råda vid adoption.
forget-me-not
10-10-2006, 20:40
CITAT (Tezzla @ 10-10-2006, 21:32) De bästa förutsättningarna borde ju får råda vid adoption. Och är det inte också så att landet som barnen som adopteras kommer ifrån ofta inte godkänner andra än s k kärnfamiljer som adoptivföräldrar?
CITAT (forget-me-not @ 10-10-2006, 17:23) CITAT (Betty @ 10-10-2006, 11:36) CITAT (AnitaGg @ 10-10-2006, 11:07) Men nog är väl kristendomen en religion? Och bekänner man sig till kristendomen så borde man rimligtvis vara religiös?  Självklart, kristendom är en religion bland alla andra. Lika självklart är det för mig att man är religiös om man utövar en religion. Läs och begrunda, allihop! Religion.nuDu länkar till en privat länksajt, vad vill du bevisa med det?  Hoppsan gjorde jag det? Vilken miss av mig, det var verkligen inte meningen! Wikipedia - känns det bättre så?
forget-me-not
10-10-2006, 22:21
CITAT (Betty @ 10-10-2006, 23:06) CITAT (forget-me-not @ 10-10-2006, 17:23) CITAT (Betty @ 10-10-2006, 11:36) CITAT (AnitaGg @ 10-10-2006, 11:07) Men nog är väl kristendomen en religion? Och bekänner man sig till kristendomen så borde man rimligtvis vara religiös?  Självklart, kristendom är en religion bland alla andra. Lika självklart är det för mig att man är religiös om man utövar en religion. Läs och begrunda, allihop! Religion.nuDu länkar till en privat länksajt, vad vill du bevisa med det?  Hoppsan gjorde jag det? Vilken miss av mig, det var verkligen inte meningen! Wikipedia - känns det bättre så?  Det har känts bra hela tiden, tackar som frågar. Du kan länka hur mycket du vill till alla möjliga sajter. Wikipedia är väl inte heller särskilt trovärdig...  Så här ligger det till: Jag utövar inte en religion. Jag är inte religiös. Jag är en troende kristen. Min tro är en del av mig, den jag är. Det här var ju förresten intressant: Wikipeida, som du själv hänvisar till som en källla till kunskap, om ordet religiös.
CITAT (forget-me-not @ 10-10-2006, 23:21) CITAT (Betty @ 10-10-2006, 23:06) CITAT (forget-me-not @ 10-10-2006, 17:23) CITAT (Betty @ 10-10-2006, 11:36) CITAT (AnitaGg @ 10-10-2006, 11:07) Men nog är väl kristendomen en religion? Och bekänner man sig till kristendomen så borde man rimligtvis vara religiös?  Självklart, kristendom är en religion bland alla andra. Lika självklart är det för mig att man är religiös om man utövar en religion. Läs och begrunda, allihop! Religion.nuDu länkar till en privat länksajt, vad vill du bevisa med det?  Hoppsan gjorde jag det? Vilken miss av mig, det var verkligen inte meningen! Wikipedia - känns det bättre så?  Det har känts bra hela tiden, tackar som frågar. Du kan länka hur mycket du vill till alla möjliga sajter. Wikipedia är väl inte heller särskilt trovärdig...  Så här ligger det till: Jag utövar inte en religion. Jag är inte religiös. Jag är en troende kristen. Det här var ju förresten intressant: Wikipedia om ordet religiös.  Ja man kan nog kalla det vad man vill, vad som känns bäst för en själv... Själv anser jag mig vara troende - men inte aktivt troende. Jag anser att man utövar sin religion om man är aktivt troende - alltså går i kyrkan/bönhuset/moskén m.m. regelbundet, typ varje söndag. Lever man så så anser jag att man är religiös. Jag får en känsla av att flera i den här tråden inte tycker om ordet religiös... fattar inte varför??? Tycker ni det ordet låter illa på nåt sätt?
forget-me-not
10-10-2006, 23:12
CITAT (Betty @ 10-10-2006, 23:50) Själv anser jag mig vara troende - men inte aktivt troende. Jag anser att man utövar sin religion om man är aktivt troende - alltså går i kyrkan/bönhuset/moskén m.m. regelbundet, typ varje söndag. Lever man så så anser jag att man är religiös. Jag får en känsla av att flera i den här tråden inte tycker om ordet religiös... fattar inte varför??? Tycker ni det låter illa på nåt sätt?  Just dina egna ord är det jag vänder mig mot vad gäller ordet religiös. För mig är min tro inte detsamma som att jag går i kyrkan mm, som du benämner "utöva sin religion". Veckan har 168 timmar varav kyrkobesöket på söndag är på 1 timme. För mig är tro min relation till Gud, en mycket levande relation, den är levande hela veckan och dygnets alla timmar, inte bara vid kyrkobesöket på söndag. Min tro är en del av mig, den jag är. Det är inget jag utövar. För mig är religiösa människor detsamma som personer som måste befinna sig i den där trygga ramen de kan kontrollera. De går i kyrkan, ber aftonbön på slentrian utan att ens tänka på orden de säger, gör allt man "ska" göra, alla yttre attribut. Men de har ingen levande relation med Gud. Förstår du skillnaden? Det är oerhört svårt att förklara även irl och ännu svårare så här över nätet.
CITAT (forget-me-not @ 10-10-2006, 23:21) Det här var ju förresten intressant: Wikipeida, som du själv hänvisar till som en källla till kunskap, om ordet religiös.  saxat från samma källa, Wikipedia, den fria encyklopedinCITAT Religiös eller from är den, för vilket något är heligt. Helighet är gudomens väsentligaste egenskap, som gör sig gällande, i samma mån som gudstron är religiöst verksam. Ja jag förstår hur du menar i övrigt, men jag förstår inte varför du tycker såhär: CITAT För mig är religiösa människor detsamma som personer som måste befinna sig i den där trygga ramen de kan kontrollera. De går i kyrkan, ber aftonbön på slentrian utan att ens tänka på orden de säger, gör allt man "ska" göra, alla yttre attribut. Men de har ingen levande relation med Gud. För mig har nämligen ordet religiös ingen negativ klang.
forget-me-not
10-10-2006, 23:37
CITAT (Betty @ 11-10-2006, 00:22) CITAT (forget-me-not @ 10-10-2006, 23:21) Det här var ju förresten intressant: Wikipeida, som du själv hänvisar till som en källla till kunskap, om ordet religiös.  saxat från samma källa, Wikipedia, den fria encyklopedinCITAT Religiös eller from är den, för vilket något är heligt. Helighet är gudomens väsentligaste egenskap, som gör sig gällande, i samma mån som gudstron är religiöst verksam. Ja jag förstår hur du menar i övrigt, men jag förstår inte varför du tycker såhär: CITAT För mig är religiösa människor detsamma som personer som måste befinna sig i den där trygga ramen de kan kontrollera. De går i kyrkan, ber aftonbön på slentrian utan att ens tänka på orden de säger, gör allt man "ska" göra, alla yttre attribut. Men de har ingen levande relation med Gud. För mig har nämligen ordet religiös ingen negativ klang.  Nu brukar jag i vanliga fall inte hänvisa till wikipeida när jag vill hänvisa till en kunskapskälla. Wikipeida är inte någon trovärdig källa till kunskap med tanke på att de som skriver kan vara vem som helst som reggar sig på sidan (om jag förstått det rätt). Hur som helst, det är så här jag tycker. Kan inte förklara det bättre än så här.
Hannele
10-10-2006, 23:46
CITAT (forget-me-not @ 11-10-2006, 00:37) Wikipeida är inte någon trovärdig källa till kunskap med tanke på att de som skriver kan vara vem som helst som reggar sig på sidan (om jag förstått det rätt). Wikipedia är ganska respekterad och trovärdig encyclopedia, något bättre har vi inte.
forget-me-not
10-10-2006, 23:53
CITAT (Hannele @ 11-10-2006, 00:46) CITAT (forget-me-not @ 11-10-2006, 00:37) Wikipeida är inte någon trovärdig källa till kunskap med tanke på att de som skriver kan vara vem som helst som reggar sig på sidan (om jag förstått det rätt). Wikipedia är ganska respekterad och trovärdig encyclopedia, något bättre har vi inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|